Pidän luettelointia kotikirjastosta, ja aina kun lisään uuden nimikkeen, kirjoitan sen viimeiselle riville ja tämän jälkeen aakkostan koko taulukon. Ongelmana tällöin on, että haluaisin tietyissä tapauksissa pitää kuitenkin saman tekijän teokset ilmestymisjärjestyksessä, ei aakkosjärjestyksessä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka Harry Potterit. Olisiko jotain näppärää kikkaa, millä tietyt rivit saisi lukittua niin, että tietty järjestys säilyisi aina niiden osalta vaikka aakkostaisi muuten koko luettelon?
Aakkostus; tietyn joukon "lukitseminen"
6
226
Vastaukset
- KolmellaLajittelulla
Lajittele luettelo (Custom sort) 1. tekijän nimen, 2. ilmestymisvuoden ja 3. kirjan nimen mukaan.
- avutonkirjastonhoitaja
Kiitos! Tämä oli hyvä!
- rivinlisääjä
Jos sinulla ei ole samalla sivulla muuta kuin tuo kirjalista, niin kun lisäät uuden teoksen niin lisää se heti valmiiksi omalle paikalleen "Lisää rivi"-toiminnolla (kaksi hiiren klikkausta). Ei tarvitse enää lajitella.
- laiska-ekselisti
Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.
- avutonkirjastonhoitaja
Ei tämäkään hassumpi tapa ole, mutta itse olen vielä laiskempi ja usein kun on lisättävänä kymmeniä uusia teoksia, niin ei jaksa jokaista riviä lähteä lisäilemään erikseen oikeaan paikkaan satojen rivien joukosta...
- Turpo-Urpo
laiska-ekselisti kirjoitti:
Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.
Tämä oli hyvä vinkki, muistas vaan jatkossa soveltaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322973- 71376
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201316Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701181- 441140
- 371011
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381001Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133957- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36877