Skitsofreenistyyppinen häiriö

jotaintukeakaivataan

Tuollaista diagnoosia on pohdittu mun kohdalla, mutta virallisesti ei oo vielä mitään todettu. Nyt oon lääkkeitten avulla paremmassa kunnossa, mutta pelottaa, että oon sairastumassa skitsofreniaan. Ilmeisesti 2/3 skitsofreenistyyppisistä ihmisistä myöhemmin kehittää skitsofrenian.

Onko tällä palstalla joku sattumoisin saanut saman diagnoosin ja millaisia oireita sulla oli? Kehittyikö sairaus myöhemmin skitsofreniaksi, vai mikä on tilanne nykyään? Pelottaa tosi paljon ja haluisin vaan tappaa itseni.

11

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VertaisenNeuvo

      Laadi ainakin pika pikaa oikeudelliset asiakirjat, kuten edunvalvontavaltuutus, hoitotahto ja testamentti yms. Ja noihin tärkeä saada liitteeksi lääkärintodistus kelpoisuudesta tehdä kyseiset asiakirjat. Jos ja kun skitsofreniadiagnoosin saa ei ole enää "kelpoinen" terveydentilan suhteen näiden laadintaan. Elinikä jää huomattavan lyhyeksi verattuna muuhun väestöön eli kannattaa olla ajoissa näiden suhteen.

      • jotaintukeakaivataan

        Miksi edunvalvontavaltuutus pitäis olla? Tuskin tuhlaan rahojani holtittomasti vain skitsofrenian takia. Omaisuutta mulla ei ookaan, kun asun vielä kotona. Olen vasta 21-vuotias ja toisaalta en oo pystyny asumaan itsenäisesti pahan masennuksen takia. Sen oon kuullutkin, että elinikäähän tommonen sairaus tavallaan lyhentää. Toisaalta mä oon siitä vaan ilonen, koska tän masennuksen takia jokainen päivä on tuskaa.


      • Hkjf
        jotaintukeakaivataan kirjoitti:

        Miksi edunvalvontavaltuutus pitäis olla? Tuskin tuhlaan rahojani holtittomasti vain skitsofrenian takia. Omaisuutta mulla ei ookaan, kun asun vielä kotona. Olen vasta 21-vuotias ja toisaalta en oo pystyny asumaan itsenäisesti pahan masennuksen takia. Sen oon kuullutkin, että elinikäähän tommonen sairaus tavallaan lyhentää. Toisaalta mä oon siitä vaan ilonen, koska tän masennuksen takia jokainen päivä on tuskaa.

        Ei kyseessä ole sairaus vaan oireyhtymä, jonka ennuste on hyvin yksilöllinen. Elämää se ei lyhennä tippaakaan, vaan lyhentynyt elinikä johtuu itsemurhista ja vaarallisista lääkkeistä, joita heille syötetään sekä epäterveellisistä elämäntavoista. Ei ole mitään syytä, ettei skitsofreniadiagnoosin saanut voisi elää normaalipituista elämää, jos haluaa. Samalla tavalla köyhyys lyhentää elinikää ->johtuu köyhyyden kanssa korreloivista muista riskitekijöistä.


      • tuuttaava4
        Hkjf kirjoitti:

        Ei kyseessä ole sairaus vaan oireyhtymä, jonka ennuste on hyvin yksilöllinen. Elämää se ei lyhennä tippaakaan, vaan lyhentynyt elinikä johtuu itsemurhista ja vaarallisista lääkkeistä, joita heille syötetään sekä epäterveellisistä elämäntavoista. Ei ole mitään syytä, ettei skitsofreniadiagnoosin saanut voisi elää normaalipituista elämää, jos haluaa. Samalla tavalla köyhyys lyhentää elinikää ->johtuu köyhyyden kanssa korreloivista muista riskitekijöistä.

        Oireyhtymä viittaa sairauteen. Kun oireyhtymän etiologia selviää siten, että se voidaan erottaa muista sairauksista omakseen, saa kyseinen oireyhtymä yksilöllisen sairausnimen.


      • dfsafdsa
        tuuttaava4 kirjoitti:

        Oireyhtymä viittaa sairauteen. Kun oireyhtymän etiologia selviää siten, että se voidaan erottaa muista sairauksista omakseen, saa kyseinen oireyhtymä yksilöllisen sairausnimen.

        Oireyhtymä viittaa lääketieteessä oireiden yhdistelmään, jolla oletetaan olevan jokin yhtenäinen selittäjä, oletetusti synnynnäiset ja geneettiset syyt. Sairaus on toki vähän määritelmäkysymys, mutta viittasin tässä siihen, että oireiden taustalta ei löydetä mitään fyysistä patologista prosessia, joka selittäisi oireet ja joka itsessään lyhentäisi elinikää. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan skitsofrenian oireet ei muodosta edes yhtenäistä erottuvaa klusteria, vaan eri oireet ilmenevät paljon laajemmin populaatiossa kuin yleensä oletetaan. Joidenkin tutkimusten mukaan esimerkiksi dissosiaatiohäiriöistä kärsivillä on jopa enemmän skitsofreniaoireita kuin skitsofreenikoilla. Kyseisen oireyhtymän etiologiaa ei tulla koskaan selvittämään, koska kyseessä ei ole yhtenäinen ilmiö eikä sille tulla löytämään yhtenäistä selitystä. Skitsofreniaa ei voida ennustaa geenien perusteella, koska geenit selittävät tutkitusti vähän yli 3,4 % skitsofrenian esiintyvyyden vaihtelusta eli se tarkoittaa sitä, että vaikka omaisit kaikki tunnetut riskigeenit, siitä ei voi päätellä juuri mitään riskistäsi ajautua psykoosiin, joka kestää yli kuukauden tai yli kuusi kuukautta (riippuen, mitä tautiluokitusta käytät -kriteerit vaihtelevat). Kaksi ihmistä voivat "sairastua" tähän oireyhtymään 15 eri tavalla ilman, että omaavat yhtäkään samaa oiretta. Tämä on merkittävä ongelma ollut skitosfrenian diagnosoimisessa jo sen keksimisestä alkaen. Mielestäni on vastuutonta pelotella näitä masentuneita ja itsetuhon partaalla olevia ihmisiä jollain mystisellä, kaamealla mielisairaudella, joka tulee ja tuhoaa ihmisen terveyden ja järjen, kun tosiasiassa kyseessä on pseudosairaus, jonka ennusteeseen vaikuttaa kaikkein vahvimmin psykososiaaliset syyt kuten se, miten saa sosiaalista tukea ja ymmärrystä ongelmiinsa. Skitsofrenian hoito ei tätä tukea tarjoa, vaan luo ihmisten päähän katastrofidystopioita, joissa käytännössä ihmisestä tehdään lääkeriippuvainen debiili, jolla ei ole tulevaisuutta eikä kykyä hallita omaa elämäänsä. Ei ihme, että nämä skitsofreenistyyppiset sairastuvat tähän "sairauteen", kun heitä siihen hoidollisesti oikein kannustetaan sen sijaan, että autettaisiin ymmärtämään, mikä elämässä oikeasti on vialla. Tämäkin aloittaja nyt rakentaa itselleen tahattomasti ja täysin turhaan sairaan identiteettiä ja rypee itsesäälissä, kun olisi muitakin vaihtoehtoja elämässä.


    • tuuttaava4

      Mitä tulee skitsofreniaan, tästä linkistä pääsee opettelemaan aiheesta kaiken vaadittavan. Ei kannata ostaa sikaa säkissä ilman, että tutustuu "kauppatavaraan" tarkemmin ennalta.

      wayneramsay(piste)com(kautta)schizophrenia(piste)htm

      • jotaintukeakaivataan

        No kyllä mulla tää psykoosi, vaikka se ei paha ollutkaan, tuntu sen verran rankalta kokemukselta, että voin uskoa kyseessä olevan sairauden.

        En millään jaksanu lukea tota tekstiä, kun se oli niin pitkä, mutta mulla oli selkeitä aistiharhoja ja vainoharhaisuutta, niin että kyllä olin todellakin kipeä niihin aikoihin, kun olin psykoottinen.


      • dfassda
        jotaintukeakaivataan kirjoitti:

        No kyllä mulla tää psykoosi, vaikka se ei paha ollutkaan, tuntu sen verran rankalta kokemukselta, että voin uskoa kyseessä olevan sairauden.

        En millään jaksanu lukea tota tekstiä, kun se oli niin pitkä, mutta mulla oli selkeitä aistiharhoja ja vainoharhaisuutta, niin että kyllä olin todellakin kipeä niihin aikoihin, kun olin psykoottinen.

        Tuossa tekstissä ei ollutkaan kyse siitä, tunnetko sinä tai oletko sinä joskus tuntenut itsesi kipeäksi, vaan skitsofreniadiagnoosin lääketieteellisestä validiteetista. Jos olisit lukenut tuon tekstin tietäisit, että saadakseen skitsofreniadiagnoosin ihmisellä ei tarvitse olla yhtäkään niistä oireista ja ongelmista, joista sinä kärsit. Silti teidän katsotaan "sairastavan" samaa tautia. Teillä ei olisi välttämättä mitään yhteistä. Todistetusti kummallakaan ei olisi mitään muuta aivorakenteellista poikkeamaa paitsi lääkkeiden aiheuttamat muutokset aivoissa (neuroleptit tunnetusti surkastuttavat aivoja), kummallakaan ei olisi mitään poikkeavuutta dopamiinitasoissaan (tuhansien ja tuhansien tutkimusten jälkeenkään tällaista ei olla löydetty) ja te tuskin jakaisitte edes samoja geneettisiä riskejä, jotka altistavat kyseiselle "sairaudelle" (skitsofrenialle ei olla tuhansien tutkimustenkaan jälkeen löydetty mitään merkittäviä, sairautta ennustavia geneettisiä riskitekijöitä). Kirjoittajan mukaan DSM-diagnostinen manuaali onkin kuvannut skitsofrenian oireiden kirjoa varsin laajasti ja vastakohtien kautta viimeisen puolen vuosisadan aikana: "skitsofreenikolla on saattanut olla harhaluuloja tai sitten ei, he ovat joko kärsineet aistiharhoista tai sitten ei, he ovat voineet olla joko levottomia tai katatonisia, iloisia, surullisia tai eivät kumpaakaan, tai sitte liikkuneet edestakaisin ilon ja surun tunteiden välillä". Skitsofrenia onkin kuvattavissa sen verran oireiltaan laaja-alaiseksi häiriöksi, että jokainen ihminen voisi periaatteessa olla diagnosoitavissa skitsofreenikoksi jossain vaiheessa elämäänsä. Vaikka rankan psykoosin jälkeen varmasti haluaa löytää nimen ja selityksen ongelmilleen, niin skitsofrenia ei vain toimi selityksenä. Se ei ole validi sairaus, sen oirekuva on epämääräinen ja sen hoitomuoto perustuu tuhansia kertoja falsifioituihin hypoteeseihin siitä, että näihin epämääräisiin psykoottisiin kokemuksiin liittyisi häiriö dopamiinitasoissa. Olen itsekin ollut psykoosissa ja tiedän, että se voi olla aika traumatisoiva kokemus, mutta sille ei välttämättä siltikään löydy mitään yhtenäistä syytä eikä mitään synnynnäistä poikkeavuutta tai sairautta taustalta.


    • dfxxxx, mikä nikkisi nyt olikaan - hyvinpä ja kaikenkattavasti kerroit sf -oireryhmästä. Olen elämäni aikana tuntenut neljä henkilöä, joille lätkäisty tuo diagnosi - juuri mitään merkittävää yhteistä tekijää en heissä havaitse - paitsi että ovat kukin omalla tavallaan "epäonnistujia", virallisesti ja kovalla kädelle ylhäältäpäin leimattuja.

    • Vinkkaaja

      Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, jos vähääkään on riskinä saada skitsofrenia-diagnoosin, kuten tuossa yllä neuvottiin. Sairaus taannuttaa vähitellen ihmisen, ja aiempi nimitys skitsofrenialle olikin varhaisdementia. Jos on laitoshoidossa, ei ainakaan hoitava psykiatri suostu kirjoittamaan lausuntoa, jossa todetaan henkilön ymmärtävän asiakirjan laatimisen merkityksen. Näin kävi itselleni aiemmin.

      Itse en ole vielä edes täyttänyt 40 vuotta, mutta hoitotaholta on jo painetta ryhmäkoti palveluasumiseen. Olen kuitenkin älykäs ja itse kotona pärjäilevä, tosin erakkohenkinen yksilö. Yksinäisyydessä viihtyminen on kuulemma se pahin oire, jonka perusteella tätä kohdalleni suunnitellaan. Oireet muuten äärimmäisen vähäisiä, lähes olemattomia. Mutta jostain ovat saaneet päähänsä, että kuntoni on heikentynyt.

      Sairastuneesta tulee vähitellen huomaamattaan kuin vanki, jolta viedään itsemääräämismahdollisuudet, ja muut päättävät hänen kohtalostaan. Kannattaa siis ajoissa olla miettimässä tulevaisuuttaan. Itsekin melko shokissa olen omasta tilanteestani, en voinut koskaan kuvitella tilannetta kohdalleni. Joten toivon tästä kokemustiedostani olevan apua muille.

      Kaikkialla ei ihan näin lohdutonta, vaan mm. Hollannissa on eutanasiamahdollisuus niin halutessaan mielenterveyssairaillekin, ja Ruotsissa myös avomuotoinen pakkohoito mahdollisuus, jolloin ei olla pakkohoidon aikana psykiatrisessa sairaalassa lainkaan.

      • hrehfw

        Ruotsi oln tässäkin asiassa meitä edellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      5884
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      62
      3114
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      55
      2506
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1153
    5. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      40
      1131
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1094
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      917
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      823
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      801
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      793
    Aihe