Poiju 10 tonnin veneelle avoimeen paikkaan

Tuulenlapsi

Appiukon projekti, mietiskeli, onko tekemätön paikka.

Saisi maksaakin, jos ratkaisusta saa toimivan, koska kyseessä on mökki, eikä veneelle ole oikein vaihtoehtoista paikkaa.

Aallokko voi olla suurta, tuuli pääsee puhaltamaan. Ei suoraan avomeren äärellä, mutta ei paljon puutu.

Millaisia ovat realistiset ankkurointimahdollisuudet? Voiko poijun kiinnittää pohjaan muuten kuin painoilla?

Ja mitenkäs veneen kestävyys? Kuinka suuren aallokon liikkeitä kannattaisi vaimentaa?

45

2278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Minulla on samalta kuulostavassa paikassa betonilaituri, joka on kiinnitetty luokitelluilla ketjulla ja isoilla painoilla pohjaan. Ranta on kallioinen ja laiturille johtaa laskusilta. Sanoisin, että paikka on vähintäänkin haastava. Laiturissa olevan veneen paino on melkein tuplat sinun veneesi painoon nähden.

      Eli tarkoitin sitä, että kyllä sinne sellainen poijiu saadaan ettei veneen pysyminen ole siitä kiinni. Saaristolaisilla on paras kokemus erilaisista paikoista.
      Kysy skariben.fi jos paikka on edes hiukan samalla suunnalla.

    • poijupoiju

      Itsellä poiju kuvaillun kaltaisessa paikassa, ja 5tn purjevene siinä kiinni. Hiekka tai hiesupohja, painoina noin 500kg kiveä kahdesta eri kohtaa juotetuilla lenkeillä ja kahdessa palassa, näiden jälkeen 4m kettinkiä ja 20kg annkuri estämässä mahdollista painojen liukumista. Hyvin pysyy poiju paikallaan, mutta, veneen keulaköydet oltava piiitkät, kunnon joustoilla ja suojattava lisäksi klyyssien kohdalta hankaamiselta. Ja kiinnitys tietysti vain keulasta roikkuen, ei keula - perä rantaan tms.

    • onnistuu.kyllä

      "Millaisia ovat realistiset ankkurointimahdollisuudet? Voiko poijun kiinnittää pohjaan muuten kuin painoilla?"

      Voi. Sopivin ratkaisu riippuu pohjasta, eli onko se kiviä, kalliota, moreenia, hiekkaa, savea, mutaa, vai ???
      Pehmeisiin maalajeihin on saatavissa kierrettävä kiinnike, toimii siis samaan tapaan kuin jääkairakin (tai maakaira). Kallioon taas porataan reikä, mihin työnnetään laajeneva terästappi. Laajeneminen voi tapahtua kiilalla tai kierteen avulla. Poijujen kiinnityksiin käytetään myös ankkureita, isompia kuin yleensä veneen ankkurointiin.


      "Ja mitenkäs veneen kestävyys? Kuinka suuren aallokon liikkeitä kannattaisi vaimentaa? "

      Vene kestää sitä paremmin mitä vähemmän sen liikkeitä yritetään veneeseen kohdistuvilla voimilla estää (eli sinun sanoillasi vaimentaa). Ei siis missään tapauksessa kannata vaimentaa jos haluaa vennen aallokossa kestävän. Anna veneen kellua mahdollisimman vapaasti, ja estä vain liikkuminen pois paikalta. Ts, käytä pitkiä ja mahdollisimman vaakasuoraan laitettuja köysiä kiinnitykseen.

      Itse aaltojen liikettä voi tietysti aallonmurtajalla estää, muttei niitä silloinkaan vaimenneta. Kelluvat aallonmurtajat toimivat yleensä varsin huonosti, sopien vain todella lyhyen muiden veneiden muodostamien aaltojen vaimentamiseen. Pitkät tuulen muodostamat aallot eivät sellaisilla vaimene juuri ollenkaan. Tuotteillaan rahastavat valmistajat voivat tietysti esittää asiasta eriäviä mielipiteitään. Toimiva aallonmurtaja on siis painollaan pohjan varassa ainakin vesirajasta yhtenäisenä, eikä kellu.

      • Tyrnäväntorpedo

        Jos aallonpituus on riittävän pitkä, niin kelluva aallonmurtaja ei sitä kokonaan vaimenna.

        Teet kuitenkin hyvin hätiköidyn johtopäätksen yhden ja ainoan tietyn muotoisen aallon suhteen. Johtopäätöksesi on saman suuntainen kuin että luotiliivistä ei ole apua koska se ei kestä tykin laukausta.

        Yleensä saaristossa suurin osa alloista on lyhyitä ja isoissakin aalloissa on lyhyempiä aaltoja sekaisin. Kaikki vaimennus on hyvästä, vaikka kaikkea ei saisikaan vaimennettua.


      • rahan.hukkaamista
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Jos aallonpituus on riittävän pitkä, niin kelluva aallonmurtaja ei sitä kokonaan vaimenna.

        Teet kuitenkin hyvin hätiköidyn johtopäätksen yhden ja ainoan tietyn muotoisen aallon suhteen. Johtopäätöksesi on saman suuntainen kuin että luotiliivistä ei ole apua koska se ei kestä tykin laukausta.

        Yleensä saaristossa suurin osa alloista on lyhyitä ja isoissakin aalloissa on lyhyempiä aaltoja sekaisin. Kaikki vaimennus on hyvästä, vaikka kaikkea ei saisikaan vaimennettua.

        Lue ketjun avausviesti uudestaan. Kyse ei todellakaan ollut paikasta saariston suojassa.
        Sillä ei ole mitään käytännön merkitystä vaimentaako kelluva aallonmurtaja 0,001% 0,01%, vaiko 0,1 %. Kaikki ovat käytännön kannalta ihan sama kuin nolla %.

        Vaimentaminen enemmän kuin 0,1% edellyttäisi ettei kelluva aallonmurtaja vaihtelisi korkeusasemaansa aallon pinnan mukana, kuten se pitemmilla aalloilla todellisuudessa tekee. Ja siksi siitä ei ole käytännössä ollenkaan apua tuulen muodostaman aallokon vaimentamisessa.


      • Tyrnäväntorpedo
        rahan.hukkaamista kirjoitti:

        Lue ketjun avausviesti uudestaan. Kyse ei todellakaan ollut paikasta saariston suojassa.
        Sillä ei ole mitään käytännön merkitystä vaimentaako kelluva aallonmurtaja 0,001% 0,01%, vaiko 0,1 %. Kaikki ovat käytännön kannalta ihan sama kuin nolla %.

        Vaimentaminen enemmän kuin 0,1% edellyttäisi ettei kelluva aallonmurtaja vaihtelisi korkeusasemaansa aallon pinnan mukana, kuten se pitemmilla aalloilla todellisuudessa tekee. Ja siksi siitä ei ole käytännössä ollenkaan apua tuulen muodostaman aallokon vaimentamisessa.

        Voisitko vielä laittaa lähteen, josta ilmenee nämä vaimennusluvut 0,001, 0,01 ja 0,1% miten tämä arvio on tehty ja mitä yhtymäkohtia sillä on todellisuuden kanssa.
        Erityisesti kiinnosta olosuhteet, joita on tutkittu.

        Minusta vaikuttaa siltä, että sinä olet keksinyt kaiken omasta päästäsi, mutta todista minun olevan väärässä.
        Opin miellläni uutta enkä pahastu, jos olen väärässä.


      • Rassiukko

        Sulla on laajeneva tappi perseessä


      • yksplusyksonkaks
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Voisitko vielä laittaa lähteen, josta ilmenee nämä vaimennusluvut 0,001, 0,01 ja 0,1% miten tämä arvio on tehty ja mitä yhtymäkohtia sillä on todellisuuden kanssa.
        Erityisesti kiinnosta olosuhteet, joita on tutkittu.

        Minusta vaikuttaa siltä, että sinä olet keksinyt kaiken omasta päästäsi, mutta todista minun olevan väärässä.
        Opin miellläni uutta enkä pahastu, jos olen väärässä.

        Ei itsestäänselvyyksille ole lähteitä.
        Kun kelluva aallonmurtaja ei veden suhteen juuri liiku, eli liikkuu veden mukana, niin sillä ei ole juuri virtausvastusta poistamassa systeemistä mekaanista energiaa. Seurauksena aallonmurtajan potentiaalienergian kasvu sen noustessa vapautuu takaisin veteen mekaanisena energiana sen pudotessa takaisin alkuperäiselle korkeudelleen. Mekanismi mikä mekaanista energiaa poistaisi puuttuu lähes kokonaan!
        Ilman mekaanisen energian vähenemistä eivät aallot vaimene. Mikäli tämä ei ole sinulle itsestäänselvyys kannattaa käydä peruskoulun fysiikan tunnit uudestaan.
        Vaihtoehtoisesti voisi liikkua siellä missä noita kelluvia on, ja havaita asia ihan omin silmin. Aallot eivät todellakaan vaimene mittaustarkkuuden rajoissa lainkaan.


      • Tyrnäväntorpedo
        yksplusyksonkaks kirjoitti:

        Ei itsestäänselvyyksille ole lähteitä.
        Kun kelluva aallonmurtaja ei veden suhteen juuri liiku, eli liikkuu veden mukana, niin sillä ei ole juuri virtausvastusta poistamassa systeemistä mekaanista energiaa. Seurauksena aallonmurtajan potentiaalienergian kasvu sen noustessa vapautuu takaisin veteen mekaanisena energiana sen pudotessa takaisin alkuperäiselle korkeudelleen. Mekanismi mikä mekaanista energiaa poistaisi puuttuu lähes kokonaan!
        Ilman mekaanisen energian vähenemistä eivät aallot vaimene. Mikäli tämä ei ole sinulle itsestäänselvyys kannattaa käydä peruskoulun fysiikan tunnit uudestaan.
        Vaihtoehtoisesti voisi liikkua siellä missä noita kelluvia on, ja havaita asia ihan omin silmin. Aallot eivät todellakaan vaimene mittaustarkkuuden rajoissa lainkaan.

        Älä pullaasi tukehdu :D

        Massan hitaus ja aallonmurtajan muoto tasoittavat aaltojen huippuja. Jos aallonmurtajan leveys on suurempi kuin aallonpituus, se pysyy paikallaan eikä leen puolella ole aallon aaltoa.
        En muista peruskoulufysiikasta paljoa, mutta sen muista, että se oli hyvin yksinkertaistettu näkemys todellisuudesta.


      • yksplusyksonkaks kirjoitti:

        Ei itsestäänselvyyksille ole lähteitä.
        Kun kelluva aallonmurtaja ei veden suhteen juuri liiku, eli liikkuu veden mukana, niin sillä ei ole juuri virtausvastusta poistamassa systeemistä mekaanista energiaa. Seurauksena aallonmurtajan potentiaalienergian kasvu sen noustessa vapautuu takaisin veteen mekaanisena energiana sen pudotessa takaisin alkuperäiselle korkeudelleen. Mekanismi mikä mekaanista energiaa poistaisi puuttuu lähes kokonaan!
        Ilman mekaanisen energian vähenemistä eivät aallot vaimene. Mikäli tämä ei ole sinulle itsestäänselvyys kannattaa käydä peruskoulun fysiikan tunnit uudestaan.
        Vaihtoehtoisesti voisi liikkua siellä missä noita kelluvia on, ja havaita asia ihan omin silmin. Aallot eivät todellakaan vaimene mittaustarkkuuden rajoissa lainkaan.

        Menepä katsomaan vaikka Airistohotellin laiturille luoteismyrskyssä. Siellä on uloimpana ehkä 60m pitkä massiivinen ponttoonilaituri, jonka leveys on varmaankin vajaat 3 metriä. Laiturin syväys on alle metrin. Aallokko nousee vähintään metrin korkuiseksi, kun luoteesta puhaltaa yli 15 m/s, matkaa seuraavaan rantaan sillä suunnalla on monta kilometriä.. Aaltojen pärskeet lyö laiturista yli, mutta suojan puolella aallon korkeus on ehkä 10-20 cm. Kyllä se vaan vaimentaa.


      • ei.puhuttu.suojaisesta
        Bossu kirjoitti:

        Menepä katsomaan vaikka Airistohotellin laiturille luoteismyrskyssä. Siellä on uloimpana ehkä 60m pitkä massiivinen ponttoonilaituri, jonka leveys on varmaankin vajaat 3 metriä. Laiturin syväys on alle metrin. Aallokko nousee vähintään metrin korkuiseksi, kun luoteesta puhaltaa yli 15 m/s, matkaa seuraavaan rantaan sillä suunnalla on monta kilometriä.. Aaltojen pärskeet lyö laiturista yli, mutta suojan puolella aallon korkeus on ehkä 10-20 cm. Kyllä se vaan vaimentaa.

        Ei puhuttu suojaisesta paikasta.
        Airistohotellin laituri ei todellakaan ole avomeren äärellä. Siellä ei koskaan ole aallonpituudeltaan suuria eli yli 15 metriä pitkiä aaltoja. Käy katsomassa jossain sellaisessa paikassa jossa ollaan avomeren äärellä, niin ei tartte enää kuvitella totuudenvastaisia. Ja jo 10 m/s riittää mainiosti, mitään myrskyä ei sen havaitsemiseen silloin tarvita.


      • ei.puhuttu.suojaisesta kirjoitti:

        Ei puhuttu suojaisesta paikasta.
        Airistohotellin laituri ei todellakaan ole avomeren äärellä. Siellä ei koskaan ole aallonpituudeltaan suuria eli yli 15 metriä pitkiä aaltoja. Käy katsomassa jossain sellaisessa paikassa jossa ollaan avomeren äärellä, niin ei tartte enää kuvitella totuudenvastaisia. Ja jo 10 m/s riittää mainiosti, mitään myrskyä ei sen havaitsemiseen silloin tarvita.

        Johtuen merenpohjan mataluudesta ei Suomessa yleensä missään tule rantaan yli 15 metriä pitkiä aaltoja. Jotta aallon koko voisi olla niin suuri, pitäisi olla niin syvää, ettei poiju tai aallonmurtajalaituri kuitenkaan ole vaihtoehto.


    • poijupoiju

      Jos aallonmurtaja tulisi kyseeseen, niin eiköhän samalla kannattaisi tehdä samasta rakenteesta laituri. Tosin 10tn purjevenelle aallonmurtaja ja laituri maksaa hankalaan paikkaan helposti 50-100.000eur. Poijusysteemi taas ehkä tonnin.

      • Tyrnäväntorpedo

        3x10 m laituri riittää ja sen saa asennettuna reilusti alle 50.000. Väitän, että 20.000 on lähempänä totuutta - paikasta riipuen.

        30 m2 laiturille ei edes tarvitse lupaa, jos se on omassa rannassa.

        10t vene ei tarvitse isompaa laituria.


      • tosiasiassa
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        3x10 m laituri riittää ja sen saa asennettuna reilusti alle 50.000. Väitän, että 20.000 on lähempänä totuutta - paikasta riipuen.

        30 m2 laiturille ei edes tarvitse lupaa, jos se on omassa rannassa.

        10t vene ei tarvitse isompaa laituria.

        "Tosin 10tn purjevenelle aallonmurtaja ja laituri maksaa hankalaan paikkaan helposti 50-100.000eur."

        Mitä sanan aallonmurtaja sisällössä et ylläolevaa lainausta lukiessasi ymmärtänyt?

        Rakennuslupavaatimukset ovat jokaisessa kunnassa erilaisia. Mitään yleisesti pätevää 30 m2 rajaa ei laitureille ole olemassa.
        Pohjaan rakennettava aallonmurtaja vaatii samat luvat kuin ruoppauksetkin, pelkät kunnan rakennusluvat eivät siis edes riitä.


      • Tyrnäväntorpedo
        tosiasiassa kirjoitti:

        "Tosin 10tn purjevenelle aallonmurtaja ja laituri maksaa hankalaan paikkaan helposti 50-100.000eur."

        Mitä sanan aallonmurtaja sisällössä et ylläolevaa lainausta lukiessasi ymmärtänyt?

        Rakennuslupavaatimukset ovat jokaisessa kunnassa erilaisia. Mitään yleisesti pätevää 30 m2 rajaa ei laitureille ole olemassa.
        Pohjaan rakennettava aallonmurtaja vaatii samat luvat kuin ruoppauksetkin, pelkät kunnan rakennusluvat eivät siis edes riitä.

        Pohjaan rakennettavaa aallonmurtajaa tuskin kannattaa rakentaa, jos paikalle saa kelluvan betonilaiturin. Mitat kannattaa tietenkin tarkastaa omasta kunnasta,


    • poijupoiju

      Kelluvaa betoniponttooni laituria ei kannata laittaa kuvailtuun paikkaan. Itse olen yhden asentanut ja lopputuloksena ankkurointi piti, mutta ponttoonin kiinnikkeet repeytyivät irti rikkoen betonin ja koko rakennelma nousi kalliolle ylös. Samanlainen tapaus kävi myös tunnetulla laiturifirmalla, maksoivat asiakkaalle rahat takaisin ja siivosivat rannan. Lisäksi veneen pitäminen kovalla kelillä on laiturissa mahdotonta. Ainoat toimivat systeemit on joko kunnon poiju tai massiivinen kivistä rakennettu aallonmurtaja laituri, ja nämä molemmat vielä varauksella.

      • Tyrnäväntorpedo

        Ehkä et osannut asentaa oikein.

        Minulla betonilaituri on toiminut ja kestänyt erinomaisesti huolimatta 3 km aukosta lounaaseen. Aallot voivat olla isoja, mutta laituri ei ole siitä hajonnut. Se on siinä sen verrran kauan ollut että kaikki kelit on kertaalleen koettu.

        Ainoat toimivat systeemit ovat harvoin ainoita. Ainous johtuu vain rajallisesta kokemuksesta ja mielikuvituksesta.


      • poijupoiju
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ehkä et osannut asentaa oikein.

        Minulla betonilaituri on toiminut ja kestänyt erinomaisesti huolimatta 3 km aukosta lounaaseen. Aallot voivat olla isoja, mutta laituri ei ole siitä hajonnut. Se on siinä sen verrran kauan ollut että kaikki kelit on kertaalleen koettu.

        Ainoat toimivat systeemit ovat harvoin ainoita. Ainous johtuu vain rajallisesta kokemuksesta ja mielikuvituksesta.

        Tapauksessani oli kyseessä myös sw ranta, tosin vastarannalle oli matkaa noin 12km. Omat nykyiset laiturini on pohjoispuolella, yksi perustettu suoraan kalliolle betonipilarein ja toinen sähköpylväillä suoraan savenläpi kallioon ja kolmas sähköpylväillä hiekkaan. Kahdessa ensimmäisessä matkaa vastarannalle 2-3km, kumpaakaan paikkaa en pidä edes hankalana, aukosta puhumattakaan, pikemminkin jonkunasteisia sisäselkiä tai salmia. Kaikki kolme ovat pysyneet paikalla 10v.


    • Kyllä hirvittää jättää vene heilumaan avomeren laidalle myrskyn kourissa. Jos on oikeasti kovaa aallokkoa, mutta veden syvyys on luokkaa 3-5 metriä, voi pohtia kivistä tehtyä aallonmurtajaa. Betoniset kelluvat laiturit on tolkuttoman kalliita aallonmurtajia. Saaristomerellä joku yrittäjä voi laivallaan tuoda kerralla muutama kymmenen kuutiota kiviä. Tuntihinta 300-400 euroa, ja kivet ei paljon maksa, eli riippuen paikasta puhutaan muutamasta tonnista/kuorma ja muutamasta kuormasta. Rannan päässä voi räjäyttää kalliota, jotta saa keulan lähemmäs rantaa. Päällimmäisiä kiviä täytyy jotenkin sitoa toisiinsa kiinni, ettei aallot siirrä niitä milli kerrallaan, jos aallonkorkeus on metrin luokkaa. Ei ole halpaa tämäkään, mutten kyllä itse uskaltaisi jättää kuukausiksi venettä avoimeen paikkaan ilman valvontaa.

      • Tyrnäväntorpedo

        Minun mielestäni 20.000 euroa betonilaiturista ei ole tolkuttoman paljon.


      • kunnonpoiju

        "Kyllä hirvittää..". Eipä hirvittänyt Patagoniassa venettään muutamaa vuotta pitänyttä suomalaiskaveria, vaikka jätti veneensä yksikseen poijuun Ushuaian edustalle ja matkusti muutamaksi kuukaudeksi Eurooppaan. Vene oli "käsivarren paksuisella" köydellä rautapoijussa. Siinä se oli ennenkin selvinnyt myrskyjen ajat, niin tälläkin kertaa.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Minun mielestäni 20.000 euroa betonilaiturista ei ole tolkuttoman paljon.

        Betonilaituri kestää huonosti avoimella paikalla, jossa sivusta tulee voimakasta aallokkoa. Paikkaa tarkemmin tuntematta, voi käydä niin, että laituri on jossain kohtaa palasina rannalla. Kivinen aallonmurtaja on kestävämpi. Voi tietysti olla, että paikka ei ole niin paha, etteikö ponttoonit kestäisi. 20.000 eurolla ei vielä saa kovin järeää laituria, jos sen pitäisi siis vaimentaa metrinen aallokko. Turun seudulla myytiin jokin aika sitten 20-metrinen laituri, jonka hinta oli 100.000 euroa. Sen luvattiin kestävän myrskyaallokko avoimella paikalla.

        https://www.turkulainen.fi/artikkeli/255781-jattilaiturin-kuljetuksesta-liikennehaittaa


      • Bossu kirjoitti:

        Betonilaituri kestää huonosti avoimella paikalla, jossa sivusta tulee voimakasta aallokkoa. Paikkaa tarkemmin tuntematta, voi käydä niin, että laituri on jossain kohtaa palasina rannalla. Kivinen aallonmurtaja on kestävämpi. Voi tietysti olla, että paikka ei ole niin paha, etteikö ponttoonit kestäisi. 20.000 eurolla ei vielä saa kovin järeää laituria, jos sen pitäisi siis vaimentaa metrinen aallokko. Turun seudulla myytiin jokin aika sitten 20-metrinen laituri, jonka hinta oli 100.000 euroa. Sen luvattiin kestävän myrskyaallokko avoimella paikalla.

        https://www.turkulainen.fi/artikkeli/255781-jattilaiturin-kuljetuksesta-liikennehaittaa

        http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/713845/Jattilaituri matkasi Raisiosta Paraisille

        Tuon laiturin käyttöiäksi tuli 50 vuotta. Se on siis vuotta kohti 2000 euroa. Kiviaallonmurtaja kestää kauemmin, se ei vaadi kuin pientä ehostusta välillä.


      • Tyrnäväntorpedo
        Bossu kirjoitti:

        Betonilaituri kestää huonosti avoimella paikalla, jossa sivusta tulee voimakasta aallokkoa. Paikkaa tarkemmin tuntematta, voi käydä niin, että laituri on jossain kohtaa palasina rannalla. Kivinen aallonmurtaja on kestävämpi. Voi tietysti olla, että paikka ei ole niin paha, etteikö ponttoonit kestäisi. 20.000 eurolla ei vielä saa kovin järeää laituria, jos sen pitäisi siis vaimentaa metrinen aallokko. Turun seudulla myytiin jokin aika sitten 20-metrinen laituri, jonka hinta oli 100.000 euroa. Sen luvattiin kestävän myrskyaallokko avoimella paikalla.

        https://www.turkulainen.fi/artikkeli/255781-jattilaiturin-kuljetuksesta-liikennehaittaa

        20.000 eurolla saa mm. 3x16m raskasbetoniponttoonilaiturin.
        Valmistajan mukaan sopivat vaativiin meriosoluhteisiin.
        Oman kokemukseni perusteella voin vahvistaa sen.

        Huikan naurattaa tuo "Tuon laiturin käyttöiäksi tuli 50 vuotta." koska laituri on ollut paikallaan vasta nelisen vuotta. Laskennallinen ikä voi olla 50 vuotta, mutta taloudellinen käyttöikä voi olla jotain muuta.
        Joka tapauksessa 50 vuotta on niin pitkä aika ettei laiturin ostaja taida itse vaihtaa sitä uuteen.

        Kiinteän aallonmurtajan rakentaminen ei ole halvempi kuin betonilaituri ja jos aallonmurtajaan halua myös laiturin, päällirakenteet maksavat melken saman kuin kelluva betonilaituri yksin.

        Tosin aloittaja halusi poijun, joka on varmasti kaikkein halvin tarkaisu eikä teknisesti läheskää yhtä haastava kuin kaikki muut vaihtoehdot.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        20.000 eurolla saa mm. 3x16m raskasbetoniponttoonilaiturin.
        Valmistajan mukaan sopivat vaativiin meriosoluhteisiin.
        Oman kokemukseni perusteella voin vahvistaa sen.

        Huikan naurattaa tuo "Tuon laiturin käyttöiäksi tuli 50 vuotta." koska laituri on ollut paikallaan vasta nelisen vuotta. Laskennallinen ikä voi olla 50 vuotta, mutta taloudellinen käyttöikä voi olla jotain muuta.
        Joka tapauksessa 50 vuotta on niin pitkä aika ettei laiturin ostaja taida itse vaihtaa sitä uuteen.

        Kiinteän aallonmurtajan rakentaminen ei ole halvempi kuin betonilaituri ja jos aallonmurtajaan halua myös laiturin, päällirakenteet maksavat melken saman kuin kelluva betonilaituri yksin.

        Tosin aloittaja halusi poijun, joka on varmasti kaikkein halvin tarkaisu eikä teknisesti läheskää yhtä haastava kuin kaikki muut vaihtoehdot.

        A-laiturit mainostaa tuota 20x4 metrin laituriaan hintaan 36000 euroa. Oikeasti sen hinnaksi tuli 100 000 euroa asennuksineen, kuten linkittämästäni lehtijutusta voi lukea. Voisi siis veikata, että paikalleen asennettuna tuo 16 metrin laituri maksaa luokkaa 40-60000 euroa. Vai oletko todella saanut asennettuna 16-metrisen laiturin, jonka kylkeen voi tulla, kun avomereltä puhaltaa 20 m/s tuuli hintaan 20000 euroa? Ja joka kestää avomereltä puskevat ahtojäät?


      • Taasonneuvojia
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        20.000 eurolla saa mm. 3x16m raskasbetoniponttoonilaiturin.
        Valmistajan mukaan sopivat vaativiin meriosoluhteisiin.
        Oman kokemukseni perusteella voin vahvistaa sen.

        Huikan naurattaa tuo "Tuon laiturin käyttöiäksi tuli 50 vuotta." koska laituri on ollut paikallaan vasta nelisen vuotta. Laskennallinen ikä voi olla 50 vuotta, mutta taloudellinen käyttöikä voi olla jotain muuta.
        Joka tapauksessa 50 vuotta on niin pitkä aika ettei laiturin ostaja taida itse vaihtaa sitä uuteen.

        Kiinteän aallonmurtajan rakentaminen ei ole halvempi kuin betonilaituri ja jos aallonmurtajaan halua myös laiturin, päällirakenteet maksavat melken saman kuin kelluva betonilaituri yksin.

        Tosin aloittaja halusi poijun, joka on varmasti kaikkein halvin tarkaisu eikä teknisesti läheskää yhtä haastava kuin kaikki muut vaihtoehdot.

        Nää kuule riippuu niin paikasta ja pohjasta. Tiedän mökkisaaria / paikkoja, missä mikään betonilaituri ei pysy. Käytänössä joissakin paikoissa ei edes pysy poiju 500 kg:n betonipaino. Se on ihan se ja sama mitä valmistaja sanoo, ahtojäille ei mahda mitään.

        Miksi täällä antaa neuvoja henkilöt, joilla ei ole oikeasti kokemusta asioista. Pelkkiä myyntiesitteiden tietoja.

        Säikeen aloittajalle, 500 kg:n betonimöhkäle (nosteen takia ei 500 kg:n paino) on se yleisin. Ei paras, mutta yleisin noissa haastavissa paikoissa. Sellaisen saa kohtuu edullisesti paikalle. Siihen ketju ja poiju. Ja poiju pois aina talveksi. Riittävän paksua ketjua, niin sitä ei tarvise niin usein uusia (sukeltajan toimesta).

        Ps. appiukolla Marinetekin betonilaituri Saimaalla suojaisessa paikassa. Satojen kilojen betonipainoilla, ketjut ristissä. Sekin on liikkunut jäiden mukana. Saatis sitten merellä kohtuu avoimella paikalla. Älkää antako neuvoja että kestää, koska kyseessä ei ole teidän 20000 euroa.


      • Taasonneuvojia
        Bossu kirjoitti:

        A-laiturit mainostaa tuota 20x4 metrin laituriaan hintaan 36000 euroa. Oikeasti sen hinnaksi tuli 100 000 euroa asennuksineen, kuten linkittämästäni lehtijutusta voi lukea. Voisi siis veikata, että paikalleen asennettuna tuo 16 metrin laituri maksaa luokkaa 40-60000 euroa. Vai oletko todella saanut asennettuna 16-metrisen laiturin, jonka kylkeen voi tulla, kun avomereltä puhaltaa 20 m/s tuuli hintaan 20000 euroa? Ja joka kestää avomereltä puskevat ahtojäät?

        Ei sellaista saa. Laituri maksaa jotain, mutta sen paikalle tuonti ja ankkurointi maksaa tuplasti enemmän. Tätä eivät ota nämä neuvojat huomioon kun heillä ei ole aiheesta mitään koekumusta.


      • vaihtoehtoja.löytyy
        Taasonneuvojia kirjoitti:

        Ei sellaista saa. Laituri maksaa jotain, mutta sen paikalle tuonti ja ankkurointi maksaa tuplasti enemmän. Tätä eivät ota nämä neuvojat huomioon kun heillä ei ole aiheesta mitään koekumusta.

        Asennus todellakin maksaa ja paljon. Paikalle tuonti ei maksa mitään jos hinaa sen veneellään itse. No tietysti polttoaineen verran, jos koneella hinaa. Jos oikein haluaa pihistellä ei mikään estä hinaamasta purjevoimalla. Toimitus veteen voi maksaa jotain, muttei todellakaan paljoa.
        Joihinkin paikkoihin voi asentaakin ihan itse.
        Pohjaan asennettavan aallonmurtajankin voi tehdä hinaamalla kelluvaa betoniponttoonia, mikä on tehty uppoamaan kun siihen tehdään reikä. Tilauksesta kyllä niitäkin toimitetaan. Ja reiän voi täyttää kivillä, hiekalla, soralla, savella tai melkein ihan millä vaan, kunhan ei kuitenkaan jätteillä ettei tee ympäristörikosta. Voi jopa jättää reiän tekemättä ja täyttää ensin kunnes uppoaa. Sellaiset sopii hyvin pehmeisiin pohjiin. Sellaiseen ei todellakaan maksa päällisrakenteet liikaa, jos yläosan aallonmurtajasta haluaa suoraan laituriksi.


      • vaihtoehtoja.löytyy kirjoitti:

        Asennus todellakin maksaa ja paljon. Paikalle tuonti ei maksa mitään jos hinaa sen veneellään itse. No tietysti polttoaineen verran, jos koneella hinaa. Jos oikein haluaa pihistellä ei mikään estä hinaamasta purjevoimalla. Toimitus veteen voi maksaa jotain, muttei todellakaan paljoa.
        Joihinkin paikkoihin voi asentaakin ihan itse.
        Pohjaan asennettavan aallonmurtajankin voi tehdä hinaamalla kelluvaa betoniponttoonia, mikä on tehty uppoamaan kun siihen tehdään reikä. Tilauksesta kyllä niitäkin toimitetaan. Ja reiän voi täyttää kivillä, hiekalla, soralla, savella tai melkein ihan millä vaan, kunhan ei kuitenkaan jätteillä ettei tee ympäristörikosta. Voi jopa jättää reiän tekemättä ja täyttää ensin kunnes uppoaa. Sellaiset sopii hyvin pehmeisiin pohjiin. Sellaiseen ei todellakaan maksa päällisrakenteet liikaa, jos yläosan aallonmurtajasta haluaa suoraan laituriksi.

        Voihan sen koko laiturin valaa itse. Vaikka nyt talvella tekee jään päälle raudoituksen ja lautamuotin. Saman tien voi tehdä vaikka 20x4-metrisen. Pari pumppuautollista sopivaa betonia riittää. Ja iso kasa finnfoamia. Kustannuksia ei tule kuin muutama tonni. Ei se ole rakettitiedettä.


      • ei.nyt.sentään
        Bossu kirjoitti:

        Voihan sen koko laiturin valaa itse. Vaikka nyt talvella tekee jään päälle raudoituksen ja lautamuotin. Saman tien voi tehdä vaikka 20x4-metrisen. Pari pumppuautollista sopivaa betonia riittää. Ja iso kasa finnfoamia. Kustannuksia ei tule kuin muutama tonni. Ei se ole rakettitiedettä.

        Paljonkohan mahtaa maksaa betonipumppuauton helikopterikuljetus ulkosaaristoon?
        Ajamallahan sitä ei jäätä pitkin kannata edes yrittää, eikä mikään betonifirma kyllä moiseen suostuisikaan. Kesällä taas ei millään proomulla ehtisi ajoissa ennen kovettumista. Sellaistakaan riskiä ei betonifirmat ottaisikaan.

        Itsevalaminen tulee varmasti siis maksamaan monikymmen (ellei sata) kertaisesti valmisponttooniin tai -elementtiin verrattuna.
        Eikä asennuskulutkaan itsevalamalla alene, vaan päinvastoin kasvavat nekin huomattavasti, jos siis puhutaan asennuksen teettämisestä. Sarjatuotanto laitureille kun löytyy asennukseen sarjatuotanto-osia kohtuulliseen hintaan. Omavalmisteelle jokainen osa on mittatilaustuote.


      • Hinanutkinjoo
        vaihtoehtoja.löytyy kirjoitti:

        Asennus todellakin maksaa ja paljon. Paikalle tuonti ei maksa mitään jos hinaa sen veneellään itse. No tietysti polttoaineen verran, jos koneella hinaa. Jos oikein haluaa pihistellä ei mikään estä hinaamasta purjevoimalla. Toimitus veteen voi maksaa jotain, muttei todellakaan paljoa.
        Joihinkin paikkoihin voi asentaakin ihan itse.
        Pohjaan asennettavan aallonmurtajankin voi tehdä hinaamalla kelluvaa betoniponttoonia, mikä on tehty uppoamaan kun siihen tehdään reikä. Tilauksesta kyllä niitäkin toimitetaan. Ja reiän voi täyttää kivillä, hiekalla, soralla, savella tai melkein ihan millä vaan, kunhan ei kuitenkaan jätteillä ettei tee ympäristörikosta. Voi jopa jättää reiän tekemättä ja täyttää ensin kunnes uppoaa. Sellaiset sopii hyvin pehmeisiin pohjiin. Sellaiseen ei todellakaan maksa päällisrakenteet liikaa, jos yläosan aallonmurtajasta haluaa suoraan laituriksi.

        "Jos oikein haluaa pihistellä ei mikään estä hinaamasta purjevoimalla. "

        Tää oli kyllä päiän paras naurut antanut kirjoitus. Kiitos siitä.


      • ei.nyt.sentään kirjoitti:

        Paljonkohan mahtaa maksaa betonipumppuauton helikopterikuljetus ulkosaaristoon?
        Ajamallahan sitä ei jäätä pitkin kannata edes yrittää, eikä mikään betonifirma kyllä moiseen suostuisikaan. Kesällä taas ei millään proomulla ehtisi ajoissa ennen kovettumista. Sellaistakaan riskiä ei betonifirmat ottaisikaan.

        Itsevalaminen tulee varmasti siis maksamaan monikymmen (ellei sata) kertaisesti valmisponttooniin tai -elementtiin verrattuna.
        Eikä asennuskulutkaan itsevalamalla alene, vaan päinvastoin kasvavat nekin huomattavasti, jos siis puhutaan asennuksen teettämisestä. Sarjatuotanto laitureille kun löytyy asennukseen sarjatuotanto-osia kohtuulliseen hintaan. Omavalmisteelle jokainen osa on mittatilaustuote.

        Eikö se laituri pitänyt viedä paikalleen purjevoimalla, kun jäät on sulaneet ja laituri kelluu? Tietty jos haluaa pihistellä, voi ne kuivabetonisäkit hinata ahkiossa hiihtämällä sinne mökille ja valaa siellä ;-)


      • Tyrnäväntörpedo
        Bossu kirjoitti:

        A-laiturit mainostaa tuota 20x4 metrin laituriaan hintaan 36000 euroa. Oikeasti sen hinnaksi tuli 100 000 euroa asennuksineen, kuten linkittämästäni lehtijutusta voi lukea. Voisi siis veikata, että paikalleen asennettuna tuo 16 metrin laituri maksaa luokkaa 40-60000 euroa. Vai oletko todella saanut asennettuna 16-metrisen laiturin, jonka kylkeen voi tulla, kun avomereltä puhaltaa 20 m/s tuuli hintaan 20000 euroa? Ja joka kestää avomereltä puskevat ahtojäät?

        Älä osta A-laiturilta äläkä noi isoa.
        Googlaa toinen laituri, niin ei tartte olla känkkäränkkä :D
        Jos näppisi ei ole ihan tahmassa, löydät toisenkin laiturin.


      • Tyrnäväntörpedo
        Taasonneuvojia kirjoitti:

        Nää kuule riippuu niin paikasta ja pohjasta. Tiedän mökkisaaria / paikkoja, missä mikään betonilaituri ei pysy. Käytänössä joissakin paikoissa ei edes pysy poiju 500 kg:n betonipaino. Se on ihan se ja sama mitä valmistaja sanoo, ahtojäille ei mahda mitään.

        Miksi täällä antaa neuvoja henkilöt, joilla ei ole oikeasti kokemusta asioista. Pelkkiä myyntiesitteiden tietoja.

        Säikeen aloittajalle, 500 kg:n betonimöhkäle (nosteen takia ei 500 kg:n paino) on se yleisin. Ei paras, mutta yleisin noissa haastavissa paikoissa. Sellaisen saa kohtuu edullisesti paikalle. Siihen ketju ja poiju. Ja poiju pois aina talveksi. Riittävän paksua ketjua, niin sitä ei tarvise niin usein uusia (sukeltajan toimesta).

        Ps. appiukolla Marinetekin betonilaituri Saimaalla suojaisessa paikassa. Satojen kilojen betonipainoilla, ketjut ristissä. Sekin on liikkunut jäiden mukana. Saatis sitten merellä kohtuu avoimella paikalla. Älkää antako neuvoja että kestää, koska kyseessä ei ole teidän 20000 euroa.

        Sinun on sitten pakko olla asiantuntija, kun appiukolla on laituri.
        Oletko myös kielimiehiä eli osaako serkkusi englantia :D


      • "Saaristomerellä joku yrittäjä voi laivallaan tuoda kerralla muutama kymmenen kuutiota kiviä. Tuntihinta 300-400 euroa"
        kai pieninpäänkin proomuun menee 50 kuutiota kyytiin? jos on isot pohjaluukut, kivet putoaa pohjasta paikalleen.


      • SRD kirjoitti:

        "Saaristomerellä joku yrittäjä voi laivallaan tuoda kerralla muutama kymmenen kuutiota kiviä. Tuntihinta 300-400 euroa"
        kai pieninpäänkin proomuun menee 50 kuutiota kyytiin? jos on isot pohjaluukut, kivet putoaa pohjasta paikalleen.

        Yhden isommanpuoleisen ruoppauslaivan kipparin kanssa juttelin, hän sanoi voivansa kuljettaa kerralla 50 tonnia hiekkaa. 50 kuutiota kiveä painaa yli sata tonnia. Sellaisiakin aluksia varmasti löytyy, mutta hinta on varmaan kalliimpi kuin 400 euroa/tunti.

        Mun appiukolla on kiviaallonmurtaja. Siihen tuotiin kivet autoilla. Murtajan päässä on jotain 5 metriä syvää ja syvenee nopeasti 7 metriin. Siinä olisi varmaan halvempaa seuraavaksi louhia rannasta kalliota kuin tehdä noin syvää aallonmurtajaa.


      • Bossu kirjoitti:

        Yhden isommanpuoleisen ruoppauslaivan kipparin kanssa juttelin, hän sanoi voivansa kuljettaa kerralla 50 tonnia hiekkaa. 50 kuutiota kiveä painaa yli sata tonnia. Sellaisiakin aluksia varmasti löytyy, mutta hinta on varmaan kalliimpi kuin 400 euroa/tunti.

        Mun appiukolla on kiviaallonmurtaja. Siihen tuotiin kivet autoilla. Murtajan päässä on jotain 5 metriä syvää ja syvenee nopeasti 7 metriin. Siinä olisi varmaan halvempaa seuraavaksi louhia rannasta kalliota kuin tehdä noin syvää aallonmurtajaa.

        jos Kuuppaa tarkoitat, niin siinä kaivuri yms. vie sitä kantokykyä reippaasti vs. pelkkä proomu hinauksessa. 250-300 e/h alkaa olla jo aika tasokasta kalustoa rantarakentamiseen Paraisten ympäristössä. Louhe varmaan 1.6-1.9 t/irtokuutio. kuinka paljon tuollainen komia yli 5 metriä syvä aallonmurtaja levenee pohjaa kohden? että mitä metrille menee kiintokuutioita?


      • SRD kirjoitti:

        jos Kuuppaa tarkoitat, niin siinä kaivuri yms. vie sitä kantokykyä reippaasti vs. pelkkä proomu hinauksessa. 250-300 e/h alkaa olla jo aika tasokasta kalustoa rantarakentamiseen Paraisten ympäristössä. Louhe varmaan 1.6-1.9 t/irtokuutio. kuinka paljon tuollainen komia yli 5 metriä syvä aallonmurtaja levenee pohjaa kohden? että mitä metrille menee kiintokuutioita?

        En osaa tarkasti sanoa. Oletetaan, että aallonmurtajan poikkileikkauksen keskimääräinen leveys syvässä päässä on 4 metriä, silloin kuutioita menisi metriä kohti 6 metriä korkea* 4 metriä leveä *1 metri pituutta=24 kuutiometriä. Jos pienin syvyys aallonmurtajalla on 2 metriä, jolloin menisi 6 kuutiota/metri, menee 12 metrin murtajaan 12*15 kuutiota=180 kuutiota louhetta. Mutta 5 metriä on aika nopea syveneminen 12 metrin matkalla.


      • Tyrnäväntörpedo
        Bossu kirjoitti:

        En osaa tarkasti sanoa. Oletetaan, että aallonmurtajan poikkileikkauksen keskimääräinen leveys syvässä päässä on 4 metriä, silloin kuutioita menisi metriä kohti 6 metriä korkea* 4 metriä leveä *1 metri pituutta=24 kuutiometriä. Jos pienin syvyys aallonmurtajalla on 2 metriä, jolloin menisi 6 kuutiota/metri, menee 12 metrin murtajaan 12*15 kuutiota=180 kuutiota louhetta. Mutta 5 metriä on aika nopea syveneminen 12 metrin matkalla.

        5m syveneminen edes 5m matkalla ei ole harvinaista saaristossa varsinkaan lounaaseen kiitos jääkauden.

        Kaltevuuskulman pitäisi olla n.45 astetta ja pitää ottaa huomioon myös kiviaines, joka painuu sedimentin sisään ja haluttu aallonmurtajan korkeus vedenpinnasta. Myös aallonmurtajan leveys pitää ottaa huomioon, jos sille halutaan tehdä laituri.

        Jos korkeus vedenpintaan nykyisestä pohjasta on metrin verran ja murtajasta halutaan metrin korkuinen ilman laituriosaa ja sedimenttiin painuu ainoastaan metrin verran kiveä, niin kanta on 6m ja poikkileikkaus 9m2. Jokaiseen metriin menee siis 9m3 tavaraa. Jos korkeus pohjasta on 5m, niin jokaiseen metriin meneekin 49m3 kiveä.

        12m aallonmurtajaan menee tasaisesti laskevalla pohjalla 12x(49 9)/2=696 m3 eli hieman enemmän kuin 180.


      • Tyrnäväntörpedo
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        5m syveneminen edes 5m matkalla ei ole harvinaista saaristossa varsinkaan lounaaseen kiitos jääkauden.

        Kaltevuuskulman pitäisi olla n.45 astetta ja pitää ottaa huomioon myös kiviaines, joka painuu sedimentin sisään ja haluttu aallonmurtajan korkeus vedenpinnasta. Myös aallonmurtajan leveys pitää ottaa huomioon, jos sille halutaan tehdä laituri.

        Jos korkeus vedenpintaan nykyisestä pohjasta on metrin verran ja murtajasta halutaan metrin korkuinen ilman laituriosaa ja sedimenttiin painuu ainoastaan metrin verran kiveä, niin kanta on 6m ja poikkileikkaus 9m2. Jokaiseen metriin menee siis 9m3 tavaraa. Jos korkeus pohjasta on 5m, niin jokaiseen metriin meneekin 49m3 kiveä.

        12m aallonmurtajaan menee tasaisesti laskevalla pohjalla 12x(49 9)/2=696 m3 eli hieman enemmän kuin 180.

        Ai niis siis jako kahdella eli 350m3.
        Jos siihen haluaa vaikkapa 3m tasaisen huipun niin, että sen päälle voi tehdä laiturin, joka kustannuksena on melkein saman verran kuin kelluva laituri, niin kiviainesta tarvitaan jonkun verran enemmä ehkä n. 200 m3.


      • hhmmmmmmmmmmm
        Bossu kirjoitti:

        Yhden isommanpuoleisen ruoppauslaivan kipparin kanssa juttelin, hän sanoi voivansa kuljettaa kerralla 50 tonnia hiekkaa. 50 kuutiota kiveä painaa yli sata tonnia. Sellaisiakin aluksia varmasti löytyy, mutta hinta on varmaan kalliimpi kuin 400 euroa/tunti.

        Mun appiukolla on kiviaallonmurtaja. Siihen tuotiin kivet autoilla. Murtajan päässä on jotain 5 metriä syvää ja syvenee nopeasti 7 metriin. Siinä olisi varmaan halvempaa seuraavaksi louhia rannasta kalliota kuin tehdä noin syvää aallonmurtajaa.

        Jos paikalle onkin kunnon tieyhteys niin sen 50 kuutiota saa laillisesti tiellä yleisesti sallittujen massojen mukaan kuormatulla täysperävaunu yhdistelmälläkin. Ja varmasti halvemmalla kuin 400€/tunti, ja niitä tuntejakin kertyy huomattavasti vähemmän. Toki materiaalin hinta tulee sen päälle, mutta kai se tulee sen laivan tuomalle tavarallekin, vai sisältyikö tosiaan sekin hintaan?

        Ketjun aiheena toki oli ulkosaaristo jonne ei mitään tieyhteyttä ole, ellei joku pidä niitä lossi/lautta yhteyksien päässä olevia paikkoja myös ulkosaaristona, voihan esim Hiittistä sellaisenakin ihan aiheellisesti pitää. Mutta sitten pitää tarkistaa kuinka painavan yhdistelmän lossille/lautalle saa ajaa!

        Isompia eriä kannattaa varmasti tuoda vähintäänkin 2000 kuutiota yhdellä aluksella, tulee varmasti huomattavsti halvemmaksi kuin 50 kuution erissä, jolla tuo määrä maksaakin jo 16000 € tunnin matkaa kohden. 10 tunnin reissu per erä siis jo 160 000€, eli selvästi enemmän kuin upotetuilla betonielementeillä, joille riittää että päällimmäiset täyttää kiviaineksella, alempiin kelpaa merivesikin!


      • Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Ai niis siis jako kahdella eli 350m3.
        Jos siihen haluaa vaikkapa 3m tasaisen huipun niin, että sen päälle voi tehdä laiturin, joka kustannuksena on melkein saman verran kuin kelluva laituri, niin kiviainesta tarvitaan jonkun verran enemmä ehkä n. 200 m3.

        Yleensä aallonmurtajan päälle ei rakenneta laituria, vaan laituri on sen sivussa. Vene muuten kolkkaa aallonmurtajan kiviin. Se on rakenteeltaan yksinkertainen, kun sen voi tukea aallonmurtajaan ilman pelkoa tolppien painumisesta tai nousemisesta. Paikassa, missä tarvitaan aallonmurtajaa, jää kelluvan laiturin elinikä lyhyeksi, eli se on yleensä ainoa järkevä vaihtoehto. Jos paikassa ei esiinny ahtojäitä tai kovaa aallokkoa, tulee kelluva normaalirakenteinen laituri kyseeseen. Siinä tapauksessa voi minun mielestäni tukeva poiju olla parempi.


    • Ranttaleijona

      Ei ole omaa purjehduskokemusta kaukomailta, mutta aivan kuin rantalomilta olisi jäänyt mielikuva, että veneet ovat poijuissa hyvin avoimilla paikoilla. Onko mielikuva väärä?

      • Onhan ne, siellä toisaalta rantaan kiinnittyminen ei ole vuoroveden takia usein mahdollista. Suomessa on niin paljon suojaista rantaviivaa, että yleensä tuohon ei turvauduta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe