Vaurastuminen

Vauraammaksi

Haluan vaurastua. Nyt kysyisinkin sinulta; oletko vaurastunut ja jos olet, niin millä tavalla sinä olet järjestänyt taloutesi, millä tavalla olet vaurastunut?

65

4365

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • specter11

      Vaikea vastata tuohon, koska en ole varakas.

      Varmin tapa vaurastua tavallisen työntekijän lähtökohdista, on sijoittaminen.

      Varakkaimmat "taviksena aloittaneet" suomalaiset on olleet osta-ja-pidä" tyyppisiä osakesijoittajia. Tai vastaavasti asuntosijoittajia.

      Itse harrastan/suoritan osakesijoittamista ja oma tapani on vaihtaa osa palkasta osakkeisiin tilipäivänä. Tämän tyyppinen toiminta toki vie kymmeniä vuosia vaurauden saavuttamiseksi, mutta on mielestäni ainoa tapa, jolla minä voin henkilökohtaisesti onnistua ko. tavoitteessa.

      Usein, kun osakkeita ostaa juuri markkinoille tullut tuulihousu, tuottoa pitäisi saada äkkiä, pienellä panoksella ja lopputulos on lähes aina katastrofi. Osakkeet kyllä tuottaa, mutta pikavoittoja on turha odottaa.

      Itse olen normaalin duunarin asemassa tienannut osakkeilla n. 100 000euroa. Aikaa kulunut n. 7 vuotta.

      • Var0itus

        Älä ihmeessä kuuntele tuota! Ex mieheni hurahti osakkeidiin ja joutui ulosottoon. Sijoitti minunkin rahoja jotka hävisi. Kämppä meni alta ja nyt se asuu yhen muijan elättinä eteläamerikassa.


      • dfgdgfdggfdgd
        Var0itus kirjoitti:

        Älä ihmeessä kuuntele tuota! Ex mieheni hurahti osakkeidiin ja joutui ulosottoon. Sijoitti minunkin rahoja jotka hävisi. Kämppä meni alta ja nyt se asuu yhen muijan elättinä eteläamerikassa.

        Tuo vaatisi sitä, että ostaa riskiosakkeita velaksi. Jos ostaa vain omilla rahoilla ottamatta euroakaan velkaa, ei ulosottoa tule koskaan. Ei edes vaikka osakkeet muuttuisivat arvottomiksi (jos hajauttaa riittävästi tätä tuskin tapahtuu). Ulosotto kun vaatii sitä, että on velkaa jollekin. Mikä ei ole mahdollista, koska velkaa ei ole.


      • dfgdgfdggfdgd
        Var0itus kirjoitti:

        Älä ihmeessä kuuntele tuota! Ex mieheni hurahti osakkeidiin ja joutui ulosottoon. Sijoitti minunkin rahoja jotka hävisi. Kämppä meni alta ja nyt se asuu yhen muijan elättinä eteläamerikassa.

        Ja lisään äskeiseen... Oletko täysin varma, että hän oikeasti on elättinä? Tuskin ex-mies rahoillaan ex-vaimolleen kehuskelisi, vaikka hänellä rahoja olisikin.


      • Var0itus
        dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Ja lisään äskeiseen... Oletko täysin varma, että hän oikeasti on elättinä? Tuskin ex-mies rahoillaan ex-vaimolleen kehuskelisi, vaikka hänellä rahoja olisikin.

        Exallä ei ole enään rahaa, osakkeiat eikä omaa kämpää. Pelihimo vei turmioon..Olen ihan varma että hän on vaimonsa elätti. Häneltä on ne osakerahat loppuneet jo ajat sitten. Häneltä loppui myös päivätyö ja hän tuudittautui täysin osakkeisiin. Joten kun osakkeilla meno huonosti piti aina vaihtaa kämppää pienempään että oli varaa elää (hän asui eteläeuroopassa) lopulta se viimeinenkin kämppä meni alta. Hän löysi netistä nuoren varakkaasta perheestä olevan naisen ja meni sen kaa naimisiin eteläamerikassa.


      • specter11

        Eihän tuolla virheellisellä käyttäytymismallilla ole mitään tekemistä osakesijoittamisen kanssa.
        Osakkeet ovat turvallinen sijoituskohde, kunhan tietää mitä tekee ja välttää liikaa kaupankäyntiä.

        Itse pidän suurimpana riskinä sitä, ettei sijoittaisi. Asunnot, metsät ym. kohteet ovat myös hyviä, pääasia, että sijoittaa ja omistaa jotakin.

        Suomessa vain n. 2-3% ihmisistä sijoittaa osakkeisiin, eli se on todella harvinaista. Ei ihme, että tietotaito on suomessa heikolla tolalla.

        Passiivinen osta-ja-pidä sopii useimmille, eikä sillä menetelmällä lähde kämpät alta. Esimerkissä on ollut väärä menettelytapa, pelihimo, äkkirikastumisen kaipuu, jolla ei ole mitään tekemistä oikean omistajuuden kanssa.


      • sioittaja

        "Suomessa vain n. 2-3% ihmisistä sijoittaa osakkeisiin, eli se on todella harvinaista. Ei ihme, että tietotaito on suomessa heikolla tolalla."
        Kuinka sijoittaminen vaikuttaa tietotaitoon? Entäpä jos ei sijoita, vaikutus?


      • specter11

        Kyllä se ainakin asenteisiin vaikuttaa. Lisäksi mielestäni sijoittamaan oppii vain sijoittamalla. Tässä tarkoitan tietotaidolla siis sijoittamiseen liittyvää tietotaitoa, ei muuta.

        Jos ei sijoita, on sekin riski, joka on suurempi, kuin sijoittamisen riski. Kuinka monella on varaa jättää osakkeet, metsät, tai muut sijoitusinstrumentit ostamatta, aika harvalla.


      • sioittaja kirjoitti:

        "Suomessa vain n. 2-3% ihmisistä sijoittaa osakkeisiin, eli se on todella harvinaista. Ei ihme, että tietotaito on suomessa heikolla tolalla."
        Kuinka sijoittaminen vaikuttaa tietotaitoon? Entäpä jos ei sijoita, vaikutus?

        En tiedä, mitä "sijoittajalla" tässä tarkoitetaan, mutta Suomessa on osakkeita noin 800.000 ihmisellä. Suurin osa salkuista tosin säilyttää vain jotain puhelinosaketta tsi muuta hyvin vähäistä omistusta vailla mitään toimia salkun kasvattamiseksi vaikkapa tuottoja takaisin investoiden. Mediaaniosinko on jotain toista tonnia.

        Tämä merkitsee sitä, että liikenteessä kohtaa osakkeita omistavan henkilön suuremmalla todennäköisyydellä kuin Toyotan kuljettajan.

        Koska osakkeenomistajien ääripäissä on mummolta perittyä puhelinosaketta hautovia omistajia ja omistamiaan yrityksiä seuraavia aktiivisia salkunrakentajia, omistajien suuri lukumäärä ei kerro koko totuutta heidän tietotaidostaan kovin paljon.

        Puhutaan asiasta, jossa näytöt ovat sen verran vahvat, että yhtään tietotaitoa alalta hankkinut ei pysty istumaan tumput suorana säästöt nollakorkotilillä.


      • specter11
        W212 kirjoitti:

        En tiedä, mitä "sijoittajalla" tässä tarkoitetaan, mutta Suomessa on osakkeita noin 800.000 ihmisellä. Suurin osa salkuista tosin säilyttää vain jotain puhelinosaketta tsi muuta hyvin vähäistä omistusta vailla mitään toimia salkun kasvattamiseksi vaikkapa tuottoja takaisin investoiden. Mediaaniosinko on jotain toista tonnia.

        Tämä merkitsee sitä, että liikenteessä kohtaa osakkeita omistavan henkilön suuremmalla todennäköisyydellä kuin Toyotan kuljettajan.

        Koska osakkeenomistajien ääripäissä on mummolta perittyä puhelinosaketta hautovia omistajia ja omistamiaan yrityksiä seuraavia aktiivisia salkunrakentajia, omistajien suuri lukumäärä ei kerro koko totuutta heidän tietotaidostaan kovin paljon.

        Puhutaan asiasta, jossa näytöt ovat sen verran vahvat, että yhtään tietotaitoa alalta hankkinut ei pysty istumaan tumput suorana säästöt nollakorkotilillä.

        Tarkoitin, että kun 800 000 ihmistä omistaa osakkeita suomessa (21% väestöstä), vain 200 000 salkkuun tulee vuosittain osinkovirta, joka on yli 500eur/vuosi (5% väestöstä), voidaan heittää hatusta, että niitä oikeita sijoitussalkkuja on vain 2% väestöstä. Suurin osa salkuista on todellakin se 150kpl Elisaa.

        Pääomatulojen keskiarvo taisi olla viime verotuksessa mitattuna vajaa 4000eur luokkaa, kun luvusta muodostettiin mediaani, oli se noin 48eur/nuppi. Eli pääomatulojen saaminenkin on hyvin harvinaista, vaikka keskiarvo niin väittääkin.


    • Vauraammaksi

      Kiitoksia näistä arvokkaista vinkeistä!

    • specter11

      Vaurastuminen on todellakin pitkäjänteistä toimintaa ja vaatii jatkumon, jolla päästään haluttuun lopputulokseen. Täytyy olla osakesijoittaja syklien yli ja niitä on omistettava silloinkin, kun ympäristö ei ole suotuisa.

      Oma mielenkiinto on lähinnä näissä osakkeissa, vaikka on myönnettävä, että asuntosijoittaminenkin on hyvä vaihtoehto. Ehkä omalta kohdalta on helpompi ostaa osakkeita.

      Vaurastuminen osakkeiden avulla on kohtalaisen helppoa, mutta vaatii hyviä hermoja ja säännöllisiä lisäostoja. Vaurastuminen ei ole osakkeissa, vaan se on ihmisen luonteessa ja käytöksessä.

      Jotta olen voinut ostaa osakkeita, on täytynyt olla säästäväinen ja säännöllisesti "vaihdettava osa palkasta osakkeisiin". Tämä on tarkoittanut muusta kulutuksesta luopumista, vaikka nykyaikana some on täynnä kaikkea rahantuhlaus-intoilua.

      Osakkeet tuottavat n. 7-10% vuodessa, hyvin karkea arvio on, että osakkeet "tuplaavat" pääoman n. 7 vuoden välein.
      Suomalaisista ihmisistä n. 800 000 ihmistä omistaa osakkeita (n. 21% väestöstä), mutta vain n. 200 000 salkkuun tulee osinkovirta, jonka arvo on yli 500eur vuosi (n. 5% väestöstä, salkun arvo n. yli 12 000eur), joten voidaan arvioida, että vain n. 1-2% suomalaisista todella säästää/sijoittaa osakkeisiin.

      Täten ei ole ihme, että osakkeisiin suhtautuminen on usein erittäin negatiivista. Tällä hetkellä, kun on nousukausi, markkinoille tulvii uusia tuulihousuja, jotka haluavat äkkiä uusinta uutta tarinaosaketta ja he poistuvat markkinoilta, kun alkaa rytisemään.

    • Vauraammaksi

      Sanoit, että laitat osan palkastasi osakkeisiin. Sopiiko tiedustella, miten suuri tämä osakkeisiin menevä palkanosa on per kuukausi?

    • specter11

      On siihen mennyt paljon, monesti 30% nettopalkasta. Ja osakkeiden korkoa-korolle-ilmiö alkaa tehdä tosissaan töitä vasta joskus tulevaisuudessa. On siis todella pitkä projekti, mutta omalle kohdalle ainoa mahdollinen.

      Tärkeintä on aloittaa heti, ostaa osakkeet ja pitää ne. Itse sijoitan vain hyviin osinkoa maksaviin yhtiöihin, en osta muodikkaita arpalappuja, vaan esim. Keskon tapainen firma kelpuutetaan omaan salkkuun.

      Tästä pääsee tekemään arvioita: https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html

      Helsingin pörssi on tuottanut osinkovirtana niin, että 80-luvun alussa, jos on saanut sen aikaista rahaa esim. 500eur osinkoa vuodessa, on se tänä päivänä kasvanut pääomaa lisäämättä n. 15 000 eur/vuosi, eli osinkotuotto on 30-kertaistunut. Tässä on otettu huomioon rahan arvon muutos.

      • AatosAprikoija

        Juuri samaa menettelyä olen pyrkinyt noudattamaan minäkin kuin sinä "specter11" eli yritän kohdentaa vähäiset osakehankintani hyvien osinkoyhtiöitten osakkeisiin. Onhan koko sijoitusideani taustalla edes jonkinmoisen tuoton saaminen säästöilleni, joita olen onnistunut keräämään aikojen myötä. Pankkitileillä ei nykyään korkotuottoa kerry. Joskus kyllä käy niinkin päin, että monet vuodet osinkoja jakanut yhtiö sitten jonain vuotena ei osinkoja jaakaan. Se on sitä riskiä, mikä pörssiosakkeisiin sijoittamiseen kuuluu luontaisetuna. Silti en ole alkanut myymään pois niitäkään osakkeita, jotka eivät ole aika ajoin osinkoa tuottaneet.


    • tositarinoitasuomesta

      lasken itseni vaurastuneeksi sillä lähtökohtana on ollut "maailmalle päällä olevat vaatteet mukana" eikä mahdollisuuksia koulutukseen sosiaalisen ja taloudellisen
      taustan takia.

      ensimmäinen 10v omilla tolpilla 15-25v oli sekavaa aikaa, ulosottoja, ym ördämisiä mutta sitten itseäni niskasta kiinni ottaneena ryhdistäydyin ja rupesin hoitamaan asioitani niinkuin pitää.

      muutama välihuomautus tuohon on laitettava, sääli ettei kersoja opeteta taloushallinnan alkeisiin kouluissa ja jos ei kotoa saa pohjia sille niin velat, pikavipit, verkostokusetukset ym tulevat sotkemaan monen nuoren talouden pysyvästi.

      sitten asiaan, töitä en ole pelännyt ikinä, itseasiassa paikoillaan pysyminen on ollut se tuskaisin olomuoto joten olen viihtynyt jokaisessa työpaikassani 15-25v jonka jälkeen tulikin yrityksen perustaminen.

      vaurastumiseen muutama nyrkkisääntö
      -8 tunnin päivällä tulet toimeen, lähes kaikki menee mikä tulee eli 6-8h on kulminoitumispiste minkä jälkeen rupeaa jäämään tilille jotain, myös yrittämisessä
      joten venytä jokainen työpäivä yli 8 tuntiseksi tekemällä oikeasti jotain eikä lorvimalla jossain ajantappotouhussa
      -sijoita osakkeisiin hahautetusti ja kestä myös pörssin heilahtelut
      -jos yritys menestyy, älä anna sen heilahtaa hattuun
      -jos yritys menestyy, kasva sen pisteen ylitse missä on tarve näyttää naapureille
      -jos hankit jotain , pidä huoli että hankintapäätös ei ole naapurikateuden lietsominen vaan itsensä miellyttäminen

      noilla eväillä 52v / tulot hävettävällä tasolla ja tuottava omaisuus miljoonissa.

      • Kiulukannu

        Saman ikäinen, miljoona omaisuus. Tyhjästä aloitin. Duunia paljon, lomia vähän, riskin ottoa. Suurin perintöni on ollut 60 000mk eli 10 000€.
        Ekat isot massit sain kun ostin halvalla ison rivarin Espoosta 90-luvun laman pohjalla. Remppasin ja myin 350 000mk voitolla. Sitten ostin tontin Espoosta , rakensin, myin ja erosin ex-ästä. Tili tuli tästäkin.
        Yrittäjäksi aloin 12v sitten. 7v sitten meinasi mennä kaikki siihen asti keräämäni maallinen omaisuus kun petollinen yhtiökumppanini veti maton alta, löi puukkoa selkää ja yritti käyttää kynnysmattona. Olin vähemmistö osakkaana. Voisin kirjoittaa kirjan kaikista käänteistä mitä tapahtui kun selvittelimme välejämne. Daavid voitti Goljatin eli käänsin asian voitoksi ja nyt olen miljonääri.
        Huvittavinta asiassa on se että , olen tässä tilanteessa ex-yhtiökumppani ansiota. Jos hän ei olisi alkanut hankalaksi , olisin edelleen em. yhtiössä vähemmistö osakkaana. Nauttisin pienistä muutaman kymppitonnin osingoista ja pienestä palkasta. Ex-yhtiökumppani on puilla paljailla. Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.


    • Sairausjahairaus

      Haurastuminen auttaa.

      • RomAri

        Hyvin sanottu ja kyllä se romahdus vielä tulee.


    • Vauraammaksi

      Kiitoksia kaikille jo nyt ajatuksistanne ja kokemuksistanne! Sen ei pitäisi olla keneltäkään pois, jos joku tai jotkut vaurastuvat vaikka itse olisi köyhä, kuten minä. Kyllä se muitten varallisuus säteilee jossain vaiheessa meille köyhemmillekin... Olkaamme iloisia, jos muilla menee hyvin. Jos itsellä ei mene hyvin, katsokaamme siinä tapauksessa peiliin ja näitä keskustelupalstoja ;-)

    • nuukailija

      Työtä nyt ei kukaan pelkää, hassu sanonta, työelämä on vain joskus raskasta.
      Väärin on tietenkin kun riippuu kovasta luonteesta, kaikille pitäisi olla tilaa.
      10 % voi köyhäkin säästää.
      Osamaksut lyhennettävä niin pian kuin mahdollista.

    • kasöörikin

      Olen kuluttanut vain omien tarpeiden mukaan välittämättä trendeistä.
      Myyjän pienen palkan jäämiä olen sijoittanut osakkeisiin ja rahasto-osuuksiin.
      Nyt 7-kymppisenä puskuria on noin 17 vuoden eläkkeeni verran. Riittänee 7-kymppiselle vaikka lisää ei ole kertynyt enää vuosiin.

    • Tpshjk

      Jossain määrin. Jonkinverran keskitasoa varakkaampi kuvittelen olevani suhteessa ikään. Moni nuorempi ja pienipalkkaisempi on kuitenkin saanut kerättyä suuremman varallisuuden. Joissain asioissa on ollut tuuria matkan varrella, toisissa taas ei. Olen myös ollut aika riskiä kaihtava, mikä on vaikuttanut ja toisaalta myös tykännyt käyttää rahaa varsinkin nuorempana.
      Mutta sanoisin, että hanki itseäsi kiinnostava hyväpalkkainen ammatti. Aloita sijoittamaan osakkeisiin mahdollisimman varhain ja ehkä myös kiinteistöihin. Minimoi verot. Uskalla käyttää velkavipua. Ehkä myös kannattaa perustaa yritys, tosin tämä on vähän tapauskohtaista.

    • dskjkfjsfkkjjlkl

      Itseä nyppii osakesijoittamisessa ne palkkiot. Jos ei ole sijoittanut esim. Nordnetissä kuukausiin, on palkkio 9e tai joku prosenttiosuus jota en nyt muista. Se nostaa aika paljon pienissä kaupoissa osakkeen hintaa mikä siitä pitäisi saada myydessä että edes pääsisi omilleen. Lisäksi myydessä menee taas palkkiot. Verot siihen päälle niin väittäisin että on todella vaikeaa vaurastua osakkeillakaan jos ei ole varaa ostaa kerralla isoa määrää niitä.
      Jos ostaa joka kuukausi jotain niin saattaa tulla ostetuksi myös huonoina ajankohtina jolloin ostohinta jää liian kalliiksi, toki saattaa joskus sattua saamaan halvallakin mutta em. syistä johtuen tämä voi olla harvinaisempi tapaus.
      Töistä maksetaan nykyään niin huonoa palkkaa ja valtionkin aiheuttamat maksut vaan lisii että on yhä vaikeampi saada jäämään säästöön mitään ylimääräistä.
      Ihmiset ajetaan tässä maassa kyllä taloudellisesti aivan liian ahtaalle.

      • specter11

        Valitettavasti asiat on vain niin, että ainoastaan sijoittamalla voi nostaa elintasoaan jossain elämän vaiheessa. Kannattaa ostaa kerralla isompia osakemääriä, niin kulut pysyy kohtuullisena.

        Verot ja elämisen kustannukset on tehty hirveän kalliiksi suomessa. Tästä voimme kiittää vasemmistoa, jonka mukaan työtä tekevän ja työttömän elintaso kuuluu olla sama. Vasemmisto ei pyri parantamaan oman äänestäjäkuntansa taloudellista asemaa mitenkään, koska aseman parannuttua ko. henkilöt eivät välttämättä aio enää äänestää vasemmistoaatteen mukaan.

        Itseasiassa vasemmisto pyrkii heikentämään ja huonontamaan taloudellista tilaa, sekasorto ja epäusko olisi vasemmistolle hyvin mieluisia skenaarioita. Kaikki mikä aiheuttaa epäjärjestystä, on vasemmistolle hyväksi.

        On olemassa laskureita, joilla mainostetaan, että "henkilö saa verotuksen kautta yhtä paljon, kuin maksaakin". No, ei se aivan niin ole. Kun otetaan huomioon maksetut verot ja koko työnantajamaksujen summan, moni henkilö maksaa varmaan moninkertaisesti sen, mitä yhteiskunnalta saa. Olen itse maksanut tällä kaavalla laskettuna erilaisia veroja suuruusluokkaa 500 000eur. On puhuttu, että lapsen kasvattaminen 0-18v aikavälillä maksaa 300teur. Tuossa on aikapaljon ylimääräistä, eikä maksaminen tähän lopu,


      • Ollinoppivuodet

        Milläs sijoitat jos ei ole sitä varallisuutta ?
        Ei se elintaso juurikaan nouse jos laittaa esim. 100€/kk sijoituksiin.

        Mutta !!! Kun alkaa yrittäjäksi ja laittaa muut tekemään töitä sinun eteen.... Eikä se ole rahasta kiinni. Itse aloitin 2500€ pääomalla (eli oy:n minimipääoma). Suurin pääomani on korvien välissä. Toki sitä maallistakin on kertynyt ison lottovoiton verran


      • hereherherhr
        Ollinoppivuodet kirjoitti:

        Milläs sijoitat jos ei ole sitä varallisuutta ?
        Ei se elintaso juurikaan nouse jos laittaa esim. 100€/kk sijoituksiin.

        Mutta !!! Kun alkaa yrittäjäksi ja laittaa muut tekemään töitä sinun eteen.... Eikä se ole rahasta kiinni. Itse aloitin 2500€ pääomalla (eli oy:n minimipääoma). Suurin pääomani on korvien välissä. Toki sitä maallistakin on kertynyt ison lottovoiton verran

        Sinänsä, jos laittaa 100€/kk alle 20-vuotiaasta lähtien ja jatkaa sitä kymmeniä vuosia, kertyy siitäkin ihan mukava summa. Kyse onkin siitä, kuinka kauan jaksaa sijoittaa. Jos sijoittaa 100€/kk 30 vuoden ajan, on säästössä 30 vuoden päästä 140 000 €, jos vuosituoton oletetaan olevan 8%. Sijoittaminen on usein vuosikymmenien projekti, ei lyhytaikainen muutaman vuoden projekti.

        Ja muutenkin, ihan normaalituloinenkin kykenee säästämään halutessaan reilusti enemmän kuin 100€/kk. Itse asiassa, 100€/kk pystyy säästämään yleensä kaupan kassalla työskenteleväkin. Jo pelkästään jokainen tupakoija vetää keuhkoihinsa 100€/kk tai enemmän.


    • Henkisesti vaurastuin kun luovuin kaikesta . Onpas muuten komea keli ! Kuten joka päivä :)

    • AatosAprikoija

      Henkilökohtaiset elämisen tilanteet ovat vaihtelevaisia. Meikäläinen pieneläkeläinen tekee silleensä, että säästän suunnilleen tuhannen euron eläkkeestäni monien kuukausien mittaan sen verran, että saatuani kokoon esim. neljännesvuodessa tai puolessa vuodessa tuon kuukauden eläkemääräni verran ylimäääristä, niin silloin tällöin ostan tuhannella eurolla (vähän alle tai vähän päälle eli suuruusluokka on selvä) jonkun pörssiin listautuneen yhtiön osakkeita ja teen sen harkinnan jälkeen, mitä harkintaa olen yrittänyt järkeillä omassa päässäni. Talousasioita olen seurannut jatkuvasti, jotta ymmärtäisin asioita. Sijoitsusmenestykseni on ollut vaihtelevaista. On niistä osakehankinnoista joku hankinta tuottanut tappiotakin. Kokonaisuus on joka tapauksessa olennaisinta eli olen kaiken kaikkiaan voiton puolella, koska minulla on yli kymmenen eri yhtiön osakkeita.

      Taustalla vaikuttaa luonnollisesti kohtuullisuus elämäntavoissa, sillä muutoinhan ei pieneläkeläinen pysty säästämään laisinkaan. Ja tietysti on myös niin, että ei kaikilla ole varaa säästää yhtään mitään, kun elämisen kustannukset nielevät kaiken, vaikka ihminen noudattaisi kohtuullisuuttakin elämässää. Sitten onhan niitä monenlaisia muitakin vaurastumisen mahdollisuuksia. Tai yleensä käteisen rahan sijoitamisen saumoja. Timanttien sanotaan olevn naishenkilöitten parhaita ystäviä ja timanttien väitetään myös olevan iältään ikuisia. Minulla itselläni ei ole niin suurta rahamassia, että voisin ostaa sijoitusasuntoja tai metsäpalstoja tai rantatontteja. Mitä runsaammin on käteistä rahaa, sitä paremmat ova lisävaurastumisen mahdollisuudet. Jotkut ottavat velkaakin ja harrastavat sijoittamista lainarahalla. Minä en ole semmoiseen ryhtynyt. Joku toinen on sitten kyllä onnistunutkin. Pankkisäästäminekin kuuluu elämisen tapaani. Ostoshankintoja teen käteisellä enkä millään osamaksulla eli säästöä kertyy silläkin tavalla.

    • ostojuke

      Eli mitään luetusta ei opettanut yhtään ketään, sanoja ja teesejä; kouluttaudu! , velkavipu?, minimoi verotus?

      Millä tavallinen palkansaaja minimoi verotuksensa? Siihen ensin vastaus niin alkaa menemään loistavasti kun joku muu maksaa osuutesi eli siihenkö kaikki vaurastuminen perustuu, toisten tekemään työhön, alkaa yleislakko kiinnostaa tai luokkasota tuntua mahdolliselta.

      Onko tämäkin vouhotus siis sijoittamiseen kiihoittaminen siis tapa saada aikaan uusia maksajia vaurastumisen kiiltosilmissä sijoitetaan vaikka lottoa se on.

      Mikä on velkavipu ? Kun joskus pankista on saanut lainaa sen minkä he katsoivat että pystyn maksamaan asuntoon alueella jossa hinnat eivät nouse kuin keskustoissa, muttei kai laskekaan ja miksi ylipäätään vanhasta pienestä parkkipaikattomasta, meluisasta kämpästä Töölössä pitäisi saada enemmän kuin vaikka Kurikan keskustasta isommasta uudesta?

      Kouluttautuneisuus vaivaa usein nitä joilla on ollut siihen varaa ja tottumus kotoa eikä ansaitseminen siltikään aina akateemisilla ihan kateellisuutta aiheuta jääden ihan tavallisen duunarin bussikuskin ja metallimiehen taakse esim, lastentarhan väki että nais- aloilla ollaan jääty, ihan omaa syytäkin, jonkin verran alakynteen vai onko siellä ammattiyhdistys toiminta kovin tuttua ja luottamusmiehet taitaa olla pikkuporvareita joten palkka ja pienenpienet edut on jotenkin sivuseikka.

      • Jos kysymykset ovat tuota tasoa, silloin vastaus on Nordnetin Suomi-rahasto tai OMX25H ETF joka toinen kuukausi 2 kuukauden säästöillä ostettuna.

        "Onko tämäkin vouhotus siis sijoittamiseen kiihoittaminen siis tapa saada aikaan uusia maksajia vaurastumisen kiiltosilmissä sijoitetaan vaikka lottoa se on."

        Äitis lottosi kun sinut teki. Jos tasalaatuista tilastollista hajontaa kuvaava gaussin kellokäyrä on tuttu, piirräpä muutama harjoitus.

        Piirrä ensin vaaka-akselin nollakohtaan keskitetty kellokäyrä. Sen plussan ja miinuksen puolella on yhtä monta osallistujaa. Tämä kuvaa kaverien kesken järjestettävää arvontaa, jossa jokaisen pottiin tuomat rahat arvotaan osallistujien kesken, eikä kasino ota senttiäkään välistä. Tämä on hirveän paljon parempi peli kuin lotto.

        Piirrä sitten sama käyrä toistakymmentä prosenttia miinukselle keskitettynä. Vertaa miinuksella olevien tapausten pinta-alaa plussalle pääsevään harvaan joukkoon. Tämä kaavio kuvaa Kasinon järjestämää Lottoa, jossa Veikkaus Oy vetää välistä ja pelaajien odotusarvo on keskimäärin tappiolla. Ovelimmat pelaajat pystyvät silti poikkeuksellisella taidollaan voittamaan muiden peliin tuomaa rahaa itselleen. Vain harva pystyy siihen jatkuvasti, mutta on sekin mahdollista, jos osaa olla koko ajan muita viisaampi.

        Piirrä vielä yksi käyrä 8 - 10% nollakohdasta plussan puolelle asemoituna. Arvioi taas plussalle jäävien osallistujien määrää suhteessa häviäjiin. Tämä on osakisijoittamista kuvaava käyrä, ja 8-10% on pitkän ajan keskiarvona toteutunut tuotto. Tässä pelissä on täysin mahdollista, että kaikki voittavat, kunhan eivät vain itse sössi omaa peliään.

        Tavallisen amisammatin harjoittaja on tulotasoltaan akateemikon tavoittamattomissa loppuikänsä, jos alkaa sijoittaa ensi palkastaan, eli noin 10 vuotta ennen ikäistään akateemikkoa. Siihen ei tarvita kuin työpaikkaa, päättäväisyyttä ja riittävä laskutaito nelilaskimen käyttämiseksi.


      • Velkavipu

        Ostojukelle velkavivusta, esim. ostat 100 000 euron sijoitusasunnon, jolle saat 6% tuoton, eli 6000 euroa. Jos laitat omaa rahaa kiinni esim. 30 000 euroa ja loput 70 000 euroa on velkaa, niin velkavivun vuoksi tämä oman rahasi, eli oman pääoman tuotto on 20%. Mitä suurempi on velkavipu sitä suurempi on oman pääoman tuotto.


    • landennörtti

      Niin kai monet haluaa siihen 10 % porukkaan joka omistaa suomessa kaikesta 90%, kun puolilla nettovarallisuus on 6 sen % kaikesta eli köyhiä on ja paljon mutta kokoomus ja keskusta on vallassa jatkamassa sitä vaurastumisen helpottamista niille joilla jo on,
      ja kaikki se köyhien kustantamaa jotka eivät koskaan äänestä sekä niiden wannabe porvari eli opettajat , sairaanhoitsut, siis me keskituloiset äänillä rikkaiden vaurastuminen jatkuu, mutta ei työtä tekevillä vai onko joku oikeasti rikastunut verstaassa, konttorissa ja muissa perusduuneissa, no ei ole.

      • On.


    • specter11

      Näkisin vaurastumisen niin, että siihen on ollut huomattavasti useammalla mahdollisuus, kuin nyt varakkaiden määrä.

      Niitä osakkeita ym. sijoitusinstrumentteja täytyy ihan oikeasti Ostaa. Se ei auta, että vuodesta toiseen vingutaan varallisuuden epätasaisesta jakautumisesta, jos suurin osa ei edes ole "jakanut mitään" (= siis ostanut omaa osaansa).

      Näkeekö demarit ja kommarit asian niin, että varallisuutta pitäisi vaan vastikkeetta jakaa. Kuka ostaa ne osuudet yrityksistä, tai kiinteistöistä? Demaritko?

      Nämä vasemmistolaiset eivät halua edes kertoa ihmisille, miten vaurastutaan, ainoa asia, mikä tuodaan julkisuuteen, on luokkasota.

      • dfgdgfdggfdgd

        Toisaalta, jos riittävän moni vähentäisi kulutustaan ja ostaisi enemmän osakkeita, kyseisten yritysten tuloksetkin pienentyisivät ja monet yritykset menisivät jopa konkurssiin. Toki ulkomaiden tuotot kompensoivat tätä osittain, mutta useimmat suomalaiset yritykset (jopa pörssissä olevat) tekevät lähes kaiken tuoton kotimaassa. Sama juttu on luottoja kauppaavilla yrityksillä, jos kaikkien talous on edes kohtuullisessa kunnossa, ei kyseisiä yrityksiä olisi olemassakaan.

        Ja muuten, yritykset eivät saa mitään osakkeista, joita vaihdellaan pörssissä. Osakeannista yritys saa rahoitusta, mutta kun yksi omistaja myy toiselle omistajalle, ei yritys saa siitä senttiäkään. Eli vain ja ainoastaan annista osakkeensa ostaneita voi pitää yrityksen rahoittajina, muut eivät ole rahoittaneet yritystä sentilläkään. Päinvastoin, he eivät ole rahoittaneet yritystä ja silti saavat vielä rahaa osingoista. Tässä ei välttämättä ole mitään ongelmaa, mutta näin vain on. Toki usein yrityksen johto myös omistaa paljon osakkeita...

        Fakta on, että nykyisen kaltaisessa taloudessa kaikki eivät voi vaurastua. Näin sen takia, että vaurastumiseen vaaditaan aina kuluttamisen reipasta alentamista ja yritykset ovat riippuvaisia kulutuksesta. Eivät autoja myyvät yrityksetkään kovin häävisti myisi, jos kaikki päättäisivät mieluummin säästää ja ostaa auton käytettynä (ja halvalla) tai halvan pikkuauton pitkän säästämisen jälkeen käteisellä tai peräti jättää auton kokonaan ostamatta. Oikeastaan yritysten tuotto perustuu siihen, että ihmiset elävät yli varojensa.

        Nyt joku tietenkin sanoo, että vaurastumisen jälkeen voi ostaa enemmän (mikä on toki totta), mutta yritykset elävät tässä hetkessä, ei tulevaisuudessa. Jos myyntiä ei ole NYT, ei yritys voi selvitä.


      • dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Toisaalta, jos riittävän moni vähentäisi kulutustaan ja ostaisi enemmän osakkeita, kyseisten yritysten tuloksetkin pienentyisivät ja monet yritykset menisivät jopa konkurssiin. Toki ulkomaiden tuotot kompensoivat tätä osittain, mutta useimmat suomalaiset yritykset (jopa pörssissä olevat) tekevät lähes kaiken tuoton kotimaassa. Sama juttu on luottoja kauppaavilla yrityksillä, jos kaikkien talous on edes kohtuullisessa kunnossa, ei kyseisiä yrityksiä olisi olemassakaan.

        Ja muuten, yritykset eivät saa mitään osakkeista, joita vaihdellaan pörssissä. Osakeannista yritys saa rahoitusta, mutta kun yksi omistaja myy toiselle omistajalle, ei yritys saa siitä senttiäkään. Eli vain ja ainoastaan annista osakkeensa ostaneita voi pitää yrityksen rahoittajina, muut eivät ole rahoittaneet yritystä sentilläkään. Päinvastoin, he eivät ole rahoittaneet yritystä ja silti saavat vielä rahaa osingoista. Tässä ei välttämättä ole mitään ongelmaa, mutta näin vain on. Toki usein yrityksen johto myös omistaa paljon osakkeita...

        Fakta on, että nykyisen kaltaisessa taloudessa kaikki eivät voi vaurastua. Näin sen takia, että vaurastumiseen vaaditaan aina kuluttamisen reipasta alentamista ja yritykset ovat riippuvaisia kulutuksesta. Eivät autoja myyvät yrityksetkään kovin häävisti myisi, jos kaikki päättäisivät mieluummin säästää ja ostaa auton käytettynä (ja halvalla) tai halvan pikkuauton pitkän säästämisen jälkeen käteisellä tai peräti jättää auton kokonaan ostamatta. Oikeastaan yritysten tuotto perustuu siihen, että ihmiset elävät yli varojensa.

        Nyt joku tietenkin sanoo, että vaurastumisen jälkeen voi ostaa enemmän (mikä on toki totta), mutta yritykset elävät tässä hetkessä, ei tulevaisuudessa. Jos myyntiä ei ole NYT, ei yritys voi selvitä.

        Väärin meni. Palkasta sijoittaminen antaa pitkällä ajalla mahdollisuuden kuluttaa jatkuvasti merkittävästi yli nettopalkkansa. Siksi sijoittajilla on mahdollisuus lisätä rahaa kiertoon ja moni tekeekin niin.

        Kuvittelet talouden nollasummapeliksi, mitä se ei ole. Nyt ei puhuta odotusarvoltaan negatiivisesta lottoamisesta, vaan plussasummapelistaä, jossa kaikki oikeasti voivat voittaa, kunhan eivät hölmöile itse.


      • dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Toisaalta, jos riittävän moni vähentäisi kulutustaan ja ostaisi enemmän osakkeita, kyseisten yritysten tuloksetkin pienentyisivät ja monet yritykset menisivät jopa konkurssiin. Toki ulkomaiden tuotot kompensoivat tätä osittain, mutta useimmat suomalaiset yritykset (jopa pörssissä olevat) tekevät lähes kaiken tuoton kotimaassa. Sama juttu on luottoja kauppaavilla yrityksillä, jos kaikkien talous on edes kohtuullisessa kunnossa, ei kyseisiä yrityksiä olisi olemassakaan.

        Ja muuten, yritykset eivät saa mitään osakkeista, joita vaihdellaan pörssissä. Osakeannista yritys saa rahoitusta, mutta kun yksi omistaja myy toiselle omistajalle, ei yritys saa siitä senttiäkään. Eli vain ja ainoastaan annista osakkeensa ostaneita voi pitää yrityksen rahoittajina, muut eivät ole rahoittaneet yritystä sentilläkään. Päinvastoin, he eivät ole rahoittaneet yritystä ja silti saavat vielä rahaa osingoista. Tässä ei välttämättä ole mitään ongelmaa, mutta näin vain on. Toki usein yrityksen johto myös omistaa paljon osakkeita...

        Fakta on, että nykyisen kaltaisessa taloudessa kaikki eivät voi vaurastua. Näin sen takia, että vaurastumiseen vaaditaan aina kuluttamisen reipasta alentamista ja yritykset ovat riippuvaisia kulutuksesta. Eivät autoja myyvät yrityksetkään kovin häävisti myisi, jos kaikki päättäisivät mieluummin säästää ja ostaa auton käytettynä (ja halvalla) tai halvan pikkuauton pitkän säästämisen jälkeen käteisellä tai peräti jättää auton kokonaan ostamatta. Oikeastaan yritysten tuotto perustuu siihen, että ihmiset elävät yli varojensa.

        Nyt joku tietenkin sanoo, että vaurastumisen jälkeen voi ostaa enemmän (mikä on toki totta), mutta yritykset elävät tässä hetkessä, ei tulevaisuudessa. Jos myyntiä ei ole NYT, ei yritys voi selvitä.

        Anteeksi, ajatusvirheesi osakekaupan merkityksestä jäi korjaamatta. Kas tässä:

        Perustetaanko vaikka me yhteisyritys, minä omistan määräysvallan, mutta tuo sinä rahasi hiljaisena yhtiömiehenä yrityksen käyttöön. Minä käytän enemmistöni turvin päätösvaltaani ja jos satun haluamaan uudemman auton, silloin yritys maksaa runsaat osingot näkyvissä olevista investointitarpeista riippumatta. Toisaalta, jos en tarvitse uutta autoa enkä kesämökkiä, silloin ylikapitalisoitunutkaan yritys, joka ei löydä mitään järkevää ostettavaa ei maksa osinkoja, joita minä en juuri sillä hetkellä tarvitse.

        Sinä tuot vain rahasi yrityksen käyttöön, mitään valtaa et rahaasi vastaan käytännössä tule saamaan.

        Kiinnostaako sijoituskohteena?

        Minä en lähde itse tienaamillani rahoilla yhteenkään yritykseen noin huonoilla ehdoilla. Siksi yhtä pientä humanitääristä pienpanimosijoitusta lukuunottamatta kaikki sijoitukseni ovat pörssiyhtiöissä. Kuten arvaatkin, olen jokaisessa omassa yrityksessäni yllä kuvaamassani tilanteessa, siis vailla todellista päätösvaltaa yrityksen asioihin.

        Mutta minulla on yksi sitäkin arvokkaampi oikeus: mahdollisuus kauppapaikkana toimivan pörssin kautta luopua omistuksestani kulloinkin kohtuulliseksi katsotulla hinnalla muilta omistajilta lupaa tai neuvoa kysymättä.

        Ikiholdarina pyrin ostamaan vain osakkeita, jotka minulla on tarkoitus pitää vuosia, ostaen osingoilla lisää osakkeita. Mutta sekä omien, että omistamieni yritysten johdon tekemien virheiden varalta tämä perääntymistien olemassaolo on minulle kaiken sijoittamisen ehtona, koska sen turvin voin ottaa rahani ja mennä pois, ellei omaistamani yrityksen meno miellytä. Tämänkin olen joutunut tekemään, sekä oman että oman yritykseni johdon virhearvioiden seurauksena.

        Tässä on kyse siitä, että osakeanteja on turha järjestää, ellei niitä uskalla merkitä. Kaupankäynti ei ole itse tarkoitus, mutta sen mahdollisuus on perääntymistie, jota saan käyttää, jos katson sitä tarvitsevani.


    • Erakkomainen_eläjä

      Perimällä tai sitten perintönä saatu lahja etukäteen.Kuten nyt tulee perintö rahana,joka on
      5 numeroinen luku.Sitten pieniä hajautettuja sijoituksia.Näin ainakin mulla.Ei kannata tuhlailla ja ostella mitä sattuu.Tästä se lähtee.

    • Johnson

      Komppaan edellisiä, eli itsekuria ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan palkasta säästämisessä.

      Itse aloitin aika myöhään eli reilu kolme vuotta sitten, mutta olen aika tyytyväinen että sain muutettua itseni tuhlaajasta "sijoittajaksi". Olen nyt nelikymppinen.
      Aikaisemmin kaikki meni mitä tuli ja vähän lisää päälle. Nyt tuntuu että en ole joutunut oikeastaan tinkimään mistään, joten todellakin auttoi kun pisti menot ja tulot exceliin ja alkoi karsimaan menoja.

      En edelleenkään halua elää mitään askeettista sitkun-elämää, joten kertyneet sijoitukset ovat erittäin mukava bonus. Mutta tavoitteena kuitenkin on että eläkkeelle siirtyessä on se 200k säästössä rauhoittassa mieltä. 😎

      Eläkää elämäänne tässä ja nyt mutta sivusilmällä sitten varaudutte pikkuisen myös tulevaan.

      Cheers

      • Erakkomainen_eläjä

        Komppaan sen verran,että Artistoteleen keskitie on paras malli elämässä yleensä.
        Ei liian paljon omaisuutta ,muttei liian vähänkään.(kukin miettiköön syyt tähän itse)
        Mulla menee välillä jo hieman asketismin puolelle kumminkin.
        Eämä on tässä ja nyt,eikä utooppisissa tuonpuoleisissa maailmoissa.
        Otetaan ilo irti hillitysti,kuin vielä voi.
        Mä oon jo kohta 50 kymppinen ja Lääkärin mukaan terve.


    • Pikkurahalla

      Vaurastuin ostamalla patakintaat ja -lapun. Omaisuuteni senkuin kasvaa, tuottaa iloa, vähentää palovammoja ja lisää esteettistä mielihyvää

    • Tupakkiaskin hinta päivässä tienaa muutaman talon hinnan 40 vuoden työuran aikana mistään muusta tinkimättä kuin keuhkosyövästä.

      10 vuoden asuntolainan loputtua seuraavat 20 vuotta samalla säästösummalla tienaavat kolme samanlaista taloa.

      Ellei ole paljon rahaa, pitää olla paljon aikaa.

      • toteaja

        Mikäs sen mahtavampaa kun rikkaana kitkutella rollaattorinlla elämässään eteenpäin.


      • Erakkomainen_eläjä

        Tuo on erittäin hyvä pointti.
        Monella ihmisellä ei ole juuri muita arvoja elämässä,kuin rahan perässä juokseminen ja voiton tavoittelu.Siinä on useamman ihmisen arvomaailma.(joka ei ole kovin häävi)
        Ei tolkuton raha ja tavaramäärä tuo onnea,vaan jostain muualta se onni löytyy.
        Vaikkapa matematiikasta,filosofian klassikoiden lukemisesta ja muusta vastaavasta.


      • dfgdgfdggfdgd
        toteaja kirjoitti:

        Mikäs sen mahtavampaa kun rikkaana kitkutella rollaattorinlla elämässään eteenpäin.

        No, parempi se kuin rääkyä köyhänä vanhuksena nuoruuden idiotismiaan. Ja, kyllä, kulutuksella ei ole mitään tekemistä elämän laadun kanssa. Ei yhtään mitään. Kuluttaa sitten rahansa tavaroihin tai mihin tahansa muuhun.

        Ja edelleenkin, mitä sellainen joka ei koskaan polta yhtäkään tupakkaa elämässään oikeasti menettää? Ehkä keuhkosyövän ja muut tupakan aiheuttamat taudita, mutta eipä oikeastaan muuta. Aivan sama kuin ne, jotka eivät juo alkoholia menettävät mahdollisuuden maksakirroosiin.


      • Erakkomainen_eläjä kirjoitti:

        Tuo on erittäin hyvä pointti.
        Monella ihmisellä ei ole juuri muita arvoja elämässä,kuin rahan perässä juokseminen ja voiton tavoittelu.Siinä on useamman ihmisen arvomaailma.(joka ei ole kovin häävi)
        Ei tolkuton raha ja tavaramäärä tuo onnea,vaan jostain muualta se onni löytyy.
        Vaikkapa matematiikasta,filosofian klassikoiden lukemisesta ja muusta vastaavasta.

        Jos tupakkiaskin hinnan säästäminen päivässä on kituuttamista ja rahan perässä juoksemista, on elämänhallinnassa paljon pahempi vika ihan muualla kuin sijoitusrahastojen kuukausisäöstösummassa. Ellei pysty hankkimaan tulotasoa, jolla voi säästää edes tuohon tarvittavan noin pari sataa kuukaudessa, on suureen varallisuuteen vaurastuminen vain toiveunta vailla realismia. Tulopuoli kuntoon ensin.

        Jos asuntolainan lyhennyksen jatkaminen lainan loputtua on edelleen itkua ja hammastenkiristystä aiheuttava ponnistus, niin mitä se lainan maksaminen 10 vuoden palkankorotuksia aiemmin oli? Kun tulopuoli on kunnossa, seuraavaksi menot kuriin ja realismia niihin maksusuunnitelmiin, olipa kohteena lainan lyhennys tai säästö.

        Näillä periaatteilla olen itse ostanut nykyisen taloni lisäksi myös mökkini lainaa kysymättä juuri siksi, että sijoittaminen oikein tehtynä ei rajoita käytettävissä olevia varoja vaan kasvattaa niitä.

        Mutta kukin tyylillään, polttakaa minun puolestani vaikka ne tupakat, jos se tuntuu paremmalta idealta.


      • Erakkomainen_eläjä kirjoitti:

        Tuo on erittäin hyvä pointti.
        Monella ihmisellä ei ole juuri muita arvoja elämässä,kuin rahan perässä juokseminen ja voiton tavoittelu.Siinä on useamman ihmisen arvomaailma.(joka ei ole kovin häävi)
        Ei tolkuton raha ja tavaramäärä tuo onnea,vaan jostain muualta se onni löytyy.
        Vaikkapa matematiikasta,filosofian klassikoiden lukemisesta ja muusta vastaavasta.

        Minäkin pidän lukemisesta, ja siinä suhteessa olen nimimerkkisi kaltainen. Nimittäin kirjan kirjoittamiseen mökki on aivan loistavan rauhoittava paikka. Kun perhe lähtee viikonlopun jälkeen kaupunkiin, on hyvä jäädä hetkeksi yksin jäsentämään ajatuksiaan näppäimistön ääreen.

        Ei tosin kuulune sinun lukemistoosi, koska en kirjoita proosaa enkä mitään korkeakulttuuria, vaan ammattikirjallisuutta.


      • Erakkomainen_eläjä

        Saanenko udella littyykö IT alaan ? Ennen tuotakin kutsuttiin ATK:ksi.


    • OnnellinenKöyhäMies

      Mulla on iso penis ja naisia ollut noin 50 per vuosi. Ikää nyt 42 ja säästöjä palkasta nolla sekä työtön olen. Parikin rikasta leskirouvaa olisi tällä hetkellä valmiina kustantamaan elämäntapani. Harkitsen vielä kunhan selvitän perikunnat... Sijoituksia siis noin 500k veroparasiitissa, mitkä kaikki "perintöä" Jokainen tyylillään...

      • Sullahan menee sitten melko hyvin. Meillä tavallisilla miehillä on vähän eri asia, kun rahaa ei tule reittä pitkin, niin kaikki tarvitsemansa raha pitää hankkia itse.


    • Kuppikuumaa

      Kyllä se siitä. Iän karttuessa voi jotakin jäädä käteenkin?

    • lennart69

      Itsellä on ohjenuorana ollut hinta-laatu suhteen vaaliminen. Eli siis en ole piheimmästä päästä, mutta aina elämässäni pyrin tekemään hyvät kaupat, ostan sitten osakkeita, myyn työpanostani (työpaikka) tai ostan kotiin isoja tai pieniä asioita. Ajatus on että euro on helpompi olla kuluttamatta kuin tienata.

      Mutta varastuminen, yllä mainitun yleisohjeen lisäksi siis mielestäni vaurastumisen avaimet etenkin nuorelle ihmiselle voidaan puristaa neljään sääntöön:

      1. Mieti mikä sinua aidosti kiinnostaa ja hanki hyvä ammattitaito siltä alalta. Ja mieti työtä myös rahan kautta, työstä saatu palkka määrittää todella paljon tulevaa liikkumavaraasi, ja tähän on helpoin vaikuttaa jo opiskeluaikana.
      2. Pidä aina taloutesi ylijäämäisenä. Olet sitten työttömänä tai johtamassa pankkia, pidä huolta siitä että sinulla jää jotain sivuun, tai ihan minimissään pärjäät tuloillasi jottet joudu syömään säästöjäsi.
      3. Sijoita ylijäämä tuottavasti. Monella on paha tapa lisätä kasvaneiden tulojen myötä kulutustaan saman verran tai enemmän. Laittamalla ylijäämän sivuun, se alkaa tehdä työtä sinulle.
      4. Valitse puolisosi tarkkaan! Hyvä puoliso auttaa sinua saavuttamaan yhteisen vaurauden tavoitteen, epäsopiva puoliso estää sinua saavuttamasta sen. Mieti hänen luonnettaan, työtään ja maailmankatsomustaan osana parinvalintaa. Tätä viimeistä kohtaa ei voi liiaksi korostaa, koska yhdessä onnistutte tai epäonnistutte.

      bonus 5. koita suhtautua elämään analyyttisesti, kehitä itseäsi, jaksa oppia aina uutta, älä tee samaa virhettä montaa kertaa.

      NIin ja kysymykseen vastaus, olen vauras.

    • karpolla.asiaa

      Jos noin 50-vuotiaana perit jotain niin käytä ne rahat elämiseen äläkä laita latiakaan mihinkään sijoituksiin, varmasti elämänlaatusi paranee ja rahat menevät juuri siihen mihin ne ovat tarkoitettukin.

      Mitä teet 10-15 vuoden päästä muutamalla lisätonnilla jotka inflaatio on jo syönyt pois ja väistävetäjät nyysii joka vuosi osakkeista tai myynneistä rahaasi pois, lisäksi vaikuttaa verotukseesi huonolla tavalla ja jos olet työtön niin katsotaan tuloiksi ja sosiaaliturva voi alentua jne.

      Rahat jemmaan ja pois verottajan kynsistä.

      • specter11

        Itse tekisin 50 vuotiaana mahdollisen perinnön saadessani juuri niin, että ostaisin hyvää osinkoa maksavia yrityksiä ja käyttäisin vuosittaisen osinkovirran juuri kuvailemallasi tavalla. Kulutukseen.

        Todennäköisyys, että osakkeet tuottavat osinkovirtana elinaikana enemmän, kuin perinnön arvo on, on melko suuri. Ja, vaikka käärinliinoissa ei olekaan niitä taskuja, niin aina voi ajatella myös muita, jälkikasvua, sukulaisia ja muita itselle tärkeitä henkilöitä.

        Kysymys on siis todellakin siitä, että osakesijoittaja ei ole itsekeskeinen, vaikka niin väitetään. Ja tämän tyyppisestä toiminnasta myös yhteiskunta hyötyy, maksetaan veroja, kuitenkin niin, että pääoma säilyy ja kasvaa. Myös verotuotto kasvaa ajan myötä. Jos rahat tuhlataan heti, niin vasemmistolaisten rakastama yhteinen kassa ei hyödy kuin hetkellisesti.


      • specter11 kirjoitti:

        Itse tekisin 50 vuotiaana mahdollisen perinnön saadessani juuri niin, että ostaisin hyvää osinkoa maksavia yrityksiä ja käyttäisin vuosittaisen osinkovirran juuri kuvailemallasi tavalla. Kulutukseen.

        Todennäköisyys, että osakkeet tuottavat osinkovirtana elinaikana enemmän, kuin perinnön arvo on, on melko suuri. Ja, vaikka käärinliinoissa ei olekaan niitä taskuja, niin aina voi ajatella myös muita, jälkikasvua, sukulaisia ja muita itselle tärkeitä henkilöitä.

        Kysymys on siis todellakin siitä, että osakesijoittaja ei ole itsekeskeinen, vaikka niin väitetään. Ja tämän tyyppisestä toiminnasta myös yhteiskunta hyötyy, maksetaan veroja, kuitenkin niin, että pääoma säilyy ja kasvaa. Myös verotuotto kasvaa ajan myötä. Jos rahat tuhlataan heti, niin vasemmistolaisten rakastama yhteinen kassa ei hyödy kuin hetkellisesti.

        Suurin osa sijoittamista karpon tapaan yllä kritisoivista ei ymmärrä sen vertaa mistä puhuu, että todellisen sijoittajan arjen sijasta moitiskelevat omaa virheellistä mielikuvaansa sijoittamisesta.


    • bittirahamies

      Sopivilla sijoituksilla sitä kertyy rahaa vuosien mittaan. Ne perus SP500, superrahastot ja vastaavat on ihan hyviä jos vaan on aikaa, mutta kannattaa aina olla talousjuttujen aallonharjalla niin voi napata kivoja pikavoittoja. Esimerkiksi bitcoin on hyvä valinta, koska nyt on lasketeltu edellisistä huipuista vuoden verran alas eli kohta paukahtaa taas hype päälle ja sitten se onkin menoa uusiin ennätyksiin. Itse ostin omani tätä kautta: http://bitcoinsijoittaja.com/miten-ostaa-bitcoinia/ ja nyt vaan tehdään hymy suin töitä kun tietää että pian loppuu oravanpyörä!

      • ujrtjrtjrtrtj

        Itse pidän Bitcoinia huuhaatuotteena ja arvon muutokset johtuu vain siitä, että ostajat ovat valmiita tietyn verran. Bitcoin itsessään ei tuota mitään. Ja ainakin tällä hetkellä valuuttana Bitcoin on käyttökelvoton, joten sen nimittäminen valuutaksi on naurettavaa. Jos Bitcoinia halutaan käyttää valuuttana, sen muutosten pitää olla minimaalisia, jo 10% muutos päivässä tekee siitä valuuttana surkean. Jopa siinä tapauksessa, että arvo nousee. Kaikkein paras valuutta on sellainen, jonka arvo on täsmälleen sama koko vuoden ajan.

        Ja oikealla valuutalla pitää pystyä ostamaan vaikka yksittäinen maitopurkki kaupassa. Jos kustannukset ovat liian korkeat yhden maitopurkin ostoon, on se aivan liian kallis.

        Ja muutenkin, jos Bitcoin muuttuu yleisesti käytetyksi valuutaksi, muuttuu se sillä hetkellä yhtä surkeaksi sijoituskohteeksi kuin kaikki muutkin valuutat. Joko Bitcoin on valuutta tai se on sijoituskohde, molempia se ei voi olla. Jos Bitcoin on valuutta, silloin kaikki osakkeet ja muut ostetaan Bitcoineilla ja osingotkin ovat Bitcoineja, jolloin Bitcoin ei tuota mitään, mutta osakkeet tuottavat. Nimittäin jos kaikki ostot tehdään Bitcoineilla, on Bitcoinin tuotto tasan 0%. Bitcoinilla tulee voittoa ainoastaan dollareissa mitattuna, ei silloin jos se on käytössä normaalina rahana.

        Ja ainakin sinun viestisi jälkeen Bitcoin vain laski lisää, kunnes se taas nousi hivenen. Oma veikkaus on, että Bitcoin ei enää ikinä yllä aiempiin ennätyksiin. Voi olla, että kryptovaluutat tulevat taas, mutta silloin tulee jokin muu raha taas korvaamaan Bitcoinin. Bitcoinin mahdollisia korvaajia kun ilmestyy viikoittain ja välillä jopa päivittäin (erilaisia kryptovaluuttoja on noin 2000 kappaletta).


      • Bitcoin oli hyvä valinta niille jotka ostivat tai louhivat aikanaan. Se juna meni jo.

        Kurssikäyrän ostaminen on alkemiaa.


    • Kannattaaharkita

      Kryptojuna ei mennyt, kurssit pudonneet rajusti huipuistaan ja uskon niiden laskevan vielä lisää, jolloin tulee ostopaikka. Loppuvuodesta 2017 bitcoin kävi lähes 20 000 dollarissa ja on nyt noin 3800 dollaria. Bitcoinien määrä on rajoitettu muistaakseni 19 miljoonaan bitcoiniin ja tämä on se syy, miksi kurssi tulee vääjäämättä tulevaisuudessa nousemaan lisää, kun kaikki bitcoinit on louhittu. Louhimatta on noin 10% bitcoineista. Toiseksi suurin kryptovaluutta on Ethereum, joka on vasta lähtökuopissaan. Myös muita pienempiä kryptovaluuttoja on markkinoilla ja harkitsemisen arvoista onkin sijoittaa esim. 5-10 eri kryptovaluuttaan.

    • Anonyymi

      Kysy ensiksi itseltäsi mihin ne sun rahat oikein menee? Tiedätkö mitä kaikkea "turhaa" ostat, esimerkiksi ostamalla adidaksen hupparin 100€ ei tuo sinulle euroakaan varallisuutta, mutta sijoittamalla 100€ adidaksen osakkeeseen tuo vaurautta.

      Esimerkiksi 100 000€ vuodessa on vain 274€ päivässä, tähän voit päästä kun keksin tavan millä saat tehtyä 274€ 24 tunnin aikana. Tämä tarkoittaa joko yhden 274€/ tuotteen tai palvelun myymistä päivässä, kymmenen 27,40€ tuotteen myymistä päivässä etc. Lisää tapoja vaurastua löydät täältä mitä käytin itse lähteenä:
      https://1hp.fi/vaurastu/

      • Anonyymi

        Mainossivu, komea olikin.

        Mutta, vaurastuminen onnistuu siten, että käyttää rahaa vähemmän, kuin tienaa ja sijoittaa erotuksen. Rahaa kannattaa sijoittaa arvonsa säilyttäviin asioihin, eikä vain kulutukseen.

        Vaurastuminen ei ole kaikkia varten, eikä kaikista voi tulla varakkaita. Raha on niukkuushyödyke, jos sitä olisi kaikilla, se olisi arvotonta.

        Paljon keskustellaan siitä, että miten sijoitat, jos ei ole ylimääräistä rahaa. Et mitenkään, osakkeet ym. ei ole kaikkia varten.


      • Anonyymi

        Tuossakin oli nyt tarkoitus viilata linssiin.
        Ota velkaa ja yritä vaurastua.

        Jos haluaa vaurastua niin on sen eteen tehtävä uhrauksia.
        Ei riitä että saa rahaa.
        Esimerkkinä yksi tuntemani perhe, perheen lapset saivat täysi-ikäisenä 10 000€ edesmenneen isänsä vakuutusrahoja lisäksi isänsä talon myynnistä toiset 10 000€
        Heidän varallisuus ei kuitenkaan kasvanut 20 000€lla, ei rahat vain hävisivät

        Eli vanha sanonta ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
        Nykyään pitää olla kaikki kalliit härvelit, puhelimet, merkkivaatteet yms.
        Nuo esimerkkini lapset eivät saaneet edes ostettua itselleen kunnon autoa tai asuntoa, raha paloi jonnekkin.
        Jos väitän että suurin osa suomalaisita on juuri tuollaisia niin ei varmaan kauas heitä.
        Vaikka saisivat tuplasti palkkaa niin mitään ei jää käteen.


    • Anonyymi

      Heh hee ilmaisia lounaita eikä oikotietä ole rikkauteen, kaikki kusetukset luhistuvat omaan mahdottomuuteensa kuten osakemarkkinoillakin juuri nyt tapahtuu.

      Musta pekka jää taviksen kouraan ja oikeasti rikkaat sisäpiiriläiset nauravat koko matkan pankkiin kun tavikset lähtivät herrojen leikkiin mukaan.

      Nuo pelimiehet ovat jo hankkiutuneet suurimmasta osastaan osakkeistaan eroon ja sijoittavat kiineteään omaisuuteen rahojaan turvaan.

      Samanlaista nousua ei enää koskaan tule mitä nyt nähtiin, siitä pitävät huolen inflaatio ja taantuma sekä korkojen nousu joka tuli jäädäkseen ja normi korkotasoa ei ole vielä nähtykkään mitä tuleman pitää.

      Ostovoima on kaiken tämän jälkeen miinuksella jopa seuraavat 10-vuotta yleisellä tasolla ja taviksella varmasti lopunikäänsä.

      Elintason on jo sanottu laskevan pysyvästi joten tähän on jo helppo yhtyä vaikka joku pelle muuta tulisi selittämäänkin.

      • Anonyymi

        Yleensä varakkaat ihmiset, tai sijoittamalla suuria varallisuuksia tienanneet ihmiset ovat pysyviä omistajia. He eivät käy pörssikauppaa päivittäin, eivätkä säädä omistusta hintojen mukaan. Pörssin päiväkaupalla on menestynyt hyvin harva.

        Paras resepti on tainnut olla se, että ollaan pitkiä aikoja omistajana jossain firmassa, kenties kymmeniä vuosia ja kasvatetaan omistusta ajan kanssa.

        Ja tuohon aiempaan kommenttia. Toisilla raha polttelee taskuissa, rahat käytetään sellaisiin asioihin, jotka ei säilytä arvoansa, vaan aiheuttavat pelkkiä kuluja. Ulospäin täytyy näyttää, että hyvin menee. Lopulta tämä johtaa siihen, että raha on allokoitu pelkkään kulutukseen.

        Varallisuus ei ole kaikkia varten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe