Lammi-talon hinta

Minna

Kävimme Lammi-myyjän juttusilla ja hän kertoi, että heidän toimittamiensa talojen kokonaishinta on 1400-1500e/huoneistoneliö.
Hintaan on laskettu kaikki suunnittelusta urakoitsijoiden palkkoihin ja materiaaleihin eli kyseessä on "avaimet käteen"-hinta ilman tonttia.
Myyjä sanoi vielä, että hinta sisältää keskivertoa paremmat materiaalit kaapistot yms.

Kuulostaako realistiselta?
Eli oletteko laskeneet kustannuksia, jos oman työn osuus on olematon?

21

15231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Laske 1500/m2, kokonaisneliöillä.

    • päälle

      Sano sille Lammimyyjälle että otat 150m2 kämpän tuohon 225 000 egeen. Annat vain osoitteen missä ne avaimet voi antaa käteen.

      Voi jäädä avaimet saamatta...ja miksikö? Siksi että yhtälö ei toimi. Tuommoinen 1400-1500 on minimi jos teet itse ja kilpailutat itse kaiken mahdollisen. Tämä kaikki riippuu tietysti paikkakunnasta, jota et huomannut kertoa.

      KA

      • MMV

        Jos tuohon 1500 e/m2 talon avaimet kouraan periaatteella tekevät, niin äkkiä nimi alle!

        Meillä JKL:n kupeeseen valmistui Lammi-harkosta talo ja vaikka itse tuli oltua tekemässä tönöä aika julmetusti, niin asuinneliön hinnaksi muodostui 1485 e/m2. Jos taas lasketaan kokonaisalan mukaan, niin neliöhinta on 976 e/m2.

        Jos tuo avaimet käteen hinta on todellakin 1500 e/m2, niin uskoisin sen olevan laskettu kokonaisalalle. Ainakin hinta vaikuttaisi juuri sellaiselle, mitä tarjouksia meidänkin talosta avaimet käteen saatiin.


    • *kivinen*

      tee samantien sopimus, jos tuohon hintaan lupaa!!! Sopimus ja nimet alle!
      Teetettynä talon kustannukset luokkaa 1500-1600e/brtm2 eli jotain aivan muuta! Siis neliöinä kokonaisala, koska kaiken tilan rakentaminen maksaa! Ei kyllä ensimmäinen kerta, kun kyseinen talotoimittaja puhuu pehmoisia...

    • Tero

      Nyt kannattaisi varmaan kysyä uudestaan siten, että on kuvat mukana. Jos silloinkin hinta pitää, niin seuraavaksi tarkastetaan varustetaso ja materiaalit. Jos vielä silloinkin kaikki on OK, niin nimet vaan paperiin.

      Voisihan tuossa vielä kysyä, voiko itse tekemällä vaikuttaa hintaan laskevasti.

    • halapaa on

      Viimeisin tekeleeni on kevytsoraa ja valumuottiharkkoa rungoltaan ja siinä on hyvä tekniikka, superklasit yms. muuta pikku extraa ja tämä tuli maksamaan 1500€/bm2 vaikka olen tehnyt hommia todella paljon itse ja kokemustakin on, eli en ole ajanut yhteenkään isompaan miinaan. Asuineliölle tuli hintaa noin 2000€.

      Jos olisin tehnyt vastaavan Lammin valuharkoista olisi se maksanut vielä noin 25 000€ enemmän.

      Tämä on toki rakennettu pk seudulle ja pohjatöihin paloi rahaa kunnioitettavasti, mutta silti, vaikka olisin teettänyt kaiken runko poisluettuna halvoista materiaaleista ja helpolle tontille, niin 1500€ avaimet käteen ei olisi millään toteutunut.

      Pakettimyyjän tehtävä on myydä se paketti unelmilla ja mielikuvilla, eikä niitä juuri kiiinnosta jos asiakkaalla on epärealistinen budjetti, heidän laskut tulevat kuitenkin vielä siinä vaiheessa kun laarissa jotain on jäljellä.

      Ensikertalaisen kannattaa käydä PRKK:n kurssi. Vaikka siellä kerrotaan ikäviä asioita kustannuksista, niin ne kannattaa uskoa. Vielä kun muistaa, että rakennuskustannukset ovat viimeisen vuoden aikana nouseet nopeammin kuin pitkään aikaan, niin avot.

      Tyypillisimpiä kertarakentajan virheitä on se, että uskotaan pakettikauppiasta tai naapuria joka "rakensi halvalla". Tai sitten selitellään ja lopuksi itsekin uskotaan, että "minä teen itse tosi paljon ja säästä". Sitten kun totuus valkenee, huomataan, että:

      a) en kerkeä tekemään itse, koska tavaroiden hankinta ja siivous vievät rutosti aikaa.

      b) itse tekemällä homma ei etene lainkaan toivoittuun tahtiin.


      c) Kivitalo on paljon kalliimpi ja hitaampi rakentaa kuin puuelementtitalo

      d) urakoitsijoiden saaminen työmaalle on ajoittain vaikeaa.

      jne. jne.

    • kokenut

      Mielestäni Lammi tuotteena ei ole muita seinäratkaisuja kalliimpi, jossain suomessa vain m2 hinta on halvempi kuin pääkaupunkiseudulla. Täällä yksikerroksinen 134 m2 talon saa avaimet käteen 220.000 €.Tulkaa kaikki tänne länsirannikolle asumaan.

    • Alkuperäinen Minna

      Me oltaisi rakentamassa noin 30 km päähän Tampereelta. Onkohan noi kertomanne hinnat samat tänne, vai oliko noi kaikki "pääkaupunkiseudun hintoja"?
      Sanotaanhan, että pääkaupunkiseudulle rakentaminen on kalliimpaa kuin tänne maakuntiin, mutta pitääköhän se paikkaansa?
      Kuinka paljon paikkakunta vaikuttaa hintoihin, onko tietoa?

      Haaveilemamme talon huoneistoala olisi noin 184 m2. Kyseessä on puolitoistakerroksinen malli.
      Maatyöt ja perustukset on luultavasti tontilla aika helpot eli niihin ei kohtuuttomasti uppoa.

      Myyjä puhui nimenomaan huoneistoalan neliöhinnasta.
      Hiukan pelkäsinkin myyjän ilmoittaneen kustannukset alakanttiin.
      Mistä johtuu, että myyjät sanovat aina ettei kivitalon runkokustannukset ole merkittävästi isommat kuin puurakenteisen talon? Eikö tässä kommentissa ole mitään perää? Kai niillä jotain perusteita väitteelle täytyy olla?
      Myyjä sanoi vain, että kivitalon kustannukset ovat yleensä sen takia kalliimmat, kun monet haluavat muutkin materiaalit parempina kuin puutalon rakentajat.
      Onko tietoa paljonko hintaeroa on samankokoisessa puurakenteisessa talossa ja kivitalossa jotka on muuten samalla varustuksella?

      Mielestäni vielä 1500e/m2 huoneistoneliöille olisi aika kohtuullinen hinta, mutta jos hinta on lähemmäs 2000e/m2, niin voipi jäädä rakennuttamatta.

      • tampereesta

        mutta Olussa voi olla jopa pk-seutua hintavampaa.

        Yksinkertaiset maatyöt voivat säästää noin 10-15k€. Ei se kivitalon runko tosiaan niin kallis ole, mutta sen rungon pinnoittaminen nostaa sen hinnan 2-3kertaiseksi puiseen verrattuna.

        Samoin LVIS urakat tuppaa olemaan kalliimpia, koska ne on vaivalloiosempia ja toisaalta puutaloissa osa on jo tehtaalla tehtyinä.

        Kyllä minäkin laittaisin budjettiin suosiolla sen 2000€/ huoneistoneliö.

        Jos olisin teettänyt omani avaimet käteen hintaa olisi tullut noin 100k€ lisää.


      • tampereesta kirjoitti:

        mutta Olussa voi olla jopa pk-seutua hintavampaa.

        Yksinkertaiset maatyöt voivat säästää noin 10-15k€. Ei se kivitalon runko tosiaan niin kallis ole, mutta sen rungon pinnoittaminen nostaa sen hinnan 2-3kertaiseksi puiseen verrattuna.

        Samoin LVIS urakat tuppaa olemaan kalliimpia, koska ne on vaivalloiosempia ja toisaalta puutaloissa osa on jo tehtaalla tehtyinä.

        Kyllä minäkin laittaisin budjettiin suosiolla sen 2000€/ huoneistoneliö.

        Jos olisin teettänyt omani avaimet käteen hintaa olisi tullut noin 100k€ lisää.

        hieman tuntuu kovalta tuo 2000 eur/huoneisto neliö. Sehän tekisi 184m2 talossa yli 360.000 euroa. Itse uskon, että ellei suurempia ongelmia tule, niin kyllä tuosta budjetista vielä uuteen henkilöautoon rahat jää.


      • Lammi-rakentaja

        Meillä alkaa oma Lammi-talo valmistumaan ja lopulliset kustannukset on jo melko tarkkaan selvillä. Talossa on huoneistoalaa 160 m2 ja kokonaisalaa 214 m2, ja lopulliset kustannukset tulevat jäämään n. 250,000 euroon. Talo on 1,5-kerroksinen jossa paljon korkeaa tilaa.

        Talo jouduttiin paaluttamaan ja mursketta on ajettu tontille todella paljon, joten perustuskustannukset nousivat melko korkeiksi. Toisaalta olen itse ollut täysipäiväisesti mukana rakennuksella monta kuukautta ja säästimme jonkin verran suunnitelmissa kun arkkitehti ja LVIS-suunnittelijat löytyy lähisuvusta.


    • Sami_

      Jos kyseessä on talopaketin myyjä joka myy taloja avaimet käteen periaatteella, niin hinta ei ole paha, joten ei kun kauppaa hieromaan.

      Jos taas kyseessä oli arvoi töistä ja tarvikkeista, josta myyjä ei ota vastuuta, niin voit jättää ne omaan arvoonsa.

    • Anonyymi

      Miksei Lammi-kivitaloa tosiaankaan saa tilattua suoraan Lammilta avaimet käteen periaatteella? Ja sama ongelma monilla muillakin oikeilla kivitalo-toimittajilla. Kunnolliselle puulaakille olisi kyllä hyvät markkinat.

      • Anonyymi

        No siksi kun tollaisen kivitalon pelkkä runkorakentaminen kestää kuukausia ja kaikki tehdään taivasalla pienistä palasista. Siihen mahtuu niin monta muuttujaa väliin ja niitä taas on kaikista eniten juuri Lammi harkossa. Sellaista riskinottajaurakoitsijaa/yritystä tai vastaavasti paksun lompakon omaa rakennuttajaa ei vaan tahdo löytyä. Pieniä rakennusliikkeitä, jotka voi ongelmien edessä laittaa konkkaan, löytyy kyllä tekemään avaimet käteen toimituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siksi kun tollaisen kivitalon pelkkä runkorakentaminen kestää kuukausia ja kaikki tehdään taivasalla pienistä palasista. Siihen mahtuu niin monta muuttujaa väliin ja niitä taas on kaikista eniten juuri Lammi harkossa. Sellaista riskinottajaurakoitsijaa/yritystä tai vastaavasti paksun lompakon omaa rakennuttajaa ei vaan tahdo löytyä. Pieniä rakennusliikkeitä, jotka voi ongelmien edessä laittaa konkkaan, löytyy kyllä tekemään avaimet käteen toimituksia.

        Meillä rakennusliike antoi 50t€ tarjouksen Lammiharkon runkourakasta (perustukset-vesikatto). Sopimuksen ulkopuolelle jääneet runkotyöt veloitettiin pienurakoina tai tuntitöinä sovitusti, sillä rakennusliike ei pystynyt niitä etukäteen tarjoamaan. Selasin laskut läpi... niitä on 100t€ euron edestä ja vasta vesikatto on päällä. Ikkunoita ei ole vielä asennettu. Mielestäni 50t€ lisätyöt ovat turhan isot ja alkutarjous on ollut harhaanjohtava. Mitä mieltä tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä rakennusliike antoi 50t€ tarjouksen Lammiharkon runkourakasta (perustukset-vesikatto). Sopimuksen ulkopuolelle jääneet runkotyöt veloitettiin pienurakoina tai tuntitöinä sovitusti, sillä rakennusliike ei pystynyt niitä etukäteen tarjoamaan. Selasin laskut läpi... niitä on 100t€ euron edestä ja vasta vesikatto on päällä. Ikkunoita ei ole vielä asennettu. Mielestäni 50t€ lisätyöt ovat turhan isot ja alkutarjous on ollut harhaanjohtava. Mitä mieltä tästä?

        Näin juuri kokemattomia rakentajia huijataan. Myydään näennäisesti hyvä setti tietoisesti sellaisena, että siihen pitää tilata erikseen jotain, mistä ei olla sovittu... vähän niinkuin ostaisi Ryanairilta lennot halvalla, mutta sitten pitää maksaa jopa lasillisesta vettä erikseen. Itse lennän mieluummin Finskillä business luokassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri kokemattomia rakentajia huijataan. Myydään näennäisesti hyvä setti tietoisesti sellaisena, että siihen pitää tilata erikseen jotain, mistä ei olla sovittu... vähän niinkuin ostaisi Ryanairilta lennot halvalla, mutta sitten pitää maksaa jopa lasillisesta vettä erikseen. Itse lennän mieluummin Finskillä business luokassa.

        Ostin Jämerältä vain kivet ja tein itse. Sipolla on helppo ja nopea rakentaa kun ei tarvitse miettiä mitään betonivalujs, kutistumaraudoituksia tai sen sellaisia tekniikoita. Sen kun latoo harkkoa päällekkäin ja liimalaastia väliin... saad nähdä tuleeko kolmas vielä tehtyä kun tää toinen on jo maksettu edellisen myyntivoitoilla.


      • Anonyymi

        Lammin liikeideana on myydä yksikertaisia betonipalikoita korkeaa hintaan.

        Jos tarjoaa taloa kokonaisuutena, joutuu päätoteuttajana vastuuseen myös alihankkijoiden virheistä yms. On paljon mukavampaa välttää vastuut ja myydä vain palikoita.

        Kivitaloa ei tee 1.500 € per m2, ellei tee itse kaikkea. Lammin kokoamissa tarjouksissa jo pelkkä talotekniikka tuppaa maksamaan yli 100.000 €. (eikä ole edes kummoisistakaan tarvikkeista kasattu. Kivitalon voi saada ns. runkovalmiiksi 1.500€ per m2, mutta talo on silloin alle 1/3 valmis.

        Tee-se-itse -miehille talon rakennus onnistuu 1.500 € neliö. Tai, ainakin vielä toissavuonna onnistuin. Tätä kirjoittaessa sähköpostiin kilahti seitsemäs saman tehtaan hinnankorotusilmoitus TÄNÄ VUONNA. En kohta uskalla enää antaa sitovia tarjouksia mistään, kun hinta aamupäivällä on merkittävästi pienempi kuin iltapäivällä. Rakentamisesta tulee tätä menoa tosi arvokasta.


    • Anonyymi

      Meillä Passiivikivitalo ja toteutunut hinta per neliö 4000e. Oman työn osuus merkittävä, saatiin paljon hyviä alennuksia pois lukien kallis runkourakka harmillisesti useilla rakennusvirheillä. Positiivista: kohta alkaa kesäloma :)

      • Anonyymi

        Meillä Lammikivitalo. Taisi olla sama runkoporukka. Tarjosivat anturoiden tekemistä 7000€/jm. Vaikutti epämääräiseltä ja löin kaupan kiinni 100 000€ Pelkistä anturoista. Jälkikäteen selvisi että piti maksaa betonitkin itse. Onneksi lopulta saatiin hyvät alennukset tapeteista ja oven kahvoista ja lopulliseksi neliöhinnaksi tuli vain 200€/m2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Lammikivitalo. Taisi olla sama runkoporukka. Tarjosivat anturoiden tekemistä 7000€/jm. Vaikutti epämääräiseltä ja löin kaupan kiinni 100 000€ Pelkistä anturoista. Jälkikäteen selvisi että piti maksaa betonitkin itse. Onneksi lopulta saatiin hyvät alennukset tapeteista ja oven kahvoista ja lopulliseksi neliöhinnaksi tuli vain 200€/m2

        Lammiasentaja = huijari joka vie rahasi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe