Dieselautot poistuvat myynnistä v. 2020 loppuun

HallittuMuutos

On uskomatonta kuinka joillakin on aivan väärä käsitys autoilun tulevaisuudesta. Nämä ovat lähivuosien kehityksen faktat ja niitä vastaan on turha kenenkään sotia:

1.Kaikki automerkit Toyotan lisäksi poistavat dieselmoottilla varustetut henkilöautot myynnistä vuoden 2020 loppuun mennessä.

2. Pelkällä polttomoottorilla varustetut henkilöautot häviävät myynnistä vuoden 2025 loppuun mennessä.

3. Tulevina vuosina ladattavat hybridit vyöryvät markkinoille ja syrjäyttävät dieselautot.

4. Ladattavia hybridejä myydään valtavia määriä vuoteen 2030 saakka.

5. Vuoden 2030 jälkeen ihmiset ostavat vain ja ainoastaan täyssähköautoja.

Tältä näytää autoilun tulevat vuodet näköalapaikalta katsottuna. Tammi-helmikuussa myydyt 837 ladattavaa hybridiä ovat hurja alku tälle vuodelle.

48

2948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi.noin

      Noista 837 hurjasta Toyotoita oli 19 kpl.

      • ÄläValehteleJaVapise

        Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. Niitä myytiin yhteensä 87 autoa, joka on tuolle ajalle aivan hyvä saavutus. Edellisen ladattavan valmistus lopetettiin kesäkuussa 2015 joten niitä ei ollut alkuvuonna 2017 myynnissä.


      • kun.ei.osteta
        ÄläValehteleJaVapise kirjoitti:

        Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. Niitä myytiin yhteensä 87 autoa, joka on tuolle ajalle aivan hyvä saavutus. Edellisen ladattavan valmistus lopetettiin kesäkuussa 2015 joten niitä ei ollut alkuvuonna 2017 myynnissä.

        Mitä taas sekoilet. Nuo luvut ovat tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden lukuja.


      • aivan.pihalla
        ÄläValehteleJaVapise kirjoitti:

        Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. Niitä myytiin yhteensä 87 autoa, joka on tuolle ajalle aivan hyvä saavutus. Edellisen ladattavan valmistus lopetettiin kesäkuussa 2015 joten niitä ei ollut alkuvuonna 2017 myynnissä.

        "Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. "
        Olet taas sekaisin kuin seinäkello. Ladattavaa Prius on ollut markkinoilla joka kuukausi vuonna 2017. Uusi malli tuli kesken vuotta.


      • Riskiostos
        aivan.pihalla kirjoitti:

        "Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. "
        Olet taas sekaisin kuin seinäkello. Ladattavaa Prius on ollut markkinoilla joka kuukausi vuonna 2017. Uusi malli tuli kesken vuotta.

        Kun sitä ei uutenakaan halua kukaan, niin käytettynä se olisi täysin arvoton.


      • keksitkö.selityksen

        Jostakin kumman syystä myös Volkkarin ladattavia on myyty alkuvuonna enemmän kuin Tojon ladattavaa rikkaimuria.


      • NäinOnKäynyt
        aivan.pihalla kirjoitti:

        "Ladattavia Priuksia ehdittiin myydä vain seitsemän kuukauden aikana, koska sellainen oli myynnissä vstakesäkuun alusta alkaen. "
        Olet taas sekaisin kuin seinäkello. Ladattavaa Prius on ollut markkinoilla joka kuukausi vuonna 2017. Uusi malli tuli kesken vuotta.

        Ladattavia Priuksea ei ollut ssatavissa edes loppuvuonna 2016. Kun valmistus lopetettiin kesällä 2015. leike netistä: "Prius PHEV valmistus loppui kesällä 2015"


      • miksi.floppi
        keksitkö.selityksen kirjoitti:

        Jostakin kumman syystä myös Volkkarin ladattavia on myyty alkuvuonna enemmän kuin Tojon ladattavaa rikkaimuria.

        Täyssähkö-Golf alkuvuonna 16 kpl, ladattava Prius 19 kpl. Miksei 20 vuoden hybridikokemus myy tuon paremmin?


    • ToyotaVaanEiOsaa

      Kovin väärää tietoa pojalla. Monet ovat kertoneet luopuvansa pikku-dieseleistä, mutta ei kokonaan. Moni on ilmoittanut lisäävänsä sähköistystä mallistonsa, mutta ei luopuvansa polttomoottoreista.
      VW on jopa sitä mieltä, että diesel tekee vielä uuden nousun kunhan viranomaiset vaan ymmärtävät oikeat päästöt ja ongelmat ensin.

      • dsdaadad

        Vw on sitä mieltä siksi että saisi viimeiset paskansa myytyä. etkö tuota edes ymmärrä.


    • takapajulan.profeetta

      "5. Vuoden 2030 jälkeen ihmiset ostavat vain ja ainoastaan täyssähköautoja.
      Tältä näytää autoilun tulevat vuodet näköalapaikalta katsottuna."

      Sun näköalapaikka on kovin syvällä Kainuun korvessa kun puhut vain ja ainoastaan autojen ostamisesta. Jos oikeasti ymmärtää missä kuluttajat ovat vuonna 2030 niin ei puhu autojen ostamisesta lainkaan. Auton omistaminen vuonna 2030 on sama asia kuin lankaliittymä vuonna 2018.
      Trasportation-as-service on putsannut pöydän tuohon mennessä ja kuluttajaa ei voisi vähempää kiinnostaa millä käyttövoimalla hänen käyttämänsä auto liikkuu. Aivan sama kuin sinua ei kiinnosta pätkääkään tänä päivänä onko käyttämässi taksissa bensa vai diesel-kone.

      • Näkis_vaan

        Kallion linjoilta näyttää Suomi aivan erilaiselta, kuin Kehä 3:n ulkopuolelta. Kukaan ei järjestä edullisia kuljetuspalveluita muualla, kuin muutamassa suurimmassa kaupungissa.


      • tätä.on.tulevaisuus

        Katselet kovin kapeasti tätä asiaa. TaS tarkoittaa hyvin monenlaisia eri palveluita erilaisille ihmisille. Joukkoliikenteen käytöstä henkilökohtaisen auton tarjoamiseen pitkäaikaiseen käyttöön.
        Iso ero tähän nykyiseen malliin on se että kuluttajan ei tarvitse omistaa autoa vaan maksaa kiinteää kuukausimaksua ja saa palvelun jolla voi siirtyä paikasta toiseen.


    • tiedoksi.tyhmemmille

      "2. Pelkällä polttomoottorilla varustetut henkilöautot häviävät myynnistä vuoden 2025 loppuun mennessä."

      Tojon muka-hybridit kuuluvat tähän kategoriaan. Kaikki energia liikkumiseen tulee bensasta. varsinkin Suomessa erittäin typerä ratkaisu. Bensan hinnasta on suurin osa veroja, sähköä saa verkosta paljon halvemmalla.

      • Vapisuttaako

        Noinko se ottaa koville, kun jollakin on varaa matkustella ja oleskella missä haluaa? Tekisit sinäkin vaan ahkerasti nyt töitä, niin olisi joskus varaa matkustella. Takuueläkkeelläsi et pääse sieltä peräkammaristasi mihinkään.


      • realiteetit

        Suomen talouden peruspilari metsäteollisuus tarvitsee halpaa sähköä. Sen vuoksi sähköä ei koskaan tulla verottamaan niinkuin bensaa verotetaan.
        Tämän tietää tyhmempikin. Kun bensaveron tulot pienenenevät niin paikkaus valtion kassassa tehdään muilla konstein kuin sähköä verottamalla. Uudet verot ja maksut kohdistuvat liikenteeseen, ei sähköön joka on yleishyödyke.


    • loistavatulevaisuuskin

      Nyt on ollut fossiilisten polttoaineitten tuottajien
      markkinat.
      Kun sähköautot vääjäämättä lisääntyvät
      Keskiöön nousee akkutuotanto.
      Suomessa on mittava akkumetalli varanto.
      Toivottavasti valtiovalta osaa pitää kiinni näistä
      "öljylähteistä" = rahanlähteistä.
      Kaikki jotka myyvät näitä kaivosoikeuksia ulkomaille
      pitäisi jo etukäteen laittaa eristykseen.
      Koskee ennen muuta ministereitä.

    • visi.onääri

      Vuonna 2025, niin se on jo seitsemän vuoden päästä, syrjäseuduilla liikkuvat enää metsätalouden harjoittajat ja erämiehet joitakin sitkeitä vanhoja jääriä lukuunottamatta. Ne saattavat vielä tarvita pelkkiä polttomoottoriautoja, muut sivistyksen parissa eli katuvaloalueella asuvat ajavat ladattavilla hybrideillä.

      Dieselit taas kielletään jo parin vuoden sisällä taajamissa Suomessakin, se on selvä.

      Ja 2030 ihmiset asuvat vain kaupungeissa, joissa liikutaan hybrideillä tai sähköllä. Itä-Suomessa se tarkoitta Kuopiota, Mikkeliä ja Joensuuta, pienet kaupungit ovat häviämässä ja maaseutu jo täysin autiota.

      • vol.vo.4.ever

        tämähän olisi kauhuskenaario, minunkin uudenkarhea Volvo diesel olisi 2025 vasta31 vuotta vanha, kilometrejä olisi edessä vielä paljon kun hoitaa autoansa


    • tyhmyyden.toistamista

      "Dieselit taas kielletään jo parin vuoden sisällä taajamissa Suomessakin, se on selvä."

      Tämän typeryyden toistaminen ei anna kovin fiksua kuvaa sen postaajista. Tällaisia ajatuksia ei ole yhdenkään päätöksentekijän agendalla. Ja siitä ensimmäisestä ideasta kiellon voimaantulemiseen menee vähintään 10 vuotta.
      Itsellä ei ole dieseliä, joten asialla ei ole minulle henkilökohtaisesti merkitystä. Kuitenkin tällainen lainsäädännön sen aikataulujen täydellinen ymmärtämättömyys on syytä oikaista. Idioottikin tietää ettei tällaisia kieltoja nykäistä tyhjästä aivan yhtäkkiä.

    • olette-jo-hävinneet

      Dieseleiden omistajat häviävät joka päivä.....onnea vaan taukit.

    • Ymmärräse

      Katsokaa kuinka käy dieseleille. Niiden loppu on todella lähellä. Tollo, joka ei tätä ymmärrä. Valehteleva automyyjäkin ymmärtää, mutta puhuu toista. Näis se vaan on.

      • hitausmomentti

        Dieseleiden käyttöön ei Suomessa ole tulossa minkäänlaisia rajoituksia. Ei ole olemassa mitään vaikutusvaltaista sidosryhmää jonka agendalla tämä asia olisi. Edes siellä missä dieselrajoituksille on tarvetta ei ole tehty mitään rajoituksia. Suomessa ei ole yhtään kaupunkia jossa olisi edes lähellä tarve tehdä mitään rajoituksia.
        Dieseleiden valmistus ja myynti jatkuu ainakin pari vuosikymmentä ja sen jälkeen niillä ajetaan 20 vuotta.
        Kaikki nyt elävät menevät hautaan ennenkuin dieselautoilu loppuu Suomessa.
        Höpöttää voi kaikenlaista, niinkuin täällä on höpötettykin. Mitään perusteluja millekään höpötykselle ei ole esitetty.


    • HallittuMuutos
    • Toyotaedellä

      Minä kun en ole automyyjä, niin en alkuunkaan usko satujasi. Kuluttajana ei todellakaan tulisi mieleenkään enää ostaa henkilöautodieseliä. Olisi kuin venäläisen ruletin pelua. siihen tuskin mitään jyrkkää kieltoa tulee, mutta verot vaan nousee pilviin, Näin valtio tekee rahaa, mistä sitä on helppo ottaa oikeutetusti. Tuskin sähköautoja ja hybridejä aletaan heti verottamaan kohtuuttomasti kun saastettomuus on EUrostoliiton ykkösasia. Eikä kokonaisveroastetta todellakaan tulla laskemaan. Vanhojen dieseleiden arvo tulee suorastaan romahtamaan kun Saksasta niitä myydään ulosheittohintaan kun niiden aika oli ja meni. Seuraava askel, ladattava hybridi valtaa markkinat.

      • Haaveet.haaveina

        Suomessa on rekisterissä 3,4 milj henkilöautoa, joista tieliikenteessä noin 2,7 milj autoa. Meinaatko että 10-20 tuhannen hybridin tai 5 tuhannen sähköauton myynti vuosittain mullistaa hetkessä automarkkinat. Vaikka kaikki vuosittaiset 120000 uutta autoa olisivat heti noita himneleitä, eivät dieselit häviä Suomesta mihinkään.Hybridit tarvitsevat bensaa lähes saman kuin dieselit dieseliä.


    • Kenellä.se.väärä

      Kannattaisi kaikkien tutustua öljynjalostukseen tarkemmin, että ymmärtäisi mitä siinä syntyy ja kuinka paljon. Jos dieselin kysyntä vähenee rajusti ja bensan kysyntä kasvaa, bensan hinta tulee automaattisesti nousemaan, niiden suhde kun tuotantoprosessissa on vakio. Kiitos dieselin, bensa on nyt meille korkeasta verosta huolimatta halpaa. Eivät ympäristöpäätöksiin sitoutuneet hörhöpoliitikot meille tätä kerro, tuskin edes ymmärtävät.

    • sieltä.ja.syvältä

      Miksei HSL (Helsingin seutuliikenne) satsaa hybridibusseihin kuten täällä Espanjassa. Barcelonassa, Madridissa ja Malagassa olen käyttänyt hybridibusseja. Lippujen hinta on täällä kuitenkin alle kolmasosa HSL hinnoista, joten sen ei pitäisi olla este. Meillä Suomessa yksityisautoilu on aina silmätikkuna, vaikka tiedämme, että saasteongelma on ihan muissa ajoneuvoissa.

    • sevaanonnäin

      Diesel on raskaan liikenteen ja traktorien polttoaine ja sellaisena tulee pysymäänkin. Ei järkevät ihmiset halua typen oksideja pilaamaan kaupungien ilmanlaatua ja keuhkosyöpää.

      • meitä.kusetetaan

        Yksi rahtilaiva Suomenlahden päästä päähän tuottaa typen oksideja enemmän kuin koko liikenne.


      • naurettavaa.pelleilyä

        Moniko ok-talo tai muu rakennus lämpiää polttoöljyllä ilman mitään suodattimia? Miksei niitä kielletä?


    • pelkkää.höpinää

      "siihen tuskin mitään jyrkkää kieltoa tulee, mutta verot vaan nousee pilviin,"
      Nimeä edes yksi poliittisesti merkittävä taho joka alkaisi ajamaan tällaista agendaa. Sellaista ei ole.
      Pelkkää haihattelua kaikki tyynni.

      Hyvin yksinkertainen kysymys: Kerro se taho joka ajaa tällä hetkellä minkäänlaisia rajoituksia tai maksujen korottamista diesel-autoille.

      • ainakin.yksi

        Viherhörhöt haluaa mitä vain, kun seurauksista ei tarvitse välittää. Siitä he elävät ja sillä kalastavat uusia hörhöjä äänestäjäksi.


    • Me.pelastumne

      Kivihiilestä sähköä ja raakaöljystä bensaa, siitä on ekoautoilu tehty. Helmenä kalliit luonnonvarat akkujen valmistukseen energiaa käyttäen,

      • Lähipäästöt

        Suomessa ei sähköa tehdä mistään noista eikä se kivihiili pölise Suomen kaupunkien kaduilla ja maanteillä lähipäästöinä kun ajetaan Toyotan ympäristöystävällillä auotilla.

        Sähköisen auton päästöt ovat minimaaliset.


      • ota.selvää
        Lähipäästöt kirjoitti:

        Suomessa ei sähköa tehdä mistään noista eikä se kivihiili pölise Suomen kaupunkien kaduilla ja maanteillä lähipäästöinä kun ajetaan Toyotan ympäristöystävällillä auotilla.

        Sähköisen auton päästöt ovat minimaaliset.

        Voi voi, kivihiilestä tehdään sähköä jopa Helsingissä.


      • suuri.kusetus
        ota.selvää kirjoitti:

        Voi voi, kivihiilestä tehdään sähköä jopa Helsingissä.

        Siinä vähän linkkiä, mistä sitä ekosähköä tehdään jopa Herrojen Tesloihin.
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/kivihiilen-käyttö-kasvoi-kolmanneksen-helsinki-suurin-tupruttaja-1.177084


    • tässätotuus

      Satatuhatta uutta ydinvoimalaa tarvitaan. Sekö kivaa? Muta mitään ette ole valmis tekemään kehitysmaiden väestöräjähdyksen estämiseksi. Roudaatte vain sen sakin valkoisen miehen ruokittavaksi ja saatte kiitokseksi terrorismin. Sellaisia ovat kehtysmaalaiset. Täysin kiittämättömiä hihhuliaatteiden/mukauskontojen ja geneettisen tyhmyyden pilaamia paskoja.

      • lepsuilun.tulos

        Tuo on sitä ns vihapuhetta, jonka päättäjät tietävät mutta he eivät halua kuulla ja joka meitä kohtaa tätä menoa.. Ilman täyskäännöstä meitä uhkaa katastrofi sekä taloudellisesti että kansakuntana


      • Toyota-nero

    • saako.nauraa
    • 2342343

      Tavallaan VW teki palveluksen Tojolle tuolla diesel-episodillaan. Tojo kun ei ole ollut ikinä vahva henkilöauton dieseleissä mutta sitävastoin edelläkävijä hybrideissä.

      Sähköön siirtyminen on hyvä asia. Se on tehokkaampaa ja koko meidän kulttuurimme perustuu nykyään sähköön. Tekniikka tulee kehittymään entistä nopeammin akkujen suhteen kun autovalmistajat sijoittavat kymmeniä miljardeja kehitykseen. Ei sähkö silti autoissa on ihan huomisen juttu mutta suuntaviiva on selkeä.

      Ydinvoima on auringon osalla paras ratkaisu sähkön tuottamiseen. Kaikseta huolimatta ydinvoiman aiheuttamat haitat on olleet marginaalisia öljyyn verrattuna. Öljyn poltto tappaa jo pelkästään euroopassa liki satatuhatta vuodessa. Saksa yksin 6000 ja tuo pelkästään henkilöautoista. Sen kun skaalaa kaikkiin euroopan maihin ja ottaa mukaan muunkin kuin henkilöautot niin luku tosiaan on valtava.
      Öljyn polton saasteet (kuten muukin kemikaalit) myös vaikuttaa ihmisen perimään joten sikälikin vaikutus on suuri jopa verrattuna ydinonnettomuuteen.

    • ACCT-järjestelmä

      Yksinkertainen ratkaisu vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla - ACCT-järjestelmän prototyyppi sai typenoksidipäästöt vähenemään 98 prosentilla.

      Autotehtaat ovat kiinnostuneita ACCT-järjestelmästä ja ottavat sen käyttöön 2 vuoden päästä jolloin diesel autojen typenoksidit lähes nollaantuvat ja pieniin diesel autoihinkin järjestelmä kannattaa asentaa koska se ei ole kallis järjestelmä. Tämän ACCT-järjestelmän avulla diesel autoista tulee huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin käytössä olevista bensiini autoista.

      joten miksi siirtyä diesel autosta johonkin muuhun?

    • nokivasara

      Automyyjän pitää olla sitä mieltä mitä käsketään olla, jotta saisi pitää työpaikkansa. VW myyjän pitää suosia dieseliä vaikka huijaustekniikalla valmistettuna. Todellisuudessa kansa kuitenkin päättää, mitä tulee ostamaan. Ei ihan heti ensimmäiseksi tulisi dieseliin siirtyminen mieleen. Ja vielä vähemmän VW-dieseliin.

    • hyhyhDiesel

      Miettikääs mikä paniikki on vaikka Pösöllä tai Renulla tai Fordilla ,joilla ei ole kunnon hybridiä eikä sähköautoa. Paljon ajavat eivät noita enää osta eikä kyllä VW-konsernin tuotteitakaan. Vain hybridiin panostaneet menestyvät, diesel kuolee paljon nopeammin kuin ihmiset haluaa uskoa. Jopa työkoneissa sähkö valtaa alaa ja pienempi tavara-automallisto vaihtuu tosi nopeasti hybrideiksi lähivuosina.

      • JuuriNäinSiinäKäy

        Juuri näin: Tollot ihmiset eivät tajua kuinka pian kaikki dieselit häviävät ja vaihtuvat hybrideihin. Halu uskoa päinvastaiseen kun ei vain riitä. Totuus on totuus.


      • totuutta.tarpeeksi
        JuuriNäinSiinäKäy kirjoitti:

        Juuri näin: Tollot ihmiset eivät tajua kuinka pian kaikki dieselit häviävät ja vaihtuvat hybrideihin. Halu uskoa päinvastaiseen kun ei vain riitä. Totuus on totuus.

        Miksiköhän se mainio Tojonne on vasta Euroopan 10. myydyin automerkki. Ovatko kaikki niitä tolloja?


    • Jarde

      Tammi-huhtikuussa on myyty huikeat 1832 ladattavaa hybridiä. Se on hurja määrä. Kolme kertaa suurempi kuin viime vuonna vastaavana aikana.

      Maaliskuussa myytiin vain yksi ladatava Golf GTE kun tammikuun Tuulilasi-lehti osoiti sen surkeuden. Ladattavia Priuksia myytiin maaliskuussa 9 kpl ja niitä on myyty nyt kun auto on ollut vuoden markkinoilla yhteensä 118 autoa. Se on ainut Suomen talvessa asianmukaisesti toimiva ladatava hybridi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe