Apostolinmiekan ruukunvaihto ja hoitaminen?

Epäviherpeukalo

Itseltäni puuttuu viherpeukalo täysin, enkä ymmärrä kasveista oikeastaan mitään. Minulla on apostolinmiekka, jossa on tällä hetkellä 10 isoa lehteä. Kasvi on kukkaruukussa, jonka halkaisija on n. 14 cm ja jonka pohjassa on reikä. Soraa tms. ruukun pohjalla ei ole, eikä ruukkuja ole useampaa sisäkkäin.

Onkohan tuo nykyinen ruukku liian pieni tämänkokoiselle apostolinmiekalle? Jos on, millainen ruukku olisi parempi? Kävin läheisessä kaupassa ruukkuja katselemassa, mutten löytänyt yhtäkään isompaa ruukkua, jonka pohjassa olisi reikä ollut (ja joka olisi ollut silmiäni miellyttävä). Umpinaisina isompia ruukkuja kyllä oli.

Jos ostan umpinaisen ruukun, mitä minun pitäisi huomioida kasvia siirtäessä? Joissain ohjeissa olen noteerannut maininnat sorasta ruukun pohjalla - täytyykö sellaista laittaa, ja mistä sellaista saa? Voinko siirtää kasvin "irrallaan" multapaakun kanssa uuteen ruukkuun, vai pitäisikö kasvi siirtää pienempään, muoviseen ruukkuun, jonka laittaisin isomman ruukun sisälle?

Ylipäänsä otan vastaan hoitovinkkejä apostolinmiekan suhteen. Pari vuotta se on minulla jo ollut, lannoitetta tms. en ole sille ikinä antanut, vettäkin tarjonnut aina kun olen sattunut muistamaan. Ihme kyllä, se on vielä hengissä ja niitä lehtiäkin jaksanut kasvattaa.

1

4337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

Kasvit noin tavallisesti vaihdetaan isompaan ruukkuun, kun juuret täyttävät koko kasvualustan, toisin sanoen koko ruukku on juuria täynnä.
      Perinteinen reiälllinen saviruukku, ilman lasitusta, on paras vaihtoehto. Arviolta 14 cm:n ruukun jälkeen ehkä 18-19 cm:n ruukku, muttei yli 20 cm:n. Näkemättä vaikea arvioida.
      Kastele se apostolimiekka kunnolla. Jonkun tunnin kuluttua koputtele ruukkua kevyesti esim. puukapulalla. Sitten harottele toisen käden sormet ruukun päälle kasvin tyven ympärille. Käännä kasvi ylösalasin ja kopauttele ruukun yläreunaa esim. pöytää vasten.
      Ettei pohjareikä tukkeennu, niin uuden ruukun pohjalle voi laittaa ruukun paloja, soraa, pikku kiviä. Näitten päällä kerros kasvualustaa. Juuripaakku nostetaan kokonaisena uuteen ruukkuun. Pinnalta voi varoen kaapia vanhaa multaa pois. Kasvi keskelle ruukkua ja sivut täytetäään kasvualustalalla ja voi tiivistää puulastaa käyttäen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      6040
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4294
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      106
      2017
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1475
    5. 53
      1183
    6. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1147
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      127
      1019
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      856
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      783
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      755
    Aihe