Kestikö Finnjetin dieselöinti mielestänne pitkään?

asennusaika

Kaasuturbiinialus Finnjet piipahti taannoin Alankomaissa, jossa siihen asennettiin turbiinien rinnalle kaksi dieselmoottoria alennusvaihteineen. Telakointi kesti noin 6 viikkoa. Kun asennusaikaa vertaa hiljattain telakalla alennusvaihteiden vaihdossa käyneeseen dieselalus Baltic Princessiin, niin kestikö dieselöinti työn vaativuuten nähden pitkään, vai suoritettiinko se nopeasti?

25

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä.valvonta

      Älä Kalluppi jatka enää! Vitsi on jo homehtunut.

      • merran.kokija

      • Romutettu-uusiokäytetty

        Ei ole. Kyllä Finnjetin kaikki osat on jo sulatettu tehty uutta metallia.


      • mtream

        Älkää ruokkiko trollia ja trolli menehtyy.


    • ennen-osattiin

      Oli se ainakin paremmin suunniteltu telakointi. BP ajettiin tyyliin Puolaan ja sanottiin että laittakaa uudet askit. No muuten hyvä muttei ne askit sopineet heittämällä. Olisihan remppaa voinut funtsia hieman etukäteenkin.

      • 1Asuper

        Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.


      • toimii.joskus.muistaessa
        1Asuper kirjoitti:

        Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.

        Eilen tosin viimeksi ongelmia
        vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
        ongelmat jatkuu?

        Edelleen , , ,


      • Sarell.H
        toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:

        Eilen tosin viimeksi ongelmia
        vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
        ongelmat jatkuu?

        Edelleen , , ,

        Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.


      • toimii.joskus.muistaessa
        Sarell.H kirjoitti:

        Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.

        Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018

        ongelmat jatkui


      • Et-sellane-ongelma
        toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:

        Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018

        ongelmat jatkui

        Joo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.


      • korjaamot.erikseen
        Et-sellane-ongelma kirjoitti:

        Joo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.

        Ei autokansi ole mikään korjaamo. Ne jumissa olevat romut vedetään kyydistä puoliperien siirtoautoilla.


    • Luotsit-takaisin

      Ei helkatti. Luotsit takaisin ja järkeä foorumeille.

    • vain.uutta.osaa

      Tuo Finnjetin keissi oli huomattavasti simppelimpi. Siinä ajettiin vaan lavetilla autokannelle päävaihteiden yläpuolelle dieselit ja alennusvaihteelliset kulmavaihteet, joista autokannen läpi akseli päävaihteille ja sinne yksi simppeli jakolaatikko. Lisäksi tietysti dieseltankki, mutta sekin mahtui autokannelle. Ei tarvinnut siis purkaa vanhaa ensin alta pois.

      • Kulmajakolaatikkoon

        Vai että meinaat näin toteutettavan dieselgeneraattorit...


    • Väärä-foorumi

      Vielä kun joku selittäisi, miten tämä liittyy laivamatkailuun.

      • liittyy.siten

        Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.


      • Väärä-foorumi
        liittyy.siten kirjoitti:

        Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.

        Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?

        Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen.


      • viikinki.rautavuori
        Väärä-foorumi kirjoitti:

        Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?

        Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen.

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.


      • Koneidenkanssajailman
        viikinki.rautavuori kirjoitti:

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.

        Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
        Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"?


      • tarkkuutta
        Koneidenkanssajailman kirjoitti:

        Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
        Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"?

        Tämä palsta on nimeltään "laivamatkat ja risteilyt", jos et sattunut huomaamaan.


      • Eli-kaikki-kuuluu
        viikinki.rautavuori kirjoitti:

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.

        Niin näsäviisasta kuin vain näsäviisas voi olla. Mutta jos tuo (onhan laivassa koneet) on sulle laivamatkailun kriteeri, niin silloin kriteerejä on kai täkkipeitteen väri, savujen pesu, köysien materiaali, pohjamaalin vesistöystävällisyys, laivan rakennusmateriaalit, laivan jääkaapit jne jne. Eli kaikki mahdollinen kuuluisi laivamatkailuun. Mukaan lukien miehistön työhansikkaat.

        Olet aika surkea häirikkö ja kaiken lisäksi persanan epälooginen.


    • Paras tuomari istuu aina katsomossa!
      On siis vaikeaa yli 40 vuoden päästä arvioida T/s Finnjetin tilaajjien
      mietteitä, kun aluksen käyttämän kevyen polttoöljyn hinta oli
      jo ennen aluksen tilaamista merkittävästi kallistunut.
      Joku saattaa jälkiviisaana sanoa, että piirustuspöydällä ollut nopea alus
      olisi kenties kannattanut jättää tilaamatta, mutta siitäkin olisi ollut omat
      kustannuksensa.
      Reitti Travemündeen oli jaettu kahden varustamon kesken ja 38 - 40 tunnin ylitystä sen aikuisilla pienehköillä aluksilla pidettiin pitkänä. Samaan aikaan uskottiin lisäksi molempisuuntaisen automatkailun kasvuun.
      Uutta kalustoa olisi lähiaikoina siis joka tapauksessa tarvittu.
      Harmi, ettei alus enää myöhemmin sopinut muillekaan reiteille, joten se joutui naulatehtaalle vain n. 30 v iässä.

    • finnjet-

      FinnJet on kyllä jo romutettu.

      • 1977-2008

        1977-2008.RIP Finnjet.


    • tandemilla

      Minkähän tempun tekivät Raumalla, kun saivat toimimaan dieselit yhtä aikaa kaasuturbiinien kanssa? Siihen saakkahan niitä oli voinut käyttää ainoastaan joko tai. Huopuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      69
      11715
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      97
      8898
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      40
      4566
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      23
      4014
    5. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      97
      3913
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      5
      3871
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      7
      3666
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      21
      3474
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      41
      3276
    10. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      44
      2679
    Aihe