Asperger-ihmisen haastattelu täällä!

Breda

Ylen Areenassa on viime maanantaina 2.4.2018 tullut Efter Nio-ohjelma katsottavissa:
https://arenan.yle.fi/1-4401510?autoplay=true
Ohjelmassa Sebastian, jolla on Aspergerin syndrooma, pääsee kertomaan, miten hän kokee ne asiat, joista autisminkirjolaisuudesta selvästi hämmentyneet ns. normaalit haastattelijat kyselevät varsin "nenttimäisiä" kysymyksiä. Mutta niinhän se aina menee. Ns. normaalit ihmiset kokevat olonsa jotenkin epävarmoiksi, kun vastassa on pienen "oudon" neurobiologisen vähemmistön edustaja, jonka ajattelu-, kokemis- ja puhumismaailma eroaa varsin paljon ns. normaalista enemmistöstä.

Sebastian selviytyy haastattelusta erinomaisesti. Onnittelut hänelle!

Tuo 9 minuutin haastattelu kertoo minusta "rivien välistä" mm. siitä, miten eri maailmassa ns. normaalit ihmiset elävät verrattuna meihin autismikirjolaisiin, joiden on muodostettava vaikeuksien kautta itsestämme toimiva kuva - eikä meille kelpaa se ajattelu, ne kysymykset, se puhetapa eikä se sosiaalisuuden ylikorostaminen, joka on ns. normaalille enemmistölle mitä tyypillisintä.

Miettikää, kaikki autismikirjolaiset, miten itse olisitte vastanneet noihin Sebastianille tehtyihin kysymyksiin! Ja jäikö jokin olennainen kysymys esittämättä, esim. se, ovatko kaikki asperger-ihmiset samanlaisia. Eivät ole! Ja sitä ei voi liikaa painottaa. Jokainen asperger-ihminen (jokainen autismikirjolainen) on yksilöllinen yksilö.

9

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiHuoliSurra
      • yliopistotTäynnä

        voivoi, mitäs ne Newtonit ja Einsteinit sit olikaan..


      • EiHuoliSurra

        Ei se ole älykkyyttä, jos on keskittynyt vain johonkin tiettyyn asiaan ja tietää siitä kaiken.


    • Emeritusassitoriksuppias
    • Medicineaspi
    • csasw

      Sebastian voi kerto vain omasta kokemuksestaan, Sebastianin aspergerius on hänen subjektiivinen kokemuksensa. Vaika olen lukenut kaikkia käsillä olevat assi kirjat, ja tavanntu usean, olen silti ainut itseni kaltainen assi jonka tunnen. Sama koskee ymmärtääkseni muitakin ihmisiä.

      Vaikak aspergerin voi diaknosisoisa, ja joitakin yhtymä kohtia löytyy monelta tia useilta, oat kaikki silti omanlaisiaan jo pelkästään luonteensa piirteen vuoksi. Jos olisin ekstrovertti olisin varmaan jo narun jatkona, mutat koska olen asberger, introvertti ja autismini on syvää, en edes huomaa vuosien ja viikkoejn vaihtumistan (näiltä osin olen siunattu).

    • Ymmärrettäväämongoliaa

      Csasw kirjoittaa mongolianmurteella. Hienoa csasw.

      • csasw

        Tai sitten sillä on vain elämää kovempi lukihäiriö ja vaikeuksia hahmottamisessa, se naurettava vammainen.


    • parempi.olla.vaan.yksin

      Aspergersynrooma muun muassa kuuluu aivojenkehityshäiriökehykseen. Yksilöllisyyttä esiintyy aina elinolokehyksen puitteissa.
      Omaa as-ominaisuuttani selittää syntymäni jälkeinen hapen påuute heikoiksi jääneiden hengityselinten kehittyminen.
      Köyhillä vanhemmillani ei ollut varaa viedä minua keskoskaapin tapaiseen hengityslaitteeseen.
      Elämäni kouluttamattomana miehenä on ollut vaikea. Halusin kuitenkin elää itsenäisesti. Joutui ottamaan työpaikkoja, joita monet eivät halunneet.

      Neurokirurgisesti diagnosoitujen ihmisten pitäisi pysyä erossa kaikenlaisista päihteistä. Sain oppia tämän kantapään kautta.

      Yksinäinen ihminen on niin helppo ja haastava kohde kaikenlaiselle pilkanteolle. En osaa vieläkään mitenkään puolustautua. Yhtään kuukautta elämästäni ei ole kulunut, ettenkö olisi jonkun parempiosaisen silmätikkuna.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe