Aakkostus; tietyn joukon "lukitseminen"

avutonkirjastonhoitaja

Pidän luettelointia kotikirjastosta, ja aina kun lisään uuden nimikkeen, kirjoitan sen viimeiselle riville ja tämän jälkeen aakkostan koko taulukon. Ongelmana tällöin on, että haluaisin tietyissä tapauksissa pitää kuitenkin saman tekijän teokset ilmestymisjärjestyksessä, ei aakkosjärjestyksessä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka Harry Potterit. Olisiko jotain näppärää kikkaa, millä tietyt rivit saisi lukittua niin, että tietty järjestys säilyisi aina niiden osalta vaikka aakkostaisi muuten koko luettelon?

6

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KolmellaLajittelulla

Lajittele luettelo (Custom sort) 1. tekijän nimen, 2. ilmestymisvuoden ja 3. kirjan nimen mukaan.

• avutonkirjastonhoitaja

Kiitos! Tämä oli hyvä!

• rivinlisääjä

Jos sinulla ei ole samalla sivulla muuta kuin tuo kirjalista, niin kun lisäät uuden teoksen niin lisää se heti valmiiksi omalle paikalleen "Lisää rivi"-toiminnolla (kaksi hiiren klikkausta). Ei tarvitse enää lajitella.

• laiska-ekselisti

Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.

• avutonkirjastonhoitaja

Ei tämäkään hassumpi tapa ole, mutta itse olen vielä laiskempi ja usein kun on lisättävänä kymmeniä uusia teoksia, niin ei jaksa jokaista riviä lähteä lisäilemään erikseen oikeaan paikkaan satojen rivien joukosta...

• Turpo-Urpo
        laiska-ekselisti kirjoitti:

Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.

Tämä oli hyvä vinkki, muistas vaan jatkossa soveltaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      266
      4654
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2590
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1644
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95