Pidän luettelointia kotikirjastosta, ja aina kun lisään uuden nimikkeen, kirjoitan sen viimeiselle riville ja tämän jälkeen aakkostan koko taulukon. Ongelmana tällöin on, että haluaisin tietyissä tapauksissa pitää kuitenkin saman tekijän teokset ilmestymisjärjestyksessä, ei aakkosjärjestyksessä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka Harry Potterit. Olisiko jotain näppärää kikkaa, millä tietyt rivit saisi lukittua niin, että tietty järjestys säilyisi aina niiden osalta vaikka aakkostaisi muuten koko luettelon?
Aakkostus; tietyn joukon "lukitseminen"
6
328
Vastaukset
- KolmellaLajittelulla
Lajittele luettelo (Custom sort) 1. tekijän nimen, 2. ilmestymisvuoden ja 3. kirjan nimen mukaan.
- avutonkirjastonhoitaja
Kiitos! Tämä oli hyvä!
- rivinlisääjä
Jos sinulla ei ole samalla sivulla muuta kuin tuo kirjalista, niin kun lisäät uuden teoksen niin lisää se heti valmiiksi omalle paikalleen "Lisää rivi"-toiminnolla (kaksi hiiren klikkausta). Ei tarvitse enää lajitella.
- laiska-ekselisti
Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.
- avutonkirjastonhoitaja
Ei tämäkään hassumpi tapa ole, mutta itse olen vielä laiskempi ja usein kun on lisättävänä kymmeniä uusia teoksia, niin ei jaksa jokaista riviä lähteä lisäilemään erikseen oikeaan paikkaan satojen rivien joukosta...
- Turpo-Urpo
laiska-ekselisti kirjoitti:
Itse olen niin laiska etten jaksa sohia hiirellä. Surffailen sopivalle riville esimerkiksi nuolinäppäimillä, jonka jälkeen valitsen koko rivin shift & välilyönti yhdistelmällä. Lopuksi lisään rivin ctrl & plus-merkki combolla. Rivin saa pois vastaavasti ctrl & miinus-merkki näppäimillä.
Tämä oli hyvä vinkki, muistas vaan jatkossa soveltaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka932566Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww911506- 671485
EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje131218- 81953
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi17942Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe39848Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta112841- 54793
- 30726