Lehtikaloja 250 litraseen??

Pyry

Niin, onko mahdollista, että lehtikaloja laittaisi 250 litraiseen (100x50x50)??
Pohjalle tulisi monnisia..?
Jos voi, niin kuinka monta (koiraita/naaraita monta)?? Voiko niiden lisäksi ottaa vielä vaikka intiaanisulkia tai...?

Jos vesi on esim.
kh 10
gh 8
ph 6.8

Niin onko vesi pehmeää, kovaa, vai siltä väliltä?

Mikä vesi arvo on dh? Onko se pääteltävissä noista arvoista, vai onko sille omat testinsä?

Kiitos jo etukäteen. :)

4

426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikita

Siinä ja siinä, itse soisin enemmän tilaa mutta kyllä tuohon valmis pari menee. Mielestäni muita keskivedessä uivia kaloja ei välttämättä kannata ottaa koska ne saattavat saada pahasti kyytiä lehtikaloilta ja tila loppuu kesken (itselleni tulee 100 cm x 60 cm x 60 cm kokoiseen altaaseen vaan lehtikalapari ja pohjakaloja).

• thapsus

Tuo vesi olisi jotakuinkin keskikovaa.
      0-4 tosi pehmeää
      4-8 pehmeää
      8-12 keskikovaa
      12-18 kovaa
      yli 18 tosi kovaa

dH on taas vähän niinkuin mittayksikkö. Vertaa vaikka
      Lämpötila ulkona on -5 C
      Pulla maksaa 2 €
      gH on 8 dH

Tuon dH:n tilalla voidaan käyttää myös "yksikköä" ppm eli parts per million. Joissain esim. saksalaisissa vesitesteissa tulos ilmoitetaan usein peepeeämminä eikä deehoona. Tällöin rajat on:

0-70 tosi pehmeä
      70-140 pehmeä
      140-210 keskikova
      210-320 kova
      320-530 tosi kova

Auttoiko yhtään. Näitä on aika vaikea selittää. Kalastoasiaan en osaa sanoa oikein mitään, minä kun leikin paljon pienempien altaiden kanssa.

• Vesi saisi toki olla lehtikaloille pehmeämpääkin, joten kenties turpeen lisäys olisi kohdallaan?

Tuon kokoinen allas ei ole paratiisi lehtikaloille, muttei kyllä helvettikään.
      Korkeutta on se minimi 50cm, ja lehtiksethän eivät ole kovia uimareita. Toisaalta taas niiden äksyilypuuskien vuoksi olisi parempi, kun kumppani pääsisi karkuun kauemmas.
      Jos suht sopuisi pariskunnan onnistuisit saamaan (mitä ei kyllä ikinä etukäteen tiedä), ja piilopaikkoja olisi paljon (kasveja, juurakoita), niin kyllä lehtikala pariskunta tuolla menisi.
      Mutta ehkä voisit jotain muuta kirjoaffenta harkita?
      Intiaaninsulat ovat ok lehtiksien kanssa, eivät joudu ruoaksi :)

• bettaristic

Sopuisa lehtikalapariskunta menee kyllä, mutta sellaisen löytäminen onkin sitten kiven takana.
      Melkein kannattaa sitten ostaa joltain harrastajalta, jos joku nyt suostuu luopumaan tuollaisesta parista.

Se on hyvin varmaa, että jos kaupasta ostat, niin ensinnäkin nuorista kaloista on vaikea erottaa sukupuolet. Toisekseen, vaikka kalat olisivatkin koiras ja naaras, ei se tarkoita että niistä tulee pariskunta. Vaikka niistä tulisikin pariskunta, ei se tarkoita sitä että kaikki pariskunnat osaisivat käyttäytyä koko ajan kaloiksi.

Mulla on 250-litrainen ja siellä oli ennen Kaakkois-Aasian aikakautta lehtikaloja. Kaupasta ostin ne kaikki (yhteensä 6 kpl vähitellen, kaikki eivät siis olleet yhtä aikaa...piti pahin riitapukari aina laittaa eteenpäin) eikä niistä muodostunut yhtäkään pariskuntaa. Reviirisotaa ja tappeluita oli jatkuvasti. Muutin lehtikalalandian isompaan altaaseen, mutta sota jatkui. Lopulta jätin jäljelle 2 naarasta. Akvakaupasta sitten löytyi varma koiras ja akvaan muodostui pariskunta. Sota tosin jatkui, koska kolmas pyörä häiriköi jatkuvasti. Sitten kun pariton naikkonen sai siirron oli rauhallista. Paristkunta olisi tullut tuolla 250-litraisessakin juttuun. Tämä vaan esimerkiksi, että pariskunnan löytäminen ei ole ihan helppoa.

Intiaaninsulat ja monniset menee lehtisten kanssa hyvin. Vesiarvot on kaikille hyvät. Pehmeämpääkin voisi olla, mutta ei tuo GH (dh on yksikkö = astetta kovuutta. Samoin voisi kirjoittaa lämpötilasta vaikka että dC, astetta Celsiusta) ole lähelläkään minkään lajin ylärajaa.

Katso vielä seuraavat lajit, josko niistä olisi lehtikalojen korvikkeeksi:
      -avainkirjoahven (Cleithracara maronii)
      -ruostekirjoahven (Laetacara dorsigera)
      -lippukirjoahven (Laetacara curviceps)
      -rusokirjoahven (Mikrogeophagus altispinosus)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1740
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1414
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      80
      1397
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      946
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      943
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      876
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109