RAKKAUS on lain täyttymys

Skeptikko.net

Aloitetaanpa edes yhden kerran tällainen rakkaus-ketju noiden lukemattomien sapatti- ja laki- ketjujen sijaan.

Olen joskus ihmetellyt sitä, miten paljon laista ja sapatista jaksetaan jauhaa ja vääntää tällä Suomi24 palstalla ja olen kuullut perusteluna sen, että sapattikäsky on se laiminlyöty käsky ja muut kristityt ovat vain 9 käskyn noudattajia, joten sen vuoksi siitä pitää jauhaa jatkuvasti.

Raamatussa sanotaan, että "rakkaus on lain täyttymys", joten nyt kaipaisinkin edes yhden ainoan kerran siitä rakkaudesta jauhamista. Koska adventistit, torailijat sekä muut sapatin viettäjät pitävät kaikki käskyt, niin nyt haluaisinkin todistuksia siitä, miten tämä rakkaus ilmenee edellä mainittujen henkilöiden elämässä? Jos joku on niin vaatimaton, ettei halua kertoa itsestään, niin voi todistaa siitä rakkaudesta, jota on kokenut muiden lainnoudattajien taholta tai niistä hyvistä teoista, joiden todistajana on ollut.

Muut 9 käskyn karismaattiset piinahelvettihihhulit voidaankin heti jättää tämän ketjun ulkopuolelle, koska se nyt on aivan päivänselvää, että heillä ei ole mitään käsitystä tämän lain täyttymisestä elämässään. Esimerkiksi "hellariDJ.piinahelvetistä" typerien aloitusten ja kommenttien suoltajana ja tehtailijana on erinomainen todistus siitä, mutta epäilen kyllä pahasti, ettei hän malta pysyä poissa tästäkään ketjusta...

Odotankin nyt innolla todistuksia siitä, miten nämä Jeesuksen sanat täyttyvät lainnoudattajien elämässä.

Matt.25
31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

37

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa sanotaan, että jos me rakastamme Jumalaa, pidämme hänen käskyt. "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat" (1. Joh. 5:3)

Jos me rakastamme Jeesusta, pidämme hänen käskyt. Rakkaus ja käskyt kulkevat käsi kädessä. Mooseksen laki on rakkauden laki. Mooseksen laki käskee meidän rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä. "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:18)

Se ei ole rakkautta, että teemme syntiä ja rikomme Jumalan käskyjä. Jos me rakastamme, niin me pidämme käskyt. Rakkaus on todellakin lain päämäärä. Se ei ole rakkautta, että rikomme käskyjä.

• Skeptikko.net

Sinä et nyt aivan ymmärtänyt tämän ketjun pointtia. Kysymyshän ei ole siitä, pidättekö te lainnoudattajat ne käskyt, sillä oletushan on, että te pidätte ne.

Kysymys on nyt siitä, että miten se ILMENEE KÄYTÄNNÖSSÄ esimerkiksi Sinunkin elämässäsi muuten kuin, että sinä sanot pitäväsi kaikki käskyt ja jauhat siitä laista tällä palstalla.

Jos huomaat, niin tuossa Jeesuksen vertauksessa perusteena jaotteluun lampaisiin ja vuohiin ei ole mitään mainintaa esimerkiksi sapatista, vaan ainoastaan siitä, miten sinä olet rakastanut lähimmäisiäsi käytännössä.

• Skeptikko.net kirjoitti:

Sinä et nyt aivan ymmärtänyt tämän ketjun pointtia. Kysymyshän ei ole siitä, pidättekö te lainnoudattajat ne käskyt, sillä oletushan on, että te pidätte ne.

Kysymys on nyt siitä, että miten se ILMENEE KÄYTÄNNÖSSÄ esimerkiksi Sinunkin elämässäsi muuten kuin, että sinä sanot pitäväsi kaikki käskyt ja jauhat siitä laista tällä palstalla.

Jos huomaat, niin tuossa Jeesuksen vertauksessa perusteena jaotteluun lampaisiin ja vuohiin ei ole mitään mainintaa esimerkiksi sapatista, vaan ainoastaan siitä, miten sinä olet rakastanut lähimmäisiäsi käytännössä.

Et ole itsekkään kertonut, miten tuo rakkaus ilmenee sinun elämässäsi. Kenties sinä voisit aloittaa?

Jos todella noudattaa lakia, silloin rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä.

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Et ole itsekkään kertonut, miten tuo rakkaus ilmenee sinun elämässäsi. Kenties sinä voisit aloittaa?

Jos todella noudattaa lakia, silloin rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä.

Minä en ole koskaan väittänyt pitäväni lakia, joten todistustaakka on niillä, jotka väittävät näin tekevänsä. Tai eihän sen pitäisi olla "taakka", vaan todistusinnon luulisi olevan vähintäin yhtä palavaa kuin sapatista ja laista jauhamisenkin.

Minä en ole koskaan väittänyt pitäväni lakia, joten todistustaakka on niillä, jotka väittävät näin tekevänsä. Tai eihän sen pitäisi olla "taakka", vaan todistusinnon luulisi olevan vähintäin yhtä palavaa kuin sapatista ja laista jauhamisenkin.

Tiedän kyllä mikä on tarkoituksesi, tuomita kaikki "lainnoudattajat" mukamas rakkaudettomina. Kyseessä on ad hominem hyökkäys. Voin sanoa, että olen käynyt niin vankilassa kuin sairaalassakin. Riittääkö?

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Tiedän kyllä mikä on tarkoituksesi, tuomita kaikki "lainnoudattajat" mukamas rakkaudettomina. Kyseessä on ad hominem hyökkäys. Voin sanoa, että olen käynyt niin vankilassa kuin sairaalassakin. Riittääkö?

"Tiedän kyllä mikä on tarkoituksesi, tuomita kaikki "lainnoudattajat" mukamas rakkaudettomina."

Ei toki. Kyllä niitä lähimmäistään rakastavia varmasti on (ainakin sukulaisiaan ja tuttujaan), mutta siihen nähden, miten kovaa mekkalaa siitä laista pidetään, niin lainnoudattajien luulisi olevan aivan huomiota herättävää porukkaa tässä rakkaudettomassa maailmassa.

Tälläkin palstalla luulisi olevan edes yksi uskonveljiä ja - sisaria rohkaiseva todistus päivässä.
        Mutta hiljaista on.

"Kyseessä on ad hominem hyökkäys. Voin sanoa, että olen käynyt niin vankilassa kuin sairaalassakin. Riittääkö?"

Kiitos todistuksestasi. Haluaisin kuitenkin vielä vähän tarkennusta siihen, että oletko käynyt sairaalassa hoidattamassa itseäsi tai katsomassa jotain sukulaista tai tuttua?

Sama juttu vankilan suhteen. Oletko käynyt siellä lusimassa tai katsomassa jotain sukulaistasi tai kaveriasi :-D

"Tiedän kyllä mikä on tarkoituksesi, tuomita kaikki "lainnoudattajat" mukamas rakkaudettomina."

Ei toki. Kyllä niitä lähimmäistään rakastavia varmasti on (ainakin sukulaisiaan ja tuttujaan), mutta siihen nähden, miten kovaa mekkalaa siitä laista pidetään, niin lainnoudattajien luulisi olevan aivan huomiota herättävää porukkaa tässä rakkaudettomassa maailmassa.

Tälläkin palstalla luulisi olevan edes yksi uskonveljiä ja - sisaria rohkaiseva todistus päivässä.
        Mutta hiljaista on.

"Kyseessä on ad hominem hyökkäys. Voin sanoa, että olen käynyt niin vankilassa kuin sairaalassakin. Riittääkö?"

Kiitos todistuksestasi. Haluaisin kuitenkin vielä vähän tarkennusta siihen, että oletko käynyt sairaalassa hoidattamassa itseäsi tai katsomassa jotain sukulaista tai tuttua?

Sama juttu vankilan suhteen. Oletko käynyt siellä lusimassa tai katsomassa jotain sukulaistasi tai kaveriasi :-D

Olen käynyt vankilassa katsomassa vankeja ja sairaalassa katsomassa sairaita. Mutta minulla ei ole mitään tarvetta tällä palstalla todistella mahtavasta rakkaudestani lähimmäisiä kohtaan. Ad hominem.

Jos joku opettaisi, että lähimmäistä ei tarvitse rakastaa, tarttuisin siihen opetukseen samalla vimmalla. Mutta kymmenestä käskystä kirkko opettaa että neljättä käskyä saa rikkoa, siksi meteli ja meuhkaaminen siitä käskystä. Jos kirkko opettaisi että viidettä tai kuudetta käskyä saa rikkoa, puuttuisin siihen asiaan aivan samalla vimmalla.

• Skeptikko.net

"Mutta minulla ei ole mitään tarvetta tällä palstalla todistella mahtavasta rakkaudestani lähimmäisiä kohtaan. Ad hominem."

Millä tavalla tässä on kysymys ad hominemista?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
        Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.[1]

Raamatun mukaan laki ja rakkaus liittyvät saumattomasti yhteen. Jos "käskyn päämäärä on rakkaus" ja "rakkaus on lain täyttymys", niin silloinhan ainoa todiste käskyjen/lain pitämisestä on rakkauden ilmeneminen. Sapatista/laista jauhaminen ei ole mikään todiste lähimmäisen rakastamisesta.

Maailmassa on paljon ihmisiä, joilla ei ole sapatista tai Toorasta hajuakaan, mutta silti he aivan selvästi rakastavat lähimmäisiään. En ole esimerkiksi koskaan kuullut, että Heikki Hursti tai isänsä olisivat jauhaneet lain pitämisestä, mutta silti heidän elämässään ilmenee/ilmeni lähimmäisen rakkaus konkreettisella tavalla. Ja tietääkseni Hursti on myös "9-käskyn" hellari. Tai on ainakin ollut.

Raamatussa sanotaan myös "rakkaus peittää syntien paljouden". Kuka tahansa voi tehdä noita Jeesuksen vertauksessa mainitsemia asioita ilman, että he viettävät sapattia tai noudattavat Tooraa.

Ja ellet halua puhua itsestäsi, niin voithan kertoa, miten Tooran noudattaminen ilmenee muiden toraistien elämässä lähimmäisen rakastamisena.

• lomalehmä
        Kristitty.net kirjoitti:

Olen käynyt vankilassa katsomassa vankeja ja sairaalassa katsomassa sairaita. Mutta minulla ei ole mitään tarvetta tällä palstalla todistella mahtavasta rakkaudestani lähimmäisiä kohtaan. Ad hominem.

Jos joku opettaisi, että lähimmäistä ei tarvitse rakastaa, tarttuisin siihen opetukseen samalla vimmalla. Mutta kymmenestä käskystä kirkko opettaa että neljättä käskyä saa rikkoa, siksi meteli ja meuhkaaminen siitä käskystä. Jos kirkko opettaisi että viidettä tai kuudetta käskyä saa rikkoa, puuttuisin siihen asiaan aivan samalla vimmalla.

>> Mutta kymmenestä käskystä kirkko opettaa että neljättä käskyä saa rikkoa, siksi meteli ja meuhkaaminen siitä käskystä. Jos kirkko opettaisi että viidettä tai kuudetta käskyä saa rikkoa, puuttuisin siihen asiaan aivan samalla vimmalla. >>

Nyt et kylläkään puhu totta. Tuskin mikään kirkkokunta opettaa, että neljättä käskyä sen enempää kuin muitakaan saa rikkoa.

• lomalehmä kirjoitti:

>> Mutta kymmenestä käskystä kirkko opettaa että neljättä käskyä saa rikkoa, siksi meteli ja meuhkaaminen siitä käskystä. Jos kirkko opettaisi että viidettä tai kuudetta käskyä saa rikkoa, puuttuisin siihen asiaan aivan samalla vimmalla. >>

Nyt et kylläkään puhu totta. Tuskin mikään kirkkokunta opettaa, että neljättä käskyä sen enempää kuin muitakaan saa rikkoa.

>> Tuskin mikään kirkkokunta opettaa, että neljättä käskyä sen enempää kuin muitakaan saa rikkoa. <<

Neljäs käsky kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Kaikki kirkkokunnat opettavat, poislukien adventistit, että sapatin sijaan tulee pyhittää sunnuntai. He siis opettavat, että neljättä käskyä saa rikkoa.

"Mutta minulla ei ole mitään tarvetta tällä palstalla todistella mahtavasta rakkaudestani lähimmäisiä kohtaan. Ad hominem."

Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.[1]

Raamatun mukaan laki ja rakkaus liittyvät saumattomasti yhteen. Jos "käskyn päämäärä on rakkaus" ja "rakkaus on lain täyttymys", niin silloinhan ainoa todiste käskyjen/lain pitämisestä on rakkauden ilmeneminen. Sapatista/laista jauhaminen ei ole mikään todiste lähimmäisen rakastamisesta.

Maailmassa on paljon ihmisiä, joilla ei ole sapatista tai Toorasta hajuakaan, mutta silti he aivan selvästi rakastavat lähimmäisiään. En ole esimerkiksi koskaan kuullut, että Heikki Hursti tai isänsä olisivat jauhaneet lain pitämisestä, mutta silti heidän elämässään ilmenee/ilmeni lähimmäisen rakkaus konkreettisella tavalla. Ja tietääkseni Hursti on myös "9-käskyn" hellari. Tai on ainakin ollut.

Raamatussa sanotaan myös "rakkaus peittää syntien paljouden". Kuka tahansa voi tehdä noita Jeesuksen vertauksessa mainitsemia asioita ilman, että he viettävät sapattia tai noudattavat Tooraa.

Ja ellet halua puhua itsestäsi, niin voithan kertoa, miten Tooran noudattaminen ilmenee muiden toraistien elämässä lähimmäisen rakastamisena.

Miksi sapatista tai laista jauhamisen pitäisi jotenkin ilmentää rakkautta? Jopa jumalattomat ateistit tietävät, että Jeesus siteerasi Tooraa ja käski rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseä. Ei puutu opetusta siitä, että meidän tulisi rakastaa lähimmäistä. Sen sijaan sapatista opetetaan kaikissa kirkkokunnissa, että sapattia saa rikkoa. Siksi minä jauhan sapatista. Rakkaudella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

<<Sapatista/laista jauhaminen ei ole mikään todiste lähimmäisen rakastamisesta.>>

Sanassa sanotaan, että meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäitä niin kuin itseä. Huomaatko, että Jumalaa yli kaiken. Sapatin pitäminen on Jumalan rakastamista.

• Yksi_usko kirjoitti:

<<Sapatista/laista jauhaminen ei ole mikään todiste lähimmäisen rakastamisesta.>>

Sanassa sanotaan, että meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäitä niin kuin itseä. Huomaatko, että Jumalaa yli kaiken. Sapatin pitäminen on Jumalan rakastamista.

Lisään vielä, että Jumalan rakastaminen on sitä, että olemme kuuliaisia Jumalalle kaikessa ja lähimmäisen rakastaminen on sitä, että emme panettele, valehtele, tapa, tee huorin, himoitse, kunnioitamme vanhempiamme jne... Lähimmäisen rakastaminen on myös sitä, että autamme vähäosaisia ja käymme katsomassa vanhuksia ja sairaita ...

• Skeptikko.net
        Yksi_usko kirjoitti:

"Sapatin pitäminen on Jumalan rakastamista."

Ehkä niin, mutta sapatista jauhaminen ei ole.

Tiit.3
        8 Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.
        9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
        10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,

"Sapatin pitäminen on Jumalan rakastamista."

Ehkä niin, mutta sapatista jauhaminen ei ole.

Tiit.3
        8 Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.
        9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
        10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,

Jos kirkko opettaisi rikkomaan kuudetta tai seitsemättä käskyä, siitä jauhaminenko ei olisi rakastamista? Synnistä tulee nuhdella ja lain rikkojia oikaista, se on rakastamaista. Se ei ole lähimmäisen rakastamista, että hyväksymme heidän synnit ja sallimme ihmisten rikkoa lakia.

Gal 6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.

Tiit 2:15 Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.

1. Tim 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
        21 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.

1. Tim 5:7 Teroita tätäkin, että he olisivat nuhteettomat.

2. Tim 4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Jos kirkko opettaisi rikkomaan kuudetta tai seitsemättä käskyä, siitä jauhaminenko ei olisi rakastamista? Synnistä tulee nuhdella ja lain rikkojia oikaista, se on rakastamaista. Se ei ole lähimmäisen rakastamista, että hyväksymme heidän synnit ja sallimme ihmisten rikkoa lakia.

Gal 6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.

Tiit 2:15 Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.

1. Tim 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
        21 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.

1. Tim 5:7 Teroita tätäkin, että he olisivat nuhteettomat.

2. Tim 4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

"Jos kirkko opettaisi rikkomaan kuudetta tai seitsemättä käskyä, siitä jauhaminenko ei olisi rakastamista? Synnistä tulee nuhdella ja lain rikkojia oikaista, se on rakastamaista. Se ei ole lähimmäisen rakastamista, että hyväksymme heidän synnit ja sallimme ihmisten rikkoa lakia."

Minua kyllästyttää jo todella paljon, että sinulle pitää vääntää rautalangasta asioita ja todennäköisesti et vielä sittenkään ymmärrä! Tai et halua ymmärtää, koska silloin sinun pitäisi luopua tuosta farisealaisesta hurskaudestasi ja muuttaa käytöstäsi.

Tiit.3
        9 Mutta VÄLTÄ mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja KINASTELUA JA KIISTOJA LAISTA, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
        10 Harhaoppista ihmistä karta, VAROITETTUASI häntä KERRAN TAI KAHDESTI

Etkö vieläkään ymmärrä? Huomaatko, että tuossa sanotaan aivan selvästi "vältä kinastelua ja kiistoja laista"? Voiko sitä enää sen selvemmin sanoa?

Ja jos jotakin pitää varoittaa, niin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa. Ei siis jauhaa loputtomasti! Ja jos et ymmärrä sitä MIKSI ei pidä jauhaa, niin kerronpa sinulle, ellet sitä vielä tiedä, että UTn Jumala sallii ihmiselle vapauden päättää uskooko vai ei sinun lakisaarnojasi.

Jos joku ei esimerkiksi halua noudattaa Tooraa tai pyhittää sapattia, niin hänellä on siihen UTn mukaan täysi OIKEUS ja VAPAUS, sillä valitettavasti me emme elä siinä sinun kaipaamassasi juutalaisessa teokratiassa, jossa Tooran rikkojat olisi lupa kivittää tai edes pakottaa noudattamaan sitä.

Meidän demokraattisessa yhteiskunnassamme eletään niiden lakien mukaan, jotka yhteiskunta on säätänyt ja jos joku sitten haluaa vielä sen lisäksi noudattaa jotain juutalaisia säädöksiä, niin aivan vapaasti, kunhan ei vaan riko tämän meidän maallisen yhteiskuntamme lakeja. Niihin kuuluu esimerkiksi uskonnonvapaus.

Sinä saat siis aivan vapaasti olla ajamatta partasi reunoja ja käyttää tupsuja vaatteissasi tai vaikka juutalaisia kaapuja, mutta et voi pakottaa ketään uskomaan Raamattuun tai Jumalaan tai noudattamaan Tooran käskyjä.

Joten yritä nyt vain hyväksyä se ja noudattaa itse ensin näitä UTn käskyjä!

"Jos kirkko opettaisi rikkomaan kuudetta tai seitsemättä käskyä, siitä jauhaminenko ei olisi rakastamista? Synnistä tulee nuhdella ja lain rikkojia oikaista, se on rakastamaista. Se ei ole lähimmäisen rakastamista, että hyväksymme heidän synnit ja sallimme ihmisten rikkoa lakia."

Minua kyllästyttää jo todella paljon, että sinulle pitää vääntää rautalangasta asioita ja todennäköisesti et vielä sittenkään ymmärrä! Tai et halua ymmärtää, koska silloin sinun pitäisi luopua tuosta farisealaisesta hurskaudestasi ja muuttaa käytöstäsi.

Tiit.3
        9 Mutta VÄLTÄ mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja KINASTELUA JA KIISTOJA LAISTA, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

Etkö vieläkään ymmärrä? Huomaatko, että tuossa sanotaan aivan selvästi "vältä kinastelua ja kiistoja laista"? Voiko sitä enää sen selvemmin sanoa?

Ja jos jotakin pitää varoittaa, niin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa. Ei siis jauhaa loputtomasti! Ja jos et ymmärrä sitä MIKSI ei pidä jauhaa, niin kerronpa sinulle, ellet sitä vielä tiedä, että UTn Jumala sallii ihmiselle vapauden päättää uskooko vai ei sinun lakisaarnojasi.

Jos joku ei esimerkiksi halua noudattaa Tooraa tai pyhittää sapattia, niin hänellä on siihen UTn mukaan täysi OIKEUS ja VAPAUS, sillä valitettavasti me emme elä siinä sinun kaipaamassasi juutalaisessa teokratiassa, jossa Tooran rikkojat olisi lupa kivittää tai edes pakottaa noudattamaan sitä.

Meidän demokraattisessa yhteiskunnassamme eletään niiden lakien mukaan, jotka yhteiskunta on säätänyt ja jos joku sitten haluaa vielä sen lisäksi noudattaa jotain juutalaisia säädöksiä, niin aivan vapaasti, kunhan ei vaan riko tämän meidän maallisen yhteiskuntamme lakeja. Niihin kuuluu esimerkiksi uskonnonvapaus.

Sinä saat siis aivan vapaasti olla ajamatta partasi reunoja ja käyttää tupsuja vaatteissasi tai vaikka juutalaisia kaapuja, mutta et voi pakottaa ketään uskomaan Raamattuun tai Jumalaan tai noudattamaan Tooran käskyjä.

Joten yritä nyt vain hyväksyä se ja noudattaa itse ensin näitä UTn käskyjä!

Eli jos joku opettaisi, että saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin, niin siitä asiasta ei saisi jauhaa, sillä kristityillä on siihen täysi oikeus ja vapaus? Kuitti sille.

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Eli jos joku opettaisi, että saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin, niin siitä asiasta ei saisi jauhaa, sillä kristityillä on siihen täysi oikeus ja vapaus? Kuitti sille.

Kuka sellaista opettaa? Mieleen tulee näin äkkiseltään vain mafia ja muut rikolliset tahot. Mikään kristitty taho ei tietääkseni opeta, että kristittyjen on lupa tappaa, varastaa tai tehdä huorin.

Eli senkus menet jauhamaan laista mafialle. Tervemenoa!

Siinä olisi Sinulle oikein sopiva lähetystyökenttä. Siellä todellakin kaivataan laista jauhamista ja sinäkin pääsisit toteuttamaan kutsumustasi.

Muistamme Sinua kyllä täällä rukouksin, mutta siinä tapauksessa, että rukouksemme eivät kohoaisikaan kattoa korkeammalle, niin suosittelen ottamaan vakuutuksen.

Onnea matkaan 👍

Kuka sellaista opettaa? Mieleen tulee näin äkkiseltään vain mafia ja muut rikolliset tahot. Mikään kristitty taho ei tietääkseni opeta, että kristittyjen on lupa tappaa, varastaa tai tehdä huorin.

Eli senkus menet jauhamaan laista mafialle. Tervemenoa!

Siinä olisi Sinulle oikein sopiva lähetystyökenttä. Siellä todellakin kaivataan laista jauhamista ja sinäkin pääsisit toteuttamaan kutsumustasi.

Muistamme Sinua kyllä täällä rukouksin, mutta siinä tapauksessa, että rukouksemme eivät kohoaisikaan kattoa korkeammalle, niin suosittelen ottamaan vakuutuksen.

Onnea matkaan 👍

Aivan, yksikään kirkkokunta ei opeta, että saisi tappaa, varastaa tai tehdä huorin. Mutta kaikki ne opettavat jostain syystä, että neljättä käskyä, sapattikäskyä, saa rikkoa. Jos on niin itsestäänselvää, että kymmentä käskyä ei saa rikkoa, miksi silti opetetaan, että neljättä käskyä saa rikkoa? Miksi sapattikäsky on kymmenestä käsky itsestäänselvä poikkeus, jota tottakai saa rikkoa?

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Aivan, yksikään kirkkokunta ei opeta, että saisi tappaa, varastaa tai tehdä huorin. Mutta kaikki ne opettavat jostain syystä, että neljättä käskyä, sapattikäskyä, saa rikkoa. Jos on niin itsestäänselvää, että kymmentä käskyä ei saa rikkoa, miksi silti opetetaan, että neljättä käskyä saa rikkoa? Miksi sapattikäsky on kymmenestä käsky itsestäänselvä poikkeus, jota tottakai saa rikkoa?

"Miksi sapattikäsky on kymmenestä käsky itsestäänselvä poikkeus, jota tottakai saa rikkoa?"

No siinä on vähän sama ero kuin syötkö persiljaa vai käytätkö kannabista.

Persiljan syöminen on aivan sinun yksityisasiasi, eikä se aiheuta kanssaihmisille mitään haittaa, kun taas kannabiksesta voi aiheutua käyttäytymisongelmia ja rikollisuutta.

Sinä voit aivan vapaasti levätä sapattina, mutta sinun sapatista jauhamisesi tuskin saa ketään muuttamaan tapojaan, eikä se aikaansaa mitään muuta kuin suunnatonta ärtymystä.

Lisäksi (mukamas) kunnioittamasi Raamattu kieltää laista kinastelemisen. Kun olet kerran tai pari asiasta varoittanut, niin voit siirtyä muualle. Niinhän Jeesuskin sanoi opetuslapsilleen jotenkin siihen tapaan, että "jos joku ei ota teitä vastaan, niin pyyhkikää tomutkin jaloistanne ja menkää muualle".

Mutta ethän sinä ota mistään UTn neuvoista vaarin, koska olet farisealainen laista kiivailija.

Ja mitä ihmettä sinä jauhat sapatista adventistien palstalla? Mene jauhamaan sinne, missä asiassa on jokin ongelma, esim suoraan sylttytehtaalle. Katolisiahan voidaan aivan hyvin verrata mafiaan eli ovat kristikunnan mafia. Siellä sinun jauhamistasi kaivataan enemmän kuin täällä.

Joten tervemenoa! Lähettyskenttäsi kutsuu... 😇

"Miksi sapattikäsky on kymmenestä käsky itsestäänselvä poikkeus, jota tottakai saa rikkoa?"

No siinä on vähän sama ero kuin syötkö persiljaa vai käytätkö kannabista.

Persiljan syöminen on aivan sinun yksityisasiasi, eikä se aiheuta kanssaihmisille mitään haittaa, kun taas kannabiksesta voi aiheutua käyttäytymisongelmia ja rikollisuutta.

Sinä voit aivan vapaasti levätä sapattina, mutta sinun sapatista jauhamisesi tuskin saa ketään muuttamaan tapojaan, eikä se aikaansaa mitään muuta kuin suunnatonta ärtymystä.

Lisäksi (mukamas) kunnioittamasi Raamattu kieltää laista kinastelemisen. Kun olet kerran tai pari asiasta varoittanut, niin voit siirtyä muualle. Niinhän Jeesuskin sanoi opetuslapsilleen jotenkin siihen tapaan, että "jos joku ei ota teitä vastaan, niin pyyhkikää tomutkin jaloistanne ja menkää muualle".

Mutta ethän sinä ota mistään UTn neuvoista vaarin, koska olet farisealainen laista kiivailija.

Ja mitä ihmettä sinä jauhat sapatista adventistien palstalla? Mene jauhamaan sinne, missä asiassa on jokin ongelma, esim suoraan sylttytehtaalle. Katolisiahan voidaan aivan hyvin verrata mafiaan eli ovat kristikunnan mafia. Siellä sinun jauhamistasi kaivataan enemmän kuin täällä.

Joten tervemenoa! Lähettyskenttäsi kutsuu... 😇

Jahas, mutta sinä kyllä saat jauhaa laista niin paljon kuin sielu sietää. Ai niin, mutta sinähän et usko Raamattuun Jumalan sanana, joten miksi noudattaisit mitään ohjetta. Raamatussa käsketään nuhdella, varoittaa ja opastaa syntisiä ja lain rikkojia. Jos siis jossain opetetaan, että kymmentä käskyä saa rikkoa, siitä tulee nuhdella. Saan siis jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää. Ja et ilmeisesti ymmärtänyt kysymystäni, miksi muut kymmenen käskyä niin itsestäänselvästi ovat voimassa, mutta neljäs käsky tottakai on kumottu?

• Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

Jahas, mutta sinä kyllä saat jauhaa laista niin paljon kuin sielu sietää. Ai niin, mutta sinähän et usko Raamattuun Jumalan sanana, joten miksi noudattaisit mitään ohjetta. Raamatussa käsketään nuhdella, varoittaa ja opastaa syntisiä ja lain rikkojia. Jos siis jossain opetetaan, että kymmentä käskyä saa rikkoa, siitä tulee nuhdella. Saan siis jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää. Ja et ilmeisesti ymmärtänyt kysymystäni, miksi muut kymmenen käskyä niin itsestäänselvästi ovat voimassa, mutta neljäs käsky tottakai on kumottu?

Sinä kuulut ihan samaan kastiin näsäviisasteluinesi tuomitsemisinesi kuin palstan pahimmat adventistit. Mene kammioosi ja hiljenny Herrasi edessä!

• Adventisti kirjoitti:

Sinä kuulut ihan samaan kastiin näsäviisasteluinesi tuomitsemisinesi kuin palstan pahimmat adventistit. Mene kammioosi ja hiljenny Herrasi edessä!

On se kumma kun ei saa keskustelufoorumilla keskustella asioista, vaan pitäisi olla hiljaa.

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

"Jahas, mutta sinä kyllä saat jauhaa laista niin paljon kuin sielu sietää."

Ai, se olenkin nyt minä, joka jauhan laista?? Kuinkas tämä asia kääntyikin nyt näin päin? Sinä syytät minua asiasta, johon itse syyllistyt! No tuolle käytökselle löytyy kyllä psykologiasta ihan omat terminsä.

Huomaatko sinä, mikä tämän ketjun aihe/ydin on?
        No sitä lienee turha kysyä Sinulta...

Alan entistä enemmän olla vakuuttunut siitä, että sinun kanssasi on aivan turha yrittää keskustella. Se ei johda yhtään mihinkään, sillä sinulla on aivan omat pelisääntösi käydä tätä "keskustelua". Sinussa itsessäsi ei ole koskaan mitään vikaa, eivätkä mitkään säännöt koske sinua itseäsi. Ja aina tarpeen mukaan musta muuttuu valkoiseksi ja valkoinen mustaksi.

Etkä sinä ymmärrä edes silloinkaan, vaikka vääntäisi rautalangasta, mutta yritetään nyt vielä tämän kerran. Osoittaahan se ainakin muille, miten kestämättömiä nuo sinun Raamatun tulkintasi ovat.

"Raamatussa käsketään nuhdella, varoittaa ja opastaa syntisiä ja lain rikkojia...Saan siis jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää."

No tottakai sinä saat, mikäli haluat olla lainrikkoja, joka ei piittaa mitään sen enempää Paavalin kuin Jeesuksenkaan neuvoista, eikä myöskään kunnioita ihmisten vapaata tahtoa toisin kuin UTn Jumala.

Tiit.3

Mark. 6:11
        Ja missä paikassa teitä EI OTETA VASTAAN EIKÄ TEITÄ KUULLA, sieltä MENKÄÄ POIS ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille.

Sinulle
        "kerran tai kahdesti" tarkoittaa siis ==>"niin paljon kuin sielu sietää" ja
        "menkää pois" tarkoittaa ==> jatkakaa itsepintaisesti pakkokäännyttämistä.

"Jos siis jossain opetetaan, että kymmentä käskyä saa rikkoa, siitä tulee nuhdella."

Kirjoitit tuolla edellä "Neljäs käsky kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Kaikki kirkkokunnat opettavat, POISLUKIEN ADVENTISTIT, että sapatin sijaan tulee pyhittää sunnuntai."

Sinä siis "loogisesti" päättelet, että juuri nimenomaan adventistit, jotka myös itse usein jauhavat laista ja sapatista, tarvitsevat tätä sinun pakkokäännytystyötäsi ja nuhteluasi...?

No ehkä tästä voi seurata jotain positiivistakin, koska sinä omalla esimerkilläsi osoitat myös adventisteille, miten epäraamatullista, hedelmätöntä ja järjetöntä tuo laista vaahtoaminen on...

"Jahas, mutta sinä kyllä saat jauhaa laista niin paljon kuin sielu sietää."

Ai, se olenkin nyt minä, joka jauhan laista?? Kuinkas tämä asia kääntyikin nyt näin päin? Sinä syytät minua asiasta, johon itse syyllistyt! No tuolle käytökselle löytyy kyllä psykologiasta ihan omat terminsä.

Huomaatko sinä, mikä tämän ketjun aihe/ydin on?
        No sitä lienee turha kysyä Sinulta...

Alan entistä enemmän olla vakuuttunut siitä, että sinun kanssasi on aivan turha yrittää keskustella. Se ei johda yhtään mihinkään, sillä sinulla on aivan omat pelisääntösi käydä tätä "keskustelua". Sinussa itsessäsi ei ole koskaan mitään vikaa, eivätkä mitkään säännöt koske sinua itseäsi. Ja aina tarpeen mukaan musta muuttuu valkoiseksi ja valkoinen mustaksi.

Etkä sinä ymmärrä edes silloinkaan, vaikka vääntäisi rautalangasta, mutta yritetään nyt vielä tämän kerran. Osoittaahan se ainakin muille, miten kestämättömiä nuo sinun Raamatun tulkintasi ovat.

"Raamatussa käsketään nuhdella, varoittaa ja opastaa syntisiä ja lain rikkojia...Saan siis jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää."

No tottakai sinä saat, mikäli haluat olla lainrikkoja, joka ei piittaa mitään sen enempää Paavalin kuin Jeesuksenkaan neuvoista, eikä myöskään kunnioita ihmisten vapaata tahtoa toisin kuin UTn Jumala.

Tiit.3

Mark. 6:11
        Ja missä paikassa teitä EI OTETA VASTAAN EIKÄ TEITÄ KUULLA, sieltä MENKÄÄ POIS ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille.

Sinulle
        "kerran tai kahdesti" tarkoittaa siis ==>"niin paljon kuin sielu sietää" ja
        "menkää pois" tarkoittaa ==> jatkakaa itsepintaisesti pakkokäännyttämistä.

"Jos siis jossain opetetaan, että kymmentä käskyä saa rikkoa, siitä tulee nuhdella."

Kirjoitit tuolla edellä "Neljäs käsky kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Kaikki kirkkokunnat opettavat, POISLUKIEN ADVENTISTIT, että sapatin sijaan tulee pyhittää sunnuntai."

Sinä siis "loogisesti" päättelet, että juuri nimenomaan adventistit, jotka myös itse usein jauhavat laista ja sapatista, tarvitsevat tätä sinun pakkokäännytystyötäsi ja nuhteluasi...?

No ehkä tästä voi seurata jotain positiivistakin, koska sinä omalla esimerkilläsi osoitat myös adventisteille, miten epäraamatullista, hedelmätöntä ja järjetöntä tuo laista vaahtoaminen on...

Eli sapatista ja laista ei saa vaahdota, mutta lähimmäisen rakastamisesta saa. Tämä on keskustelufoorumi, ja minä saan jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää, etkä sinä voi minua vaientaa. Ei ole pakko käydä keskustelua minua kanssa, jos ei kiinnosta. Mutta mitä kuvittelit saavuttavasi aloituksellasi? Kuvittelitko todella, että laista ja sapatista ei meuhkattaisi täälläkin?

• Skeptikko.net
        Kristitty.net kirjoitti:

Eli sapatista ja laista ei saa vaahdota, mutta lähimmäisen rakastamisesta saa. Tämä on keskustelufoorumi, ja minä saan jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää, etkä sinä voi minua vaientaa. Ei ole pakko käydä keskustelua minua kanssa, jos ei kiinnosta. Mutta mitä kuvittelit saavuttavasi aloituksellasi? Kuvittelitko todella, että laista ja sapatista ei meuhkattaisi täälläkin?

"Eli sapatista ja laista ei saa vaahdota, mutta lähimmäisen rakastamisesta saa."

KUKA niin tekee tekee?

"Tämä on keskustelufoorumi, ja minä saan jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää, etkä sinä voi minua vaientaa."

Minun puolestani aivan vapaasti, kun et kerran piittaa Raamatun neuvoista mitään. Osoitat vain olevasi samanlainen LAINRIKKOJA kuin ne, joita "nuhtelet". Kukaan muu ei ota sinua tosissaan paitsi ehkä toiset torailijat, sillä niitä te tosiasiassa olette. Torailijoita.

"Ei ole pakko käydä keskustelua minua kanssa, jos ei kiinnosta. Mutta mitä kuvittelit saavuttavasi aloituksellasi?"

No ehkä saada ihmisiä ajattelemaan siitä laista vähän syvällisemmin, että mikä sen tarkoitus ja päämäärä käytännössä on sekä tuomaan välillä jotain positiivistakin tälle palstalle sen lainkiihkoilun sijaan. Pelkkä lain kirjain ei riitä.

"Kuvittelitko todella, että laista ja sapatista ei meuhkattaisi täälläkin?"

No ehkä olin niin naivi, että kuvittelin niin, mutta olisihan minun pitänyt arvata, että joku torailija ryntää tännekin saastuttamaan tämänkin ketjun omalla lainkiihkoilullaan toisin kuin adventistit, jotka hyvin ymmärsivät tämän ketjun pointin.

Sinä saat adventistitkin vaikuttamaan varsin rakkaudellisilta, mitä varmaan monet ovatkin, joten siinä mielessä he ovat todennäköisesti vain tyytyväisiä meuhkaamisestasi :-D

Nimimerkki "woe3" kiteyttikin tämän hyvin kommentillaan:
        "Loistava aloitus pitkästä aikaa. Usko ilman tekoja on kuollut.
        Adventisteja ennen syytettiin ja syytetään vieläkin lainkiivailijoiksi sapatin takia, mutta "onneksi" nyt on ilmestynyt näitä toraisteja laittamaan tämäkin asia hiukan oikeisiin mittasuhteisiin."

"Eli sapatista ja laista ei saa vaahdota, mutta lähimmäisen rakastamisesta saa."

KUKA niin tekee tekee?

"Tämä on keskustelufoorumi, ja minä saan jauhaa sapatista niin paljon kuin sielu sietää, etkä sinä voi minua vaientaa."

Minun puolestani aivan vapaasti, kun et kerran piittaa Raamatun neuvoista mitään. Osoitat vain olevasi samanlainen LAINRIKKOJA kuin ne, joita "nuhtelet". Kukaan muu ei ota sinua tosissaan paitsi ehkä toiset torailijat, sillä niitä te tosiasiassa olette. Torailijoita.

"Ei ole pakko käydä keskustelua minua kanssa, jos ei kiinnosta. Mutta mitä kuvittelit saavuttavasi aloituksellasi?"

No ehkä saada ihmisiä ajattelemaan siitä laista vähän syvällisemmin, että mikä sen tarkoitus ja päämäärä käytännössä on sekä tuomaan välillä jotain positiivistakin tälle palstalle sen lainkiihkoilun sijaan. Pelkkä lain kirjain ei riitä.

"Kuvittelitko todella, että laista ja sapatista ei meuhkattaisi täälläkin?"

No ehkä olin niin naivi, että kuvittelin niin, mutta olisihan minun pitänyt arvata, että joku torailija ryntää tännekin saastuttamaan tämänkin ketjun omalla lainkiihkoilullaan toisin kuin adventistit, jotka hyvin ymmärsivät tämän ketjun pointin.

Sinä saat adventistitkin vaikuttamaan varsin rakkaudellisilta, mitä varmaan monet ovatkin, joten siinä mielessä he ovat todennäköisesti vain tyytyväisiä meuhkaamisestasi :-D

Nimimerkki "woe3" kiteyttikin tämän hyvin kommentillaan:
        "Loistava aloitus pitkästä aikaa. Usko ilman tekoja on kuollut.
        Adventisteja ennen syytettiin ja syytetään vieläkin lainkiivailijoiksi sapatin takia, mutta "onneksi" nyt on ilmestynyt näitä toraisteja laittamaan tämäkin asia hiukan oikeisiin mittasuhteisiin."

Totuus on se, että ihmiset vihaavat sapattia eivätkä voi sietää puhettakaan siitä. Mieti millaisen myrskyn se aiheuttaisi, jos joku kirkkokunta opettaisi, että kuudetta käskyä saa rikkoa. Mutta neljättä käskyä saa kyllä rikkoa ja kaikki opetus että neljättä käskyä tulee noudattaa on meuhkaamista, kiihkoilua ja fanaattisuutta. Raamatussa ei missään kohtaa käsketä vaieta synnistä.

• advariveli

Hyvä aloitus ! Tähän voisi mainita Lievestuoreen advarit kahdesti viikossa jakavat ruokaa vähävaraisille. Tunnen sieltä advareita. Nummelassa on Leena Sund on paljon auttanut ihmisiä. Paavo Hautala kuusamossa, Markku Heinänen Mikkelissä tällä hetkellä käy katsomassa erästä sairasta ihmistä melkein päivittäin. Piikkiössä on ruokajakelu. Näitä Ruokajakeluita omn monessa advareitten paikassa. Yksi advari pastori kävi vakituiseen Riihimäen keskusvankilassa auttamassa vankeja. Itse olen ollut kahdesti istumassa. Uskoon tulon jälkeen käynyt sielä todistamassa, Niin alhaalla kukaan ei kulje ettei sieltä voisi nousta Jeesuksen avulla. Kiitos Herralle kyllä Jeesus on hyvä!!!

• Skeptikko.net

Kiitos sinulle todistuksestasi advariveli!

Tällaisia juttuja on huomattavasti mukavampi lukea kuin noita iänikuisia sapatista ja laista kinaamisia :-)

• woe3

Loistava aloitus pitkästä aikaa. Usko ilman tekoja on kuollut.
      Adventisteja ennen syytettiin ja syytetään vieläkin lainkiivailijoiksi sapatin takia, mutta "onneksi" nyt on ilmestynyt näitä toraisteja laittamaan tämäkin asia hiukan oikeisiin mittasuhteisiin.

Toinen huomio on se, että varsinkin ns." rakkauden apostoli" Johannes on monen viisaan toimesta dissattu harhaoppiseksi tai kirjoitukset väärennöksiksi. Aika erikoista kun juuri se rakkaus on kaikkien apostolien mielestä koko evankeliumin ydin. (Jumala on ilmaissut rakkautensa Jeesuksessa.) Se että Johanneksen evankeliumi on erilainen kuin muut ei todista sitä harhaopiksi. Johanneksen tuotannon julkaisun aikaan uskon asioita oli ehditty hiukan jo tutkimaan ja jäsentelemään ja niistä oli syntynyt "uskonto". Ja se ei automaattisesti tarkoita että se oli väärä uskonto. Turha luulla, että oikea oppi tuli jokaisen ihmisen päähän taivaasta suoraan heti uskoon tultua. Jokainen voi itse miettiä onko näin käynyt itselle, kävikö näin evnkeliumin kirjoittajille? Tosiasiassa Pyhä Henki avaa Jumalan salaisuuksia raamatun sanasta sen verran kuin on tarpeen ja mahdollista.

Mutta uskoon tulon seurauksena kyllä pitäisi näkyä sitä rakkautta ja heti ja paljon.
      Kysymyksessähän on "mielen muutos", "uusi luomus" "uudesti syntyminen"jne.

Tuntuisi hiukan oudolta jos tällä palstalla kirjoiteltaisiin kilpaa kuinka rakkaudellisia ollaan itse oltu, joten voitaneen keskittyä teoriaan.
      Ja teoriahan on se, että Jumala itsessään on täydellinen rakkaus, ja me pystymme heijastamaan sitä rakkautta sen mukaan kuinka lähellä Jumalaa olemme. Jeesus oli yhtä Jumalan kanssa ja siten täydellinen rakkaudessa. Meidän pitäisi myös pyrkiä siihen. Enemmän Jumalaa ja vähemmän minä-itseä, tai maailmaa.
      Pitää myös ymmärtää, että Jumala se tekee tekoja meidän kauttamme, emme niistä itse mitään ansiota saa.

"Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja on armossaan antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon, rohkaiskoot sydämiänne ja antakoot teille aina voimaa hyviin tekoihin ja puheisiin. "2. Tess. 2

• adventisti

Voisin kirjoittaa oman rakkauteni harjoittamisesta mutta tekstistä tulisi kovin lyhyt. Olen niin sairas, etten kykene juuri muuta kuin makaamaan sängyssä tai sohvalla. Näin on ollut jo vuosia. Kun ei ole tekemisissä ihmisten kanssa, ei ole tilaisuuksia auttaakaan, eikä olisi voimavarojakaan. Joskus kun ylimääräistä sosiaalietuutta jää, olen antanut sitä hädänalaisille. Minulla on myös World vision kummilapsi. Kerran annoin kurkkuja ja muuta kasvihuoneen satoa ruokakasseihin kun itseltä jäi yli. Bensarahaa ja ruokarahaa olen itsekin antanut. Viimeksi matkaliput jonnekin Ukrainaan yhdelle köyhälle.

Mutta pystyn kyllä kertomaan siitä rakkaudesta, mitä ihmiset ovat minua ja perhettäni kohtaan osoittaneet.

Kun sairastuin omakotitaloni rakentaminen jäi kesken. Muutimme keskeneräiseen kotiin. Noin parinkymmenen hengen joukko kävi vajaan parin vuoden ajan rakentamassa taloamme talkoilla. Talkootunteja ei laskettu mutta olisikohan niitä tullut viitisen sataa. Itse en kyennyt enää silloin rakentamaan. Tuosta ajasta löytyisi paljonkin kerrottavaa.

Talon loppuun saattamiseen kului myös noin 20 000 euroa rahaa, josta osa tuli lahjoituksina. Sain rahaa tutuilta ja vähemmän tutuilta. Kerran kun olimme rahapulassa, yksi vähän aikaa sitten tapaamani mies lahjoitti minulle ja vaimolleni 10 ruokaseteliä. Toisella kerralla adventtiseurakunnan pastori toi meille ruokakassin seurakunnan ruokajakelusta. Kolmannella kerralla yksityinen seurakuntalainen vei minut ruokakauppaan ja osti kassillisen valitsemiani ruokatarvikkeita.

Kerran yksi firma lahjoitti 20 autokuormaa täytemaata kotiin tuotuna puutarhamme nostamiseen. Toisena kertana eräs yksityinen lahjoitti meille muutamia peräkärryllisiä maa-ainesta yhden montun täyttämiseen pihalla.

Yksi pariskunta kävi purkamassa ilmaiseksi pihaltamme myrskyssä rikkoutuneen kasvihuoneen ja yllätykseksemme antoi meille vielä 200 euroa rahaa lähtiessään. Kyse ei ollut kasvihuoneen myymisestä. Olimmme jo pitkään yrittäneet päästä tuosta romusta eroon mutta kun kukaan ei halunnut ostaa sitä, se piti vain hävittää tontilta ja tämä pariskunta tarjoutui talkoilla purkamaan sen.

Olemme myös saaneet huonekaluja lahjoituksina sekä melkein ilmaiseksi kaksi lähes uutta tietokonetta. Olemme myös saaneet lainaksi huonekaluja.

Sitten erään kerran olimme vaimoni kanssa veneilemässä ja yötä saaristossa. Olimme ostaneet melkein viimeisillä rahoillamme evästä matkalle. Kuukausi oli vasta puolessa välissä, joten rahat olivat todella vähissä. Illansuussa aution saaren edustalle tuli kaksi miestä soutuveneen kanssa. He nostivat verkkonsa joka oli täynnä kalaa. Toinen miehistä kysyi, että syömmekö me kalaa. Kun hän kuuli, että syömme, niin lahjoitti hän koko verkollisen kalaa verkko mukaanlukien meille. Saimme kalat jäisessä kylmälaukussa mukanamme kotiin ja siitä riitti ruokaa moniksi päiviksi.

Olisihan noita elämäntapahtumia kerrottavaksi enemmänkin jos ne vain muistaisi kaikki.

• Skeptikko.net

Tuo oli todella sydäntä lämmittävä todistus. Sinä olet saanut paljon rakkautta osaksesi. Enemmän pitäisi puhua näistä hyvistä asioista ja käytännön kristillisyydestä kuin jauhaa noita oppiasioita. Ei se teoria paljon ketään lämmitä, ellei se saa käytännössä jotain hyvää aikaiseksi.

Mutta koska olen skeptikko ja tämän ketjun aihe on "rakkaus on lain täyttymys", niin kiinnostaisi tietää, kuinka suuri osa kokemastasi lähimmäisen rakkaudesta on lain noudattamisen tulosta. Eli ovatko kaikki auttajat olleet "10-käskyn sapatisteja" vai onko joukossa ollut myös "9-käskyn luopioita" tai peräti aivan jumalattomia?

• adventisti
        Skeptikko.net kirjoitti:

Tuo oli todella sydäntä lämmittävä todistus. Sinä olet saanut paljon rakkautta osaksesi. Enemmän pitäisi puhua näistä hyvistä asioista ja käytännön kristillisyydestä kuin jauhaa noita oppiasioita. Ei se teoria paljon ketään lämmitä, ellei se saa käytännössä jotain hyvää aikaiseksi.

Mutta koska olen skeptikko ja tämän ketjun aihe on "rakkaus on lain täyttymys", niin kiinnostaisi tietää, kuinka suuri osa kokemastasi lähimmäisen rakkaudesta on lain noudattamisen tulosta. Eli ovatko kaikki auttajat olleet "10-käskyn sapatisteja" vai onko joukossa ollut myös "9-käskyn luopioita" tai peräti aivan jumalattomia?

Sitähän on mahdotonta tietää mikä on toisen sydämen tila. Voi vain arvailla. Sellaisia, jotka kuvittelen Jumalaan uskomattomiksi, taloa rakentamassa kävi noin 12 henkeä. Adventisteja tai lähes adventisteja kävi ainakin 21. Luterilaisia kävi kaksi. Taisin arvioida talkoolaiset väärin, sillä heitä näyttäisi olleen noin 33, osa heistä tosin kävi siivoamassa valmista taloa ja hoitamassa sen puutarhaa kun taloamme myytiin. Tämäkin lukumäärä voi olla alakantiin.

Ruokaliput tuli ei-adventistilta uskovalta. 20 kuormaa maata ei-uskovalta. Peräkärrylliset kahdelta adventistilta. Ruokakassit adventisteilta. Kasvihuone meni adventisteille. Huonekaluja on saatu sekä adventisteilta, että ei-uskovilta. Tietokoneet saatiin adventistilta. Kalastajista en tiedä vaikka olisivat olleet enkeleitä. Tai sitten laittomia kalastajia, jotka halusivat äkkiä eroon saaliistaan ;)

Luulin, että talkoohenki on kadonnut Suomesta kun alussa kokeilin itse kutsua ihmisiä talkoisiin. Juuri kukaan ei tullut. Kun sitten päätin luopua yrittämisestä ja annoin tämänkin asian Jumalan käsiin, ihmisiä rupesi tulemaan ihan pyytämättäkin. Välillä jopa niin paljon, että minulla oli ongelmia saada hankittua heille rakennustarvikkeita niin paljon ja niin nopeasti kun he niitä tarvitsivat. Jännää tässä oli vielä se, että pyysin välillä halukkaita talkoisiin vaikkei minulla ollut tiedossa edes vielä mistä saisin rahaa rakennustarvikkeisiin. Mutta aina kun oli tulijoita, niin oli myös rakennustavikkeita. Pidin myös kirjaa säästä. Suuri osa työstä oli ulkotöitä. Vain kahtena talkoopäivänä satoi vettä ja silloin meillä oli sisätöitä. Talkoolaisia tuli niin paljon, että väsyin jatkuvaan talkooruoan kokkaamiseen.

• Tässä ketjussa veli skeptikko on ihan oikeassa. Uskon hyvyyttä ei UTn mukaan mitata opinkappaleiden puhtaudella tai nimellisellä lainkuuliaisuudella vaan rakkaudella. Kymmenet tekstit tekevät rakkaudesta UTn etiikan selkärangan ja kun Jumalakin on UTn mukaan rakkaus niin palat loksuvat kohdalleen.

Kaikki sellaiset uskon muodot, jotka eivät vahvista tai tuota jollakin tavalla rakkautta ovat onttoja ja tyhjiä ja niitä kuvaa parhaiten se, mitä UT kutsuu farisealaisuudeksi. Rakkaudettamassa opissa tai laissa ei ole Kristuksen tai UTn oikeasta opetuksesta. Oikeita hedelmiä esiintyy kaiken kristillisyyden piirissä harvakseltaan ja ajoittain ja ainoa toivo on niillä, jotka kunnollisessa körttiläishengessä tekevät edes joka päivä parannusta rakkaudettomuudestaan tai jotka Jeesuksen hyväksymien oikealle puolelle päässeitten tavoin kyselevät, "Herra milloin me teimme," mikä kysymys osoittaa heillä olleen ainakin sen verran rakkautta, että olisivat halunneet tehdä enemmän ja surivat (=tekivät parannusta) rakkaudettomuuttaan.

Lienee siis turha odottaa pitkiä luetteloita rakkauden teoista, koska sellaisten antajat kuuluvat siihen väärälle puolelle joutuneitten ryhmään, jotka sanoivat "Herra, emmekö me sinun nimessäsi..." Mutta ehkä muutkin ovat kokeneet toisten uskovien ylenpalttista ystävällisyyttä samoin kuin veli adventisti edellä. Ainakin minä olen.

Kai

• Petri.Helsinki

Kallion adventtikirkolla on toimitilat kirpputorikaupassa Veikko ja Lahja Hurstin ruoka-avun vieressä Helsinginkadulla. Kesällä satuin kävelemään siitä ohi eikä tuolloin ollut Hurstin ruokajakelua. Sen sijaan adventistit olivat laittaneet pöydän toimitilojensa eteen kadulle ja jakoivat ihmisille keittoa. Hymyilin, että jopas ovat pistäneet tuulemaan. Yksi osoitus siitä, että rakkautta vielä löytyy eikä kirjain ole päässyt täysin kuolettamaan.

• Skeptikko.net

Teot puhuvat enemmän kuin sanat.

Keskittyminen oppikysymyksiin ja teoriaan saa ihmiset vain riitelemään keskenään ja perustamaan omia kuppikuntiaan, joissa demonisoidaan muita. Eristäytyminen yhteiskunnasta vääristää myös todellisuuskäsitystä ja aiheuttaa henkistä pahoinvointia.

• Taiisänlakia

Isä lähetti poikansa rakkaudesta maailmaan. Ei siksi, että maailma rakastaisi isää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      23
      3000
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1477
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      75
      1052
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      911
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      872
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      848
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe