Millä älyllä ja/tai moraalilla enää ko. käyttöjärjestelmiä ja tietokoneita valmistetaan. Minulla on 7 kuukautta vanha tietokone, jonne asennetut valmiit ohjelmat vievät jo useita gigatavuja. Ostin koneen kun edellinen alkoi pysähdellä käyttöturvaksi. Tavoitteena ainakin sähköpostin, netin ja pankkipalvelujen nopea käyttö. Nyt kone ilmoittaa, että nykyisen Windows 10 version tuki loppuu huhtikuussa ja laitteen toiminta ei ole turvattu ellen asenna uutta päivitystä. Päivitys taas ei onnistu tiedotteen mukaan , ellen järjestä lisätilaa päivitykselle. Ensin ilmoitettiin, että päivitys kestää useita tunteja ja vaatii 9 gigan muistitilan. Nyt tilantarve on enää 6 gigaa, mutta koko koneeni kapasiteetti on vain 28 gigaa, josta lähes kaikki jo käytetty, vaikka en itse ole lisännyt koneeseen ohjelmia. Miten tämä yhtälö käytännössä on ajateltu toimivaksi? Minulla ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta poistamalla tiedostoja ja ohjelmia saada vaadittavaa gigamäärää, joka on jo kolmasosan koko koneen kapasiteetistä. Aiemmassa koneessani oli lisättynä koko toimistopaketti word ym. sekä sukututkimusohjelma ja kapasiteetti 4 gigaa. Sinnekkään ei ilmeisesti mahdu uuden windowsin päivitys
Windows 10 pakkopulla ei mahdu
68
2553
Vastaukset
- sq1
Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin asentaa uusi versio 8Gt usb-tikulle ja asentaa vanhan version päälle.
Ensin omat tärkeät tiedot talteen usb-tikulle ja Windows 10 aktivointiavain paperille, jollei ole digitaalista aktivointia. Tuolta sivulta lataat: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10 Usb-tikku koneeseen, klikkaat Lataa työkalu nyt > klikkaat suorita, seuraat näytölle tulevia ohjeita, valitset sen version mikä oli edellinenkin esim. Windows 10 home 64bit. Valitset usb-tikun lataus kohteeksi, seuraat koska ilmoittaa valmis.
Windows 10:ssä käynnistät asennus tikun näin: Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen > Käynnistä nyt uudelleen > Käytä laitetta > EFI USB device.- Anonyymi
ei madu, poistin windowsin
- Anonyymi
Kutsun kanssa windowsin poistaja, itse en koske tohon kyllä edes tikullakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kutsun kanssa windowsin poistaja, itse en koske tohon kyllä edes tikullakaan.
Juu, ei kannatakkaan koskea.
- Anonyymi
Hyvä neuvvo
- Anonyymi
Mistä saa windowsin poistajan?
- Anonyymi
Tilasin netistä! Windowsin poistajan!
- Anonyymi
Minä ostin Chromebookin! On hyvä!
- Anonyymi
Kernel panick tuli.
- Hmmmmmmmmm
Ei noin pieniä kiintolevyjä olekaan, ainakaan noin uudessa koneessa. Taitaa pienimmissäkin olla 128 gigaa.
Lisäksi taidat sekoittaa nyt levytilan ja keskusmuistin. Ainakin vanhan koneesi 4Gt on takuulla keskusmuistin määrä ja nykykoneessasi taitaa olla 32Gt keskusmuistia.
Mutta miten on sen kiintolevyn suhteen, ja miten se voi olla liian täynnä ellei sinne ole oikein mitään edes asennettu?
Hmm... vilkaisin äsken että tässä mun tabletissa on kutakuinkin tuon verran levytilaa. Onko sulla siis käytössäsi tabletti vai "oikea" tietokone (läppäri/pöytäkone)?- fdsfdsfdsfdfd
On noita myyty ja myydaan edelleenkin kannettavia joissa 32 GB:n "kiintolevy" eli oikeasti joku SD-kortti mika lie emolle juotettuna.
Ostajan vikahan se on kun paskaa ostaa ja sitten uikuttaa. - AsusDeluxe
fdsfdsfdsfdfd kirjoitti:
On noita myyty ja myydaan edelleenkin kannettavia joissa 32 GB:n "kiintolevy" eli oikeasti joku SD-kortti mika lie emolle juotettuna.
Ostajan vikahan se on kun paskaa ostaa ja sitten uikuttaa.Ohhoh, kaikkea sitä kuuleekin.
Kyllä mä ton tällasessa tabletissa ymmärrän, mutta kyllä läppärissä nyt pitäis jo vähintään neljäsosa tai puoli teraa olla. - Abczyx
Katoppas kotiisi tulevia mainoksia siitä millaisia koneita myydään.
- AsusDeluxe
Abczyx kirjoitti:
En jaksa sellasia katella, kun en kuitenkaan mitään pekettikonetta suostuis ostamaan.
- Abczxy
AsusDeluxe kirjoitti:
En jaksa sellasia katella, kun en kuitenkaan mitään pekettikonetta suostuis ostamaan.
No jos ei tiedä eikä ole kuuluutkaan niin ei kannata mutu tuntumalla arvailla.
- tisilven
fdsfdsfdsfdfd kirjoitti:
Ostajan vikahan se on kun paskaa ostaa ja sitten uikuttaa.Kyllä myyjälläkin pitäis olla joku tolkku siitä, ettei 28 gigan levytilan ja Windows 10 yhdistelmää pitäis mennä myymään. Se on mahdoton yhdistelmä. Ettet vaan ostanu Powerista. Minä ostin ja kävi just niinku sulle. Yritin palauttaa, mutta ei kuulemma ollu mahdollista, ku käyttöjärjrstelmä oli jo asennettu. Mistäs sen toimimattomuden oikein havaitsee, jos ei eka paa konetta käyntikuntoon. Power-nimiset kaupat kierrän tästä lähten kaukaa! Suosittelen muillekkin. Sutki ja kiero firma. Tosin tää on tietty vaan yksittäistapaus. Silti! Tietokonetta ei voi palauttaa, jos käyttis on asennettu! Prkl...
- Anonyymi
Mulla sama! olen opiskelija ja mun pitäis jatkuvasti tehä töitä koneella, mikä ei siis ole mahdollista sillä mun tänhetkisessä kannettavassa ei oo paskankaan vertaa tilaa. En voi ladata wordia tai muita koulunkäyntiäni edistäviä sovelluksia mun koneeseen. En edes sitä vitun windows 10 jota mun kone huutaa päivästä toiseen et pitäis ladata ku mun kone ei enää tue kohta mun nykyisen käyttöjärjestelmän päivitystä. Tyhmänä luulin että osaan ostaa koneen mut halpa oli ja oman rakkaan mummoni sydämen puolesta ostettiin alle 500€ kannettava, sieltä paskasta Powerista. Eka ja vika kerta kun ostan koneen sieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla sama! olen opiskelija ja mun pitäis jatkuvasti tehä töitä koneella, mikä ei siis ole mahdollista sillä mun tänhetkisessä kannettavassa ei oo paskankaan vertaa tilaa. En voi ladata wordia tai muita koulunkäyntiäni edistäviä sovelluksia mun koneeseen. En edes sitä vitun windows 10 jota mun kone huutaa päivästä toiseen et pitäis ladata ku mun kone ei enää tue kohta mun nykyisen käyttöjärjestelmän päivitystä. Tyhmänä luulin että osaan ostaa koneen mut halpa oli ja oman rakkaan mummoni sydämen puolesta ostettiin alle 500€ kannettava, sieltä paskasta Powerista. Eka ja vika kerta kun ostan koneen sieltä.
Älä osta windowskonetta enään.
- Anonyymi
Windows10 = Vikaa jatkuvasti.
- Anonyymi
Abczyx kirjoitti:
Mainoskonetta tuskin kannattaa ostaa.
- Anonyymi
tisilven kirjoitti:
Kyllä myyjälläkin pitäis olla joku tolkku siitä, ettei 28 gigan levytilan ja Windows 10 yhdistelmää pitäis mennä myymään. Se on mahdoton yhdistelmä. Ettet vaan ostanu Powerista. Minä ostin ja kävi just niinku sulle. Yritin palauttaa, mutta ei kuulemma ollu mahdollista, ku käyttöjärjrstelmä oli jo asennettu. Mistäs sen toimimattomuden oikein havaitsee, jos ei eka paa konetta käyntikuntoon. Power-nimiset kaupat kierrän tästä lähten kaukaa! Suosittelen muillekkin. Sutki ja kiero firma. Tosin tää on tietty vaan yksittäistapaus. Silti! Tietokonetta ei voi palauttaa, jos käyttis on asennettu! Prkl...
Hanki sinäkin Chromebook !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Windows10 = Vikaa jatkuvasti.
Kutsun kanssa windowsin poistaja
- Anonyymi
Höpön löpöö.. Tilaa sa kortilla ta ssd uusimalla. Patajäbä-K0lli-whellamies-ym se ei tiedä mistään mitään vaan kehuu windowsia perättömästi kun muusta ei tiedä tai halua tietää.
W10 on kaameen kamala ja vakoilee!
- Windowsterroristi
Uudesta koneestani ei löydy kuin yksi tieto koneen tallennustilasta, joka on 29,1 Gt, josta käytetty jo lähes kaikki. Muistaakseni "vanhassa " koneessani oli ilmoitus keskusmuistin ja tallennusmuistin tilasta erikseen (graafinen esitys) myös "piirakkakuvio), joka sekin jäi jo viikko sitten pyörimään tyhjää. Uskomatonta , mutta totta, kun lähdin tutkimaan asiaa. Minulla on vanhan koneen esite tallella, josta voin tarkistaa asian., kone eikä ynnisty kuin pyörittämään "jotakin". Uusi koneeni on ASUS kannettava ja vanha (3v) HP 255. Sitä ennen omistin vielä yhden kannettavan, joka toimii edelleen ja on kapasiteetiltaan edellisiä suurempi, mutta ei enää netissä (käyttöjärjestelmä ja ohjelmat vanhentuneita) eli suljen kotiverkon kun käytän sitä, jotta se ei pyrkisi nettiin pyörimään ja päivittämään ohjelmiaan. Sekään ei ole vielä kovin vanha ehkä 6-7 vuotta, mutta täynnä vanhoja ohjelmia ja tiedostoja, tein sekä tutkimusta että sukuselvitystä ko. koneella.
- 299
En löytänyt netistä sellaista konetta kuin ASUS HP 255. HP (Hewlett Packard) 255 kyllä löytyi, siitäkin eri malleja, esim. yhdessä oli 500 Gt:n (Gigatavun) mekaaninen (HDD) kiintolevy ja toisessa 128 Gt:n SSD-kiintolevy. Molemmissa oli keskusmuistia 4 Gt.
Eikä käyttöjärjestelmä muistitilaa vaadi vaan kiintolevytilaa. Ja jos kiintolevyllä todellakin on tiedostoja Gigatavukaupalla (mitä en kyllä usko aloittajan tapauksessa) niin ei niitä tarvitse poistaa vaan ne voi siirtää ulkoiselle kiintolevylle, toki ne tämän jälkeen poistetaan koneen kiintolevyltä jotta tilaa vapautuu. Kahden teratavun mobiilikiintolevyjä saa alle sadalla eurolla. - Lue.tarkemmin
299 kirjoitti:
En löytänyt netistä sellaista konetta kuin ASUS HP 255. HP (Hewlett Packard) 255 kyllä löytyi, siitäkin eri malleja, esim. yhdessä oli 500 Gt:n (Gigatavun) mekaaninen (HDD) kiintolevy ja toisessa 128 Gt:n SSD-kiintolevy. Molemmissa oli keskusmuistia 4 Gt.
Eikä käyttöjärjestelmä muistitilaa vaadi vaan kiintolevytilaa. Ja jos kiintolevyllä todellakin on tiedostoja Gigatavukaupalla (mitä en kyllä usko aloittajan tapauksessa) niin ei niitä tarvitse poistaa vaan ne voi siirtää ulkoiselle kiintolevylle, toki ne tämän jälkeen poistetaan koneen kiintolevyltä jotta tilaa vapautuu. Kahden teratavun mobiilikiintolevyjä saa alle sadalla eurolla.Niin,, tuossahan sanottiinkin että uusi kone on Asus, ja vanha oli HP 255.
Asuksen tarkempaa mallia ei sanonut. Voi olla esim. tuollainen ..:
https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/asus-vivobook-r417na-ga006t-14/p-570539/ 32G koneissa ei siellä pitäisi olla mitään ohjelmia ja tiedostoja. Nuo muutaman gigan tallennustilalla varustettujen laitteiden tallennustila on Windowsille ja Edgen väliaikaistiedostoille ja muulle vastaavalle. Mitään omia tiedostoja ja sovelluksia ei näissä käytetä. Omat tiedostot on siellä OneDrivessa, Microsoftin pilvessä. Käyttö on sitä Edge selaimen käyttöä. Edge selaimella voi käyttää sitä MS Office Liveä myös ja tiedostot menee sillä OneDriveen.
En nyt ymmärrä mikä tässä on se ongelma, että kyllä näissä nyt normaalisti käytettynä pitäisi toimia ihan hyvin, eli ei asenneta mitään sinne tai pidetä tiedostoja.- Anonyymi
windows on vakoilija ja mittää microsoftin juttuja ei tule käyttää.
- Anonyymi
Windows on BSoD järjestelmä
- Anonyymi
299 kirjoitti:
Eikä käyttöjärjestelmä muistitilaa vaadi vaan kiintolevytilaa. Ja jos kiintolevyllä todellakin on tiedostoja Gigatavukaupalla (mitä en kyllä usko aloittajan tapauksessa) niin ei niitä tarvitse poistaa vaan ne voi siirtää ulkoiselle kiintolevylle, toki ne tämän jälkeen poistetaan koneen kiintolevyltä jotta tilaa vapautuu. Kahden teratavun mobiilikiintolevyjä saa alle sadalla eurolla.Ei Asuksen vika, vaan Windowsin vika.
- Anonyymi
Avaus on asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Asuksen vika, vaan Windowsin vika.
w10 sekoilee muillakin merkeillä.
- awertetwet
Ei tuo 29,1Gt pidä paikkaansa. Onko siinä kiintolevyllä useita osioita?
- juusee
Ihme höpinää, kyllä noita 32G roskaläppäreitä (= tabletti näppäimistöllä ) taitaa vieläkin olla kaupan 199:-.
- 32gt-ssd-levy
Koneessa on luultavasti SSD-levy, jotka on usein pienempiä, kuin tavallliset kiintolevyt.
esim. 32gt kiintolevy, jossa varausyksikkö vie pari gigaa muistia levyltä. - ÄläOsta
Noissa 200€ koneissa on emolle juotettu 32 tai 64 GB flash muisti eikä niissä yleensä ole edes paikkaa oikealle levylle.
- mahtuumahtuu
Windows 10:ssä on puhdas asennus työkalu. Win i -> päivittäminen ja suojaus -> palauttaminen ...
Sitten saat uuden windowsin. Huomio! Menetät sinun tiedostot esim. kuvat, asiakirjat, asetukset ja ohjelmat, jos valitset puhtaan asennuksen.
Kun olet tehnyt puhtaan asennuksen, muokkaa asetuksia sinulle sopiviksi. Ota mainokset pois ja suorituskyky asetukset tappiin. Asenna ohjelmat jne.
Jos haluat säilyttää tiedostot. Siirrä ne pilveen OneDrive, Google Drive, Dropbox. Tai muualle jos sinulla on.- mietintää
Mitä sinä höpötät? Lue nyt aloittajan kirjoitus uudelleen. Tuolla sinun tavalla tulee sama versio W10:stä, mikä on koneella palautusosiossa, ilmeisesti versio 1607, mikä vanhenee ensi kuussa. Aloittaja haluaa uudemman version W10:stä. Odottaisin kyllä vielä sen kuukauden, että tulee 1803 versio, ennen uuden asennusta.
- Anonyymi
mietintää kirjoitti:
Mitä sinä höpötät? Lue nyt aloittajan kirjoitus uudelleen. Tuolla sinun tavalla tulee sama versio W10:stä, mikä on koneella palautusosiossa, ilmeisesti versio 1607, mikä vanhenee ensi kuussa. Aloittaja haluaa uudemman version W10:stä. Odottaisin kyllä vielä sen kuukauden, että tulee 1803 versio, ennen uuden asennusta.
Winboijaat tykkää katsella Kernel panic on ilmoitus käyttöjärjestelmän ytimen kaatumisesta eli BSoD aiheutetaan Windows NT -ytimen funktiolla KeBugCheckEx
- Anonyymi
mietintää kirjoitti:
Mitä sinä höpötät? En kyllä odota yhtään.
Chromebookin ostoksi tää menee.
- näin_täällä
MInulla on ollut reilun vuoden verran 32Gigan levyllä Ubuntu. Tilaa on jäljellä ~15 gigaa. Levyltä voi kyllä siivoilla joutavanpäiväistä video, kuva yms tiedostoa jos olisi lisätilantarve.
- Bersel
4Gt oli keskusmuistia ja tässä taas puhutaan tallennustilasta. Opettele ero.
Win10, pari selainta, virustorjunta, pari työpöytäohjelmaa yms. pientä vievät yhteensä noin 20 gigaa tilaa, joten sinulla pitäisi olla kymmenen gigan verran tyhjää ja tämä riittää päivitykseen. Jos ei ole, niin koneessa on jotain valmistajan sälää tai itse asennettuja ohjelmia, kuvia tai muuta sellaista, jotka tuollaisessa laitteessa on tarkoitettu tallenenttavaksi pilveen tai erilliselle muistikortille.
32 gigan laitteet on tabletteja, puhelimia ja leluja, ei mitään tietokoneita.- näin_täällä
Minulla on Ubuntu, pari selainta, ei virustorjuntaa, pari tusinaa työpöytäohjelmia ja nuo mahtuu helposti 10Gigaan. Ja kyllä minä omat tiedostoni tallennan ihan omaan koneeseen, tämä on siis todellakin tietokone.
- 20Gt_huuhaata
Tuohon 20Gt ei ole laskettu palautusosiota. Voit yrittää tehdä puhtaan asennuksen, et pääse alle 24Gt täysin riisutullakaan versiolla. Minä yritin, pääsin 25,4Gt.
- aslakkialatölviöstä
20Gt_huuhaata kirjoitti:
Tuohon 20Gt ei ole laskettu palautusosiota. Voit yrittää tehdä puhtaan asennuksen, et pääse alle 24Gt täysin riisutullakaan versiolla. Minä yritin, pääsin 25,4Gt.
Muuta tablettitilaan niin pääset 12.6G tai jopa alle.
- jos-win-hal-pys-reinstal
32-bittiset järjestelmät: 16 Gt; win 10
64-bittiset järjestelmät: 20 Gt; win 10
Kylläpäs puhdas windows 10 on syöppö. Windows 7 vie suunnilleen saman verran.
Linux käyttikset vie 1-10 GB. Eli jos tarvitset tilaa on näköjään linuxiin vaihdettava.
https://thishosting.rocks/best-lightweight-linux-distros/ - Kakka-asus
Noin pienillä massamuisteilla varustetuissa koneissa pitäisi olla lisämuisti-paikkoja flash- muistikorteille. Asus on tehny täyttä kakkaa , kun on asentanu win10 :in 32gt massamuistille.
- Windowsterroristi
Hyvä että herättää keskustelua. Löysin laatikon, jossa kone oli ostettaessa ja malli on ASUS E402S , näyttö on 14 tuumaa, USB portteja vain kaksi , ei levyasemaa, mutta muistit ovat HDD 32 EMMC ja RAM DDR3L 4G, eli enemmän kuin oletetussa. Olin tietysti hölmö, mutta minulla oli kiire kun se parempi kone jumitti ja tarvitsin nettiyhteyttä heti. Oletin korjaavani vanhemman koneen tai voivani korjauttaa. Se kuitenkin aukesi silloin itsellään, oltuaan kolme viikkoa lakossa. Kävin Giganttissa ja Prismassa sekä Citymarketissa. Giganttin konetta hain, mutta mainoksen konetta olisi pitänyt odottaa pari viikkoa, esillä oli vain mallikone.
En tiedä miksi ASUS antaa koneen kapasiteettia tarkasteltaessa vain yhden tiedon koneen muistille. Sen sijaan selviä viestiä tulee tekstinä, että windowsin uusinta versiota ei voida asentaa, koska muisti ei riitä ja sen että asennus vaatii 9Gt , joka myöhemmin aleni 6GT. Saan ohjeita että laite vaatii muistin takia uudelleen järjestelyjä, koska muistitilaa on vähän.
Tarkastelin myös sen kaikkein vanhimman kannettavani muisteja. Koneessa on 72Gikaa molempia muisteja, tallennusmuistissa on paljon vapaata tilaa, mutta ei RAM muistia kovin paljoa. Kannettavassa on Windows 7, Hp 255 oli Windows 8, jonka päivitin Windows 10. Tähän ASUS koneeseen en haluaisi mitään uutta, mutta kone itse vaatii jatkuvasti päivityksiä. Siihen oli asennettu valmiiksi yllättävän paljon ohjelmia, kapasiteettin verrattuna joiden toimintaa ja käyttöä en tunne enkä niitä tarvitse, mutta kun ne voivat liittyä johonkin toiseen ohjelmaan, joka sitten taas ei toimikkaan en uskalla automaattisesti niitä poistaakkaan. En ole edes ottanut toimistopakettia jota tarjotaan ja jonka valmis pohja ja koekäyttö on tarjolla.- muistiRAM-levytilaDisk
Onko vielä ongelmaa? Mites vanhan koneen laita, voisitko kertoa?
- Bersel
Poista koneesta kaikki ylimääräinen ja putsaa sieltä myös aiemmat Win10 päivitysten jättämät palautuspisteet ja vastaavat, niin saat tilaa päivitykselle. Tyhjennä myös roskakori ja poista erillinen virustorjunta jos olet sellaisen asentanut. Hyvä virustorjunta on muuten ihan ok, mutta tällaisessa koneessa sellaista ei voi pitää tilaongelmien takia. Tyhjennä myös selaimen välimuisti.
Ohjauspaneeli > Järjestelmä ja suojaus > valvontatyökalut (vapauta levytilaa): katso löytyykö listasta jotain mitä voit poistaa. Ainakin ennen Windowsin vanhojen päivitysten palautukset sai poistettua tätä kautta.
Jatkossa ei kannata koskaan ostaa eMMC-muistillisia läppäreitä, koska nämä ovat turkasen hitaita ja lyhytikäisiä. Osa valmistajista kehtaa vielä markkinoinnissa kutsua niitä "flash-levyiksi" ja johtaa näin harhaan, koska flash-levyt ovat yleensä nopeita, mutta nämä eMMC-levyt, vaikka ovatkin sinänsä flash-tekniikkaa, ovat kaukana laadussa ja nopeudessa SSD- ja M.2-massamuisteista. - Anonyymi
Bersel kirjoitti:
Poista koneesta kaikki ylimääräinen ja putsaa sieltä myös aiemmat Win10 päivitysten jättämät palautuspisteet ja vastaavat, niin saat tilaa päivitykselle. Tyhjennä myös roskakori ja poista erillinen virustorjunta jos olet sellaisen asentanut. Hyvä virustorjunta on muuten ihan ok, mutta tällaisessa koneessa sellaista ei voi pitää tilaongelmien takia. Tyhjennä myös selaimen välimuisti.
Ohjauspaneeli > Järjestelmä ja suojaus > valvontatyökalut (vapauta levytilaa): katso löytyykö listasta jotain mitä voit poistaa. Ainakin ennen Windowsin vanhojen päivitysten palautukset sai poistettua tätä kautta.
Jatkossa ei kannata koskaan ostaa eMMC-muistillisia läppäreitä, koska nämä ovat turkasen hitaita ja lyhytikäisiä. Osa valmistajista kehtaa vielä markkinoinnissa kutsua niitä "flash-levyiksi" ja johtaa näin harhaan, koska flash-levyt ovat yleensä nopeita, mutta nämä eMMC-levyt, vaikka ovatkin sinänsä flash-tekniikkaa, ovat kaukana laadussa ja nopeudessa SSD- ja M.2-massamuisteista.Voi näitä sen valheitas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi näitä sen valheitas.
Teillä pienivehkeisillä on näitä ongelmia.
Ei se ole minkään amerikkalaisyrityksen vika, jos teidän vehkeenne on liian pienet. Yrittäkää kasvattaa niitä tai tyytykää siihen, että nallekarkit ei mene aina tasan. - Anonyymi
Bersel kirjoitti:
Jatkossa ei kannata koskaan ostaa eMMC-muistillisia läppäreitä, koska nämä ovat turkasen hitaita ja lyhytikäisiä. Osa valmistajista kehtaa vielä markkinoinnissa kutsua niitä "flash-levyiksi" ja johtaa näin harhaan, koska flash-levyt ovat yleensä nopeita, mutta nämä eMMC-levyt, vaikka ovatkin sinänsä flash-tekniikkaa, ovat kaukana laadussa ja nopeudessa SSD- ja M.2-massamuisteista.Minä poistin koko windowsin ja latasin mintin.
- Windowsterroristi
Mikään ei ole muuttunut, aikaa Windows 10 tuen loppumiseen on vielä vajaa kakis viikkoa ja vanha kone pyörittää tekstiä sinisellä pohjalla oli taloyhtiön wifi päällä tahi ei. Tekstissä HP ja pyörivä ympyrä, harvakseen koneeseen tulee teksti, että se on käynnistettävä virheen takia jota korjataan. Mitkään netistä tai täältä saadut ohjeet eivät toimi , viimeinen ihan HP: ohje olisi käyttää esc painimetta monta kertaa ja sitten F11, jotta pääsisi edes vikatilaan.
- Windowsterroristi
Anteeksi kirjoitusvirheet yllä tekstissäni. Syy: tuli puhelu kesken kirjoituksen. Vanha kone olisi tärkeä saada toimintaan, koska siinä on kaikki tärkeät käyttämäni ohjelmat ja tiedostot. Olen pyrkinyt pitämään ASUKSEn omilta käyttämiltäni ja lisäämiltäni ohjelmilta pienenä. Löysin esitteen, jonka pohjalta ostin ASUKSEN, mielestäni esitteen mukaan kone vastasi silloista käyttötarvettani nopeana kakkoskoneena netissä surffailuun. HP toimi kesän jälkeen tähän asti lähes normaalisti, joskus pelotteli vähän netille pääsyn suhteen.
- okokokok
Kone ei käynnisty? Ei päivitä työpöydällä? Käynnistyy valmistellaan päivityksiä näyttöön?
Jos vika noist, niin anna pyöriä 24h kun kerran huono wifi mikä katkeilee.
1. Ei saa olla sovelluksia ja tiedostoja koneella, pois kaikki.
2. Poista palautuspisteet ja uudelleenkäynnistä
2. Aja Windowsin levynsiivoustyökalu, sieltä levyn ikonia klikkaamalla hiiren oikealla napilla ja valitset "järjestä uudelleen". Järjestelmänvalvojana voi sitten siivota tiedostoja enemmänkin ja uudelleenkäynnistä.
3. Mene järjestelmänvalvojana kansioon Windows\SoftwareDistribution\Download ja poista sieltä kaikki
4. Käynnistä komentorivi järjestelmänvalvojana ja aja komento:
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase
Sitten kun tuo on aikojen kuluttua valmis niin uudelleenkäynnistä.
Jos ei ole mitään ohjelmia ja omia tiedostoja, pitäisi olla nyt tilaa yllin kyllin eli sitten yritä päivittää. Jos ei onnistu niin sinulle on myyty jotain kuluttajansuojalain vastaista paskaa ja pitäisi ottaa yhteyttä myyjään.- Windowsterroristi
ASUKSEN kohdalla en ymmärrä miten tallenustila on täyttynyt, tarkistin sovellusohjlmien muistin tarpeen ja se on 14,6 Gt , kuitenkin laite väittää että käytössä on jo pitkälle yli 20Gt, lähes kaikki käytettävissä oleva, tiedostoni ovat vielä pienet, kun olen käyttänyt sitä HP 255 enimmäkseen.. Viruksia ei löytynyt Avaksen mukaan. Alla tiedot ostamastani ASUKSESTA
Asus EeeBook E402SA-FR233T 14" kannettava tietokone
ASUS E402SA on kevyt ja tyylikäs väriltään valkoinen multimediakannettava, jonka kattavat ominaisuudet sekä uskomaton hinta-laatusuhde hakevat vertaistaan!
Laite on varustettu energiatehokkaalla Intel Celeron N3060 –suorittimella, 4GB keskusmuistilla sekä nopealla 32GB EMMC-tallennustilalla, jonka avulla Windows käynnistyy ja toimii salamannopeasti. Laitteen sisäistä tallennustilaa pystyy helposti laajentamaan SATA III -liitännäisellä 2.5" kiintolevyllä tai SSD-levyllä.
Laitteen huipputerävä 14" näyttö tukee Full HD -resoluutiota ja se tarjoaa erittäin laajat katselukulmat. Erityisen kapeiden kehyksiensä ansiosta laite on perinteisten 13,3" kannettavien kokoinen isommasta 14" paneelista huolimatta.
ASUS E402SA sisältää kaiken olennaisen päivittäiseen työskentelyyn sekä yhteydenpitoon!
• 14" Full HD LED-kirkasnäyttö, resoluutio 1920 x 1080
• Intel Celeron N3060 -tuplaydinprosessori (max 2.48 GHz)
• Integroitu Intel HD 400 -näytönohjain
• 4GB keskusmuisti
• 32GB EMMC-tallennusmuisti
• WLAN 802.11b/g/n & Bluetooth 4.0
• Liitännät: HDMI, VGA, RJ45, Audio, USB 2.0 & USB 3.0
• SD-kortinlukija
• Asus SonicMaster -audioteknologia
• Laadukas Chiclet-näppäimistö
• Mitat (LxSxK): 33.9 x 23.5 x 2.2 cm
• Paino: 1.65kg
• Windows 10 64-bit käyttöjärjestelmä
Takuu 2 vuotta
Näytön koko, tuumaa 14
Optinen asema Ei
Massamuisti SSD
Prosessori- harkintaan
Nyt ajattelet järkevästi, mitä minä tarvitsen niistä Asuksen ohjelmista? Minä tein puhtaan W10
asennuksen usb-tikulta ja poistin minulle turhia sovelluksia.
Sovellukset ja pelit vievät tämän jälkeen tilaa 5,21 Gt. "ASUKSEN kohdalla en ymmärrä miten tallenustila on täyttynyt, tarkistin sovellusohjlmien muistin tarpeen ja se on 14,6 Gt , kuitenkin laite väittää että käytössä on jo pitkälle yli 20Gt, lähes kaikki käytettävissä oleva, tiedostoni ovat vielä pienet, kun olen käyttänyt sitä HP 255 enimmäkseen.. Viruksia ei löytynyt Avaksen mukaan."
Koita nyt ymmärtää,että siinä koneessa ei ole tarkoitus käyttää mitään Avastia, siinä ei ole tarkoitus pitää yhtään mitään tiedostoja eikä mitään sovelluksiakaan.
Sen koneen 32G tallennustila on tarkoitettu WINDOWSILLE. Kaikki muu roska pois. Eli aloita vaikka palauttamalla laitetehdastilaan eli ihan tyhjäksi, käyttöönoton yhteydessä se järjestelmänvalvojan tili muotoa Omistaja tai Admin, päivitä täysin ja uudelleenkäynnistä niin monta kertaa kuin tarvitsee. Sitten luo tavallinen käyttäjätili etunimelläsi ja yhdistä se Microsoft tiliin muotoa [email protected] ja sillä sitten käytät tästä lähtien aina sitä konetta.
Tämän jälkeen officeksi löytyy tämä https://office.live.com ja se toimii juurikin sillä samalla Microsoft tilillä ja tiedot tallentuu automaattisesti OneDriveen ja on käytettävissä kun kaikki kirjautuminen menee saman Microsoft tilin kautta.
Sitten et tosiaankaan asenna sinne yhtään mitään tai tallenna tiedostoja, 32G riittää just sille Windowsille, palautuspisteelle, Edgen väliaikaistiedostoille ja sen Windowsin postisovelluksen offline ominaisuudelle. Kaikki muu on enemmän mihin tuo on tarkoitettu. Pitäisi käyttää sen Edge selaimen kautta niitä sovelluksia kuten vaikka sitä officea.
- Windowstwrroristi
Avast ym ohjelmat olivat koneessa jo sisällä lähes käyttövalmiina. vaativat vain hyväksynnän. Asuksen omat mukana tulleet ohjelmat ja ohjeet vievät jo paljon muistitilaa. Täytyyhän virustorjuntaohjelma olla, muuten kone lopettaa toimintansa heti ensimmäiseen virushyökkäykseen. Virustorjuntaohjelmia suositellaan asennettaviksi jopa älypuhelimeen nja tablettiin Kun yritän lukea toisen koneeni wordillä tekemiä tiedostoja, minulle syötetään ensin word 60 päivän koeajalla ja siten pari muuta lukuohjelmaa. Minulle on kahdessa muussa koneessa toimistopaketti word ym asennettuina ja olisi mahdollisuus käyttää vielä yksi asennus, mutta ostamani on jo eri versio kuin mitä kaupataan.Toisen koneen lakkoillessa loppukesällä siirtelin joitain tärkeitä tiedostoja tikulle ja OneDriveen. Tällä tehdyt tallennukset ovat kaikki OneDrivessä, eli eivät vie muistia. Olen opiskellut tietotekniikkaakin, mutta vanhan polven opiskelijana. Jotain ututietoa on silti jäljellä ja ymmärrystä uuteenkin tietoon., mutta miten selviää täysin "tietokoneummikot".
Eilen tuli ihan koneelta tieto ja ohje käyttää win10 uuden version ajoon tikkua, mutta tällä kertaa muistin tarve olikin sitten 14 GT ja minulla olisi ollut 8t:n tikku, jossa vapaata tilaa vähän yli 7Gt.
Konehan toimii vielä, mutta ehkä lakkaa osittain tai kokonaan tietyn kriittisen päivän jälkeen. Ehkä niin käy monille muillekkin. Vanhempi koneeni ei edes varoittanut ja on pyörimässä tyhjää- reinstall-okei
Markkinointia koko virustorjunta nykypäivänä. Jos käyttiksessä on aukko niin sitä ei mikään virustorjunta korjaa (turha). Ei kukaan hyökkää. Rahaa keräävät sinunlaisilta.
Lisää ja poista ohjelma -työkalulla poistat kaikki nuo turhat ohjelmat.
Vanhassa koneessakaan ei varmaan ole mitään rautaongelmaa (ylikuumeneminen voi olla). Asenna se windows uudelleen sille koneelle ja kaikki ongelmat korjaantuu. - helpostihyvä
Oletko kuullut W10 tietoturvaohjelmasta nimeltään Defender, mikä tulee automaattisesti W 10 mukana? Kyseisen koneen valmiit ohjelmat ovat pelkkiä mainossivuille ohjaavia haittaohjelmia, mikä selvisi heti pienellä googlettelulla. Koneen pohjassa keskellä on luukku yhdellä ruuvilla kiinni, missä on valmiina tyhjä paikka kiintolevylle. Pistä siihen kierrätyskeskuksesta hommattu, vanhasta läppäristä tai osta halpa kiintolevy. Tämän jälkeen se palvelee pitkään. Tuossa vielä ohje: https://www.youtube.com/watch?v=9cdgdviEEys
- Windowsterroristi
Lisämuistia olen kyllä ajatellut, mutta kun ensin pitäisi päivittää omat aivotkin. Nykyinen tietotekniikka alalla vaatisi kai käyttäjienkin aivojen jokapäiväistä päivitystä. Niistä valmiiksi esiasennetuista ohjelmista en tiedä mitä ne ovat, nimi ei kerro kuin joistakin, 3D:n poistin ja olen mennyt muutamia yksi kerrallaan lävitse ja tarkistellut netistä mitä niillä tehdään. Minulla on sekä työkuvia että harrastukseen liittyviä kuvia, pidän musiikista jne . Ilman kunnon tekstinkäsittelyohjelmaa en tule toimeen , myöskin tietokoneelta haetut terveyteen ym- arkielämään liittyvät faktatiedot on tallennettava johonkin ja kyettävä edes lukemaan, osa valmiista ohjelmista tukee jotain toista tarpeellista ohjelmaa jne. Tämä laite kyllä taas vie enemmän kuin tuo, samoin kuin vanha autokin, mutta nämä ovat uusia ja silti terrorisoivia.
Ostin tikunkin eilen, mutta ei ainakaan vielä onnistunut senkään kanssa. Koneella oli vielä AVASTIN lisäksi toinenkin valmiiksi asennettu virusohjelma, jonka poistin. Koneen apuohjelmat laskivat asennettujen sovellusten vievän vain 4,6Gt muistia, mistä ihmeestä ko. muistitilan akuutti puute johtuu, kun käytössä on enää pari gikaa. - Windowsterroristi
Pohtijat ovat ilmeisesti pääsiäislomalla. Uudemman koneen kanssa ehkä pärjään, voin asentaa lisäkapasiteettia tai käyttää tikkua jne. Eikä kaiketi ole ihan pakko heti päivittää, mutta se toinen HP 255, joka pyörii tyhjää ja on täynnä tärkeitä vuosien työt vieviä tiedostoja ja kuvia ja hyötyohjelmia. Onnistuin lopulta pääsemään jonkinlaiseen komentotilaan esc:n ja F11:n avulla, mutta käyttäessäni komentoja kone hyväksyi ne , mutta palasi alkuperäiseen tilaansa takaisin. Kumpi käyttöjärjestelmä oikeastaan on käytössä edes Windows 8 vai 10, kun olen sen vanhemman päivittänyt kympiksi. APUA. En halua konettani vieraiden käsiin kuin äärimmäisessä hädässä.
- kovaselittäjä
Kolmas kone 6-7 vuotta vanha kone, käyttöjärjestelmä ja ohjelmat vanhentuneet????
Pistä nyt sen 3 vuotta vanhan HP:n kiintolevy siihen Asuksen tyhjään kiintolevypaikkaan, niin kaikki ongelmat on ratkaistu kerralla.
Kyllä tässä nyt on kyseessä trollauksesta, ei voi muuta sanoa!- Windowstwrroristi
Ei sitä kolmattakaan niin vaan tuhota, se toimii ilman nettiä ja siinä on paljon tiedostoja ja ohjelmia, ne toimivat ellen päästä sitä nettiin pyörimään ja siinä on muistia vielä musiikille ja valokuville esim. Minun aikani ei vielä riitä tallentamaan kaikkea tärkeää jota olen tehnyt eri koneilla jonnekin muualle. Siinä vanhassa (vanhimmassa) on hyvä wordi ja ekseli eikä se kilju päivityksiä ellen päästä sitä nettiin. Todennäköisesti tulostinkin toimii paremmin kuin uuden HP:n mukana tullut. Kyse olisi nyt siitä 3 vuotta vanhasta HP:stä. Miten sen saan edes vikasietotilaan. Kun yritin se palasi pyörimään sitä HP:tä ja tänään ei sitäkään. Kun toimin HP:n omien ohjeiden mukaan pääsin valitsemaan F2:n ja F11 välisten toimintoja. Kun tänään käytin F2:n tarkastelumahdollisuuksia, muistin, kovalevyn akun ym. toimintaa, en enää pääsekään sieltä pois. Kone menee aina F2:n valintoihin, ei enää edes HP pyöri. LÖYTYYKÖ VIISASTA JOKA OSAA POIS LABYRINTISTÄ-
Tiedot talteen ulkoiselle EI JÄRJESTELMÄLEVYLLE, lataat kubuntun (Ubuntu KDE DE:llä)
lataat Rufuksen ja teet boottaavan kubuntu tikun, asennat sen Winukan päälle ja nauti elämästä.
Toimii varmasti nopeammin läppärilläs.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574