Hyvää Pääsiäistä ylivanhat!

Ruuneitte

Keskustellaan nyt vaikka i'istämme, se kun on niin helppo aihe. Nyt olemme kaikki päätyneet tähän yhteiseen ja samaan loppuikään, jossa kaikki olemme kelvollisia ystäviä.

11

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylivanha

      Kun haahuilee yksinään kodissaan, vanhojen tavaroitten keskellä, ilman tekemistä, ilman ystäviä, puhumatta kenellekään päiväkausiin, alkaa ihmetellä, miksi pitkäikäisyyttä tavoitellaan.
      Mitataan verenpainetta, otetaan kolesteroolilääkkeitä, tarkkaillaan terveellistä ravintoa, painonnousua, liikutaan terveellisesti. Terveydestämme huolehtii kunta, ei tarvitse itse kustantaa kuin nimellinen osuus. Kunnalta saa henkilökohtaista apua tarvittaessa, taksikyyditystä muutaman kerran kuussa. Eläke maksetaan säännöllisesti tilille, on jo maksettu kohta 25 v. Mitä yhteiskunta eläkeläiseltä voi odottaa ja saada? Jos menet johonkin vapaaehtoistyöhön, on matkoissa miettimistä: miten sinne pääsee, kuka kuskaa, onko portaita, onko pitkiä kävelymatkoja. Ei, on parempi pysyä kotosalla ja antaa hommat nuoremmille.
      Muu perhe ja suku elää elämäänsä kiireisenä, ei heitä tapaa kuin laajimmissa käänteissä.
      Ihan totta, miettii, miksi täällä ollaan vielä tässä iässä.

      • planttu

        Pienen pieni kasvusilmu
        täällä mullasta vilkuttaa.
        Yksin nousin katselemaan
        valosta nyt ilakoimaan.
        Huomasitko sisareni
        veljesikin tunnistit
        Et kai ole sellainen epeli
        että silmäsi meiltä ummistit?


    • noita...akka

      Kiitos,... hyvää pääsiäistä Sinullekin ikivanha ruuneystävä 😊 Niin se pitkä perjantai jälleen tavoitti meidät, ja mukana ollaan.

      Kukin tavallaan tätä vaihetta elämme, vaihe, joka ehkä on hiljentänyt askeleemme, mutta ei välttämättä ajatustemme vilkkautta. Juuri ajattelin aamulla, etten milloinkaan ole ollut ulkopolitiikasta kiinostunut ennen tälle palstalle tuloa, nytkin odottelen uteliaana mitä "myrkytyksestä heränneen" tyttären tarina tuleekaan olemaan! Muuttuuko peräti farssiksi ?

      Olen lähdössä poikani perheen kutsumana, ruokailemaan ravintolaan Otaniemessa, pitänee tässä hieman kohentaa ulkoista habitustaan!

      Voippa hyvin. toivoo noita,... s-s

    • Ihanko pääsiäisnoitia? Kuulunevat pääsiäiseen.?
      Lämpenevää kohti mennään! Kiitos, ettäoletteolemassa.!

    • Luuta.huollossa

      Mistä pääsiäisen noitaperinne on Suomeen tullut? Noidat lentävät luudalla Kyöpelin vuorelle kahvipannu ja kissa mukanaan. Onko se suomalainen pääsiäistaika?

      Takavuosina pääsiäisen aikoihin saattoivat trullit mennä naapurin navettaan ja leikata lehmästä karvaa ja vahingoittaa eläintä. Taika veisi naapurin maito-onnen, ja trullin karja lypsäisi paremmin.
      Joitakin vuosikymmeniä sitten vielä sanomalehdistäkin saattoi lukea jostakin tällaisesta tapauksesta.

      Pohjanmaalla poltetaan pääsiäiskokkoja. Osaako joku kertoa, mikä perinteen tarkoitus on?

      • Noitien tulo perinteisiimme on lähtenyt ruotsista, ja vielä kauemmaksi euroopasta ( ilmeisesti katolilaisuuden myötä) Canon Episcopin mukaan. Noitavainoja käsittelevä kirkollinen kirja 900 luvulta, mainitsee luudan olleen noitien kulkuvälineen.

        Aftonbladet kertoo eilisessä numerossaan, noidan valitsevan metsästä puun, joka "puhuttelee häntä", johon hänellä on yhteys. Useimmiten se on haapa, joka on tunnettu sitkeästä lujuudestaan. (Mm Vikingit olivat pelättyjä Englannissa, juuri haapapuisista keihäistään.

        Haavasta tehdyllä luudalla noidat pääsivät Blåkullaan,...pakoonko siitä ei mainita, vaiko harjoittamaan salaisia kulttejaan?

        Ennen lähtöään heidän piti lausua maagisia loitsusanoja:

        Jordkraft
        Växtkraft
        Häxkraft

        suom.
        Maavoima
        Kasvuvoima
        Noitavoima

        PS. Tulee mieleen nykyajan vicca papisto, naiset hunnuissaan tanssivina lausuen maagisia sanoja!

        PS. Eipä nuo kovin pahalta kuullosta, mikäli ei trullit liity noitiin, joita kerrotaan Pohjanmaalla liikkuneen pahoissa aikeissa.


      • luutamummeli

        Käsittääkseni pääsiäiskokkojen tarkoitus on ollut noitien karkoitus,olen kuullut kutsuttavan niitä noitatuliksi.


      • kuustuhatta

        Kirjoittamalla hakukoneelle... pääsiäisperinteet... selvität ihan itse haluamasi.
        meillä jokaisella kirjoittajalla on oma kone sieltä kyllä löytyy...


    • mämmitaabori

      Ei ole ylivanhoja olemassa. Jokainen elää sen minkä elää ja on ihmisarvoinen koko elämänsä.
      Elämä ja sen pituus tai lyhyys on arpapeliä.
      Toivottavasti kukaan ei tunne itseänsä ylivanhaksi.

      Nuoremmat eivät tajua ennenkuin itse tulevat vanhaksi, että kyläillä voisi olla useammin.

      Mielenkiintoinen surullisella tavalla on tuo myrkytystapausjuttu.
      Tytär sentään hengissä ja mahtaako uskaltaa mitään puhua, jos pystyy ?
      Hänen pitää varmaan paeta tuntemattomaan paikkaan, kun ensimmäisellä kerralla tappajat ei onnistuneetkaan. Tuntuu kauhealta puhuakaan tästä aiheesta.

      Ylivanhalta kysyisin, mikä kunta niin halvalla huolehtii vanhoista ?
      Ei saa moni kuin 2 taximatkaa kuussa ja kotihoidossa on omavastuuosuus.
      Siinähän olet, jos julkisilla kykene enää liikkumaan.
      Yhtään mitään ilmaista apua ei saa kunnalta ainakaan pääkaupunkiseudulla.
      En sitä odotakaan, olen sitä ikäpolvea, en ole sossussa käynyt ikinä, mutta eläkkeellä jouduin yksin jäätyäni turvautumaan asumistukeen.
      Vuokrat on kamalat täällä, minulla 870€ (yksiö). Eläke 1100€ pienipalkkaisesta työstä.
      Tuella pärjää nippa nappa.
      Mitään ylimääräistä ei saa ikinä tulla.
      Minne halvempaan paikkaan tällä iällä muuttaisi, kun ei tunne mistään ketään ?
      Ainoa lähisukulainen täällä, hän on myös pieneläkeläinen.

      Oikein hyvää pääsiäisenjatkoa ja kevättä joka tapauksessa kaikille !
      Joko on mämmit syöty ?

    • millaurjami

      Näin pitkinä Pyhinä tunnen itseni Vanhaksi , Koska minua ei otettu mukaan Lasteni mökkireisuun . On kuitenkin kavereita ,(siittä en ole ihan varma) Poika on ainakin uudessa mökissään yksin --hän rakastaa olla sielä maaseudulla ,Osti sen mökin ( Villan) juuri Syyskesästä . Tyttärelläkin on Samalla suunnannalla ja hänen Pojan perheelläkin ihan lähellä. Kaikilla Saunat ja kaikki mukavuudet -- Hyvä , että heillä on hyvin . Kaupunki asunnotkin on aivan minun lähelläni -- Ehkä olen heille Vaan Noita-akka joka ei enään jaksa käydä auttamassa lastenhoidossa tai muutenkaan jää vaan apu Jossain "muussa mielessä Mieluisemmaksi " ja sen tietää kaiki vanhukset joidenka lähisuku on "päässeet " ylpistymään .
      Minä olen nyt seurustellut koko päivän tämä Daatan kanssa -- olisi mentävä nyt päivän-näöllä uloskin -- Voikaa hyvin ! Ja unohtakaa mitä valitin -- se onkin ihan vaan tää -yksinäisyys joka Vi****aa! -- Turhaa höpinää tämä minunkin valitukseni .. En pidä tapanani !
      U,M

    • Kauan.sitten

      Pitkät pyhät ne osoittavat ikäihmiselle, että jälkipolvilla on omat ystävänsä, harrastuksensa ja menonsa, joihin he satsaavat juuri tällaisina peräkkäisinä vapaapäivinä.
      Hankalasti liikkuva ja huolehdittava vanha ei joukkoon oikein ole tervetullut.
      Pitää ihan muistella, miten itse toimi 50 v. sitten. Olivatko suvun ikäihmiset samassa porukassa pääsiäispöydässä ja illanistujaisissa.
      En muista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      633
      4661
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3630
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3533
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3031
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2529
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2394
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2291
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2140
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2075
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2033
    Aihe