hirren halkeamat

inkerin poika

Olen ostamassa saunakihikkö höylähirresta (120mm). Näkyy, että puun sydän osuuu mihin sattuu. Se tarkoittaa, että halkemat tulevat eri suuntiin. Tietysti se vaikutta ulkonäköön. Onko se normaali? vai pystyyko korjata esim. tekemällä uria moottorisahalla?

5

2124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivuminen

Jos hirsi on vielä kosteaa eli tuoretta voi halkeamista ohjata sahaamalla kapea ura halutulle puolle hirttä esim. yläpuolelle jolloin varaus tiivistyy hirren haljetessa.
      Jos taas hirsi on jo kuivannut sen verran että
      hiushalkeamat ovat jo tulleet halkeaa hirsi niistä kohtia kuivumisen lisäännyttyäkin eli siitä mistä puun keskeltä on lyhin matka hirren reunaan.

• inssinnööri

Se vaan on valitettava tosiasia, että massiivihirsi halkeilee kuivuessaan. Hirsiä varatessa voi tosiaan kyllä yrittää ohjailla halkeamista tekemällä sahalla uran hirren yläosan varaukseen.

• on kyllä

hirren alapuolella eikä yläpuolella, mutta ei siitä sen enempää. Kumpikos nyt sitten on oikea toimenpide, sahata se ura hirren yläpintaan vai varausuran pohjaan eli alapuolelle? Itse olen jälkimmäisen kannalla.

• teknikko
        on kyllä kirjoitti:

hirren alapuolella eikä yläpuolella, mutta ei siitä sen enempää. Kumpikos nyt sitten on oikea toimenpide, sahata se ura hirren yläpintaan vai varausuran pohjaan eli alapuolelle? Itse olen jälkimmäisen kannalla.

Halkeamisen ohjaamisuran oikea paikka - mikäli kriteeriksi asetetaan halkeaman todellinen syntyminen kyseiseen uraan - on sillä reunalla jonka pinnasta etäisyys puun sydämeen on lyhin.
        Kuitenkin useimmiten tarkoituksena on valttää uran avulla hirren näkyvien kylkien halkeilu, näinollen ura varaukseen, eli alapintaan ja kohti sydäntä.
        Muistathan lopettaa uran ennen hirren näkyvää päätä!

• Kokemus
        teknikko kirjoitti:

Halkeamisen ohjaamisuran oikea paikka - mikäli kriteeriksi asetetaan halkeaman todellinen syntyminen kyseiseen uraan - on sillä reunalla jonka pinnasta etäisyys puun sydämeen on lyhin.
        Kuitenkin useimmiten tarkoituksena on valttää uran avulla hirren näkyvien kylkien halkeilu, näinollen ura varaukseen, eli alapintaan ja kohti sydäntä.
        Muistathan lopettaa uran ennen hirren näkyvää päätä!

Ura sahataan hirren yläpintaan siksi, ettei hirsi halkeaisi rakenteiden ja lumikuorman painosta. Usein näkee, että hirsi on haljennut varauksesta, jolloin varaus leviää ja seinä laskee enemmän.

Näin minä teen, ja luulen, että olen oikeassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      87
      4362
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      198
      3584
    3. 202
      2971
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      69
      2800
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      55
      2704
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1260
    7. 60
      1236
    8. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1052
    9. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      963
    10. Missä kuussa

Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      58
      949
    Aihe