Kaasuturbiinialus Finnjet piipahti taannoin Alankomaissa, jossa siihen asennettiin turbiinien rinnalle kaksi dieselmoottoria alennusvaihteineen. Telakointi kesti noin 6 viikkoa. Kun asennusaikaa vertaa hiljattain telakalla alennusvaihteiden vaihdossa käyneeseen dieselalus Baltic Princessiin, niin kestikö dieselöinti työn vaativuuten nähden pitkään, vai suoritettiinko se nopeasti?
Kestikö Finnjetin dieselöinti mielestänne pitkään?
25
263
Vastaukset
- missä.valvonta
Älä Kalluppi jatka enää! Vitsi on jo homehtunut.
- merran.kokija
Olisiko tämä palsta parempi? https://keskustelu.suomi24.fi/harrastukset/veneily/laivat-ja-merenkulku
- Romutettu-uusiokäytetty
Ei ole. Kyllä Finnjetin kaikki osat on jo sulatettu tehty uutta metallia.
- mtream
Älkää ruokkiko trollia ja trolli menehtyy.
- ennen-osattiin
Oli se ainakin paremmin suunniteltu telakointi. BP ajettiin tyyliin Puolaan ja sanottiin että laittakaa uudet askit. No muuten hyvä muttei ne askit sopineet heittämällä. Olisihan remppaa voinut funtsia hieman etukäteenkin.
- 1Asuper
Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.
- toimii.joskus.muistaessa
1Asuper kirjoitti:
Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.
Eilen tosin viimeksi ongelmia
vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
ongelmat jatkuu?
Edelleen , , , - Sarell.H
toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:
Eilen tosin viimeksi ongelmia
vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
ongelmat jatkuu?
Edelleen , , ,Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.
- toimii.joskus.muistaessa
Sarell.H kirjoitti:
Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.
Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018
ongelmat jatkui - Et-sellane-ongelma
toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:
Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018
ongelmat jatkuiJoo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.
- korjaamot.erikseen
Et-sellane-ongelma kirjoitti:
Joo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.
Ei autokansi ole mikään korjaamo. Ne jumissa olevat romut vedetään kyydistä puoliperien siirtoautoilla.
- Luotsit-takaisin
Ei helkatti. Luotsit takaisin ja järkeä foorumeille.
- vain.uutta.osaa
Tuo Finnjetin keissi oli huomattavasti simppelimpi. Siinä ajettiin vaan lavetilla autokannelle päävaihteiden yläpuolelle dieselit ja alennusvaihteelliset kulmavaihteet, joista autokannen läpi akseli päävaihteille ja sinne yksi simppeli jakolaatikko. Lisäksi tietysti dieseltankki, mutta sekin mahtui autokannelle. Ei tarvinnut siis purkaa vanhaa ensin alta pois.
- Kulmajakolaatikkoon
Vai että meinaat näin toteutettavan dieselgeneraattorit...
- Väärä-foorumi
Vielä kun joku selittäisi, miten tämä liittyy laivamatkailuun.
- liittyy.siten
Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.
- Väärä-foorumi
liittyy.siten kirjoitti:
Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.
Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?
Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen. - viikinki.rautavuori
Väärä-foorumi kirjoitti:
Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?
Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen.Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.
Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.
Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua. - Koneidenkanssajailman
viikinki.rautavuori kirjoitti:
Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.
Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.
Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"? - tarkkuutta
Koneidenkanssajailman kirjoitti:
Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"?Tämä palsta on nimeltään "laivamatkat ja risteilyt", jos et sattunut huomaamaan.
- Eli-kaikki-kuuluu
viikinki.rautavuori kirjoitti:
Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.
Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.
Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.Niin näsäviisasta kuin vain näsäviisas voi olla. Mutta jos tuo (onhan laivassa koneet) on sulle laivamatkailun kriteeri, niin silloin kriteerejä on kai täkkipeitteen väri, savujen pesu, köysien materiaali, pohjamaalin vesistöystävällisyys, laivan rakennusmateriaalit, laivan jääkaapit jne jne. Eli kaikki mahdollinen kuuluisi laivamatkailuun. Mukaan lukien miehistön työhansikkaat.
Olet aika surkea häirikkö ja kaiken lisäksi persanan epälooginen.
Paras tuomari istuu aina katsomossa!
On siis vaikeaa yli 40 vuoden päästä arvioida T/s Finnjetin tilaajjien
mietteitä, kun aluksen käyttämän kevyen polttoöljyn hinta oli
jo ennen aluksen tilaamista merkittävästi kallistunut.
Joku saattaa jälkiviisaana sanoa, että piirustuspöydällä ollut nopea alus
olisi kenties kannattanut jättää tilaamatta, mutta siitäkin olisi ollut omat
kustannuksensa.
Reitti Travemündeen oli jaettu kahden varustamon kesken ja 38 - 40 tunnin ylitystä sen aikuisilla pienehköillä aluksilla pidettiin pitkänä. Samaan aikaan uskottiin lisäksi molempisuuntaisen automatkailun kasvuun.
Uutta kalustoa olisi lähiaikoina siis joka tapauksessa tarvittu.
Harmi, ettei alus enää myöhemmin sopinut muillekaan reiteille, joten se joutui naulatehtaalle vain n. 30 v iässä.- finnjet-
FinnJet on kyllä jo romutettu.
- 1977-2008
1977-2008.RIP Finnjet.
- tandemilla
Minkähän tempun tekivät Raumalla, kun saivat toimimaan dieselit yhtä aikaa kaasuturbiinien kanssa? Siihen saakkahan niitä oli voinut käyttää ainoastaan joko tai. Huopuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai908416Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424738Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414391Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit452615Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.981478- 401296
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441246Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641152Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391150Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1671090