Kuomun korjaus

Jaksali

Minulla on on n. 10 vuotta vanha peräkärry jossa on Jaxalin valmistama kuomu - materiaalina siis HD-PE muovi (HD polyeteeni). Nyt on kuomuun tullut toiselle puolelle halkeamia jotka ovat mitaltaan parista sentistä viiteen senttiin.

Kysymys kuuluukin, miten tällaista kuomua voisi itse korjata ? - tuo materiaalihan pitäisi olla sellaista, että sitä voi hitsata kuumailmapuhaltimella - onko tästä kokemusta ?

8

9030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minigripman

      Sinuna kokeilisin lasikuidulla korjaamista. Rautakaupoista saa valmiita settejä, joissa on lasikuitumattoa, hartsia ja kovetinta. Lisäksi tarvitset vain jonkun halvan maalauspensselin, sekoitusastian ja kumiset kertakäyttösormikkaat. Seos kuivuu nopeasti, noin 15-20 minuutissa, vaikka kovetinta sekoitetaan hartsiin vain suositeltu 1-2%. Siksi kannattaa tehdä pieniä kerta-annoksia, ettei ainetta mene hukkaan. Huolellinen korjauskohdan puhdistus ja riittävä lämpötila (vähintään 15 astetta) on kaiken A&O.
      Ainakin kuomun sisäpuolelle kannattaa kokeilla lasikuitukorjausta, koska se tarttuu ja kestää kovaakin tärinää useimmissa muoveissa. Ulkonäkösyistäkään ei haittaa jos kuomun sisäpuolen paikkauskohta jää hieman rosoiseksi. Ulkopuolelle voi sitten kokeilla esim. muovi- tai lasikuitupakkelia, jolloin saadaan siistimpi pinta, koska pakkelia voi hioa hiekkapaperilla tai hiomakoneella niin tasaiseksi kuin taidot riittävät.
      Itse olen hitsaillut rikkinäisiä muoviosia, kuten takavalojen haljenneita sisäumpioita ja auton pohjapanssareita juotoskolvilla. En kuitenkaan voi suositella tätä keinoa ihan joka paikkaan, koska lopputulos ei välttämättä ole hyvä kohteissa, jotka altistuvat jatkuvalle tärinälle. Olen hitsauksen tueksi "ommellut" ohutta rautalankaa em. pohjapanssarin korjaukseen, jolloin korjaussauma kestänee ainakin teorissa pitkäänkin.

    • Minigripman

      Sen verran vielä tarkennan, että jos lasikuidulla paikkaat, niin huolellisen puhdistuksen lisäksi vauriokohta kannattaa hioa karheaksi, jotta lasikuitumatto tarttuu siihen kunnolla. Sen jälkeen pölyjen puhdistus nukkaamattomalla vaatekappaleella joka on kostutettu asetonilla.

      • uygjgfjuygf

        HD-PE on rasvainen, ns. "ämpärimuovi" jossa mikään lasikuitupaikkauksen polyesteri- tai epoksihartsi ei tule pysymään. Ammattilaisen tekemä muovihitsaus on ainoa toivo saada muovikuomu korjattua.


    • Hölmis

      Uusintatukien väärinkäytöstä joutuu leikkauspöydälle.

    • Anonyymi

      sama vika. popniitit laitettu sillai että ajanmitaan varmaan alkaa halkeileen. soitin johtajalle ja valitin tekovirheestä. ei korvaansa lopsauttanu kun hänellä kävi tuuri kun takuuaika oli mennyt umpeen. vastaus oli erittäin tyly. terv. Heikki Kahra

      • Anonyymi

        meinaan kysymys oli Jaxal kuomusta


    • Anonyymi
      UUSI

      MINULLA MYÖS JAXAL KUOMUSSA POPNIITTIEN KOHDALLA HALKEAMIA JA LAAJENEE VAIN!! AKUVAUNUT SIIRTÄÄ VASTUUN JAXAL KUOMUN TEKIJÄLLE, JOSTA EI MITÄÄN KOMMENTTIA!! TÖRKEETÄ PIITTAAMATTOMUUTTA MOLEMMILTA!! AKUVAUNUT LISÄKSI RUOSTUU MONESTA KOHTAA: LUKOT RUUVIT PRIKAT JA RENKAAT HUONOLAATUISET; HALKEILEE!! ÄLKÄÄ OSTAKO AKUVAUNUJA JA JAXALKUOMUJA; NE ON TÄYTTÄ PASKAA!! TAKUUN JÄLKEEN YRITETTÄVÄ KUOMUN KORJAUSTA MUOVIHITAUKSELLA!?

    • Anonyymi
      UUSI

      peltiä + pultit ja mutterit
      Ehkä se plastic padding ei sitten pysy ?
      rasva tulee tietysti saada pois
      muovimuotissa on rasva irrotusaineena tuotteen valmistusvaiheessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe