lämmitysvaihtoehtoja

130 neliö ok talo, korjaamotila ja eläinsuoja, maitotalous. Lämmityspuolen uusiminen ajankohtaista... Kuumaa käyttövettä menisi päivässä 300-400 litraa, ja lämmityskuorma päälle.. Eli lienee 3-4 kertainen energiankulutus keskiverto ok. taloon verrattuna. Vanha olemassaoleva pannuhuone on hieman hankalasti, eli uudisrakennus lämpökeskusta varten olisi potentiaalinen vaihtoehto.. muttamutta, eli millaista systeemiä pitäisi rakennella, ja miksi tällainen ratkaisu?

24

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimitäänihmeellistä

      Tuohan on kahden teinin normikulutus suihkussa

    • Lämpöätupaan

      Maalämpö. Pumppuja 3, uskon lämmön riittävän.

      • 3 pumppua? Ei tää ny kerrostalo ole... 60kw kattila piisaas tehonsa puolesta mutta olevinaan suolaanen investointi seki..


    • maksomitämakso

      hakelämmitys.. siinä se.

      • Lämpökeskus alkaen 50.000e.... paljonko maalämmön perustaminen maksaa? Paljonko vuoden energiakulutus olisi rahaksi muutettuna?


    • xsdcvfgb

      Pelle-lämmitys on tehokas, pitää vaan tilata pellet venäjältä.

      • A.j.k

        Kuinka vilja onnistuis? Taitaa kaura olla halvempaa ku pelletti, sitähän saa 70-80e tonni ostaa puintikosteana.. hiukan huonompaa lämpöarvoltaan mutta tonnihinta neljännes pelletistä..


      • Pellettikonttisysteemiä myytihin käytettynä 22000e? Olevinansa ihanan kallista ko se tarttis viä saada käyttöhönki, pohjat teherä ja vetää kanaalit sähköt ja viemäröönnit.


    • BauHerr

      Älkää nyt pelleilkö vaan vastatkaa kiltisti kun aloittaja on vielä jonkun aikaa kyselyiässä!

    • Lämmitteliä

      Hyvin vastaavan tyyppinen kohde, ratkaisuksi tuli maalämpö. Maalämmön investointi alle puolet lämpökeskuksesta ja maalämmön sähköntarve vuodessa 12.000kwh. Näistä päädymme 20 vuoden käyttöikäolettamalla maalämmön kustannukseksi 2700e vuosi ja lämpökeskuksen kustannukseksi 4700e. Tämän lisäksi maalämpö järjestelmän saneeraus 20-30 vuoden kuluttua on edullisempi kuin lämpökeskus saneeraus. Tästä voi tehdä omia johtopäätöksiä.

    • hupssistako

      Johan tuo 12 ooo kwh kuluu tuohon lämpimän veden tuottoon maalämmöllä
      Millä tuo peruslämpö sitten tuotetaan taloon, korjaamoon ym...
      Lehmänlannallako ?

      • Lämmitteliä

        Esimerkkitalossa viime helmikuun sähkön kulutus 2800 kw, jolloin oli oikeasti kylmä ja kuormitus oli epäedullinen maalämpöjärjestelmän hyötysuhteen kannalta. Tilanne muuttuu radikaalisti ilmojen lämmettyä. puupellettiä olisi palanut noin kaksi tonnia tänä aikana. Saako pellettitonnin kotiin tuotuna alvin kera alle 170e?


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Vaikuttaakin sää maalämpöön paljon. Riippuu tietysti mistä lämmön ottaa. Tuttu maalämmittäjä sanoi että peltoon kaivettu putkisto ei pakkasilla riitä, vaan pitää lämmittää sähkölläkin. Ilmalämpöpumput ovat enemmän naimisissa ulkoilman lämmön kanssa, mutta kyllä 2800 kWh riittää melko suuren tilan lämmittämiseen ilpillä.


      • Laskeskelin_aikoinaan
        Lämmitteliä kirjoitti:

        Esimerkkitalossa viime helmikuun sähkön kulutus 2800 kw, jolloin oli oikeasti kylmä ja kuormitus oli epäedullinen maalämpöjärjestelmän hyötysuhteen kannalta. Tilanne muuttuu radikaalisti ilmojen lämmettyä. puupellettiä olisi palanut noin kaksi tonnia tänä aikana. Saako pellettitonnin kotiin tuotuna alvin kera alle 170e?

        Mulla on 160 m2 talo jossa tilavuus n.450m3
        Lisäksi puolilämmin autotalli sekä 30 m2 lämmintä konttoria ja varastoa.
        Laskin yhtenä vuonna kokonaisenergiankulutuksen (öljylämmitys) niin pääsin 50 000 kwh.
        Laskelmat tein sen takia että olin asentanut ilp ja halusin saada vertailutietoa.
        Nykyään hakelämmitys jonka perustamiskustannukset oli 5000€ (omana työnä).
        Haketta kuluu nykyään n. 40 m3 ja hakkeen ostan veljeltäni joka hakettaa suoraan vuosivarastoon.

        Eri lämmitysmuodot ja niiden kannattavuus riippuu vähän siitä että osaako ja viitsiikö itse tehdä mitään.
        Itse toimin yrittäjänä sesonkiluontoisella alalla joten talvella on paljon aikaa touhuta vaika lämmityksen kanssa.
        Päivittäin eikä edes viikottain tarvitse mitään tehdä.

        Nykyään vain tuo oman työn arvokin on niin korkea että ei kannata paskalla itse käydä, mielummin vaikka paskoo housuun siinä olkkarin sohvalla ja odottaa että joku tulee maksusta siivoamaan jätökset.

        Itse lasken että jos joudun olemaan kotona 0€ palkalla niin silloin kannnattaa tehdä jotain joka pienentää kustannuksia edes vähän.
        Kaikki on kotia päin.


      • väännähousuihisi
        Laskeskelin_aikoinaan kirjoitti:

        Mulla on 160 m2 talo jossa tilavuus n.450m3
        Lisäksi puolilämmin autotalli sekä 30 m2 lämmintä konttoria ja varastoa.
        Laskin yhtenä vuonna kokonaisenergiankulutuksen (öljylämmitys) niin pääsin 50 000 kwh.
        Laskelmat tein sen takia että olin asentanut ilp ja halusin saada vertailutietoa.
        Nykyään hakelämmitys jonka perustamiskustannukset oli 5000€ (omana työnä).
        Haketta kuluu nykyään n. 40 m3 ja hakkeen ostan veljeltäni joka hakettaa suoraan vuosivarastoon.

        Eri lämmitysmuodot ja niiden kannattavuus riippuu vähän siitä että osaako ja viitsiikö itse tehdä mitään.
        Itse toimin yrittäjänä sesonkiluontoisella alalla joten talvella on paljon aikaa touhuta vaika lämmityksen kanssa.
        Päivittäin eikä edes viikottain tarvitse mitään tehdä.

        Nykyään vain tuo oman työn arvokin on niin korkea että ei kannata paskalla itse käydä, mielummin vaikka paskoo housuun siinä olkkarin sohvalla ja odottaa että joku tulee maksusta siivoamaan jätökset.

        Itse lasken että jos joudun olemaan kotona 0€ palkalla niin silloin kannnattaa tehdä jotain joka pienentää kustannuksia edes vähän.
        Kaikki on kotia päin.

        Hämmästelen, että miksi et hae metsästä ilmaisia puita. Nyt tyhmyyttäsi maksoit monta tonnia haketuslaitteista ja ilpistä. Ja veljellesikin jotakin maksat korvaukseseksi vuosittain. Aivan turhaa.


      • Laskeskelin_aikoinaan
        väännähousuihisi kirjoitti:

        Hämmästelen, että miksi et hae metsästä ilmaisia puita. Nyt tyhmyyttäsi maksoit monta tonnia haketuslaitteista ja ilpistä. Ja veljellesikin jotakin maksat korvaukseseksi vuosittain. Aivan turhaa.

        Juu ilpit alkavat olla jo entisiä joten kyllä ne hankittiin jo aikoja sitten.
        Haketuslaitteita ei mulla ole, ne omistaa velipoika jolla kulutus n.150m3 haketta/v.
        Tai oikeammin hakelaitteet ovat veljeni vain puoliksi, toinen hakelämmittäjä omistaa toisen puolikkaan.
        Totta kai veljelle maksan, mutta kun hake on moninkerroin halvempaa kuin maalämpö.
        Voin kertoa että lähimmät puut kasvavat 30m päässä talostani, metsää on pakko harventaa.

        Kun energiaa on ihan nurkan takana ja koneet ja laitteet ovat saatavilla alle 100m päästä ja puun kasvu on isompaa kuin kulutus niin miksi metsää ei saa hyödyntää?

        Aloittajakin kirjoitti että on eläinsuojaa yms.
        Oletukseni on ettei hänen raknnuksensa ole keskellä suurkaupunkia joten hänelläkin varmaan energiaa aivan nurkan takana.
        Myös metsän harvennukset on pakko hoitaa.

        Kyllä se vain niin on että ne jotka osaavat ja viitsivät ja kykenevät, tekevät tilin sillä että pienentävät kuluja.
        Köyhät ja laiskat sitten itkevät omia laitteitaan ja että ne syövät kaikki tulot.


      • väännähousuihisi
        Laskeskelin_aikoinaan kirjoitti:

        Juu ilpit alkavat olla jo entisiä joten kyllä ne hankittiin jo aikoja sitten.
        Haketuslaitteita ei mulla ole, ne omistaa velipoika jolla kulutus n.150m3 haketta/v.
        Tai oikeammin hakelaitteet ovat veljeni vain puoliksi, toinen hakelämmittäjä omistaa toisen puolikkaan.
        Totta kai veljelle maksan, mutta kun hake on moninkerroin halvempaa kuin maalämpö.
        Voin kertoa että lähimmät puut kasvavat 30m päässä talostani, metsää on pakko harventaa.

        Kun energiaa on ihan nurkan takana ja koneet ja laitteet ovat saatavilla alle 100m päästä ja puun kasvu on isompaa kuin kulutus niin miksi metsää ei saa hyödyntää?

        Aloittajakin kirjoitti että on eläinsuojaa yms.
        Oletukseni on ettei hänen raknnuksensa ole keskellä suurkaupunkia joten hänelläkin varmaan energiaa aivan nurkan takana.
        Myös metsän harvennukset on pakko hoitaa.

        Kyllä se vain niin on että ne jotka osaavat ja viitsivät ja kykenevät, tekevät tilin sillä että pienentävät kuluja.
        Köyhät ja laiskat sitten itkevät omia laitteitaan ja että ne syövät kaikki tulot.

        Ei tuolla ole merkitystä paljonko veljesi omistaa. Maksat sille työstä jota et itse viitsi tehdä.

        Klapit olisi ilmaisia. Et osaa ja viitsi noita tehdä.

        Kokeile tehdä jotain äläkä makaa siellä sohvalla tuhnuttelemassa.


      • Laskeskelin_aikoinaan
        väännähousuihisi kirjoitti:

        Ei tuolla ole merkitystä paljonko veljesi omistaa. Maksat sille työstä jota et itse viitsi tehdä.

        Klapit olisi ilmaisia. Et osaa ja viitsi noita tehdä.

        Kokeile tehdä jotain äläkä makaa siellä sohvalla tuhnuttelemassa.

        Mikähän sinua mahtaa nyppiä?
        Vai löitkö muutaman kymppitonnin järjestelmään ja nyt harmittaa?

        Mulla on todellakin mahdollista maksaa koko hakekustannukset työllä, jos en kerkeä niin sitten rahalla.
        Vaikka maksaisin puhtaalla rahalla niin tulee huomattavasti halvemmaksi kuin muut lämmitysmuodot.

        Kumma kun halvinta käytettävissä olevaa järjestelmää ei saa käyttää (vai onko kateellisuutta).

        Kuten tuolla aiemmin kerroin niin tämän minun lämmitysjärjestelmän saa laskelmissa näyttämään tappiolliselta vain oman työn yliarvostus.


      • väännähousuihisi
        Laskeskelin_aikoinaan kirjoitti:

        Mikähän sinua mahtaa nyppiä?
        Vai löitkö muutaman kymppitonnin järjestelmään ja nyt harmittaa?

        Mulla on todellakin mahdollista maksaa koko hakekustannukset työllä, jos en kerkeä niin sitten rahalla.
        Vaikka maksaisin puhtaalla rahalla niin tulee huomattavasti halvemmaksi kuin muut lämmitysmuodot.

        Kumma kun halvinta käytettävissä olevaa järjestelmää ei saa käyttää (vai onko kateellisuutta).

        Kuten tuolla aiemmin kerroin niin tämän minun lämmitysjärjestelmän saa laskelmissa näyttämään tappiolliselta vain oman työn yliarvostus.

        Itse olet kirjoittanut, että tuntipalkkasi on kotona 0€.

        Kun et kuitenkaan kaikkea tee, niin ainoahan syy on osaamattomuutesi ja laiskuutesi. Klapeja osaa nyt tehdä kuka vaan, joten olet vain laiska.

        Ei järjestelmäsi ole halvin. Halvin on ilmaiset klapit. Vai hinnoitteletko sen paskallasi käyntisi?

        Edelleen omien kirjoitustesi mukaan olet maksanut järjestelmästäsi 5000€ ja maksat lisäksi veljellesi hakkeesta. Ilmaisia käytettyjä lämmitysjärjestelmiä olisi saatavilla. Vaatii vain omaa työtä, eli laiskuuttasi taas olet survonut tuhansia euroja menemään ja sama jatkuu koko ajan kun maksat lämityksestäsi.

        Eli olemme samaa mieltä, että olet patalaiska sohvalla tuhnuttelija.


      • Laskeskelin_aikoinaan
        väännähousuihisi kirjoitti:

        Itse olet kirjoittanut, että tuntipalkkasi on kotona 0€.

        Kun et kuitenkaan kaikkea tee, niin ainoahan syy on osaamattomuutesi ja laiskuutesi. Klapeja osaa nyt tehdä kuka vaan, joten olet vain laiska.

        Ei järjestelmäsi ole halvin. Halvin on ilmaiset klapit. Vai hinnoitteletko sen paskallasi käyntisi?

        Edelleen omien kirjoitustesi mukaan olet maksanut järjestelmästäsi 5000€ ja maksat lisäksi veljellesi hakkeesta. Ilmaisia käytettyjä lämmitysjärjestelmiä olisi saatavilla. Vaatii vain omaa työtä, eli laiskuuttasi taas olet survonut tuhansia euroja menemään ja sama jatkuu koko ajan kun maksat lämityksestäsi.

        Eli olemme samaa mieltä, että olet patalaiska sohvalla tuhnuttelija.

        Mitähän sekoja tällä palstalla parveilee???
        Onko jollakin tietoa yritystoiminnasta?Kun yrittäjällä ei sesongista johtuen ole töitä niin hänen tulonsa on 0€.
        Kun on aikaa ja tuloja ei ole niin silloin kannattaa tehdä mitä vain joka pienentää kustannuksia (= säästöä).
        Myös ilmaisita klapesita on ollut puhetta, mullekkin voi joku toimittaa niitä jos niitä on oikeasti olemassa (sellainen urbaani legenda jonka maalämmittäjät vetasevat peliin).

        Kun mietitään mikä hinta hakkeelle syntyy kun hakkeena käytetään tykkylumi tuhojen kuusia ja mäntyjä.
        Klapeja niistä ei voi tehdä kun klapipolttajat haluavat koivuja.
        Metsään niitä ei voi jättää kun ne aiheuttavat tuholaisriskin.
        Tänä talvena tulee lisää tuhoja sekä metsä kasvaa lisää.

        Sitten syy miksen lämmitä haloilla, kuten kerroin olen yrittäjä sesonkiluontoisella alalla, silloin kun töitä on tarjolla tehdään niitä ympäripyöreitä päiviä ja vieläpä reissuhommissa (sohvallamakoilijoiden on vaikea ymmrtää 18h työpäiviä).
        Tästä syystä tarvitsen automaattisesti toimivan järjetelmän.

        Mulle nyt on kuitenkin sama vaikka lämmitätte oman talonne vaikka tulitikuilla ja kynttilöillä, mulle sopii hake ja monille muille kanssa.


      • väännähousuihisi
        Laskeskelin_aikoinaan kirjoitti:

        Mitähän sekoja tällä palstalla parveilee???
        Onko jollakin tietoa yritystoiminnasta?Kun yrittäjällä ei sesongista johtuen ole töitä niin hänen tulonsa on 0€.
        Kun on aikaa ja tuloja ei ole niin silloin kannattaa tehdä mitä vain joka pienentää kustannuksia (= säästöä).
        Myös ilmaisita klapesita on ollut puhetta, mullekkin voi joku toimittaa niitä jos niitä on oikeasti olemassa (sellainen urbaani legenda jonka maalämmittäjät vetasevat peliin).

        Kun mietitään mikä hinta hakkeelle syntyy kun hakkeena käytetään tykkylumi tuhojen kuusia ja mäntyjä.
        Klapeja niistä ei voi tehdä kun klapipolttajat haluavat koivuja.
        Metsään niitä ei voi jättää kun ne aiheuttavat tuholaisriskin.
        Tänä talvena tulee lisää tuhoja sekä metsä kasvaa lisää.

        Sitten syy miksen lämmitä haloilla, kuten kerroin olen yrittäjä sesonkiluontoisella alalla, silloin kun töitä on tarjolla tehdään niitä ympäripyöreitä päiviä ja vieläpä reissuhommissa (sohvallamakoilijoiden on vaikea ymmrtää 18h työpäiviä).
        Tästä syystä tarvitsen automaattisesti toimivan järjetelmän.

        Mulle nyt on kuitenkin sama vaikka lämmitätte oman talonne vaikka tulitikuilla ja kynttilöillä, mulle sopii hake ja monille muille kanssa.

        Sama henkilö kyselee yritystoiminnasta ja tuntipalkka on 0€.

        Sama henkilö kirjoittaa, että aikaa on tehdä, mutta ei kuitenkaan tee.

        Sama henkilö kirjottaa tuntipalkakseen 0€, mutta hämmästelee ilmaisia klpaeja.

        Jne.

        Jokoo olet palsatan provoilija, tai vaihtoehtoissti täysin tyhmä idiootti. Mene pois.


      • Laskeskelin_aikoinaan kirjoitti:

        Mitähän sekoja tällä palstalla parveilee???
        Onko jollakin tietoa yritystoiminnasta?Kun yrittäjällä ei sesongista johtuen ole töitä niin hänen tulonsa on 0€.
        Kun on aikaa ja tuloja ei ole niin silloin kannattaa tehdä mitä vain joka pienentää kustannuksia (= säästöä).
        Myös ilmaisita klapesita on ollut puhetta, mullekkin voi joku toimittaa niitä jos niitä on oikeasti olemassa (sellainen urbaani legenda jonka maalämmittäjät vetasevat peliin).

        Kun mietitään mikä hinta hakkeelle syntyy kun hakkeena käytetään tykkylumi tuhojen kuusia ja mäntyjä.
        Klapeja niistä ei voi tehdä kun klapipolttajat haluavat koivuja.
        Metsään niitä ei voi jättää kun ne aiheuttavat tuholaisriskin.
        Tänä talvena tulee lisää tuhoja sekä metsä kasvaa lisää.

        Sitten syy miksen lämmitä haloilla, kuten kerroin olen yrittäjä sesonkiluontoisella alalla, silloin kun töitä on tarjolla tehdään niitä ympäripyöreitä päiviä ja vieläpä reissuhommissa (sohvallamakoilijoiden on vaikea ymmrtää 18h työpäiviä).
        Tästä syystä tarvitsen automaattisesti toimivan järjetelmän.

        Mulle nyt on kuitenkin sama vaikka lämmitätte oman talonne vaikka tulitikuilla ja kynttilöillä, mulle sopii hake ja monille muille kanssa.

        Yhtäkkiä laskien jos vuodessa menee palaturvetta 70 kuutioo, eli 2300e sis alv ei rahtia, on 120 kuutioo haketta, ja jos pelkkä hakettaminen maksaa 400-500 kieppeillä, niin puut pitäs saada ilmatteeksi tienvarteen mistä tehdä...


      • Laskeskelin_aikoinaan
        ravenlored kirjoitti:

        Yhtäkkiä laskien jos vuodessa menee palaturvetta 70 kuutioo, eli 2300e sis alv ei rahtia, on 120 kuutioo haketta, ja jos pelkkä hakettaminen maksaa 400-500 kieppeillä, niin puut pitäs saada ilmatteeksi tienvarteen mistä tehdä...

        En ala tinkaamaan mutta laitan linkkejä.
        https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=80996.0
        https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58799.15
        http://www.bioenergianeuvoja.fi/biolampolaitos/kannattavuus-laskelmia/

        Jokainen voi laskeskella itse.


    • eisulleoleannettu

      Laskeskelin_aikoinaan kirjoittelee aprillipiloja. Ei kukaan oikeasti voi noin tyhmä olla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe