Vai onko hänen pyrittävä ajamaan äänestäjiensä etua? Äänestäjien edun ainakin Helsingin entinen ylipormestari Raimo Ilaskivi asettaa etusijalle kommentoidessaan sote-uudistusta ja helsinkiläisten kansanedustajien toimintaa: ”Mistä siis on kysymys, kun valtakunnallista linjaa, taas kerran Helsinkiä rokottavaa, vetää itse pääministeri? Olisiko siis tällä kerralla annettava nimeksi ”Sipilän simputus?”.
Ilaskivi jatkaa: ”Kuinka äänestävät pääkaupunkiseudun kansanedustajat, erityisesti hallituspuolueisiin kuuluvat? Saako hallitus taakseen enemmistöt, joitten avulla Soten kokonaispaketti maakuntahallintoineen ja valinnanvapauksineen ajetaan läpi? On syytä miettiä, ketä kansanedustaja itse asiassa edustaa: onko hän valtakunnallisia etuja valvova, vai oman äänestäjäkuntansa puolesta toimiva päättäjä. Mitä sanookaan asiasta Suomen perustuslaki, sen 29 pykälä? Kansanedustaja on toimessaan velvollinen noudattamaan oikeutta ja totuutta, hän on velvollinen noudattamaan perustuslakia eivätkä häntä sido muut määräykset”.
Ilaskivi linjaa, että pääkaupunkiseudun kansaedustajilla on sekä oikeus että velvollisuus toimia sen mukaan, mitä oikeana pitävät ryhmäkurista välittämättä, ja lisää: ”Helsinkiläisenä veronmaksajana toivon, että valitsemani kansanedustaja muistaa myös lausahduksen yhteenkuuluvaisuudesta ja minun etujeni valvomisesta, asettuisi pormestarikapinaa tukemaan”.
Olen täällä todennut, että puoluekannatuksessani en ajattele omaa etuani, kun minulla tässä korkeassa iässä ei ole aihetta sellaiseen, vaan ajattelen läheisteni, kotiseutuni ja isänmaan etua. Sama asenne varmaan on myös Raimo Ilaskivellä, vaikka hän tuossa myös omaan etuunsa viittaa, sillä onhan hän minuakin vanhempi mies, täyttää tänä vuonna jo 90 vuotta. Tässä linkki Ilaskiven sanomaan:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244872-entinen-helsingin-ylipormestari-avautuu-sotesta-olisiko-annettava-nimeksi-sipilan
Kokoomuksessa on Helsingistä 6 kansanedustajaa ja Uudeltamaalta 10, heistä suurin osa pääkaupunkiseudulta. Heidän luulisi ymmärtävän asettaa äänestäjiensä ja kotiseutunsa etu puolueensa lyhytnäköisen edun yläpuolelle. Varmasti myös muilla suurten kaupunkiseutujen kokoomusedustajilla on aihetta samanlaisiin paineisiin kuin Helsingin ja Uudenmaan edustajilla. Kepussakin on kai muutama kaupunkilaisedustaja, mutta heistä tuskin kukaan antaa järjen voittaa puolueuskollisuuttaan. Jos asian lopullinen ratkaisu jää eduskunnalle, hyvin todennäköisesti käy niin, että Ilaskiven ”Sipilän simputukseksi” nimeämä hanke ei tule menemään läpi.
Helsinki muuten näyttää korkeimmalla poliittisella tasollaan mallia siitä, että siellä järki ja kotiseuturakkaus voittaa puolueuskollisuuden:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244549-murskaava-vastaus-hallitukselle-helsingin-pormestari-jan-vapaavuori-kokosi-28
Lopuksi asetan asiaa haluamaltani kannalta edistävän pelottavan uhkauksen: Jos joku helsinkiläinen kokoomusedustaja äänestää ”Sipilän simputuksen” puolesta, en tule seuraavissa vaaleissa äänestämään ainakaan häntä, tuskin hänen puoluettakaan! Tietenkin tämä uhkaukseni otetaan vakavasti, sillä onhan tämä annettu arvovaltaisella kepupalstalla, jota hallinnoin poistattaen täältä viestejä mieleni mukaan. Niin tapahtuu, mikäli on uskomista erään toistelemaan - ja miksipä emme uskoisi, sillä onhan hän vakavasti otettava kaikessa muussakin, kuten tuossa avauksessaan ”Mikä saa sekaisin”;))
Onko kansanedustajan oltava puolueuskollinen?
31
350
Vastaukset
Ps.
Vielä todettakoon, että Helsingistä on nykyisessä eduskunnassa 22 edustajaa, Uudeltamaalta 35, yhteensä siis 57, reilusti yli neljäsosa kansanedustajista. Jos he kaikki olisivat eduskunnassa ”Sipilän simputusta” vastaan, saisivat varmasti tuekseen myös muiden suurimpien kaupunkialueiden edustajia niin, että muodostaisivat enemmistön eduskunnassa. Muodostuuhan yli puolet suomalaisista vain muutamien suurimpien kaupunkien alueiden asukkaista, siis niistä, joille tuo ”Sipilän simputus” ei voi olla eduksi.
Jos tuollainen puoluerajat ja puoluesidonnaisuuden ylittävä blokki eduskunnassa syntyisi, yhä varmempaa on, että Sipilän ja kepun ajamalle hankkeelle voisimme sanoa good bye!- Putki-Paavo
Kansanedustajan on ajateltava koko maan etua ei jonkun eurooppalaisen syrjäisen pikkukylän asioita.
- SeksiMaissiAUJompeJOHTO
Älähän yritä harhauttaa! Muita kai voit, mutta minua et.
Ei täällä ketään toista niin sairaan kaunaista ole joka lestakyrväksi Sipilää nimittelee, itsemurhalla hekumoi, Saarikon painosta kirjoittelee jne.
Pitkän seurannan perusteella olet ainoa noin törkeään käytökseen kykenevä. On sen ulkopuolinenkin huomannut ja myös viestinyt nimen noston yhteydessä.
Ei täältä tekstejä poisteta ilman alotteita. Niitä olet tehtaillut kuin myös nikkejäni ominut.- Olet.sekopää
Eikä varmasti muuten ole ominut. Sinun nikkejäsi ei voi omia, eikä muuten ole lestakyrvistäkään kirjoitellut. Älä siis lausu pikkulestakyrpä väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Joo, joo, tietenkin on niin kuin sanot. Kyllähän sinä tunnetusti selväpäisenä sen ymmärrät, että ei palstan valvonta omin päin täältä mitään poistelisi. Mminulta se ensiksi siihen luvan kysyy, jos en ole huomannut ehdottaa. Ja tietenkin olen niitä sinun nikkejäsi ominut, kun tietenkin haluaisin olla mieluummin sinä kuin minä. Onhan sinulla kaikki asiat elämässä paremmin kuin minulla, ja tällä palstallakin sinulla on suuri idoli.
Mutta lestakyrvästä en ole koskaan puhunut, enkä kenenkään itsemurhalla hekumoinut. Kenenkään painoa tai ulkoista olemusta muutenkaan en ole koskaan arvioinut, kun omata ulkonäöstäni olen kuullut sinultakin vain kehuvia arviointeja. Eli tuossa asiassa sinä muuten niin tarkkasilmäinen näkökykysi pettää. Kuten pettää myös tuossa ”nähdessäsi” tuon sinulle vastanneen minuna. Haluat siis kasvattaa idolivalikoimaasi;))
Osaat sinä muuten olla hauskakin sanoessasi MINUN olevan täällä päivät pääksytysten. Ei tuo tietenkään lipsahda sinulta tahtomattasi vaan hauskutat meitä noin ihan tarkoituksellasi;))Kerro jo ihmeessä, mikä motiivi minulla voisi olla sinua kohtaan ja miksi? Jos olet se tietty Ossi, joksi olet pyrkinyt tulla täällä identifioiduksi, hänestä en ammoisen sotilasurani aikana tiennyt yhtään mitään, en ollut koskaan kuullutkaan, sillä liikuimme kovin eri tasoilla. Vasta jälkeenpäin, muutama vuosi sitten kuulin, että kyllä hänellä jo silloin olivat molemmat jalat aina tukevasti ilmassa. Mutta ei hän ainakaan vielä silloin ole voinut olla noin täydellinen sekopää, kun sai eläkeikäänsä saakka pakertaa niissä vaatimattomissa tehtävissä, joissa aloittikin.
Tuskinpa kuitenkaan olet se Ossi. Mutta olepa kuka tahansa, tiemme elävässä elämässä eivät liene koskaan missään kohdanneet, kun viime vuosikymmenetkin olemme liikkuneet kovin eri tasoilla ja niin teemme edelleen. Toki tällä kepupalstalla olet ollut minullekin pienoinen häiriötekijä siksi, kun omatuntoni on joskus pyrkinyt kolkuttelemaan kehotuksia pyrkiä sinua raukkaa jotenkin auttamaan. Mutta ne kolkuttelut ovat jo aikoja sitten loppuneet, kun olen ymmärtänyt, etten minä voisi auttaa sinua mitenkään, jos siihen eivät ole pystyneet päälääkäritkään. Niinpä asenteeni sinuun on E.V.V.V.K.
Joten elä rauhassa himmiö ja jatka sairasta yksinkeskusteluasi motiiveista ja muista harhoistasi!- SeksiMaissiAUJompeJOHTOA
kapi_ kirjoitti:
Kerro jo ihmeessä, mikä motiivi minulla voisi olla sinua kohtaan ja miksi? Jos olet se tietty Ossi, joksi olet pyrkinyt tulla täällä identifioiduksi, hänestä en ammoisen sotilasurani aikana tiennyt yhtään mitään, en ollut koskaan kuullutkaan, sillä liikuimme kovin eri tasoilla. Vasta jälkeenpäin, muutama vuosi sitten kuulin, että kyllä hänellä jo silloin olivat molemmat jalat aina tukevasti ilmassa. Mutta ei hän ainakaan vielä silloin ole voinut olla noin täydellinen sekopää, kun sai eläkeikäänsä saakka pakertaa niissä vaatimattomissa tehtävissä, joissa aloittikin.
Tuskinpa kuitenkaan olet se Ossi. Mutta olepa kuka tahansa, tiemme elävässä elämässä eivät liene koskaan missään kohdanneet, kun viime vuosikymmenetkin olemme liikkuneet kovin eri tasoilla ja niin teemme edelleen. Toki tällä kepupalstalla olet ollut minullekin pienoinen häiriötekijä siksi, kun omatuntoni on joskus pyrkinyt kolkuttelemaan kehotuksia pyrkiä sinua raukkaa jotenkin auttamaan. Mutta ne kolkuttelut ovat jo aikoja sitten loppuneet, kun olen ymmärtänyt, etten minä voisi auttaa sinua mitenkään, jos siihen eivät ole pystyneet päälääkäritkään. Niinpä asenteeni sinuun on E.V.V.V.K.
Joten elä rauhassa himmiö ja jatka sairasta yksinkeskusteluasi motiiveista ja muista harhoistasi!Ei tämä ole mikään kuka kukin on saitti. Miksi typeryyttäsi edelleen nimeä työnnät tänne? Vai haluatko miesseuraa? :-))
Kyllä täällä useimmat varmaan tietävät, että kaiken tänne syydetyn paskan lähde olet Sinä.
Viimeisimpänä moitit Sipilää diplomaatin karkottamisesta. HO HOO, HO HOO!
Etkö tosiaankaan ymmärrä, ettei Sipilä yksinkarkota ketään???
Se on ihan sama millä asenteella minuun suhtaudut. Kenkiäni kiillottamaan edes en Sinua huolisi, niin ketku olet.
- kepupaniikki
Kepulle on tainnut yllättäen tipahtaa valttikortit käsiin, koska sen himoitsema maakuntamalli on saanut taakseen opposition kannatusta esim. Vihreät, SDP ja Vasemmistoliitto. Hallituksen laatimalla ja Kokoomuksen sylilapsella valinnanvapaus-lakiehdotuksella ei nykymuodossaan ole kovin kaksinen kannatuspohja, koska periaatteessa Kepussakaan ei siitä riemuita.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005617933.html
Jos näin kävisi, niin Kepu olisi työntänyt Kokoomukselle mustan pekan kouraan.- S24uomlaineN
Maakuntamalli on varma asia, koska perustuslain mukaan Sotea ei muuten saada järjestettyä.
- Kova.valehtelemaan
S24uomlaineN kirjoitti:
Maakuntamalli on varma asia, koska perustuslain mukaan Sotea ei muuten saada järjestettyä.
Noinhan se ei ole. Ei perustuslaki vaadi maakuntahallintoa SoTeen.
- marttimaalta
Itsekkin lueskelin mielenkinnolla tuota juttua. Voi tosiaan olla, että Vapaavuorille jää tästä hässäkästä paskanakki käteen ja Kapinkin tarina menee kapityyliin jälleen kerran päinpersettä.
Peli on edelleen täysin auki. Oho! Noinko on käynyt tai käymässä kokoomukselle? Siltä vaikuttaa tuon linkkijuttusikin lueskeltuani. Voi, voi! Kokoomuksenhan monet ovat sanoneet tosiasiassa johtavan tätä hallitusta, joka on tehnyt niin hyvää kokoomuspolitiikkaa, että puolueen kannatus on pysynyt korkealla ja jopa noussut kepun kannatuksen pudotessa rajusti.
Mutta onko kykypuolue, jota itsekin olen kannattanut, mennyt tai ainakin menossa kepun ansaan tuossa asiassa? Toivottavasti ei sittenkään. Olipa miten oli, ainakaan minä en sen vuoksi koe kepupaniikkia, tuskin sinäkään vaan pikemmin irvaillet nimimerkilläsi.Mietitäänpä Raimon ajatusta jota kapi vähän laajensi. Siis muodosttettaisiin pikkuryhmät kok H:ki kok Uusismaa kok T:ku kok T:re ja muille puolueille varmaan sitten vastaavat.
Kuka johtaisi tuota H:ki (kok sdp vihr... )ryhmää ja millaista sen toiminta olisi puolueiden ryhmiin nähden?
Miten suhtautuisi tuohon ryhmään Orpo ja kokoomuksen muun Suomen edustajat? Kuka olisi seuraavien vaalien jälkeen hallituksen muodostaja jonkun puolueen vai kaupunkien edustajat?
Aika naurettava ja varsinkin populistinen ajatus. Sotea on tehty 20 vuotta eikä sitä vastusta kukaan. Mallista vaan ollaan eri mieltä.
Vapaavuori muiden mukana sai todeta ettei edellisen hallituksen kuntapohjainen malli ole perusteslain mukainen. Valtionko pitäisi ottaa koko Sote hoitoonsa? Olisi vaan valtio ja kunnilla pienet tehtävät. Tuolla kuntayhtymä hallinnolla ei näytä olevan kenenkään kannatusta.
Huru-ukot Raimo ja Kapi taitavat ola varsin väärässä siitä että ongelma olisi Sipilän, kyllä se on Orpon ja kokoomuksen.DV8_HellRaiser kirjoitti:
Mietitäänpä Raimon ajatusta jota kapi vähän laajensi. Siis muodosttettaisiin pikkuryhmät kok H:ki kok Uusismaa kok T:ku kok T:re ja muille puolueille varmaan sitten vastaavat.
Kuka johtaisi tuota H:ki (kok sdp vihr... )ryhmää ja millaista sen toiminta olisi puolueiden ryhmiin nähden?
Miten suhtautuisi tuohon ryhmään Orpo ja kokoomuksen muun Suomen edustajat? Kuka olisi seuraavien vaalien jälkeen hallituksen muodostaja jonkun puolueen vai kaupunkien edustajat?
Aika naurettava ja varsinkin populistinen ajatus. Sotea on tehty 20 vuotta eikä sitä vastusta kukaan. Mallista vaan ollaan eri mieltä.
Vapaavuori muiden mukana sai todeta ettei edellisen hallituksen kuntapohjainen malli ole perusteslain mukainen. Valtionko pitäisi ottaa koko Sote hoitoonsa? Olisi vaan valtio ja kunnilla pienet tehtävät. Tuolla kuntayhtymä hallinnolla ei näytä olevan kenenkään kannatusta.
Huru-ukot Raimo ja Kapi taitavat ola varsin väärässä siitä että ongelma olisi Sipilän, kyllä se on Orpon ja kokoomuksen.Vielä tuosta maakuntamallista. Nyt kuntayhtymissä on käytössä leikkuri joka leikkaa suurten kaupunkien valtaa ja valtuutettuja. Maakunnissa sitä ei olisi vaan edustajat valitaan vaaleilla.
Luulisin nimenomaan suurten kaupunkien vallan kasvavan. Vai pelätäänkö vaaleja nykyisen kabinettivalintojen sijaan?- kepupaniikki
kapi_ kirjoitti:
Oho! Noinko on käynyt tai käymässä kokoomukselle? Siltä vaikuttaa tuon linkkijuttusikin lueskeltuani. Voi, voi! Kokoomuksenhan monet ovat sanoneet tosiasiassa johtavan tätä hallitusta, joka on tehnyt niin hyvää kokoomuspolitiikkaa, että puolueen kannatus on pysynyt korkealla ja jopa noussut kepun kannatuksen pudotessa rajusti.
Mutta onko kykypuolue, jota itsekin olen kannattanut, mennyt tai ainakin menossa kepun ansaan tuossa asiassa? Toivottavasti ei sittenkään. Olipa miten oli, ainakaan minä en sen vuoksi koe kepupaniikkia, tuskin sinäkään vaan pikemmin irvaillet nimimerkilläsi.No tuolla nimimerkillä on monitahoinen merkitys. Sen voi periaatteessa lukija päättää, mitä se hänen mielestään tarkoittaa.
Kokoomus on saanut hallituskaudella ajettua agendaansa puolueen kannalta melko hyvällä menestyksellä, mutta nyt tilanne on vain kehkeytynyt siihen, että puolue on kovin kahtalaista mieltä uudistuksista. Onko Kokoomuksen tavoite karkaamassa käsistä keskinäiseen valtakamppailuun Orpo versus Vapaavuori/Lepomäki? Pitäisikö Kokoomuksen kuunnella myös kentän ääntä, koska se näyttäisi ainakin pääkaupunkiseudun osalta hukkuvan sote-lobbarien alle? Kuten itse totesit aloituksessasi, että jos kutsumasi"Sipilän simputus" menee läpi, niin et vastedes äänestäisi sitä puoltaneita edustajaehdokkaita. No tästä voi päätellä vaan sen, että ainakin Uudenmaan kokoomuslaiset kansanedustajat ovat puun ja kuoren välissä, tässä ja nyt. Äänestääkö puolesta ja tukea puolueen puheenjohtajan ja puolueen linjaa vaiko äänestää vastaan ja tukea uusimaalaisten etua. Se on tiukka paikka, koska väärä veto voi jättää luun käteen seuraavissa vaaleissa. Tarkoitan siis että uusimaalaiset näyttävät mielipiteensä jälkikäteen, jos he kokevat tulevansa petetyiksi. Siinä voisi monella uusimaalaisella Kokoomuksen kansanedustajalla olla ovi auki ulospäin eduskunnasta. Kokoomus on ajautunut aiemmasta ryhdistä siltaan, lähellä ettei selätykseen.
Tähän pieni välikevennys: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005618701.html
Ei se näköjään varmaa ole Keskustan suunnallakaan. Kepun tilanne on kumminkin vaivihkaa kehittynyt puolueen kannalta suotuisampaan suuntan, koska se on saamassa maakuntamalli-ehdotukselleen tukea myös oppositiosta ja sillä on lähestulkoon riittävä kannatus jo tässä vaiheessa. Se asettaa Kokoomuksen todella haastavaan tilanteeseen, koska periaatteessa Kepunhan ei ole pakko saada valinnanvapauslakia menemään äänestyksessä läpi vaan se voi tehdä oharit Kokoomukselle. Herää oikeastaan kysymys, että onko pääministeri Sipilä ollut tässä niinsanotusti kalastelemassa oppositiota puolelleen, koska näin se on pystynyt betonoimaan maakuntamallin ja se voi hyvinkin kääntää kelkkansa ja tarjota oppositiolle mahdollisuutta tuoda oma versionsa valinnanvapausmallista pöytään ehdolle. Siihenhän tuossa iltiksen Timo Paunosen kommentissa viitataan, vähemmistöhallituksella.
Kevään hallitusrallissa voidaan nähdä vielä "jyrkkiä kurveja ja näyttäviä hyppyjä". :D kepupaniikki kirjoitti:
No tuolla nimimerkillä on monitahoinen merkitys. Sen voi periaatteessa lukija päättää, mitä se hänen mielestään tarkoittaa.
Kokoomus on saanut hallituskaudella ajettua agendaansa puolueen kannalta melko hyvällä menestyksellä, mutta nyt tilanne on vain kehkeytynyt siihen, että puolue on kovin kahtalaista mieltä uudistuksista. Onko Kokoomuksen tavoite karkaamassa käsistä keskinäiseen valtakamppailuun Orpo versus Vapaavuori/Lepomäki? Pitäisikö Kokoomuksen kuunnella myös kentän ääntä, koska se näyttäisi ainakin pääkaupunkiseudun osalta hukkuvan sote-lobbarien alle? Kuten itse totesit aloituksessasi, että jos kutsumasi"Sipilän simputus" menee läpi, niin et vastedes äänestäisi sitä puoltaneita edustajaehdokkaita. No tästä voi päätellä vaan sen, että ainakin Uudenmaan kokoomuslaiset kansanedustajat ovat puun ja kuoren välissä, tässä ja nyt. Äänestääkö puolesta ja tukea puolueen puheenjohtajan ja puolueen linjaa vaiko äänestää vastaan ja tukea uusimaalaisten etua. Se on tiukka paikka, koska väärä veto voi jättää luun käteen seuraavissa vaaleissa. Tarkoitan siis että uusimaalaiset näyttävät mielipiteensä jälkikäteen, jos he kokevat tulevansa petetyiksi. Siinä voisi monella uusimaalaisella Kokoomuksen kansanedustajalla olla ovi auki ulospäin eduskunnasta. Kokoomus on ajautunut aiemmasta ryhdistä siltaan, lähellä ettei selätykseen.
Tähän pieni välikevennys: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005618701.html
Ei se näköjään varmaa ole Keskustan suunnallakaan. Kepun tilanne on kumminkin vaivihkaa kehittynyt puolueen kannalta suotuisampaan suuntan, koska se on saamassa maakuntamalli-ehdotukselleen tukea myös oppositiosta ja sillä on lähestulkoon riittävä kannatus jo tässä vaiheessa. Se asettaa Kokoomuksen todella haastavaan tilanteeseen, koska periaatteessa Kepunhan ei ole pakko saada valinnanvapauslakia menemään äänestyksessä läpi vaan se voi tehdä oharit Kokoomukselle. Herää oikeastaan kysymys, että onko pääministeri Sipilä ollut tässä niinsanotusti kalastelemassa oppositiota puolelleen, koska näin se on pystynyt betonoimaan maakuntamallin ja se voi hyvinkin kääntää kelkkansa ja tarjota oppositiolle mahdollisuutta tuoda oma versionsa valinnanvapausmallista pöytään ehdolle. Siihenhän tuossa iltiksen Timo Paunosen kommentissa viitataan, vähemmistöhallituksella.
Kevään hallitusrallissa voidaan nähdä vielä "jyrkkiä kurveja ja näyttäviä hyppyjä". :DVaikka äsken jo päätin tämän ketjun puoleltani, enkä ollut lukenut sitä niin tarkkaan, että olisin huomannut tuon kirjoituksesi. Nyt sen luin, ja haluan vielä sanoa siitä, että mielenkiintoisia asioita tuot esiin ja hyvin! Entistäkin suuremmalla syyllä voi nyt Mauno Koiviston "turkkulaista" puheenpartta jäljitellen todeta, että saas nähdä kui täs käy. Yhä mielenkiintoisemmaksi menee!
- KempeleUkki
Kyläpolitikointia tuo Vapaavuoren touhu on. Kylä vain on vähän totuttua suurempi.
Sitäpaitsi sinähän olet paljasjalkainen rautavaaralainen ja aliupseeri kaiken lisäksi. - NiinJaNäin
Jos kansanedistaja ei ole puolueensa linjan kannalla puolue ei aseta sitä ehdokkaakseen seuraavissa vaaleissa. Pelko siitä sitoo edustajaa puolue uskollisuuteen.
Voi se edustaja jäädä rannalle seuraavissa vaaleissa vaikka ehdokkaaksi pääsisikin. Edustajan entiset äänestäjät olisivat pitäneet tärkeämpänä edustajansa toimimista puoluepäätöstä vastaan. Onhan tullut muutamia vastineita, jotka osoittavat, että esille ottamallani asialla on mielenkiintoisuutta. Tosin muutamassa vastineessa on näytetty, että on toki olemassa jotain paljon mielenkiintoisempaakin;))
Toistanpa vielä edellä toteamani, että minulla ei ole asiassa ”omaa lehmää ojassa”, käy miten käy, minun elämääni sillä ei vaikutusta ole. Sitä mieltä, mitä olen, olen lähinnä isänmaan eduksi näkemäni vuoksi. Tietenkin myös läheisteni eduksi näkemäni vuoksi. Läheisistäni suurin osa asuu tosin muualla kuin täällä Helsingissä, tuollaisissa pikkukaupungeissa kuin Turussa, Salossa ja Karjaalla - no, onhan Karjaakin Uudellamaalla - mutta ei se ”Sipilän simputus” heidänkään etua palvelisi.
Käyköön siis siten kuin käy. Eli voi siinä käydä niinkin kuin kepu Sipilän vetämänä haluaisi, mutta ”voip siinä käyvä toesinnii”, ilmaisten asian lapsuuteni murteella.
Tuostapa palautui mieleeni tapaus yli 50 vuoden takaa. Olimme perheenä käymässä synnyinseudullani ja vierailimme enoni luona. Alle 10-vuotiaat poikani seurasivat enoni ja hänen vaimonsa keskustelua silmät pyöreinä ja sieltä lähtiessämme autoon mentyämme vanhempi poikani kysyi minulta: Oletko sinäkin joskus puhunut tuolla tavalla kuin nuo? Vastasin: Olen tietysti, se oli minunkin lapsuuteni kieli. Eivät poikani tainneet sitä oikein uskoa. Ja vielä samasta aiheesta: Muutamia vuosia sitten Rautavaara-päivillä ollessani sanoin erälle lapsuustoverilleni, että ”vielä minäkii ossoesin hoastella savvoo, jos alakaesin”. Tähän lapsuustoverini: ”Elä kehtoo, ei kuullostaes sinulta ennää luonnolliselta”. Oikeassa kai oli.
Enpä taida ainakaan nyt toistaiseksi jatkaa keskustelua tästä aiheesta. Palaan kyllä, jos siihen aihetta tulee joko täällä kuulemanani tai muusta syystä.- paloheinänpöljäke
Kapille tuli taas takkiin 16 - 0. Valitettavasti. Ei pitäisi leuhottaa takki auki saitille.
Vielä piti tulla käymään kysyäkseni itseäni viisaammilta, että onko asia niin, että kepun eduskunnassa ajama sote ei voisi toteutua ainakaan Helsingissä, jos Helsingin kaupunginvaltuusto ei sitä hyväksyisi? Vai mitä tarkoittaa se, että Helsingin kaupunginhallitus käsittelee sote-uudistusta kokouksessaan myöhemmin tänään ja esittää kaupunginvaltuustolle, että eduskunnan käsiteltävänä olevaa maakunta- ja sote-uudistusta koskevaa ehdotuskokonaisuutta ei tule hyväksyä? Kertokoon vastauksen, jos täällä on joku minua paremmin asiaan perehtynyt!
Tätä mieltä näkyy olevan ainakin Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ja ilmeisesti myös eri puolueita edustava apulaispormestaristo ja kai koko kaupunginhallituskin:
>>Kaupunginhallituksen esityksen mukaan uudistus ei huomioi Helsingin erityistä asemaa maan pääkaupunkina, pääkaupungin ja metropolialueen ja muiden suurten kaupunkiseutujen erityispiirteitä eikä metropolialueen tai kaupunkiseutujen merkitystä Suomelle ja sen taloudelle.
–Lainvalmistelussa ei ole riittävällä tavalla otettu huomioon vaikutuksia, jotka kohdistuvat Uudellamaalla yli neljä-sosaan maan koko väestöstä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveys- toimiala sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ovat maan suurimmat sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat, joiden näkemyksille olisi pitänyt antaa uudistuksen valmistelussa huomattavasti toteutunutta enemmän painoarvoa.
Esityksessä korostetaan, että uudistuksen vaikutukset Helsingin kaupungin talouteen ovat merkittävät.
–Uudistus heikentää kaupungin verotulokertymän kasvua ja investointikykyä sekä lisää kaupungin riippuvaisuutta valtionrahoituksesta. Tämä vaikuttaa kasvavan kaupungin kykyyn rahoittaa kasvuun tarvittavia investointeja sekä lisää rahoituksen epävarmuutta erityisesti pitkällä aikavälillä. Helsingin metropolialue, pääkaupunkiseutu ja Helsinki ovat erittäin merkityksellisiä koko maan taloudelle. Uudistus heikentää maan tärkeimmän alueen kilpailukykyä suhteessa kansainvälisiin kilpailijoihin ja vaikuttaa tätä kautta koko Suomen kehitykseen<<
Lisää asiasta voitte lukea avaamalla tämän linkin:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244938-jan-vapaavuori-lyttaa-hallituksen-sote-perustelut-helsingin-kokouksen-allaHelsingin tulisi puhua vaan omasta puolestaan. Onhan tuo nähty ettei edes Espoo ja Vantaa alistu useinkaan helsinkiläisten päsmäröintiin.
Itse kysymykseesi ei saitilla varmaan kukaan tiedä selvää vastausta. Siis jos kunta kieltäytyy noudattamasta eduskunnan säätämää lakia. Tuo tapaus Kittilä on varmaan antaa viitteitä miten käy vaikka onkin vain vähän sinnepäin. Eli valtio VVM ottaa kunnan hallinnon hoitaakseen. Lakia ei vaan ole koskaan sovellettu joten sen näemme mitä hallitus tekee kun Kittilän valtuusto tänään kieltäytyi taipumasta erottamiseen.
Mielenkiintoinen tapaus kuitenkin. Jospa Kittilän ja Helsingin johtajat laitetaan linnaan. Vapaavuorella ja co on lyhyt matka linnaan.
Olen tässä päivän mittaan perannut arkistojani, poistanut tarpeetonta, ja melkoinen pino on tullut paperikeräyslaatikkoon vietäväksi. Melkoisesti on sellaistakin, jonka säilyttämisen näen tarpeelliseksi, mutta osan siitäkin taidan antaa muiden säilytettäväksi. Pojilleni, Päällystöliitolle ja Helsingin rauhanturvaajille, sisällöstä riippuen.
Rauhanturvaajille laittanen ainakin Sinibaretti-lehdet numerot 1/02- 6/02 (6 lehteä) ja lehdet 4/04 - 2/05 (5 lehteä). V. 2002 lehdissä esitettiin kuusiosaisena, ottamillani kuvilla kuvitettuna kirjoitussarja ”Muistelmia Lähi-idästä”; jo pari vuotta aikaisemmin muistelmissani julkaisemani luku, joka käsitteli rauhanturvapalvelusaikojani Kyproksella, Siinailla ja Golanilla. Vuosien 2004 -05 lehdissä oli lehdelle suoraan kirjoittamani kirjoitussarja otsikolla ”Lähihistoriasta ja nykyisyydestä”, jossa käsittelin talvisotaa, jatkosotaa, sodan jälkeisiä ”vaaranvuosia” ja myöhempää aikaa siihen mm. turvallisuuspoliittisista näkemyksistä kantaa ottaen. Osa siitä oli myös täällä historian palstalla julkaisemaani. Lehden silloisen päätoimittajan pyynnöstä laitoin nuo kirjoitukseni, joista kaikista sain paljon myönteistä, jopa hyvinkin kehuvaa palautetta lehden lukijoilta.
Noita kirjoituksiani nyt hieman silmäiltyäni tulin surulliseksi ymmärtäessäni totuuden, että en enää pystyisi sellaisia kirjoittamaan. En muistaisi niin hyvin asioita, en jaksaisi enkä viitsisikään enää etsiä ja tutkia lähteitä siten kuin silloin tein, eikä kielellinen ilmaisunikaan olisi enää sitä tasoa, joka se silloin oli. Suuri syy taantumiselleni on varmaan tämä vanhuuskin, mutta olisikohan toinen syyllinen tämä palsta? Eli olisiko ainakin kielellisessä ilmaisussani seura tehnyt minusta kaltaisensa? No, eihän palstan nykyformaatti pitempiä kirjoituksia läpi päästäkään, mutta eivät nämä lyhemmätkään ole minulta enää sitä, jota ne joskus kai olivat. Joten olisikohan minun vihdoin aika lopetella täällä ja jättää tällainen puuha niille, joilla siihen on enemmän intoa; taitovaatimuksiahan täällä ei ole.
Ainakaan tällä erää en jatka tätä enempää, en avaukseni aiheesta tai muustakaan. Jatkan vielä arkistoni perkaamista. Paljon muutakin perkaamista tässä kodissani olisi, mm. kirjastossani ja kaikissa tavaroissani. Luulen, että kohtapuolin siihen on pakko, sillä tuskinpa enää monta vuotta voin tässä asua, vaikka hengissäni pysyisinkin. Tässä on sentään mm. lumi- ja puutarhatöistä - mm. pensasaidan ja nurmen leikkuusta - puuhaa, joka alkaa olla raskasta näin vanhalle. Muuten kyllä pärjäilen täällä hyvin, itse osaan laittaa ruokani ja silloin tällöin käyn syömässä ”ulkona”. Naisystäväni käy silloin tällöin ruokia pakastimeeni laittamassa, mutta ei kai enää kauan, kun hänelläkin on jo ikää ja omat läheisensä siellä itseään lähempänä. Siivoukset täällä hän jo lopettikin ja minulla on vuoden alusta alkaen käynyt palkatut siivoojat kahden viikon välein, kaksi naista kerrallaan.
Eli hyvin tässä vielä menee, mutta jos kuntoni tästä selvästi huononee, laittanen tämän kotini myyntiin ja ostanen vain pienen kerrostaloasunnon. Palvelutaloon en vielä aio mennä. Aika ja ajan vaatimukset sanelevat jatkossa, mutta toistaiseksi vielä täällä Paloheinän kodissani keikun silloin, kun en ole jossakin matkoilla, ja nekin varmasti ajan oloon pakosta vähenevät.
Sorry, tulinpa höpöttäneeksi asiaan kuulumatonta. Kai se tämä vanhuus sitäkin teettää. Vanhojen ihmisten ajatukset usein liikkuvat vanhoissa asioissa, minun ajatukseni eivät kuitenkaan sadan vuoden takaisissa siten kuin täällä eräiden, jotka siis lienevät minua vanhempia. Sorry siksikin, kun en nyt viitsi enää noihin tulleisiin vastineisiinkaan vastailla. Siis sorry vielä kerran ja näkemiin!
Ps.
Vielä avaukseni aiheen sivusta haluan todeta, että päätös venäläisen diplomaatin karkotuksesta on tietenkin aivan oikea päätös. Toki meidän EU-maana on oltava asiassa EU:n yhteisessä rintamassa. Tunnustusta pääministeri Sipilälle siitä, että hän oli presidentti Niinistön tukena päätöksessä!Eilen illalla puhuin arkistoistani. Melkoisesti niitä tosiaankin on muodostunut pitkän elämäni aikana, kun järjestelmällisenä miehenä olen talletellut sellaista, jonka tallettamisen olen syystä tai toisesta nähnyt tarpeelliseksi. Mutta nyt en enää näe arvoa kaikella tallettamallani ja siksipä nyt perkailen arkistojani.
Tältä palstalta en sentään ole koskaan tallettanut yhtään mitään. Ainakaan omia kirjoituksiani minun ei olisi tarvinnut talletella siksikään, kun minulla on koko ajan ollut hyvä sihteeri. Hän on tallettanut ilmeisesti kaiken täällä esittämäni, ja jatkuvasti haluaa näyttää niin tehneensä tuomalla tänne yli 10 vuotta vanhojakin kirjoituksiani. Todella arvostettavaa tuollainen, kun hän tekee sitä ilmaiseksi ja pyytämättäni, varmaan vain halutakseen osoittaa noin ihannoivansa minua.
Joskus hän on myös editoinut kirjoituksiani, muokannut niitä poistamalla niistä jotakin kirjoittamaani ja on lisännyt niihin omiaan. Eivät ne kirjoitukseni liene siten ainakaan parantuneet, kun ne sitten usein tulevat palstalta poistetuksi. Mutta ehtii hän silloinkin aina näyttää, miten suuresti hän minua ihannoi.
Puhun hänestä edellä sihteerinä. Ehkä hän on sittenkin toimistoaliupseeri ja tekee tuollaista uhrautuvaa työtään siksi, kun tietää minut kapteeniksi, joka on ollut toimistopäällikkönäkin ja monissa muissa vaativissa ja korkeissa tehtävissä, joihin tuo aliupseeri on urallaan turhaan kurkotellut.
No niin, tallennapa toimistoaliupseerini tämäkin, jotta saat minuna esiintyen tuoda tämän tälle palstalle sitten kun minua ei enää ole. Ei täältä ”tuonpuoleisiin” poistumiseni voine olla este tänne paluulleni, sillä näkyyhän täällä silloin tällöin käyvän myös uusi-ukki eli hänen reinkarnaationsa;))- paloheinänpallit
Kannattaa kuitenkin muistaa etteivät perikunnan talonmiehet myy yhtään mitään ilman perikunnan lupaa.
Muistuu tässä elävästi mieleen, kuinka Kapi tollero takavuosina tallenteli sepustuksiaan ja postasi ne moneen kertaan saitille valvojien poistellessa rääveimpiä sepustuksia. Ukolla näkyy olevan kovin valikoiva muisti. paloheinänpallit kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin muistaa etteivät perikunnan talonmiehet myy yhtään mitään ilman perikunnan lupaa.
Muistuu tässä elävästi mieleen, kuinka Kapi tollero takavuosina tallenteli sepustuksiaan ja postasi ne moneen kertaan saitille valvojien poistellessa rääveimpiä sepustuksia. Ukolla näkyy olevan kovin valikoiva muisti.Kylläpä tunnet huonosti nuokin asiat! Tässä jäljennöstä testamentistamme:
KESKINÄINEN TESTAMENTTI
TEKIJÄT
1. Isännöitsijä Jorma Kalevi Korhonen (010735-475M)
2. Osastonjohtaja (vaimoni nimi)
molempien osoite (osoitteemme).
TESTAMENTTIMÄÄRÄYS
Me allekirjoittaneet aviopuolisot ilmoitamme viimeisen tahtomme ja testamenttimme olevan, että toisen meistä kuoltua jälkeenjäänyt saa perintökaaren 12 luvun mukaisen käyttöoikeuden kaikkeen ensin kuolleen omaisuuteen.
Omaisuutemme omistusoikeuden määräämme jaettavaksi seuraavasti:
(luettelo tässä)
Toivomuksemme on, että rintaperillisemme eivät jälkeenjääneen puolison eläessä vaatisi lakiosaansa. Siinä tapauksessa, että joku rintaperillisistämme kuitenkin vaatisi lakiosaansa jälkeenjääneeltä puolisolta, saa hän maksaa lakiosansa rahana.
Testamentinsaajien aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tällä testamentilla saatuun omaisuuteen eikä sen tuottoon.
Tätä testamenttia on laadittu kaksi allekirjoitettua kappaletta.
Helsingissä tammikuun 26 päivänä 1998
Tässä alla minun nimeni, vaimoni nimi ja testamentin todistajien nimet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tietenkin minulla on täysi hallintaoikeus omaan osuuteeni, eli puoleen kaikesta omaisuudestamme. Perillisemme (minun kaksi poikaani ja poikapuoleni vaimoni edellisestä avioliitosta) ovat valtakirjalla nimenneet minut myös edesmenneen vaimoni kuolinpesän haltijaksi. Joten tietenkin saan halutessani myydä tämän kotini ja ostaa uuden, jos sitä tarkoitat.- kapi.tuhkamuna
kapi_ kirjoitti:
Kylläpä tunnet huonosti nuokin asiat! Tässä jäljennöstä testamentistamme:
KESKINÄINEN TESTAMENTTI
TEKIJÄT
1. Isännöitsijä Jorma Kalevi Korhonen (010735-475M)
2. Osastonjohtaja (vaimoni nimi)
molempien osoite (osoitteemme).
TESTAMENTTIMÄÄRÄYS
Me allekirjoittaneet aviopuolisot ilmoitamme viimeisen tahtomme ja testamenttimme olevan, että toisen meistä kuoltua jälkeenjäänyt saa perintökaaren 12 luvun mukaisen käyttöoikeuden kaikkeen ensin kuolleen omaisuuteen.
Omaisuutemme omistusoikeuden määräämme jaettavaksi seuraavasti:
(luettelo tässä)
Toivomuksemme on, että rintaperillisemme eivät jälkeenjääneen puolison eläessä vaatisi lakiosaansa. Siinä tapauksessa, että joku rintaperillisistämme kuitenkin vaatisi lakiosaansa jälkeenjääneeltä puolisolta, saa hän maksaa lakiosansa rahana.
Testamentinsaajien aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tällä testamentilla saatuun omaisuuteen eikä sen tuottoon.
Tätä testamenttia on laadittu kaksi allekirjoitettua kappaletta.
Helsingissä tammikuun 26 päivänä 1998
Tässä alla minun nimeni, vaimoni nimi ja testamentin todistajien nimet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tietenkin minulla on täysi hallintaoikeus omaan osuuteeni, eli puoleen kaikesta omaisuudestamme. Perillisemme (minun kaksi poikaani ja poikapuoleni vaimoni edellisestä avioliitosta) ovat valtakirjalla nimenneet minut myös edesmenneen vaimoni kuolinpesän haltijaksi. Joten tietenkin saan halutessani myydä tämän kotini ja ostaa uuden, jos sitä tarkoitat.Älä valehtele, "poikasi" on joku upseeri kännipäissään polkaissut.
- Hölmölandiankansalainen
kapi.tuhkamuna kirjoitti:
Älä valehtele, "poikasi" on joku upseeri kännipäissään polkaissut.
Kylläpäs on kauas ajauduttu alkuperäisestä aiheesta. Mielenvikaista?
Hölmölandiankansalainen kirjoitti:
Kylläpäs on kauas ajauduttu alkuperäisestä aiheesta. Mielenvikaista?
No, palataanpa sitten alkuperäiseen aiheeseen:
>>Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina yksimielisesti lausunnon, jonka mukaan sote- ja maakuntauudistus pitäisi perua.
Helsingin kaupunginhallituksen mukaan sote-uudistus ei huomioi Helsingin erityistä asemaa maan pääkaupunkina, pääkaupungin ja metropolialueen ja muiden suurten kaupunkiseutujen erityispiirteitä eikä metropolialueen tai kaupunkiseutujen merkitystä Suomelle ja sen taloudelle.
Sote- ja maakuntauudistuksen kannatus rakoilee hallituspuolueiden riveissä. Viime päivinä äänestyskantansa on asettanut kysymysmerkin alle yksi uusi kansanedustaja sekä kokoomuksesta että keskustasta.
Hallituksella on eduskunnassa vain 105 edustajan enemmistö, joten pienikin kapinaliike saattaa sote-uudistuksen toteutumisen vaaraan.<<
Yllä poimintoja kirjoituksesta, joka aukeaa tästä linkistä:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245066-jan-vapaavuorelta-tyly-kuitti-sote-ministerille-voi-kiesus-sentaan-tallaisellako
Siis yhä mielenkiintoisemmaksi menee!- S24uomlaineN
kapi_ kirjoitti:
>>Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina yksimielisesti lausunnon, jonka mukaan sote- ja maakuntauudistus pitäisi perua.
Helsingin kaupunginhallituksen mukaan sote-uudistus ei huomioi Helsingin erityistä asemaa maan pääkaupunkina, pääkaupungin ja metropolialueen ja muiden suurten kaupunkiseutujen erityispiirteitä eikä metropolialueen tai kaupunkiseutujen merkitystä Suomelle ja sen taloudelle.
Sote- ja maakuntauudistuksen kannatus rakoilee hallituspuolueiden riveissä. Viime päivinä äänestyskantansa on asettanut kysymysmerkin alle yksi uusi kansanedustaja sekä kokoomuksesta että keskustasta.
Hallituksella on eduskunnassa vain 105 edustajan enemmistö, joten pienikin kapinaliike saattaa sote-uudistuksen toteutumisen vaaraan.<<
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245066-jan-vapaavuorelta-tyly-kuitti-sote-ministerille-voi-kiesus-sentaan-tallaisellako
Siis yhä mielenkiintoisemmaksi menee!Pientä härnäystä kokkareille ei kummempaa.
- kepupaniikki
kapi_ kirjoitti:
Siis yhä mielenkiintoisemmaksi menee!Nimenomaan. Helsingin kaupunginvaltuuston yksimielisellä päätöksellä on varmasti vaikutusta yli puoluerajojen, ehkä jopa maakuntarajojen. Sikäli mikäli maakunta- ja soteuudistuslait tulevat määräaikaan mennessä eduskuntaan hyväksyttäväksi, se voi vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen yli puoluerajojen, riippuen täysin näistä viime metrien painiskeluista. On vakuuteltu, että puoluekuri pitää vaan tuskin kansanedustaja, joka istuu kaupunginvaltuustossa ja äänestää siellä vastaan, muuttaa kantaansa eduskunnassa. Se asettaisi kyseisen henkilön melko skitsofreeniseen asemaan eikä ainakaan lisäisi hänen uskottavuuttaan takinkääntelyllä. Olemmehan nähneet jo sen, miten se on vaikuttanut kansalaisten näkemykseen esim. sinisten Timo Soinin kohdalla. Hänenhän on sanottu käännelleen takkiaan niin, että se on jo niin puhkikulunut ettei ole oikein enää jäljellä mitä kääntää. Täten se puoluekurin pitäminen on vähän niin ja näin. Tästä voi tulla monelle kansanedustajalle omantunnon kysymys. Onko munaa äänestää oman kotiseudun näkemyksiä vastaan vain puolueen edun nimissä?
Silti tilanne on kuitenkin edelleen sellainen kuten on aiemminkin tullut mainittua, että Keskusta on saanut melkolailla betonoitua maakuntamallin etenemisen, koska se saa vahvaa kannatusta opposition puolelta. Sielläkin voi kuitenkin tulla hajontaa nimenomaan Uudenmaan edustajien piirissä, yli puoluerajojen. Eri asia on sitten valinnanvapausmalli, jolle ei oikein tahdo löytyä kannattajia kuin Kokoomuksesta eikä sielläkään yli puoluekentän. Eihän Keskustakaan ole sitä alunperin ajanut ja oppositio vastustaa sitä hyvin laajalla rintamalla. Täten se ei ainakaan vähennä painetta siitä, etteikö valinnavapauslakiosuus saattaisi lykkäytyä mahdollisen Keskustan vähemmistöhallituksen ja opposition tai sitten jopa seuraavan hallituksen ratkaistavaksi. Paha sanoa, mihin kääntyy. Sen verran sekaisin paletti on mennyt.
Politiikassa painellaan nyt kaasu pohjassa kaikkiin risteyksiin ja toivotaan, ettei pelti ainakaan pahemmin kolisisi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292085Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601356Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814