Kristinuskon synty, kehitys ja uskottavuus

Kaikki kristityt eivät tunne oman uskontonsa alkuaikoja ja sen kehitystä, minkä johdosta he pitävät totena nyt niitä asioita, joita on heille "seurakunnissa" opetettu. Teologian opinnoissa käydään lävitse näitä asioita, mutta seurakunnissa "papit" ja saarnaajat pysyttelevät visusti hiljaa, jotta heidän tietonsa ei murentaisi kirkon jäsenten uskoa. Jos tutkimuksen tulokset ovat edes osittain totuudellisia, niin eikö Jumala tahtoisi paljastaa ne "omalle kansalleen"? Miksi Raamatun tutkijat vaikenevat seurakunnissa niistä asioista, joita seurakunta pitää totena, vaikka ne eivät totta ole?

https://kukaonjumala.wordpress.com/2018/03/30/kristinuskon-synty-ja-kehitys-ja-uskottavuus/

15

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikäänuskossa

      Ei kannata uskoa teologia, joka ei ole syntynyt uudesti ylhäältä tullut uskoon, siis kohdannut Jeesusta Kristusta henkilökohtaisena pelastajana.

      • Michael Bird pitää itseään varmastikin uudestisyntyneenä kristittynä Jumalan lapsena ja vanhurskauden palvelijana. Hän on kritisoinut ansiokkaasti ateistisen Raamatun tutkijan Bart D. Ehrmanin väitteitä, mutta tunnustaa avoimesti sen, että kesti vähintään 20 vuotta ennen kuin Jeesuksesta alettiin olla sitä mieltä, että hän on ollut olemassa taivaassa henkiolentona ennen ihmiseksi syntymistään ja usko hänen Jumaluuteensa syntyi/kehittyi myöhemmin.

        How God became Jesus: Bart Ehrman gets it wrong, again
        By Michael Bird

        http://www.abc.net.au/religion/articles/2014/04/16/3986412.htm

        Näemme varhaisimmista Uuden testamentin kirjoituksista, että Jeesusta ei pidetty niissä taivaasta alas Marian kohtuun tulleena henkiolentona vaan häntä pidettiin pelkästään vanhurskaana miehenä. Vanhimpia Ut:n kirjoituksia ovat Matt, Mark, Luuk, Apt, 1-2 Tess, 1-2Kor, Gal ja Room. Niissä on vain vähän tai ei ollenkaan viittauksia siihen, että Jeesus olisi jotakin muuta kuin vanhurskas mies, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista. Usko Jeesuksen isän vertaiseen Jumaluuteen on tullut kirkkoon vasta apostolien ajan lopulla tai sen jälkeen.

        Aiheesta kertoo myös Jumalan valtakuntablogi esim. seuraavissa kirjoituksissa:

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/03/24/varhaisia-kristillisia-lahkoja-nakemyksineen/


      • "Now, not everything in Ehrman's account is wrong. For example, Ehrman rightly explodes the popular caricature that Jesus walked around Palestine saying, "Hi, I'm God, second person of the Trinity, and soon I'm going to die for your sins. But first let me tell you some good stories that you can pass on to your children." There is no doubt that it took the church time to find the best language, grammar, categories and scriptural texts to explain who Jesus really was . Indeed, the question of "who is Jesus" proved to be a messy one, even divisive, exciting internal debates as much as external mockery from pagan critics. It took considerable time for a consensus to emerge in the early church about how Jesus was related to the Father and how Jesus's divine and human natures related to each other.

        These debates, however, were largely footnotes and appendices to a high view of Jesus's person that emerged very early on. It is no exaggeration to say that, within twenty years of his death, Jesus's followers regarded him as a pre-existent being who became human, achieved a redemptive task by his death and resurrection, and was exalted to the right hand of God the Father. They also believed that the God of creation, the God of Israel, was now to be known in, through, and even as the Lord Jesus Christ. In other words, for the early church, Jesus redefined the very meaning of God."

        http://www.abc.net.au/religion/articles/2014/04/16/3986412.htm

        Tuossa on lainaus Michael Birdiltä, jossa hän tuo esille sitä, miten kauan kesti varhaiselta "kirkolta" muotoilla teologisesti se, kuka Jeesus todella oli opetuslasten mielestä. Ei liene ihme, että Bird myöhempien teologien tapaan luulee Jeesuksen samaistaneen itsensä meidän taivaalliseen isämme ja kaiken luoneeseen Jumalaan, vaikka sellaista et Uuden testamentin kirjoituksista löydä. Kirjoituksissa kuvataan isä ainoana tosi Jumalana ja kaiken luojana myös Jeesuksen omissa sanoissa samoin kuin apostolien todistuksessa. (Joh 5:44; 17:3; Mark 12:28-34; 10:18; apt 4:24-31; 17:22-31; Room 16:15-16; 1Kor 8:6; Efe 4:6; 1Piet 5:10-11; Jda 1:24-25; Ilm 4:8-11)

        Uudessa testamentissa sanotaan vain isää Jumalaa "Korkeimmaksi" ja "Herraksi Jumalaksi Kaikkivatiaaksi". Mark 5:7; Luuk 1:32, 35, 76; 6:35; 8:28; Apt 3.22; 7:48; 2Kor 6:18; Hebr 7:1; Ilm 1:8; 4:8; 11:17; 15:3; 16:7, 14; 18:8; 19:6, 15; 21:22; 22:5.

        Kristittyjä hämää katolisilta isiltä perinnöksi saatu oppi ja Vanhan testamentin profeettojen tapa sanoa Herraksi ja Jumalaksi enkeliä, joka oli Jumalan lähettämä ja puhui hänen antamallaan arvovallalla Moosekselle. Kyseinen enkeli ei ollut herra Jeesus kristus, sillä hän ennusti Mooseksen kaltaisesta profeetasta, mutta ei ollut itse se profeetta. (2Moos 3:1-14; 6:2-3; 5Moos 18:15-19; Apt 7:2, 30-40) Myös ihmisiä on sanottu "jumalaksi" (elohim), kun nämä hallitsevat Jumalan kansaa hänen sijastaan ja edustajinaan tuomareina tai päämiehenä niin kuin Mooses tai toimivat Jumalan lähettäminä sanansaattajina. (2Moo 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1sam 2:25; Psa 82:1, 6; Joh 10:34) Jeesusta sanotaan jumalaksi samasta syystä kuin Herran enkeliä tai Israelin päämiestä (Moosesta) ja tuomareita hänen tullessaan maailmaan ensimmäisen kerran isän lähettämänä hänen nimessään (Joh 5:43; 10:25; Hebr 9:26; Jes 40:1-8; Luuk 1:15-17, 76) ja toisen kerran hallitsemaan ja tuomitsemaan tulevaa maailmaa. (Sak 13:8-14:9; Apt 1:1-11)

        Vanhan testamentin profeetat menivät niin pitkälle käyttäessään Jumalan lähettämästä enkelistä tai Messiaasta Jumalan nimeä, että sanoivat Jumalan itsensä tulevan kansansa keskuuteen, vaikka se enkeli tai Messias ei ole Jumala itse vaan ainoastaan toimii Jumalan sijasta ja hänen puolestaan, hänen edustajanaan maan päällä. Yhdistettynä katolisten isien aikaiseen virheelliseen tulkintaan siitä, kuka ja mikä Jeesus on, on se johtanut lopulta kolmiyhteisen jumalan opin muodostumiseen ja hyväksymiseen "ainoana oikeana oppina" ortodoksisuuden vaatimusten mukaan. Sen perusteella on vainottu eriuskoisia aina kuolemaan asti, mikä todistaa sen opin myöhempien kannattajien murhanhimosta ja vääryydestä, joka todistaa heidät isänsä saatanan lapsiksi.

        http://www.inri.fi/jumala/katoliset-rangaistukset.pdf

        Totuutta etsivä ja rakastava sielu ottaa selvää asioista ja tutkii tarkoin, mitä Raamatussa on näistä asioista kirjoitettu. Myöhempi "Jumalan sanan" ilmoitus ei voi kumota aiempaa. Vanhasta testamentista ei löydy kolmiyhteisen jumalan oppia eikä sitä sen vuoksi pitäisi löytyä uudestakaan eikä löydykään, jos tekstejä tutkitaan harkiten ja puolueettomasti. Kaikki vähäiset viittauksetkin siihen, että Jeesus olisi jotakin muuta kuin vanhurskas mies, ovat joko virheellisen tulkinnan tai epäluotettavien tekstien kautta kristikuntaan tulleita.


      • poleemikko kirjoitti:

        "Now, not everything in Ehrman's account is wrong. For example, Ehrman rightly explodes the popular caricature that Jesus walked around Palestine saying, "Hi, I'm God, second person of the Trinity, and soon I'm going to die for your sins. But first let me tell you some good stories that you can pass on to your children." There is no doubt that it took the church time to find the best language, grammar, categories and scriptural texts to explain who Jesus really was . Indeed, the question of "who is Jesus" proved to be a messy one, even divisive, exciting internal debates as much as external mockery from pagan critics. It took considerable time for a consensus to emerge in the early church about how Jesus was related to the Father and how Jesus's divine and human natures related to each other.

        These debates, however, were largely footnotes and appendices to a high view of Jesus's person that emerged very early on. It is no exaggeration to say that, within twenty years of his death, Jesus's followers regarded him as a pre-existent being who became human, achieved a redemptive task by his death and resurrection, and was exalted to the right hand of God the Father. They also believed that the God of creation, the God of Israel, was now to be known in, through, and even as the Lord Jesus Christ. In other words, for the early church, Jesus redefined the very meaning of God."

        http://www.abc.net.au/religion/articles/2014/04/16/3986412.htm

        Tuossa on lainaus Michael Birdiltä, jossa hän tuo esille sitä, miten kauan kesti varhaiselta "kirkolta" muotoilla teologisesti se, kuka Jeesus todella oli opetuslasten mielestä. Ei liene ihme, että Bird myöhempien teologien tapaan luulee Jeesuksen samaistaneen itsensä meidän taivaalliseen isämme ja kaiken luoneeseen Jumalaan, vaikka sellaista et Uuden testamentin kirjoituksista löydä. Kirjoituksissa kuvataan isä ainoana tosi Jumalana ja kaiken luojana myös Jeesuksen omissa sanoissa samoin kuin apostolien todistuksessa. (Joh 5:44; 17:3; Mark 12:28-34; 10:18; apt 4:24-31; 17:22-31; Room 16:15-16; 1Kor 8:6; Efe 4:6; 1Piet 5:10-11; Jda 1:24-25; Ilm 4:8-11)

        Uudessa testamentissa sanotaan vain isää Jumalaa "Korkeimmaksi" ja "Herraksi Jumalaksi Kaikkivatiaaksi". Mark 5:7; Luuk 1:32, 35, 76; 6:35; 8:28; Apt 3.22; 7:48; 2Kor 6:18; Hebr 7:1; Ilm 1:8; 4:8; 11:17; 15:3; 16:7, 14; 18:8; 19:6, 15; 21:22; 22:5.

        Kristittyjä hämää katolisilta isiltä perinnöksi saatu oppi ja Vanhan testamentin profeettojen tapa sanoa Herraksi ja Jumalaksi enkeliä, joka oli Jumalan lähettämä ja puhui hänen antamallaan arvovallalla Moosekselle. Kyseinen enkeli ei ollut herra Jeesus kristus, sillä hän ennusti Mooseksen kaltaisesta profeetasta, mutta ei ollut itse se profeetta. (2Moos 3:1-14; 6:2-3; 5Moos 18:15-19; Apt 7:2, 30-40) Myös ihmisiä on sanottu "jumalaksi" (elohim), kun nämä hallitsevat Jumalan kansaa hänen sijastaan ja edustajinaan tuomareina tai päämiehenä niin kuin Mooses tai toimivat Jumalan lähettäminä sanansaattajina. (2Moo 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1sam 2:25; Psa 82:1, 6; Joh 10:34) Jeesusta sanotaan jumalaksi samasta syystä kuin Herran enkeliä tai Israelin päämiestä (Moosesta) ja tuomareita hänen tullessaan maailmaan ensimmäisen kerran isän lähettämänä hänen nimessään (Joh 5:43; 10:25; Hebr 9:26; Jes 40:1-8; Luuk 1:15-17, 76) ja toisen kerran hallitsemaan ja tuomitsemaan tulevaa maailmaa. (Sak 13:8-14:9; Apt 1:1-11)

        Vanhan testamentin profeetat menivät niin pitkälle käyttäessään Jumalan lähettämästä enkelistä tai Messiaasta Jumalan nimeä, että sanoivat Jumalan itsensä tulevan kansansa keskuuteen, vaikka se enkeli tai Messias ei ole Jumala itse vaan ainoastaan toimii Jumalan sijasta ja hänen puolestaan, hänen edustajanaan maan päällä. Yhdistettynä katolisten isien aikaiseen virheelliseen tulkintaan siitä, kuka ja mikä Jeesus on, on se johtanut lopulta kolmiyhteisen jumalan opin muodostumiseen ja hyväksymiseen "ainoana oikeana oppina" ortodoksisuuden vaatimusten mukaan. Sen perusteella on vainottu eriuskoisia aina kuolemaan asti, mikä todistaa sen opin myöhempien kannattajien murhanhimosta ja vääryydestä, joka todistaa heidät isänsä saatanan lapsiksi.

        http://www.inri.fi/jumala/katoliset-rangaistukset.pdf

        Totuutta etsivä ja rakastava sielu ottaa selvää asioista ja tutkii tarkoin, mitä Raamatussa on näistä asioista kirjoitettu. Myöhempi "Jumalan sanan" ilmoitus ei voi kumota aiempaa. Vanhasta testamentista ei löydy kolmiyhteisen jumalan oppia eikä sitä sen vuoksi pitäisi löytyä uudestakaan eikä löydykään, jos tekstejä tutkitaan harkiten ja puolueettomasti. Kaikki vähäiset viittauksetkin siihen, että Jeesus olisi jotakin muuta kuin vanhurskas mies, ovat joko virheellisen tulkinnan tai epäluotettavien tekstien kautta kristikuntaan tulleita.

        Sama Birdin tekstin lainaus suomeksi:

        "Kaikki Ehrmanin selonteossa ei ole kuitenkaan väärin. Ehrman esimerkiksi tyrmää aivan oikein yleisen karikatyyrin Jeesuksesta kävelemässä ympäri Palestiinaa ja sanomassa: "Hei, minä olen Jumala, Kolminaisuuden toinen persoona, ja kuolen kohta teidän syntienne vuoksi! Mutta antakaapa minun kertoa ensin joitakin hyviä tarinoita, joita voitte välittää lapsillenne." Ei ole epäilystäkään siitä, että kirkolta kului aikaa löytää paras kieli, kielioppi, kategoriat ja kirjoitetut tekstit selittämään sitä, kuka Jeesus todella oli. Kysymys siitä "kuka Jeesus on" oli tosiaankin hankala (sotkuinen) ja erimielisyyksiä aiheuttava (seurakuntaa hajottava), ja aiheutti sisäisiä väittelyitä sekä ulkopuolelta pakanoiden kriitikoilta tulevaa pilkkaa. Kesti merkittävän kauan ennen kuin varhainen kirkko pääsi yhteisymmärrykseen siitä, miten Jeesus oli yhteydessä Jumalaan ja miten Jeesuksen jumalallinen ja inhimillinen luonto olivat yhteydessä toisiinsa.

        Nämä väittelyt olivat kuitenkin hyvin pitkälle pelkkiä alaviitteitä ja sivuhuomautuksia Jeesuksen korkeana pitämiseen (korkea kristologia), jota esiintyi jo varhaisessa vaiheessa. Ei ole liioittelua sanoa, että jo parinkymmenen vuoden kuluttua hänen kuolemastaan Jeesuksen seuraajat pitivät häntä ihmiseksi tulleena pre-eksistenttisenä olevaisena, joka saavutti pelastavan roolin kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan, ja korotettiin isän Jumalan oikealle puolelle. He uskoivat myös, että luomisen Jumala, Israelin Jumala, voitiin tuntea nyt Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, hänen kauttaan ja jopa hänenä. Toisin sanoen, Jeesus määritteli varhaiselle kirkolle uudelleen Jumalan merkityksen."

        Kovin harva nimeltään kristitty tulee ajatelleeksi sitä, että hän pitää totena katolisen kirkon isien kehittämän mysteerin tunnustaessaan uskoa kolmiyhteiseen jumalaan jonkin yleisessä käytössä olevan ja hyväksytyn uskontunnustuksen kautta (esim. Apostolinen uskontunnustus). On nimittäin mysteeri (salaisuus), miten Jeesus voi olla ihminen ja Jumala yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalan luoma olento ja kokonaan eri olevainen kuin Jumala, joka on hänen isänsä. Tämän asian uskominen vaatii mysteerin totena pitämistä, sillä sitä ei voida ymmärtää järjellä eikä selittää niin, että opetus olisi johdonmukaista (loogista) ja sisäisesti ristiriidatonta. Jo pelkästään se, että Jumala ja ihminen ovat kokonaan erilaisia olevaisia tekee mahdottomaksi sen, että yksi ja sama olevainen olisi sekä ihminen että Jumala olematta kaksi eri olevaista: luoja ja luotu.


      • kantsis.ensin

        Mutta kivahan se on kakkaa lainata kirjastosta ja lukea lisää ja uskoa jotain uskon vastaista höppänää. Pitäisi kysyä sen ajan ihmisiltä jos haluaisi tietää miten he kaikki ajattelivat, kun emme mekään kaikki ajattele samalla tavalla. Kyllä se totuus kuules kuitenkin ON Raamatussa, mutta sinun pitäisi ensin uskaltaa lukea se läpi.


    • 12____13

      "Raamatussa on silti selviä virheitä ja ristiriitoja."

      Ei ole. Virheitä ja ristiriitoja on vain ihmisten tulkinnoissa ja väitteissä Raamatusta.

      • Jos ihan aikuisten oikea jumala olisi jonkinlaisen ohjekirjan maan matosille antanut, ei kenenkään tarvitsisi tehdä siitä tulkintoja.

        Ilmeisen kyvytön jumalaksi tämä kristinuskonharhan epäjumala.


    • nää_on_näitä

      Totuus löytyy kahvinporoista. On kysymys katsojan kyvystä nähdä. Kauneus on katsojan silmässä, kuulo on kuulijan korvassa.

    • Niinhän se on, että kristinuskon perusteiden mitättömyyden osoittaminen sujuu parhaiten raamatuntutkimuksen ja muinaishistorian tutkimuksen asiantuntijoilta. Sitä voi vuosikausia kinastella kreationisteja vastaan esitellen faktoja, mutta he voivat niiden faktojen kiistelyn jälkeen vain todeta, että "no ihan sama, oli miten oli, niin minä uskon Raamattuun".

      Samoin maltillisemmatkin uskovat voivat tehdä. Vaikka he eivät olisi luonnontieteellisten faktojen vastaisia pänkkipäitä, niin hekin voivat alentua loputtomaan inttämiseen mysteerisistä vertauskuvista, mitä he eivät pysty avaamaan. Hekin vain uskovat, koska uskovat. Tuossa vaiheessa kaikki kiistely on sitten ilmennyt turhaksi.

      Sen verran mitä olen perehtynyt lähinnä muinaishistorian kautta (Richard Carrier) Raamatun ja kristinuskon kritiikkiin, niin olen vakuuttunut, että kristinusko on kumottavissa itse kristinuskolla eikä sen ulkopuolelta käsin. Esim. historioitsijat voivat toki tarjota ne eväät tuohon sieltä ulkoa päin, mutta niin kauan kun kristityt eivät itse edes lue sitä Raamattua, eivätkä perehdy Raamatun tekstien historiaan, niin sitten asille ei voi mitään.

      • PaljonHyvääPaljonPahaa

        Huolellisemmalla Raamatunluvullakin on yllättäviä seurauksia. Ei Kirstinuskoa ehkä tarvitse kumota jotta saisi siitä enemmän ihmisarvoa kunnioittavamman. Voisi riittää pohdinnat James D G Dunnin malliin: synoptiset evankeliumit poikkeavat niin merkittävästi myöhäisemmästä Johanneksen evankeliumista että on epätodennäköistä Jeesuksen ajatelleen olevansa olemassa ennen syntymäänsä. Jos näin suuria eroja löytyy Raamatun kirjoittajilta, niin voisi olla helpompi alkaa ymmärtää vapaampia tulkintoja?


      • ensin.lue.se
        PaljonHyvääPaljonPahaa kirjoitti:

        Huolellisemmalla Raamatunluvullakin on yllättäviä seurauksia. Ei Kirstinuskoa ehkä tarvitse kumota jotta saisi siitä enemmän ihmisarvoa kunnioittavamman. Voisi riittää pohdinnat James D G Dunnin malliin: synoptiset evankeliumit poikkeavat niin merkittävästi myöhäisemmästä Johanneksen evankeliumista että on epätodennäköistä Jeesuksen ajatelleen olevansa olemassa ennen syntymäänsä. Jos näin suuria eroja löytyy Raamatun kirjoittajilta, niin voisi olla helpompi alkaa ymmärtää vapaampia tulkintoja?

        Kummajuttu, koska itse olen juuri äskettäin kuunnellut uskoon tulemis videoita, joissa juuri yritettiin kumota Raamatun asioita lukemalla Raamattua, et taida itse olla siihen perehtynyt? Olisiko aika sinunkin aloittaa tutkimaan Raamattua, että voisit väitellä sitä vastaan?


    • PasiToivonen

      >>Niinhän se on, että kristinuskon perusteiden mitättömyyden osoittaminen sujuu parhaiten raamatuntutkimuksen ja muinaishistorian tutkimuksen asiantuntijoilta.>>

      Poistetaan sana "perusteiden".

      Saadaan:

      Niinhän se on, että kristinuskon mitättömyyden osoittaminen sujuu parhaiten raamatuntutkimuksen ja muinaishistorian tutkimuksen asiantuntijoilta.

    • Eikiitosjeesus

      Kristinuskon synty johtui Marian esiaviollisesta seksistä. Kuka tai ketkä kaikki olivat asialla ja oliko kyse raiskauksesta, ei ole historiantutkijoilla tai uskovaisilla tiedossa.

      • perehdy.ensin

        Toistan sinulle äsken kirjoittamani viestin, että ala lukea sitä Raamattua, että löydät kohdat joita vastaan voit puhua, onhan nuo lauseet jo naurettavasta päästä, tietämättömyytesi Raamatusta tulee niissä erittäin hyvin esiin.


    • Toteutunut

      Raamattu on Jumalan Sanaa, jonka ovat kirjoittaneet ne, jotka saivat sen sanomanJumalalta. Mikään muu uskonto ei ole voinut tuoda vastaavaa sanomaa. Merkillisesti tuon kirjan sanoma pitää paikkansa. Preussin hallitsija sanoi aikoinaan hovisaarnaajalleen, että tämä lyhyesti kertoisi, pitääkö Raamattu paikkansa? Vastaus oli: i"Juutalaiset."

      Olen lukenut tuota kirjaa lähes päivittäin yli 60 vuotta ja nyt totean, että erikoisesti meidän aikanamme Raamattua saa lukea kuin sanomalehteä. Raamattu kertoo, että n. 3400 vuotta sitten, miten Jumala ilmoitti: "Herra hajottaa teidät kansojen sekaan, ja ainoastaan vähäinen joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle, joihin tykö Herra teidät kuljettaa" 5 Moos. 4:27.
      Raamattu jopa ilmoittaa, että juutalaiset joutuvat kokemaan kovia (esim. Euroopassa vainoja, 6 milj. tapettiin ym.) josta ennustettiin: "Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran sinu Jumalasi, tykö ..." jae 30. Hes. 36 luvun otsikko:" Israelin tuleva armoitus: Kansa palaa palaa maahansa. . . maa tulee hedelmälliseksi, kansa runsaasti lisääntyy", on meidän aikana tapahtunut. Ettekö osaa lukea, jos muuta ajattelette? Maa on lyhyessä ajassa kehittynyt valtavasti. Sielläv.p. on huippukehitys. Israel oli vähän yli sata vuotta sitten lähes autio ja tyhjä. Pastori K. A. Hilden kirjoitti 1891 Palestiinan "Matkamuistelmia. Melkein joka hetki tulee siis tällä tiellä näkyviin paikkoja, joita mainitaan raamatussa. Niissä kuitenkin on ainoastaan huononpäiväisiä arabilaiskyliä tai pelkkiä rainioita. Kaikki odottaa miten israelinmaa on hävitetty ja autioksi tehty. Miten Jumalan tuomio ja kirous raskaasti painaa"-
      Jeesus itse ennusti, mitä tulee tapahtumaan: "Jesrusalem, Jerusalem . . . Katso 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi", Matt. 23:38.
      Herra kuitenkin lupasi, että "Minä otan teidärt pois pakanakansosta ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne", Hes. 36:24. Sitä ei voi estää YK, EU, EI Hamas, ei Arabiliitto, vaikka he kyllä pyrkivät siihen. Lukekaa jo etukäteen Sak. 12-14 noin 2600 vuotta sitten kirjoitettua tekstiä. Siellä kerrotaan, että ilmeisesti YK:n rauhanpakottaja-armeija piirittää vielä Jerusalemia, jossa jäännös juutalaisia on jäljellä. Mutta siihen loppuu juutalaisten ahdiistus. Hyökkääjät tuhotaan ja itse Jeesus palaa Jerusalemiin, jolloin tulee tuhatvuotinen valtakunta, jossa vallitsee rauha. Joh. ilm. 20. Hitler puhui tuhatvuotisesta valtakunnasta, mutta hän oli paholaisen palveli ja näin tuhoutui.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe