Heissan kaikki!
Miulla oli menkat viime vuoden joulukuussa ja nyt tämän vuoden tammikuussa sellaista vähäistä tiputtelua, ja aika tummaa. Nyt on kerran yöllä tullut sydämen rytmihäiriötä, pari kertaa lyö, tulee väli, välillä sitten monta nopeaa lyöntiä perätysten,, näin jatkui 6 tuntia,, sitten rauhoittui. Meni pari päivää sama juttu, mutta kesti vain tunnin. Nyt kolmannen kerran muutaman päivän kuluttua alkoi silleen oikein kunnolla muljahdella, ja samalla työnsi sellaista tuskallista, pahaa oloa, kropasta ylöspäin aaltoina, tuli kamala hiki ja olin punainen kuin keitetty rapu. Sydän jatkoi muljahtelua ja sitten alkoi kamalan kiivaasti lyömään, 109 oli pulssi. Seisomaan ei pystynyt, koska kokoajan tunne, että kohta pimenee. Oli raskasta hengittääkin. Sain lääkäriltä Propral 10 mg pillereitä tähän. Sanoi vain, että eivät ole vaarallisia, vaikka ovatkin tuskallisia potilaalle ja epämukavia. Sitten kun vielä iskee palko ja tuska, selviänkö tästä, mikä minun on.. niin sellaiset kummalliset aallot,, eivät meinaa loppua. Muistan, mulla alkoi jo viime vuonna sellainen kummallinen olo yks kaks,, eli tuosta rinnasta asti yks kaks tuli aaltoileva paha olo säkenöiden päähän ja tuli tunne. pyörtyy ja sydän muljahteli,, mutta se oli aina aika nopsaan ohi,, mutta nyt kun kestää kauan,, tunnin,, ja enemmänkin. Nyt viime kerralla auttoi tuo pilleri vasta, kun olin jo ensiavussa. Alettuani nukkumaan, alkoi taas muljahtelu, muttei niin pahana,, että olisi hilistä, pahaa aaltoilua ollut. Onko teilläkin vaihdevuosien alettua tällaisia oireita? Kun ei oikein mitään muita oireita ole.. Parisuhde toimii tosi hyvin, koska olen kaikin puolin muuten kunnossa :) *ainakin vielä*
Sydämen mujahtelu
13
8069
Vastaukset
- raija
heippa,
minulla ainakin on sydänoireita. kuumia aaltoja ei juuri ole ollut, mutta vaikka olen jo viidettä kuukautta hormonilääkityksellä, ja on aivan kiva ja oma olo, minulla on silti, esim. eilen iltamyöhään, toistuvia sydämen muljahteluja. en usko, että ovat vakavia!
terv
raija- Vaihdevuosi-ikäinen
Minä kyllä tiedän, minkä takia Raijalla on sydän-
oireita. No tietysti, kun ei ole äskettäin saa-
nut miestä.
Hei Raija, voitko kertoa, minkä ikäinen oikeas-
taan olet? Oletko ollut naimisissa?
Joku mainitsi, että pitäisi olla sheriffi tällä-
kin palstalla. Olen todella samaa mieltä siinä
asiassa. Häipyisivät tällaiset Raijat toisaalle.
Vielä yksi kysymys Raijalle. Onko sinulla lapsia? - hiiru-miiru
Vaihdevuosi-ikäinen kirjoitti:
nut miestä.
Vielä yksi kysymys Raijalle. Onko sinulla lapsia?just ajattelin samaa :)
- raija
Vaihdevuosi-ikäinen kirjoitti:
nut miestä.
Vielä yksi kysymys Raijalle. Onko sinulla lapsia?heippa,
olen korkeasti koulutettu akateeminen nainen, 49-vuotias, syntynyt marraskuussa. minulla ei ole lapsia, mutta minulle on tehty 2 aborttia, kun oli 18-v ja kun oli 22-v.
kun tulin raskaaksi, tunsin oloni varsin vieraaksi, ehkä en ole ensimmäinen, joka näin kokee. päädyin kuitenkin oikopäätä aborttiin, koska en halunut riippuvuutta toisesta ihmisestä. se oikeastaan ihan kammoksutti minua.
olen tyytyväinen valintoihini, en olisi koskaan jaksanut hoitaa lasta, ottaa siitä vastuuta ym.
kissat on helppoja hellimisen kohteita niin kuin miehetkin, koirista pidän ihan yhtä paljon, mutta sekin toisi elämääni liiaksi riippuvuutta.
halun liitää elämän läpi kuin vapaa lintu!
terv
raija
- Judd
Minulla on ihan samanlaiset oireet paniikkihäriökohtauksen aikana, jolla nyt ei ole varsinaisesti mitään vaihdevuosien kanssa tekemistä.
Joskus kohtaus kestää parikymmentä minuuttia, joskus koko päivän - ja mitä tahansa siltä väliltä. Yleensä mitä lievempi kohtaus, sen kauemmin kestää. Lyhyt ja raju kohtaus vie lähes tajun. Onneksi kohtaukset tulevat itselläni useimmiten iltaisin ja öisin.
Ei ole vaarallista, mutta selkeä oire jostain mielenterveyden ongelmasta kuitenkin - ja erittäin epämukavaa.... Itselläni eteni vähitellen vaikeaan depressioon asti. Hoito terapiaa ja mielialalääkitys.- Nita
minulla alkoivat sydämen tykyttelyt ja muljahtelut just vaihdevuosien alkaessa. Olin silloin 49 nyt olen 56 ja vieläkin vaan tykyttelee ja muljahtelee.Syön hormoneja ja betasalpaaja mutta eivät paljon auta.
Olen kyllä kuullut että sydämen rytmihäiriöt voivat alkaa vaihdevuosissa. Gynekologini vaan ravistelee päätä.Olen käynnyt kardiologilla, ei pitäisi olla sydämessä vikaa.
Minä olen kyllä sitä mieltä että hormonitoiminta jotenkin vaikuttaa sydämeen. - Nainen53v.
Siltä minustakin tuntuu, että sydämenrytmihäiriöt jostain muusta. Nuoruudessani sairastin paniikkihäiriötä (onko tullut takaisin?), muttei noin kauan sydämen tykytyksiä. Kait samalla pelko lisäsi kestoa, sekä tuli tosi voimakkaana muutenkin. Ja kun tuntuu, ettei miulla kuitenkaan ole mitään muita vaihdevuosioireita. Kait kun on ollut kaikenlaista jännitettävää nyt tässä lähiaikoina, se kait laukaisi. Miulla on rauhoittavia, joita otan tarvittaessa. Olen yrittänyt päästä niistä eroon, koska aikoinaan ne määrättiin psyykkeeseen ja sitten 20 vuoden kuluttua todettiinkin, miulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Silloin olinkin jo niin huonossa kunnossa, että enpä olisi enää tarvinnut minkäänlaista lääkäriä ½ vuoden kuluttua, jollei vihdoinkin eräs lääkäri uskonut, on jotain muutakin, kuin vain psyyke. Psyyke rauhoittui, kun sain lääkkeet vajaatoimintaan.
- tätä!
Diasporal on hyvin imeytyvä magnesiumvalmiste. Useimmat markkinoilla olevat tuotteet eivät imeydy koostumuksensa takia hyvin, jos juuri ollenkaan!
Ubikinonkin saattaa lisänä auttaa.
On selvää, että muljahtelua pelästyy!
Joku esitti paniikkihäiriötä syyksi: kyse onkin siitä, kumpi oli ensin paniikki vai muljahtelu, joka herkästi aiheuttaa paniikin!
Asiat eivät aina ole niin yksiselitteisiä!
Kysymys onkin siitä, mikä muljahtelun aiheuttaa - magnesiumin puute on eräs mahdollisuus.
Kaikki vaihtoehdot kannattaa ottaa huomioon - hyvää jatkoa!- Nita
magnasium auttaisi. Minun vaivoja ei poistanut. Sitä ehdotellaan sydänpalstallakin usein.
- viattomia vai ei
Olen kuullut sellaista näistä muljahteluista ja rytmihäiriöistä, että jos niitä tulee levossa niin eivät olisi vaarallisia, mutta jos rasituksessa alkaa lonksahdella, kannattaa tutkituttaa tarkemmin. En kyllä uskalla vuoren varmasti olla tätä mieltä.
Sinuna hankkiutuisin asiantuntijalääkärille lisä setvimistä varten. Holter-vuorokausinauhotus voisi napata häiriön, kokeile myös sitä.
Itselläni ilmenee myös niitä rasituksessa tulevia ja lääkäri kehoitti ekg:hen heti sellaisen ilmestyessä.
Ei sitä tahdo tavallinen tallaaja tietää, mikä häiriö on viaton, mikä "viallinen".- Nita
rasituksessa ja lääkäri on sanonut niitäkin vaaratomiksi. Joskus kävellessä sydän tekee ihmellisiä voltteja, niin että on pakko pysähtyä.
Holtteria on ollut kaksi kertaa.Käytän betasalpaaja.. mutta kyllä muljahtelut silti tuntuvat.. ei niin voimakkaaana vaan..
- välillä
Mulla on 10 vuotiaasta saakka ollut rytmihäiriöitä silloin tällöin, nuorena tyttönä enemmän, raskausaikana ei ollenkaan eikä silloin kun lapset oli pieniä. Mun rytmihäiriö on tutkittu ja todettu vaarattomaksi (lisälyöntejä). Kun jouduin keltarauhashormonikuurille (Terolut) muutama vuosi sitten, niin se pahensi mun rytmihäiriötä ja siksi lopetinkin sen kuurin runsaan puolen vuoden jälkeen. Nyt lääkäri määräsi mut uudestaan sille kuurille ja 10 päivän syömisen jälkeen eilen illalla oli taas sellainen pahemman tuntuinen rytmihäiriö! Ilman muuta hormonit vaikuttaa sydämeen.
- tieto auttaa
Myöhäinen kommentti. Kyllä juuri tuollaista minunkin kokemukseni on ollut kun vaihtarit rynni kunnolla päälle. Estrogeenin puute aiheuttaa kaikenlaisia oireita. Huh sentään. Koettakaa kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241