Purjehdus on vaarallista

piyr975

25

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliamiraali

      No kun pitää sepalluksen kiinni ja pelastusliivit päällä niin riskit laskee ainakin dekadilla. Vähän hönössä voi näköjään purjehtia kunhan pitää e.m. varotoiminpiteisä huolen.

      No ihan vakavasti ottaen olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri vaikutus avomeri kilpapurjehduksella noihin lukuihin on. Onko joku yksi miljoonasta marginaaliryhä joka on erittäin riskialtis ja vaikuttaa siten koko purjehduksen turvallisuuteen. Tuo sepallus auki ei kyllä viittaa mihinkään avomeri kilpapurjehdukseen.

    • Joakim1

      Mitenköhän tuohon 1,19/miljoona lukuun on päädytty? 11 vuodessa 271 kuolemaa ja 8 miljoonaa purjehtijaa vuodessa. Tuosta tulisi vuositasolla 271/11/8=3,08 kuolemaa vuodessa miljoonaa purjehtijaa kohti.

      Jos olettaa, että Suomessa on suhteellisesti yhtä monta purjehtijaa eli 2,5% kansasta, pitäisi olla 140 tuhatta purjehtijaa. Mitenköhän purjehtija on määritelty? Tuolla myydään n. 5000 purjevenettä vuodessa ja rekisteröityjä veneitä on yhteensä 12 miljoonaa. Molemmat viittaavat siihen, että veneitä ja purjeveneitä on suunnilleen samassa suhteessa väkilukuun.

      Samalla riskitasolla Suomessa pitäisi siis kuolla joka toinen vuosi joku purjehtija (olettaen tuo 3 oikeaksi luvuksi). Viime vuonna kuoli yksi purjehtija. Koska edellinen?

      Autoilu superturvallista? Suomessa kuolee liikenteessä yli 200 vuosittain. Vaikka koko kansalla laskien tuosta tulee n. 40 kuolemaa vuodessa miljoonaa kohti.

      • Tunari1

        Sitten olisi vielä oleellista suhteuttaa kuolemat teoreettisesti mahdollisiin purjehduspäiviin, eli niihin kun vesi on sulaa.


      • Joakim1
        Tunari1 kirjoitti:

        Sitten olisi vielä oleellista suhteuttaa kuolemat teoreettisesti mahdollisiin purjehduspäiviin, eli niihin kun vesi on sulaa.

        Vai veneessä vietettyyn aikaan, joka ainakin minulla lienee suurempi kuin liikenteessä, varsinkin autossa, vietetty aika vuositasolla.


      • Jurristikko

        Itse asiassa 2000 - 2011 on 12 vuotta. 271 kuollutta / 8 miljoonaa purjehtijaa, samana aikana Suomessa 3882 tieliikenteessä kuollutta / 5,5 miljoonan kansa.
        Ottamatta kantaa noihin USA:n tilastoihin, niin ainakin aloittajalla on aika lailla statistiikkapallo hukassa kun kirjoittaa "Purjehdukseen verrattuna autoilu on superturvallista."


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Itse asiassa 2000 - 2011 on 12 vuotta. 271 kuollutta / 8 miljoonaa purjehtijaa, samana aikana Suomessa 3882 tieliikenteessä kuollutta / 5,5 miljoonan kansa.
        Ottamatta kantaa noihin USA:n tilastoihin, niin ainakin aloittajalla on aika lailla statistiikkapallo hukassa kun kirjoittaa "Purjehdukseen verrattuna autoilu on superturvallista."

        Jutussa sanottiin 11 vuotta. Ei voi tietää tarkoittaako 2000-2011 kokonaisia kalenterivuosia tai vaikkapa 27.3.2000 - 27.3.2011. Edellinen on 12 jälkimmäinen 11 vuotta.


      • Jurristikko
        Joakim1 kirjoitti:

        Jutussa sanottiin 11 vuotta. Ei voi tietää tarkoittaako 2000-2011 kokonaisia kalenterivuosia tai vaikkapa 27.3.2000 - 27.3.2011. Edellinen on 12 jälkimmäinen 11 vuotta.

        Iso maa - iso toleranssi, 11 tai 12 w.t.f. 2000-2011 on 11 vuotta jos niin sanotaan, se ei ole ees valeuutinen trumppilandiandiassa :D
        Ja toimittajalle kun antaa statistiikkaa eli numeroita tulkittavaksi, nii eipä tiedä mitä sieltä syntyy? Tai tietää sittenkin, uutinenhan sieltä tulla putkahtaa, ja lööppi kaupan päälle :)))
        1000 kertainen virhe on pieni virhe toimittajan tekemänä. Niinku Hesarissa 11.9. uutisessa jossa kerottiin kaksoistorneihin törmänneessä lentokoneessa olleen 50 tuhatta tonnia polttoainetta. Jäi joteski mieleen, vaikka tuosta on kohta parikytä vuotta - lentävä tankkilaiva :D


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Iso maa - iso toleranssi, 11 tai 12 w.t.f. 2000-2011 on 11 vuotta jos niin sanotaan, se ei ole ees valeuutinen trumppilandiandiassa :D
        Ja toimittajalle kun antaa statistiikkaa eli numeroita tulkittavaksi, nii eipä tiedä mitä sieltä syntyy? Tai tietää sittenkin, uutinenhan sieltä tulla putkahtaa, ja lööppi kaupan päälle :)))
        1000 kertainen virhe on pieni virhe toimittajan tekemänä. Niinku Hesarissa 11.9. uutisessa jossa kerottiin kaksoistorneihin törmänneessä lentokoneessa olleen 50 tuhatta tonnia polttoainetta. Jäi joteski mieleen, vaikka tuosta on kohta parikytä vuotta - lentävä tankkilaiva :D

        Täällä on julkaisu, josta luvut on otettu: http://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(15)00339-7/fulltext

        Tuossa aiemman linkin jutussa oli siis väärin purjehtijoiden määrä, joka oli 2011 16,9 miljoonaa purjehtijaa päivää, jolla on laskettu tuo 1,19.

        Tuon mukaan USAssa on 250 000 rekisteröityä purjevenettä eli alle 20-kertaisesti Suomeen verrattuna. Väkiluvussa on 60-kertainen ero, joten ehkä Suomessa on selvästi enemmän purjeveneitä suhteessa väkilukuun.


      • Tötterströmm

        Nyt tarkkuutta peliin, kuolleita on tieliikenteessä kokonaisuutena tuo yli 200 vuosittain mutta ei suinkaan autoillessa. Paras vertailukohta lienee henkilöautossa matkustaneet, joita menehtyi esim. viime vuonna 124.


    • Eufjfkfiikfkd

      Nyt näyttää siltä, että käynnissä oleva Volvo Ocean Race on vaatinut jo toisen kuolonuhrinsa. Ei ihan turvallinen laji kuitenkaan.

      • Joakim1

        VOR on erittäin kaukana tyypillisestä suomalaisesta tai USA-purjehduksesta, myös kilpapurjehduksesta. Ihme, ettei siellä ole tuon enempää kuolintapauksia. Kilpailussa ei ole tainut suomalaisia kuolla sitten 2002 GR:n?


      • Eujfkffifkfkd

        Jos vaikka F1-kisoissa kauden aikana kuolisi 2 ihmistä, olisi se aika poikkeuksellista ja johtaisi varmasti sääntömuutoksiin yms.


      • Pereevertailla
        Joakim1 kirjoitti:

        VOR on erittäin kaukana tyypillisestä suomalaisesta tai USA-purjehduksesta, myös kilpapurjehduksesta. Ihme, ettei siellä ole tuon enempää kuolintapauksia. Kilpailussa ei ole tainut suomalaisia kuolla sitten 2002 GR:n?

        VOR on lähempänä vuorikiipeilyä. Yhtä,extremeä.


      • Joakim1
        Eujfkffifkfkd kirjoitti:

        Jos vaikka F1-kisoissa kauden aikana kuolisi 2 ihmistä, olisi se aika poikkeuksellista ja johtaisi varmasti sääntömuutoksiin yms.

        Onhan se poikkeuksellista. Edellisestä kuolemasta on yli 10 vuotta ja yhteesä kisassa on kuollut 6 henkeä 70- luvun alusta saakka. Onhan F1:ssä kuollut paljon enemmän eikä edellisestäkään ole montaa vuotta. F1:ssä kuitenkin vain 20 kuskia ajaa muutaman tunnin kuukaudessa.


    • Point_of_Nemo

      Todella ikävä tapaus tuo miehistön jäsenen putoaminen VOR kisassa. Ja eikös samaisesta Scallyvag:ista pudonnut jokin aika sitten toinenkin mies, joka saatiin poimittua ylös. Luulisi, että VOR kisojen sääntöihinkin voisi kirjata että jokaisella miehistön jäsenellä pitää olla hätälähetin, jolla mereen pudonnut saadaan paikallistettua riittävällä säteellä.
      Omassa veneessä on sovittu, että yksin ruorissa olevalla on taskussa käsi VHF, jossa nykyisin myös DSC. Noissa kantomatka ei riittäne olosuhteissa, joissa VOR veneet purjehtivat, mutta tehokkaampiakin hätälähettimiä on.

      • Joakim1

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.


      • järjen.käyttöä

        Kyllä kantomatka riittää, kun sitä ymmärretään järkevästi käyttää. Eli alussa se riittää siihen että saadaan ilmoitettu veteen putoamisesta. Tämä voi olla jopa automaitisoitu, eli automatiikka käynnistää hälytyksen ja tallentaa ilmoitushetkisen sijainnin, tai parhaassa tapauksessa jopa ilmoittajan sijainnin, jos DSC kin löytyy. Sitten muu miehistö palaa karttaplotterin gps reittiä suunnilleen myötäillen takaisinpäin putoamishetken sijainnin saavutettuaan, ja kun vene on riittävän lähellä ottaa veteen pudonnut uudestaan yhteyttä, sillä taas ollaan kantaman sisällä. Veteen pudonnut kertoo sitten minnepäin pitäisi kulkea että löytäisi perille asti.

        VOR65 veneiden avotilan suunnittelu ei vastaa käyttöolosuhteita, ottaisivat mallia Vendee Globe veneistä niin tällaista ei tapahtuisi. Eikä tietenkään pidä olla pelkkä kopio, koska miehistöä on VOR65 veneissä paljon eikä yksi kuten Vendeessä.


      • laitekelinmukaan
        Joakim1 kirjoitti:

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.

        Ei siinä MOB / AIS lähettimessä kovin kummoinen antenni ole. Jos aallokko on kovin korkeaa, niin eipä se veden pinnalla oleva satunnaisia lähetyspurskeita lähettävä lähetin pitkälle kuulu. Satelliiitin suuntaan se kuuluu paremmin.

        Kerran kokeilin tuollaista, missä oli AIS lähetin ja puhelähetin. Aallokko ei ollut kovin suuri (alle metrin) ja vene oli oli noin 3 kaapelin mitan päässä. Ei kuulunut.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.

        Volvon kisaorganisaation tiedotteen mukaan Fisherillä oli asianmukaiset varusteet päällä. Veneellä oli ilmeisesti vauhtia 20-25 solmua ja lähemmäs 20 m/s tuuli perästä, eli hyvin haastavat olosuhteet. Eilen juuri katselin noita trackerista ja aika vauhdikkaalta vaikutti meno.

        https://www.volvooceanrace.com/en/news/11353_UPDATE-Search-and-Rescue-operation-continues-for-Sun-Hung-Kai-Scallywag-sailor.html


      • Point_of_Nemo

      • Joakim1
        laitekelinmukaan kirjoitti:

        Ei siinä MOB / AIS lähettimessä kovin kummoinen antenni ole. Jos aallokko on kovin korkeaa, niin eipä se veden pinnalla oleva satunnaisia lähetyspurskeita lähettävä lähetin pitkälle kuulu. Satelliiitin suuntaan se kuuluu paremmin.

        Kerran kokeilin tuollaista, missä oli AIS lähetin ja puhelähetin. Aallokko ei ollut kovin suuri (alle metrin) ja vene oli oli noin 3 kaapelin mitan päässä. Ei kuulunut.

        Tässä on vertailu, jossa mukana myös VORin käyttämä MOB1: http://www.yachtingworld.com/features/tested-ais-mob-devices-help-your-crew-to-save-your-life-69914

        14 m korkeudella olevaan antenniin kuuluivat 3,5 mpk hienosti ja pidemmältä ei kokeiltu. Isossa aallokossa tilanne tietysti voi olla toinen.


    • Vertailukohta2987

      Suomessa ajetaan vuosittain yli 50 miljardia kilometriä, eikä kuolonuhreja tule kuin pari sataa. Lentoliikenteessä lennetään huikeita määriä, eikä juuri kukaan kuole.

      Kilometreihin nähden purjehdus on supervaarallista. Jos Atlantin yli kulkevat koneet korvattaisiin purjeveneillä, kuolleiden määrä räjähtäisi.

      Asian toinen puoli on sitten tietenkin se, että merkittävä osa onnettomuuksista on vältettävissä. Ne ovat omaa typeryyttä tai liiallista luottamusta onneen.

    • Suhteellista

      Kaikki on suhteellista. Joten en tuosta syystä ryhtyisi purjehdusta välttämään.

      Kuinka paljon ihmisistä kuoleekaan omaan sänkyyn? suurin osa kuolleista..? Joten pitäisikö tämän takia ryhtyä suosimaan vain vieraita sänkyjä turvallisuussyistä? :-)

      • tilasto

        Eikös ne yleensä kuole sairaalan sänkyyn, ei omaan. Sairaalat on vaarallisia paikkoja, sielllä on suuri todennäköisyys kuolla.


      • vielä.pahempi
        tilasto kirjoitti:

        Eikös ne yleensä kuole sairaalan sänkyyn, ei omaan. Sairaalat on vaarallisia paikkoja, sielllä on suuri todennäköisyys kuolla.

        Jos vielä laskee, kuinka monta sairaalaan sisään menneistä siellä kuolee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe