kastamista, luterilaiseenko, valtionkirkkoonko?
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803272200839603_pi.shtml
Kuuluuko syntynyt lapsi mihin kirkkoon ennen
76
1092
Vastaukset
- Se.on.niin
Lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon ennen kirkkoon liittämistä.
- 1eero
Eihän lapsen mielipidettä kysytä kastaessa, toisaalta kastaminen on rituaali ihminen on mitä on vaikka voissa paistaisi.
- Aina.i.ankeinennnnn
Nykyään pidetään paljon nimiäisiä joilla ei oo kirkon kans mitään tekemistä... mielestäni jokaisen pitää itse saada päättää kuuluuko kirkkoon vai ei... jos ei usko mihinkään yliluonnolliseen niin minkä takia kuulua mihinkään uskontokuntaan.
Aina.i.ankeinennnnn kirjoitti:
Nykyään pidetään paljon nimiäisiä joilla ei oo kirkon kans mitään tekemistä... mielestäni jokaisen pitää itse saada päättää kuuluuko kirkkoon vai ei... jos ei usko mihinkään yliluonnolliseen niin minkä takia kuulua mihinkään uskontokuntaan.
Vapaissa seurakunnissakin on sellainen rituaali, että voi viedä lapsensa seurakunnan eteen, missä pastori pyytää lapselle Jumalan siunausta. Ei siinä rituaalissa liitetä viatonta lasta mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Ja eiköhän sellaista siunausta voi pyytää lapselleen itsekin. Mitä siihen pappia tai ketään muutakaan välikädeksi tarvitsee.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, joko seurata häntä tai sitten ei; "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä". Tuohon lut.kirkko viittaa liittäessään lapsia kirkkoonsa. Siis "sallikaa", "älkääkä estäkö". Kolmen viikon ikäistä? Ei kuulosta siltä, että viekää väkisin ja liittäkää kirkkoon. Raamattu ei sellaista sanaa tunnekaan kuin kirkko ja vielä vähemmän lut.kirkko.
En edes minä, vaikka älykäs lapsi olinkin, olisi vielä kolmen viikon ikäisenä osannut mennä kastettavaksi. Enhän osannut kontatakaan vielä.
Jospa se on niin, että lapsi on jumalansa kämmenellä kasteeseen asti.
Maailman monilla kulmillahan sanotaan että lapsi on sinulle annettu jumalan-lahja.
Kysynpä Jesseltä kun-han kerkiän.
-
Pää-asia on että seksuaali-vammaiset eivät luulottele saavansa lapsen.
H.- Aina.i.ankeinennnnn
Voi kuule mulla on aivan ihana seksuaalivammaisten eppuluokkalainen lapsenlapsi... uusi NHL lupaus joka kasvattaa takatukkaa että se näkyy kypärän alta ❤️❤️ Kukaan ei jää kylmäksi tähän loistavaan tyyppiin tutustuttuaan.
- Zhuravlit
Voi kuule mulla on aivan ihana seksuaalivammaisten eppuluokkalainen lapsenlapsi... uusi NHL lupaus joka kasvattaa takatukkaa että se näkyy kypärän alta ❤️❤️ Kukaan ei jää kylmäksi tähän loistavaan tyyppiin tutustuttuaan.
Ja on väärin syyttää lasta jos ei hyväksy hänen vanhempiaan, sellainen on ilkeää.
Lapsella on hyvät, rakastavat vanhemmat, niin ei ole kaikilla ns. normivanhempien lapsilla.
Ihana lapsenlapsi sinulla, hyvää jatkoa hänelle ja rakkaille ihmisilleen. Zhuravlit kirjoitti:
Ja on väärin syyttää lasta jos ei hyväksy hänen vanhempiaan, sellainen on ilkeää.
Lapsella on hyvät, rakastavat vanhemmat, niin ei ole kaikilla ns. normivanhempien lapsilla.
Ihana lapsenlapsi sinulla, hyvää jatkoa hänelle ja rakkaille ihmisilleen.Ei kai kukaan ole lasta syyttänytkään.
- Zhuravlit
Tellukka kirjoitti:
Ei kai kukaan ole lasta syyttänytkään.
Joskus siltä näyttää ja kun vanhempiaan ivataan, osa osuu lapseenkin.
- Aina.i.ankeinennnn
Zhuravlit kirjoitti:
Ihana lapsenlapsi sinulla, hyvää jatkoa hänelle ja rakkaille ihmisilleen.Kiitos 😘
- maissiiii
Tuskin kuuluu mihinkään kirkkoon ennen kastamista.
Mutta jokainen lapsi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden kuluessa.
Kastamisella ei liene mitään tekemistä rekisteröinnin kanssa.
Ev.lut. kastejuhlatkin pitää hoitaa kolmen kuukauden sisällä syntymästä.
Se on sitten vanhempien asia miten haluavat hoitaaa asian.
joissakin yhteisöissä on vasta aikuiskaste.Aikuiskaste se Raamatun mukainen kaste onkin.
Sellaisella vauvakasteella ei ole muuta merkitystä kuin lisätä kirkon jäsenmäärää.
Jesse kertoi näin:
Koska Saastanan-Peekele on hänkin lähtöisin taivaallisesta valta-kunnasta, on hänestä huolehdittava ja hänet ruokittava.
Siksi faija päätti antaa myöskin seksuaali-vammaisten syntyä.
Antaa heidän elää kuin Siat pelloilla.
Heillä on sitä varten oman värisensä tunneli kuollessaan.
H.- Aina.i.ankeinennnnn
Ja aika ikävää kun antoi myös laistesi tunnevammaisten syntyä... joskus ja aika useesti säälin sua.
Ja aika ikävää kun antoi myös laistesi tunnevammaisten syntyä... joskus ja aika useesti säälin sua.
"Aina.i.ankeinennnnn"
Sinulta taisi jäädä huomaamatta että minä EN kirjoittanut henkilö-kohtaisesti kenellekään?
H.- ihmisen.mieli
hunksz kirjoitti:
"Aina.i.ankeinennnnn"
Sinulta taisi jäädä huomaamatta että minä EN kirjoittanut henkilö-kohtaisesti kenellekään?
H.Niputat kaikki "seksuaalivammaiset" yhteen, joten onko ihme että sen ottaa myös omia läheisiään koskevaksi.
- Aina.i.ankeinennnn
hunksz kirjoitti:
"Aina.i.ankeinennnnn"
H.Et kirjoittanut et... mutta monien jyrkkien mielipitteittesi perusteella olet mielestäni tunnevammainen.
Aina.i.ankeinennnn kirjoitti:
Et kirjoittanut et... mutta monien jyrkkien mielipitteittesi perusteella olet mielestäni tunnevammainen.
"Aina.i.ankeinennnn"
No, no neitonen.
Ei kaikkia tuntemattomia nimmareita pidä niputtaa samaan nippuun. :)
-
Mutta.
Tottahan toisellakin puolella aina on.
Vuosia sitten jo kirjoitin että olen huomannut pystyväni hall- ja hillitsemään tunteitani.
Pidän tuosta ominaisuudestani.
Voin aina ajatella enste.
-
Kuten varmaan tiedät itsekin, nimmarin takana on hyvä olla olevinaan.
Olevinaan olen minäkin toisinaan.
Aloituksesta riippuen.
Minä en kuitenkaan valehtele.
Liioittelen pikkuisen.
Saattaa olla että olen vähätellytkin.
En kyllä muista milloin.
-
Alkaa nyt vaan siilaamaan hiekka-laatikkonsa hiekasta kissan-kakat pois.
Ettei lapsi saa tauteja.
H.
Linkki näkyy johtavan ministerin valan vannomiseen kaksi sormea Raamatulla.
Mistä tuollainen tapa on tullut ja miksi? En ole tiennyt sellaista olevankaan kristityssä maassa. Ei Raamattu puolla sellaista saatika sitten kehoita sellaiseen. Ihan päinvastoin.
Raamattu sanoo:
Matt.5:34-37
"Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta."- Voi.tulkita
Raamattu on ihmisten kirjoittama, ei jumalan sanaa.
Voi.tulkita kirjoitti:
"Voi.tulkita"
Mitä sitten?
H.Voi.tulkita kirjoitti:
Olipa kenen vain, niin miksi vannoa ministerin valaa kaksi sormea sellaisen kirjan päällä, jossa sellainen on suorastaan kiellettyä. Ajatteles sitä.
- joku.tolkku.uskomuksissa
Uskonnot ja valtio täytyisi erottaa lailla toisistaan ja ketään ei saisi ottaa minkään uskontokunnan jäseneksi ennenkuin itse ymmärtää mihinkä mau mau porukkaan on joutumassa=Täysi ikäisyys.
- ö-Öö
Nojoo
Oikeastaan ykskään vauva ei kuulu yhtään minkäänlaiseen uskisjengiin, net pakkokastetaan vanhempien jne toimesta.Ja siitä se aivopesu joskus alkaakin. Itsenäisesti pystyy eroamaan vasta täysi-ikäisenä. Onhan niitä poikkeuksiakin, jehovilla käytössä aikuiskaste. Mitä sekään lie käytännössä tarkoittaa, aivopesu siis alkanut ehkä jo ennen kastetta.
Kandee muistaa, väestörekisteri ja uskontokunnat eri asioita. Meitsi joutunut parikin kertaa tappelukseen lestaatien kanssa, meitsi kun ei kuulu kirkkoon. Niitten mielestä pappi antaa lapselle nimen, vaikka ihmisen nimi on se, mikä ilmoitetaan väestörekisteriin. Mun käsittääkseni kaikilla ihmisillä jonkinlainen nimi, vakaumukset vaihtelee.
Noit käsi raamatulla vannomiset on kiusallisia. Just, kun erilaisia uskontoja. Lakikirja passais oikein hyvin ministereille. Suomessa pari kipukohtaa näissä. Sotilasvala ja todistajan vala. Kummassakin voi valita, antaako jonkun hiton vakuutuksen, vaiko sitten löpistään jumalista. Kun suomessakin hartaasti uskovia ihmisiä, joitten kirja ei ole raamattu. En tiedä, onko mahdollisuutta vannoa valaa käsi koraanilla....
Suvivirrestä jauhamiseen lopen kyllästynyt. Siihen olemassa kahdetkin uskonnottomat sanat, vaan kaitpa siitä taas saadaan jokakeväinen kaakatus aikaiseksi. Pääsiäiskokot palamaan, alkaa olemaan vanhan suomalaisen perinnejuhlan aika.
=DW=Suvivirteen on vain yhdet sanat.
Muilla sanoilla se ei ole enää suvivirsi, vaan silloin se on siihen samaan melodiaan sanoitettu laulu. Silloin sen laulun nimi pitäisi myös muuttaa.
Vertaa vaikkapa: Venäläinen kansanlaulu "Laulu Dnjeprille" ja hengellinen laulu "Kristallivirta". Kaksi ihan eri laulua, paitsi samalla melodialla.- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
Suvivirteen on vain yhdet sanat.
Muilla sanoilla se ei ole enää suvivirsi, vaan silloin se on siihen samaan melodiaan sanoitettu laulu. Silloin sen laulun nimi pitäisi myös muuttaa.
Vertaa vaikkapa: Venäläinen kansanlaulu "Laulu Dnjeprille" ja hengellinen laulu "Kristallivirta". Kaksi ihan eri laulua, paitsi samalla melodialla.Ruotsalainen kansanlaulu
Totaalikyllästynyt suvivirrestä jauhamista. Jos joku haluaa veisata virsiä, menkööt kirkkoon. Uskonnottomat ja kaikille kelpaavat sanat olleet olemassa vaikka kuinka kauan. Olemassa jonkinlainen opetusministeriön ohjeistuskin. Alkaa tota uskontojen kirjoa olemaan sen verran runsaasti, että vois koittaa ottaa ton pikkujutun neutraalisti, siitä kun voi olla käytännön ongelmia aika suurellekin jengille, jotka ei luterilaisia.
Noin mainiten, kouluissa jne nykyisin erilaisia ruokalistoja eri ruokavalioisille, ei toi sen kummempi juttu ole. Ikinä muuten hokannut, etelänaapurilla ja suomella sama piisi kansallishymninä.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Ruotsalainen kansanlaulu
Totaalikyllästynyt suvivirrestä jauhamista. Jos joku haluaa veisata virsiä, menkööt kirkkoon. Uskonnottomat ja kaikille kelpaavat sanat olleet olemassa vaikka kuinka kauan. Olemassa jonkinlainen opetusministeriön ohjeistuskin. Alkaa tota uskontojen kirjoa olemaan sen verran runsaasti, että vois koittaa ottaa ton pikkujutun neutraalisti, siitä kun voi olla käytännön ongelmia aika suurellekin jengille, jotka ei luterilaisia.
Noin mainiten, kouluissa jne nykyisin erilaisia ruokalistoja eri ruokavalioisille, ei toi sen kummempi juttu ole. Ikinä muuten hokannut, etelänaapurilla ja suomella sama piisi kansallishymninä.
=DW=No siinäpä sitten asiaan tulitkin.
Tässä meidän kylän kouluissa pidetään keväällä koulun päättäjäiset juurikin kirkossa. Vanha traditio. Kyllä sinne suvivirsi sopii sellaisenaan kuin se alkuperäisesti on.
Eihän kaikki usko joulupukkiinkaan, mutta silti laulavat; "Joulupukki, joulupukki, valkoparta vanha ukki ..."
Ei sen kummempaa.- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
No siinäpä sitten asiaan tulitkin.
Tässä meidän kylän kouluissa pidetään keväällä koulun päättäjäiset juurikin kirkossa. Vanha traditio. Kyllä sinne suvivirsi sopii sellaisenaan kuin se alkuperäisesti on.
Eihän kaikki usko joulupukkiinkaan, mutta silti laulavat; "Joulupukki, joulupukki, valkoparta vanha ukki ..."
Ei sen kummempaa.Ettei moskeijassa`?
Pikkukylissä pikkukylien ongelmat. Kaupungeissa toimii paremmin. Huvitti iso möly, mikä nousi moskeijasta, no ettivät toista paikkaa. Mutta se melu tosiaan oli melkoinen. Hikiällä kukan kai oikein hokannutkaan, kun lestat rakensi kirkon viereen kirkkoa suuremman rauhanyhdistyksen. No siell kai käymässä, että kirkossa käy oikein kukaan ja rauhanyhdistuyksellä taas on tunkua.
Tarkoitan, lessuilla omat papit, omat kirkkokuorot, omat urheiluseurat jne. Vaikka pieni kylä, melko sotainen meininki. Liittyy silleen suvivirteen, kirkossa kai sitä edelleen hoilataan. Vaan, kylässä muitakin uskontoja, lisäks osa lestaateista ei käy kirkossa. Fiilis ois vähän kepeempi, jos ois erikseen koulun päättäjäiset jne ja sitten ois uskismenot kaikilla omansa. Kun konflikteja pitäis välttää. Uskonnot kuitenkin samanlaisia, kuin politiikka, aina jostain eripuraa saa aikaiseksi.
Mulla tosiaan oli änkytystä väestörekisteriasioista. Lestaati pappikin oikein soitti ja urputti jotain muutama vuosi sitten. Ja hox, alkoi uteleen mun mielipidettä virren hoilaamisesta. En tirdä miks, kai ne seuroissa oli juorunneet meitsistä. Selitin suunnalleen, kuin tässäkin ketjussa, jos haluu hoilata virsiä, menkööt kirkkoon.
Olettas, ois muitakin murheita, kuin riidellä yhdestä laulusta ja ällistyttävän usein sen ottaa puheeks uskikset, helppo riitelynaihe. Siks pyrin kuittaan hommelin pikaisesti. Joka vuosi :D
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Ettei moskeijassa`?
Pikkukylissä pikkukylien ongelmat. Kaupungeissa toimii paremmin. Huvitti iso möly, mikä nousi moskeijasta, no ettivät toista paikkaa. Mutta se melu tosiaan oli melkoinen. Hikiällä kukan kai oikein hokannutkaan, kun lestat rakensi kirkon viereen kirkkoa suuremman rauhanyhdistyksen. No siell kai käymässä, että kirkossa käy oikein kukaan ja rauhanyhdistuyksellä taas on tunkua.
Tarkoitan, lessuilla omat papit, omat kirkkokuorot, omat urheiluseurat jne. Vaikka pieni kylä, melko sotainen meininki. Liittyy silleen suvivirteen, kirkossa kai sitä edelleen hoilataan. Vaan, kylässä muitakin uskontoja, lisäks osa lestaateista ei käy kirkossa. Fiilis ois vähän kepeempi, jos ois erikseen koulun päättäjäiset jne ja sitten ois uskismenot kaikilla omansa. Kun konflikteja pitäis välttää. Uskonnot kuitenkin samanlaisia, kuin politiikka, aina jostain eripuraa saa aikaiseksi.
Mulla tosiaan oli änkytystä väestörekisteriasioista. Lestaati pappikin oikein soitti ja urputti jotain muutama vuosi sitten. Ja hox, alkoi uteleen mun mielipidettä virren hoilaamisesta. En tirdä miks, kai ne seuroissa oli juorunneet meitsistä. Selitin suunnalleen, kuin tässäkin ketjussa, jos haluu hoilata virsiä, menkööt kirkkoon.
Olettas, ois muitakin murheita, kuin riidellä yhdestä laulusta ja ällistyttävän usein sen ottaa puheeks uskikset, helppo riitelynaihe. Siks pyrin kuittaan hommelin pikaisesti. Joka vuosi :D
=DW=Meillä ei vielä moskeijaa tällä kylällä. Kirkkoja tosin on muutettu huonekaluliikkeiksi tai suljettu muuten. Kaipa niitten sijaan niitä moskeijoita joskus tulee sitten aikanaan.
Tämä kunta on ollut aika vastahakoinen vastaanottamaan porukoita Lähi-Idästä enempää kuin on määrätty ottamaan ja enempää kuin toivovat pystyvänsä jotenkuten kotouttamaan.- maissiiii
"Kiusallisia nuo vannomiset"
ei syytä huoleen, pikku hiljaa suomikin suvaitsevaistuu, ja jokainen saa tehdä mitä lystää, ja kunnioitus on täysin tuntematon käsite, perinteet tai isien usko on suurta huuhaata,
Näen jo sieluni silmillä kuinka oikeudessa vannotaan, siellä on pirun pitkä pöytä, on raamattua, on koraania, on sitä ja tätä uskonkirjaa ja pyhien kirjaa, jokaisesta suomesssakin vallitsevasta, niitä on muuten yli tuhat, uskonnollisesta tai uskottomasta yhteisöstä, on mormoonien Joseph Smithiä, on hare krisnaa, new age oppaat, on buddhan patsasta, niitäkin montaa sorttia, on kiveä ja käpyä ja kolikoita pilvin pimein.
Niin monituisella tavalla ihminen voi uskoa. Ja sen uskon mukaan valetaan valoja.
Suurin osa kirjoista, jonka päälle kaksi sormea laitetaan on jossain nurkassa ja sieltä sitten sopiva valitaan tilanteeseen vannojan toiveiden mukaan..
Mutta eihän niillä vannomisilla niin väliä, kuka sitä enää silloin puhuu totta.
Jokaisella kun on uskomuksensa ja totuus totuudestakin.
Onneksi meillä on sentään länsimainen oikeuslaitos, jonka kymmenet lakiopukset kertovat mikä on oikein ja väärin, vannotaan miten vaan. Tellukka kirjoitti:
Meillä ei vielä moskeijaa tällä kylällä. Kirkkoja tosin on muutettu huonekaluliikkeiksi tai suljettu muuten. Kaipa niitten sijaan niitä moskeijoita joskus tulee sitten aikanaan.
Tämä kunta on ollut aika vastahakoinen vastaanottamaan porukoita Lähi-Idästä enempää kuin on määrätty ottamaan ja enempää kuin toivovat pystyvänsä jotenkuten kotouttamaan.Terveisiä Ruotsiin. Minäkin siellä ollut lastenlasteni kevätjuhlissa, siellä oli kaikenrotuisia ja värisiä lapsia, samoin opettajia. Kyse kuitenkin aika varakkaalla alueella sijaitsevasta koulus ta. Lapset esittivät ohjelmaa, erilaisia musiikkiesityksiä, iloisia ja hyväntuulisia. Ja me kaikki veisasimme suvivirren, ihon väriin tai uskontoon katsomatta.
Samoin tyttäremme häissä Suomessa, jossa puolet vieraista oli ruotsalaisia, ja muutama USA:sta ja muualtakin, niin kirkossa veisattiin nuorenparin toiveesta Suvivirsi. Toinen puoli kirkkoa veisasi ruotsiksi, toinen suomeksi.
Eläköön sivistys ja suvaitsevaisuus!
Lapsi kait nykyään rekisteröidään sairaalassa saaden väliaikaisen henkilötunnuksen. (en tarkkaan ihan tiedä systeemiä)
Monethan pitävät sitten niinkutsutut nimiäiset, ilman kirkkokuntaan liittymistä.
Jokainenhan voi vanhemmiten itse liittyä mihin kirkkoon vaan, jos haluaa.kyllä se henkilötunnus jonka lapsi saa Väestörekisterikeskuksesta kohta syntymänsä jälkeen, on se yksi ja ainoa joka seuraa mukana koko elämänkaaren, ei vaihdu koskaan uuteen. tai tietenkin jos ihminen vaihtaa sukupuoltaan myös henkilötunnus vaihtuu, mutta ei muuten.
eppu2 kirjoitti:
Olet oikeassa, tarkistin asiaa.
Käytäntö on muuttunut noin 5 vuotta sitten.minulla on 4-kymppisiä lapsia ja kyllä käytäntö oli jo silloin kertomani, en saanut lapsille mitään valiaikaista henkilötunnusta.
tammikuu-51 kirjoitti:
minulla on 4-kymppisiä lapsia ja kyllä käytäntö oli jo silloin kertomani, en saanut lapsille mitään valiaikaista henkilötunnusta.
Minä käsitän tuosta jutusta niin, ettei sitä ennekään vanhemmille annettu, vaan sairaala hoiti sen väliaikaisen väestörekisterikeskuksen kanssa.
Sitten tuli tämä ´´napin painalluksella.´´
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/573864/Vauvalle henkilotunnus nappia painamalla
- Toden.perä
Kun ymmärtäväinen lapsi kysyy sinulta onko jumala olemassa ?
Pystytkö vastaamaan rehellisesti että on jos lapsi kysyy mistä tiedät että on olemassa niin mitä vastaat.Vastaavasti sitten, jos lapsi kysyy sinulta, että mistä tiedät, ettei Jumalaa ole olemassa, niin mitä vastaat?
Entä, kun ymmärtäväinen lapsi kysyy sinulta, että kuka sitten on luonut maailman, jos ei Jumalaa ole olemassa.
Kerrot tietysti hänelle oliosta BigBang, joka räjähti.
Entä, kun ymmärtäväinen lapsi kysyy sinulta, että no mistäs se BigBang tuli ja räjähti, kun ei ollut mitään?
Tuohon viimeiseen minäkin (ymmärtäväinen lapsi) olen tälläkin palstalla odottanut turhaan vastausta jumalankieltäjiltä. Eivät he osaa kertoa sitä. Osaatko sinä?- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
Vastaavasti sitten, jos lapsi kysyy sinulta, että mistä tiedät, ettei Jumalaa ole olemassa, niin mitä vastaat?
Entä, kun ymmärtäväinen lapsi kysyy sinulta, että kuka sitten on luonut maailman, jos ei Jumalaa ole olemassa.
Entä, kun ymmärtäväinen lapsi kysyy sinulta, että no mistäs se BigBang tuli ja räjähti, kun ei ollut mitään?
Tuohon viimeiseen minäkin (ymmärtäväinen lapsi) olen tälläkin palstalla odottanut turhaan vastausta jumalankieltäjiltä. Eivät he osaa kertoa sitä. Osaatko sinä?Mnaah
Mistäs kakarat saa kuulla, että se joulupukki on taruolento? Mun mielestä jonkin hiton jumalan vertaaminen joulupukkiin on täysin hyvä vertaus. Pikemminkin voi ihmetellä sitä, että tollasta jessetuubaa pakkosyötetään jopa aikuisille ihmisille.
=DW= Tellukka kirjoitti:
Vastaavasti sitten, jos lapsi kysyy sinulta, että mistä tiedät, ettei Jumalaa ole olemassa, niin mitä vastaat?
Tuohon viimeiseen minäkin (ymmärtäväinen lapsi) olen tälläkin palstalla odottanut turhaan vastausta jumalankieltäjiltä. Eivät he osaa kertoa sitä. Osaatko sinä?Miten se vastaus eroaa jumalankieltäjällä tai uskovaisella, jos ei kerran ollut mitään.
ö-Öö kirjoitti:
Mnaah
Mistäs kakarat saa kuulla, että se joulupukki on taruolento? Mun mielestä jonkin hiton jumalan vertaaminen joulupukkiin on täysin hyvä vertaus. Pikemminkin voi ihmetellä sitä, että tollasta jessetuubaa pakkosyötetään jopa aikuisille ihmisille.
=DW=Syötetäänhän sitä joulupukkituubaakin aikuisille ihmisille.
Monet pukeutuvat itsekin joulupukeiksi vielä aikuisina.
Uskoo kuka mitä uskoo. Mitä väliä sillä jollekin toiselle on? Jos itsellään on paha jeesusfobia, niin ei se kenenkään toisen syytä liene. Oma ongelmansa.eppu2 kirjoitti:
Miten se vastaus eroaa jumalankieltäjällä tai uskovaisella, jos ei kerran ollut mitään.
Sepä se onkin ero Jumalassa ja BigBangissä.
Raamatun mukaan Jumala on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan.
Yhtä äärettömän ajan kuin mitä avaruus on ääretön.
Jumalankieltäjien BigBang oli vain yksi iso pamahdus, jota kukaan ei pysty kertomaan mikä se pamahti, kun mitään ei ollut sitä ennen.Tellukka kirjoitti:
Sepä se onkin ero Jumalassa ja BigBangissä.
Raamatun mukaan Jumala on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan.
Yhtä äärettömän ajan kuin mitä avaruus on ääretön.
Jumalankieltäjien BigBang oli vain yksi iso pamahdus, jota kukaan ei pysty kertomaan mikä se pamahti, kun mitään ei ollut sitä ennen.Paljonko on ´ääretön aika´ ja mitä oli sitä ennen ja missä Sinun Jumalasi oli, kun ei mitään ollut.
Entäpä, jos Jumala olikin se, joka BigBangin järjesti luodakseen maailmankaikkeuden.- Uskoa.saa
Alkuräjähdykseen on vaikea vastata mutta evoluutio on hyvin selitetty ja perusteltu, luomiskertomus on selitetty muka joku jumala olisi luonut, siihen voi uskoa jos haluaa kunhan joku selittää mikä jumala on ja sekin minkä helevetin takia tapatti oman poikansa jos tuon uskon uskon myös satuun Liisa ihmemaassa.
- Zhuravlit
Tellukka kirjoitti:
Syötetäänhän sitä joulupukkituubaakin aikuisille ihmisille.
Monet pukeutuvat itsekin joulupukeiksi vielä aikuisina.
Uskoo kuka mitä uskoo. Mitä väliä sillä jollekin toiselle on? Jos itsellään on paha jeesusfobia, niin ei se kenenkään toisen syytä liene. Oma ongelmansa.Pääsiäisen aikaa jotkut pukeutuvat jopa jeesukseksi, kantaen ristiä olallaan, kulkien leikisti Golgatalle.
eppu2 kirjoitti:
Paljonko on ´ääretön aika´ ja mitä oli sitä ennen ja missä Sinun Jumalasi oli, kun ei mitään ollut.
Entäpä, jos Jumala olikin se, joka BigBangin järjesti luodakseen maailmankaikkeuden.Hän "on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan". Niin miten niin ennen sitä kun häntä ei ollut?
Eihän sellaista aikaa ole ollutkaan, ettei häntä olisi ollut.
Kuinka suuri on avaruus, kun se on ääretön?
No just. Jos Jumala järjesti BigBangin, niin silloinhan hänen on oltava olemassa.
Kerro se jumalankieltäjille.Zhuravlit kirjoitti:
Pääsiäisen aikaa jotkut pukeutuvat jopa jeesukseksi, kantaen ristiä olallaan, kulkien leikisti Golgatalle.
Niinhän tekevät.
Mikä siinä sitten on ateisteille sen kauhistuttavampaa kuin joulupukiksi pukeutuminen?- Zhuravlit
Tellukka kirjoitti:
Niinhän tekevät.
Mikä siinä sitten on ateisteille sen kauhistuttavampaa kuin joulupukiksi pukeutuminen?No ei luulisi olevan mitään eroa, noidiksikin pukeudutaan, vaikka eivät luudallaan lentoon pääsekään.
- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
Niinhän tekevät.
Mikä siinä sitten on ateisteille sen kauhistuttavampaa kuin joulupukiksi pukeutuminen?Vähän sivuun
Mä tein noin kymmenen vuotta sitten tutkielman joulupukista. No se oli sellanen joutokurssin hommeli, missä nyt vaan piti tutkia jotain ammattia. Kovin on sesonkiluonteista hommelia, mutta hyvät tuntipalkat. Kovin montaa vakipaikkaa ei ole. Mutta kiiresesonkina on huutava pukkipula.
Niin, jumalaan verattuna joulupukista on erittäin paljon saatavilla tietoa, kulttuuriandropologiaa, historiaa, santa parkkikin roissa. Nuutipukki tai kekripukki liittyy vuodenkiertoon, nämät uskisläpät ja kokakolapukit uudempaa tuontia. Sitäpaitsi, kuka väittää, että ei ole koskaan nähnyt omin silmin pukkeja?
Joulupukin lisäksi käytän joskus vertauksena jumalaam Aku Ankkaa. Suunnalleen kaikille tullut kakarana viikottain lehti, jossa kerrotaan ankkalinnan tapahtumista Lisäksi ankkalinna on myös olemassa. Aku näyttäytyy ankklinnassa livenä, hänestä on valtavasti dokumentaariota, elokuviakin.
Niinsiis. Aku Ankka on totta, samaten joulupukki on totta. Mutta mitään jumalia ei ole, net on valhetta :D
=DW= Tellukka kirjoitti:
Hän "on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan". Niin miten niin ennen sitä kun häntä ei ollut?
Eihän sellaista aikaa ole ollutkaan, ettei häntä olisi ollut.
Kuinka suuri on avaruus, kun se on ääretön?
No just. Jos Jumala järjesti BigBangin, niin silloinhan hänen on oltava olemassa.
Kerro se jumalankieltäjille.Luit väärin, kysyin missä Hän oli, kun mitään ei ollut. En sanonut, että ´´kun Häntä ei ollut.``
Toisekseen, jos Jumala on olemassa, niin silloin Hän myös synnytti BigBangin, muuhan ei siinä tapauksessa ole mahdollista.Uskoa.saa kirjoitti:
Alkuräjähdykseen on vaikea vastata mutta evoluutio on hyvin selitetty ja perusteltu, luomiskertomus on selitetty muka joku jumala olisi luonut, siihen voi uskoa jos haluaa kunhan joku selittää mikä jumala on ja sekin minkä helevetin takia tapatti oman poikansa jos tuon uskon uskon myös satuun Liisa ihmemaassa.
"Uskoa.saa"
Mitäpä jos selvität tänne miten elämä syntyi.
On helppoa selittää miten kaikki kehittyy.
Toisinaan jopa miksi.
Jos et pysty selittämään, olet löytänyt oman jumalasi.
Hienoa! Eikö totta?
H.ö-Öö kirjoitti:
Vähän sivuun
Mä tein noin kymmenen vuotta sitten tutkielman joulupukista. No se oli sellanen joutokurssin hommeli, missä nyt vaan piti tutkia jotain ammattia. Kovin on sesonkiluonteista hommelia, mutta hyvät tuntipalkat. Kovin montaa vakipaikkaa ei ole. Mutta kiiresesonkina on huutava pukkipula.
Niin, jumalaan verattuna joulupukista on erittäin paljon saatavilla tietoa, kulttuuriandropologiaa, historiaa, santa parkkikin roissa. Nuutipukki tai kekripukki liittyy vuodenkiertoon, nämät uskisläpät ja kokakolapukit uudempaa tuontia. Sitäpaitsi, kuka väittää, että ei ole koskaan nähnyt omin silmin pukkeja?
Joulupukin lisäksi käytän joskus vertauksena jumalaam Aku Ankkaa. Suunnalleen kaikille tullut kakarana viikottain lehti, jossa kerrotaan ankkalinnan tapahtumista Lisäksi ankkalinna on myös olemassa. Aku näyttäytyy ankklinnassa livenä, hänestä on valtavasti dokumentaariota, elokuviakin.
Niinsiis. Aku Ankka on totta, samaten joulupukki on totta. Mutta mitään jumalia ei ole, net on valhetta :D
=DW=Olen minä nähnyt kuvia jumalistakin, niinkuin Aku Ankastakin.
Kai sekin jo sinun logiikkasi mukaan todistaa Jumalan olemassaolon.
Islamilaisuudessa se on kiellettyä, mutta tuskin muissa uskonnoissa.eppu2 kirjoitti:
Luit väärin, kysyin missä Hän oli, kun mitään ei ollut. En sanonut, että ´´kun Häntä ei ollut.``
Toisekseen, jos Jumala on olemassa, niin silloin Hän myös synnytti BigBangin, muuhan ei siinä tapauksessa ole mahdollista.Missäs Hän nyt mielestäsi on? Siellä Hän oli silloinkin, kun mitään muuta ei ollut, koska hän on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan.
ö-Öö kirjoitti:
Vähän sivuun
=DW="teevee"
Taitaa se Joulu-Pukki kuitenkin kantautua jostain pyhästä Frans-Perunasta Niklattuine hammas-tikkuineen.
Ei Jessekään tienyt paljoa faijastaan.
Minne se menee, mistä se tulee.
Siksi minulla oli Jessen kanssa hieman Kanan-lihaa, kun kirjoittelimme tulevalle ihmiselle tulevaisuutta.
JOskus supistiin että mitähän se tuosta sanoo...
En enää muista kunpi meistä keksi kirjoittaa kirjaan että ihminen, jotkut asiat ovat sinulta salatut.
Pah! Meiltäkin kun oli jo salattu paljon.
-
Kuten olen jo vuosia kirjoittanut.
Ihminen tarvitsee kehittyäkseen mieli-kuvitusta.
Siksi hänelle asetettiin rajat.
Einstein ymmärsi idean todetessaan:
Neroudella ja hulluudella on se ero että hulluudella ei ole rajoja.
-
Laitanpa tähän lopuksi miete-lauseen:
"Ihminen, kaikki tutkaimet eivät välitä potkimisesta."
H.
- Kyllä.huvittaa
Niin aika muuttuu, uskonnonopetus on elämänkatsomusoppia ja biologian oppitunnilla opitaan evoluution oppia eikä huuhaaoppia.
"Kyllä.huvittaa"
Biologiakin saattaa olla jossain määrin huuhaaoppia.
Muista että iso osa tiedosta on sinulta salattu.
Sinä elät pienessä ympyrässä.
H.hunksz kirjoitti:
"Kyllä.huvittaa"
Biologiakin saattaa olla jossain määrin huuhaaoppia.
Muista että iso osa tiedosta on sinulta salattu.
Sinä elät pienessä ympyrässä.
H.Pieni ynpyrä on helppoa sotkea.
H.Kun sitten tulee uutta tietoa tilalle, niin vanha muuttuu huuhaaksi ja käypi sitä niinkin varsin usein, että huuhaa muuttuu tiedoksi.
Huvittaa minuakin, kun meille aikoinaan vielä opetettiin biologian tunnilla täytenä totena ihmisen apinasta kehittymistä. Oli enää vain löydettävä se puuttuva rengas.
Nyt DNA-tutkimusten edistyttyä, on tultu huomaamaan, että sellainen kehittyminen ei ole ollut mitenkään mahdollista, sillä ihminen on ihan oma lajinsa.- Otappa.selvää
Kyllä ihminen kuuluu kädellisiin, puuttuvia renkaita on löydetty fossiileina, Neandertalin ihminen eli rinnakkain nykyihmisen kanssa vielä 30000-40000 sitten.
- yolainen.ennen
Tellukka kirjoitti:
Huvittaa minuakin, kun meille aikoinaan vielä opetettiin biologian tunnilla täytenä totena ihmisen apinasta kehittymistä. Oli enää vain löydettävä se puuttuva rengas.
Nyt DNA-tutkimusten edistyttyä, on tultu huomaamaan, että sellainen kehittyminen ei ole ollut mitenkään mahdollista, sillä ihminen on ihan oma lajinsa.Hesarissa on lastenpalsta, jossa lapset esittävät kysymyksiä ja mm. yliopiston tutkijat vastaavat. Kysymys: miksi apinat eivät enää muutu ihmisiksi?
Otappa.selvää kirjoitti:
Kyllä ihminen kuuluu kädellisiin, puuttuvia renkaita on löydetty fossiileina, Neandertalin ihminen eli rinnakkain nykyihmisen kanssa vielä 30000-40000 sitten.
Eläväthän apinat ja ihmiset vieläkin rinnakkain, niin miksei sitten aikaisemminkin. Mitä se todistaa ...
- Jos.ymmärtää
Tellukka kirjoitti:
Eläväthän apinat ja ihmiset vieläkin rinnakkain, niin miksei sitten aikaisemminkin. Mitä se todistaa ...
Evoluutio on kaiken luoja, ihminen loi jumalan.
Jos.ymmärtää kirjoitti:
Evoluutio on kaiken luoja, ihminen loi jumalan.
Mennään nyt sit taas samaa ympyrää.
Mikä loi evoluution? Sekö mikä räjähti vaikka ei ollut mitään mikä olisi pystynyt räjähtämään?- Tulkoon.valkeus
yolainen.ennen kirjoitti:
Hesarissa on lastenpalsta, jossa lapset esittävät kysymyksiä ja mm. yliopiston tutkijat vastaavat. Kysymys: miksi apinat eivät enää muutu ihmisiksi?
Lapset tajuaa evoluution koska heille opetetaan kouluissa, raamatun luomiskeromusta mitä opettamista siinä on.
Tulkoon.valkeus kirjoitti:
Lapset tajuaa evoluution koska heille opetetaan kouluissa, raamatun luomiskeromusta mitä opettamista siinä on.
"Tulkoon.valkeus"
Lapset oppivat koulussa myös mitä uskonto on saanut aikoinaan aikaan.
Oppivat siis eläimellisyyttä ja ihmisyyttä saman-aikaisesti.
Muutenhan he olisivat vain eläimellisiä.
H.
- Viisastenkirja
Ihmisia on kuin muurahaisia, lauloi lavi...ja muurahaisten tasolla olemme ymmarryksessamme..mita me Jumalan luomisteoista ymmarramme?
Ja sanooko saviastia tekijalleen,, miksi minut tallaiseksi loit?tuskimpa vain! ei lapsi syntyessään automaattisesti kuulu mihinkään kirkkoon, vanhemmat liittävät yleensä lapsen siihen kirkkoon tai uskontokuntaan mihin itse uskovat, tai sitten eivät liitä mihinkään elleivät itse usko.
- sekosekoseko
Hyvä kun sentään peräti kaksi kommentoijaa, eli nimimerkit Tammikuu-51 ja suvenkorento12 vastaavat aloittajan kysymykseen, muut jaarittelevat kuka mitäkin!
Esim. tellukan viesti on seuraava:
Mennään nyt taas sit samaa ympyrää.
Mikä loi evoluution? Sekö mikä räjähti vaikka ei ollut mitään mikä olisi pystynyt räjähtämään?
Miten tuokin vuodatus liittyy aloittajan kysymykseen? sekosekoseko kirjoitti:
Hyvä kun sentään peräti kaksi kommentoijaa, eli nimimerkit Tammikuu-51 ja suvenkorento12 vastaavat aloittajan kysymykseen, muut jaarittelevat kuka mitäkin!
Mikä loi evoluution? Sekö mikä räjähti vaikka ei ollut mitään mikä olisi pystynyt räjähtämään?
Miten tuokin vuodatus liittyy aloittajan kysymykseen?"sekosekoseko"
Se on kopio minun aikaisemmasta, asiallisesta kommentistani.
H.- Luehan.tarkemmin
sekosekoseko kirjoitti:
Miten tuokin vuodatus liittyy aloittajan kysymykseen?Onhan tuolla alkupäässä ketjua vastattu juuri samoin kuin nuo mainitsemasi nikit tekivät.
Lapsi on merkitty väestörekisteriin, eli jokainen saa henkilötunnuksen. Vanhemmat sitten päättävät, miten haluavat menetellä. Meidän tyttäremme kastoi kotona pappi, josta tuli sittemmin arkkipiispa. Perheemme ja sukumme traditioihin kuuluu, että lapset kastetaan, konfirmoidaan, vihitään kirkossa, ja pojat käyvät armeijan. Jotain sääntöjä pitää elämässä olla.
- ö-Öö
Mikä tyttärestä tuli?
Nojoo, mutta osuit tavallaan ongelman ytimeen. Noinhan se usein menee, toimitaan "kuten aina ennenkin". Sen takia monet muutokset on vähän hitaanlaisia. Tässä keississä kyse ei ole ollenkaan vauvasta, kyse vanhemmista, sukulaisista, ympäristötekijöistä.
Suomessa ollut itsenäisyyden ajan uskonvapaus ja noin intin suhteen ollut erilaisia mahdollisuuksia suorittaa asevelvollisuus vaikka kuinka kauan. Ajat hitaakseen muuttuvat. Muistan ajan, kun siviilipalvelusmiehiä pilkattiin ja mollattiin. Se oli kummallista, koska samaan aikaan jehovat ikäänkui sai vapautuksen intistä ja se olikin jees. Tota, sivarit suoritti velvollisuutensa, jehovat luisteli siitä. Uskontonsa varjolla.Iteasiassa luulen iso tekijä jehovien kohdalla oli se, vankilassa lusiminen tuli liian kalliiksi. Noh, nykyisin inttiin halutaan naisia, asiantuntijoita. Jehovien erivapaus halutaan poistaa jne.
Uskispuolella samanlaista kehittymistä. Naispapit oli iso askel, menossa vänkytys sukupuolineutraalien avioliittojen vihkimisestä. Luterilaisen kirkon rinnalle tullut paljon muitakin aktiivisia toimijoita. Valtion ja kirkon erottaminen toisistaan etenee hiljakseen. Sinällään joku ministerinvala enenpi symbolinen asia, mutta niin on se iänikuinen suvivirsikin. Ai niin, hautaaminenkin muuttumassa. Ei niinkään kirkon osalta, mutta tekniikoitten. Hautausmaatila käy vähiin. Polttaminenkin ongelmallista. Maailmalla on jo käytössä ruumiiden liuottaminen. Eutanasia yleistyy, kaikenlaista.
Muutokset tahtovat aina viedä jonkun sukupolven. Yks tekijä on just muutosvastaisuus. Sanotaan niitä nyt sitten vaikka traditioiksi. Ja samasta syystä uuskonservatismi myös lisää suosiotaan. Jatkuvasti menossa jonkinlaista vääntämistä konservatiivien ja liberaalien välillä.
Että kuitenkin. Kaikenlaista muutosta tapahtuu hiljakseen, ajat ja tavat muuttuvat. Ihan luontaista hommaa. Voihan se olla, muutaman sukupolven kuluttua ihmetellään sun sääntöjä.
Miten se pappi ja sen ura liittyi asiaan?
=DW=
- XVNM
Tarvitaanko saantoja kuolemassakin,,niinkuin elamassa..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256460Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604092Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513364Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4872903Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2811904Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341586- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141383Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741379Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151376