Terve taas!
Olen miettinyt toukokuulle mahdollista Visbyyn reissua. En ole siellä koskaan käynyt, enkä myöskään ole yötä myöten purjehtinut. Matka on siis vasta suunnittelu asteella.
Olin alustavasti ajatellut, että ehtisikö reissun tehdä viikossa? Mikäli ajateltuun aikaikkunaan sattuu oikein huonot kelit, vaihtuisi purjehdus lähiympäristöön / eikä niin avomerivoittoiseksi.
Lähtijöitä olisi 1-3. Tosin yksin sinne tuskin tulisi lähdettyä.
Avomeripurjehduksesta ei ole kauheasti kokemusta. Tallinna nyt on käyty, muttei sen kummempaa.
Mitä siellä käyneillä on asiasta kerrottavaa, jotta mahdollinen reissumme voisi onnistua mahdollisimman hyvin!
Helsinki Visby
36
4119
Vastaukset
- Joakim1
Miksi ihmeessä toukokuussa? Silloin on potentiaalisesti vielä erittäin kylmä olla merellä. Et kertonut millä veneellä reissu on tarkoitus tehdä. Suora reissu on n. 260 mpk ja aikaa on varattava 2 vrk/suunta, vaikka vene olis nopeakin. Viimeksi taisi mennä 49 tuntia, kun purjehdin tuon suoraan, vaikka vene on nopeammasta päästä. 10 m/s vastatuuli on jo varsin ikävä ja tuskin tiedät lähtiessä mikä keli on takaisin tullessa.
2-3 hengen miehistöllä tarvinnet pari yötä lepoa tuon reissun jälkeen, joten viikko on aika tiukka, mutta mahdollinen aikataulu. Tietysti voi käydä tuuri ja menette mukavasti sivutuulessa kumpaankin suuntaan. Itse olen luovinut molempiin suuntiin useamman kerran. Ei siis missään tapuksessa kannata lähteä niin, että on pakko tulla ajoissa takaisin.
Voihan tuota tehdä legeissä, vaikkapa Hki-Kärdla-Fårösund-Visby, mutta sitten ei viikko enää rittä.
Palvelut satamassa ja kaupungilla voivat olla varsin puutteelliset toukokuussa. En ole toukokuussa käynyt, mutta 27.4. olen siellä ollut. Satamassa oli lappu, jossa puhelinnumero, jonne ilmoittauduttiin. Tuli vasta aamulla perimään satamamaksun. Suihkut toimi vain kolikoilla, joita ei ollut mukana. Koko kaupungissa oli auki vain MAX hampurilaisravintola. Sataman venetarvikeliike auki kahtena päivänä viikossa muutaman tunnin. Sataman huoltoasema auki vain sovittaessa etukäteen. Kotimatka tuolta oli elämäni kylmin purjehdus. Jäät lähtivät kotisatamasta samoihin aikoihin kun lähdimme Visbystä. Tänä vuonna voi jäätilanne olla samankaltainen.
Tietysti toukokuun loppupuolella tilanne voi olla kovin erilainen, mutta meri on edelleen todella kylmä ja keli voi olla ikimuistoisen kylmä.
Ehkä tänä vuonna käyn tuolla toukokuun alkupuolella siirtoreissulla, saa nähdä.- Joakim1
Tuli käytyä Visbyssä viime viikonloppuna. Satamassa oli viisi venettä yötä, muut ruotsalaisia. Yksi valtava moottorivene, yksi valtava HR, pieni purjevene ja Najad 373, joka oli matkalla neljäksi vuodeksi maailmalle. Satamakonttori oli auki, samoin vessat ja suihkut. Polttoainetta sai vain sopimalla, mutta se järjestyi heti pyydettäessä. Sanottiin, että valitkaa paikka vapaasti. Valittiin ponttoonilaituri. Kytkettäessä maasähkö kiinni tuli laiturin toisesta päästä kunnon ilotulitus, siis pauketta ja valoshow. No ei tiestyti tullut sähköä, vaan kaapeli paloi poikki. Onneksi ei veneen kaapeliin ja järjestelmään tullut vaurioita. Enpä ole ennen nähnyt moista. 1 kW kuormalla sai koko laiturin sähköt poikki, vaikka tuolla oli toistakymmentä 16 A lähtöä. Kylkikiinnityksestä satama-altaan reunaan saimme sähköä. Nyt sitten satamavahti kertoi, että ko. laiturista oli jo tullut vikailmoitus. Taitaa siis olla vielä vuosihuolto tekemättä satamalle.
Kaupunki oli vielä täysin talviunilla. Vain pari ravintolaa auki. Rönnessä sen sijaan oli jo kaikki auki. - Janbene
Joakim1 kirjoitti:
Tuli käytyä Visbyssä viime viikonloppuna. Satamassa oli viisi venettä yötä, muut ruotsalaisia. Yksi valtava moottorivene, yksi valtava HR, pieni purjevene ja Najad 373, joka oli matkalla neljäksi vuodeksi maailmalle. Satamakonttori oli auki, samoin vessat ja suihkut. Polttoainetta sai vain sopimalla, mutta se järjestyi heti pyydettäessä. Sanottiin, että valitkaa paikka vapaasti. Valittiin ponttoonilaituri. Kytkettäessä maasähkö kiinni tuli laiturin toisesta päästä kunnon ilotulitus, siis pauketta ja valoshow. No ei tiestyti tullut sähköä, vaan kaapeli paloi poikki. Onneksi ei veneen kaapeliin ja järjestelmään tullut vaurioita. Enpä ole ennen nähnyt moista. 1 kW kuormalla sai koko laiturin sähköt poikki, vaikka tuolla oli toistakymmentä 16 A lähtöä. Kylkikiinnityksestä satama-altaan reunaan saimme sähköä. Nyt sitten satamavahti kertoi, että ko. laiturista oli jo tullut vikailmoitus. Taitaa siis olla vielä vuosihuolto tekemättä satamalle.
Kaupunki oli vielä täysin talviunilla. Vain pari ravintolaa auki. Rönnessä sen sijaan oli jo kaikki auki.Meillä on hieman ongelmia saada gasti kokoon ja vapaille. Eli retki siirtyy myöhemmäksi.
Yritetään kesäkuussa ainakin Tallinnan retkeä, jos gasti saa siihen vapaat.
Harmin paikka, mutta ei voi mitään.
- VentsPilsuu
Jos menee legeissä, niin mitäs jos ylittäis Ventspilistä Fårösundiin? Onko joku käyny, millainen paikka? Pari kesää sitten poikkesin Kärdlassa, hinta 40€/yö, ei juurikaan palveluita, tais olla vielä rakennustyöt kesken, ehkä nyt kaikki ok?
- Pavariantti
Aika iso pursi VentsPilsuulla, 40 € on hinta yli 50ft (15,3 m) veneiltä. 30-40 ft 30 €, 41-50 ft 35 €.
http://marina.kardla.ee/hinnakiri
Satama on valmistunut 2014 ja ainakin kaksi vuotta sitten (2016) rakennustyöt oli saatu päätökseen. Hyvät palvelut, hyvä sijainti.
Jos tavoite on vain pysähtyä yöpymään/lepäämään matkalla Gotlantiin, niin Lehtma on edelleenkin aivan mahdollinen, ja nuukalle purjehtijalle isolla veneellä tulee säästöäkin, siellä nimittäin satamamaksu on ollut 20 € max 43 ft (13 m) veneille ja 30 € 44-80 ft.
Palvelujahan Lehtmassa ei nykyisin ole kuin wc, suihku, sähkö (jos pitkä roikka) ja vesi. Avoin SE-S suunnan tuulille, muilla tuulilla täysin suojainen ja hyvä etappisatama jos laituripaikka riittää.
- yli40krtvisbyssä
Toukokuussa tuulet on tilastollisesti suosuisimmillan, itätuuli todennäköisimmillään. Jos on lämmintä, niin on myös sumua.
Mikä ihmeen viikko? Yleensä viikon pätkä tarkoittaa perjantaista 9 päivän päähän sunnuntai-iltaan. Perjantain kun lähtee, niin saapuu sunnuntaina ja ehtii vielä täydet unet ennen maanataita, joka eka päivä virkeänä perillä. Perillä ehtii olla levänneenä ma,ti,ke,to ja pe-iltaan, jolloin pakko lähteä takaisin. Helsinkiin ja Hankoon pitää olla suotuisat tuulet, Utöseen pääsee käutännössä aina. Mutta sitten ei ehdi Helsi kiin viikon lopuksi.- uuno_______
Ainakin minulle viikko tarkoittaa 7 päivää.
- Sailor__
Ainakin Visbyn satama on jo sula ja tilaakin näyttäisi olevan 😂
http://www.webbkameror.se/webbkameror/gotlandskommun/visbyhamn_1_1280.php - Pilssirotta
Toukokuu kuulostaa kyllä ikävältä ajankohdalta. Kyllähän ton reissun viikossa muuten tekee helposti. Toki silloin ei jää hirveästi aikaa odotella suotuisia kelejä.
Mikset tee tuota vaikka heinä-elokuussa ja varaa reissuun pari kolme viikkoa. Silloin voit mennä mukavasti vaikka Kärdlän ja Ventsipilsin kautta. Takaisin voit tulla vaikka Utön ja Hangon kautta.- puolensa.kullakin
Mutta vaatii siihen aikaan hyvää onnea mahtua Visbyn satamaan.
- Janbene
Kiitoksia vastauksista!
No keväisen reissun syynä olisi saada kovimmat menohalut pois kavereiden kanssa ennen varsinaista kautta. Voisin sitten kesällä harrastaa satamasta satamaan purjehduksia perheen kanssa :)
Toukokuu on lomateknisten asioiden kannalta hyvä ja kaikki matkaanlähtijät saisivat todennäköisesti lomaa, eikä kyseinen viikko rokottaisi mahdollisia kesälomakiintiöitä. Tarkoitus olisi kesällä olla 4 viikkoa perheen kanssa varsinaisella lomalla. Muutenhan toukokuu ei ole erityisen lämmin kuukausi merellä. Toki tarkoitus olisi ajoittaa reissu toukokuun lopulle.
Ja tuo viikko on tosiaankin lavennettavissa 9-10 päivän mittaiseksi, jolloin mukaan mahtuu vähintäänkin molemmat viikonloput. Ehkäpä lähtö voisi olla esim. torstaina, jos perjantaina olisi vapaa. Siitä olisi sitten aikaa seuraavan viikon sunnuntaihin. Näin sopivaa sääikkunaakin voisi tarvittaessa hieman odotella.
Takaisin päin on helppo tulla mikäli myötäiset tuulet, mutta vastatuuleen meno on sitten mahdollisella kovalla tuulella vähemmän houkuttelevaa.
Vene on 39 Bene, jolla on tarkoitus lähteä.- Pilssirotta
Aaaa, eli äijäporukalla 10 päivän räminäreissu. Kuulostaa erittäin hyvältä! Eipä tossa luulisi olevan mitään ongelmaa.
Visby voi toukokuussa (ja muutenkin) olla melko mälsä kohde. Purjehtikaa samantien Klaipedaan. Sinne ei ole Helsingistä paljon pidempi matka. Klaipedasta Hankoon taisin viimeksi purjehtia n. 50 tuntia, joten ei ole paha matka.
Klaipeda on kunnon kokoinen ihan oikea kaupunki. Siellä on hyviä kapakoita ja muutenkin mukava meno. Äijäporukalla varmasti hauskempaa juopotella siellä muutama päivä, kun kävellä Visbyn tyhjiä katuja. Menet sinne Visbyseen sitten vaimon ja lasten kanssa. Sopii siihen paljon paremmin.
Klaipedasta voi lisäksi tuoda halvalla koko kesän kaljat samalla reissulla.
Balttian rannikkoa myötäillen on lisäksi mukava purjehtia, koska laivaliikenne on lähes olematonta. LIsäksi siinä matkan varrella on monia paikoja joihin voi pysähtyä, jos keli muuttuu sietämättömäksi. - Klaipedaanko
Pilssirotta kirjoitti:
Aaaa, eli äijäporukalla 10 päivän räminäreissu. Kuulostaa erittäin hyvältä! Eipä tossa luulisi olevan mitään ongelmaa.
Visby voi toukokuussa (ja muutenkin) olla melko mälsä kohde. Purjehtikaa samantien Klaipedaan. Sinne ei ole Helsingistä paljon pidempi matka. Klaipedasta Hankoon taisin viimeksi purjehtia n. 50 tuntia, joten ei ole paha matka.
Klaipeda on kunnon kokoinen ihan oikea kaupunki. Siellä on hyviä kapakoita ja muutenkin mukava meno. Äijäporukalla varmasti hauskempaa juopotella siellä muutama päivä, kun kävellä Visbyn tyhjiä katuja. Menet sinne Visbyseen sitten vaimon ja lasten kanssa. Sopii siihen paljon paremmin.
Klaipedasta voi lisäksi tuoda halvalla koko kesän kaljat samalla reissulla.
Balttian rannikkoa myötäillen on lisäksi mukava purjehtia, koska laivaliikenne on lähes olematonta. LIsäksi siinä matkan varrella on monia paikoja joihin voi pysähtyä, jos keli muuttuu sietämättömäksi.Mitä ja minkälaisia pysähtymispaikkoja siinä välillä on? Onko siellä niin vähän liikennettä että voisi myös jonkun verran nukkua merellä?
- Pilssirotta
Onhan tossa matkan varrella vaikka Liepaja, Ventsipils, Kärdla ja Tallinna nyt ensihätään.
Kyllähän merellä voi aina nukkua, olettaen tietenkin, että joku on vahdissa. Olisihan se melkoisen rankkaa tykittää 50 tuntia putkeen nukkumatta. Itse suosin 3 tunnin vahteja. Jos kahdestaan niin 3 tuntia vastuussa tähystyksestä ym. merenkulusta, jonka jälkeen 3 tuntia lepiä. Vahdit pyörivät koko ajan ja aina samaan aikaan. Kolme vuorokautta on melko mukava aika purjehtia. Siinä kerkeää saamaan rytmistä kiinni ja perille tultaessa on levännyt ja virkeä olo.
Kolmestaan kolmen tunnin vahdit toimivat myös. Silloin 3 tuntia töitä ja 6 tuntia vapaata.
Vahdin ajoa helpottaa, jos kaikki hanskaavat veneen yksinään niin ei tarvii joka hommaan käydä herättämässä muita.
Vuorokauden nykäsyjen jälkeen olen yleensä hyvin väsynyt ja vaadin päivän pari lepoa, ennen kuin jaksan jatkaa matkaa. Yhden vuorokauden melkein jaksaa samoilla silmillä eikä välttämättä malta nukkua. Eikä uni tule vaikka yrittäisikin. - Klaipedaanko
Mielessäni olisi yksinpurjehdus, joten jos merellä voisi laittaa aina välillä veneen piihin tunniksi pariksi niin jaksaisi mennä pitkälle käymättä rannassa. Pinnapilottini ohjaa yleensä lähes aina avomerellä kun purjehdin.
- Pilssirotta
Eiköhän piissä uskaltaisi ihan hyvin pienet nokoset ottaa.
Yleensä tulee itse vietettyä yö-vahdit sisällä lämpimässä. Välillä tulee jopa nukuttua. Pidän aina kellon soittamassa vartin välein, jotta muistan käydä katsomassa ulkona, että kaikki on hyvin. En näe mitään syytä miksei sama toimisi yksin purjehtiessa. Jos alkaa silti väsyttämään niin vene piihin, niin kuin ehdotit.
Balttian rannikolla ei ole juuri laivaliikennettä eikä kalastajia. Tämän pätkän voi melko surutta antaa mennä toinen silmä nukuksissa. Suomenlahdella on sitten iso separaatio-alue ja laivaväylä, missä saakin olla jo aika tarkkana. Onneksi se ei muistaakseni ole hirveästi yli 10 mailia leveä, joten kyllä ton pari tuntia jaksaa olla kieli keskellä suuta. - Klaipedaanko
Joo, piissä voisi nukkua vain valoisaan aikaan, niin olisi hyvin näkyvissä muille mahdollisille aluksille.
- Olenrobotti
On tullut paljon liikuttua tuolla alueella. Ensinäkin, Baltian kautta meneminen on paljon haastavampaa kuin tässä on annettu ymmärtää. Ventspils on ihan kiva kaupunki kun toipuu samaman aiheuttamasta ensijärkytyksestä. Toisella käyntikerralla jo helpompaa. Mutta tekee hirveän lenkin Visbyyn mennessä. Visbyhän on vähän niinkuin väärällä puolella saarta tuoltapäin katsottaessa. Klaipedan voi kokonaan unohtaa, jos aikaa vain viikko . Stadista matkaa reilu 330 Nm ja jos menaat vierailla noissa mainituissa satamissa. Järkevintä olisi ehkä vetää Stadi-Kuivastu-Ventspil- Klaipeda, kolme reilun 100 Nm päivää ja sama parin päivän päästä takaisin kelissä kuin kelissä. Tietysti jos kelit suosii, mutta kuka siihen luottaa. Lisäksi tuolla puolella on kalastajia. Satamiin on sytä ajaa turvavesimerkiltä suoraan.
Helpointa Visbyyn on mennä suoraan Hangosta, niin ethän kerotonut mistäpäin olet lähdössä. Jos olet Turusta, mene Utön kautta. Ensimmäinen legi Hankoon, Utö varalla jos huonoa keliä, vie kuitenkin eteenpäin. Hangosta noin 200 Mn Visbyyn, 34 tuntia jos hyvin menee. Jos tuuli kääntyy vastaiseksi, voit laskea kryssilisää tuohon helposti 10-15 tuntia. Tai mennä vaikka Sanhamniin ja jättä Visbym väliin. Näin olet perillä kolmatena vuorokautena. Jää paripäivää olla perillä. Takaisin voi tulla vaikka Sandhamnin kautta jos aikaa jää.
Jos nukkumista suunnittelee, kannattaa ottaa huomioon, että tuohon vuodenaikaan on usein sumuja, erityisesti avomerellä. Jos on hyvä näkyväisyys, voi myös pimeällä torkkua, silloin laivojen valot näkyvät ja mielestäni laivat on nähtävissä paremmin ja kauempaa kuin päivällä.- toisinpäin
"Jos on hyvä näkyväisyys, voi myös pimeällä torkkua, silloin laivojen valot näkyvät ja mielestäni laivat on nähtävissä paremmin ja kauempaa kuin päivällä"
Torkkuessa ei katsella niitä laivoja, vaikka ne näkyisivätkin yöllä paremmin. Ratkaisevaa on tietysti se kuinka piissä oleva itse on näkyvissä laivoille ja muille alueella liikkuville aluksille. - Olenrobotti
No mutta. Et näköjään ole harrastanut Itämeren yöpurjehduksia. Päivällä 15 minuuttia on ”turvallinen” torkkuaika. Siinä ajassa näkymättömissä ollut laiva tulee hätkädyttävän lähelle. Yöllä tietysti sama muuten, mutta näet laivat kauempaa koska valot näkyy. Sama tietysti kun nouset katsomaan ympärille torkkujen välissä. Itämerellä liikkuvat laivat pääsääntöisesti ”näkee” sinut vaikka sinä et niitä (tutka). Valot on tietysti itsestäänselvyys. Vähänkin jos olet Itämerellä purjehtinut, tiedät että laivat kulkee pohjois-eteläsuunnassa hyvin tarkasti määritellyillä vyöhykkeillä. Poikittaisliikennettä ei juuri ole. Saarenmaan Hiidenmaan länsipuolella esimerkiksi on erittäin vilkas liikenne, tulevat Gotlannin eteläkärjen eteläpuolelta, tuolla eivät oman kokemukseni mukaan väistä mitään poikittain kelluvaa esinettä. Torkkuessa on siten tärkeä tietää missä laivat pääsääntöisesti liikkuvat.
Joku vielä kysyi, onko Balttiassa kalastajia. Kyllä on. Pyydyksiä on ihan hitosti tietyllä aluella. Esimerkiksi Ventspilsin sisäänmenon molemmin puolin. - Kävinsiellämuutamankerra
Mulla on hieman eri kokemuksia alueelta. Laivaliikennettä on pohjois-eteläsuunnassa paljon. Viime kesänä yritin väistää yöllä isoa tankkeria ilmeisesti liian pienin käännöksin.
Vaikka tilaa oli paljon Niin se väisti reilusti perän takaa. Saarenmaan eteläpuolelta menee myös Riikan ja Ruotsin väliä kulkevat laivat joten sillä alueella tarkkana. Pyydyksiä ei ainakaan keskikesällä ole näkynyt. Nettiyhteyksiä toimii yllättävän kauas rannasta. - Klaipedaanko
Löytyykö Saaremaan rannoilta ankkuripaikkoja jossa voisi käydä nukkumassa kunnolla, siellä noin puolivälissä Tallinnaa ja Klaipedaa?
- Kannattaamennä
Länsirannalta ei ole kokemuksia mutta esim Möntu itärannalla on tuulilta suojassa ja suihkukin löytyy. Ankkuripaikka riippuu aina tuulista, mutta aika harvoin ketään näkyy Viron rannoilla ankkurissa. Meillä on öisin tapana laittaa munakello soimaan puolen tunnin välein. Sitä ennen tietysti katsotaan AISista ja muutenkin onko ketään tulossa. Kokeneemmille tiedoksi, että tiedän kyllä laivojen kulkevan kovaa, mutta elämä on;)
Tosi hienoja öitä on itämerellä saatu viettää. Mielenkiintoisin viime kesältä oli Gzansk - Gotland välillä. Keskellä ei mitään napsahti meseviesti puhelimeen😳
Näkyvissä ei horisontissa ollut muita kuin Venäläinen öljynporauslautta jolla ilmeisesti oli gsm/nettiverkko.
Ventspils ja Klaipeda on kivoja paikkoja, mutta etenkin Gdansk oli tosi positiivinen yllätys. Menkää ihmeessä jos aikaa on. - Olenrobotti
Kävinsiellämuutamankerra kirjoitti:
Mulla on hieman eri kokemuksia alueelta. Laivaliikennettä on pohjois-eteläsuunnassa paljon. Viime kesänä yritin väistää yöllä isoa tankkeria ilmeisesti liian pienin käännöksin.
Vaikka tilaa oli paljon Niin se väisti reilusti perän takaa. Saarenmaan eteläpuolelta menee myös Riikan ja Ruotsin väliä kulkevat laivat joten sillä alueella tarkkana. Pyydyksiä ei ainakaan keskikesällä ole näkynyt. Nettiyhteyksiä toimii yllättävän kauas rannasta.Minusta kokemassasi ei ole mitään erillaista. Paitsi että Latvian ja Ruotsin välillä ei juuri ole laivaliikennettä. Muutenkin ollakseen niin iso satama, on Riikasta yllättävän vähän laivaliikennettä. Kalastajien pyydykset on rannikolla, ei avomerellä. Yleensä sataman väylän molemmin puolin. Kännykkä ei toimi sen paremmin kuin Suomessakaan. Lähellä rantaa saa olla jos haluaa, että verkkoa on.
- Olenrobotti
Jäi vielä mainitsematta, jos etsii äijäporukalle viihdettä (Pilssirotta), sekä Ventspisistä että Liepajasta löytyy stripteas baarit, Liepajassa jopa ihan venesataman läheisyydessä.
- Janbene
Veneessä on AIS, jolla voi vähän ennakoida ainakin isompien alusten liikkeitä sumussa ja pimeän aikaan. Ja tarkoituksena on lähteä Helsingistä. Nämä tarkennukset kerrottakoon.
Lisää erilaisia Visbyyn korvaavia määräpää ehdotuksia otetaan myöskin vastaan. Sillä jos paikka on toukokuussa aivan kuollut, niin kyllä siellä voi aika käydä pitkäksi.
Klaipedaan voi olla hieman pitkä matka tosiaankin. Toisaalta Hangosta 50h ei kuulosta mahdottomalta ok olosuhteissa. Tosin tähän mennessä pisin legi taitaa olla päivänvalossa menty 12h =) Onkohan itä-reunalla paljon kalastajien pyydyksiä joihin esim yöllä voisi saada veneen kiedottua?- Määränpääehdotuksia
Määränpääehdotuksia.
- Tarkkk
Määränpääehdotuksia kirjoitti:
Määränpääehdotuksia.
Onkin mennyt jo tovi siitä ,kun olit viimeksi meitä kouluttamassa. Näillä sivustoillahan sitä työsarkaa riittääkin.
- 1.pitkä
Mitä jos purjehtisitte vaikka Tukholmaan nonstoppina avomeren kautta? Matkaa tulee se reilut 250M per suunta. Koska teette ensimmäisen "pitkän" purjehduksenne, niin tällä reitillä olisi mahdollisuus mennä Suomen rannikon satamiin, jos homma ei maistu tai tulee muita ongelmia.
- PekuV
Helsinki -Visby Itämeren avomerkipurjehduksen klassikko. Ei sitä saa eikä pidä mennä pilkkomaan lyhyempiin legeihin. Se on miehekäs rykäsy joka erottaa pitsinnyplääjät ja marjanpoimijat purjehtijoista.
Sen verran hyviä jos ei loistavia vinkkejä on jo tullut joten niihin ei juurikaan lisäämistä. Kuitenkin pari asiaa joista en malta olla sanomatta: kuten Joakim jo heti kärkeen totesi toukokuussa Itämerellä on hyytävän kylmä, merkkaa sijaintisi säännöllisesti myös paperikartalle esim kolmen tunnin välein (vene ja sähköt, pieni vaiva jota et todennäköisesti tarvitse yhtään mihinkään) ja vanhanaikainen munakello on kelpo kaveri yövahdissa muistuttamassa esim viidentoista minuutin välein , että on aika tarkistaa ympäröivä horisontti.
Mukavaa, tosin hyytävää reissua Janbenelle. On hienoa, että on kasvamassa uusi avomeripurjehtijasukupolvi. Ensimmäinen kerta Visbyyn on aina kuumottavin. - toukokuu.ok
PekuV kirjoitti:
Helsinki -Visby Itämeren avomerkipurjehduksen klassikko. Ei sitä saa eikä pidä mennä pilkkomaan lyhyempiin legeihin. Se on miehekäs rykäsy joka erottaa pitsinnyplääjät ja marjanpoimijat purjehtijoista.
Sen verran hyviä jos ei loistavia vinkkejä on jo tullut joten niihin ei juurikaan lisäämistä. Kuitenkin pari asiaa joista en malta olla sanomatta: kuten Joakim jo heti kärkeen totesi toukokuussa Itämerellä on hyytävän kylmä, merkkaa sijaintisi säännöllisesti myös paperikartalle esim kolmen tunnin välein (vene ja sähköt, pieni vaiva jota et todennäköisesti tarvitse yhtään mihinkään) ja vanhanaikainen munakello on kelpo kaveri yövahdissa muistuttamassa esim viidentoista minuutin välein , että on aika tarkistaa ympäröivä horisontti.
Mukavaa, tosin hyytävää reissua Janbenelle. On hienoa, että on kasvamassa uusi avomeripurjehtijasukupolvi. Ensimmäinen kerta Visbyyn on aina kuumottavin.Samaa mieltä. Vaikka keväällä meri on kylmä, mahdollisuus suotuisiin tuuliin on hyvä. Visbyssä on toukokuussa hienosti tilaa, kun heinäkuussa satama on yleensä täpötäynnä. Itse en enää vuosiin ole edes yrittänyt poiketa kotimatkalla Visbyseen, koska se todennäköisesti on liian täynnä veneturisteja.
Jos menomatkalla sattuu kova vastatuuli avomerellä, ainahan voi suunnitelmaa muuttaa ja suunnata vaikka Ruotsin itärannikon saaristoväylälle.
- Matkapurjehtija
Hyvä etappisatama Gotlannin pohjoisosassa Fårön saarella on Lauterhorn. Suojainen aallokolta ja hyvät laiturit myös ankkurointimahdollisuus lahdella.
Kappelshamn Gotlannin päässä olevan vuonon pohjukassa myös "pomminvarma" satama.- iöihgilhgöi
Lauterhornissa ei ankkuri pidä. Ei tarraa keveisiin kalkkikivikolikkoihin, vaan rekaa.
- LömalaaVaan
Ite aattelin tsekkaa ensi kesänä Lömala sadaman Saaremaan länsi-lounaispuolella. Siitä ois kätevä lähtee Gotlannin suuntaan, saa nähdä pääseekö purkkarilla rantaan asti? Aika matalaa näyttää olevan, ja varmaan aika rysäpitoista seutua..
- matkapurjehtija
Satamaan on viitotus ja laiturit hyväkuntoiset satamarakennus melko uusi. Olen käynyt vain autolla ko. paikassa. Mielenkiintoinen paikka saattaa olla lännenpuoleisilla tuulilla hankala matalan meren takia.
En tunne ketään joka olisi veneellä käynyt, olisi mielenkiintoista kuulla. - LömalaaVaan
Laitan viestiä syssymmällä jos suunnitelma toteutuu. Viime kesänä kun olin menossa Hangosta Dirhamiin, tuli idea käydä Osmussaaressa, piti olla tarpeeksi vettä, mutta vähän ennen laituria stoppasi kuin seinään, oli varmaan joku betoniklöntti tms pohjssa, mutta onneksi vauhtia se 2 knts, eli ei hätää, ankkuri alas ja kumpparilla maihin. Pari kesää sitten Kaberneemessä sama juttu, jotain ylimääräistä pohjassa, mutta hyvä kalaravintola!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804073Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303139- 1502524
- 141825
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281472Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39953Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852