Kysymys TSH arvosta

Kilppari

Hei! Kysyisin joltain jolla tästä tietoa, että vaikuttaako TSH arvoni normaalilta, kun hoitaja puhelimessa ei itsekkään tiennyt ja jäi epävarma olo. Olen siis 22v nainen ja arvoni oli 3.22 rajojen sisällä kuulemma juu, mutta kun kysyin onko normaali niin kierteli ja kaarteli vastauksen kanssa.

19

1755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvoton_TSH-mittaus

      Onko lääkitys? Paljonko oli T4v? TSH on merkityksellinen vasta jossain 20:n ylittävänä.
      Terveillä TSH on hyvin kapealla alueella 1.1...1.2, lääkityllä oltava esim. 0.2...0.5

      TSH:n "viitealue" on poikkeuksellisen väärä eli puolisairaalla vertailujoukolla mitattu.
      Völzke tutki huolellisemmin ( http://1.usa.gov/1RWms7T ) ja sai rajoiksi
      TSH 0.25-2.12 mIU/l - FT3 3.8-7.0 pmol/l - FT4 8.3-18.9 pmol/l (PubMed 15785248)

      "Viitealue" on tilastollinen käsite, kahden standardipoikkeaman alue johon 95% mahtuu.
      Viitealueen rajan ulkopuolelle siis osuu vain 2.5 % tutkituista.
      Aikanaan saksalainen asintuntija kertoi sairauden riskiksi yli 50% kun TSH=1.6 autoimmuunityreoidiittipotilaalla. Muilla 50 %:n raja on TSH=2

      • viitealuevinksaisuus

        Noista viitealueista on huomattava, että TSH on selostetun mittausvirheen vuoksi käyräksi piirrettynäkin aivan vinksahtanut. Käyrä pitäisi olla symmetrinen Gaussin käyrä. Alkavastisairaiden vuoksi TSH-käyrällä on pitkä "Hashimotolieve" korkeiden arvojen suuntaan.

        Mielenkiintoisesti vain Völzkellä alueen 0.25...2.12 keskipiste on terveiden 1.1...1.2 kohdalla

        T4v- ja T3v-jakaumakäyrät ovat järkevän muotoisia. Voidaan olettaa että terve on erittäin todennäköisesti alueen keskikohdalla.

        Vastaavasti viitealueen rajalla potila on hyvin todennäköisesti sairas.
        Vain 2.5 % terveistä alittaa alarajan ja 2.5 % ylittää ylärajan. Satunnainen laboratorioon marssiva todennäköisimmin terve jos on viitealueen keskipisteessä.


    • Hashimoto

      Pelkkä arvo ei ole oikea tapa hoitaa asioita vaan pitää suhteuttaa oireet veriarvoihin. TSH:n osalta onkin jo kommentoitu, joten ei lisättävää. Lisäksi olisi aina mitattava ainakin T4V. Lääkärin pitää myös tehdä huolellinen kliininen tutkimus. Hyvin spesifi vajis-löydös on muuten hidastunut akilles-refleksi. Itse olen tiennyt 10-vuotiaasta asti, mutta nykyäänkään ei moni yleislääkäri tiedä tämmöisiä.
      Mutta kaikkein tärkein juttu on hoitaa potilasta ja hänen oireitaan!

      • onko_soluissa_T3a

        Hyvä että muistutit akillesrefleksistä. Sehän poikkeuksellisesti kertoo SOLUTASON T3:sta, josta jatkuvasti valitetaan, että sille ei ole mitään indikaattoria.

        Oikeastaan tärkeä T3v-mittauskin voi olla huonosti edustava. Varsinkin aivoissa T3-hormonia muodostaa solun sisällä toimiva D2-dejodinaasi. Ei näy ulospäin.

        Veressä pyörivä T3 tulee suoraan kilpirauhasesta (luokkaa 25µg/vrk) ja D1-dejodinaasista (ensisijaisesti maksassa). Jälkimmäistä heikentää korkea T4v/T3v-suhdeluku.


      • tilanne_solun_sisällä

        Akillesrefleksin lisäksi monet väittävät vuorokausivirtsan T3:n kertova tilanteesta solussa


    • Kilppari

      Kiitos vastauksista! TSH siis otettiin koska opiskeluterveydenhoitaja sitä ehdotti, kun oireita on ja olen kokoajan kipeenä enkä parane hyvin. Nyt sitten soitin itselleni lääkäriaikaa niihin muihin testeihin ja sain vain puhelinajan jossa minun pitää lukea se lista mitä oireita minulla on ja lääkäri päättää saanko toiset testit. Uusi outo oire tullut väsymyksen lisäksi, että nukahdan yhtäkkiä vaikka istuisin. Tulee väkisin olo et nyt nukkumaan ja äkkiä. Toivon vain, että lääkäri ottaisi tosissaan.

      • Hashimoto

        Ellei väsymys ole todella voimakasta ja nukahtaminen tapahtuu suhteellisen usein ja helposti istuessa tai vaikka autoa ajaessa, niin kyseessä voi olla narkolepsia. Nukahtaa äkisti mutta virkoaa myös äkisti ellei sitten nukahda pidemmäksi aikaa. Tärkeää nyt kartoittaa koko oirekuva ja systemaattisesti selvittää mistä kyse.


    • Testit

      Yleisimmät tutkimukset
      Toiminnalliset testit ovat TSH (kilpirauhasta stimuloiva hormoni) ja T4-V (vapaa tyroksiini). Lisäksi voidaan mitata kilpirauhasen vasta-aineet TPOAb ja TyglAb ja selvittää, onko aiheuttajana krooninen autoimmuunitulehdus. TPOAb on usein koholla autoimmuunitulehduksessa, mutta joillakin potilailla voi olla vain kohonnut TyglAb.

      http://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-toteaminen-ulla-slama/

    • Leithafea

      Moikka, mulla vihdoin lääkäri laittoi lähetteen labra kokeisiin vajaatoiminta epäilyn takia, lääkäri soittaa vasta pääsiäisen jälkeen. Tulokset olivat TSH 0,05 (viitearvo 0,5-3,6) T4-V 13 (viitearvo 9-19) TPOab 610 (viitearvo -25) Olenko oikeassa että on vajaatoimintaa?

      • Hashimoto

        TSH ja T4v ovat ristiin suhteessa tyypilliseen vajaatoimintaan. TSH:n pitäisi nousta ja T4v:n laskea, mutta aivolisäke- ja/tai hypotalamusperäisessä häiriössä molemmat laskevat. Vasta-aineet (TPOab) viittaa selkeästi autoimmuuniperäiseen tautiin, joka on tyypillisin vajaatoiminnan muoto. Itsellä ollut juuri tällainen ja tarkasti ottaen Hashimoto-tyyppinen vajaatoiminta noin 10-vuotiaasta. Se on primääriä muotoa eli kilpirauhasperäinen.

        Millaisia oireita sulla on? Kauanko niitä on ollut? Onko todettuja sairauksia? Ehkä olisi paikallaan mitata myös T3v, joka antaa tarkemman kuvan onko vajaa- vai liikatoimintaa. Hormoneissa on myös normaalivaihtelua ties kuinka monesta eri syystä eli hyvä mitata vielä uudestaan.

        Oireita pitää hoitaa eikä viitearvoja, jotka yksilötasolla eivät edes välttämättä päde. Itsellä on lääkittynä (2 kpl 0,1 mg :n tablettia päivässä) TSH noin 0,3 ja T4v noin 18 ja aika hyvä tilanne, mutta on kyllä muutakin vaivaa eli tarkkaan ei pysty sanoon mikä johtuu mistäkin.

        Jos syytä miettii, niin rokotuksia oli niinä vuosina. Näitä on pidetty merkittävinä riskeinä, mutta myös bakteerit ja virukset sekä erilaiset puutostilat ovat riskitekijöitä. Autoimmuunitauti on varmaan monen tekijän summa.


      • Leithafea

        Lähes 10 vuotta oireillut, äidin puolella suvussa paljon vajaa ja liikatoimintaa, mitään muita sairauksia ei ole todettu, ja puheeni kilpirauhas kokeista on tyrmätty. Alkuun ilman elintapojen muutoksia painoni nousi vuodessa lähemmäs 15kg, liikun päivittäin töihin kävellen 8km yhteensä ja työkseni olen tarjoilija/kokki, paino ei putoa, palelu, jatkuva väsymys ja uupumus, hiukset ja kynnet katkeilee/lohkeilee, nivelsärky, ummetus,kuukautiset todella epäsäännölliset, muisti ei toimi, kuiva iho, hämärässä näkö todella huono... Lääkärit käskevät vain syömään vitamiineja ja liikkumaan enemmän ja lopettamaan herkuttelun, vitamiineja syön ja autoton ihminen kun olen niin kävellen jo kaikki työ ja kauppa reissut teen ja ns herkkuja en syö, koska muuten paino nousee entisestään. Olen todella väsynyt tilanteeseen ja todella toivon että nyt tämä lääkäri ottaisi minut tosissaan!


      • Leithafea

        Ja lihasheikkoutta on nyt alkanut viimeisen parin vuoden aikana ollut, jalkojen lihakset on käytännössä kokoajan kipeät.


      • Hashimoto

        Kyllähän noi on tyypillisiä vajaatoiminnan oireita, mutta myös raudan, folaatin, d- ja b12-tamiinit aiheuttaa em. oireita. Nämä varmaan sekä kilppariarvot uudelleen olisi hyvä mitata. Rauta pitää mitata kunnolla eikä vain hemoglobiini. Kilpirauhasen oireet vaikuttaa myös lihaksiin ja jalat voi kipeytyä ja väsyä kuin olisi selkäydinvika. Itsellä on tästäkin kokemusta. Toisaalta fyysisen rasituksen sieto on muutenkin heikentynyt viime aikoina. En tiedä miksi, ei ole mielekästä syytä tiedossa. Oireilu on kuten ms-taudissa, mutta tätä ei ainakaan toistaiseksi ole todettu. Nämä näkymättömät lihasoireet on monelle lääkärille ihmeen vaikeita, potilas leimataan helposti ties miksi. Mutta kunhan vaan tutkittaisiin....

        Kyllä sen syömisenkin kanssa hyvä olla tarkkana jos taipumusta herkutteluun, mutta kyllä lääkärit liikaa vähättelee potilaita ja pistävät elintavoille liikaa painoa.


      • Hashimoto

        Pikku täsmennyt koskien omia oireita. Minulla on kyllä selkäydinperäistä vaivaa myös mutta sekään ei nyt mielestäni kokemuksen mukaan selitä hyytymistä. Mutta joo tämä nyt ei kuulu tälle palstalle sinänsä. Periaatteessa huono nukkuminen kova stressi voi pahentaa lihasten väsymys ja uupumisoireita myös - ei yllätä mutta voi unohtua.


    • omskakasigen

      Hoitajien tiedon tasosta olen saanut niin masentavan kuvan, etten ikinä kysy heidän arvioitaan mistään asiasta!!! Mielenrauha vaan menee turhaan, kun ihan väärän arvion saa.
      Voin kysyä itse laboratoriotulosta, mutta lääkäri on se, joka on kykenevä arvioimaan tuloksia, tai ainakin pitäisi olla, mutta joskus ihmettelen niittenkin ristiriitaisia arvioita (esimerkiksi kahden eri lääkärin).
      Yleislääkärin arvio on yleislääkärin arvio.
      Erikoislääkäri on erikoistunut asiaan.

      • Hashimoto

        Niin, koska "mä olen vaan hoitsu enkä tiedä mitään"... Lääkäri kun tietää aina kaiken, ellei muuten niin kysymällä hoitsulta ;)

        Mutta jos ei juuri labroista puhuta, niin muuten olen saanut kyllä lähes kaikista hoitsuista päinvastaisen kuvan. Ammatillisesti moni kymmenkunta vuottakin alalla ollut sisät.kir. hoitsu tms. olisi parempi kuin lääkäri.


      • hoitsu.tiesi.oireista

        Jyväskylässä jos oli aikaa jututtaa hoitsua, tuttu sai paljon paremman diagnoosin kuin tk-lääkäriltä. Sittemmin pettyi myös keskussairaalan endoon. (Pistettiin pankkikortti käyttöön yksityislääkärillä)


    • mitätön_TSH

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe