Finnair vuokraa liettualaiselta halpalentoyhtiöltä melkein 25 vuotta wanhan koneen:
https://www.finnair.com/fi/fi/flightinfo
Kyseinen kone lensi ensilentonta alkuvuonna 1994 ja Getjetin koneiden keski-ikäkin melkein 30 vuotta. Tilalle voi siis tulla kone 1980-luvultakin.
Missä toteutuu kuluttajansuoja kun ostaa kalliin Finnairin lennon ja kone onkin itä-eurooppalainen 30 vuotias rämä romu?
Finnair lentää romulla itäkoneella
48
3192
Vastaukset
- Hausjärven_aamukahvit
No sinä et lennä millään minnekkään niin jatka vaan kiljun juontia ja sossun rahalla loisimista.
- Lietuva.skeidaa
Kaikki liettualaisuuteen liittyvä on epäilyttävää.
- 12plus
Finnair lentää myös Liettualaisen DOTin 20 vuotta vanhalla ATR:llä. Penkit tosin mukavampia kuin Finnairin halpalentoyhtiön omilla koneilla.
- kuluttajansuojasta
Luitko tuon linkin takaa löytyvää tekstiä vai oliko tärkeintä päästä taas tölvimään Finnairia ja saada jotakin sisältöä elämääsi?
"Johtuen operoivan lentoyhtiön muutoksesta:
- Voit muuttaa lentoasi Finnairin/Norran operoimalle lennolle /1 2 päivää alkuperäisestä matkustuspäivästä paikkatilanteen salliessa.
- Voimme reitittää sinut kohteeseen jonkun muun oneworld-yhtiön lennolla paikkatilanteen salliessa.
- Voit perua varauksesi ja saada lipusta takaisinmaksun."- lentoexpertti
Eihän tuo linkin takaa löytyvä teksti muuta aloittajan mainitsemia faktoja operoivasta yhtiöstä ja koneen iästä miksikään.
Niin, tuo "kuluttajansuojasta" antama kommentti olikin varmasti kommentti tuohon aloittajan lauseeseen "Missä toteutuu kuluttajansuoja kun ostaa kalliin Finnairin lennon ja kone onkin itä-eurooppalainen 30 vuotias rämä romu?".
Eli mikäli olet ostanut lennon ennen tämän kyseisen tiedon julkaisemista, niin olet oikeutettu muuttamaan itsesi toiselle vastaavalle lennolle, muuttamaan itsesi jollekkin toiselle saman allianssin (toisella reitityksellä olevalle) lennolle taikka perua lennon kokonaisuudessaan.
Eli kuluttajansuoja toteutuu jollain kyseisellä kolmella tavalla tuossa asiassa.
Ja tuolla GetJet:llä on (seitsemän lentokoneen) laivastossaan kaksi kappaletta noita jutussa mainittuja Airbus A320 koneita, toinen on tosiaan käyttöönotettu vuonn 1994 ja toinen vuonna 1999 (jutusta ei käy ilmi, kumpi koneista on vuokrattu Finnairin lennoille).
Mutta pitää muistaa, ettei tuo Finnairin omakaan A320 laivasto (10kpl) ole enään sieltä tuoreimmasta päästä, vaan niidenkin valmistusvuodet ovat väliltä 2001-2003.- Larppa405
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, tuo "kuluttajansuojasta" antama kommentti olikin varmasti kommentti tuohon aloittajan lauseeseen "Missä toteutuu kuluttajansuoja kun ostaa kalliin Finnairin lennon ja kone onkin itä-eurooppalainen 30 vuotias rämä romu?".
Eli mikäli olet ostanut lennon ennen tämän kyseisen tiedon julkaisemista, niin olet oikeutettu muuttamaan itsesi toiselle vastaavalle lennolle, muuttamaan itsesi jollekkin toiselle saman allianssin (toisella reitityksellä olevalle) lennolle taikka perua lennon kokonaisuudessaan.
Eli kuluttajansuoja toteutuu jollain kyseisellä kolmella tavalla tuossa asiassa.
Ja tuolla GetJet:llä on (seitsemän lentokoneen) laivastossaan kaksi kappaletta noita jutussa mainittuja Airbus A320 koneita, toinen on tosiaan käyttöönotettu vuonn 1994 ja toinen vuonna 1999 (jutusta ei käy ilmi, kumpi koneista on vuokrattu Finnairin lennoille).
Mutta pitää muistaa, ettei tuo Finnairin omakaan A320 laivasto (10kpl) ole enään sieltä tuoreimmasta päästä, vaan niidenkin valmistusvuodet ovat väliltä 2001-2003.Ja koneen iällä oli merkitystä mihin???
- 12plus
Aika kuluu nopeasti, Finnairin A319 keski-ikä on näköjään jo 17 vuotta ja A320 melkein 16.
Uteliaisuudesta katsoin noi Getjetin A320-koneet.
Tuo uudempi (18.5v) on näköjään ollut viime vuodet VietJetillä (Vietnam) ja Balkan Holidaysillä (Bulgaria) sen jälkeen kun se poistettiin Iberialta. Pari vuotta myös Eritrean airlinesillä.
Vanhempi (25v) onkin sitten kiertänyt useampia yhtiöitä ennen kuin päätyi GetJetille.
Joku varmaan haluaa ajaa 25-vuotiaalla autolla, suurin osa uudemmilla. Analoginen tilanne lentokoneisiinkin - uudemmat huomattavasti energiataloudellisempia ja luotettavampia, kunhan lastentaudeista on päästy eroon. Larpalle tuolla ehkä ei ole merkitystä. - Kurttupummi
12plus kirjoitti:
Aika kuluu nopeasti, Finnairin A319 keski-ikä on näköjään jo 17 vuotta ja A320 melkein 16.
Uteliaisuudesta katsoin noi Getjetin A320-koneet.
Tuo uudempi (18.5v) on näköjään ollut viime vuodet VietJetillä (Vietnam) ja Balkan Holidaysillä (Bulgaria) sen jälkeen kun se poistettiin Iberialta. Pari vuotta myös Eritrean airlinesillä.
Vanhempi (25v) onkin sitten kiertänyt useampia yhtiöitä ennen kuin päätyi GetJetille.
Joku varmaan haluaa ajaa 25-vuotiaalla autolla, suurin osa uudemmilla. Analoginen tilanne lentokoneisiinkin - uudemmat huomattavasti energiataloudellisempia ja luotettavampia, kunhan lastentaudeista on päästy eroon. Larpalle tuolla ehkä ei ole merkitystä.Miten energiatalous liittyy siihen että istut itse kyydissä?
Ja millä tavalla luotettavampia?
Etpä taida mistään mitään tietää. Olet ilmeisesti joku ihan nolla ja turha. - 12plus
Enemmän noissa koneissa asiakkaan mukavuuteen varmaan tosiaan vaikuttaa GetJetin Y180-konfiguraatio, penkkirivit ovat tiheämmässä kuin Finnairila, vaikka Finnairinkin vanhoissa koneissa on istuimia lisätty .
Luotettavuudesta - seuraappa finnairin lentoja jotka ovat myöhästyneet / peruttu rikkinäisten koneiden takia. - seuraappa
12plus kirjoitti:
Enemmän noissa koneissa asiakkaan mukavuuteen varmaan tosiaan vaikuttaa GetJetin Y180-konfiguraatio, penkkirivit ovat tiheämmässä kuin Finnairila, vaikka Finnairinkin vanhoissa koneissa on istuimia lisätty .
Luotettavuudesta - seuraappa finnairin lentoja jotka ovat myöhästyneet / peruttu rikkinäisten koneiden takia.Olet tainnut nukkua äidinkielen tunneilla, seuraappa!
- 12plus
hahaha! noo, puhekieli rules!
- TennismiesEspoosta
12plus kirjoitti:
Enemmän noissa koneissa asiakkaan mukavuuteen varmaan tosiaan vaikuttaa GetJetin Y180-konfiguraatio, penkkirivit ovat tiheämmässä kuin Finnairila, vaikka Finnairinkin vanhoissa koneissa on istuimia lisätty .
Luotettavuudesta - seuraappa finnairin lentoja jotka ovat myöhästyneet / peruttu rikkinäisten koneiden takia.Näytäs finniposki kone uusi tai vanha, joka ei ole koskaan rikki.
- 12plus
Tuskin sellaisia on - kysehän on todennäköisyyksistä, mitä tietysti voi olla vaikea ymmärtää ..
Ja niinkuin tuolla aiemmin sanoin, on noissa finnairin a350-koneissakin ollut kohtuullisesti ongelmia. - en__seuraa
seuraappa kirjoitti:
Olet tainnut nukkua äidinkielen tunneilla, seuraappa!
"Olet tainnut nukkua äidinkielen tunneilla, seuraappa!"
Missä itse olit nukkumassa? "Seuraappa" kyllä LAUSUTAAN kahdella p-kirjaimella, mutta kirjoitetaan: seuraapa!
- lennellytjoskus
Lyhyellä lennolla on aivan sama onko kone 30 v vanha vai vimevuotinen. Sen pari tuntia kyllä pärjää vanhemmassakin. Toinen juttu on sitten kaukolennot. A330 ja A350 välillä on joaika iso ero.
Tosin viimeksi kun lensin A330 koneella, oli se jo paetuajassa perillä.- Löysäranne
Mikä iso ero?
- lennellytjoskus
Löysäranne kirjoitti:
Mikä iso ero?
Istuimissa, jalkatilassa, medianäytössä, valaistuksessa, ja se että ei ole keskellä neljää vierekkäin on ihan kiva juttu.
- Remmistä
lennellytjoskus kirjoitti:
Istuimissa, jalkatilassa, medianäytössä, valaistuksessa, ja se että ei ole keskellä neljää vierekkäin on ihan kiva juttu.
Tiekkö juntti että koneen sisustus ei riipu koneen iästä.
Kun saat säästettyä joskus omaa rahaa tarpeeksi ja pääset lentokoneeseen, niin alat tajuamaan vähän enemmän. Nyt et tajua mitään.
- Nskskskskks
Tavallinen Pulliainen ei erota onko lentokone 10 vai 20 vuotta vanha. Vanhemmissa koneissa matkustamo on usein uusittu ja kone maalattu useampaan kertaan. Esim. Finnairin A321 OH-LZA on kohta 20 vuotta vanha ja lentää siinä missä uudemmat Airbussit. Googlettakaapa kuvia ko. yksilöstä, väritys vaihtunut useaan kertaan.
- museoliitoa
Nonnii! Finski ajaa vanhaa Airbusia uudenveroiseksi imagokampanjallaan? 20-vuotias kone kuuluu ns banaanivaltioon. Kaipa nykysuomi kuuluu sellaisiin? Kansallinen lentoyhtiö-goes-to-museo.
- romujako
Finnairin Euroopan laivasto on todella ikääntynyttä, vertailtuna moniin muihin. Pelkällä uudelleenmaalauksella kone ei uudistu. Sanokaapas joku finskifanaatikko, miten on mahdollista että Norski ja Ryani ovat onnistuneet kasvattamaan laivastonsa muutamasta koneesta, satoihin koneisiin ja uusimaan sitä säännöllisesti kasvun aikana. Bisnes on kasvanut, vaikka lipunhinta kohtuullinen, jopa halpa. Koneiden lukumäärä on kasvanut, ja samalla laivaston keski-ikä on säilynyt erittäin alhaisena, jne... miksi tämä ei toimi Finskillä, jos kerta suomalainen lentoyhtiö on lähes jumalallinen lennättäjä?
- opettelejunttikarttaa
Aloittajalle ei tarkkiksella opetettu maantietoa. Missähän aloittajan itä mahtaa olla?
Vanhemmat kommareita ja itä tuttu ja jäänyt levy soimaan? - Finnair.on.itäyhtiö
Niinhän se on että Liettua on lännempänä kuin Suomi. Samoin Puola, itäisin piste on lännempänä kuin Suomen läntisin piste.
- European
Liettuan itäisin kohta on noin Kotkan kohdalla ja länsireunat samoilla kohdilla, Suomen saaristo on lännemmässä kuin Liettuan maapläntit.
Puolan itäisin kohta on noin Inkoon kohdalla.
Jossain kartassa nuo balttian maat oli luokiteltu keskieuroopaksi ;)) - Finnair.on.itäyhtiö
European kirjoitti:
Liettuan itäisin kohta on noin Kotkan kohdalla ja länsireunat samoilla kohdilla, Suomen saaristo on lännemmässä kuin Liettuan maapläntit.
Puolan itäisin kohta on noin Inkoon kohdalla.
Jossain kartassa nuo balttian maat oli luokiteltu keskieuroopaksi ;))Liettuan keskipiste on noin 24 astetta itäistä pituutta eli Tampereen kohdalla. Täten maa on lännempänä kuin Suomi.
Puolan suhteen muistelin vahingossa Tsekin tasavaltaa. Puolan läntisin piste on vähän Kääpenhaminan itäpuolella ja tosiaan itäisin noin Tampereen kohdalla. Molemmat maat ovat lännempänä kuin Suomi. Suomi on näihin verrattuna Itä-Eurooppaa.
- Tyrsky699
Missä idässä Airbus -koneet on siis tehty?
- itämaankulttuuri
Ei se maantiede vaan kulttuuri. 50 vuotta neuvostoliittoa on tehnyt niin puolasta kuin liettuastakin itäeuroopan maan. Ja ihan samanlaisia rys...ä on virolaisetkin. Tavat on tarttuneet.
- GetJetFinnair
La-su kotiuduttu Pafokselta ja lento puolitoista tuntia myöhässä. 7.7 kone 50 min myöhässä kun lähti Suomesta sekä 30.6 kone 2 tuntia myöhässä.
Menomatkalla kahvilaite rikki .
Ainoa tosipaskamainen homma oli koneen ahtaus . Penkkien väli oli tosi ahdas Ja 190 senttiset ja pidemmät eivät kunnolla siihen päässeet istumaan.
Finnairin sietäisi hävetä kun tuollaisen Liettulaisen sillipurkin on vuokrannut.- SueEllen
häpeä sinäkin kun jonnekin junttien pakettimatkalle menet.
- Asiakasmaksaa
Kahvilaite rikki... se on vedenkeitin ja saat pussista "kuivakahvia"... niitä vedenkeittimiä on useita, joten yhden vikaantuminen aiheuttaa vain hidastusta tarjoilussa.
190 cm pitkänä ostan paikan etupäästä konetta Finnairin koneiden tapauksessa. - Valtio_rosvoaa_ilmassa
Finnair = Lentosi hinnan & verot maksat Suomeen, mutta lennät ties millä "Tutzikustian - Brutalian Airwaysilla"
- itäkoneitako
Mistä lähtien ATR, Airbus tai Boeing on olleet "itäkoneita".
- romia_taivaalla
Riippuu omistajasta. Kaikki nuo em koneet muuttuvat itäkoneiksi viimestään silloin, kun niiden omistajat jättävät asianmukaiset huoltotyöt tekemättä ja alkavat luottamaan "tuuriin". Finskilläkin lienee yhä nätä "yhteistyökumppaneita" ?
- Mikkitubolev
No, eiköhän kalusto ole Finnairin yhteistyökumppanilla ihan ok. Mutta lensin Moskovaan aeroflotilla 80 luvun alkupuolella, siis Neuvostoliittoon, nuoremmille kommentaattorille " tiedoksi,,nykyään Venäjä" kone Tubolev ja jalkoja paleli kabiinissa, sinällään kokemus muitten joukossa, eiköhän nyt ole ajat muuttuneet otaksuisin...
- 12plus
Nyt tuli lennettyä HEL-TXL -lennolla tuolla liettualaisella koneella. Kone oli sinänsä ihan ok, mutta penkkiväli oli todella pieni (pitkästä aikaa kone jossa tuli istuttua polvet kiinni edessä olevan penkin selkänojassa).
- Halloween18
Melkosta kammokyytiä oli Wienistä Helsinkiin. Kauheeta polkemista lähtö ja lasku ja ylösveto Hesassa kaupan päälle.
- Semputin
Hui kamala. Ootko vähän juntti?
- may_i_have_a_beer
Finskin "ylivertainen laatupolitiikka" alkaa todella olla kyseenalaista. Finnairin laivasto ikääntyy vuosi vuodelta. Pelkällä Suomalaisuudella ei enää kauan menestytä. Hinta-laatusuhde aivan pielessä. Eikä matkustamohenkilökunnan suomenkielentaito ole nykyisille lentomatkustajille enää mikään itseisarvo. Suomalaiset ovat vihdoinkin oppineet tilaamaan kahvinsa & oluensa myös esim. kansainvälisellä ilmailukielellä, eli englannilla.
- kusetusta
Ostin joskus männä aikana Finnairilta menopaluun Ukrainaan, Kiovaan. Paluun jouduin matkustamaan ylihintaisella ja huijatulla UIA:n Kiova - Helsinki lennolla. Siinä sitä oli usko suomalaiseen laatupalveluun koetuksella. Ihan v-tusti kiitos Finnair! - Myitte minulle sloboairin lipun, ja vieläkin köyhemmillä eväillä, millä itse lennätte ja tarjoatte.
- Osaamattomatostajat
Lippua ostaessa näet mikä firma lennon operoi, nämähän myy kaikki yhteistyölentoja ja kombinaatioita.
- tarkkis
puusilmä opettele lukemaan
- slaavideekut_ja_ilmailu
Just tuosta syystä lopetin Finnairin suosimisen. Yhteistyökumppani voi olla mikä tahansa. Kertaakaan tuon päätöksen jälkeen minun ei ole tarvinut miettiä, lennänkö jollakin slobodania romuairilla, vaiko enkö.
- huurreheppi
no sinun lennot muutenkin on mielikuvituslentoja joten ihan sama
- Ari-Flyer
GetJet käyttää Finnair-lennoillaan A320-yksilöä LY-FOX. 20v vanha kone mutta nk. EU-standardien mukaan huollettu. Flightradar24-sivuston lentohistorian (4kk) mukaan myöhästymisiä ei ole ollut Finnairille tavanomaista määrää enempää. Ikävintä koneessa on äänekkäät moottorit (CFM56) ja ennenkaikkea 180-paikkainen high density -matkustamo, jossa istuinväli normiriveillä 29-30 tuumaa ja varauloskäyntien kohdalla noin 36-38 tuumaa. Vertailun vuoksi Finnairin "omat" A320:t ottavat 165 matkustajaa noin 31-32 tuuman istuivälillä. Noilla tuumilla on yllättävän iso merkitys jalkatilaan. Myöskään matkustamon etuosassa, jossa useimmilla lennoilla Finnairin business-luokka, ei ole LY-FOX:ssa yhtään enempää jalkatilaa, mikä on jo häpeä, koska liput maksavat saman kuin muihinkin Finnairin koneisiin..... Tämä 180-paikkainen versio on sama, jotka A320-operaattorit käyttävät matkanjärjestäjien tilauslentoihin ja low cost -yhtiöt, kuten easyjet ja wizz. Siksi ei vastaa Finnairin lupaamaa laatua.
- ArttuPiskari
Miten se kiinnostaa sinua joka makaa Tallinnalaivalla paskat housussa baarissa ja se on matkalusi?
- Anonyymi
Finnair voittaa taas kalleimman halpalentöyhtiön palkinnon
- Anonyymi
Onko pakko lentää Finnairilla jos ei taho? Finnairin nimessä sisältökomponentti 'air' tarkoittaa hinnassa olevaa ilmaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185