Koska vanhuus alkaa

97

1891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä on jo aikaisenpi höpöte asiasta.
      Ei saa kopioida.

      H.

      • En ole lukenut, voi olla muitakin jotka eivät huomaa kaikkea.
        Tämä Aamulehden otsikko pisti silmään.
        On täällä kirjoiteltu siitä että 65-vuotias vanhus jäi auton alle ym..


      • Ouni.Pohjankukkula
        mielikki.mummo kirjoitti:

        En ole lukenut, voi olla muitakin jotka eivät huomaa kaikkea.
        Tämä Aamulehden otsikko pisti silmään.
        On täällä kirjoiteltu siitä että 65-vuotias vanhus jäi auton alle ym..

        Täällä on myös kirjoitettu, että 67-68 vuotias vanhus jäi sähköpolkupyörineen keittiön oviaukon karmien väliin ja siinä se yrittää tasapainoilla, kolhien itsensä joka kerta olkapäät mustana.


      • Samapåsvenska

        Tuo sama jankutus sopi myös sinuun, joten peilin eteen mikäli itse unohdit ketä olet!


    • Koko vanhus-sana on niin negatiivisesti latautunut, että se joutaisi romukoppaan.
      Millonka tuo ilmaisu lienee pesitynty Suomen sanastoon.
      Tuskin tällä palstalla kukaan iloisena kiljaisee, "minäpä olen vanhus", tuskin seuraavallakaan. Eikä tuo vanhus-sana kuulu minun sanastoon.
      Tällaisten ikävien asioiden pohdinta kannattaa jättää huomiselle, niin ja sitten on vielä ylihuominenkin, on tässä vielä aikaa miettiä.

      • En juuri pohdi vanhenemista, mietin vain noita lukuja joiden mukaan vanhuuden pitäisi alkaa.


    • mimmimum-..mi

      Yhdestä uutisesta muistan kun kerrottiin vanhuksen kiipeilleeen naapurinsa parvekkeelle....tämä vanhus oli 60vuotias...muistan silloin kun aloin pohtia kuka kunkin mielestä on vanhus...
      Harmi kun ei voi lukea tuota linkkiäsi....

      • Kokeilin, minulla linkki avautui. Ehkä nuori toimittaja pitää kuusikymppistä vanhuksena. Eipä aikaakaan kun on saman ikäinen. Viidenkympin jälkeen vuodet vilahtaa ohi hirveää vauhtia. Ennen oli kesät pitkiä, valitettavasti talvetkin, nyt ollaan jo Maaliskuun lopulla eikä talvikaan ole tuntunut pitkältä vaikka lunta on mökin ikkunapieliin asti.


      • mimmimummi:
        Katso MTV:n tekstitv sivu 107, siellä on samaa juttu


      • mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

        mimmimummi:
        Katso MTV:n tekstitv sivu 107, siellä on samaa juttu

        Kiitti... katsoin sen ja nyt huomasin myös Ylen käsittelevän samaa juttua....


      • Pelastameidät
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Kokeilin, minulla linkki avautui. Ehkä nuori toimittaja pitää kuusikymppistä vanhuksena. Eipä aikaakaan kun on saman ikäinen. Viidenkympin jälkeen vuodet vilahtaa ohi hirveää vauhtia. Ennen oli kesät pitkiä, valitettavasti talvetkin, nyt ollaan jo Maaliskuun lopulla eikä talvikaan ole tuntunut pitkältä vaikka lunta on mökin ikkunapieliin asti.

        Kyllä minun mielestäni ja ainakaan minun kohdallani, ei vanhuus tullut ennen 70 v. Rakensin vielä 65-70 vuotiaana kesämökin ja raivasin kasvu kuntoon 4 ha metsää.
        Olen nyt 78 vuotiaana tuntenut, että olen vanha ja monelta osin sairaaloinen. joten vanhuus tuli minulle äkkiä. Mielestäni vanhuudessa on kaikkein kallis arvoisinta se, että vanhuus olisi kivuton, mutta minullakin on polvissani jatkuva kipu.


    • nuorta-teeskentelyTurhaa

      Ihminen on silloin vanha
      kun voimat ovat hiipuneet
      on tullu sairauksia, ei selviä enään arjen askareista
      on paha olla
      aina väsyttää, kaipaa ulkopuolista apua, ei yksin selviä normi asioista,
      oli ikä sitten mikä tahansa,
      turha pistää vanhuusikään rajaa,

      • Nämä luettelemasi asiat ovat peloittavimpia vanhuudessa. Kun on aina pärjännyt itse ja äkkiä joutuukin toisten armoille.


      • Edistystäkö

        Siinä kohtaa olisikin parasta heittää lusikka nurkkaan koska tässä maassa vanhaksi ja raihnaiseksi tuleminen on rikos yhteiskuntaa vastaan koska se hoiva maksaa.


      • Höpö-höpö-höpö

        Ota edistyksen epäilijä selvää asioista - ensin - äläkä toitota luulojasi julkisesti. Joku yhtä tietämätön vielä uskoo.


    • En.jaksa.näitä

      Vähän saman tyylinen aloitus mitä PoorvoonParonilla josta tulee mitäänsanomaton pitkä ketju, vastaukset perusvastauksia.

      • Valitettavasti en lue kaikkia pitkiä ketjuja joten tuon linkin takia tein aloitteen.
        Äitini oli hyvin nuoren oloinen yhdeksänkymppiseksi, kukaan ei häntä ikinä kutsunut vanhukseksi. Silloin jos äiti ei halunnut tehdä jotain kertoi itse olevansa vanha ihminen.
        Ainakaan nuorempien ei kannattaisi laitella mitään ikärajoja sille koska on vanhus.


      • Lukupakkoa ei ole, eikä osallistumispakkoa.


      • mankujatsuohon

        Teeppä oma aloitus En.jaksa.näitä, niin nähdään miten pitkän ketjun aloituksesti saa aikaiseksi.
        Täällä ei tiettävästi ole rajaa aloituksille. Niitä voit tehdä useammankin.


    • noohjooh

      Niinhän kaikki ikärajat nousee kun elinikä ja -laatu pitenee. Lapsuuskin on pidempi kuin joskus 50 vuotta sitten.

      Onko sillä sitten loppujen lopuksi väliä missä vaiheessa astuu mihinkin vaiheeseen? Ehkä pitäisi olla. Ehkä pitäisi olla tietty ikä jolloin voi korkata skumppaa ja syödä kakkua koska on saavuttanut vanhuutta ja viisautta. Kuten 18 vuotispippaloissa juhlistetaan aikuisuutta.

      Vai pitäisikö olla joku ikäjuhla jolloin voi irtisanoutua kaikesta vastuusta. Olisi lupaa sanoa että nyt pesen käteni tästä sopasta :) Toisaalta niinhän moni vanhus tekeekin, vetäytyy syrjään ja katselee menoa, ilman juhlaa.

      • Tuossa on oikein hyvä pointti.
        Alkaa vanhaksi ja huolettomaksi.


    • flegmaatti

      Kutina kiveksissäni kuiskii, että vanhuus käsite saattaa olla kaksijakoinen ja jossakin tapauksessa harhaan johtava.
      Lihasvoimltani ja -kunnoltani olen oikeasti täysin vertailukelpoinen nuorempien tavisukkojen kanssa.
      Pelkään tämän antajan itselleni harhaisen kuvan. Yläkerta rappeutuu nopeammin kuin fyysinen puoli. Lähimuistin heikkeneminen ei ole enää uusi ilmiö mutta aivan viime vuosina lähimuistin aikajänne on lyhentynyt ja kohdituu varsinkin nimimuistiin.

      Olen mesuamassa väärällä palstalla koska alle 70v en olisi tunnustanut tälläistä.

      • Kyllä tänne sopii, varsinkin hyväkuntoinen 70v. Tämä palsta on 60 jos viihtyy paremmin täällä kuin seuraavalla ikäpalstalla niin kukapa sitä voisi tai haluaisi estää.


    • iätönajaton

      Jotenkin en osaa ajatella iän kautta. Vanhus on mielestäni henkilö joka kävelee hiljaa hipsimällä vähän kumarassa ja on ryppyinen.

      • Kun näkee kuvajaisensa näyteikkunasta niin vaistomaisesti kohentaa ryhtiään. Onneksi vielä suoristuu :)
        Tässä lähistöllä on nelikymppinen joka on juonut jalat altaan, kulkee rollaattorilla, elämän voi elää hyvinkin joutuisasti.


    • Minä tunnen olevani tuhat vuotta vanha. Samanikäinen seitojen kanssa.

      • Moni sanoo, olisipa nuorena ollut tämä järki kuin nyt, eläisin toisella tavalla.
        Ehkä virheet tulisivat tehtyä kuitenkin, jos ei samanlaisia mutta mahdollisuuksia virheisiin on hirveästi.
        Vanhoja asioita ei kannata muistella eikä jämähtää katkeruuteen. Oppia ikä kaikki.


      • Nykykäsityksen mukaan viha ja katkeruus antavat energiaa.


      • miljoona kirjoitti:

        Nykykäsityksen mukaan viha ja katkeruus antavat energiaa.

        Niin muuten on, jos suuttuu jostain on tarmoa kuin pienessä kylässä. Katkera käyttää paljon voimia ja energiaa purkaessaan katkeruuttaan johonkin kohteeseen.
        Vanhemmiten suuttumiseen tarvitaan enemmän kuin nuorempana, itse en viitsi alkaa inttämään jos asia ei ole tärkeä.


    • On sanomattakin selvää, että nuoremmat pitävät yli viiskymppisiä vanhoina. Esikoiseni sanoi minulle pari vuotta sitten, että on muuttanut kantaansa käsitteestä vanha ihminen seuratessaan minua ja P:tä ja kuten hän lisäsi, hänelläkin on toivoa pitkästä vauhdikkaasta elämästä.

      Vanhanan ole ja jo raihnainenkin. Mutta tiedän, että kesää kohti alan vetreytymään, josko vielä rantakiville hyppelehtimään....tai ei nyt sentään...no, katsotaan.

      Ulkona on komiaa auringonpaistetta, siispä ulos ja picnikille eväskorin kanssa. Kävin eilen illalla mökillä kolaamassa pihapolut lumesta ja olihan sitä kolattavaa. Nyt voin tepastella sileitä polkuja pitkin rantaan aurinkotuolilleni.

      Hyvää päivänjatkoa vanhukset, ikäihmiset tai aikuiset.

    • Aurinko paistaa täälläkin. Et sinä raihnainen ole jos pystyt tekemään lumitöitä. Nyt lunta onkin niin että vaatii voimaa pitää polut kolattuna.

    • roskapostiakin

      Alku ei juurikaan kiinnosta ! Mutta sen "kaiken" päättymisen haluaisin tietää .

    • Sitten on vanha, kun jumi iskee päälle, toistelee sanomisiaan ja kyylää naapureiden tekemisiä, kun omassa elämässä ei enää ole näköpiirissä mitään uutta ja kivaa.

      • mielikki.mummo

        Näin on, saatan toistella puheitani välillä mutta naapurien asiat eivät kiinnosta yhtään.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Näin on, saatan toistella puheitani välillä mutta naapurien asiat eivät kiinnosta yhtään.

        Useasti joudun kysymään, että jokos olen tämän kertonut, kun monelle puhuu, niin tahtoo muisti pettää.
        Mielenvirkeys pitää vanhuuden hallinnassa.


    • Luin tuota tekstitv;stä. Eka ajatus oli, että minäkö muka vanhus. Pöh, ei pidä paikkaansa.
      Kaipa se paljon on siitä kiinni, mitä nahoissaan tuntee.
      Tosin sellaisia ajatusleikkikiusauksia on alkanut hiipiä mieleen, että kesällä kyllä teetän nuoremmilla sitä ja tätä ja tuota.
      No itseni kuitenkin tuntien, siellä minä hosun kaikkine työkaluineni, rätit polvissa, niin kauan, kun vain kynnelle kykenen.
      Onko tuollaiset vanhuuden ikärajat ollenkaan tarpeen. Kaikkiin virallisiin juttuihin riittäisi pelkät ikärajat.

    • Sama täällä, kunhan kevät koittaa ja lumet sulaa ei pitele mikään, on päästävä möyrimään mullassa.
      Auringon puolelta on lumet pudonneet katolta, tänään tuli lisää, nyt ylittää jo ikkunoiden alareunat. En muista olleen näin paljon lunta mökillä ollessani.

      • Kyllä tosiaan on ennätysmäärä lunta.
        Olen aina huhtikuun puolenvälin aikaan avannut mökin, saas nähdä kuinka käy tänä keväänä.
        Meneekö myöhemmäksi.
        Lähetin pojantyttärellekin kuvan, kauhisteli, että kun ei vissiin vielä vähään aikaan pääse mökille.


    • Kai se vanhuus alkaa kenelle milloinkin.
      Harvemmat vain tietävät tarkan ajankohdan yhtä hyvin kuin minä.

      Minulle se alkoi näköjään toissapäivänä noin klo 17.10, kun kävin eläinkaupasta kissanhiekkaa ja asiakaspalvelija puhui minulle huutamalla. Ensin ajattelin hänellä vain olevan niin korviavihlovan kovan äänen luonnostaan, mutta sitten huomasin hänen puhuvan seuraavalle asiakkaalle aivan normaaliäänellä.

      • Ei sinulle ole vanhuus tullut koska ihmettelit mitä se huutaa :)
        Sain päivän naurut.


      • de-meter
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Ei sinulle ole vanhuus tullut koska ihmettelit mitä se huutaa :)
        Sain päivän naurut.

        Heh, nauratti minuakin. Minulle ei ole vielä huudettu, mutta joskus on tarjottu apua tehtävässä, joka hyvin luontuu minulta. Ja myötätuntoa on tarjottu kun olen valitellut kömpelyyttäni kassajonossa kaivellessani kolikoita ahtaasta lompakostani..))


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Ei sinulle ole vanhuus tullut koska ihmettelit mitä se huutaa :)
        Sain päivän naurut.

        Ei sitä aina osaa arvata minkä ikäiseltä ympäristön silmissä näyttää.

        Kerran minulle yritettiin kaupata Slussenilla bussia odotellessa "gräs". Kun surkeana likalle valitin, että näytänkö minä niin tosiaan vanhalta narkkarilta, niin likka lohdutteli: Ehei, ei, kun luuli sinua varmaan lukioikäiseksi, sillä sinun ikäisesi narkkarit ovat siirtyneet jo vahvempiin aineisiin, jos ovat enää hengissäkään.


      • de-meter kirjoitti:

        Heh, nauratti minuakin. Minulle ei ole vielä huudettu, mutta joskus on tarjottu apua tehtävässä, joka hyvin luontuu minulta. Ja myötätuntoa on tarjottu kun olen valitellut kömpelyyttäni kassajonossa kaivellessani kolikoita ahtaasta lompakostani..))

        Ei mullekaan vielä huudettu ole, mutta kerran kun itsekseni manasin, kun en meinannut saada hedelmäpussia auki, ne kun ovat vähän hankalia.
        Joku alle 50kyppinen tarjoitui ystävällisesti sen avaamaan.
        No otin avun vastaan ja kiittelin, olisinhan minä sen itsekin saanut.
        Silloin häivähti mielessäni tuo ikäajatus.
        Kai sitä täytyy pikkuhiljaa totutella siihen, että aika lähestyy, kun täytyy ottaa apua vastaan.


    • de-meter

      Mistähän mieleeni on jäänyt 75 ? Että vanhuus alkaisi silloin. Ehkä siitä, että ainakin meidän kunta on velvollinen tekemään palvelutarpeen arvioinnin silloin.
      Kunnalla kun on se hoitovastuu lapsista ja vanhuksista..))

      Mielenkiintoista tuo, että 65 vuotta täyttäneet hiilaisivat ikärajan 78:aan. Mitä tästä voisi päätellä ? Ehkä sen, että eletään terveempinä, pärjätään paremmin ilman apuja. Voisiko siitä myös päätellä, että kukaan ei tahdo olla vanha eikä tahdo tulla määritellyksi vanhaksi ? Ainakaan ennen kuin on jo niin paljon näyttöä asiasta, ettei sitä enää voi kiistää: sairauksia, toimintakyvyn alenemista, aistien näkyvää heikkenemistä...

      Aika monet tuttuni ovat sitä mieltä, että kun on täyttänyt 70, ikä alkaa vaikuttaa jo niin monella alueella, että vain itsepetos tai itsesuggestio saa näkemään itsensä "ei vanhana".
      Ollaan mieluummin ikinuoria", "nuorekkaita", "iättömiä" ja nostetaan ikoneiksi Aira Samulinin tai Lenita Airiston kaltaisia henkilöitä.
      Miksi ei Eeva Kilpeä, 90v, Aila Meriluotoa 94v, tai Elisabeth Rehniä 82 v ?

      • Nämä kolme viimeksi mainittua ovat vahvoja ihmisiä jotka ovat pystyneet jakamaan elämänkokemustaan voimaannuttamaan ihmisiä.
        Miksi ei myös Aira ja Lenita, ei ajan hammas heitäkään unohda, pirteitä ovat. Jos on paha nivelrikko ei tanssiminen suju kuten nuorempana. Nivelrikkoa on jo monella viisikymppisellä.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Nämä kolme viimeksi mainittua ovat vahvoja ihmisiä jotka ovat pystyneet jakamaan elämänkokemustaan voimaannuttamaan ihmisiä.
        Miksi ei myös Aira ja Lenita, ei ajan hammas heitäkään unohda, pirteitä ovat. Jos on paha nivelrikko ei tanssiminen suju kuten nuorempana. Nivelrikkoa on jo monella viisikymppisellä.

        Niin, Aira ja Lenita käyvät varmasti ihanteeksi monelle, jotka arvostavat näkyvyyttä ja näyttävyyttä , minulle se ei ole arvo, mutta ehkä olen vain kade..)). Sitähän tuolla toisessa ketjussa perättiin...


      • NiinSeKäy

        Vanhuus alkaa silloin, kun sairaus ottaa vallan. Olen itse 60, suhteellisen terve ja äitini on 85, suhteellisen sairas. Jos keho ja pää on kunnossa, vanhuudesta on turhaa puhua. Entinen opettajani näyttää kulkevan tuolla lähes kuin ennen, ajaa autolla ja kävelee reippaasti. Hänen vaimonsa on laitoksessa viimeisessä hoitopaikassa.


    • Asenneratkaiseee

      Siitä on jo pitkälti yli kymmenen vuotta kun olen aikuisopiskellut ja jo silloin sanottiin, että vanhuus alkaa yli 80. Sen ei tarvitse alkaa vielä silloinkaan jos ihminen on terve ja toimintakykyinen. Ja terveys tarkoitta ko. kohdassa sitä, että tulee toimeen ja pystyy elämään niitten vaivojen, vikojen, sairauksien ... kanssa joita on mahdollisesti matkalle kaverikseen saanut.

    • Lemmenkäinen

      Olet vanhus jos ei ota eteen (kuin silloin ennen ) :D

      • Kaikelle on aikansa :)


      • Kehity

        Tuo yksi ei ole sitten ikinä kuullut että "eteen ei ota" kaikilta nuoremmiltakaan. Syinä esim. sairaus tms. elämän antama vaiva tai vika, joka ei mahdollista kaikkien elinten toimintoja.


    • omituinenhöpöttäjä

      Olen niin tyytyväinen, että nyt monet ikäännyttävät asiat ovat käännetty ja tutkittu positiivisiksi, jopa yllättäviä asioita.
      Niin kuin itsekseen puhuminen. Nythän se on tutkittu jopa nerouden lähteeksi. Ennen kutsuttiin yksin puhuvaa vanhuuden höperöksi.
      Oli miten oli nero vai höperö olen, niin tuo yksinpuheluni on lisääntynyt huomattavasti. Joskus jopa huomaan sanovani julkisilla paikoilla jotain ääneen itseksi. Eipä tuo haittaa niin kauan kuin en ala rumia huutelemaan. Se kait voisi johtua alkavasta Alzheimerista.

      • Olen viikot kahden kissan kanssa, vielä mökillä jossa ollaan lumen keskellä aika eristyksissä. Viihdyn omissa oloissani hyvin kun tiedän että saan seuraa viikonloppuna.
        Juttelen kissalle, se ymmärtää puhettani aika hyvin. Kun kehun sitä niin pyörii lattialla selällään ja on niin olevinaan.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Olen viikot kahden kissan kanssa, vielä mökillä jossa ollaan lumen keskellä aika eristyksissä. Viihdyn omissa oloissani hyvin kun tiedän että saan seuraa viikonloppuna.
        Juttelen kissalle, se ymmärtää puhettani aika hyvin. Kun kehun sitä niin pyörii lattialla selällään ja on niin olevinaan.

        Kun on kissan kanssa alvariinsa, sille minäkin juttelen. (Väliin sanon tuolle tyhmälle televisiollekin jotain:)).
        Kyllä eläimen kanssa oppii ymmärtämään tiettyjä juttuja, ainakin tuo minun kissani on rauhallista tyyppiä, se kuuntelee.
        Kun makailen sängyllä lukemassa, se e ihyppää sinne ellen näytä kädellä, että saa tulla. Muuten vaan istuu lattialla ja odottaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kun on kissan kanssa alvariinsa, sille minäkin juttelen. (Väliin sanon tuolle tyhmälle televisiollekin jotain:)).
        Kyllä eläimen kanssa oppii ymmärtämään tiettyjä juttuja, ainakin tuo minun kissani on rauhallista tyyppiä, se kuuntelee.
        Kun makailen sängyllä lukemassa, se e ihyppää sinne ellen näytä kädellä, että saa tulla. Muuten vaan istuu lattialla ja odottaa.

        Minäkin kerron painavan sanani telkkarille jos tulee sellaista asiaa josta en pidä. Mitä pidempään eläimen kanssa viettää aikaa sen paremmin ymmärretään toisiamme.


      • Aikuisenlogiikka

        Yksin puhumien on terapiaa yksin asuvalle. Tein sitä vielä muutama vuosi sitten mankalle, sekin on hyvää ajan kulua.


    • tid.itiden

      Kun on täyttänyt 25 vuotta.

      • Joopa, muistan ennen sanotun, että tuosta iästä lähtien alkaa rappeutuminen pikkuhiljaa.
        Tiedä sitten , nykytieto kun kertoo, että kaikenmoiset solut voivat uusiutua, joista ennen sanottiin että eivät uusiudu.


      • Osaamisjuttu

        Kyllä ne uusiutuvat mutta saattapi olla 'vähän' elintavoista kiinni se homma. Ts. ravitseeko itseään hyvin ja oikein vai tärvääkö roskalla yms. ainutkertaisen ja uskomattoman hienon järjestelmän jota ihmisen anatomiaksi kutsutaan.


    • pakkelo

      Nuoruudessani mummojen yli kuuskymppisten lähtiessä ulos kylälle solmivat huivin leuan alta ja menoks. Luulen, että Lenitan kylille lähtö ei käy yhtä sutjakkaasti. Ainakin hiuspehkon asettelu vie aikaa.

      • Ei kai hänellä ole muuta kuin heittää sen svintopehkon päähänsä ja menoks.


      • Lenita laittaa "karvahatun" päähänsä ja ei kun menoksi.
        Isän äiti oli 71v kun synnyin, oli viisissäkymmenissä kun isä syntyi, olen vanhin lapsista ja vielä tyttö, mikä pohjanmaalla ei ollut suotavaa kun vanhin poika peri silloin kaiken, ainakin mamman mielestä. Mielestäni mamma oli ikivanha, huivi leuan alta tiukasti solmussa ja pitkä hame päällä. Vanhin tyttärensä oli aivan yhtä mummo, hänellä oli jo lapsia kun isä syntyi.
        Nykyisin 60-70 vuotiaat ovat yhtä nuoren näköisiä kun ennen 40-50 vuotiaat.


      • Psykoterapeutitar

        Ikävää nuoruuden ihannointia! Ei muuta merkittävää, kuin eläkeiän nousu. Siinä sitä ihmiset vasta k...ssa ovat. Nyt jo alle viisikymppiset raskasta minuuttiaikataulutettua työtä tekevät sanovat, etteivät jaksa eläkeikään asti. Mitä merkitystä sillä sitten on, vaikka kuinka "nuorekkaalta" näyttää?

        Itse ainakin nyt ensikuussa vanhuuseläkkeen alkaessa tunnen itseni vanhaksi. Ei ole mitään tarvetta näyttää "nuorekkaalta"!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Ikävää nuoruuden ihannointia! Ei muuta merkittävää, kuin eläkeiän nousu. Siinä sitä ihmiset vasta k...ssa ovat. Nyt jo alle viisikymppiset raskasta minuuttiaikataulutettua työtä tekevät sanovat, etteivät jaksa eläkeikään asti. Mitä merkitystä sillä sitten on, vaikka kuinka "nuorekkaalta" näyttää?

        Itse ainakin nyt ensikuussa vanhuuseläkkeen alkaessa tunnen itseni vanhaksi. Ei ole mitään tarvetta näyttää "nuorekkaalta"!

        Kun itse on eläkkeellä ei työelämän kiristyminen kosketa, on eri asia kokea se omakohtaisesti kun lukea jostain.
        Näin kyllä hoitajien työtaakan kiristymisen kun viisi vuotta kävin päivittäin syöttämässä miestäni, sitä ennen jo 12 vuotta oli intervallijaksoilla samassa paikassa. Jos voimia ei ole muuhun kuin työhön niin eipä juuri nuorekkuudet kiinnosta.
        Omaishoitajana ollessani en kaikkina päivinä viitsinyt edes laittaa päälleni, kuljeskelin kuin haamu yöpuvussa. En työelämässä koskaan ollut niin lujilla kuin silloin.
        Äskettäin eräs vuodeosaston hoitajista jäi eläkkeelle, hän on onnellinen ja vapautunut. Sanoo että selkä on huonona ja muutakin kremppaa, ehkä olisi terveempi jos ei olisi tehnyt 40 vuotta perushoitajan hommia.


    • Narunjatke

      Olen vanha ikäni on 78 v. Minusta tuntuu, että on pakko myöntää itsensä vanhaksi, kun ei enää tunne jaksavansa kävellä ylämäkeä hengästymättä tai voimien vähenemättä. Samaten on näin, että jos on jossakin jotain tulehdusta tai ihottumaa niin sepä ei parane niin nopeasti kuin nuorempana. Hiki ja kaikki eritteet haisee hirveän pahalle. Esm nivus taippeisiin tuleva hiki on kuvottavan hajuista jos ei käy ainakin kahdestipäivässä suihkussa. Tiedän mistä jotuu meidän vanhusten ällöttävä haju. Se johtuu siitä, että meidän iholla on paljon kuollutta solu massaa koska elimistöstämme soluja kuolee jatkuvasti enemmän kuin niitä syntyy. Lisäksi on monella ne alapään päästöt. Meillä on miehillä, kuten on naisillakin ne Tena leidimme ja kun jonkin aikaa olemme samoissa kusissamme niin kyllä me haisemme!
      Te nuoret ihmiset, jotka ette ole antautuneet hoito alalle pysykää meistä vaan kaukana, meihin ei kannata koskea kuin pitkällä tikulla tai kumi hanskoin ja hengitys suojaimin, me olemme inhottavia!
      On kyllä valitettavaa, että meidän kaikkien on tultava vanhoiksi ja inhottaviksi. Mutta te jotka olette nuoria surkaa sitä sitten kun se aika teille tulee

    • maissiiii

      Vanhuus on aika metka juttu,

      viisitoista vuotiaana jo kahdeksantoista vuotias oli ja näyttikin niin vanhalta, kun oli täysi-ikäinen ja sai tehdä vaikka mitä, mistä viisitoista vuotias vasta vain ujona haaveili.

      Ei vanhuus varmaankaan yhdellä hetkellä esiin pulpahda, se tulee hiljaa hiipien ja joskus nurkan takaa ilkkuen.

      Yksikään päivä ei ole samanlainen, joka aamu tunnustelen, onkos tänään hauska päivä, hulluttelua vai hölmöttelyä, hassuttelua vai hissuttelua, helppo vai vaikea, iloinen vai surullinen, iskeekö kolotus vai kikatus, olisinko hepsankeikka vai oikea tärkeyden huippu, söisinkö hapankorppuja raejuustolla vai lähdenkö yijälään nauttimaan kuhnurintoukkia, vedänkö peiton korvilleni ja valitan kuin vanha tänään oikein olen, oi armahtakaa, antakaa minun virua vanhuussäälissäni puoliin päiviin.

      Joissakin tekemisissä ikä ja vanheneminen, nehän kulkevat käsikädessä, vanhuus tuntuu, ei taivu vaikkei taitukaan, ei uskalla tehdä sitä taikka tätä, vaikka niin rohkea olen olevinas, kuulinko oikein, näinkö kaiken mitä piti, kohta varmasti taas kompastun, helposti kyseenalaistaa varmojakin asioita, tohtorisetä näyttää niin pikkupojalta ja kampaajatäti kuin pikkulikka vain, yhä useammin tulee tilanne, että hoitakoot nuoremmat, nautin vain helpoista tilanteista, tiedän ja tunnen tuonkin, koettu on, eletty on, tuttuja juttuja kaikki jo tässä iässä, antaa tulla lunta tupaan, kaikesta kyllä selvitään.

      Vanhus sanana tuntuu niin leppoisalta, nautin vain tästä elämänvaiheesta, enkä vieläkään ole varma onko se vanhuutta vai hulluutta, elämisen arvoista kuitenkin, nuorempia ei tarvitse neuvoa, kaikkea ei voi sittenkään tietää, maailma selviää ilman ainaista puuttumistani joka asiaan.

      • Tällaista se on minullakin. Päivissä on eroa, niveltulehdus on vaivannut, lääkkeitä olen saanut ja pääsen jatkotutkimuksiin.
        Kun kolotus hellittäisi siihen mennessä kun lumet sulaa ja pääsisi möyrimään mullassa.


      • Psykoterapeutitar

        Tänään haluan olla nuori ja jaksaa! Välillä ottaa aivoon, ettei enää jaksa.


      • Katkeravanha

        Ei vanhuudessa ole mitään kaunista tai ihailtavaa, jos on vanhuuden oireet, Samat vaivat vain pahenemassa joka päivä joku älykäs vanhus keksii oikean lääkkeen vanhuuteen, eli tekee kaula linkun tai hyppää korkealta. Nämä kaksi lääkettä on takuu varmoja vanhuuden esto lääkkeitä. Yksi lohtu jokaisella vanhuksella kuitenkin on. Kaikki vanhenevat ja kuolevat!!


      • Katkeravanha kirjoitti:

        Ei vanhuudessa ole mitään kaunista tai ihailtavaa, jos on vanhuuden oireet, Samat vaivat vain pahenemassa joka päivä joku älykäs vanhus keksii oikean lääkkeen vanhuuteen, eli tekee kaula linkun tai hyppää korkealta. Nämä kaksi lääkettä on takuu varmoja vanhuuden esto lääkkeitä. Yksi lohtu jokaisella vanhuksella kuitenkin on. Kaikki vanhenevat ja kuolevat!!

        En sentään ole vielä katkera vaikka vaikeuksia on kaikkien nivelien kanssa. Lisäksi on kiertäjäkalvosin revennyt siitä kädestä missä ei ranne ole kipeä, eli molemmat kädet toimii alle puolella teholla. Jos tekee äkkinäisen liikkeen niin sattuu kovasti, tekisi mieli huutaa.
        Sain kortisonia niveliin, se teki ihottumaa ja alkoi ahdistaa henkeä :(
        Ottivat ennen Pääsiäistä paljon kokeita, tänä aamuna lisää. Pitkäaikainen tulehdusarvo oli koholla, se saatiin selville jo aikaisemmin, tänään iltapäivällä olen viisaampi.
        En minä lannistu, olen varma että tervehdyn. Haluaisin elää vielä kauan kohtalaisen terveenä, vaan ei se tietenkään minun haluamisesta ole kiinni. Päivä kerrallaan, on silti paljon ilonaiheitakin.


    • lacucaracha

      No, ei tietenkään ole niin, tiedät sen itsekin. Totuus (eräs niistä) on, että muut arvioivat sinun ja meidän muiden vanhuuden asteen muille. Mieleltään voi olla nuorekas, vaikka ulkonäkö ja muu fyysinen kunto eivät sitä edellytäkään. Se on tämä psykofyysinen kokonaisuus niin kimurantti juttu. Koko palsta suorastaan pursuaa toinen toistaan erinomaisen nuorekkaita ja fiksuja ihmisiä, ainakin, jos näitä juttuja lukee. Maa kutsuu kroppaa, mutta aivoja ei voi käskeä olemaan vanhus - vai voiko?

      • Iätön-kin

        Eikö se tavallaan ole käskemistä, jos omalla asenteellaan manipuloi itsensä ja siis aivonsakin vanhoiksi. Tarkoitan tyyppejä, jotka jo 40 - 50 asti toitottavat että ovat vanhoja ja kaikki on ohi ja nämä samat käsittävät nuorekkuus-sanan täydellisesti päin mäntyä. Ihmisestä tulee sellainen millaiseksi hänen omat ajatuksensa hänet tekevät.


      • lacucaracha

        Niinpä, mutta kun ulkonäkö on vanhan ihmisen, muut kuitenkin pitävät ihmistä vanhana, vaikka hänen ajatuksensa olisivat kuin 20-vuotiaan. Eli ulkoinen olemus ja sen merkitys ovat eri asia kuin sisäinen todellisuus. Nuorekkuus ajatuksissa ei yllä sille tasolle, että ulkoinen ja ikääntynyt olemus muuttuisi sen vuoksi nuoremmaksi, siinä mielessä ikääntyminen on ja pysyy sellaisena kuin se on (maa kutsuu vuosi vuodelta lähemmäksi).

        Onko sitten käskemistä, jos manipuloi aivonsa nuoremmiksi - ja jos rehellisiä ollaan. pystyykö muka oikeasti näin nuorentamaan itseään? Ei pysty eli lopputulos on, että nuorekkuus on vain eskapismia l. pakoa todellisuudesta kuvitelmien maailmaan. En usko tuohon manipuloimishommaan lainkaan, mielestäni sen sijaan voisi puhua kuvittelemisesta. En myöskään usko, että pelkät omat ajatukset tekevät ihmisestä sen mitä hän on (siis sisäisesti). Kyllä siinä ympäristöllä, kokemuksilla ja geeneilläkin on omat tehtväänsä, omat ajatukset itsestään ovat vain osa kokonaisuutta, ikäänkuin synteesi. Mehän emme itse asiassa tiedä, mikä itse on eli onko se pelkästään aivojemme eräs käsky ja mitä osaa ihminen itsessään itse asiassa hallitsee vai hallitseeko ollenkaan. No, tämä meni varmasti yli tämän palstan hilseen.

        Minusta on vaan aina yhtä huvittavaa, että ulkonäön merkitys aliarvioidaan, vaikka elämme nimenomaan ulkonäkökulttuurissa ja sen ympärillä pyörii valtava teollisuuus. Ulkonäkö näkyy, ajattelun kauneus, nerokkuus tai nuorekkuus näkyvät harvoin muille ja - eihän siitä itse asiassa kukaan ole kiinnostunut, Tosiasia on, että kukaan ei halua olla vanha ja raihnainen, vaikka muuta väittää.


      • Seonsisältöjuttu

        " No, tämä meni varmasti yli tämän palstan hilseen. " - Sorry baby, mutta etköhän se ole sinä jolta hulisee lujaa yli hilseestä aiheessa. "Muuta ajatuksesi, niin ne muuttavat sinut" ja ne voi todella valita itse, ei tartte kysellä ympäristöltä, kokemukset kenties muokkaavat niitä mutta valittavissa ne ovat silti. Ne ajatukset jotka itse olen saanut geeniperimässä, olen poistanut jo aikoja sitten.

        Jos iäkkään ihmisen ajatukset ovat 20-vuotiaan tasolla, niin iäkäs on jotensakin jäänyt vajaaksi. Terve iäkäs ihminen ei kuvittele olevansa nuori, mutta hän pitää itsestään huolta, sekä terveydestään että ulkoisesta olemuksestaan, habituksestaan. Siitä erottaa nuorekkaan tyypin siitä vanhaksi rupsahtaneesta, joka ei välitä enää edes itsestään.


      • lacucaracha

        Hienoa, että kerroit. Viisastuvat muutkin kuin minä. Tällä palstalla ovat tunnetusti täydelliset ihmiset, joihin minä en valitettavasti kuulu, kuten sivulauseessa jo totesitkin. Annetaanpa silti kaikkien kukkien kukkia, jopa niiden nuokkuvien. Ajatteles, miten tylsää sinullakin olisi, kun et suurta viisauttasi saisi esitellä muille kuin kaltaisillesi. Nyt voin vain todeta: Mnjaa, Opettaja puhuu...

        Menit muuten lankaan, Aina kun vetäisee tuon: mahdatko oikein tajuta - version, saa juuri tällaisen vastauksen kuin sinäkin rustasit eli aivan täydellisen ihmisen täydellisen selvityksen. Iloitkaamme siitä illan iloksi ja niin erityisen nuorekkaasti, kun nyt tiedämme, mitä se oikein on.


      • Bengalitikku

        Mummot hei. 21.00 alkoi Suomen kom... eikun paras palomies.
        Nyt töllöt auki. Sub.
        Näöntarkistus!


      • Vääristymiä

        Sinä sait ihan sitä mitä itse tilasit eikä sillä ole mitään tekemistä luulojesi kanssa viisaudestani ja / tai täydellisyydestäni.


      • Bengalitikku

        En käsittänyt kelle oli.
        En voi katsoa koko Subia, kun sitä ei ole viritetty.

        Katsoin joitain kuvia, missä kiivettiin johonkin korkealle.
        Vakavasti ottaen arvostan tuota ammattikuntaa. Joka viikkohan jokin
        lohduton palo jossain päin Suomessa on ollut.
        Vaatii kuntoa ja tietämystä ja valmiutta lähteä tuosta noin.
        VPK toimintaa on monessa kunnassa harrastuksenomaisesti, mikä ei ole huono, koska tietymys lisää varovaisuutta ja varautumissa edes vähäisessä määrin kotona.
        Kuinka monella on sammutuspeitto? Kuinka monella se on helposti otettavissa? Onko palohälytin testattu? Nämä ovat ikäihmiselle tärkeitä varautumisia. Samoin, mitkä ovat pelastusreitit?


    • VanhusVastasi

      "Koska vanhuus alkaa"

      Minusta, vanhuus alkaa siitä kun on syntynyt, tähän matoseen maailmaan.

      Jokuhan on keksinyt aikakäsitteen, ja vieläpä mittaa sitä aikaa jollain kellolaitteella ?

      • Aika on outo juttu. Sitä ei voi huijata, kaikki rapistuu ja vanhenee ajan kuluessa.
        Jos ei olisi aikaa niin miten sitten asiat menisivät? Kellon orjia me ollaan, aikaisemmin mitattiin aikaa muuten kuin kellolla, meillä ei oikein auringonkaan mukaan voi mitata, kesällä on aina valoisaa ja talvella pimeää.
        Lapsena pyhäkoulussa kerrottiin että taivaassa ei ole aikaa.


      • VanhusVastasi
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Aika on outo juttu. Sitä ei voi huijata, kaikki rapistuu ja vanhenee ajan kuluessa.
        Jos ei olisi aikaa niin miten sitten asiat menisivät? Kellon orjia me ollaan, aikaisemmin mitattiin aikaa muuten kuin kellolla, meillä ei oikein auringonkaan mukaan voi mitata, kesällä on aina valoisaa ja talvella pimeää.
        Lapsena pyhäkoulussa kerrottiin että taivaassa ei ole aikaa.

        "Lapsena pyhäkoulussa"

        Minkä lahkon pyhäkoulusta oli kyse ?
        Oletan sen olleen sama joka oli minun naapurin autotallissa,..

        Varmasti ei ollut islamin uskoa, koska, heidän taivas on tässä ja nyt,
        ainakin mitä minä olen siitä uskosta ymmärtävinäni.
        Elikkä se uskonto on, poliittinen usko.

        "Jaakko Hämeen-Anttila ei ymmärrä todellista Islamin uskon luonnetta ja siksi hän erehtyy arvioidessaan Islamin uskoa. Tuon esille kirjoituksessani mitä koraani sekä Islamin pyhät kirjoitukset todella opettavat sekä mitä entiset muslimit sanovat Islamista (kirjoitukseni lopussa on lähdeviitteet ja todisteet kirjoitukseni tekstiin). Tuon myös sen esille ettei Islam ole pelkästään uskonto, vaan poliittinen järjestelmä, joka on koko historiansa ajan pyrkinyt maailmanvaltaan, eli alistamaan koko maailma Allahin ja Islamin uskon valtaan."

        http://www.kotipetripaavola.com/islammitalannentuleetietaa.html


      • VanhusVastasi kirjoitti:

        "Lapsena pyhäkoulussa"

        Minkä lahkon pyhäkoulusta oli kyse ?
        Oletan sen olleen sama joka oli minun naapurin autotallissa,..

        Varmasti ei ollut islamin uskoa, koska, heidän taivas on tässä ja nyt,
        ainakin mitä minä olen siitä uskosta ymmärtävinäni.
        Elikkä se uskonto on, poliittinen usko.

        "Jaakko Hämeen-Anttila ei ymmärrä todellista Islamin uskon luonnetta ja siksi hän erehtyy arvioidessaan Islamin uskoa. Tuon esille kirjoituksessani mitä koraani sekä Islamin pyhät kirjoitukset todella opettavat sekä mitä entiset muslimit sanovat Islamista (kirjoitukseni lopussa on lähdeviitteet ja todisteet kirjoitukseni tekstiin). Tuon myös sen esille ettei Islam ole pelkästään uskonto, vaan poliittinen järjestelmä, joka on koko historiansa ajan pyrkinyt maailmanvaltaan, eli alistamaan koko maailma Allahin ja Islamin uskon valtaan."

        http://www.kotipetripaavola.com/islammitalannentuleetietaa.html

        Vanhemmat olivat helluntailaisia. Muistan pahalla sitä aikaa, lapsuus meni pelätessä helvettiin joutumista. Vanhemmat luopuivat uskosta kunnes kumpikin alkoivat taas uskoa kuoleman lähestyessä.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Vanhemmat olivat helluntailaisia. Muistan pahalla sitä aikaa, lapsuus meni pelätessä helvettiin joutumista. Vanhemmat luopuivat uskosta kunnes kumpikin alkoivat taas uskoa kuoleman lähestyessä.

        Mun lähipiiriin kuukuva vanha mies on ateisti mielestään ja syynä tähän lapsuudessa syvästi uskovaisessa perheessä syntyneet henkiset traumat. Tätä hän jaksaa aina tuoda esille. Kuitenkin kun kysyin että et kuitenkaan ole kirkosta eronnut, hän siihen että tässä iässä ei enää kannata.


    • Seisoivähän

      Laitoin paapan mummua vattupusikossa siis teinkö väärin?vv

      • Nuoruus

        No. mietipä ihan ite, hukkaa tais mennä työsi


    • MullejaSulle

      Kerran tulin lainastossa. Oli niin metoon ollonen katsoja.

    • rajallako

      Aloittaja kyselee milloin vanhuus alkaa, vaikka samalla hän kertoo kuinka ikäraja on jatkuvasti noussut. Eli jos hän tietää kuinka ikäraja on noussut, se edellyttää ihan loogisesti ajatellen hänen myös tietävän mikä se raja on ennen ollut ja mikä se nyt on?

      • Tarviiko AINA hyökätä päin kirjoittajaa. Tympii tuommonen.


      • Jo minun elämäni aikanani on päälle viisikymppiset muuttuneet nuoriksi, vai johtuneeko omasta ikääntymisestäni?
        Vaikka on sellainen sanonta olemassa että viisikymmentä on nuoruuden vanhuus ja vanhuuden nuoruus.


      • niintympiikin
        siilenämää kirjoitti:

        Tarviiko AINA hyökätä päin kirjoittajaa. Tympii tuommonen.

        Miksi TAAS hyökkäät päin minua?


      • niintympiikin kirjoitti:

        Miksi TAAS hyökkäät päin minua?

        Vaikia sanoa miksi taas kun en tommosta nikkiä aikaisemmin muista nähneeni. Katosku jos pitää kommentoida että miksi TAAS, siihen pitää olla joku jatkumo ja aina vaihtuvan nikin kanssa en voi tietä sitä olevan tai missä määrin ja missä asioissa sitä on.


      • Jatkumo-on

        Jatkuu-jatkuu: itse vastasit "rajallako"-kommenttiin kysymyksellä "tarviiko AINA ..." ja "niin tympiikiin" vastaa siihen.


    • tööttt

      Yks mun entinen työkaveri nimitti pientä tttölastaan -ainokaistaan vanhaksi sieluksi - minun pieni mummmu - sanoi vastasyntyneestään - kauniisti ja hellästi -
      - ja ihmisyyttä kunnioittaen.

    • ukkelihko

      Koska vanhuus alkaa?
      se tunnetaan kai
      Siitä on jo kauan
      kiinnin ikä kun sai
      Vain tuntea ihmeen
      ja onnen sen
      Tuo vanhuus on ensimmäinen
      Mistä vanhuus alkaa?
      nyt tiedetä ei
      Iän voima yhteen
      kun ihmiset vei
      He tuntevat ihmeen
      ja uskovat sen
      Näin vanhuus on ihmeellinen
      Koulutiellä aikanaan, kun näin puhuttiin
      Nähnyt ei vain kumpikaan, päiviin tuleviin
      Kuka voisi aavistaa, sen milloin vanhentuu
      Ja vanhuus kun syttyy, pois haihtuu kaikki muu
      Mistä vanhuus alkaa?
      se on salaisuus
      Ikivanha varmaan
      ja meille nyt uus
      Jo aikojen alkuun
      se syntynyt on
      Ja aina on arvaamaton
      Koulutiellä aikanaan, kun näin puhuttiin
      Nähnyt ei vain kumpikaan, päiviin tuleviin
      Kuka voisi aavistaa, sen milloin vanhentuu
      Ja vanhuus kun syttyy, pois haihtuu kaikki muu
      Mistä vanhuus alkaa?
      se on salaisuus

      • Revisiitä

        "Mistä rakkaus alkaa ... " on kyllä "salaisuus" mutta se, mistä vanhuus alkaa, ei ole: jämähtämisestä, kaavoihin kangistumisesta ja vanhoihin tapoihin luutumisesta.


    • 70plus

      Koska vanhuus alkaa, hyvä kysymys. Kai se on suhteellista ja vähän myös yksilöllistä. Ketjusta tuli sen verran pitkä, etten sitä jaksanut lukea, mutta laitan kuitenkin ketjun hännälle omat näkemykseni.

      Virallisesti olin vanhus 63-vuotiaana, kun siirryin vanhuuseläkkeelle. Työtä en silloin lopettanut, vaan tahti kiihtyi. Kuitenkin noin 70-vuotiaana alkoi tekeminen tuntua raskaalta ja vastenmieliseltäkin. Olin kaikessa niin huono , ja alaspäin yhä mennän.
      Lopetinko työt siksi että tulin huonoksi, vaan tulinko huonoksi siksi että lopetin työt, sitä kysyn vielä itseltäni.

      Nyt viisi vuotta myöhemmin en tee enää mitään. Toisten apua en tarvitse, mutta harmittaa, että heikosti olen enää toisten apuna.
      Monet entiset ystäväni ovat säästyneet vanhuudesta, ovat ehtineet kuolla ennen sitä.
      Kiitän luojani jokaisesta uudesta päivävästä, huonstakin. Huonokin päivä on parempi kuin ei päivää ollenkaan.

    • tööttt

      - tavallinen arki ei naisten elosta koskaan katoa - olipa pyhäpäivä tai joku muu.
      Kodin tekemättömät työt aina vastassa. Tosta vanhusten haisemisesta on kymmeniä vuosia pauhattu joten mielellään ihmiset eristäytyy kaikki omiin oloihinsa - käyttivätpä tenoja tahi ei - toka juttu liene ihmisten uskot -tarkkaan on syynätty onko elossa tosiuskoa tai edes ripaustakaan taikaa tai satujen hohtoa
      - onko tukka tuunattu tai edes meikkipohjaa naamalla tai kulmia kurtistamanna
      - ja milllaisia killuttimia kaulassa tai korvissa
      - pikkuisen pikkumaista pohdintaa ihmisten elosta
      -
      - tää vanhus kääriyttyy vanhoihin rysyysyinnsä ihan mielellään olipa pyhä tai arki- koko elämäniän talous on ollu hyvin tiukalle ahdistettua
      - onnellinen että edes joskus voi mennä rauhassa pihalle ja miettiä mistäs päin tuuli oikein puhaltaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe