Tulipa tässä mieleen viime kesänä ilmestynyt käyntiongelma.
Yhteysveneen perässä on 20 hevosvoimainen nelitahtiyamaha vuosimallia 2014. Kone käynnistyy helposti ja käy tyhjäkäyntiä varsin siististi. Vaihteen kytkemisen yhteydessä kone on kuitenkin alkanut sammuilemaan ja näin tapahtuu erityisesti koneen ollessa kylmä. Ajossa kone toimii täysin normaalisti.
Mitään muutoksia koneeseen ei normihuoltoja lukuunottamatta ole tehty ja tyhjäkäyntikierrokset ovat ennallaan. Kuitenkin tuosta sammuilusta tuli viime kesänä enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Onko tuttuja oireita ja mistä kannattaisi käyntivikaa lähteä etsimään?
Miksi Yamaha sammuu?
30
11152
Vastaukset
- Yksi.pois
Mitä bensaa käytät? 95 vai 98?
- Vatoristi
Ysikasia käytän. Kauden alussa ja lopussa olen lisännyt tankkiin myös jotain säilytyslisäainetta.
- Olisikohan
Tyhjäkäyntiseos hieman liian laihalla?
- yamahamyynnissä
Ei se siitä johdu, itsellä sama kone ja huomannu, että kun lopettaa rikastamisen, niin silloin voi sammua, eli itse olen antanut käydä hetken tyhjäkäyntiä vähän kierroksia lisäämällä ja sitten kun lähden ajamaan lisään heti kaasua pikkuisen, mutta jos tässä lähtee ajamaan tyhjäkäynnillä hetken aikaa ja sitten kun antaa kaasua voi yskähtää ja sammua!
Huom. kaasuttimessa ei ole minkäänlaista seoksen säätöä, vain sähköinen ohjaus ja myöskin käsikäynnisteisessä sähköinen ohjaus kaasuttimessa - jammysetä
yamahamyynnissä kirjoitti:
Ei se siitä johdu, itsellä sama kone ja huomannu, että kun lopettaa rikastamisen, niin silloin voi sammua, eli itse olen antanut käydä hetken tyhjäkäyntiä vähän kierroksia lisäämällä ja sitten kun lähden ajamaan lisään heti kaasua pikkuisen, mutta jos tässä lähtee ajamaan tyhjäkäynnillä hetken aikaa ja sitten kun antaa kaasua voi yskähtää ja sammua!
Huom. kaasuttimessa ei ole minkäänlaista seoksen säätöä, vain sähköinen ohjaus ja myöskin käsikäynnisteisessä sähköinen ohjaus kaasuttimessaSeokseen tuo ongelma edelleen viittaa. Seosta voi vetää laihalle myös polttoainelinjan vika kaasuttimen sisällä. Puhdistus auttaa. Omassa Jammussa ainakin auttoi juuri samaan ongelmaan.
- yamahamyynnissä
jammysetä kirjoitti:
Seokseen tuo ongelma edelleen viittaa. Seosta voi vetää laihalle myös polttoainelinjan vika kaasuttimen sisällä. Puhdistus auttaa. Omassa Jammussa ainakin auttoi juuri samaan ongelmaan.
Ei ongelmaa, vain koneelle tyypillinen oire, uudesta saakka ollut ja johtunee siitä, kun kone pudottaa rikastuksen pois, niin siksi yskäisee kun ei ole vielä lämmin! Pikkuisen pitempi lämpöiseksi käyttö poistaa ongelman sen olen kokeillut ja kesähelteillä ongelmaton! Kyse on siitä, että suuniteltu käymään mahdollisimman vähän aikaa ryyppy päällä ja vähennetään näin polttoaineen kulutusta! Polttoainelinjat pysyy puhtaana, koska koneessa on suodatin ja etanooli nykyään polttoaineessa toimii myös puhdistajana poistaen myös veden koska se sekoittuu etanooliin
- yamahamyynnissä
Lisätään sen verran, että ainut mitä sille voi tehdä on nostaa pikkuisen kierroksia, jos kokee ongelmaksi, mutta kannattaa sitten ensin ajaa se kone lämpöiseksi ja sitten vasta vähän lisätä kierroksia tyhjäkäyntiruuvista ja kokeilla, ettei kovin rykäise kun vaihteen kytkee..
- Evariforever
Viime syksynä korjasin samalla tavalla oireilevan 20, 4t yammun. Vikana oli roskaantunut kaasutin ja käytännössä koko bensalinjan puhdistus.
Seos ihan pikkusen rikkaammalle ja samoin tyhjäkäyntiä pikkusen kovemmalle. Da, taas mentiin. - Argon86
Kyllä mäkin laittaisin kaasuttimen pesuun, jos ei ole vähään aikaan puhdistettu.
Tässä on 2t Yamahan kaasutin avattuna, mutta jos ei itse uskalla tai halua alkaa purkamaan niin kannattaa viedä suosiolla perämoottori / pienkone huoltoon.
https://moottoriveneily.foorumi.eu/viewtopic.php?f=14&t=3
Vaihtoehtoisesti mitä tapahtuu jos lämmittää konetta vähän pidemmän aikaan käsikaasulla ennen kuin kytkee vaihteen ja lähtee ajamaan? - sit_toimii
Kaasari auki ja suuttimet pesuun.
- Vatoristi
Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista!
Tuo sammuilutaipumus tosiaankin ilmestyi viime kesällä ja ennen sitä kone ei kylmänäkään sammunut vaihdetta kytkiessä. Mielestäni ei siis ole ominaisuus, vaan toivottavasti korjattavissa oleva vika. Aloitan elvytyksen tuolla kaasarin ja suutinten perusteellisella puhdistuksella.- Yammie
Kerro sitten, jos vika löytyi.
- Vatoristi
Yammie kirjoitti:
Kerro sitten, jos vika löytyi.
Jep, näin teen.
- Anonyymi
Hei ! Onkohan koskaan käynyt mielessä , olisikohan bensa kanisterissa tukos. Litran purkkiin vain bensaa , ja kokeileen .
- käytälämpöiseksi
Tuon ikäisessä koneessa ei mitään tarvetta kaasuttimien puhdistukselle ja jos olet lukenut ohjekirjan, niin siellä lukee että pitää kone huolella lämmityskäyttää vähintään 3minuuttia ennen ajoon lähtöä! Tuskin on edes kolmeen vuoteen tullut 1000 ajotuntia, että tarvisi epäillä jakohihnan venyneen niin paljon, että vaikuttaisi venttiilien ajoitukseen, joka vois oireena tuollaista kyllä aiheuttaa.
- Len-Setä
Kiinalaisessa kökkökoneessa ihan normaali ominaisuus. Jos malttaisit vain odottaa että kone edes vähän lämpenee niin kyllä se sitten pysyy käynnissä.
- Säästäjä
Yli 30 vuotta vanhassa 2-tahti 28 hv Suzukissa ja 4-tahti 30 hv vm. 2006 Suzukissa sama ongelma. Liekö ominaisuus?
- Mietteliäs_65
Onko se vika vai ominaisuus? Lämpimäksi käyttö suojelee konetta
- Säästäjä
Jos joutuu lähtemään myrskyävältä rannalta, niin silloin ei ole mahdollisuutta käyttää lämpimäksi. Onko seos liian laiha?
- Outoa_
Säästäjä kirjoitti:
Jos joutuu lähtemään myrskyävältä rannalta, niin silloin ei ole mahdollisuutta käyttää lämpimäksi. Onko seos liian laiha?
Miks ei oo!
Miten se vene on siinä rannassa ollut ennen kuin käynnität koneen? - eibensaajärveen
Säästäjä kirjoitti:
Jos joutuu lähtemään myrskyävältä rannalta, niin silloin ei ole mahdollisuutta käyttää lämpimäksi. Onko seos liian laiha?
Ei voi olla laiha, kun ei ole seoksen säätöä ja ryyppykin automaattinen, mutta ne on suuniteltu kuluttamaan mahdollisimman vähän polttoainetta ja siksi tuollaisia ominaisuuksia niissä on...
- Argon86
Onko kaasuttimessa ihan normaalit suuttimet? Jos ominaisuus on ns. tyyppivika niin pellepeloton vaihtaa kaasuttimeen pykälää isomman tyhjäkäyntisuuttimen ja testaa miten kone käyttäytyy sillä.
- Evariforever
eibensaajärveen kirjoitti:
Ei voi olla laiha, kun ei ole seoksen säätöä ja ryyppykin automaattinen, mutta ne on suuniteltu kuluttamaan mahdollisimman vähän polttoainetta ja siksi tuollaisia ominaisuuksia niissä on...
http://www.marineengine.com/parts/yamaha-outboard-parts/2006/20/F20MSH 6AHK-1008551/620351430007
Mikäs toi osa no:20 on?
Eikös tuo linkin kaasari ole samanlainen kuin aloittajalla? - Säästäjä
eibensaajärveen kirjoitti:
Ei voi olla laiha, kun ei ole seoksen säätöä ja ryyppykin automaattinen, mutta ne on suuniteltu kuluttamaan mahdollisimman vähän polttoainetta ja siksi tuollaisia ominaisuuksia niissä on...
4-tahdissa seoksensäätöruuvit löytyy ja ryyppy toimii, kun painaa virta-avainta.
Kun menee saareen ja vetää veneen maihin. Sitten lähtee saaresta ja aallot lyö vastaan, niin ei voi käyttää moottoria lämpimäksi. - Vatoristi
Eipä muuten ole tuossa ryyppytoimintoa avainta painamalla. Käynnistettessä ei itse voi vaikuttaa ryyppyyn mitenkään, siilä koneessa on lämmön huomioiva automaattiryyppy/primeri, joka kyllä pelaa varsin mallikkaasti.
- Yamaha50hp
Mites takuu? Juuri ostin 50hv. Onko luovutushuolto tehtävä että säilyy takuu vai riittääkö ohjekirjan 20h ensihuolto ?
- lukihäiriö
Kysy liikkeestä mistä ostit tai lue käyttäjän käsikirjasta.
- Vatoristi
No niin, eipä sammu Yamaha enää.
Otin kaasarin koneesta ja purin sen osiin niin pitkälle kun osia helposti sai irti. Ensin pesin kaikki osat Carb Cleanerilla ja kuivailin paineilmalla. Sitten vielä ultraäänipesu ja taas paineilmaa. Osat nippuun ja kone tulille. Nyt toimii taas kuten pitääkin, eli jaksaa heti kylmänäkin käydä kun vaihteen kytkee päälle.
Oikeastaan mitään näkyvää likaa tai muuta töhnää kaasarissa ei ollut. Mahdollisen vikakohdan kyllä paikallistin: Kaasarin pohjassa on polttoainekanava kiihdytyspumpulle ja sähköryypylle/primerille. Tuossa kanavassa on pieni kuula joka toimii ilmeisesti takaiskuventtiilinä. Tuo kuula taisi olla jumissa, sillä se vaikutti äänestä päätellen liikkuvan vasta puhdistuksen jälkeen. Se siis alkoi helistä kun kuivaa kaasarin pohjaa ravisteli.
Kyseinen kone on saarimökin yhteysveneessä ja eteen tulee juuri sellaisia tilanteita kuten jotkut tuossa aiemmin jo kommentoivatkin. Lämmityskäytölle ei ole aina aikaa tai mahdollisuutta, joten koneen on toimittava kaikissa olosuhteissa. Nyt on siis palattu siihen tilanteeseen, että koneeseen voi luottaa ja se toimii taas kuten uutenakin.
Kiitos vielä vinkeistä ja kaikille kommentoijille muutenkin. Kyseessä oli siis vika, eikä koneen ominaisuus.
Hyvää kesää! - Anonyymi
Mikä on vikana kun 20 kaksitahtinen jannu.Käy tyhjäkäynnillä hyvin kun lisää kaasua vaihe päällä niin tukehtuu.
- Anonyymi
Laiha seos esim. tai sähkövika kahvassa, tai moni muu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768842Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593311- 392676
- 272221
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182195Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto372190- 131927
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151753- 681705
- 181629