Huuselan haastattelu (Vendee globe)

VendaStöga

Peltsin vieraana Ari Huusela, joka valmistautuu Vendée Clobe 2020 maailman ympäripurjehdukseen, jossa purjehditaan 45 000 km maailman ympäri, yksin, ilman ulkopuolista apua ja pysähtymättä.

https://areena.yle.fi/1-4367273

17

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfd235

      Mukavasti jutteli Huusela, kun vain rupesi kuuntelemaan ja hetken malttoi.

      Vaan jäipä mietityttämään tuo painoasia. Kun vessakaan ei mahdu mukaan vaan tarpeet on tehtävä painon säästämiseksi ämpäriin, niin kuinka paljon tällaisten ratkaisujen vaikutus nopeuteen loppujen lopuksi on?

      Paljonko laskee 200 kiloa lisäpainoa keskinopeutta?

      • Kaikkihyöty

        "Despite the incredible length of the Vendée Globe the race is not unfamiliar with close finishes. In the very first edition winner Titouan Lamazou beat Loick Peyron by just 17 hours after 109 days at sea. In 2005 Vincent Riou came in just seven hours of Jean Le Cam to win the race, setting a new record time of 87 days, 10 hours and 47 minutes in the process. The closest finish the race has ever seen was in the previous edition when François Gabart beat Le Cléac'h by just three hours."

        Eiköhän tuo selitä, miksi pienikin nopeusetu halutaan käyttää hyväksi. Kisa voidaan kuitenkin voittaa n. tuhannesosan erolla (purjehdusajassa).

        https://www.vendeeglobe.org/en/news/18245/the-vendee-globe-2016-17-how-the-race-was-won


      • Psychee

        Täytyy ottaa huomioon myös kokonaisuus, mukaanlukien psyyke. Pienen nopeushäviön vessan takia voi saada helposti takaisin sillä että purjehtija viihtyy paremmin ja mieliala on korkeammalla. Tällöin tekee parempia päätöksiä ja myös jaksaa paremmin. Se parantaa välillisesti nopeutta ja pienentää keskeytyksen todennäköisyyttä.


      • Kaikkihyöty

        Noiden projektien kesto on vuosia ja budjetti miljoonia. Eiköhän siinä ole aikaa ja rahaa pohtia sekä psyykettä että venevauhtia ihan viisaiden ja kokeneiden ihmisten voimin. Nyt on päädytty tuohon ratkaisuun. Ehkäpä sama psyykehyöty saadaan aikaan ottamalla mukaan vaikkapa 50 kg suklaata.


      • Jossain maailmanympäripurjehduksella yhdestä veneestä päätettiin jättää laminointivaiheessa väriaineet pois. Veneestä tuli läpikuultava ja aikaa säästyi muistaakseni laskennallisesti muutama tunti. Painosäästö oli samaa luokkaa. Edellisessä Vendee Globessa meno oli välillä niin rajua, ettei perinteinen vessa olisi ollut toimivin järjestely. Päiväkausia ne joutui roikkumaan remmeissä kypärä päässä eikä voinut edes vettä keittää, kun vene poukkoili 25 solmua aaltoja ylös alas.


      • Joakim1
        Kaikkihyöty kirjoitti:

        "Despite the incredible length of the Vendée Globe the race is not unfamiliar with close finishes. In the very first edition winner Titouan Lamazou beat Loick Peyron by just 17 hours after 109 days at sea. In 2005 Vincent Riou came in just seven hours of Jean Le Cam to win the race, setting a new record time of 87 days, 10 hours and 47 minutes in the process. The closest finish the race has ever seen was in the previous edition when François Gabart beat Le Cléac'h by just three hours."

        Eiköhän tuo selitä, miksi pienikin nopeusetu halutaan käyttää hyväksi. Kisa voidaan kuitenkin voittaa n. tuhannesosan erolla (purjehdusajassa).

        https://www.vendeeglobe.org/en/news/18245/the-vendee-globe-2016-17-how-the-race-was-won

        Huuselan vene on kuitenkin vuosimallia 2007, josta nuo ovat kehittyneet niin valtavasti, että huiput voisivat ottaa kymmeniä vessoja veneeseensä ja silti olla aivan eri nopeusluokassa. Ko. veneellähän ei edes ole kisattu sitten 2010. 2008 kisassa ko. vene oli 15 vrk kärjen perässä ja kaikki kärkiveneet olivat muiden suunnittelijoiden käsialaa.

        Viime kisassa yksi 2007 vene oli vielä viides, tosin jo 6 vrk kärjen perässä. 2020 kalusto lienee taas selvästi parempaa kuin 2016 ja foiliton vene on jo poikkeus.

        Täältä näkee kuinka voittajien kiertoajat ovat tippuneet 3-6 vrk/kisa 2000-luvulla. 2008 kisaan tehdyllä veneellä on siis yli 10 vrk jäljessä 2020 jo lähtökohtaisesti. https://fr.wikipedia.org/wiki/Vendée_Globe

        2016 kisassa oli kaksi venettä, jotka olivat vanhempia kuin kahdesta edellisestä kisasta. Parempi niistä oli 14. 34 vrk kärjen perässä. Tuo lienee lähellä sitä mihin ko. projekti voi päästä.


      • Åkju65

        Huusela jutteli siihen malliin, että pelkästään osallistumisella on suuri arvo. Sijoitustavoitteen hän kyllä asetti, mutta se tuntui perustuvan muiden veneiden keskeyttämiseen, koska keskeytysprosentti on niin suuri.

        Omaa venettään hän lähestyi nimenomaan luotettavuuden näkökulmasta. Kehui ihmistä, joka sitä valmistelee.

        Sitä en tiennyt, että nykyinen lentäjä-Huusela on aikaisemmin työskennellyt koneiden huollon ja korjauksen puolella. Hän arveli, että teknisestä osaamisesta saattaa olla reissussa apua.


      • ei.sunnuntaipurjehdusta
        Psychee kirjoitti:

        Täytyy ottaa huomioon myös kokonaisuus, mukaanlukien psyyke. Pienen nopeushäviön vessan takia voi saada helposti takaisin sillä että purjehtija viihtyy paremmin ja mieliala on korkeammalla. Tällöin tekee parempia päätöksiä ja myös jaksaa paremmin. Se parantaa välillisesti nopeutta ja pienentää keskeytyksen todennäköisyyttä.

        Psyykehän toimii juuri toisinpäin. Ne säästetyt kilot saavat paremmin uskomaan menestysmahdollisuuksiin ja siksi yrittämään vielä hitusen enemmän. Mukavuudet ovat joka tapauksessa ensimmäinen unohdettu asia jo siinä vaiheessa, kun ruvetaan ajattelemaan mahdollista osallistumista.


      • eitodellakaan

        Juuri näin se ajattelumaailma menee missä tahansa huippu suorituksessa. Kaikki mahdollinen tehdään tavoitteen saavuttamisen eteen. Ei siinä ole mukavuudella juurikaan painoarvoa jos se ei auta konkreettisesti tavoitteen saavuttamista.


      • Joakim1
        eitodellakaan kirjoitti:

        Juuri näin se ajattelumaailma menee missä tahansa huippu suorituksessa. Kaikki mahdollinen tehdään tavoitteen saavuttamisen eteen. Ei siinä ole mukavuudella juurikaan painoarvoa jos se ei auta konkreettisesti tavoitteen saavuttamista.

        Tässähän on tavoitteeksi sanottu maaliinpääsy, ei hyvistä sijoituksista kilpaileminen. Onko se huippusuoritus? Edistääkö vesivessan puute jne. epämukavuudet tuon tavoitteen toteutumista? Tähän kisaan lienee pakko olla IMOCA 60. Rhoute du Rhumissahan oli myös avoin luokka, jossa Ari kisasi tiukasti mm. First 40.7 kanssa suorassa ajassa (lopussa sai eroa).


      • Psychee
        Kaikkihyöty kirjoitti:

        Noiden projektien kesto on vuosia ja budjetti miljoonia. Eiköhän siinä ole aikaa ja rahaa pohtia sekä psyykettä että venevauhtia ihan viisaiden ja kokeneiden ihmisten voimin. Nyt on päädytty tuohon ratkaisuun. Ehkäpä sama psyykehyöty saadaan aikaan ottamalla mukaan vaikkapa 50 kg suklaata.

        Niin tarkoitat siis että turha kenenkään kommentoida mitään ja keskustella tällä palstalla koska viisaat ja erehtymättömät ihmiset ovat jo ratkaisseet kaikki asiat optimaalisesti? No jos näin on, niin se olisi ensimmäinen kerta. Muuten, Huuselalle ei edes ole nopeus tärkein, miksi ei sitten hieman lisää mukavuutta? Ai sori anteeksi, unohdinkin että viisaat ja kokeneet ihmiset ovat tätä jo vuosia pohtineet, joten pitää pitää turpa kiinni.


    • merivie

      Kovemmassa kelissä avotila toimii mainiona vesiklosettina.

      • minimalistiko

        Näin on. Ja vessan jättö pois = kaksi läpivientiä vähemmän.


    • adfs1243

      Paljonko lopputulokseen vaikuttaa vene ja paljonko kipparin valinnat? Suurista eroista päätellen kipparilla on merkittävä vaikutus. Luulisi siis, että kaikki jäsentynyttä ja perustelevaa ajattelua tukevat valinnat kannattaisivat.

      Huusela puhui myös nukkumisen vaikeudesta ja väsymyksen haasteesta. Kurjaa tuntuu siis olevan.

      Paljonko tuossa Huuselan veneessä sata kiloa hidastaa matkan tekemistä? Arvioita edes?

      • Joakim1

        Yleensä purjeveneet hidastuvat n. 1% painon lisääntyessä 10%. Tällöin vastus kasvaa selvästi alle 10%, mikä on tyypillistä pääosin uppouma-alueella toimivalle rungolle. IMOCA 60 liikkuu suuren osan ajasta selvästi yli runkonopeutensa (n. 10 solmua), joten sillä paino saattaa vaikuttaa enemmän. Vastus ei kuitenkaan varmasti kasva painonlisää enempää ja toisaalta vauhti ei hidastu yhtä paljon kuin vastus kasvaa.

        100 kg on reilut 1% ko. veneen painosta tyhjänä. Sen voi siis arvioida hidastavan vähintään 0,1% ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin 1%. 80 päivän kisassa siis vaikutus voi olla parista tunnista puoleen vuorokauteen. Mitätön Arille siis, mutta merkittävä niille muutamalle, jotka tosissaan kisaavat voitosta.


      • Anonyymi
        Joakim1 kirjoitti:

        Yleensä purjeveneet hidastuvat n. 1% painon lisääntyessä 10%. Tällöin vastus kasvaa selvästi alle 10%, mikä on tyypillistä pääosin uppouma-alueella toimivalle rungolle. IMOCA 60 liikkuu suuren osan ajasta selvästi yli runkonopeutensa (n. 10 solmua), joten sillä paino saattaa vaikuttaa enemmän. Vastus ei kuitenkaan varmasti kasva painonlisää enempää ja toisaalta vauhti ei hidastu yhtä paljon kuin vastus kasvaa.

        100 kg on reilut 1% ko. veneen painosta tyhjänä. Sen voi siis arvioida hidastavan vähintään 0,1% ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin 1%. 80 päivän kisassa siis vaikutus voi olla parista tunnista puoleen vuorokauteen. Mitätön Arille siis, mutta merkittävä niille muutamalle, jotka tosissaan kisaavat voitosta.

        Harmi ettei Arilla ole mitään saumaa muuhun kuin keskeytykseen tai jumbo sijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi ettei Arilla ole mitään saumaa muuhun kuin keskeytykseen tai jumbo sijoille.

        Onko tämä Starkki-IMOCA mihin seuraan rekisteröity ja katsastettu? Saattaa toki kiertää pallon ihan vaan kauppalipunkin alla. Ei sekään ihan huono juttu ole.
        Ämpärivessalla ilmeisesti pystyy välttämään katsastuksessa sen septisäiliövaateen?
        Jos seuraava Arin vene omaa foilit niin on siinä runkokatsastuksessa ihmeteltävää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe