Nykyaikainen Avance24?

ei.ihan.eläkkeellä

Rupesin tuossa mietiskelemään, että onko nykyään lainkaan markkinoilla uusina senkaltaisia veneitä kuin tuo otsikossa mainitsemani Avance 24 (tai 245)? Siis 1-2 aikuisen veneeksi sopivaa merikelpoista (ainakin Itämeren mittakaavassa) matkavenettä, jossa on vessa eikä mitään kem-wc tai ämpäriviritystä, pentteri ja sopivasti säilytystilaa eikä kuitenkaan ylläpito- ja telakointikustannukset olisi kovin pahat? Tuntuu, ettei kukaan enää tee alle 30-jalkaisia muuten kuin kilpailukäyttöön.

Voishan sitä ehkä haluta eläkeiässä vaihtaa pienempään ja helpommin hoidettavaan? Halvempaankin :)

9

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsfdahgs

      Veistämön ei kannata tehdä pieniä veneitä, koska katteet ovat paljon pienemmät kuin isoissa veneissä. Niissä on myös vaikeampi kilpailla käytetyn tarjonnan kanssa. Uusi 8 m purkkari peräprutkulla maksaa n. 40-50 teur. Harvalle ostajalle se tarjoaa paljon enempää kuin 70-luvun Avance. Niitähän saa n. 10 %:lla uuden hinnasta. Isot veistämöt tekevät veneitä pääosin charter-käytöön eli vuokraamoiden vaatimukset hallitsevat veneiden ominaisuuksia. Tarvitaan siis monta suljettavaa hyttiä parivuoteella, alimitoitetut purjehdusvarusteet, iso uimataso, monta vessaa jne..

      • ei.ihan.eläkkeellä

        Unohdin tuossa kirjoittaessani, että minulle sisäkone on ehdoton vaatimus. Avanceen niitä on asennettu.
        Mutta olet varmaan oikeassa, kysyntää pienille uusille ei oikein ole. Ei ainakaan tarpeeksi.


      • Misse__

        itse varmaan hankkisin tuohon tarpeeseen first 27.7, sopivan sporttinen muttei mikään kisapulkka. Sisäkonekin löytyy.


    • alusastia

      mitä vikaa on ämpäriveskissä?
      helppo tyhjentää. mukava käyttää. mulla on kannellinen ämpäri niin ei tule paniikkia jos vahingossa esim yöllä potkii sen nurin.

    • valinnanvaraa

      Onhan toki uusiakin veneitä tuossakin kokoluokassa: Antila24.4, Vico S 21, Sunbeam 22.1, Lago 26, Maxus 21, Deltana 25, Seascape 24, Bente 24...
      USA:n puolelta löytyy vaikkapa Dana 24, joka on perinteisen tyyppinen matkavene.
      Die Yacht taisi julkaista pienten eurooppaöaisten matkapursien vertailutestin

      • fhfdsah

        Se on totta, että maailmalta löytyy sekä tarjontaa että kysyntää traileroitavista pursista. Meillä Suomessa tilanne on vähän erilainen. Traileroitavuus ei koskaan ole noussut kovin suosituksi, mikä varmaan johtuu edullisista satamapaikoista. Monessa maassa venepaikkoja ei tueta veronmaksajien varoin, vaan se on kaupallista liiketoimintaa. Siitä johtuu, että hinnat ovat niin kallita, ettei käyttämättömiä veneitä kannata seisottaa vuosikausia vedessä. Jopa Helsingissä lilluu vedessä valtava määrä veneitä joita kukaan ei ole purjehtinut enää vuosikymmeniin. Se on vieläpä kasvava ilmiö, koska pieniä ja laiminlyötyjä purjeveneitä on niin paljon, ettei niitä saa kaupaksi millään hinnalla. Halvat venepaikat pitävät myös älytöntä hintatasoa yllä käytettyjen veneiden markkinoilla. Veneen seisottaminen vedessä on niin halpaa, että mitään kiirettä myynnille ei ole. Välimerellä ylläpitokulut ovat helposti 10 000 euroa vuodessa, mikä nopeuttaa kummasti käytettyjen kauppaa.

        Dana ei näytä olevan mikään uusi keksintö, vaan 70-lukulainen pikku avomeripursi, jota valmistettiin 70-luvulta 90-luvun loppuun. Tehtiin samantyyppisiä Pohjolassakin 70-luvulla, vaikkapa Misilit, Allegrot jne. Niitähän annetaan nykyään Ruotsissa melkein ilmaiseksi.


      • ei.ihan.eläkkeellä
        fhfdsah kirjoitti:

        Se on totta, että maailmalta löytyy sekä tarjontaa että kysyntää traileroitavista pursista. Meillä Suomessa tilanne on vähän erilainen. Traileroitavuus ei koskaan ole noussut kovin suosituksi, mikä varmaan johtuu edullisista satamapaikoista. Monessa maassa venepaikkoja ei tueta veronmaksajien varoin, vaan se on kaupallista liiketoimintaa. Siitä johtuu, että hinnat ovat niin kallita, ettei käyttämättömiä veneitä kannata seisottaa vuosikausia vedessä. Jopa Helsingissä lilluu vedessä valtava määrä veneitä joita kukaan ei ole purjehtinut enää vuosikymmeniin. Se on vieläpä kasvava ilmiö, koska pieniä ja laiminlyötyjä purjeveneitä on niin paljon, ettei niitä saa kaupaksi millään hinnalla. Halvat venepaikat pitävät myös älytöntä hintatasoa yllä käytettyjen veneiden markkinoilla. Veneen seisottaminen vedessä on niin halpaa, että mitään kiirettä myynnille ei ole. Välimerellä ylläpitokulut ovat helposti 10 000 euroa vuodessa, mikä nopeuttaa kummasti käytettyjen kauppaa.

        Dana ei näytä olevan mikään uusi keksintö, vaan 70-lukulainen pikku avomeripursi, jota valmistettiin 70-luvulta 90-luvun loppuun. Tehtiin samantyyppisiä Pohjolassakin 70-luvulla, vaikkapa Misilit, Allegrot jne. Niitähän annetaan nykyään Ruotsissa melkein ilmaiseksi.

        Näyttää, että Danaa valmistettaisiin vieläkin. Kieltämättä mielenkiintoisen näköinen kapine vaan ei halpa.


    • Joakim1

      Vika taitaa olla siinä, ettei tuollainen nykyaikana tule riittävästi halvemmaksi kuin isommat ellei sitten juuri tingi vessoista, liesistä jne. Avance 245:sta yritettiin tehdä vielä 90-luvulla. 1994 perusveneeen hinta oli 200 000 mk (sisäkone, vesivessa, spriikeitein, lämmitin). Samaan aikaan FG 33 maksoi 400 000 km, H-vene ja JOD-24 130 000 mk, MacGregor 26 125 000 mk. Ja käytetyn Inferno 31 tms. sai alle 10 vuotiaana alle 200 000 mk.

      90-luvulla Avancea ei montaa tehty. Ehkä vain yksi, joka roikkui ikuisesti myynnissä?

      Sama ongelma tuli vastaan 2000-luvun alussa Tempolle ja FG 28 e:lle. Jälkimmäistä sentään aluksi myytiin OK, mutta vain muutama vuosi. Hinnat sisäkoneella, vesivessalla ja liesiuunilla olivat yli 60 t€ ja lopussa taisi jo olla FG yli 80 t€. Hintaero jäi hyvin pieneksi FG 33:een verrattuna. Tempo yritti vielä toistamiseen riisuttuna 40 t€ veneenä ilman sisäkonetta, liesiuunia ja vesivessaa, mutta ilman menestystä.

      Halvalla ei saa Avancea vastaavaa konseptia ja varsinkaan kalliilla se ei mene kaupaksi. Suomessa suurin osa haluaa veneillä perheen kanssa, jolloin Avancen kokoluokka on liian pieni, varsinkin hintaansa nähden.

      Jos Avancen haluaa, kannattaa se ostaa käytettynä. Noihan ovat jo halpoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe