Työveneen käyttö huviveneenä

kipparimies999

Mikäli ostan kaupungin torilta kaupallisessa käytössä olevan 23m- veneen ja rekisteröin sen edelleen työveneeksi:

A: Saanko ajella omia ajoja?
B: Pitääkö olla joitakin papereita, mitä?
C: Mitä en huomannut kysyä?
D: Työvenettä ei onnistu rekisteröidä huviveneeksi vanhan tekniikan ja muiden seikkojen vuoksi.

29

3981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tra.fi

      vain jos hankin rekkarit keltaisella reunuksella

    • Trafiltatietoo

      Saa ajaa omia ajojaT arvitset veneeseen miehitystodistuksen ja säänöllisen katsastuksen sekä tarvittavat varuteet. Miehistöllä tulee olla vähintäänmiehitystodistuksen mukainen pätevyys liikennealueelle, jolle vene katsastetaan. Mahdollisesti tarvitset aluksen piirrustukset ja vakauslaskelmat. Lisäksi turvallisuusasiakirjat. Tässä nyt alkuun.

      https://www.trafi.fi/merenkulku/saadokset/kansalliset_maaraykset

    • Jos katsastat sen huvialukseksi, niin mitään papereita ei tarvita. Miksei onnistu katsastaa huviveneeksi? Onko se tehty EU:n ulkopuolella esim. venäjällä? Itse olen seilannut NATO:n vanhalla paatilla joka oli katsastettu huviveneeksi. Vene on made in EU ja "mittapiirroksen" mukaan 23,9m pitkä. Huviveneellä' ei juurikaan tehdä maksullisia töitä eikä maksavia matkustajia kuskata ilman papereita.

      • Alle24eionkelmaa

        Sen verran että sehän vaan rekisteröidään huviveneeksi. Katsastukset ovat seurojen hupia. Rekisteröinti vaan ja rasti ruutuun käyttö -Huvivene. Jos jätät sen työveneeksi, joudut selittämään verottajalle millaista työajaoa sillä on tehty, jotta saat verotuksessa kulut läpi.


    • säännötmuuttuu

      Taisi nuo säännöt muuttua jokunen vuosi sitten eikä vanhaa "ei CE merkittyä" työvenettä saa enää nykyisin venerekisteriin huviveneeksi. Ennen sai, nykyisin ei enää.

    • Tyrnäväntorpedo

      Jos vene rekisteröidään huviveneeksi, sen täytyy täyttää rekisteröintihetken vaatimukset ja veneeseen pitää tehdä asianmukaiset merkinnät.

      Itse vene täyttää todennäköisesti ominaisuuksiensa osalta huviveneiden vaatimukset, mutta moottorien ääni- ja pakokaasupäästöt voivat aiheuttaa ongelmia. Työveneillä ei nimittäin ole yhtä tiukkoja päästövaatimuksia edes uutena puhumattakaan vanhasta työveneestä vanhoilla koneilla.

      • Trafiltatietoo

        "veneeseen pitää tehdä asianmukaiset merkinnät.
        mutta moottorien ääni- ja pakokaasupäästöt voivat aiheuttaa ongelmia"

        Kirjoittelet läpiä päähäs, Omilla merkinnöillä tai veneen moottorilla ei ole asian kanssa juuri mitään tekeistä vaan sillä rungolla, jossa ei ole CE merkkiä. Ja tämä pätee vaikka työvene olisi tehty nykyisellä työvenestandardilla joka on kovempi kuin CE määärys. Ja veneeseen pistetän Euro6 moottori. Esim. nykyistä tai edellistä merivartioston partiovenettä et saa rekisteröityä huvialukseksi.

        Ainoa tapa on hankkia CE sertifikaatti, jolloin työveneen saa mahdollisten muutosten jälkeen huviveneeksi.

        http://www.vttexpertservices.fi/palvelut/sertifiointi-ja-tuotehyväksyntä/sertifiointi_tuotteet/huviveneiden-ce-sertifiointi/veneiden_valmistuksen_jalkeinen_sertifiointi_pca

        Vanha ammattivene huvivenekäytössä – vaaditaan CE-merkintä
        ​Valmistuksen jälkeinen sertifiointi koskee myös ammattiveneinä palvelleita veneitä, kun ne otetaan huvikäyttöön. Vanha ammattivene, oli se sitten EU:n sisällä tai ulkopuolelta tuotu, tulee siis jälkisertifioida.

        VTT Expert Services Oy tarkastaa uusia työveneitä ja näiden tarkastuksien yhteydessä voidaan työvene myös CE-merkitä. Tällöin työveneen palveltua aikansa työkäytössä, voidaan se myydä myös huvikäyttöön.

        Lue lisää uutisesta: Työveneille vaivattomasti myös huvivenesertifikaatti


      • Tyrnäväntörpedo
        Trafiltatietoo kirjoitti:

        "veneeseen pitää tehdä asianmukaiset merkinnät.
        mutta moottorien ääni- ja pakokaasupäästöt voivat aiheuttaa ongelmia"

        Kirjoittelet läpiä päähäs, Omilla merkinnöillä tai veneen moottorilla ei ole asian kanssa juuri mitään tekeistä vaan sillä rungolla, jossa ei ole CE merkkiä. Ja tämä pätee vaikka työvene olisi tehty nykyisellä työvenestandardilla joka on kovempi kuin CE määärys. Ja veneeseen pistetän Euro6 moottori. Esim. nykyistä tai edellistä merivartioston partiovenettä et saa rekisteröityä huvialukseksi.

        Ainoa tapa on hankkia CE sertifikaatti, jolloin työveneen saa mahdollisten muutosten jälkeen huviveneeksi.

        http://www.vttexpertservices.fi/palvelut/sertifiointi-ja-tuotehyväksyntä/sertifiointi_tuotteet/huviveneiden-ce-sertifiointi/veneiden_valmistuksen_jalkeinen_sertifiointi_pca

        Vanha ammattivene huvivenekäytössä – vaaditaan CE-merkintä
        ​Valmistuksen jälkeinen sertifiointi koskee myös ammattiveneinä palvelleita veneitä, kun ne otetaan huvikäyttöön. Vanha ammattivene, oli se sitten EU:n sisällä tai ulkopuolelta tuotu, tulee siis jälkisertifioida.

        VTT Expert Services Oy tarkastaa uusia työveneitä ja näiden tarkastuksien yhteydessä voidaan työvene myös CE-merkitä. Tällöin työveneen palveltua aikansa työkäytössä, voidaan se myydä myös huvikäyttöön.

        Lue lisää uutisesta: Työveneille vaivattomasti myös huvivenesertifikaatti

        Miten googlaamasi teksti oleellisesti eroaa siitä, mitä kirjoitin?
        Taisit puhua läpiä omaan aivolohkoosi :)


    • Venettaetsimassa

      Olen antanut itselleni kertoa, jotta työveneestä - siis vanhastakin saa huviveneen erillissertifioinnilla mitä hommaa mm. trafi tekee erillistä maksua vastaan. Näin oli tilanne ainakin muutama vuosi sitten. Sitä en tiedä onko tilanne nykyisin erilainen.

      Erillissertifiointikaan nyt ei tosin ole ilmaista puuhaa, eikä välttämäti kannata jos aluksen koko on lähellä maagista 24 m:n pituutta, eli jonkinmoista huviveneen maksimipituutta. N. kymmenmetrisellä veneellä erillissertifiointi maksoi muutama vuosi sitten n. 3000 - 4000 € mahdolliset muutoskustannukset veneeseen. Aluksen koon kasvaessa lähemmäs 24 metriä, voisin arvata / kuvitella jotta erillissertifioinnin saattaisi saada hintaluokassa 15 - 20 k€ siis jos puhutaan esimerkiksi tekniikaltaan monimutkaisemmasta entisestä kauppa-aluksesta...

      • HyväMaksaa

        Täytyy tietysti muistaa, että joku 20k€ saattaa olla, ja on, pikkurahaa kun ostetaan/kunnostetaan jotain järeää lähes 24 metristä huvivenettä. Nimittäin hyvät avomerikelpoiset sen kokoluokan veneet saatavat maksaa käytettynäkin sen 1,5-2 M€, uutena kaksin verroin.


      • Venettaetsimassa
        HyväMaksaa kirjoitti:

        Täytyy tietysti muistaa, että joku 20k€ saattaa olla, ja on, pikkurahaa kun ostetaan/kunnostetaan jotain järeää lähes 24 metristä huvivenettä. Nimittäin hyvät avomerikelpoiset sen kokoluokan veneet saatavat maksaa käytettynäkin sen 1,5-2 M€, uutena kaksin verroin.

        Noinhan se onkin, pikkurahaa jos puhutaan miljoonaluokan veneestä. Tilanteeseen tuo haastavuutta kun hieman megalomaanisia taipumuksia omaava tavallinen tallaaja haluaisi ostaa halavalla vanhan raadon, mistä sittemmin olisi ajatuksena omaa ammattitaitoa hyödyntäen rakennella itseään miellyttävän edullisen unelmajahdin.

        Ennen vanhaanhan tämmöinen rakentelu oli aivan tavanomaista, joskin nykyisin tämmöinen toimeliaisuus on lähes tyystin kadonnut Suomen merialueilta , vaikkakin kukoistaa edelleen järvisuomessa.

        Tilanteen tekee haastavaksi se, että Trafi on suorastaan julkisesti uhkaillut ao. yksityyppiveneitä erillissertifiointipakolla esimerkiksi tilanteissa jos menet ja ostat tällaisen jo maistraatin aikoinaan huvialusrekisteriin hyväksytyn paatin ja haluat rekisteröidä sen nimiisi. Ihan toinen kysymys noin juridisesta näkökulmasta toki on siinä, voisiko Trafi jälkikäteen takautuvasti vaatia jo huvialusrekisteriin merkittyjen paattien erillissertifiointia vaikka noin haluaisikin tehdä, kuten voi ja tekeekin mahdollisten uusien "kauppa-alusten / työveneiden" huvialusrekisteriin tuonnin suhteen.

        Jos Trafi siis pystyisi vaatimaan erillissertifiointia huvialusrekisterissä jo olevien yksityyppiluomusten osalta, niin veikkaanpa jotta aika moni saimaan rautapaateista jää ajan myötä romuna lojumaan hylkyinä rantakaislikoihin kun niille ei löydy ostajaa ja vaikka löytyisikin niin ymmärtävätkö ostajat ja myyjät kirjata kauppakirjaan ehdot siitä kumpi taho sittemmin maksaa erillisertifioinnin viulut tai onko ao. perusteella joillain ennalta asetetuilla parametreilla mahdollisuus purkaa kauppa jos erillissertifiointi joudutaan viranomaisen vaatimuksesta tekemään


      • Tyrnäväntörpedo
        Venettaetsimassa kirjoitti:

        Noinhan se onkin, pikkurahaa jos puhutaan miljoonaluokan veneestä. Tilanteeseen tuo haastavuutta kun hieman megalomaanisia taipumuksia omaava tavallinen tallaaja haluaisi ostaa halavalla vanhan raadon, mistä sittemmin olisi ajatuksena omaa ammattitaitoa hyödyntäen rakennella itseään miellyttävän edullisen unelmajahdin.

        Ennen vanhaanhan tämmöinen rakentelu oli aivan tavanomaista, joskin nykyisin tämmöinen toimeliaisuus on lähes tyystin kadonnut Suomen merialueilta , vaikkakin kukoistaa edelleen järvisuomessa.

        Tilanteen tekee haastavaksi se, että Trafi on suorastaan julkisesti uhkaillut ao. yksityyppiveneitä erillissertifiointipakolla esimerkiksi tilanteissa jos menet ja ostat tällaisen jo maistraatin aikoinaan huvialusrekisteriin hyväksytyn paatin ja haluat rekisteröidä sen nimiisi. Ihan toinen kysymys noin juridisesta näkökulmasta toki on siinä, voisiko Trafi jälkikäteen takautuvasti vaatia jo huvialusrekisteriin merkittyjen paattien erillissertifiointia vaikka noin haluaisikin tehdä, kuten voi ja tekeekin mahdollisten uusien "kauppa-alusten / työveneiden" huvialusrekisteriin tuonnin suhteen.

        Jos Trafi siis pystyisi vaatimaan erillissertifiointia huvialusrekisterissä jo olevien yksityyppiluomusten osalta, niin veikkaanpa jotta aika moni saimaan rautapaateista jää ajan myötä romuna lojumaan hylkyinä rantakaislikoihin kun niille ei löydy ostajaa ja vaikka löytyisikin niin ymmärtävätkö ostajat ja myyjät kirjata kauppakirjaan ehdot siitä kumpi taho sittemmin maksaa erillisertifioinnin viulut tai onko ao. perusteella joillain ennalta asetetuilla parametreilla mahdollisuus purkaa kauppa jos erillissertifiointi joudutaan viranomaisen vaatimuksesta tekemään

        En usko jälkikäteen vaadittaviin sertifiointeihin, mutta kannattaa muistaa, ettei Trafin tarkoitus ole tehdä kiusaa vaan edistää turvallisuutta.
        Itsetehtyjä veneitä ei ole välttämättä kukaan koskaan tarkastanut ja ne voivat olla vaarallisia.


      • Mitensenytmenikään
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        En usko jälkikäteen vaadittaviin sertifiointeihin, mutta kannattaa muistaa, ettei Trafin tarkoitus ole tehdä kiusaa vaan edistää turvallisuutta.
        Itsetehtyjä veneitä ei ole välttämättä kukaan koskaan tarkastanut ja ne voivat olla vaarallisia.

        "ettei Trafin tarkoitus ole tehdä kiusaa vaan edistää turvallisuutta."

        Oletko hyväuskoinen hölmö, vai muuten vain hyödyllinen idiootti?

        Vai millä perustelet sen, ettei huvivenenormistoa paljon tiukemmat vaatimukset täyttävä merivartioston tai merpelastuksen alukset kelpaa huvivenerekisteriin ilman jotakin näennäisen tärkeää jälkipelleilysertifiontia?


      • hgfgfh
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        En usko jälkikäteen vaadittaviin sertifiointeihin, mutta kannattaa muistaa, ettei Trafin tarkoitus ole tehdä kiusaa vaan edistää turvallisuutta.
        Itsetehtyjä veneitä ei ole välttämättä kukaan koskaan tarkastanut ja ne voivat olla vaarallisia.

        CE merkillä ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, vaan se on kauppapolitiikkaa jolla koetetaan estää EU.n ulkopuolelta tuonti.


      • Tyrnäväntörpedo
        hgfgfh kirjoitti:

        CE merkillä ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, vaan se on kauppapolitiikkaa jolla koetetaan estää EU.n ulkopuolelta tuonti.

        Leikitään, että olet oikeassa.

        Jos sertifioinnista ei ole hyötyä, siitä on haittaa jo pelkästään siksi, että se maksaa ja tuottaa ylimääräistä työtä.

        Setrifioinnin poistaminen ei sinun väitteesi mukaan vaikuta veneiden turvallisuuteen mitenkään eikä alalle tulisi yrittäjiä, jotka tekevät joko osaamattomuutaan tai ihan tietoisesti huijaamalla veneitä, joitka ovat vaarallisia.

        Veneiden merikelpoisuudesta ei annettaisi liioittelevaa tietoa eikä maksimi koneen kokoa laitettaisi ylöspäin suuremman ostajajoukon toivossa?

        Mieti uudestaan


      • ytuty
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Leikitään, että olet oikeassa.

        Jos sertifioinnista ei ole hyötyä, siitä on haittaa jo pelkästään siksi, että se maksaa ja tuottaa ylimääräistä työtä.

        Setrifioinnin poistaminen ei sinun väitteesi mukaan vaikuta veneiden turvallisuuteen mitenkään eikä alalle tulisi yrittäjiä, jotka tekevät joko osaamattomuutaan tai ihan tietoisesti huijaamalla veneitä, joitka ovat vaarallisia.

        Veneiden merikelpoisuudesta ei annettaisi liioittelevaa tietoa eikä maksimi koneen kokoa laitettaisi ylöspäin suuremman ostajajoukon toivossa?

        Mieti uudestaan

        Tutustuppa CE merkin vaatimuksiin ja puhu sitten uudestaan turvallisuudesta ja merikelpoisuudesta. Heppoisia ovat.


      • Tyrnäväntörpedo
        ytuty kirjoitti:

        Tutustuppa CE merkin vaatimuksiin ja puhu sitten uudestaan turvallisuudesta ja merikelpoisuudesta. Heppoisia ovat.

        Miltä osin vaatimukset ovat heppoisia, moottorinko?
        Ovatko kaikki vaatimukset heppoisia vai vain osa niistä?
        Hiukan perusteluja eikä pelkkiä pieruja ;D


    • lkdsajfal

      Rekisteröikää se paatti omavalmisteena niin kelpaa trafille, eikä vaadita mitään sertifiointeja.

      • Venettaetsimassa

        Kun se nyt olisikin noin helppoa. Asetuksessa on nimittäin määritelty melkoisen tarkoin millä kriteristöllä paatti voidaan katsoa omavalmisteeksi... Puolivalmisteet eivät oikein tuohon istu, kuten eivät myöskään ikäloput ja aikansa palvelleet työveneet...


      • Argon86

        Vesikulkuneuvojen määritelmät

        Omavalmiste

        Omavalmiste on yksityiseen, omaan käyttöön rakennettu vesikulkuneuvo, jos sitä ei viiden vuoden kuluessa käyttöönotosta saateta markkinoille. Vesikulkuneuvon tulee olla käyttäjän itselleen rakentama. Esim. sähkö- ja koneasennuksissa voidaan kuitenkin käyttää ammattilaisia.

        Vesikulkuneuvo ei ole omavalmiste, jos se tilataan veneenrakentajalta maksua vastaan tai ilmaiseksi tai jos yksityishenkilö rakentaa vesikulkuneuvon myyntiin. On myös huomioitava, ettei puolivalmisteesta rakennettu tai käytetty vesikulkuneuvo ole omavalmiste.

        Omavalmisteiden rekisteröinnit hoidetaan joko postitse tai sähköisissä palveluissa.
        Ilmoituslomakkeen lisäksi täytetään lomake MU6432.


      • bcvbcvb
        Venettaetsimassa kirjoitti:

        Kun se nyt olisikin noin helppoa. Asetuksessa on nimittäin määritelty melkoisen tarkoin millä kriteristöllä paatti voidaan katsoa omavalmisteeksi... Puolivalmisteet eivät oikein tuohon istu, kuten eivät myöskään ikäloput ja aikansa palvelleet työveneet...

        Kyllä se on juuri niin helppoa, ilmoitat vaan trafiin että olet tehnyt veneen alusta loppuun itse, eivät ne tule katsomaan millainen vene on.


      • Tyrnäväntörpedo
        bcvbcvb kirjoitti:

        Kyllä se on juuri niin helppoa, ilmoitat vaan trafiin että olet tehnyt veneen alusta loppuun itse, eivät ne tule katsomaan millainen vene on.

        KUn tällää palstan luonteen takia tulee vastauksia, joissa vastaaja tuntuu vain rakastavansa saamaansa huomiota, niin mihin perustat vastauksesi?

        Oletke itse tehnyt niin vai pidätkö trafia ja meitä muita niin suunnattoman tyhminä, että uskomme, kun sinä ihan itse nimimerkin takaa sanot niin?

        Täällä palstalla liikku ainakin yksi yhden lauseen ihme, joka antaa suoraviivaisia vastauksia täysin ilman mitään yhtymäkohtia todellisuuden kanssa. Haluan vain varmistaa, että se et oile sinä.


      • bcvbcvb
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        KUn tällää palstan luonteen takia tulee vastauksia, joissa vastaaja tuntuu vain rakastavansa saamaansa huomiota, niin mihin perustat vastauksesi?

        Oletke itse tehnyt niin vai pidätkö trafia ja meitä muita niin suunnattoman tyhminä, että uskomme, kun sinä ihan itse nimimerkin takaa sanot niin?

        Täällä palstalla liikku ainakin yksi yhden lauseen ihme, joka antaa suoraviivaisia vastauksia täysin ilman mitään yhtymäkohtia todellisuuden kanssa. Haluan vain varmistaa, että se et oile sinä.

        Eihän se mikään uskon asia ole, kerron vaan omista kokemuksistani, olen 3 venettä itse tehnyt ja trafiin omavalmisteena rekisteröinyt ilman vaikeuksia.


      • Seakeaping
        bcvbcvb kirjoitti:

        Eihän se mikään uskon asia ole, kerron vaan omista kokemuksistani, olen 3 venettä itse tehnyt ja trafiin omavalmisteena rekisteröinyt ilman vaikeuksia.

        Olet kova mies rakentelemaan ja keräilemään veneitä. Trafi vasta hetken pitänyt rekisteriä ja tämän "omavalmiste" puitteissa et ole vielä voinut myydä niistä ensimmäistäkään.


      • Tyrnäväntörpedo
        bcvbcvb kirjoitti:

        Eihän se mikään uskon asia ole, kerron vaan omista kokemuksistani, olen 3 venettä itse tehnyt ja trafiin omavalmisteena rekisteröinyt ilman vaikeuksia.

        Vastauksessai on yksi virke, jossa on kolme lausetta.
        Korjaan käsitteen yhden lauseen ihme yhden virkkeen ihmeeksi.

        Ihan vain ystävällisenä vinkkinä, kukaan ei ole koskaan ottanut näitä töräytyksisäsi tosissaan. Kommentointi on kuitenkin turhaa, jos vastaanottajapuolen kommunikointikyvyt vaikuttavat klingonin tasoisilta.

        Jos halua uskottavuutta, niin kehitä pitkäjänteisyyttäsi ja kirjoita perustellusti. Tosin silloin kannattaa valehdella hyvin vähän. Kokemattomuus ja osaamattomuus paljastui yhdessä virkkeessä, jossa on kolme lausetta. Siitä on vaikea enää tiivistää :D


      • 5yee
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Vastauksessai on yksi virke, jossa on kolme lausetta.
        Korjaan käsitteen yhden lauseen ihme yhden virkkeen ihmeeksi.

        Ihan vain ystävällisenä vinkkinä, kukaan ei ole koskaan ottanut näitä töräytyksisäsi tosissaan. Kommentointi on kuitenkin turhaa, jos vastaanottajapuolen kommunikointikyvyt vaikuttavat klingonin tasoisilta.

        Jos halua uskottavuutta, niin kehitä pitkäjänteisyyttäsi ja kirjoita perustellusti. Tosin silloin kannattaa valehdella hyvin vähän. Kokemattomuus ja osaamattomuus paljastui yhdessä virkkeessä, jossa on kolme lausetta. Siitä on vaikea enää tiivistää :D

        Älä, oletkos ihan tosissasi pöljä.


      • bcvbcvb
        Seakeaping kirjoitti:

        Olet kova mies rakentelemaan ja keräilemään veneitä. Trafi vasta hetken pitänyt rekisteriä ja tämän "omavalmiste" puitteissa et ole vielä voinut myydä niistä ensimmäistäkään.

        Niinpä toiset puhuu ja toiset tekee.


    • Turpakäräjät

      Trafilta ei varmaan kannata asiaa kysyä. Voi vahingossa saada vielä kirjallisen vastauksen kysymykseensä.

    • pyrökraatti

      Kaikki omavalmisteet menevät Trafilla erityiseen syyniin rekisteröinnin yhteydessä, eli se on ainakin varma keino, jossa joutuu antamaan lisäselvityksiä veneestä koneesta ja niiden historioista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe