Onnellisuus

Onnellisuus ei ole työstä tai rahasta kiinni. Luin eräästä kolumnista, että onnellisuus on saanut hahmon. Huippuonnellinen suomalainen on vähän varttuneempi keskituloinen kotiäiti, joka asuu pienellä paikkakunnalla, on naimisissa ja uskoo Jumalaan.

Mitä mieltä olet, onko onnellisuus valinta?

118

1577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähään.tyytyväinen

      On se siinä mielessä valinta että ei valiteta turhasta. On tyytyväinen siihen mitä jo on ja elää elämänsä pienistä asioista iloiten. Rauhaa ja rakkautta saa usein kokea hän joka itse rakastaa toisia ja elää rauhassa toisten kanssa. Tyytyväinen on yleensä myös onnellinen.

      • Hyvä kun otit esiin, usein onnellisuuteen riittää se, kun on tyytyväinen. Eikä pidä valittaa turhasta.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Hyvä kun otit esiin, usein onnellisuuteen riittää se, kun on tyytyväinen. Eikä pidä valittaa turhasta.

        Olen usein käyttänyt fraasia, "hyvin menee kun ei vertaa eikä valita"!Sopivalla vertailulla löytää tyytymättömyyden syitä.


    • Tyytyväisyys.riittää

      En jaksaisi olla aina onnellinen.

      • En usko myöskään niiden kotiäitien aina olevan onnellisia. Tilanteet vaihtelee.


      • Psykoterapeutitar

        En usko, että olisin onnellinen naimisissa olevana kotiäitinä pienellä paikkakunnalla. Olen aina ollut onnellinen kaupungeissa. Enkä ole ollut onnellinen naimisissa ollessa.

        Kyllä vaan raha tekee onnelliseksi, kun se mahdollistaa valintoja elämässä. Oma raha oma onni!


      • flegmaatti
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        En usko, että olisin onnellinen naimisissa olevana kotiäitinä pienellä paikkakunnalla. Olen aina ollut onnellinen kaupungeissa. Enkä ole ollut onnellinen naimisissa ollessa.

        Kyllä vaan raha tekee onnelliseksi, kun se mahdollistaa valintoja elämässä. Oma raha oma onni!

        Käsi sydämelle! Raha ei tee onnelliseksi eikä edes tyytyväiseksi. Rahalla voi ainoastaan poistaa tyytymättömyyden syitä. Tuntuu saivartelulle mutta mietihän sisltöä!

        Rahan tuoma tyytyväisyys on lyhytaikaista.
        Esimerkiksi ajaessani tehdasuutta autoa kotiin, olin sen aikaa tyytyväinen mutta seuraavan kerran, käynnistäessäni sitä kotipihasta, se ei enää ollutkaan mikään tyytyväisyyden tuttaja. Ainoastaan yksi tyytymättömyyden aihe oli poissa.


      • Psykoterapeutitar
        flegmaatti kirjoitti:

        Käsi sydämelle! Raha ei tee onnelliseksi eikä edes tyytyväiseksi. Rahalla voi ainoastaan poistaa tyytymättömyyden syitä. Tuntuu saivartelulle mutta mietihän sisltöä!

        Rahan tuoma tyytyväisyys on lyhytaikaista.
        Esimerkiksi ajaessani tehdasuutta autoa kotiin, olin sen aikaa tyytyväinen mutta seuraavan kerran, käynnistäessäni sitä kotipihasta, se ei enää ollutkaan mikään tyytyväisyyden tuttaja. Ainoastaan yksi tyytymättömyyden aihe oli poissa.

        Raha nimenomaan tekee onnelliseksi mahdollistaessaan esim. kodin, jota rakastan paikkaan, jota rakastan. Ei olisi ollut mahdollista ilman rahaa.

        Ihmissuhteet vaihtelevat, eivätkä ole mikään onnen tae, jos niitä meinaat onnellisuutta mahdollistamaan. Tottakai olen onnellinen olemassaolevista, mutta oma onnensa täytyy jokaisen löytää itse. Minulla se on raha ja sen tuomat mahdollisuudet.


    • mielestäni

      Onnellisuus on henkilökohtainen mielipide . Sille ei voi olla perusteita sillä se on mielipide .

      • Minun mieletä pitäisi perustella, jos kertoo mielipiteen johonkin asiaan.


    • yksin.yksinäinen

      Onnellinenko? En ole, mutta jokseenkin tyyni, niin kauan kun pärjään omillani ja omin voimin. Iloa tuottavat pienet asiat ja olen kiitollinen kun talven selkä on taittunut
      Onnellisuuteni esteenä on yksinäisyys ja irrallisuuden tunne. Kaipuu siitä, että olisi joku läheinen jonka kanssa kerrata yhdessä nähtyä ja koettua uudelleen ja uudelleen. Ladata akkuja onnellisilla muistoilla.

      • Ihmisen pitääkin olla kiitollinen ja yhä pienemmistä asioista. Vaikka muuttaisi Karibian hiekkarannoille, kyllä se arki koittaisi sielläkin ja huomaisi kaipaavansa suomalaisia.


      • pirremiinapas

        Kuuntelin radiota jossa tuli jotain haastattelua tästä onnellisuus -aiheesta, ja yhtenä onnellisuuden tunteen esteenä pidettiin juuri yksinäisyyttä ja todellakin allekirjoitan tuon ajatuksen, tunnen ajoittain suurta yksinäisyyttä, vaikkakin nyt tässä uudessa asuinpaikassani on mukavia ja ennestään tuttuja naapureita, mutta vaikeaa siltikin tunnen yksinäisyyttä. En ole tottunut koskaan elämän ettei huushollissa olisi joku muukin kuin mieite..


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Kuuntelin radiota jossa tuli jotain haastattelua tästä onnellisuus -aiheesta, ja yhtenä onnellisuuden tunteen esteenä pidettiin juuri yksinäisyyttä ja todellakin allekirjoitan tuon ajatuksen, tunnen ajoittain suurta yksinäisyyttä, vaikkakin nyt tässä uudessa asuinpaikassani on mukavia ja ennestään tuttuja naapureita, mutta vaikeaa siltikin tunnen yksinäisyyttä. En ole tottunut koskaan elämän ettei huushollissa olisi joku muukin kuin mieite..

        Tulipas kummallista kieltä..he..eli, ..vaikeaa siltikin elää yksin jne.
        Mies elää, mutta on toisaalla hoitopaikassaan, tässä jo ajattelin että jaksaisinko jos ottaisin hänet talo rempan jälkeen kotiin ja jos saisin tarpeeksi apua kotiin..ja samalla hinnalla kuin mitä laitoshoitokin maksaa..


    • maissiiii

      Mainitsemiisi huippuonnellisiin kuulun vain yhdessä asiassa, asun pienellä paikkakunnalla.

      Sitä mieltä olen, että onnellisuus on oma valinta,
      itse olen saanut ja saan ne onnen pipanat koriini kerätä.
      Joka aamu keräämisen aloittaa ja joka ilta todeta, että mitähän ihanaa tänään löysinkään.

      Ei toinen tai mikään muukaan voi onnea minulle antaa
      jos ei satu tietämään, mistä tulen tai olen onnellinen.

      Siitä voin vain olla onnellinen, että lähelläni on ihmisiä,
      jotka ovat eläneet lähelläni tarpeeksi kauan ja
      ovat hoksanneet, mistä tämä maaseudun nainen tulee onnelliseksi.

      • Eikä toinen voi tietää sitä mistä toinen on todella onnellinen, hienosti kirjoitettu. Itse olen alkanut miettimään päivien rajallisuutta ja olen onnellinen jokaisesta päivästä, jonka saan täällä olla. Joskus riittää, kun vaan saa olla yksin ja maata sohvalla kaikessa hiljaisuudessa.


      • maissiiii
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Eikä toinen voi tietää sitä mistä toinen on todella onnellinen, hienosti kirjoitettu. Itse olen alkanut miettimään päivien rajallisuutta ja olen onnellinen jokaisesta päivästä, jonka saan täällä olla. Joskus riittää, kun vaan saa olla yksin ja maata sohvalla kaikessa hiljaisuudessa.

        Voin olla onnellinen kun istun tässä, juon aamukahviani ja katson tuon ikivanhan omenapuun elämää, miten se haluaisikaan jo kukkia...vaan eipä onnistu vielä.
        Entäs nuo lumihiutaleet, kepeästi leijailevat, ja huomaan, että lumihiutalekin voi leillailla välillä 'ylämäkeen' ...taitavat nekin olla tänä aamuna onnellisia.


      • maissiiii kirjoitti:

        Voin olla onnellinen kun istun tässä, juon aamukahviani ja katson tuon ikivanhan omenapuun elämää, miten se haluaisikaan jo kukkia...vaan eipä onnistu vielä.
        Entäs nuo lumihiutaleet, kepeästi leijailevat, ja huomaan, että lumihiutalekin voi leillailla välillä 'ylämäkeen' ...taitavat nekin olla tänä aamuna onnellisia.

        Valvoin eilen illalla myöhään Beck ohjelman parissa. Olin erittäin onnellinen. Ja tänään kun sai nukkua pitkään, tuntui aivan taivaalliselta herätä pirteänä uuteen päivään. Kevyt aamukävely, täällä tulee myös mainitsemaasi kevyttä lunta. Kuin myös omenapuut odottavat kevättä, leikkasin niitä vähän pienemmäksi kuukausi takaperin, kun oli ne kylmimmät pakkaset.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Valvoin eilen illalla myöhään Beck ohjelman parissa. Olin erittäin onnellinen. Ja tänään kun sai nukkua pitkään, tuntui aivan taivaalliselta herätä pirteänä uuteen päivään. Kevyt aamukävely, täällä tulee myös mainitsemaasi kevyttä lunta. Kuin myös omenapuut odottavat kevättä, leikkasin niitä vähän pienemmäksi kuukausi takaperin, kun oli ne kylmimmät pakkaset.

        Minulta jäi Beck näkemättä, katsoin islantilaista sarjaa Laava, uusintana tulee.
        Huonosta muistista on jotain hyötyäkin, kaikkia tapahtumia ei ole jäänyt mieleen.
        Beck on tallennettuna vastaisen varalle.


      • Humuluslupulus kirjoitti:

        Minulta jäi Beck näkemättä, katsoin islantilaista sarjaa Laava, uusintana tulee.
        Huonosta muistista on jotain hyötyäkin, kaikkia tapahtumia ei ole jäänyt mieleen.
        Beck on tallennettuna vastaisen varalle.

        Luin arvostelua noista Beck-sarjan jaksoista ja kriitikko oli sitä mieltä, että ei haittaa vaikka olisi nähnyt ennenkin, sillä ne ovat niin hyviä. Yhdyn hänen mielipiteeseen.


    • hehehehee

      Onko pakko olla onnellinen, jos ei taho?

      • Ei, ei todellakaan ole.


    • Niin oudolta kuin se kuulostaakin varmaan monesta,mutta tulen onnelliseksi paronin jutuista.Välillä tuntuu että peli on menetetty järjen käytön suhteen mutta sitten paroni pelastaa asian laukomalla elämän totuuksia kirjoituksillaan.Onneksi jollakin kuitenkin järki vielä pelaa,tässä idioot eiku sumuisessa mailmassa.

      • En tiedä miten tämä teit, olen sanaton?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En tiedä miten tämä teit, olen sanaton?

        Niinhän sen teit, että unohdit ruksata sen ruudun: "Käytä muuta kuin rekisteröityä käyttäjätunnustasi".

        Sattuuhan sitä kömmähdyksiä. Tarkoitit kehua itseäsi puskasta vanhan tapasi mukaan.
        Jopa sait kerrankin minut nauramaan ja pirullisesti senkin.


      • Sattumia.ko

        Sattuuhan sitä, ikävää jos usein sattuu.


      • Helppo-nakki

        PorvoonParoni on helppo rekata käyttämällä kirjaimia POrvOOnParOni


      • Helppo-nakki kirjoitti:

        PorvoonParoni on helppo rekata käyttämällä kirjaimia POrvOOnParOni

        Ei tämä mitään ainutlaatuista ole, vaan nimimerkkiäni on aiemminkin kopioitu ja tiedän muutamia minua palstoilla "seuraavia" henkilöitä. Ehkä joillakin on vaan sitä ylimääräistä aikaa liian paljon.


      • kiinni.jäit

        Sillälailla Paroni!!!!!

        Jäitpä nolosti kiinni itsekehuistasi. Tyhmät kompuroi aina. Toivottavasti et koskaan kehu kirjoittavasi muulla kuin sinisellä rekatullasi.

        Mitenkähän paljon olet ollut mukana näissä viime aikojen pilkkaketjuissa?


      • päivän-naurut

        ...tulen onnelliseksi paronin jutuista. Hahhaahehhee. Että tulet sitten onnelliseksi omista jutuistasi.
        Sattuipas sinulle nolo kömmähdys kun omakehusi noin paljastui. Tästälähin luen juttujasi aivan eri mielellä. Jatka vaan itsesi kehumista vaikka se lapsellista onkin.


    • Hmnn

      Voihan se noinkin olla. Olin onnellinen kun menin naimisiin ja synnyttäessäni muutamat mukulat, mutta sekin tunne laantuu aikaa myöten. Rakastuessani olin onnellinen että löysin mukavan miehen kumpanikseni, no nykyjään sekin tunne on kiintymystä ja huolehtimista toisen voinnista.
      Voisin olla onnellinen jos saavuttaisin jonkun asian mitä olen pitkään halunnut, mutta ei sekään koko ikää kestä. Kaikki tunteet laimenee aikaa myöten sen olen huomannut.

      • Tottakai rakkauden huuma vähenee yhdessä oltujen vuosien myötä, mutta on siinä edelleen se onnellisuus mukana ja ehkä tulee enemmän sitä tyytyväisyttä mukaan.


    • en.keksi

      Ei koko ajan voi olla onnellinen, elämä on sellaista että se on mahdotonta.
      Onnellisuus koostuu hetkistä, sellaista joita muistaa lämmöllä. Ne auttavat jaksamaan vaikeiden aikojen yli.

      • Ei muuten voi olla koko aikaan onnellinen tai on niitä joitakin, mutta ei silloin ole kaikki kohdallaan. Mutta synkät hetket auttavat näkemään paremmin valon ja onnen.


    • Annestiina

      Vierastan sanaa onnellisuus. Elämän tulee olla mielekästä, haasteellista, vaihtelevaa, mutta onnellistako, huh huh. Onnellisuus tuo mieleeni pakalllaanpysymisen, tylsyyden, hetken tunneharhan.

      • Meinaatko että onnellisuus on hetkellistä? Omien kokemusteni perusteellä se ei ole kuvitteellista ja sana on ihan hyvä. Toki vaihtelee mielialojen mukaan.


    • Eitylsää

      Onnellinen olen siitä,että olen löytänyt mukavan,huumorintajuisen ja turvallisen tosiystävän itselleni.

      • Siihen tosiystävyyteen riittää yksikin hyvä kaveri. Se että on joku joka kuuntelee, arvostaa ja tykkää sinusta.


      • Mukavasti tuo pilkkujen paikka samanlainen kuin tuolla ylempänä, missä porvoolainen (vahingossa) rekatullaan kehuu itseään


    • runollisesti

      voin olla onnellinen ainakin siitä
      että en ole onneton
      kaikkea on
      mitä juuri tänään tarvitsen

      • Saanontoja

        Kell kelloni on, se sen kätkeköön.

        Hulluhan se on, joka ei puolta pyydä siitä, mitä tarjotaan.

        Minä syön nyt lohta kermakastikkeella.

        Minä juon nyt konhakkikahvit.

        Ohrakkeist on kulkea orpopojan tie...ohrapirtelö pitää pojan tiellä.


    • käsipystyssä

      Kyllä minä voin sanoa olevani onnellinen.
      Jokainen ihminen mieltänee onnen omalla tavallaan.

      Minulle onnellisuus ei ole vain hetkittäinen pilvissä leijuva onnentunne,vaan kokonaisvaltainen olotila,joka kantaa minua päivästä toiseen.
      Kuten aiemmin kirjoitin tämän onnellisuuden olen saavuttanut elämänkoulua käydessäni.
      Kai tätä olotilaani voisi kutsua myös tyyneydeksi.

      • Sama täällä, se onnellisuus on ihmisille erilaista ja mielletään omalla tavallaan. Onnellisuus on, sekä tyytyväisyyttä että tyyneyttä.


    • Onnen tunteita voi kokea monistakin asioista, ihan niinkuin muitakin tunteita.
      Mutta onnellisuudeen löytää vain sisimmästään, kun on Sinut itsensä ja elämänsä kanssa.
      Se ei löydy ulkoisista asioista, vaikka etsisi koko ikänsä.

      • Sitä ei voi saavuttaa hankkimalla mainetta ja kunniaa. En edes usko esim.poliitikkojen tai julkkisten olevan kovinkaan onnellisia, vaan heillä on enemmänkin tarve olla esillä ja näkyä. Itselleni riittää vähempikin. Kannattaa kuunnella itseään ja kysyä mitä tältä elämältä haluaa.


      • sisäinenonnellisuus

        Näin minäkin ajattelen.


    • Poikkesin-läksin

      Kukaan sellainen joka roikkuu nettipalstoilla päivästä päivään ei voi olla kovin onnellinen.

      Mutta valehdellahan saa.

      • Onneksi en katso tämän koskevan itseäni.


      • maissiiii

        Olen kanssasi samaa mieltä,
        kerran tulin ja en lähde kulumallakaan.

        Olen kanssasi ihan eri mieltä,
        ei saa koskaan valehdella.


    • Peake

      Olen onnellinen joka päivä. Mitä on onni, jokin valtava elämys?
      Jos niitä hakee, ei kovin monesti saa olla onnellinen.
      Nyt olin onnellinen, kun kaupassa oli pitkästä aikaa puolisoni lempimunkkeja, ihanan tuoreita.

      Kaipa, jos vuosittainen onnellisuuskiintiö punnittaisiin, nuorempana se painoi enemmän. Mutta kumpi on tärkeämpää, määrä vai laatu, ja onko silläkään mitään väliä.
      Kunhan Onni ei vallan unohda käydä. Eikä se unohda, jos jaksaa iloita siitä mitä vielä on

      • Hyvin kirjoitat ja määrittelet onnellisuutta. Itsestä tuntuu samalta, että olin nuorempana, joskus parikymmisenä onnellisempi, mutta kun jälkeenpäin alkaa miettimään mitä kaikkia vaikeuksia myös oli samaan aikaan. Ehkä ihminen on onnellisimmillaan juuri nyt.


    • ilmanpaineita

      Jos tuntee suurta onnea, tuntee myös tuskankin suurena.
      Olen tunneihminen, siksi myös elämäni on ollut ylä ja alamäkeä.
      Parasta aikaa oli se, kun lapset oli pieniä, hyvä työpaikka oli myös lisuke onnellisuuteen ja nyt eläkkeellä, vapaana hoitamaan lastenlapsia, harrastamaan omia juttuja tuntuu että onnellisuus lisääntyy päivä päivältä. Aion istuttaa keväällä omenapuita.

      • Muistan kun täytin 50 vuotta ja sain lahjaski kirjassa, mitä viiskymppisen miehen pitää tehdä ainakin kerran elämässään. Yksi niistä oli, että istuta kerran elämässäsi puu. Minä kävin hakemassa läheisestä metsiköstä pienen tammen ja istutin sen kotipihaani. Se on nyt yli 5 metriä korkea ja olen onnellinen, että istutin kerran elämässäni puun.


      • bessie-
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Muistan kun täytin 50 vuotta ja sain lahjaski kirjassa, mitä viiskymppisen miehen pitää tehdä ainakin kerran elämässään. Yksi niistä oli, että istuta kerran elämässäsi puu. Minä kävin hakemassa läheisestä metsiköstä pienen tammen ja istutin sen kotipihaani. Se on nyt yli 5 metriä korkea ja olen onnellinen, että istutin kerran elämässäni puun.

        Otitko sen pienen tammen omasta metsiköstäsi vai varastitko sen kunnan tai yksityisen mailta?


      • bessie- kirjoitti:

        Otitko sen pienen tammen omasta metsiköstäsi vai varastitko sen kunnan tai yksityisen mailta?

        Otin sen hautausmaan viereisestä metsiköstä. Luulen sen kuuluvan seurakunnalle ja kirkkoon kuuluvana en tuntenut tekeväni suurta rikosta.


      • bessie-
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Otin sen hautausmaan viereisestä metsiköstä. Luulen sen kuuluvan seurakunnalle ja kirkkoon kuuluvana en tuntenut tekeväni suurta rikosta.

        Nyt en oikein ymmärrä. Ajatteletko, että koska kuulut kirkkoon, olet oikeutettu varastamaan jalopuiden taimia hautausmaan vieressä olevasta metsiköstä?! Minäkin kuulun kirkkoon vaikka olen ateisti, mutta ei johtuisi mieleenikään mennä varastelemaan kokonaisia puita mistään. Eräänkin kerran olen saanut jonkun 'omistajaksi' arvioimani tahon hölmistymään kun olen mennyt kysymään lupaa parin kolmen pajunoksan tms. ottamiseen.


      • bessie- kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä. Ajatteletko, että koska kuulut kirkkoon, olet oikeutettu varastamaan jalopuiden taimia hautausmaan vieressä olevasta metsiköstä?! Minäkin kuulun kirkkoon vaikka olen ateisti, mutta ei johtuisi mieleenikään mennä varastelemaan kokonaisia puita mistään. Eräänkin kerran olen saanut jonkun 'omistajaksi' arvioimani tahon hölmistymään kun olen mennyt kysymään lupaa parin kolmen pajunoksan tms. ottamiseen.

        Anteeksi nyt kamalasti, jos olen tehnyt jotain jota en olisi mielestäsi saanut tehdä.


      • bessie-
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Anteeksi nyt kamalasti, jos olen tehnyt jotain jota en olisi mielestäsi saanut tehdä.

        Mitä sinä oikein hölötät?!

        Saathan sinä minun mielestäni varastaa ja valehdella niin paljon kuin lystäät, ihan sama minulle. Kunhan et minun mailtani tule tammia ylös kaivamaan.


    • Sinisinitaivas

      Onnellisia aikoja on ollut kaikkina aikoina kuten myös murhetta. Nyt juuri tämän talven aikana olen ollut jostakin kummasta syystä hyvinkin onnellinen. Ehkä siihen on vaikuttanut aivan tavallinen elämä ja oivallus mistä se onni koostuu. Elämästä ja läheisistä.

      • Sinäpä sen sanoit. Kun oppii ottamaan rauhallisemmin, eikä enää ole niin kiirettä, eikä enää tempoile tai kimmoille moneen suuntaan, se auttaa.


    • Vaihtelee

      Masista tänään, toivottavasti huomenna hyvä päivä.

      • Se onni kun tulee niin pienistä murusista ihmisen elämään.


    • FranzEmil

      Paras määritelmä onnellisesta elämästä mitä on kuullut on että:
      Ei ole onnellista elämää, on vain onnellisia hetkiä.

      • Kyllä, näin se on!


    • Onnenaikaan

      Olin todella onnellinen kotiäitivuosinani, joista sain nauttia seitsemän vuoden ajan. koskaan elämä ei ole ollut niin merkityksellistä ja harmoonista, niin stressitöntä ja ihanaa. Muistan ne rauhalliset aamut, kiireettömän päivärytmin, kaiken laisen fiilistekemisen ja uskomattoman vapauden tunteen ja rakkauden kun sai olla omien lasten kanssa (kolme lasta) kotona ja tehdä kotitöitä sekä kaikkea mahdollista mukavaa ja totta kai vähemmänkin mukavaa on ollut muttei niitä muista. Rahaa ei olllut paljon mitään kun kituutin kotihoidon tuella, mies tosin oli töissä ja muuten hänkin nautti tästä hyvin perinteisestä elämänmallista.

      • MuistojaMenneestä

        Meillä oli sama tilanne yhtä pitkänä. Elimme myös pari niukkaa vuotta mutta kokonaisuudessaan se oli hyvää aikaa.

        Vaimo ei saanut mitään tukia eikä rahoja. Pienet lapsilisät 3kk:n välein.
        Panimme sieniin puolet petäjäistä.

        Nyt, uraputkiemme huipuilla, nautimme pienet eläkkeemme.
        Vaimolla 945,15€/kk. Minulla jokunen euro enemmän mutta 27:n työvuoden kertymä ei päätä huimaa.
        Pienet tulomme eivät kuitenkaan aiheuta tyytymättömyyttä.


      • Ihan samanlaista onnellisuutta seurasin läheltä monta vuotta, joskus vähän kadehdin kun itse joutui lähtemään töihin ja jättämään pienokaisen. Silloin tiesi mikä on tärkeintä elämässä.


    • Enmäainakaan

      Kunnollisuus ja onnellisuus ei vaan kestä, mistä valita.

      • Aina sitä jotain aihetta onnellisuuteen löytää.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Aina sitä jotain aihetta onnellisuuteen löytää.

        Tämä vastaus taisi voittaa ketjun ympäripyöreys-mestaruuden!
        Ainahan sitä jotain.


      • Heiheihe
        Rulla-Kartiina kirjoitti:

        Tämä vastaus taisi voittaa ketjun ympäripyöreys-mestaruuden!
        Ainahan sitä jotain.

        Aloitukseen vastaaminen taisi olla liian vaikeata sinulle, joten kommentoit muiden vastauksia?


      • Heiheihe kirjoitti:

        Aloitukseen vastaaminen taisi olla liian vaikeata sinulle, joten kommentoit muiden vastauksia?

        Tuolta ylempää löytyi tähän kohtaan sopiva; Kyllä, näin se on!"


      • Rulla-Kartiina kirjoitti:

        Tuolta ylempää löytyi tähän kohtaan sopiva; Kyllä, näin se on!"

        Jos kuvittelet tällaisilla viesteillä loukkaavasi minua, olet valinnut liian mursunnahkaisen tyypin. Minä nauran sinulle!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Jos kuvittelet tällaisilla viesteillä loukkaavasi minua, olet valinnut liian mursunnahkaisen tyypin. Minä nauran sinulle!

        En kuvittele loukkaavani, minä myötäilen sinua.
        Nyt me nauramme kumpikin!


    • Työssäkäyvä kotiäiti on keskituloinen. Pelkästään kotiäitinä tulot ovat olemattomat.
      Olen keskituloinen eläkeläinen, ei voi moittia. Kaikkea on liikaakin, pitäisi alkaa vähentämään turhia tavaroita. Uskonasiat eivät kiinnosta, lapsena sain niistä tarpeekseni.
      En kaipaa mitään elämääni, ollaan kissan kanssa kahden viikot, nyt vaihteeksi mökillä, onneksi kaveri käy lomillaan ja viikonloppuisin, muuten menisi jo tylsäksi elämä.
      Onnellinen on aika vahva ilmaisu, tyytyväinen ainakin olen. Eikä tyytyväisyyskään ole työstä tai rahasta kiinni, jos on ahne niin mitkään maailman rahat eivät riitä.
      Minusta on parasta että välit jälkikasvun kanssa ovat kunnossa, odottelen heitä Pääsiäisenä käymään. Toivottavasti kukaan ei sairastu, Jouluna olivat ja koko porukka mahataudissa.
      Lunta on tosi paljon, tuntuu ihmeeltä jos vappuna näkyy maata. En ajatellut kuinka paljon oli satanut kun viime Torstaina pakkasin kissan koppaansa ja ajelin mökille. Tein lumitöitä auton kokoisen pläntin pihatielle. Kaveri tuli Perjantaina ja teki lumityöyt, olkapää on reistaillut, ei tykkää lumitöistä.

      • Lunta on riittävästi täälläkin ja koko ajan tulee lisää, vielä joutuu lumitöihin.

        Muistan reilun alenaman perheentuloissa, kun rouva oli kotiäitinä. Mutta muistan myös ne onnen päivät, kun hän suorastaan hehkui äitiyttä. Mukavia muistoja menneisyydestä, eikä edes muista tai jos väkisin mieleen palauttaa, niin meni monta yötä, jolloin ei nukkunut paljon mitään ja seuraavana päivänä töihin vaan.

        Toivottavasti saat nauttia pääsiäisestä ilman mitään sairastumisia.


    • lacucaracha

      On ja ei. Mielentilansa voi valita, mutta ei aina ympäristöä eikä kulttuuria. Molemmat viimeksi mainitut vaikuttavat kyllä mielialaan halusi tai ei.

      Mielestäni tästä nyt kohkataan sen verran, että ilmeisesti moni on onneton. Kell´onni on, se onnen kätkeköön ja olkoon onnellinen onnestaan...millä oksalla se nyt millinkin ja mihin aikaan istuksii.

      • Tai voihan tämä kohkaaminen johtua siitäkin, kun suomalaiset valittiin maailman onnellisemmaksi ihmisiksi.

        Ehkä näiden sanontojen, kuten pessimisti ei pety, aika on ohi ja edessä parempaa? Itse pystyn ainakin psyykkaamaan itseäni tarvittaessa paremmalle tuulelle.


    • Tänään tunnen itseni onnelliseksi. Onneni eskaloitu vahingoniloksi.

      • sinäoletvahinko

        Ei korppi korpin silmää noki.


      • Ronron

        Vahingonilossa en näe järjen häivää, toisen tuska ei tuota minulle iloa. Mutta kateudessa kyllä, kun näkee ja kuulee kun porukat kadehtii. Niinhän se on, kateus täytyy ansaita sääliä saa ilmaiseksi.


    • Kuka.keksi

      Mitä on onnellisuus, onko se olemisen harmoniaa, hyvän olon tuntemusta ihan jokapäiväisesti, ei mielestäni tähän kuulu mikään kansan hyvätuurisuus ja tyytyväisyys elämään maassaan vaan ihan yksilötason tunne olla onnellinen jostain elämässään.

      • Onnellisuus, tyytyväisyys ja rakkaus ovat vähän samanlaisia käsitteitä, jotka merkitsevät ihmisille erilaisia asioita.


    • Leinu

      Onni ole pysyvä, paikalleen jymähtänyt olotila. Enemmänkin se on noitten pienten hetkien löytämisen ilo. Elämässä on niitä yllättävän paljon, kun vaan (vain) oppii näkemään ja kuuntelemaan.

      • Erittäin samaa mieltä kanssasi.


    • SLeväperä

      Onnellisuus on yksinkertaista. Kävin saunassa, juon muutaman Keskarit, samalla kun katson teeveetä. Makkara kastike hautuu Voi tätä onnen päivää !

    • Omaitse

      Kyllä se on valinta! Ympärillä olevat normit luovat melko hyvän mahdollisuuden onnistua ja olla onnellinen. Elämme liberalismissä, jossa jokaisella ihmisellä on mahdollisuus onneen..on mahdollsuus osallistua yhteiskunnassa käytävään keskustelluun vaikka somessa; voimme oppia uusia taitoja, vaikka kansalaisopiston kursseilla, voimme käydä psykoterapiassa, joka on nykyään kelakorvauksen piirissä, jossa yksilö oppii tuntemaan itsensä, on olemassa lukuisia mahdollisuuksia olla onnellinen..markkinat ovat täynnä onnea, jos vaan on riittävästi mielikuvitusta.

      • Niin minunkin mielestäni se on valinta. Kaikilla on mahdollisuus olla onnellinen, mutta kaikki eivät sitä silti ole, tiedän.


    • Lievensiolotilaa

      Tässä oli pari kivaa jutskaa. . .

      • Välähdyksiä

        Onnellisuus on sana.
        Onni tuskin on mitään sellaista, jota markkinat ja mainokset meille koko ajan pakkosyöttävät.
        Markkinat käyttävät hymyileviä ihmisiä keppihevosina saadakseen massat ostoksille.

        Oman itsensä hyväksyminen ja sisäinen tasapaino ovat perusta, jolle rakentaa. Mutta sitten tulevat riittävä ravinto, juoma, koti, sosiaaliset suhteet, tekeminen ja puuhastelu, turvallisuudentunne, puhdas ja virikkeellinen ympäristö...eli perusasiat, jotka tekevät elämästä elämisen arvoisen.

        En voi yhtyä ajatukseen, että onni löytyy omien korvien välistä, koskapa niin paljon merkitystä hyvälle elämälle on myös sillä kuinka hyvin perustarpeet tyydyttyvät.
        Tuskin ihminen, joka menee joka ilta nukkumaan nälkäisenä, tuntee itseään kovinkaan onnelliseksi, vaikka omia korvien välejä kuinka kaivelisi.


      • Mukava kuulla...tai oikeastaan lukea.


    • Tunnettusotilas

      Onni on paradoksi. Se on mysteerinen käsite. Onnellisuus on täysin sidottu ihmisen omaan maailmankatsomukseen, muistoihin, pelkoihin ja uskomusjärjestelmään. Onni on vain mielen sisällä, eikä sille ole mitään yleismaailmallista mallia luotu missään. Toisen onni on toisen painajainen. Siispä pitäkäämme jokainen itse huoli omasta onnestamme, yrittämättä pakkosyöttää onnellisuutemme lähteitä toisille.

      • Erilaiset asiat tekevät erilaiset ihmiset onnelliseksi.


    • Jossuinkin

      Täytyy mennä toisten pariin. Ei jäädä nököttämään himaan.

      • Ihminen kaipaa toisen ihmisen ja toisten ihmisten seuraa. Erakoituminen on vain harvoille onnellinen ratkaisu.


    • flegmaatti

      Aiheesta vakavasti.
      Haasteet, onnistumisten ilot, vastoinkäymisistä selviäminen, itsensä toteuttaminen, hyvät ihmissuhteet ( ainakin se yksi ).
      Ehkä kyse ei ole onnesta mutta minulle tuo merkitsee sisältörikasta elämää vielä vanhuksenakin.

      • Onnellisuuteen varmasti kuuluu, että on järkevää tekemistä ja ainakin yksi hyvä ihmissuhde. Ei näillä palstoillakaan koko aikaa jaksa kuluttaa aikaa, vaan kaipaa joskus haasteitakin.


    • kysymykseesi onko onnellisuus valinta, en osaa vastata. minulle onnellisuuden tuo kun on elämän perusasiat kunnossa; on koti, terveyttä, välit läheisiin kunnossa, eläke riittää siihen mitä päivittäin tarvitsen jne. jne. , ei se sen kummempaa vaadi. mielestäni pelkällä rahalla ei onnea saa, toki raha helpottaa elämää, mutta onnea ei voi ostaa. muistan vuosikymmenien takaa ajan jolloin rahat ei meinanneet elämiseen riittää, silloin olin onnellinen kun raha kuitenkin aina riitti, en välittänyt surra sitä että rahaa ei ollut enempää, se olisi tuntunut todella onnettomalta. pitää olla tyytyväinen siihen mitä on eikä aina hamuta lisää, silloin osaa olla onnellinen vähästäkin..

      • On se meikäläiselläkin ollut joskus raha tiukassa, joten kokemusta on siitäkin ja samaa mieltä, että en ollut yhtään onnettomampi silloin. Toki, odottihan sitä parempia aikoja ja elämältä kaikenlaista, mutta en ole mitää rikkautta tai rahaa koskaan toivonut.

        Sillä valinnalla meinasin, että pystyy itse päättämään kummalla puolella tietä kulkee. Itse valitsen mieluummin valoisan puolen.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        On se meikäläiselläkin ollut joskus raha tiukassa, joten kokemusta on siitäkin ja samaa mieltä, että en ollut yhtään onnettomampi silloin. Toki, odottihan sitä parempia aikoja ja elämältä kaikenlaista, mutta en ole mitää rikkautta tai rahaa koskaan toivonut.

        Sillä valinnalla meinasin, että pystyy itse päättämään kummalla puolella tietä kulkee. Itse valitsen mieluummin valoisan puolen.

        sehän on aika pitkälti kai luonnekysymys onko lasi puoliksi tyhjä vai täynnä, siinä lienee se optimistin ja pessimistin ero, mutta ainahan voi ajattelutapaansa kouluttaa. minäkin kuljen mieluummin valoisaa puolta, pessimistit ahdistaa.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        sehän on aika pitkälti kai luonnekysymys onko lasi puoliksi tyhjä vai täynnä, siinä lienee se optimistin ja pessimistin ero, mutta ainahan voi ajattelutapaansa kouluttaa. minäkin kuljen mieluummin valoisaa puolta, pessimistit ahdistaa.

        Samoin kuin ahdistaa ihmiset, joilla on aina kaikki huonosti ja heitä elämä on koetellut tai ovat kärsineet syyttömästi. Elämä on ja mieluummiin elämä on onnellista! Hymyillään mieluummin.


    • hytinäx1

      Mitähän se kolumnin kirjoittaja oikein tarkoittaa. Ei kait ole olemassakaan keskituloisia kotiäitejä, vai maksetaanko Suomessa kotiäideille 2200€ palkkaa kuukaudessa kotona olemiseen. ?
      Kaikenlaista lööperiä ne lehtiin kirjoittaakin.

      • Minä käsitin keskituloiset kotiäidit niin, että puhutaan heidän tulotasostaan yleensäkin, eikä nimenomaan silloin, kun he ovat mammalomalla.


    • Sinkkuillastus

      Kuten ei vihasta sinkkuna ja yksin eläminenkään. Jompi kumpi nauttii vain Saarioisten tekemää.

      • Ei kaikki sinukut ole vihaisia ja vielä vähemmän onnettomia. Sapuska voi tietysti olla monasti Saarioista...


    • Asenneratkaiseee

      Kyllä se on valinta. Kun ajatuksensa ja asenteensa voi valita, niin miksi valita väärin eli negatiivisen tavan, kun positiivisella pärjää paremmin. Ts. "taakka ei ihmistä nujerra vaan tapa, jolla hän sen kantaa".

      • Hienosti kirjoitat onnellisuudesta ja valinnan mahdollisuudesta joka meillä kaikilla on. Joillakin ihmisillä on häkellyttävän hyvä suhtautuminen raskaisiin ja ikäviin asioihin. Heistä oikein huokuu positiivisuus, eikä mistään teeskentelystä ole tietoakaan.


    • Leijail

      Onnihan on kaikki mitä ympärillä on. Paras onni oma terveys. Onni on tuntea, aistia saavuttaa kokea ja rakastaa ja tulla rakastetuksi. Onni on olla sujut itsensä ja ympäristönsä kanssa. Onni on nähdä luonnon ja ympäristönsä kauneus. Onni on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Onni on yhtälailla pienet kuin suuretkin asiat. Onni on välittää ja tulla välitetyksi. Onni on hymy jonka vieras ihminen sinulle ehkä huomenna suo.

      • Leijail
        Olet hienosti pukenut sanoiksi, mitä onnellisuus on, kiitos. Kaikilla on joskus mieli maassa, mutta kun katselee ympärilleen ja havahtuu mitä kaikkea hyvää on, niin kannattaisi olla onnellinen.


      • kankkulankaivo
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Leijail
        Olet hienosti pukenut sanoiksi, mitä onnellisuus on, kiitos. Kaikilla on joskus mieli maassa, mutta kun katselee ympärilleen ja havahtuu mitä kaikkea hyvää on, niin kannattaisi olla onnellinen.

        No hups! Tuli tuo Leijail niinku leskenillä. Mitenkä noita virheitä nyt pukkaa.

        Rehellisyys on onnea tuova elementti ihmiselle kuin ihmiselle.


      • kankkulankaivo kirjoitti:

        No hups! Tuli tuo Leijail niinku leskenillä. Mitenkä noita virheitä nyt pukkaa.

        Rehellisyys on onnea tuova elementti ihmiselle kuin ihmiselle.

        Ehdottomasti rehellisyys tuo onnea ja vilpittömästi voin kertoa käyttäneeni tuota kohdistusta viestinsaajalle alusta saakka. Huomaat jos luet keskustelujani taaksepäin. Ei mitään kummituksia eikä mörköjä.


    • mimmimum-..mi

      Olen ollut sellainen perhekeskeinen nainen...ja aina ajatellut muita ja muiden hyvinvointia...enkä osaa siitä vieläkään luopua....poikani sanookin joskus että ajattele itseäsi enemmän...mutta mitä onnellisuuteen tulee ...suht. koht. onnellinen.
      onnellisuusprofessori Markku Ojasen miltei kaikkiin ajatuksiin voin samaistua...hän on vaatimaton ulkoisissakin puitteissa elämässään...

      • Olen lukenut noita onnellisuusprofessorin mietteitä ja hyvin pitkälti samaa mieltä.

        Tiedän molempien vanhempien kiintyvään syvästi lapseensa, mutta ehkä se läheisyys on äidillä vieläkin enemmän, ainakin jos ajattelen omaa äitiäni ja lapseni äitiä, niin tuntuu siltä, että heillä se huolehtiminen jää ikuisesti vähän niinkuin päälle.


    • Monta.aihetta.kiittää

      Lisään Leijail:n määritelmään. Onni on omata kiitollisuus. Olen ihan varma että se on sisäsyntyinen, jotenkin peritty ominaisuus. Toisella ihmisellä on luonnostaa kriittisyys, jopa negatiivisuus useampaan asiaan. Tämän palstan kirjoittajissakin huomaa selvän eron - ketään mollaamatta. Kriittisyys ja tyytymättömyys on hyväkin joissakin asioissa.
      Itse tunnen kiitollisuutta, jolloin huomaan onnellisuuden. Toki on päiviä, jolloin on surkea, väsynyt ja kurja olo. Ne kun vaihtelevat sopivasti (ei maanis-depressioon asti) niin lopputulos on; keskiarvoltaan tyytyväisyys.

      • Ristiriitaisennäkemys

        En nyt taida ihan allekirjoittaa tuota. Olen kyllä kiitollinen hyvin monesta asiasta elämässäni, mutta en välttämättä tyytyväinen, koska se on vaikeaa jos on luonteeltaan täydellisyyden tavoittelija.

        Suhtaudun myös kriittisesti moniin juttuihin, katson toisella tavalla, koska jos kaikki katsovat, näkevät ja ovat samaa mieltä, niin kukaan ei ole oikeastaan mitään mieltä. Kriittisyys ja negatiivisuus eivät ole synonyymejä.

        Jostain syystä meitsiin upposi kuin voi kuumaan puuroon kauan sitten open lausumat sanat viimeisenä koulupäivänä: älkää koskaan olko liian tyytyväisiä.


    • Monta.aihetta.kiittää

      Hei Ristiriitaisennäkemys, sun ope on ollut outo ja väärässä. Ei opettajan saisi noin sanoa. Jotain kannustavaa mieluummin, tästä sanomisestako täydellisyydentavoitteesi on siinnyt.
      Kriittisyys ja negatiivisuus eivät ole synonyymejä, ihan eri asioita ovat.

      • Riivinrauta-kin

        Se ope oli harvinaisen oikeassa ja fiksukin. Kun hän oli ope, niin hän tarkoitti tietysti oppimisasioita, jotta kukaan ei tuntisi itseään täysin oppineeksi liian pienin tiedoin ja jämähtäisi siihen luuloon ja kuvitelmaan, että tietää kaikesta kaiken. Sellaisia ihmisiä on nimittäin liikaa.

        Täydellisyyden tavoittelu ei ole open syytä, enempi oman luonteen kipeä kohta, koska täydellisyys ei ole lähelläkään. Mutta tavoitellahan saa - kaikenlaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe