Motonet kumivene

apuvene

Onko kokemuksia Motonetin 230 pituisesta kumiveneestä.

19

6191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grandiosa28

      Ei noista leluista ole mihinkään. Ilmapohja joustaa jalan alla. . Motonetin kumivene on liian epävakaa moottorilla ajettavaksi. Kunnon kumiveneet tehdään aivan toisenlaisista materiaalesita, tuo taitaa olla jotain PVC:tä. Oikeissa kumiveneissä on kova tai lattapohja.

    • moto230

      Yhden hengen vene minusta. Pohja on tuossa siis vaneria ja oikein tukeva mutta hankaimet
      vain muovilenkkejä ja airot irrotettava säilytykseen - eivät väänny veneen suuntaisiksi.
      Hyvin kevyt ja helposti käsiteltävä mutta heppoista materiaalia. Ei ole hintansa
      arvoinen. Tuo 270 on huomattavasti tukevampi ja hankaimet ovat ok, samanlaiset kuin
      melkein kaikissa näkemissäni. Airot eivät tosin mahdu taakse ponttoonin päällä oleviin
      pidikkeisiinsä. Siinä taas rimapohja ja paljon vetelämpi kuin 230:ssa. Muuten materiaali
      on tuhdimpaa. Kummallakaan en ole koneillut mutta ensi kesänä tarkoitus sähkömoottorilla
      ajella 270:lla.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo vene ei ole sama kuin aloittajan kysymyksessä.


      • Anonyymi

        Totta. Taitaa tuo Motonetin vene(230cm) olla viime vuoden malli kun on 10cm lyhyempi kuin mikä on nyt myynnissä(240cm).

        Hyviä kommentteja tullut. Olen ajatellut tuota Motonetin settiä pienille järville uisteluun ja vertikaalijigaukseen.

        100Ah veneakulla ajaa varmaan koko päivän ja 2km halkaisijaltaan olevat järvet kiertää mennen tullen.

        Olen katsonut myös käytettyä BRIG 330, jokq tarpeiden kasvaessa täyttäisi vaatimukset edelleen.


    • Anonyymi

      Minusta kiva lelu. Itselläni oli tuollainen yhden kesän, mutta sitten ostin oikean kumiveneen.

      • Anonyymi

        Sehän ihan riippuu käyttötarpeesta. Varmaan tuollainen Motonet-lelu toimii kun vene on pienessä suojaisessa lahdessa ankkurissa ja haluaa käydän rannassa joka on ihan siinä lähellä. Sitten jos aikooo poistua siltä pieneltä suojaisalta lahdelta, pitää ostaa jo oikea kumivene.

        Ja jos tarvitsee tehdä jotain "hätätoimia", niin eihän tuollainen toimi. Jos vaikka tuuli kääntyy 180 astetta ja nousee huomattavasti (ukkos/saderintama tulee pälle) ja pitää varmistaa pysyminen toisella ankkurilla (keula maisssa), niin tuskin tuolla onnistuu. Tämä nyt vain YHTENÄ esimerkkinä, mihin itse kumpparia käytän ja miksi se on hyvä olla mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän ihan riippuu käyttötarpeesta. Varmaan tuollainen Motonet-lelu toimii kun vene on pienessä suojaisessa lahdessa ankkurissa ja haluaa käydän rannassa joka on ihan siinä lähellä. Sitten jos aikooo poistua siltä pieneltä suojaisalta lahdelta, pitää ostaa jo oikea kumivene.

        Ja jos tarvitsee tehdä jotain "hätätoimia", niin eihän tuollainen toimi. Jos vaikka tuuli kääntyy 180 astetta ja nousee huomattavasti (ukkos/saderintama tulee pälle) ja pitää varmistaa pysyminen toisella ankkurilla (keula maisssa), niin tuskin tuolla onnistuu. Tämä nyt vain YHTENÄ esimerkkinä, mihin itse kumpparia käytän ja miksi se on hyvä olla mukana.

        Minkälainen kumivene sitten sopii muille kuin D-alueelle?
        Sano esimerkki sellaisesta, joka sopii jollaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen kumivene sitten sopii muille kuin D-alueelle?
        Sano esimerkki sellaisesta, joka sopii jollaksi.

        Älä nyt sekoita noita A/B/C/D alueita tähän! Käyttötarpeeseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuten missä sitä venettä kuljettaa mukanaan ja kuinka usein aikoo käyttää ja millaista käyttöä on. Luotaatko sillä uusia luonnonsatamia isomalle vneeelle (mihin kaikuanturi), käytkö kauppareissuilla pidemmälläkin, entä muut retket. Käytätkö hätätilanteessa apuna.

        Minulla on ollut 20 vuoden aikana apuveneenä 3,2-3,4 metriset veneet. Toinen on ollut ilmatäytteisellä pohjalla ja kölillä (Zodiac) ja toinen on ollut RIB (Grand). Kummallakin hyvät ja huonot puolet. RIB:illä olen ajanut pitkääkin matkaa (mm. Porkkalan selän ylitys syksyllä parin kohtuu aallokossa). Se on ollut näppärä vene kun on ollut keliä ja pitänyt ajaa vähän pidempi matka. Se on hyvin merikelpoinen. Kyllä sillä pärjää B alueellakin vaikka tulee reilusti yli 10 m/s. Huonona puolena on, että se vaatii taavetit veneen perään. Ilmapohjainen (ja ilmakölillä) ei ole lainkaan niin mukava ja en nyt ihan samanlaista ajoa ajaisi (matkan pituus ja keli). Hyvänä puolena taas on, että sen voi nostaa kannelle eli ei tarvitse taavetteja. Sanoisin C alueen veneeksi.

        Tuollaisella linkin Motonetin kumpparilla ei 2-3 henkilöä kyllä siirry avoimemman selän yli jos vähänkään tullee. Varmaan 3-5 m/s on jo liikaa. Pitää olla korkeampi ponttooni, parempi köli, jäykempi "runko" jne.

        Mutta tämä on ihan siis tarpeesta kiinni. Oman tarpeen täyttää parhaiten RIB. Ja sellainen on ollut jollana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sekoita noita A/B/C/D alueita tähän! Käyttötarpeeseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuten missä sitä venettä kuljettaa mukanaan ja kuinka usein aikoo käyttää ja millaista käyttöä on. Luotaatko sillä uusia luonnonsatamia isomalle vneeelle (mihin kaikuanturi), käytkö kauppareissuilla pidemmälläkin, entä muut retket. Käytätkö hätätilanteessa apuna.

        Minulla on ollut 20 vuoden aikana apuveneenä 3,2-3,4 metriset veneet. Toinen on ollut ilmatäytteisellä pohjalla ja kölillä (Zodiac) ja toinen on ollut RIB (Grand). Kummallakin hyvät ja huonot puolet. RIB:illä olen ajanut pitkääkin matkaa (mm. Porkkalan selän ylitys syksyllä parin kohtuu aallokossa). Se on ollut näppärä vene kun on ollut keliä ja pitänyt ajaa vähän pidempi matka. Se on hyvin merikelpoinen. Kyllä sillä pärjää B alueellakin vaikka tulee reilusti yli 10 m/s. Huonona puolena on, että se vaatii taavetit veneen perään. Ilmapohjainen (ja ilmakölillä) ei ole lainkaan niin mukava ja en nyt ihan samanlaista ajoa ajaisi (matkan pituus ja keli). Hyvänä puolena taas on, että sen voi nostaa kannelle eli ei tarvitse taavetteja. Sanoisin C alueen veneeksi.

        Tuollaisella linkin Motonetin kumpparilla ei 2-3 henkilöä kyllä siirry avoimemman selän yli jos vähänkään tullee. Varmaan 3-5 m/s on jo liikaa. Pitää olla korkeampi ponttooni, parempi köli, jäykempi "runko" jne.

        Mutta tämä on ihan siis tarpeesta kiinni. Oman tarpeen täyttää parhaiten RIB. Ja sellainen on ollut jollana.

        Ihan turha metrin pitkä sepustus varsinkin kun sinulla ei ollut mitään kokemusta Motonetin 230 kumiveneestä mistä aloittaja pyysi kokemuksia,!


      • Anonyymi

        Itselläni on ollut tuo aiemmin. Kyllä edellinen varmaankin tietää mistä puhuu.
        Kyllä tuolla pääsee suojaisilla vesillä liikkumaan. Ei keliin. Mulla oli siinä 2hp moottori jolla ei plaanattu, mutta riitti täyttämään sen tarpeen että pystyi jäämään redille ja käymään lähisaarissa.
        Muista pikkukumppareista ei kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sekoita noita A/B/C/D alueita tähän! Käyttötarpeeseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuten missä sitä venettä kuljettaa mukanaan ja kuinka usein aikoo käyttää ja millaista käyttöä on. Luotaatko sillä uusia luonnonsatamia isomalle vneeelle (mihin kaikuanturi), käytkö kauppareissuilla pidemmälläkin, entä muut retket. Käytätkö hätätilanteessa apuna.

        Minulla on ollut 20 vuoden aikana apuveneenä 3,2-3,4 metriset veneet. Toinen on ollut ilmatäytteisellä pohjalla ja kölillä (Zodiac) ja toinen on ollut RIB (Grand). Kummallakin hyvät ja huonot puolet. RIB:illä olen ajanut pitkääkin matkaa (mm. Porkkalan selän ylitys syksyllä parin kohtuu aallokossa). Se on ollut näppärä vene kun on ollut keliä ja pitänyt ajaa vähän pidempi matka. Se on hyvin merikelpoinen. Kyllä sillä pärjää B alueellakin vaikka tulee reilusti yli 10 m/s. Huonona puolena on, että se vaatii taavetit veneen perään. Ilmapohjainen (ja ilmakölillä) ei ole lainkaan niin mukava ja en nyt ihan samanlaista ajoa ajaisi (matkan pituus ja keli). Hyvänä puolena taas on, että sen voi nostaa kannelle eli ei tarvitse taavetteja. Sanoisin C alueen veneeksi.

        Tuollaisella linkin Motonetin kumpparilla ei 2-3 henkilöä kyllä siirry avoimemman selän yli jos vähänkään tullee. Varmaan 3-5 m/s on jo liikaa. Pitää olla korkeampi ponttooni, parempi köli, jäykempi "runko" jne.

        Mutta tämä on ihan siis tarpeesta kiinni. Oman tarpeen täyttää parhaiten RIB. Ja sellainen on ollut jollana.

        Siis aakkoset ovat sinulle outoja ja siksi kirjoitat höpöhöpöä.


    • Anonyymi

      Gladiator alumiini pohjalla on hyvä vene.

    • Anonyymi

      Taitaa tuo Motonetin vene(230cm) olla viime vuoden malli kun on 10cm lyhyempi kuin mikä on nyt myynnissä(240cm).

      Hyviä kommentteja tullut. Olen ajatellut tuota Motonetin settiä pienille järville uisteluun ja vertikaalijigaukseen.

      100Ah veneakulla ajaa varmaan koko päivän ja 2km halkaisijaltaan olevat järvet kiertää mennen tullen.

      Olen katsonut myös käytettyä BRIG 330, joka tarpeiden kasvaessa täyttäisi vaatimukset edelleen.

      Tosin katoaako se pienen kumiveneen(2.4m) antama siirrettävyys-etu siinä kun veneen pituus kasvaa esim 3.4 metriin ?

      • Anonyymi

        Kyllä siinä 2,4 m veneessäkin on aivan tarpeeksi nostamista - ainakin yksin.
        Minulla ei ole kokemusta isommista, mutta näillä tiedoilla sanoisin, että selvitä tuo siirrettävyys etukäteen.

        Reiska2K


    • Anonyymi

      Naurattaa nämä kommentit. Itellä vuosien kokemus PVC veneistä. Ilmapohja on paras monestakin syystä. Senkin saa niin kovaksi ettei jousta alla, kai olette sup lautaa käyttäny? Ei sekään jousta. Halpa vene on usein joko pieni tai halpaa materiaalia. Lähtökohtaisesti nuo kaikki alta tonnin veneet tulee kiinasta ja kasataan samoista osista ja lätkässään brändi kylkeen. Ite jättäisin suosiolla kaikki halvimmat mutinetin ja bilteman lelut kauppaan. Yhdelle hengelle sopii aivan hyvin 2.5-2.8m vene. Kahdelle hengelle 3-3.5m jne. Nuo 2m jollat pyörii vain ympyrää soutaessa eihän niissä teknisesti juuri muuta eroa ole kuin pituus. Kumivene kantaa ihan helesingisti painoa ja useammalla ilmakammiolla varustettuna se on kenties mahdoton upottaa tahattomasti. Tässä muutama sentti omaa mielipidettäni asiasta.. . .

    • Anonyymi

      Motonetin quicksilver 240 tendy vaikuttaa hinta laatu suhteelleen siedettävälle. yli 25 kiloinen eli yli 240 kokoinen kumivene olisi jo liian suuri apuvenekäyttöön. Ilmapohjallinen yleisesti ainoa järkevä ja kestävä. Menee pieneen kokoon, Ei hierry puhki sisäreunoista ja ei ole painavia puulevy palapelejä. kovapohjaiset ovat omanlaisensa lajinsa irvikuva, eivät ole oikeita lasikuituveneitä, eivätkä omaa juuri mitään ominaisuuksia joita kumiveneissä haetaan eli keveys ja helppous.

      Kiina laatu alle tonnin veneissä valitettavaa mutta quicksilverin ja Zodiacin hintaero 600 vs 1200 e on liikaa monelle, pelkästä kumiveneestä ja zodiakin pienimmät mallitkin tietääkseni tehdään kiinassa myös, joskin ovat laatuvarmistetumpia kuin ns halpis veneet.

    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa myös huomioon että 230 pitkä kumivene on oikeasti vain yhdelle aikuiselle sopiva "väliaikaisvene". Vähintään 20cm pituutta lisää niin sitten kumivene on muutakin kuin vesilelun tuntuinen kelluntaväline.

      • Anonyymi

        Meillä on ollut 10v tuollainen 230 pitkä rantautumisia varten. Etäisyydet 10-50m. Kaksi, joskus kolmekin kuormana. Tärkeintä oli pieni paino, jotta sen pystyy nostamaan ison veneen perään poikittain. Perämoottorin kanssa ei viitsitä leikkiä.
        Isommat selät, joista aiemmissa viesteissä vaahdottiin, ylitetään pääveneellä, eli 34 jalkaisella purjeveneellä.
        Jos keli on liian kova, pysytellään ankkurissa. Toisaalta ei koskaan ankkuroiduta paikkaan, jossa tarvitsisi keliä pelätä.
        50v merellä on opettanut asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe