Joitain virheitä Markuksen evankeliumista

Aqwedz

- Genesaretinjärvi on meri

Kirjoitta oli selvästi sokea pönttöpää, koska ei osannut erottaa pientä järveä merestä. Genesaretinjärvi on halkaisijaltaan 53 kilometrinen ja leveydeltään 21 kilometrinen "kattilan" muotoinen JÄRVI.

- Tyros ja Sidon sijaitsevat järven rannassa

Kumpinkaan kaupunki ei sijainnut lähelläkään Genesaretinjärvi, vaan etäänpänä Välimeren Rannalla Syyriassa.

- Gerasan kaupunki sijaitsee järven rannassa

Nyt jo kolmas kaupunki, jonka sijaintia evankeliumin kirjoittaja ei tiennyt. Kaupunki ei sijaitse Genesaretin rannassa van paljon etelämpänä Samarian ja Perean rajalla.

- Jeesus opetti Nasaretin synagogassa

Tässä on oikeastaan kaksi pahaa virhettä. Esinnäkin Nasaretisa ei ole synagogaa. Toiseksi, Nasarettia ei ollut vielä olemassa Jeesuksen aikaan vaan se perustettiin vasta kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen.

- Betsaida ja Gennesaret samalla rannalla

Evankeliumin kirjoittaja tekee virheen kun sijoittaa Betsaidan ja Gennesaretin kaupungit samalle puolelle järveä, oikeasti kaupungit sijaitsevat vastakkaisilla rannoilla toisiinsa nähde.

- Betfage ja Betania Öljymäen itärinteellä

Kirjoitta ei tiennyt että kumpikaan kaupunki ei sijainnut Öljymäellä. Betfage sijaitsi Jerusalemin pohjoipuolella aivan kiinni kaupungissa eikä sitä ollut vielä olemassa Jeesuksen elin aikaan, kun taas Betanian hyvin köyhä ja vaatimaton essealaiskylä oli kauempana öljymäestä kaakkoon.

- Jeesus matkusti Kapernaumista etelään ja meni joen yli Juudeaan

Tehdessään näin Jeesus olisi päätynyt Juudean sijasta Pereaan. Lisäksi Jeesus olisi joutunut kulkemaan Samarian halki, mitä juutalaiset koittivat parhaansa mukaan välttämään. Evankeliumin kirjoitta ei ole taaskaan osannut olla kartalla.

- Johannes Kastaja kuoli Pilatuksen ollessa Juudean maaherra

Valitettavasti juutalainen historioitsija Josefus tietää kertoa että Herodes teloitti Johannes Kastajan vasta kymmenen vuotta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, samoihin aikoihin kun Herodes kävi sotaa Aretaksen kanssa.

- Nainen saa ottaa eron miehestä

Evankeliumin kirjoittaja joka on selvästi ihan ulalla, ei ole ollut sanoja Jeesuksen suuhun laittaessa pahemmin ollut tietoinen siitä, että juutalainen laki ei salli naisten erota. Juutalainen laki tuntee ainoastaan miehen tekemän avieron.

- Käsien, jalkojen ja astioiden pesu koskee kaikkia

Kirjoittaja ei selvästikkään ollut tietoinen laittaessaa sanoja Jeesuksen suuhun, että tämä määräys koskee ainoastaan vain yksin juutalaisia pappeja, ei sen enempää fariseuksia kuin tavallisia ihmisiäkään.

- Jeesus herättää pienen tytön kuolleista

Kuolleista herääminen ei ole mahdollista. Jos ihminen on kuollut, niin silloin ei edes elvytykään tai nykyajan vempeleetkään auta.

- Jeesus kävelee vedenpäällä

Vedenpäällä käveleminen ei ole mitenkään fysikaalisesti mahdollista. Perus luonnonvoimien eli fysiikanlakien tskia, sitä yrittävä vajoaa heti pinnan alle ja hukkuu.

-Jeesus lähti Jerusalemista ja rukoili Öljymäellä

Miksi Jeesus olisi edes kähtenyt ulos kylmään yöpakkaseen kuten evankeliumin korjoittaja relevantisti väittää, kun tarjolla olisi ollut mukava ja lämmin majapaikka yläsalissa.

-Jeesuksen oikeuden käynti Jerusalemissa

Kirjoittajapa ei ensinmäkään tuennyt että Pontius Pilatuksen virkapalatsi ei sijainnut Jerusalemissa vaan kauempana Välimeren rannalla Kesareassa. Lisäksi kuvaus oikeuden käynnistä ei noudata sen enempää juutalaista kuin roomalaistakaan oikeudenkäyntiä.
Lisäksi on sanhedrin useat virheet:
(Sulkeissa on niin kuin evankeliumin idiootti anonyymikirjoittaja väittää tapahtuneen)
1. Sanhedrin ei kokoonnu öisin
(Jeesus pidätettiin yöllä ja vietiin neuvoston eteen)
2. Sanhedrin ei kokoontunut yksityiskodissa
(Jeesuksen kuulustelu pidettiin ylipapin talossa)
3. Sanhedrin ei kokoontunut pääsiäisenä
(Pääsiäislammas oli teurastettu edellisenä päivänä)
4. Tuomion sai julistaa vasta 24h oikeudenkännin jälkeen
(Jeesus tuomittiin kuolemaan välittömästi)
5. Kuninkuutta (messias) ei pidetty Jumalan pilkkana
(Jeesus tuomitaan Jumalan pilkasta koska tämä intti olevansa messias)

-Jeesus vaihettiin Barabbakseen

Historian kirjoitus ei tunne ainuttakaan tapausta jossa rikoksesta syytetty olisi vaihdettu vapautettuun rikolliseen. Edes roomalainen oikeus ei tuntenne sellaista menettelyä. On hyvin epätodennäköistä että Barabbas olisi vapautettu Jeesuksen puolesta.

-Jeesus haudattiin Joosefin perhehautaan

Ensinnäkin miksi yläluokkalainen juutalaiben olisi suostunut hautaamaan ristiinnaulitun kapinallisen? Toiseksi, hautaaminen ei kuulunut roomalaiseen tapaan vaan ristiinnaulitut jätettiin roikkumaan ristille viikoiksi, mistä ne sitten heitettiin joukkohautaan kuten seim Matti Myllykoski on esittänyt.

- Jakeet 16:9-20

Nämä jakeet eivät kuulu ollenkaan alkuperäiseen evankeliumiin, vaan kertomus päättyy alunperinkin siihem että naiset pakenevat paniikissa tyhjältä haudalta eikä Jeesuksesta ouhuta enää sen koommin.

35

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoittajat ovat takuulla olleet humalassa. Jutut ovat sitä luokkaa.

      • Yhfrcijxojfiwjfowjdiwkdo

        Jep ja Juice Leskinen oli silloin kanssa paikanpäällä kin niitä kirjoitettiin.


    • (Ainakin) yksi virhe tekstissäsi:

      "Vedenpäällä käveleminen ei ole mitenkään fysikaalisesti mahdollista. Perus luonnonvoimien eli fysiikanlakien tskia, sitä yrittävä vajoaa heti pinnan alle ja hukkuu."

      Jos ihminen osaa uida tai hänellä on pelastusliivit, hän ei huku.

      "Miksi Jeesus olisi edes kähtenyt ulos kylmään yöpakkaseen kuten evankeliumin korjoittaja relevantisti väittää, kun tarjolla olisi ollut mukava ja lämmin majapaikka yläsalissa."

      Jeesus ei tainnut olla tunnettu mukavuudenhalustaan.

      • >Jos ihminen osaa uida tai hänellä on pelastusliivit, hän ei huku.

        Uintitavoista perhosuinti muistuttaa eniten veden päällä kävelyä ja hyvin huonosti sekin. Ainakaan selvin päin ei kukaan kuupastaan terve voi väittää että uimari kävelisi. 🙂

        Pelastusliivejä ei liene käytetty 2000 vuotta sitten ja tuskin uitiin perhostakaan. Sehän ei ole uintitapa joka antaisi mitään etuja muihin nähden. Jonkinlaisia kelluntavälineitä varmaan tunnettiin.


      • Joo. Raamatun mukaan Jeesus käveli: ei uinut, ei pannut pelastusliivejä.

        Tällaiset onnistuu vain kirjoissa ja elokuvissa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jos ihminen osaa uida tai hänellä on pelastusliivit, hän ei huku.

        Uintitavoista perhosuinti muistuttaa eniten veden päällä kävelyä ja hyvin huonosti sekin. Ainakaan selvin päin ei kukaan kuupastaan terve voi väittää että uimari kävelisi. 🙂

        Pelastusliivejä ei liene käytetty 2000 vuotta sitten ja tuskin uitiin perhostakaan. Sehän ei ole uintitapa joka antaisi mitään etuja muihin nähden. Jonkinlaisia kelluntavälineitä varmaan tunnettiin.

        Tarkoitinkin vain sitä, että jos uimataitoinen tai pelastusliiveillä varustettu ihminen yrittää kävellä veden päällä, hän ei siinä hötäkässä huku, toisin kuin aloittaja väittää.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Tarkoitinkin vain sitä, että jos uimataitoinen tai pelastusliiveillä varustettu ihminen yrittää kävellä veden päällä, hän ei siinä hötäkässä huku, toisin kuin aloittaja väittää.

        Varsin todennäköisesti ei juu.


    • Näköjään suurten kirkollisten juhlapyhien perinne hyökätä kristinuskoa vastaan jatkuu tälläkin forumilla, onko nämä tiedot poimittu jostain ateistien keskustelupalstalta vai mistä?

      No kuitenkin, hieman keskustelua helpottaisi jos laittaisin kohdan mihin raamatun kohtaan viittaat, vai onko nämä joitakin kehäpäätelmiä.

      #Kirjoitta oli selvästi sokea pönttöpää, koska ei osannut erottaa pientä järveä merestä. Genesaretinjärvi on halkaisijaltaan 53 kilometrinen ja leveydeltään 21 kilometrinen "kattilan" muotoinen JÄRVI.#

      Näyttää kirjoittaja tietävän

      Mark. 6:
      53 Päästyään järven yli he tulivat rantaan Gennesaretissa.

      #Gerasan kaupunki sijaitsee järven rannassa#

      Alue ja kaupunki ovat eri asioita

      Mark.5:
      1 He tulivat toiselle puolen järveä Gerasan alueelle.

      #Tässä on oikeastaan kaksi pahaa virhettä. Esinnäkin Nasaretisa ei ole synagogaa. Toiseksi, Nasarettia ei ollut vielä olemassa Jeesuksen aikaan vaan se perustettiin vasta kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen.#

      Tässä hieman lisätietoja aiheesta.

      "Jeesuksen ajan Nasaretin on pitkään uskottu olleen eristyksissä ollut pikkukylä, jossa oli noni 1 000 asukasta. Sittemmin on kuitenkin löydetty esimerkiksi roomalaisen kylpylän rauniot ja Nasaretilla on mahdollisesti ollut läheiset yhteydet lähellä sijainneeseen roomalaiseen Sepforiksen kaupunkiin. Jerusalemin temppeli tuhottiin vuonna 70 jaa. kaupungin piirityksen jälkeen ja Sepforikseen saapui huomattava joukko juutalaisia pakolaisia. Nasaretin asukkaat saivat mahdollisesti elantonsa myymällä maatalous- ja käsityötuotteita noin 20 000 asukkaan Sepforikseen," (vikipedia)

      Nasaretista on kaivettu esiin Jeesuksen aikaisen rakennuksen rauniot. Löytö on ainutlaatuinen.
      (historianet.fi)

      #- Johannes Kastaja kuoli Pilatuksen ollessa Juudean maaherra
      Valitettavasti juutalainen historioitsija Josefus tietää kertoa että Herodes teloitti Johannes Kastajan vasta kymmenen vuotta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, samoihin aikoihin kun Herodes kävi sotaa Aretaksen kanssa.#

      Pilatus oli maaherrana vuoteen 36 ja Johannes kastaja tapettiin ennen ko sotaa.


      Josefuksen mukaan Johannes Kastaja teloitettiin ennen Herodes Antipaan ja Aretas IV:n käymää sotaa vuonna 36, ja Johannes Kastajan pidättäminen ja teloitus johtuivat nimenomaan siitä, että Herodes Antipas pelkäsi Johannes Kastajan aiheuttavan levottomuuksia kerätessään suuria ihmisjoukkoja kastetilaisuuksiinsa[35]. Syynä ei siis ollut Johanneksen arvostelu Herodeen naimakaupasta, kuten evankeliumit väittävät[36][37]. Tästä huolimatta myös Josefus mainitsee Herodeen naimiseenmenosta pian Johannes Kastajan kuoleman jälkeen[38]. (vikipedia)

      Ehkäpä joku muu jatkaa näiden vääristelyjen tonkimista,tässä oikaisin nyt muutamia kohtia.

      • kiitos.sulle

        Vapaa-ajattelijoden nettilistat eivät maksa vaivaa....


    • Ihan.miten.haluatte

      Raamattua ei voi pitää tietosanakirjana, kirjoituksista voi kiistellä ihan miten kukin haluaa.

      • Lslslw

        Kaikesta voi kiistellä.


      • Lslslw kirjoitti:

        Kaikesta voi kiistellä.

        Sitten on järjellistä ja järjetöntä kiistelyä.


    • vianhakijoita

      Aloitteen tekijä teki niin paljon asiavirheitä etten viitsinyt kaikkea lukea,
      Tiedätkö että esimerkiksi Kaspian meri on järvi? Ovatko kartanpiirtäjät vajaamielisiä kun eivät ole tuota ottaneet huomioon? Sehän on suurempi virhe kuin käyttää Genezaretin järvestä nimitystä Galilean meri!

      Nasaret oli olemassa ja niinkuin yleensä kylissä, sielläkin oli joku kokouspaikka (synagoga) yleisten asioiden hoitamiseen.
      Katso vaikka http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/nasaret.htm

      • dikduk

        Kokoontumispaikkoja oli tuohon aikaan lähinnä diasporassa mutta varta vasten rakennettuja synagogia ei tiettävästi ole Jeesuksen ajoilta Palestiinasta löydetty ainoatakaan. Oppineilla ja heidän oppilaillaan oli omat kokoontumispaikat mikä missäkin, mutta synagogien joissa oli tietyt menot varsinainen aika olivasta tulossa. Ei siis ollut niin, että joka paikkakunnalla olisi synagoga tuon institution synnystä on yleensäkin hyvin vähän tietoa. Todennäköisesti instituutio on diasporaperäinen siellä juutalaiset tarvitsivat oman kokoontumispaikan uskonnollisiin ja muihin tarkoituksiin.


      • TikTok
        dikduk kirjoitti:

        Kokoontumispaikkoja oli tuohon aikaan lähinnä diasporassa mutta varta vasten rakennettuja synagogia ei tiettävästi ole Jeesuksen ajoilta Palestiinasta löydetty ainoatakaan. Oppineilla ja heidän oppilaillaan oli omat kokoontumispaikat mikä missäkin, mutta synagogien joissa oli tietyt menot varsinainen aika olivasta tulossa. Ei siis ollut niin, että joka paikkakunnalla olisi synagoga tuon institution synnystä on yleensäkin hyvin vähän tietoa. Todennäköisesti instituutio on diasporaperäinen siellä juutalaiset tarvitsivat oman kokoontumispaikan uskonnollisiin ja muihin tarkoituksiin.

        Juuri näin. Juudeassa synagogia ja erillisia kokoontumispaikkoja ei tarvittu kun ihmiset kokoontuivat temppeliin. Diasporassa eläbeillä tätä mahdollisuutta ei ollut ja pian vuonna 70 temppeli hävitettiin. Synagoga laitos kehitettiin vasta siinä toisella vuosisadalla, ja vanhimmat säilyneet rakennutkset on kolmannelta vuosisadalta.


      • synagooga

        Olisikin ihme jos kokouspaikkoja olisi säästetty maassa joka kapinoi Roomaa vastaan! Roomalaiset repivät kaikki sellaiset ja monet muutkin asunnot maan tasalle kapinoiden yhteydessä. Siksi on ihme että on edes yksi jäljellä muistona Jeesuksen ajalta!

        https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4841308,00.html

        UUsia synagoogia revittyjen tilalle ei kukaan rakentanut satoihin vuosiin, olihan koko alue autioitettu, ja juutalaiset karkoitettu ympäri maailmaa.


      • dikduk
        synagooga kirjoitti:

        Olisikin ihme jos kokouspaikkoja olisi säästetty maassa joka kapinoi Roomaa vastaan! Roomalaiset repivät kaikki sellaiset ja monet muutkin asunnot maan tasalle kapinoiden yhteydessä. Siksi on ihme että on edes yksi jäljellä muistona Jeesuksen ajalta!

        https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4841308,00.html

        UUsia synagoogia revittyjen tilalle ei kukaan rakentanut satoihin vuosiin, olihan koko alue autioitettu, ja juutalaiset karkoitettu ympäri maailmaa.

        Ei ollut synagogarakennuksia Jeesuksen ajan Palestiinassa eikä maasta tullut autiota pystyihän se uuteen kapinaankin varsin pian. Palestiinan löydetyt synagogarakennukset (rauniot) ovat vuosisataa paria myöhäisemmältä ajalta .


    • Huomauttaisin ensimmäiseen kohtaan, että Raamatussa käytetty kreikankielinen sana voi tarkoittaa merta ja järveä. Sitä paitsi joissain kohti järveä ei näy muistaakseni näy oikein vastaranta, jos katsoo etelään tai pohjoiseen. Sama on koettavissa lähellä asuinkaupunkiani Joensuuta muistaakseni Pielinen järvellä. Jossain kohti järveä ei näy muistaakseni etelässä kuin järvenpinta katsottuna etelän suuntaan saarien välistä. Olen kuullut jonkun kutsuvan Pielistä Karjalanmereksi, vaikka paremmin sellainen nimitys sopii Laatokalle tai Ääniselle. Myös Kaspianmeri on järvi.

      "GALILEANMERI

      Pohjois-Palestiinassa sijaitseva makeavetinen järvi, josta on käytetty myös nimiä Kinneretinmeri (4Mo 34:11), Gennesaretinjärvi (Lu 5:1) ja Tiberiaanmeri (Joh 6:1). (Vastineella ”meri” käännetty kreikkalainen sana voi tarkoittaa myös ’järveä’.)"

      https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200001599#h=3

      "Genesaretinjärvi (myös Galileanjärvi, Galileanmeri tai Tiberiaanmeri) sijaitsee Pohjois-Israelissa Golanin ja Galilean kukkuloiden välissä. Lähes kaikki järven vesi tulee Libanonin vuoristosta pitkin Jordanjokea, joka myös jatkaa matkaansa Genesaretinjärven läpi virrattuaan kohti etelää ja Kuolluttamerta. Se on Israelin suurin makeavetinen järvi (Kuollutmeri on sitä suurempi suolapitoinen järvi). Sen ympärysmitta on arviolta 53 kilometriä, pituus 21 kilometriä ja leveys 13 kilometriä, pinta-ala on 166 neliökilometriä ja suurin arvioitu syvyys on 48 metriä."

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Genesaretinjärvi

      • Nyt täytyy kysäistä missä kohden Markuksen evankeliumia sanotaan Järveä mereksi, järvi kyllä mainitaan.


      • Puhuiko Jeesus joskus Palestiinasta?


      • Puhuuko Raamattu Palestiinasta?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Nyt täytyy kysäistä missä kohden Markuksen evankeliumia sanotaan Järveä mereksi, järvi kyllä mainitaan.

        "Markus 1:16 Ja kuin hän käveli Galilean meren tykönä, näki hän Simonin ja Andreaksen hänen veljensä laskevan verkkoa mereen: (sillä he olivat kalamiehet:)"

        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-biblia&kirja=mar&luku=

        http://biblehub.com/mark/1-16.htm

        Tuolta näet englanniksi, että se suurimmassa osassa huomattavia käännöksiä käännetään Galilean mereksi. Suomalaiset luterilaisen kirkon käännökset eivät käytä mereä vaan järveä, mutta englanninkielellä suuremmalle osalle se on meri. Esimerkiksi parhaimpana käännöksenä käytetty King James Bible käyttää siitä nimeä Galilean meri!

        "King James Bible
        Now as he walked by the sea of Galilee, he saw Simon and Andrew his brother casting a net into the sea: for they were fishers."


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Markus 1:16 Ja kuin hän käveli Galilean meren tykönä, näki hän Simonin ja Andreaksen hänen veljensä laskevan verkkoa mereen: (sillä he olivat kalamiehet:)"

        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-biblia&kirja=mar&luku=

        http://biblehub.com/mark/1-16.htm

        Tuolta näet englanniksi, että se suurimmassa osassa huomattavia käännöksiä käännetään Galilean mereksi. Suomalaiset luterilaisen kirkon käännökset eivät käytä mereä vaan järveä, mutta englanninkielellä suuremmalle osalle se on meri. Esimerkiksi parhaimpana käännöksenä käytetty King James Bible käyttää siitä nimeä Galilean meri!

        "King James Bible
        Now as he walked by the sea of Galilee, he saw Simon and Andrew his brother casting a net into the sea: for they were fishers."

        http://biblehub.com/mark/1-16.htm

        Mikäli oikein laskin niin tuolla englanninkielisten Raamattujen joukossa kolme käytti Galiean järveä ja loput noin 20 käytti Galilean merta eli yleisesti se englanniksi ymmärretään mereksi samoin kuin vuoden 1776 suomenkielinen Biblia tekee! Siellä ei puhuta järvestä vaan merestä. Sen sijaan 1930-luvun versiossa puhutaan järvestä ja samoin vuoden 1992 Raamatussa.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        http://biblehub.com/mark/1-16.htm

        Mikäli oikein laskin niin tuolla englanninkielisten Raamattujen joukossa kolme käytti Galiean järveä ja loput noin 20 käytti Galilean merta eli yleisesti se englanniksi ymmärretään mereksi samoin kuin vuoden 1776 suomenkielinen Biblia tekee! Siellä ei puhuta järvestä vaan merestä. Sen sijaan 1930-luvun versiossa puhutaan järvestä ja samoin vuoden 1992 Raamatussa.

        Okei, kiitos tiedosta, ainakin nykyiset suomenkieliset käännökset siis käyttävät järvi nimikettä.

        Mark. 1:
        16. Ja kulkiessaan Galilean järven rantaa hän näki Simonin ja Andreaan, Simonin veljen, heittävän verkkoa järveen; sillä he olivat kalastajia.


    • Josefuksen kirjassa on kyllä monta jeesusta, mutta en ole törmännyt aloittajan mainitsemaan lauseeseen jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja palautin juuri kirjan kirjastoon. ( suomennos)

      Mikä sivu, käyn tarkistamassa asian, koska mielenkiinto heräsi.

      Siellä mainitaa kyllä, että roomalaiset uhkkasivat ristiinnaulita vangiksi saamansa Eleasar nimisen jontohenkilön jos kansa ei antaudu. Kansa sai uhkauksen peruttua ja Eleasar pääse pakenemaan.

    • kunhan_vitsailen

      ja itämeri on lännessä- ei tuntenut vielä ilmansuuntia ei
      ja vesijärvi on vettä, se jo jotain sentäään....
      kymmeniä pyhäjärviä.... alkaa polttaa

      • Itämeri on viroksi Läänemer eli Länsimeri. Rapakontakaiset veljemme pääsivät sen verran meitä aiemmin ruotsalaisista eroon, että säilyttivät edes ilmansuunnat oikeina vaikka muuten yhteiskunta menikin päin vittua.


      • NauravaNakki
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Itämeri on viroksi Läänemer eli Länsimeri. Rapakontakaiset veljemme pääsivät sen verran meitä aiemmin ruotsalaisista eroon, että säilyttivät edes ilmansuunnat oikeina vaikka muuten yhteiskunta menikin päin vittua.

        Jep jep ja niim varmaa.

        põhi - pohjoinen
        kirre - koillinen
        ida - itä
        kagu - kaakko
        lõuna - etelä
        edel - lounas
        lääs - länsi
        loe - luode


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Itämeri on viroksi Läänemer eli Länsimeri. Rapakontakaiset veljemme pääsivät sen verran meitä aiemmin ruotsalaisista eroon, että säilyttivät edes ilmansuunnat oikeina vaikka muuten yhteiskunta menikin päin vittua.

        Piti kirjoittaa Läänemeri eli i kuuluu perään.


    • q.v

      "-Jeesus vaihettiin Barabbakseen

      Historian kirjoitus ei tunne ainuttakaan tapausta jossa rikoksesta syytetty olisi vaihdettu vapautettuun rikolliseen. Edes roomalainen oikeus ei tuntenne sellaista menettelyä. On hyvin epätodennäköistä että Barabbas olisi vapautettu Jeesuksen puolesta."

      Juutalainen perinne ei tunne tätä Raamatussa väitettyä tapahtumaa. Sellaista ei yksinkertaisesti ole. Ja on naivia ajatella, että roomalaiset vapauttaisivat vankeja, vieläpä vaarallisia sellaisia kun kansa niin haluaa.

      Mikä tämän tarinan idea sitten on? Yksinkertaisesti kyseessä on analogia juutalaisesta Jom kippur perinteestä, jossa synnit sai vuodeksi anteeksi. Otetaan kaksi vuohta musta ja valkoinen. Toinen uhrataan ja toinen lasketaan vapaaksi. Tällä teolla sai synnit vuodeksi anteeksi. Markuksen evankeliumin kirjoittajan idea oli se, kun uhrataan Jumalan poika niin nyt ei saada syntejä anteeksi vuodeksi vaan lopullisesti johtuen ihan uhrin laadusta.

      Lienee yksinkertaisemmallekin selvää, että kyseessä on kokonaan fiktiivinen kertomus. Tätä ei ole oikeasti tapahtunut. Tämä ei ole historiallinen perinne, eikä se ole mitenkään perusteltavissa todellisuuteen.

      Totta vai satua? Satua.

      • Huutoäänestys elämästä ja kuolemasta oli täysin roomalainen tapa, ei siellä sirkusareenallakaan sen kummempaa oikeudenkäyntiä järjestetty, muista tavoista puhumattakaan, muun kuin Rooman kansalaisen henki ei ollut kovin arvokas

        Häviäjän tai luovuttajan elämän kohtalosta päättivät yleisö ja keisari: Yleisö huusi joko mitte ("päästä hänet menemään") tai iugula ("katkaiskaa häneltä kurkku"). Yleisöltä kuolemantuomion saanut gladiaattori polvistui ja jäi odottamaan kuolettavaa iskua niskaan tai lapaluiden väliin. Joskus keisari kumosi yleisön vapauttavan tuomion ja tapatti hävinneen gladiaattorin. Vainaja kannettiin pois, ja hänen kuolemansa varmistettiin huijauksen varalta leikkaamalla häneltä vielä kurkku auki.[86] (vikipedia)


    • dikduk

      Sanhedrin voi kyllä kokoontua yöllä jos kokoontumisen tarkoitus oli pelastaa jonkun henki, mutta ei muista syistä.

      • HenkiKyseessä

        Uuden Testamentin mukaan, kyseessä oli koko kansan (juutalaisten) kohtala vaakalaudalla, eli kirjoittaja esittää teorian, jonka mukaan Juudea oli Jeesuksen takia jo joko mellakan, kansannousun tai sisällissodan partaalla. Esitetään, että sanhedrin päätyi tuomitsemaan Jeesuksen, jotta muu Jeedea säästyy roomalaisilta. Nimittäin aiemmin Quinctilius Varus ja sitten myöhemmin Flavius Vespasianus ristiinnaulitti satojatuhansia juutalaisia kapinoiden aikana.


    • 12____13

      - Genesaretinjärvi on meri
      Jos meillä on eri määritelmä sanalle meri, kuin ennen oli, on se meidän tyhmyyttä, jos ei ymmärrä.

      - Tyros ja Sidon sijaitsevat järven rannassa
      Olisiko tähän Raamatun kohta?

      - Gerasan kaupunki sijaitsee järven rannassa
      Olisiko tähän Raamatun kohta?

      - Jeesus opetti Nasaretin synagogassa. Esinnäkin Nasaretisa ei ole synagogaa. Toiseksi, Nasarettia ei ollut vielä olemassa Jeesuksen aikaan vaan se perustettiin vasta kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen.

      Siellä on voinut olla ennen, jos nyt ei enää ole.

      - Betsaida ja Gennesaret samalla rannalla
      Raamatun kohta?

      - Betfage ja Betania Öljymäen itärinteellä

      Ovat voineet sijaita mäenrinteellä. siitä on pitkä aika, ja moni paikka tuhottiin Rooman toimesta aikoinaan. Nykyiset paikat eivät välttämättä vastaa vanhaa.

      - Jeesus matkusti Kapernaumista etelään ja meni joen yli Juudeaan. Tehdessään näin Jeesus olisi päätynyt Juudean sijasta Pereaan. Lisäksi Jeesus olisi joutunut kulkemaan Samarian halki, mitä juutalaiset koittivat parhaansa mukaan välttämään. Evankeliumin kirjoitta ei ole taaskaan osannut olla kartalla.

      Tai sitten sinulla on väärä ymmärrys asiasta.

      - Johannes Kastaja kuoli Pilatuksen ollessa Juudean maaherra. Valitettavasti juutalainen historioitsija Josefus tietää kertoa että Herodes teloitti Johannes Kastajan vasta kymmenen vuotta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, samoihin aikoihin kun Herodes kävi sotaa Aretaksen kanssa.

      Lähde?

      - Nainen saa ottaa eron miehestä. Evankeliumin kirjoittaja joka on selvästi ihan ulalla, ei ole ollut sanoja Jeesuksen suuhun laittaessa pahemmin ollut tietoinen siitä, että juutalainen laki ei salli naisten erota. Juutalainen laki tuntee ainoastaan miehen tekemän avieron.

      Evankeliumissa ei näytetä sanovan, että nainen saa erota.

      - Käsien, jalkojen ja astioiden pesu koskee kaikkia

      Kirjoittaja ei selvästikkään ollut tietoinen laittaessaa sanoja Jeesuksen suuhun, että tämä määräys koskee ainoastaan vain yksin juutalaisia pappeja, ei sen enempää fariseuksia kuin tavallisia ihmisiäkään.

      - Jeesus herättää pienen tytön kuolleista. Kuolleista herääminen ei ole mahdollista.

      Jos asia on sinulle mahdoton, se ei välttämättä ole kaikille mahdoton.

      - Jeesus kävelee vedenpäällä. Vedenpäällä käveleminen ei ole mitenkään fysikaalisesti mahdollista. Perus luonnonvoimien eli fysiikanlakien tskia, sitä yrittävä vajoaa heti pinnan alle ja hukkuu.

      Normaali ihmisille ei, mutta myös minä pystyn kävellä veden päällä.

      -Jeesus lähti Jerusalemista ja rukoili Öljymäellä. Miksi Jeesus olisi edes kähtenyt ulos kylmään yöpakkaseen kuten evankeliumin korjoittaja relevantisti väittää, kun tarjolla olisi ollut mukava ja lämmin majapaikka yläsalissa.

      Jotta saisi rukoilla rauhassa?

      -Jeesuksen oikeuden käynti Jerusalemissa. Kirjoittajapa ei ensinmäkään tuennyt että Pontius Pilatuksen virkapalatsi ei sijainnut Jerusalemissa vaan kauempana Välimeren rannalla Kesareassa. Lisäksi kuvaus oikeuden käynnistä ei noudata sen enempää juutalaista kuin roomalaistakaan oikeudenkäyntiä.

      Tai sitten sinulla on väärää tietoa.

      1. Sanhedrin ei kokoonnu öisin

      Uskon mieluummin Raamatun sanaa.

      2. Sanhedrin ei kokoontunut yksityiskodissa

      Uskon mieluummin Raamatun sanaa. Ja nyt oli tietenkin kyse poikkeustilanteesta.

      3. Sanhedrin ei kokoontunut pääsiäisenä

      Uskon mieluummin Raamatun sanaa.

      4. Tuomion sai julistaa vasta 24h oikeudenkännin jälkeen

      Uskon mieluummin Raamatun sanaa.

      5. Kuninkuutta (messias) ei pidetty Jumalan pilkkana

      Totta. Tuomio olikin täysin väärämielinen.

      -Jeesus vaihettiin Barabbakseen. Historian kirjoitus ei tunne ainuttakaan tapausta jossa rikoksesta syytetty olisi vaihdettu vapautettuun rikolliseen. Edes roomalainen oikeus ei tuntenne sellaista menettelyä. On hyvin epätodennäköistä että Barabbas olisi vapautettu Jeesuksen puolesta.

      Noh, Raamattu on myös historiaa ja tuntee tapauksen, uskon mieluummin Raamattua kuin valehtelevia ja pahoja ateisteja.

      -Jeesus haudattiin Joosefin perhehautaan. Ensinnäkin miksi yläluokkalainen juutalaiben olisi suostunut hautaamaan ristiinnaulitun kapinallisen? Toiseksi, hautaaminen ei kuulunut roomalaiseen tapaan vaan ristiinnaulitut jätettiin roikkumaan ristille viikoiksi, mistä ne sitten heitettiin joukkohautaan kuten seim Matti Myllykoski on esittänyt.

      Raamattu on uskottavampi. Mutta totta kai, ei varmasti ollut tavallista. Mutta ei kaikki ole aina tavallista.

      - Jakeet 16:9-20 Nämä jakeet eivät kuulu ollenkaan alkuperäiseen evankeliumiin, vaan kertomus päättyy alunperinkin siihem että naiset pakenevat paniikissa tyhjältä haudalta eikä Jeesuksesta ouhuta enää sen koommin.

      Jos niin haluaa uskoa. Itse uskon asioiden menneen kuten Raamattu kertoo.

    • Ei siinä koko satukirjassa muuta ole kuin virheitä. Siksi se on satukirja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2327
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      126
      1791
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1687
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      227
      1349
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1303
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1257
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1151
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      996
    Aihe