Hammaskiven poisto

672899

onko asiallista toimintaa, että hoitaja poistaa hammaskiven ja hampaitakin koiralta? Vaikka varmasti tuli selväksi, että käsitin hammaslääkärin tekevän toimenpiteen.
Hoitaja luovutti koiran, ja kertoili mitä kaikkea oli tehnyt. Lääkäri oli hoitanut anestesiaa. Nukutus oli ollut kuulemma vaikeaa, tajunnan taso oli vaihdellut. Jäi aika epävarma tunne koko hoidosta, ja aivan kuin lääkäri olisi vältellyt tapaamistani.

18

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirulin.äippä

      Koiruleilla on usein tapana tervehtiä hampuleilla. Silloin on ihan asiallista poistelella hampulit.

      • Äippäkösesiinä

        Sinäkö se siellä luukulla valehtelit?


      • tarkkananytsiellä
        Äippäkösesiinä kirjoitti:

        Sinäkö se siellä luukulla valehtelit?

        Joillekkin lapsukaisille äippäliinin valehtelee suut ja silmät täyteen.Ei pidä uskoa kaikkea,ettei johdeta harhaan.


      • Koirulin.äippä
        Äippäkösesiinä kirjoitti:

        Sinäkö se siellä luukulla valehtelit?

        Luukkuisella millä? Meikämandoliini ei valeihtele koskalaan!


      • Koirulin.äippä
        tarkkananytsiellä kirjoitti:

        Joillekkin lapsukaisille äippäliinin valehtelee suut ja silmät täyteen.Ei pidä uskoa kaikkea,ettei johdeta harhaan.

        Teikätamburiini vain luulee niin, mutta ei se mitään, turha vatuloida asiaa koska sama vika Rahikaisella.


    • lersakka

      Hammaskiven poistaminen ei ole rakettitiedettä. Ultra toimii kuten auton painepsesuri. Eläimlääkäri hoitaa nukutuksen/rauhotuksen,

    • ei_haittaisi

      Ei siinä mitään asiatonta mielestäni ole, varsinkin jos nukutus on ollut vaikea. Järkevämpää se sen lääkärin on valvoa vaikeahkoa nukutusta ja antaa hoitajan poistaa hammaskiveä yms.

    • Hammaskiveä voi myös poistaa hoitaja. Mutta hampaiden poisto on kirurginen toimenpide, joka ei todellakaan pitäisi olla hoitajan, vaan lääkärin tekemä toimenpide.

    • luomut

      Hammaskiven syntyä voi myös ehkäistä ja lemmikki säästyy ikävältä toimenpiteeltä: Jos ruokavalio koostuu pääasiassa raa´asta lihasta, niin hammaskiven muod. vähenee. Minun kissani
      suu ei haise enää pahalle, koska se syö melkein pelkästään lihaa. Raksut ovat sellaisia joissa on vain
      20% vihanneksia eikä viljaa joka voi olla allergisoiva joillekin kissoille. Aikaisemmin sen suu haisi
      ja se johtui hammaskivestä. En tiedä miten on koirien laita, mutta onhan nekin lihansyöjiä.

      • Manch

        Totta tuokin, itekin oon ihmetelly kun nykyään kampanjoidaan koirien säännöllisen hampaidenpesun puolesta siihen sävyyn kuin se olisi itsestäänselvä välttämättömyys joka koiralle. No pitäähän sillon pestä jos eivät muuten pysy puhtaana, mutta kyllä mun mielestä ensisijanen hampaanpuhdistaja on koiralle luonnollinen pureskelu - siis siinä tapauksessa kun pureskelu riittää. Monilla jalostuksen hedelmillä (esim kääpiöt) on sen verran viallinen purukalusto, että hammaskiven poistosta tulee väkisinkin rutiinitoimenpide.


      • Manch kirjoitti:

        Totta tuokin, itekin oon ihmetelly kun nykyään kampanjoidaan koirien säännöllisen hampaidenpesun puolesta siihen sävyyn kuin se olisi itsestäänselvä välttämättömyys joka koiralle. No pitäähän sillon pestä jos eivät muuten pysy puhtaana, mutta kyllä mun mielestä ensisijanen hampaanpuhdistaja on koiralle luonnollinen pureskelu - siis siinä tapauksessa kun pureskelu riittää. Monilla jalostuksen hedelmillä (esim kääpiöt) on sen verran viallinen purukalusto, että hammaskiven poistosta tulee väkisinkin rutiinitoimenpide.

        Kampanjoidaan siksi, että se vaan on tehokkain tapa hoitaa hampaita. Se sitten, onko välttämätöntä jokaiselle, niin ei. Riippuu koirasta. Ja kaikkein eniten syljen koostumuksesta ja hammasaineen vahvuudesta. Eli viimekädessä silläkään ei ole merkitystä, vaikka kuinka vääntäisi luita, lihaa, kuivamuonaa kuivana ym. Jos noit edellä mainitut on "heikossa" kantimissa, niin sitä hammaskiveä vaan tulee.
        Koirahan ei märehdi, ja luitakaan (saati lihaa syödessä), ei kaikki pinnat puhdistu. Ja jos vielä oikein hoto koira, niin se pureskelu jää vielä heikommalle ylipäätään. Josta tullaan siihen hampaitten pesuun ;) Joka siis on kaikkein tehokkain tapa vaikuttaa purukalustoon.


      • munmielestä
        Manch kirjoitti:

        Totta tuokin, itekin oon ihmetelly kun nykyään kampanjoidaan koirien säännöllisen hampaidenpesun puolesta siihen sävyyn kuin se olisi itsestäänselvä välttämättömyys joka koiralle. No pitäähän sillon pestä jos eivät muuten pysy puhtaana, mutta kyllä mun mielestä ensisijanen hampaanpuhdistaja on koiralle luonnollinen pureskelu - siis siinä tapauksessa kun pureskelu riittää. Monilla jalostuksen hedelmillä (esim kääpiöt) on sen verran viallinen purukalusto, että hammaskiven poistosta tulee väkisinkin rutiinitoimenpide.

        "mutta kyllä mun mielestä"
        onkohan sulla pitkäkin kokemus monienkin eri-ikäisten koirien hampaiden hoidosta??


      • Puruleluh

        Siis vihannekset ei ole kissojen normaalia ruokavaliota,

        Kissat eivät ikävä/tosiasi kyllä olla vegetaristeja.

        Ei ihme jos tulee erilaisia suolisto ym hammasongelmia


    • eionnistupeseminen

      Omalta chihultani pitää poistaa hammaskivi jopa pari kertaa vuodessa, ja jo 4 vuotiaana piti poistella hampaita, silloin hankin sen itselleni ja osa hampaista oli huonossa kunnossa, koira piristyi huomattavasti sen jälkeen, entinen omistaja ei ollut huolehtinut koiran suusta, tärkeä asia, oma koiruli ei anna pestä hampaita eikä koskeakaan suuhun joten ei pysty pesemään eikä usein kelpaa mikään kova nappula, joskus kyllä.

    • tetset

      Minä poistatin koiraltani hampaat kokonaan, niin ei ole hammaspulmia. Suosittelen kokeilemaan!

    • Rotuyhdistyshoi

      Eläinlääkärit käyttävät armotta hyväkseen koira ja kissanhoidon suosituksiaan, 500 €. Käyntikertaa .

      Ennen kissat ja koirat pärjäsivät huomattavasti paremmin, tosin lääkärit väittävät että olivat huonolla hoidolla , tiedä sitten kummat olivat huonolla hoidolla lääkärit vai koirat, nyt ainakin lääkärit pärjäävät loistavasti.

      Ja koirat ja kissat ovat kaikki vilja allergisia ennen ei ne viljaa syöneet missään muussa kuin hRvoin levänkannikan ehkä söivät .

    • Toiminutonennentoi

      Vilja, porkkana eikä muukaan vihannes ole näiden eläimien ruokaa, ovat lähinnä märehtijöille ja seka syöjille sopivaa.

      Nyky ihmisille vain sen verran heikosti opetetaan fysiologiaa että he uskovat kaiken sen mihin itse uskovan olevan hyväksi eläimille, nämä ruokinta ja ruoka tottomukset voisi jopa tulkita eläinrääkkäykseksi mutta kun eläinlääkärit nämä kaupunkilais puoskarin suosittelee mitä vaan

    • ykskerrallaan

      Onko samoin ihmishammaslääkärillä, ja kuunnellaanko potilasta? Meinaan jos itse hakeutuu hoitoon, jottei herää ruumishuoneella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe