Miten olette pärjänneet leikkauksen jälkeen yksin

Leikkaus.edessä

Oletteko olleet sellaisessa leikkauksessa jonka jälkeen ei saa nostaa kiloa painavampaa esinettä neljään viikkoon? Tarkoitan yksinelävää jolla ei ole kumppania auttamassa. Onko mitään palvelutaloa olemassa jonne voisi mennä toipumaan leikkauksen jälkeen? Tarkoitan ihan vain sen jälkihoidon ajaksi palvelutaloapua. Jos on, niin millaisia kokemuksia? Vai oletteko käyttäneet jotain muuta apua terveydenhuollosta?
Olen joutumassa sellaiseen leikkaukseen ja pohdin että miten pärjään. Toivottavasti menee vielä muutama kuukausi ennen kuin joudun leikkaukseen että ehdin tottua ajatukseen..
Olen niitä ihmisiä joiden on tosi vaikea pyytää apua, mutta pelkään että jos en hoida itseäni kunnolla, joudun uuteen leikkauseen. Haluan päästä kertaheitolla kuntoon.

73

4489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MietiKeinojaYMS

      Saatko nostaa itsesi vuoteesta?

      Mietipä, mitä kaikkea tarvitset ja miten voit halutessasi hoitaa asioita kokona. Voitko nostella kilon painoisia esineitä?

      Jospa keität vain muutaman perunan kerrallaan, jotta voit kaataa keitinveden kattilasta, eikä painoa tule kiloa enempää. Älä osta litraa suurempia maito- ym. tölkkejä.

      Pyydä joku käymään kaupassa tai tilaa lähetys kotiin.

    • Kotipalvelu kotiin, tarve riippu siitä mitä leikattu. Laitospaikkkoja ei tuollaiseen ole, toisaalta laitoksia kannattaa välttää, kotona infektioiden kannalta turvllisempaa. Suihkuapu, ateriapalvelu, kaupassa käynti. Onko ketään läheisiä jotka soisivat esimerkiksi käydä kaupassa?

      • Bengalitikku

        Kannattaa tosiaan selvittää etukäteen. Esim. ruokapalvelu ensimmäisille päiville. Pizzerioista voi tilata valmisruokaa, salaattejakin. Kaikki apuvempaimet lainaamosta valmiiksi. Jo kalsareiden nostelu voi olla hankalaa ilman apualaitetta. Korotettu sänky? Kirjoja sängyn jalkojen alle, että nousut ja laskut sujuvat kivuttomammin tai napakka korkea patja, mistä on helpompi kammeta ylös.


    • Eloon.elämästä

      Viikko sitten kävin hiusten leikkauksessa ja olen jokseenkin toipunut.
      Siis, tässä on totta toinen puolisko, ei vitsi. Kasvatin tukkaa viime kesästä saakka pyrkimyksenä antaa kasvaa ensi kesään.
      Kasvu on kuitenkin niin runsasta, että alkoi olla haittaa. Valahteli silmille, oli tietysti hieman epäsiisti-kin ja sai pestä parikolme kertaa viikossa.
      Parturin jälkeen oli outoa vilkaista peiliin. Onneksi olen niitä, että peili on vain sos ja help tapauksia (häät, hautajaiset, juhlat, tapaaminen) varten. Niin järkytys jäi lyhytkestoiseksi aiheuttamatta traumaa niin pitkälle, että olisin tarvinnut terapiaa.
      Mitä tulee muuhun, täytyy vetää rasti että olen välttynyt muulta leikkaukselta. Toki kroppa on täynnä kuluvia osia kuten autoissakin. Polvelle ja nilkoille olisi korjaustarvetta mutta toistaiseksi näillä mennään. Ja harrastanhan töitäkin silloin tällöin ja eipä tule mökilläkään vain istuttua kuin ilman peukaloita olisi.

    • Kun minulta leikattiin moni-Silmäinen Kaihi.
      Homma kesti n.30min.
      Ja pääsin kotiin.
      Kotona ei auttanut muu kuin tuijotella ikkunasta ulos kirkkain silmin.
      Yöksi piti laittaa aikasti tiukaksi kumi-nauhoitetut suoja-lasit.
      Ei päässyt nyrkeillä hieromaan pois onnen-kyyneleitä.
      Enpä saanut minäkään muutamaan viikkoon nostella mitään mikä olisi voinut pullistella silmiäkin.
      -
      Onneksi ruoka-valioni on kevyt.
      Laitanko reseptin?

      H.

      • Sanoisinnäin

        Vähät siitä silmiesi pullistelusta, kun aika ajoin näyttää siltä että...sinulla on jonkinlainen aivojen pullistuma, joka tuottaa sellaista tekstiä ettei sitä ymmärrä mielellään konitohtorikaan.
        Fanisi ovat laskettavissa yhden käden sormilla joista puuttuu peukalo ja pikkurilli.


      • Minulla ammuttiin laserilla silmään tarkoituksena saada nestekierto silmässä paremmaksi jotta ehkäistään mahdollisen kaihin myöhemmin aiheuttama äkillinen paineennousu. Komplikaationa verenvuoto etukammioon, Sairaalareissu kymmenen vorokautta. Neljän vikon sairasloma päälle.Parhaillaan ei saanut vuoteesta sairaalassa nousta lisäverenvuotojen ehkäisemiseksi. Kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä.


    • noohjooh

      Ilmoita sairaalaan että asut yksin, he auttavat sua saamaan oikeaa apua, kotihoitoa tai jotain vastaavaa. Ehkä pitävät sua muutaman päivän kauemmin osastolla. Sehän on kyllä tosin kallis makuupaikka, vaikka sanotaan että Suomessa on ilmainen terveydenhoito.

      Pientä kritiikkiä hoitohenkilökunnalle, miksi eivät kysy kuinka jälkihoito onnistuu ihmisiltä? Todella moni asuu yksin, sukulaiset satojen kilsojen päässä. Ja siinä vaiheessa kun potilas saa tietää leikkauksesta, ei heti tule mieleen kysellä jatkohoidosta.

      • On myöhäistä ilmoittaa sairaalaan leikkauksen jälkeen tarvittavasta kotiavusta, pitää ennakoida ja kaikki olla jo järjestettynä ennen leikkausta ja se tehtävä ei kuulu sairaalalle. Toinen asia jos on esimerkiksi joutunut päivystysleikkaukseen ja leikkaus tulee yllätyksenä.

        Nykyisin päiväkirurgia on yleistynyt eli voit päästä kotiin jo leikkauspäivänä tai noin neljä päivää sen jälkeen. Syy kotihoidon puutteeseen ei ole olla sairaalassa, kuten jo mainitsitkin on kallista ja siinä viedään sairaalapaikka sitä todella tarvitsevalta. Ois hyvä jos jatkohoitoasiat olisivat silloin etukäteen järjestettynä sillä kotihoito on niin täysillä että ei yhtäkkiä tuleviin potilaisiin noin vain taivu. Kenelle terveydenhuolto on suomessakaan ilmaista, veronmaksajillekko :)?

        Kyllä ne kysyy, pitää olla saattajakin kotiin, ei muuten pääse lähtemään monissalaan tapauksissa. Ehkä asiallisilta aikuisilta oletetaan omaa vastuunottoa, vanhukset ja muistisairaat on erikseen.


      • noohjooh
        siilenämää kirjoitti:

        On myöhäistä ilmoittaa sairaalaan leikkauksen jälkeen tarvittavasta kotiavusta, pitää ennakoida ja kaikki olla jo järjestettynä ennen leikkausta ja se tehtävä ei kuulu sairaalalle. Toinen asia jos on esimerkiksi joutunut päivystysleikkaukseen ja leikkaus tulee yllätyksenä.

        Nykyisin päiväkirurgia on yleistynyt eli voit päästä kotiin jo leikkauspäivänä tai noin neljä päivää sen jälkeen. Syy kotihoidon puutteeseen ei ole olla sairaalassa, kuten jo mainitsitkin on kallista ja siinä viedään sairaalapaikka sitä todella tarvitsevalta. Ois hyvä jos jatkohoitoasiat olisivat silloin etukäteen järjestettynä sillä kotihoito on niin täysillä että ei yhtäkkiä tuleviin potilaisiin noin vain taivu. Kenelle terveydenhuolto on suomessakaan ilmaista, veronmaksajillekko :)?

        Kyllä ne kysyy, pitää olla saattajakin kotiin, ei muuten pääse lähtemään monissalaan tapauksissa. Ehkä asiallisilta aikuisilta oletetaan omaa vastuunottoa, vanhukset ja muistisairaat on erikseen.

        Onhan se sairaalan tehtävä sanoa, että et sitten pärjää yksin kotona, pitää olla apua. Ja heillä pitää olla tieto, mistä sitä saadaan. Ei millään muullakaan työpaikalla ole oikeutta sanoa että tämä duuni ei kuulu mulle, varsinkaan jos jonkun terveys vaaraantuu. Tai että nyt on myöhäistä hakea apua. Vaikka tilanne on edessäpäin.

        Eikö hoitohenkilökunnan tarkoitus ja tehtävä ole nimenomaan hoitaa? Eikä päästä toista kotiin rikkomaan itsensä. Jonka jälkeen hoitohenkilökunta joutuu korjaamaan vahingot. No onhan se tietty työllistävä tekijä sekin.

        Olen joskus itekin käynyt lääkärissä niin, että jälkeenpäin toivonut että joku muu olisi ollut mukana, koska välillä lekurissa käynti voi olla hämmentävää. Voi itse olla sellaisessa mielentilassa, ettei kaikkea kerralla voi ottaa vastaan. Eikä tajua kysyä oikeita kysymyksiä lääkäriltä, jolle kaikki on päivän selvää.

        Tuo, onko terveyden huolto veronmaksajille ilmaista, oli hyvä ja aiheellinen pointti.


      • noohjooh kirjoitti:

        Onhan se sairaalan tehtävä sanoa, että et sitten pärjää yksin kotona, pitää olla apua. Ja heillä pitää olla tieto, mistä sitä saadaan. Ei millään muullakaan työpaikalla ole oikeutta sanoa että tämä duuni ei kuulu mulle, varsinkaan jos jonkun terveys vaaraantuu. Tai että nyt on myöhäistä hakea apua. Vaikka tilanne on edessäpäin.

        Eikö hoitohenkilökunnan tarkoitus ja tehtävä ole nimenomaan hoitaa? Eikä päästä toista kotiin rikkomaan itsensä. Jonka jälkeen hoitohenkilökunta joutuu korjaamaan vahingot. No onhan se tietty työllistävä tekijä sekin.

        Olen joskus itekin käynyt lääkärissä niin, että jälkeenpäin toivonut että joku muu olisi ollut mukana, koska välillä lekurissa käynti voi olla hämmentävää. Voi itse olla sellaisessa mielentilassa, ettei kaikkea kerralla voi ottaa vastaan. Eikä tajua kysyä oikeita kysymyksiä lääkäriltä, jolle kaikki on päivän selvää.

        Tuo, onko terveyden huolto veronmaksajille ilmaista, oli hyvä ja aiheellinen pointti.

        No katoppakö siinä just onkin se pointti et nuo asiat pitää hoitaa etukäteen, ei vasta sairaalasta kotiutuessa, jos kyseessä ei ole ollut päivystysleikkaus niin että asiaan ei ole ehditty paneutua. Kyllä täyspäinen ihminen tietää että jos on menossa isoon leikkaukseen apuahan sitä tarvitsee jälkeenpäin ja sen voi hoitaa itse edeltä käsin, ei siihen terveydenhuoltoalan koulutusta tarvita.
        Aloittajan leikkauksestahan emme tiedä muuta kuin että jälkeenäin ei saa nostaa yli kilon painoista.

        Kyllä kirurgialla varsinkin hoidetaan niin että aika ennen laikkausta, leikkaus ja leikkauksen jälkeen. Sem jälkeen kun on kirkattu ulos sairaalasta, ei asiat enää siihen klinikkaan kuulu vaan joudut asioimaan perusterveydenhuollon kanssa ja ämä tulisi tapahtua mieluiten jo ennen leikkausta.


    • Uutisten mukaan Psykiatrit, henkisesti halaavat tädit, nuoriso-järjestöt...Koulujen ehkäisy-pilleri-kuraattorit...vanhemmilta tietoa pimittäjät...
      Ja muut toisten ihmisten maksamilla veroilla elävät ovat alkaneet valittaa työn- ja toimeen-tulonsa puutetta.
      -
      Pershe-aukisten vanhenpien rahattomuus on alkanut ajaa nuorisomme laiskimman osan hakemaan sairaus-päivä-rahaa ja muuta tuki-tuloa masennus-diagnoosin varjolla.
      -
      Mutta valtio ei anna vero-rahaa tarpeeksi höpö-ammattilaisille.
      Kuten esim. niille Psykiatreille.

      H.

      • Ei ne vissiin tartte. Eräskin henkilö pyysi päästä psykoterapiaan. Hänelle vastttiin että ei sinne kannata mennä, siellä voidaan saada ihminen huonompaan kuntoon psyykkisesti. Ja että jos välttämättä haluaa, voi käydä kirjastosta kastomassa minkälaista terapiaa haluaa, niitä on niin monenlaisia. Ja tämä ammatti-ihmisen taholta.


    • Tsemppiätulevaan

      Itselleni tehtiin viime syksynä kuudenkympin huolto tuonne alakertaan. Poisteltiin, nosteltiin ja kursittiin. Viiden viikon kielto yli kilon nostoille, eikä sopinut muutenkaan ponnistella.
      Etukäteen sovin pihatalkkarin kanssa syyshommista, ja hyvä niin, sillä en olisi kyllä pystynyt itse hoitamaan. Paljon tein etukäteen sulatusta/lämmitystä vaille valmiita ruoka-annoksia pakastimeen. Kaupasta tilasin ruokakassit kotiin, mukava lähetti kantoi ne aina keittiön pöydälle asti. Pihatalkkarin vaimo hoiti siivous- ja pyykkipuolen ja minä sain kunnolla keskittyä paranemiseen.
      Konehuone nyt hyvässä kunnossa, voisin jopa sanoa että parempi kuin koskaan ;)

      En allekirjoita tätä omalla nimimerkilläni, koska en jaksa sitä mukamas niin fiksua *ittuilua mikä seuraisi taas mukana näiden arkistojen penkojien ja muistihirviöiden toimesta.

      • hyvämustametso

        Kiitos avautumisesta kaikesta huolimatta. Tuohon ei sinitiaiset (nikit) kykene.


      • hyvämustametso kirjoitti:

        Kiitos avautumisesta kaikesta huolimatta. Tuohon ei sinitiaiset (nikit) kykene.

        "hyvämustametso"

        Mustana voi viihtyä myös Wikipedian parissa...
        Vähemmän rehellisenä tosin.

        H.


    • kysynn

      Ja kuten kaikki muistavat ja tietävät - valtio on verojaan makselevat kansalaiset
      - miksi nimitätte psykiatrian ja ihmisten psyykkisten ja fyysistenkin oireilujen parissa työtään tekeviä hhöpöammattilaisiksi - liittyyhän ihmisten aistienvaraisten toimintojen ylläpitoon toki asioita ainakin miljoonaa eri sorttia?

      • aina.ihmettelen

        Mihin ihminen tarvitsee psykiatria, psykologia tai terapiaa enää, kun hänellä on tietokone ja netti ja joiden äärellä hän viihtyy aamusta iltaan muutenkin?


    • flegmaatti

      Yksin tai kaksin. Eipä ollut eroa. Pakoputkeni lyhentäminen edellytti alavatsan lihasten repimistä poikki oikealta sivulta ja keskeltä.
      Oikeaan aukkoon asennettiin tyhjennettävä ja määräajoin vaihdettava pussi.
      Jumppari kielsi yli 2kg:n painoisten esineiden käsittelyn kotona kahdellakaan kädellä.
      Avanteen sulkemiseen oli aikaa 3kk.

      Parin kotipäivän jälkeen palasimme normaaliin järjestykseen.
      Ruokaostosten kantaminen tapahtui aikaisemman kassin asemesta repussa. Kotihommissa valmistin sapuskat kuten aikaisemminkin. Raskainta oli siivouksen yhteydessä nojatuolien siirtely jossa oli mietittävä nostotekniikkaa koska tuolit eivät liikkuneet työntämällä.

      Jos jumppari olisi jotenkin porrastanut tuota nostorajoitusta kuluvan ajan suhteen, niin olisin saattanut ottaa sen vakavastikin muttaa 3kk ja 2kg/ 2kättä! Huu, haa!

      Oma arvioni petti sen verran, että jumputtaessani crossarilla aerobista tuli ohutsuoli kurkkaamaan avanneaukosta ulkomaailmaa mutta pysyihän se pussin sisässä.

      Pitkällä julistuksellani tahdon sanoa, että kaiken maailman ohjeisiin on syytä suhtautua, jos ei epäillen, niin ainakin soveltaen. Minu crossari sovellutukseni ei mennyt aivan putkeen mutta mitään vahinkoakaan ei tapahtunut. Ajaessani naapurikaupungin keskussairaalan päivystykseen painoi turvavyö suolen takaisin sisään.

      Kotihoitsut kävivät kahdestaan katsomassa avannepohjan vaihtoa mutta kumpikaan ei uskaltanut edes kokeilla tehtävää joten vaimoni hoiti sen pari, kolme kertaa viikoittain 3kk:n ajan.

      Lievemmän muodon ponnistelurajoitus oli molempien silmien kaihileikkaus. Viikon verran varoin raskaampia harkkoja. Maastavedot ja kyykyt tein noin 50%:n painoilla sen hetken maksimi ykkösestä.
      Pienemmät lihasryhmät ähelsin perus- ja kestosoima alueilla.

      • "Kotihoitsut kävivät kahdestaan katsomassa avannepohjan vaihtoa mutta kumpikaan ei uskaltanut edes kokeilla tehtävää"
        Aprillipäivä oli eilen.


      • flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

        "Kotihoitsut kävivät kahdestaan katsomassa avannepohjan vaihtoa mutta kumpikaan ei uskaltanut edes kokeilla tehtävää"
        Aprillipäivä oli eilen.

        Ei perkele ole mitään aprillia! Koska avanneaukko muuttui jatkuvasti hieman oli ihoa sujaa vaha muotoiltava jokainen kerta muuttuneen aukon mukaiseksi.
        Kävijöistä toinen oli pitempään toimessa ollut hoitsu ja toinen oli aloitteleva.
        Edes perehdyttävä hoitsu ei käyttänyt tilaisuutta hyväkseen opastaakseen paskapussin avannepohjan uusimisen ja pussin vaihdon.

        Kotimme puitteet, käytöksemme tms. ei ole voinut olla esteenä.

        Eihän lääketieteen kandikaan uskaltanut painaa edellä kuvaamaani, ohutsuolen pullahdusta takaisin sisään.
        Menin ensin oman tk:n päivystykseen. Keski-ikäinen hoitsu tarkisti tilanteen ja kursui päivystävän naislekurin paikalle. Kyseessä sattui olemaan kandi joka katsoi suolen pullistumaa hartaasti ja sanoi, että on mentävä naapurikaupungin keskussairaalan päivystykseen.
        Kysäisi haluanko ambulanssin mutta olin mennyt tuohonkin omalla autollani.
        Kandin poistuttua hoitsu sanoi, että hän pystyisi painamaan pullahtaneen takaisin sisään mutta ei saa tehdä sitä koska lekuri on paikalla.

        Turvavyö hoiti sisään painamisen.
        Ilmoittauduin kuitenkin varmuuden vuoksi päivystykseen josko heillä olisi jotain viisautta.
        Olin itse napsauttanut paskapussin kiinni ja irroitin sen päivystävän lekurin ihailtavaksi.
        Mumisi jotain itsekseen, laittoi pussin paikalleen ja hyvästelimme.
        Kävin vessassa ja palatessani havaitsin lattialla paskavanan. Lekuri ei ollut osannut laittaa pussia kunnolla kiinni. Laitoin itse.
        Muuta hauskaa tuon kanssa ei ollutkaan ja asenteeni ko. ammattikuntaan vahvistui. En luota keneenkään ennen kuin on näyttöä! Koskee kaikkia ammatteja.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Ei perkele ole mitään aprillia! Koska avanneaukko muuttui jatkuvasti hieman oli ihoa sujaa vaha muotoiltava jokainen kerta muuttuneen aukon mukaiseksi.
        Kävijöistä toinen oli pitempään toimessa ollut hoitsu ja toinen oli aloitteleva.
        Edes perehdyttävä hoitsu ei käyttänyt tilaisuutta hyväkseen opastaakseen paskapussin avannepohjan uusimisen ja pussin vaihdon.

        Kotimme puitteet, käytöksemme tms. ei ole voinut olla esteenä.

        Eihän lääketieteen kandikaan uskaltanut painaa edellä kuvaamaani, ohutsuolen pullahdusta takaisin sisään.
        Menin ensin oman tk:n päivystykseen. Keski-ikäinen hoitsu tarkisti tilanteen ja kursui päivystävän naislekurin paikalle. Kyseessä sattui olemaan kandi joka katsoi suolen pullistumaa hartaasti ja sanoi, että on mentävä naapurikaupungin keskussairaalan päivystykseen.
        Kysäisi haluanko ambulanssin mutta olin mennyt tuohonkin omalla autollani.
        Kandin poistuttua hoitsu sanoi, että hän pystyisi painamaan pullahtaneen takaisin sisään mutta ei saa tehdä sitä koska lekuri on paikalla.

        Turvavyö hoiti sisään painamisen.
        Ilmoittauduin kuitenkin varmuuden vuoksi päivystykseen josko heillä olisi jotain viisautta.
        Olin itse napsauttanut paskapussin kiinni ja irroitin sen päivystävän lekurin ihailtavaksi.
        Mumisi jotain itsekseen, laittoi pussin paikalleen ja hyvästelimme.
        Kävin vessassa ja palatessani havaitsin lattialla paskavanan. Lekuri ei ollut osannut laittaa pussia kunnolla kiinni. Laitoin itse.
        Muuta hauskaa tuon kanssa ei ollutkaan ja asenteeni ko. ammattikuntaan vahvistui. En luota keneenkään ennen kuin on näyttöä! Koskee kaikkia ammatteja.

        Joo. Muun osan tarinastasi uskon mutta en tuota että kaksi ammattilaista ei osannut laittaa avannepussiasi paikoilleen vaan siihen tarvittiin ilmeisesti ammattitaidoton vaimo :D.


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Joo. Muun osan tarinastasi uskon mutta en tuota että kaksi ammattilaista ei osannut laittaa avannepussiasi paikoilleen vaan siihen tarvittiin ilmeisesti ammattitaidoton vaimo :D.

        Mä en usko, että sä et usko.


      • uskomatont kirjoitti:

        Mä en usko, että sä et usko.

        Ootkos joku Usko ?


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Ootkos joku Usko ?

        Jos mä olisin Usko, niin sä olisit Epäusko. Niinhän sä oletkin, Epäusko, Epäusko, Epäusko, kjäh
        Kuule nyt Lyyli, se on niin, että jos Mies sanoo, että noin on olleet onnettomia hoitsut, niin se on tosi. Ei tuolla miehellä ole mitään syytä valehdella.


      • flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

        Joo. Muun osan tarinastasi uskon mutta en tuota että kaksi ammattilaista ei osannut laittaa avannepussiasi paikoilleen vaan siihen tarvittiin ilmeisesti ammattitaidoton vaimo :D.

        Käsineet sekaisin! Avannepussin paikalleen asettaminen on eri asia kuin kiinnityskohdan pohjan muotoilu ja valmistelu!
        Pussin irroitukseen ja kiinnitykseen en tarvinnut kenenkään apua mutta itse oli mahdotonta mutoilla suojavaha epämääräisen, muotoaan muuttaneen aukon ympärille!

        Nirppanokkahoitsut ovat saattaneet vierastaa avointa suolta sisältöineen. Yleensä se oli flegmaattinen mutta takuuta ei ollut.

        Pohjan muotoilu ei vaadi mitään ammattitaitoa vaan hieman asiaan paneutumista ja käytännön toistojen antamaa rutiinia. Hapuilua se oli vaimollakin alkuun mutta eivätpä hapot syöneet kertaakaan ihoa rikki.

        Keskussairaalan lekuri tyri jopa pussin kiinnityksenkin!


      • flegmaatti
        flegmaatti kirjoitti:

        Käsineet sekaisin! Avannepussin paikalleen asettaminen on eri asia kuin kiinnityskohdan pohjan muotoilu ja valmistelu!
        Pussin irroitukseen ja kiinnitykseen en tarvinnut kenenkään apua mutta itse oli mahdotonta mutoilla suojavaha epämääräisen, muotoaan muuttaneen aukon ympärille!

        Nirppanokkahoitsut ovat saattaneet vierastaa avointa suolta sisältöineen. Yleensä se oli flegmaattinen mutta takuuta ei ollut.

        Pohjan muotoilu ei vaadi mitään ammattitaitoa vaan hieman asiaan paneutumista ja käytännön toistojen antamaa rutiinia. Hapuilua se oli vaimollakin alkuun mutta eivätpä hapot syöneet kertaakaan ihoa rikki.

        Keskussairaalan lekuri tyri jopa pussin kiinnityksenkin!

        Unohtui mainita, että leikkaavan = keskussairaalan avannehoitsu antoi vaimolleni pikaisen alkuopastuksen, ei kokeillen mutta selittäen mitä, miten ja miksi!


      • uskomatont kirjoitti:

        Jos mä olisin Usko, niin sä olisit Epäusko. Niinhän sä oletkin, Epäusko, Epäusko, Epäusko, kjäh
        Kuule nyt Lyyli, se on niin, että jos Mies sanoo, että noin on olleet onnettomia hoitsut, niin se on tosi. Ei tuolla miehellä ole mitään syytä valehdella.

        Joo joo mut kerrotut asiat eivät ihan aina mene niin kuin kerrotaan vaan niissä voi olla jottain sivujuonteita jotka eivät täällä tule esille ja kuitenkin oleellisesti vaikuttavat asiaan ;).


      • flegmaatti kirjoitti:

        Käsineet sekaisin! Avannepussin paikalleen asettaminen on eri asia kuin kiinnityskohdan pohjan muotoilu ja valmistelu!
        Pussin irroitukseen ja kiinnitykseen en tarvinnut kenenkään apua mutta itse oli mahdotonta mutoilla suojavaha epämääräisen, muotoaan muuttaneen aukon ympärille!

        Nirppanokkahoitsut ovat saattaneet vierastaa avointa suolta sisältöineen. Yleensä se oli flegmaattinen mutta takuuta ei ollut.

        Pohjan muotoilu ei vaadi mitään ammattitaitoa vaan hieman asiaan paneutumista ja käytännön toistojen antamaa rutiinia. Hapuilua se oli vaimollakin alkuun mutta eivätpä hapot syöneet kertaakaan ihoa rikki.

        Keskussairaalan lekuri tyri jopa pussin kiinnityksenkin!

        Juuri siksi en usko mitä kirjoitat kun sinun kirjoituksestasi huokuu tietty asenne terveydenhuoltohenkilökuntaa kohtaan ja se juuri on tuolla ylhäällä mainitsemani "sivujuonne". Asiat nähdään ja kerrotaan eteenpäin tämän sivujuonteen valossa.


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Joo joo mut kerrotut asiat eivät ihan aina mene niin kuin kerrotaan vaan niissä voi olla jottain sivujuonteita jotka eivät täällä tule esille ja kuitenkin oleellisesti vaikuttavat asiaan ;).

        Sulla huokuu tietty sivujuonne, Olet Lyyli Epäusko terveydenhoitohenkilökunnan osaamattomuuden suhteen kjäh


      • uskomatont kirjoitti:

        Sulla huokuu tietty sivujuonne, Olet Lyyli Epäusko terveydenhoitohenkilökunnan osaamattomuuden suhteen kjäh

        No näin on. Jos ensimmäinen kävijä ei osaa, hankkii tilalle sellaisen joka osaa. Toisaalta jos puolisko osaa homman, miksi sinne ylipäätään tarvii ulkopuolisten mennä.

        Munkin anoppi kohta 90 vee oppi itse laittamaan ja vaihtamaan avannepussin. Ei se kummoinen homma ole. Tosin hänkin haukkui hoitajat, joitain ihmeen tumpeloita sielläkin oli käynyt kotina ja myös sairaalassa. Itse kun laittoi, tuli hyvä😉


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        No näin on. Jos ensimmäinen kävijä ei osaa, hankkii tilalle sellaisen joka osaa. Toisaalta jos puolisko osaa homman, miksi sinne ylipäätään tarvii ulkopuolisten mennä.

        Munkin anoppi kohta 90 vee oppi itse laittamaan ja vaihtamaan avannepussin. Ei se kummoinen homma ole. Tosin hänkin haukkui hoitajat, joitain ihmeen tumpeloita sielläkin oli käynyt kotina ja myös sairaalassa. Itse kun laittoi, tuli hyvä😉

        Jos Lyyli Epäuskon anoppi on tuollainen, niin ei se tarkoita, että kaikki miehet ovat tuollaisia. Paitsi sun miehesi on samanlainen kuin äitinsä. Periytyvää kjäh.


      • flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

        No näin on. Jos ensimmäinen kävijä ei osaa, hankkii tilalle sellaisen joka osaa. Toisaalta jos puolisko osaa homman, miksi sinne ylipäätään tarvii ulkopuolisten mennä.

        Munkin anoppi kohta 90 vee oppi itse laittamaan ja vaihtamaan avannepussin. Ei se kummoinen homma ole. Tosin hänkin haukkui hoitajat, joitain ihmeen tumpeloita sielläkin oli käynyt kotina ja myös sairaalassa. Itse kun laittoi, tuli hyvä😉

        Voi herra jumala! Miten vaikea on käsittää, että pussin vaihto ja pari, kolme kertaa viikossa tapahtuva, väliaikaisen pohjan uusiminen ovat täysin eri asioita!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Pyysimme hoitsun kotiin ainakin aloittamaan ja tarvittaessa opastamaan käytännössä vaimolleni pohjan tekemisen mutta emme ehtineet alkua pitemmälle kun hoitsuilla meni pupu pöksyyn.

        Pysyvä avannepohja on rakenteeltaan aivan toisen tyyppinen. Ei vaadi rakentelua muutaman päivän välein. Jummarrusta??

        Perheemme kohdalla terveydenhuollon henkilöstö on tehnyt törkeitä munauksia alkaen esikoisemme kuolemantuomiosta aina lähimenneisyyden syöpämunaukseen tai laboratoriossa tapahtuneeseen tulosten sotkemiseen tai suuruusluokkavirheeseen jonka seurauksena tarpeeton hammassillan purku ja hampaiden poisto jonka yksityinen hampuri remontoi implanteilla tietenkin minun laskuuni!

        Tämä kotihoitsujen juttu on merkitykseltään olematon.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Voi herra jumala! Miten vaikea on käsittää, että pussin vaihto ja pari, kolme kertaa viikossa tapahtuva, väliaikaisen pohjan uusiminen ovat täysin eri asioita!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Pyysimme hoitsun kotiin ainakin aloittamaan ja tarvittaessa opastamaan käytännössä vaimolleni pohjan tekemisen mutta emme ehtineet alkua pitemmälle kun hoitsuilla meni pupu pöksyyn.

        Pysyvä avannepohja on rakenteeltaan aivan toisen tyyppinen. Ei vaadi rakentelua muutaman päivän välein. Jummarrusta??

        Perheemme kohdalla terveydenhuollon henkilöstö on tehnyt törkeitä munauksia alkaen esikoisemme kuolemantuomiosta aina lähimenneisyyden syöpämunaukseen tai laboratoriossa tapahtuneeseen tulosten sotkemiseen tai suuruusluokkavirheeseen jonka seurauksena tarpeeton hammassillan purku ja hampaiden poisto jonka yksityinen hampuri remontoi implanteilla tietenkin minun laskuuni!

        Tämä kotihoitsujen juttu on merkitykseltään olematon.

        Juu siltä kirjoituksesi huokuu et suhtautuminen terveydenhuollon henkilökuntaan kokemustenne perusteella on jo lähtökohtaisesti negtiivinen. Eli se on se sivujuonne josta aiemmin kirjoitin.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juu siltä kirjoituksesi huokuu et suhtautuminen terveydenhuollon henkilökuntaan kokemustenne perusteella on jo lähtökohtaisesti negtiivinen. Eli se on se sivujuonne josta aiemmin kirjoitin.

        Eläkä huuva, verenpaine nousee :D.


      • ei.piä-luottaa

        terveydenhuollon henkilökunta on perceestä, kauttaaltaan, suuri osa ammattitaidottomia vapaamatkustajia, osasto sueffaajia.


      • uskomatont kirjoitti:

        Sulla huokuu tietty sivujuonne, Olet Lyyli Epäusko terveydenhoitohenkilökunnan osaamattomuuden suhteen kjäh

        Siilen tehtävänä näkyy olevan palstalla puolustaa henkeen ja vereen hoitohenkilökuntaa.

        Minulla läheltä nähtynä on jäänyt vahvasti sellainen epäilys, että niissä on suuri osa jotain pikakoulutettua ammattitaidotonta ainesta, jotka on työnvälityksen toimesta laitettu opiskelemaan alalle, josta he eivät itse ole kiinnostuneita hevon paskan vertaa.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Siilen tehtävänä näkyy olevan palstalla puolustaa henkeen ja vereen hoitohenkilökuntaa.

        Minulla läheltä nähtynä on jäänyt vahvasti sellainen epäilys, että niissä on suuri osa jotain pikakoulutettua ammattitaidotonta ainesta, jotka on työnvälityksen toimesta laitettu opiskelemaan alalle, josta he eivät itse ole kiinnostuneita hevon paskan vertaa.

        Kirjoitatko Ruotsin vai Suomen terveydenhoitohenkilökunnasta?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kirjoitatko Ruotsin vai Suomen terveydenhoitohenkilökunnasta?

        Sekä että.
        Vai kuvitteletko ehkä kaikessa yksinkertaisuudessassi, että tämä höpöpalsta on minun ainut yhteyteni Suomeen?


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Sekä että.
        Vai kuvitteletko ehkä kaikessa yksinkertaisuudessassi, että tämä höpöpalsta on minun ainut yhteyteni Suomeen?

        Enhän minä kysynyt mitään sinun yhteyksistäsi Suomeen.

        Taidat jälleen nähdä olemattomia kirjoituksiani, kuten eräässä toisessa ketjussakin.

        Onkin parempi, että lopetan tähän, etten aiheuta sinulle lisää harhoja.

        Hyvää yötä!


      • Tellukka kirjoitti:

        Siilen tehtävänä näkyy olevan palstalla puolustaa henkeen ja vereen hoitohenkilökuntaa.

        Minulla läheltä nähtynä on jäänyt vahvasti sellainen epäilys, että niissä on suuri osa jotain pikakoulutettua ammattitaidotonta ainesta, jotka on työnvälityksen toimesta laitettu opiskelemaan alalle, josta he eivät itse ole kiinnostuneita hevon paskan vertaa.

        Ai että oikein henkeen ja vereen :D.
        Puolustan aina tahoa jota koen epäoikeudenmukaisesti mollattavan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ai että oikein henkeen ja vereen :D.
        Puolustan aina tahoa jota koen epäoikeudenmukaisesti mollattavan.

        Siis minusta tuo yleistävä hoitohenkilökunnan mollaaminen on lähinnä lapsellista ahdasmielisyyttä. Useilla johtuu siitä kun menevät lääkäriin, heillä on itsellä diagnoosi valmiina ja kun eivät saa määräämiään tutkimuksia, koko henkilökuntahan se pasha on :DD.


      • ei.piä-luottaa kirjoitti:

        terveydenhuollon henkilökunta on perceestä, kauttaaltaan, suuri osa ammattitaidottomia vapaamatkustajia, osasto sueffaajia.

        Joo. Kannattaakin lietsoa tuollaista näkökulmaa ja hoitaa hommansa itse. Niin varmaan on kaikille teille päänaukojille hyvä.


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Siis minusta tuo yleistävä hoitohenkilökunnan mollaaminen on lähinnä lapsellista ahdasmielisyyttä. Useilla johtuu siitä kun menevät lääkäriin, heillä on itsellä diagnoosi valmiina ja kun eivät saa määräämiään tutkimuksia, koko henkilökuntahan se pasha on :DD.

        " Useilla johtuu siitä kun menevät lääkäriin, heillä on itsellä diagnoosi valmiina ja kun eivät saa määräämiään tutkimuksia, koko henkilökuntahan se pasha on :DD."

        Just joo.
        Kun hoitohenkilö tekee virheen tai on osaamaton, niin se johtuu potilaan näkökulmasta :D


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Joo. Kannattaakin lietsoa tuollaista näkökulmaa ja hoitaa hommansa itse. Niin varmaan on kaikille teille päänaukojille hyvä.

        Anoppisi epäilevä suhtatuminen hoitohenkilökunnan osaamiseen johtuu siitä, että hän seurannut sinun tohelointiasi ja nähnyt, miten surkea olet.
        Anopin poika=miehesi ajattelee tietenkin samoin sun surkeasta osaamistasostasi muttei viitsi vielä ääneen sitä sanoa, kun vielä haluaa heiluttaa peittoa.
        Kun siitä peitonheilutuksesta tulisi loppu, jos miehesi kertoisi sulle, mitä ovat äitinsä kanssa päätelleet sun kompuroinnistasi hoitoalalla. kjäh


      • uskomatont kirjoitti:

        " Useilla johtuu siitä kun menevät lääkäriin, heillä on itsellä diagnoosi valmiina ja kun eivät saa määräämiään tutkimuksia, koko henkilökuntahan se pasha on :DD."

        Just joo.
        Kun hoitohenkilö tekee virheen tai on osaamaton, niin se johtuu potilaan näkökulmasta :D

        En minä niin tarkoittanut vaan siten että jos on etukäteen jo tietty asenne hoitohenkilökuntaan jo hoitoon mennessä, mahdollisuus saada hyvää hoitoaa7palvelua ovat mielestäni lähtökohtaisesti huonot ja ei ainakaan mikään hyvä alusta onnistuneelle vuorovaikutukselle.

        Ja toisaalta eikö ole ahdistavaa ja pelottavaakin antautua sellaisen tahon hoitoon johon j lähtökohtaisesti ei luota? Eiköhän Suomessa hoitohenkilökunta ole maailman huippuluokkaa pää-asiassa.


      • uskomatont kirjoitti:

        Anoppisi epäilevä suhtatuminen hoitohenkilökunnan osaamiseen johtuu siitä, että hän seurannut sinun tohelointiasi ja nähnyt, miten surkea olet.
        Anopin poika=miehesi ajattelee tietenkin samoin sun surkeasta osaamistasostasi muttei viitsi vielä ääneen sitä sanoa, kun vielä haluaa heiluttaa peittoa.
        Kun siitä peitonheilutuksesta tulisi loppu, jos miehesi kertoisi sulle, mitä ovat äitinsä kanssa päätelleet sun kompuroinnistasi hoitoalalla. kjäh

        Miten minun toheloimiseni liittyy hoitohenkilökunnan toheloimiseen, eu hjummarra ny. Kyll teil on nyt maar vilkas mielikuvitus ja isännän kanssa emmä kyllä peittoa kahdenkeskiseen laautaikaan tarvitse ;).


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        En minä niin tarkoittanut vaan siten että jos on etukäteen jo tietty asenne hoitohenkilökuntaan jo hoitoon mennessä, mahdollisuus saada hyvää hoitoaa7palvelua ovat mielestäni lähtökohtaisesti huonot ja ei ainakaan mikään hyvä alusta onnistuneelle vuorovaikutukselle.

        Ja toisaalta eikö ole ahdistavaa ja pelottavaakin antautua sellaisen tahon hoitoon johon j lähtökohtaisesti ei luota? Eiköhän Suomessa hoitohenkilökunta ole maailman huippuluokkaa pää-asiassa.

        Pöh ja pah!

        Jos sinisilmäisesti luottaa, niin silloinko tohelo osaamaton hoitaja, kuten sinä, onnistuu täydellisesti, kjäh


      • uskomatont
        siilenämää kirjoitti:

        Miten minun toheloimiseni liittyy hoitohenkilökunnan toheloimiseen, eu hjummarra ny. Kyll teil on nyt maar vilkas mielikuvitus ja isännän kanssa emmä kyllä peittoa kahdenkeskiseen laautaikaan tarvitse ;).

        Etkö itse tiedä, kjäh, mitä työtä teet toheloiden ja osaamattomana, kjäh

        Taikatemppuja isännän kanssa, kjäh, silmänkääntötemppuja varmaankin, kjäh


      • uskomatont kirjoitti:

        Pöh ja pah!

        Jos sinisilmäisesti luottaa, niin silloinko tohelo osaamaton hoitaja, kuten sinä, onnistuu täydellisesti, kjäh

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että oisin joku hoitaja, häh?


      • uskomatont kirjoitti:

        Etkö itse tiedä, kjäh, mitä työtä teet toheloiden ja osaamattomana, kjäh

        Taikatemppuja isännän kanssa, kjäh, silmänkääntötemppuja varmaankin, kjäh

        Tiedän toki mutta sinä et näy tietävän ;),
        Hyi, meillä ei silimää käännetä.


    • nyt71v

      Mikä leikkaus sinulle tulee ?
      On monenlaisia ja erilaisia rajoitteita sen jälkeen.

      Esimerkiksi lonkan pallonivel-leikkaukseen jälkeen on vaikea pärjätä yksin pariin viikkoon vaikka olisi apuvälineetkin. Sitten liikkumisen rajoitukset poistuvat asteittain.

      Olen kuullut että joku kyennyt lähtemään kauppaankin, ehkä joku nuorempi ja muutenkin hyvässä kunnossa oleva, mutta en itse riskeeraisi mitään enkä kykenisikään, on tasapainovaikeuksia ja muutakin.

      • Bengalitikku

        Nyt voi olla vielä jäätä paikoin, joten liukastelu ei ole hyvästä.
        Sellaisen kaupan numero ylös, joka toimittaa ostoksia suoraan kotiin.
        Sinnekin voi soitella etukäteen: mihin mennessä pitää tilata ja miten eli netissä vai puhelimella ja maksu netissä, kortilla vai käteisellä.
        Toimitusmaksu? Jokin ostoraja.


      • Bengalitikku

        Lisäys: sideharsotaitoksia tms. jälkihoitoa varten. Taksinumerot ym. valmiiksi esille. Tikkien poistoon auto, ei kannata yrittää kävellä. Vaatteet saattavat hangata haavaa, avata sitä.
        Niin väljät helposti laitettavat vaatteet kannattaa valita valmiiksi.


    • hytinäx1

      Kehottaisin kysymään asuinkuntasi kodinhoito /lähihoitopalvelu toiminnasta jo nyt. Kun on muutama kuukausi vielä aikaa niin alkaa jo kesäloma-aika, kannattaisi varautua jo ennalta. Entäs tuo suomenseniorihoiva.fi . Löytyiskö sieltä vinkkejä?
      Saisitko kotiisi ketään sukulaista tai ystävää asumaan muutamaksi viikoksi? Tai sitten palkata henkilökohtainen avustaja

    • tööttt

      Ajatella että monetkin ihannoivat viel' entisaikojen synnyttäjä-kultteja
      - lapsen "pyöräytettyään" -entisaikain piiat ja emännät oitis palasivat karjansa pariin, heinäpelloille, pottumaalle, halkosavottaan tms - olipa revähtymä- tai muita vammoja - nyrkin ja hellan välissä kasvaneina ruoskaniskuihinkin niin tottuneet siinä miss hevosten ja lehmäin potkuihinkin - rakkauttahan nekin vain olivat..........

      • KuolemaTuliPikemmin

        Ja kuinka vanhoiksi ihmiset elivät siihen aikaan?


      • pirremiinapas

        Ei se sitä ollut, että olivat tottuneet, se oli pakko tehdä jokaisen parhaansa ja ylikin, olosuhteet olivat ihan toiset kuin tätnä päivänä.
        Mistä se naisraasu olisi ottanut sen lomittajan, ei mistään se oli lähettävä ja tehtävä .

        Äiti puhui kuinka hänenkin äitipuoli pesi vielä kyläläisille pyykkiä lapsilauman, karjan ja omien pyykkien lisäksi, piti saada leivänlisää jostain, ukki oli savotoilla hevosen kanssa, ei hän sieltä korvesta joutanu likottamaan lapsia tai muuta apua antamaaan, aina tuli kotiin viikon tai kahen jälkeen ja sopivasti uutta lasta alulle ja sitä jatkui kunnes ensimmäinen vaimo(mummi) kuoli lapsen tekoon, sitten etsimään piikaa huusholliin ja viimein löytyi hyväluontoinen leski joka piti lapset kuin omansa, omat olivat jo muuttaneet omilleen.
        Minusta kun tuntuu että ihmiset ei joutaneet olemaan itsekkäitä silloin ennen vanhaan - en kyllä ihannoi sitä ennenvanhaa yhtään, se on ollut kovaa elämää kaikille, työtä ja raatamista.


      • kummitäti1
        pirremiinapas kirjoitti:

        Ei se sitä ollut, että olivat tottuneet, se oli pakko tehdä jokaisen parhaansa ja ylikin, olosuhteet olivat ihan toiset kuin tätnä päivänä.
        Mistä se naisraasu olisi ottanut sen lomittajan, ei mistään se oli lähettävä ja tehtävä .

        Äiti puhui kuinka hänenkin äitipuoli pesi vielä kyläläisille pyykkiä lapsilauman, karjan ja omien pyykkien lisäksi, piti saada leivänlisää jostain, ukki oli savotoilla hevosen kanssa, ei hän sieltä korvesta joutanu likottamaan lapsia tai muuta apua antamaaan, aina tuli kotiin viikon tai kahen jälkeen ja sopivasti uutta lasta alulle ja sitä jatkui kunnes ensimmäinen vaimo(mummi) kuoli lapsen tekoon, sitten etsimään piikaa huusholliin ja viimein löytyi hyväluontoinen leski joka piti lapset kuin omansa, omat olivat jo muuttaneet omilleen.
        Minusta kun tuntuu että ihmiset ei joutaneet olemaan itsekkäitä silloin ennen vanhaan - en kyllä ihannoi sitä ennenvanhaa yhtään, se on ollut kovaa elämää kaikille, työtä ja raatamista.

        - sisarentyttäreni oli saanut pahan näköisen haava n säärensä etuosaan jossain työjutussa
        - haava oli ommeltu vastaanotolla - muutaman päivän kuluttua aukesi ja pursui vettä ja mätää
        - korjausleikkaus ihonsiirrolla epäonnistui ja sääressä kämmenen kokoinen syvä monttu jota hoidettu lääkekuurilla ja puhdistuksilla - mikä mielestäni oli outoa - nin lääkärin käytös -oli kuulemma kehoittanut palaamaan takaisin työhön sen monttumaisen haavan kera side vain päälle. Sanoin että älä tottele -- sen verran pahoja haavoja nähnyt ja hoitanutkin , että seuraava vaiihe haavahoidon epäonnisuudessa voi olla luumätä ja jalan amputaatio - kentes ennenaikainen kuolema nuorelle ihmselle edessä - missä mättää työläiskansan sosiaalipornomaailmassa?


    • Jos ei kerran mitään muita rajoituksia ole kuin tuo aloituksessa kerrottu, ettei neljään viikkoon saa nostaa mitään kiloa painavampaa, niin en näe yksinasujalle siinä mitään ongelmaa.

      Kai nyt neljä viikkoa pystyy olemaan nostelematta sen painavampia.

    • pirremiinapas

      Sairaalassa kysytään kotiin lähtiessä että onko kotona ketään muita, ja oli meilläkin "muita" mutta ei se hätä oisi siitä miehen läsnä olosta mihinkään hävinny , tosi paikan tullen, mutta onneksi kaikki meni ilman komplikaatioita. Nykyisin kun viskaavat kotiin heti leikkauksen jälkeen, siinäkin riskinsä, ainakin näin syrjäseuduilla.

      Onnea vaan operaatioon.

    • selvisin-hengissä-

      alotuksentekijälle :

      Erittäin hyvin olen toipunu suuristaki leikkauksista, syd. ohitusleikkauksen jälkeen automaattisesti siirrettiin 2 viikoksi toipumis-sairaalaan,
      sitten kotiutettiin,
      pari viikkoa kävi kotipalvelu tuomassa ruokaa kerranpäivässä,
      sen jälkeen pärjäsin aivan itse,

      sama juttu oli polvileikkauksen jälkeen noin 2 viikkoa olin toipumassa sairaalassa, ruokapalvelua ei ollu kotiin,
      mutta oli sukulainen joka kävi aluksi kaupassa,
      polvileikkauksesta toipuminen oli hankalampi juttu kuin syd-leikkauksesta,

    • suomi-vastuuseen

      Minulta on leikattu työttömyysturvaa, asumistukea ja eläkettä ajansaatossa.. On siinä selviämistä kerrakseen.
      Vartaloleikkauksien jälkikäsittelyyn saa apua kyllä, yhteiskunta ei saa eikä voi jättää heitteille ketään, joka ei kykene huolehtimaan itsestään.

      • pirremiinapas

        Mikä Suomi, vastuuseen, mehän olemme Suomi, me kaikki, demokratia on sitä että me päätämme mitä täällä päätetään, me äänestämme heitä jotka ajaa sorrettujen asiaa, mutta kun tulee tarpeeksi hyvät olot ihmiset lopettavat äänestämästä ..ja sitten valitetaan ettei he osaa, halua päättä oikeista asioista, ei se niin mene että tehdään vallankumous, ei todellakaan, demokratiassa asioista päätetään yhdessä.


      • uskomatont
        pirremiinapas kirjoitti:

        Mikä Suomi, vastuuseen, mehän olemme Suomi, me kaikki, demokratia on sitä että me päätämme mitä täällä päätetään, me äänestämme heitä jotka ajaa sorrettujen asiaa, mutta kun tulee tarpeeksi hyvät olot ihmiset lopettavat äänestämästä ..ja sitten valitetaan ettei he osaa, halua päättä oikeista asioista, ei se niin mene että tehdään vallankumous, ei todellakaan, demokratiassa asioista päätetään yhdessä.

        Pöh, luulet vaan, että sinä ja kaltaisesi tavikset päätätte.
        Isot Pojat päättävät. Ne, joilla on paksu lompakko.
        "Taloudellinen eliitti saa sisäpiiritietoa, lobbaa lait ja hallitsee Suomea
        Anders Blom on tunnettu lobbari itsekin. Nyt hän avaa suomalaisen poliittisen vaikuttamisen kuvioita väitöstutkimuksessaan"
        https://yle.fi/uutiset/3-10133946?utm_source=facebook-share&utm_medium=social


    • Silmä-lääkärini oli tosi pätevän näkoinen.
      Antaisin...öh...mitä tahansa hänen käsiinsä jos hän tahtoisi.
      Eihän kaunis Lääkäri voi muuta tehdä, kuin kaunista jälkeä.
      Toisinaan tuntuu että Silmä-Ripseni ovat kasvaneet pituutta.

      H.

      • Silmäripsien kasvu saattaa johtua käytetyistä silmätipoista.


    • Olin aamulla KAKS:n kirurgian polilla.

      Sain hyvää palvelua. Nyt jään odottamaan kutsua leikkauspöydälle.
      Aikajanalla 1 - 3 kk, mutta olen lupautunut lähtemään leikkaukseen heti jos tulee peruutusaika.

      Sain tarvittavan hyvän, kattavan infopaketin tulevasta. Toivomukseni kirjattiin, haluan leikkauksen puudutettuna en nukutuksessa. Lääkäri, jopa mietti paikallispuudutusta operaatiooni. Leikkaus tapahtuu päiväkirurgisesti ja kotiutuminen samana päivänä. Nostokielto 4-viikkoa.
      Nyt helpottaa kun tietää, että kesä on edessä ja aikaa parantua syksyn haasteisiin.

      Se, että kirjoitin viime kuussa Korven Sanomiin kritiikkiä paikallisesta terveydenhuollollosta ei vaikuttanut mitenkään kohteluuni sairaalassa.

      Aloittaja, kertaheitolla kuntoon on hyvä tavoite, mutta ei useinkaan mahdollista.

    • tööttt

      - mun mielestä oman paiikkakuntani terveyskeskus on aina toiminut hyvin - saanut asiallista kohtelua - päihderiippuvaista veljeäni jota kerran käytiin naapurikunnan polilla kattomassa - kramppasi ja meni tajuttomaksi toisen nuorna miehenä kuolleen veljeni hautajaismatkalla - saimme lähinnä vinoilua että heimokokousko täällätällä kertaaa kun on tarvinnu tulla polia täyttämään nooin isolla porukalla....... veljeni kaverinsa kanssa oli ollu venäjäjällä ja Ukrainan katastrofijukoissa töissä - silloin kun voimala joskus pössähti - rauha heidän molrmpiien muistölle
      - edesmenneitä jo vuosia sitten molemmat. Ruumiinavauksessa veljelläni todettiin aivovamma, sydänvika, hoitamaton sappikivitauti ym. elämänikuinen vaino päättynyt ja rauhaan päässeet molemmat - näin uskon.

    • Anonyymi

      Onko täällä muita, jotka ovat joutuneet olemaan yksin sterilisaation jälkeen ja miten selvisitte?

      Asun itse 3 sairaalan naapurissa(Meilahti) eli ikkunasta näkee jo kaikki rakennukset.

      Kävelymatka 5 minuuttia ja leikkaus ensi viikolla heti ihmiset aikaan aamulla.

      Asun yksin yksiössä ja kärsin muutenkin unettomuudesta, joten nukahtaminen leikkauksen jälkeen jännittää, sillä tiedän, että jäädessäni sairaalaan mun on turhaan kuvitella nukkuvani tuntiakaan.

    • Anonyymi

      Loistavasti on selvinny suuresta syd leikkauksestaki
      ruoka tuotiin kotiin noin kuukauden ajan
      leikkaus onnistui loistavasti aikoinaan, pitää vaan varoa ettei revi itteään rikki ennekuin kaikki haavat on takulla parantuneet,
      ja
      lääkärin ohjeitten mukaan PITÄ harrastaa hellävaraista kuntoutusta siis voimistelua liikuntaa,
      nyt leikkauksesta on kaksikymmentä vuotta,
      nyt kyllä on taas oireita, mutta ihminen rapistuu ja vanhenee ajan myötä se on luonnonlaki, elämä maanpäällä kun ei ole ikuista kenellekkää,

    • Anonyymi

      Painorajoitukset ilmoitetaan aina heikoimman mukaan ja rutkalla varmuuskertoimella varustettuna.
      Itselleni ilmoitettiin rajaksi 2kg kahdella kädellä mutta minulle ei edes ilmoitettu aikaa miten pitkään tuo varoitus olisi voimassa.
      Muutaman päivän tunnustelin enkä sen jälkeen piitannut kilorajoista tippaakaan vaan kuuntelin kehoani.
      Rajana pelkät kilot on huono eväs. Käsiteltävä paino, otekohta ja pitävyys ja varsinkin käsittely asento ovat tärkeimpiä!

      Kehon kuuntelua oli sekin, että leikkauksen jälkeen sallittu maksimaalinen ponnistus oli selin makuulla lattialla takaraivon nostaminen irti lattiasta. Kroppa kertoi, että se riitti parin viikon ajaksi ponnisteluksi.

    • Anonyymi

      Erittäin hyväkuntoinen 45v. työkaverinikin oli leikkauksessa ja laitettiin uusia putkenpätkiä sydämeen.
      Lääkäri varoitti erityisesti , "Kun olet noin hyväkuntoinen, pitää olla kaksin verroin kauemmin varovainen".
      Hän tunsi koko ajan itsensä aivan terveeksi, papereista katsoi vaan että on ollut leikkauksessa.
      No kaveri malttoi olla 6 kk ja sitten innostui polttopuiden tekemisestä ja siihen kirves käteen jäi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe