Ahdistuneisuushäiriö, kilppari, ärtynyt suoli.

Liibalaaba99

Hei, ajattelin saiski täältä vertaistukea ja opastusta jos kellään ollut samanlaisia oireita. Olen 18v nuori mies ja en tiedä oikein mikä mulla on. Mulla tuli n.3 viikkoa sitten burnout johtuen ERITTÄIN stressaavasta vuosia kestäneestä elämäntilanteesta. Alkoi sillä että yöllä kun rupesin rukoilemaan pahaa oloa pois niin tuli semmonen olo että millään ei mitään väliä, kesti n2sekuntia mutta olo teki jäävän vaikutuksen. Tiesin että jos en nouse ja avaa silmiäni menisin psykoosiin tai jotain pahempaa joten nousin ja avasin silmät ja pelästyin. Siitä tuli sitten pahin paniikkikohtaus koskaan ja seuraavana päivänä jatkui. Sain 5päivää peräperään paniikkikohtauksia ja menin lääkäriin ja antoivat propralia. Se auttoi fyysisiin oireisiin mutta sitten jäi päälle masennus ja ahdistuneisuus. Masennuskautena en pystynyt tehdä mitään en käydä edes kaupassa. Samalla fyysiset oireet pahenivat. Ruokahalut meni täysin, ruoka ihan oksetti, tuli epätodellinen olo, pyörrytti, pala kurkussa, kamala väsy kun uni ei ollut oikeaa levollista unta ja painajaiset piinasivat. Lisäksi maha alkoi oireilemaan, ummetus on kestänyt viikon, olen saanut ulostettua kuitenkin lääkkeen avulla mutta mahaan kertyy ilmaa ja ummetus jatkuu. Lisäksi alaselässä ja oikealla kyljellä lihakset kipuilee. Myös yläselässä välillä. Virtsaamisen tarve tihentynyt ja myös virtsasuihku heikentynyt. Eturauhasongelmat ovat tuttu juttu kun viimekesänä ilmeni eturauhastulehdus. Lääkäri kuitenkin toissapäivänä sanoi että eturauhanen on normaali ja että voi johtua suolistosta eturauhasen ongelmat.
Lisäksi kädet välillä puutuvat ja kokoajan on joko kylmä tai helvetin kuuma. Ja kurkussa kuivaa. Masennus ei ole enää niinkään paha mutta oireet ovat vieläkin. Uskon että paniikit ja ahdistuneisuus herätti jonkun fyysisen sairauden, hermostohan vaikuttaa kaikkeen. Ensi tiistaina on labra ja laajat verikokeet. Epäilen kilpparia ja ärtynyttä suolta. Onko kellään omia kokemuksia näistä oireista? Mulla myös kamalat kuolemanpelot iski päälle oireitten myötä kun olin niin heikoilla henkisesti. Nyt jo vähän parempi mutta en ole ollenkaan oma itseni. Oon aina ollut sosiaalinen ja jaksanut jaksaa mitä vain. Tää on ensimmäinen kerta kun olen näin heikoilla ollut. Pahoinvointi kaikista inhottavin, aamut on vaikeita ja illalla kun muut nukkuu niin saa vähän relata. (Sukulaisilla kosteusremontin ajan -.-)

2

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AhdistuvaKilpirauhanen

      Hei!

      Minusta oireesi kuulostavat siltä, että voivat olla ihan vain paniikista, ahdistuksesta ja burnoutista johtuvia, mutta kilpirauhasen häiriökin kannattaa varmasti tsekata, ja muut veriarvot - jollei muuten, niin mielenrauhan vuoksi. Itse olen ahdistumaan taipuvainen kilpirauhaspotilas (minulla oli ilmeisesti "subakuutti tyreoidiitti", joka oireili ensin liikatoimintaa, joka romahti vajaatoiminnaksi seurailun aikana ja nykyään syön siis tyroksiinia vajaatoiminnan hoitoon, mutta lääkityksen säätämisen kanssa on ollut kärsivällisys koetuksella, kun arvot heittelevät ja olo sen mukana). Ennen liikatoiminnan löytymistä olin kärsinyt jonkin aikaa ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista, ja minulla oli noita samoja oireita ja on aina edelleen aina huonomman kauden aikana, etenkin kun lääkitys on liian kova ja arvot menee liikatoiminnan puolelle. Kun ahdistaa, alan huomaamattani hengittää liikaa eli hyperventiloida, ja sitten puutuvat kädet, alkaa huimata, uuvuttaa kuin olisi maratonin juossut ja muutama porraskin on liikaa, henkeä ahdistaa ja silmissä viiraa, maha menee sekaisin milloin mihinkin suuntaan. Yöllä ei pysty kunnolla nukkumaan, kun pelkää kuolevansa siihen paikkaan. Kaikki lihakset jumissa, kun jännittää niitä huomaamattaan. Jumissa olevat lihakset pahentavat sitten taas oloa.

      Minulta tosiaan paljastui sitten lopulta ahdistuneisuuden perimmäiseksi aiheuttajaksi kilpirauhasen liikatoiminta, vaikka oletin, että olin "vain" ahdistunut työasioiden, avioeron ja muiden elämänmuutosten vuoksi. Edelleen kärsin samoista oireista vahvasti aina, jollei lääkitys ole kohdillaan. Muutenkin olen kyllä vähän huolehtivaa sorttia, eli varmaan minulle ominaista oireilla kilpirauhasta nimenomaan ahdistumalla. En usko, että olet saanut itseäsi sairaaksi ahdistumalla - mutta voihan olla päin vastoin, että stressaamisesi taustalla on oireita pahentavana esim. kilpirauhasen häiriöt, joten hyvä, että käyt tarkemmissa tutkimuksissa. Kilpirauhasen ongelmista älä ainakaan enää lisästressiä ota - ne ovat kuitenkin melko helposti hoidettavissa lääkityksellä.

      Itselläni on auttanut vertailla oloa "pään" hyvien hetkien ja huonojen hetkien välillä. Eli vertaan, oliko minulla oireita vaikkapa silloin, kun juttelin äitini kanssa puhelimessa tai puuhastelin ulkona jotain mieluisaa, pahenivatko rytmihäiriöt ja vatsavaivat työasioita miettiessä ja alkoiko huimata raha-asioita vatvoessa, puutuivatko kädet lainkaan katsoessa leppoisaa komediaa. Ja yleensä vastaus on, että oireet pahenevat tai ilmaantuvat heti, kun alan kiinnittää niihin huomiota tai ahdistuksen taso muuten nousee. Vatsa toki reagoi vähän pitemmällä aikajänteellä. Ahdistus, masennus ja stressi ovat niin kummallisia vaivoja, että aiheuttavat etenkin pitkittyessään mitä moninaisempia oireita, väsymystä ja huonoa oloa. Tiedän, että juuri sillä hetkellä, kun ahdistaa, pelottaa ja paniikki on päällä, ei yhtään helpota, että joku käskee olla huolehtimatta, mutta yritä ajatella, että tiistaina menet kokeisiin ja siihen asti et voi asiaa huolehtimalla ainakaan parantaa (rehellisesti sanottuna yritän tässä samalla vakuutella myös itseäni, kun stressaan rytmihäiriöitteni vuoksi, ja yritän saada alkuviikosta lääkäriaikaa niiden vuoksi...).

      Jos mitään fyysistä syytä oireisiisi ei löydy, koita jaksaa vaatia apuja siihen henkiseen puoleen, paremman lääkityksen tai terapian tms. muodossa. Vertaistukeakin varmasti löytyy pilvin pimein - sen verran ahdistunutta ja masentunutta kansaa me suomalaiset tuppaamme olemaan ;)

      Kerrothan sitten, mitä kokeet näyttivät, kiinnostaisi kovasti kuulla :)

      Jaksamista ja kaikesta huolimatta hyvää kevättä! Kyllä sinunkin oireesi vielä varmasti kuriin saadaan, johtuivat ne sitten ahdistuksesta tai jostakin muusta ja elämä palaa normaaleihin uomiinsa!

    • AhdistuvaKilpirauhanen

      Hei taas!

      Katsoin jotenkin aivan väärin tuon alkuperäisen viestisi päivämäärän - olitkin kirjoittanut sen jo maaliskuussa etkä eilen. Eli unohda neuvoni rauhoittumisesta kokeita odotellessa, mutta jos vielä täällä käyt, kuulisin mielelläni, löytyikö kokeissa mitään kilpirauhaseen viittaavaa (jos kilpirauhaskokeet otettiin), tai muuta poikkeavaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1541
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1245
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      176
      979
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe