X30 kisakauden kulut uudelle kuljettajalle

.....Hankintakulut............

Runko 4200€
Moottori 3000€
Varamoottori 2000€
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 500€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 1000€

...............Kisakulut...............
2xsliksisarja 400€
sadekumet 200€
Ilmoittautuminen 220
telttapaikka 200€
bensat 200€
syömiset to-pe-la-su 200€
majoitus 400€
Varaosat 400€
Kisamatkat 250€
muut 100€

......Kulut yhteensä............
Kisakulut 25720€ x 6 kisaa = 15420€
hankintakulut 12500€ + kisakulut 15420€ = 27920,0€

Kauden jälkeen hankintojen myyntihinta
runko 1400
moottorit 3500€
työkalut 400
muut 300
yht 5600

Menot 27920€ - tulot 5600€ = 22320€

Kauden kulut 22320€ eli kaksikymmentäkaksi tuhatta, kolmesataa kaksikymmentä euroa.
Ilmianna
Jaa

21 Vastausta


Oho kisakuluihin tulli näppivirhe, mutta lopputulos oli oikein.

Eli yksi kisa kustantaa 2570€ x 6 kisaa = 15420€
Ilmianna
Jaa
Tuossahan velat muuttuu saataviksi , hyvä pisnes ....,,
Ilmianna
Jaa
Aika lähelle liippaa. Taitaa laskelma olla kuitenkin alakanttiin. Toki voi säästää sieltä täältä ja ajaa seuraava kausi vanhoilla vehkeillä joten kulut pienenee
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Okei , paratiisi mosat ei siis unelmissa hajoa , tod näk. Kesän ajetun mosan myyntihinta on puhdas 0 , se on vaan lajin hinta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuohon pitää lisätä moottorin huoltokulut 1000e x 2 kauden aikana. Ja kolareihin menee kaudessa rahaa 1000-2500€.
Ilmianna
Jaa
oma putjetti 2ke per kisa sis kaikki. palkaksi saa pahan mielen, hermoromahduksen ja työt kärsii. syksyisin ajattelee aina että ei enää ikinä ja keväällä että jos vielä yks kausi.
Ilmianna
Jaa
Älä turhaan murehdi, X promottoori esittelee sulle pikapuolin laskentakaavan, jolla nuokin menot saat käännettyä pelkäksi säästöksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
kyllä ne hyvät puolet aina löytyy
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä kotonakin pitää syödä, joten ruokailukulut ei tohon kuulu. Me vedettiin viime kausi 16200€, johon sisältyi uusi runko ja kone. Ajettiin kaikki kisat + Nordic. Reissulöpöt tuli sponssina, joten niistä vähän lisää. Hiukan halvemmallakin siis pärjää.
Ilmianna
Jaa
Nuo on ihan järkyttäviä summia työläiselle. Jos tilistä pystyy laittamaan 500e syrjään kuukaudessa niin vuodessa saa säästettyä 6ke. Kolmen-neljän vuoden säästöt tiskiin että saa ajettua 6 kilpailua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
niinpä...ja tuohon lasketaan lisäksi treenimatkat+kulut, kisaviikonlopun edeltävät torstai-perjantai pois töistä, usein menee vielä seuraava maanantaikin, kuljetuskalusto pitääolla, jonkinlainen talli tai verstas autojen säilyttämiseksi ja korjaamiseen kisojen välillä+ se , että tuon kun kunnolla vetää läpi, mitään muuta ei ehdi tekemään...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja sitten ihmetellään että miksi kilpailuissa on kuljettaja määrät koko ajan laskussa....
Ilmianna
Jaa
Mitäs se Rotaxi mies täällä taas huutelee? Joko ostit uuden mallin pytyn tälle(kin) kesälle?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
tuolla hoonaamisella, mitä iame vaatii, tetarvitsette kaks pyttyä vuodessa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Viisi vuotta kilpailemista tekisi noin 100 tonttua? Taitaa meidän pikkumies tehdä tulevaisuudessa jotain muuta.
Ilmianna
Jaa
Runko 4200€
Moottori 3000€
Varamoottori 2000€
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 500€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 1000€

Noissa on kaikissa 50% liikaa.
Ei oo mikään pakko ostaa 600€ mittaria, 500€ ajopukua, laittaa tonnia työkaluihin, ostaa markkinoiden kalleinta runkoa, uusia moottoreita yms.
Kallis lajihan karting on mutta järkeä käyttämällä pärjää halvemmallakin.
Ja jos tarkoitus oli mollata x30 luokkaa niin saman tai enemmän maksaa muissakin luokissa ajaminen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, eihän mikään ole pakollista, mutta siinä on iloa, jos kalustossa antaa tasoitusta. Hanskalla ei kukaan paikkaa, jos kassa on tyhjä, näin se vaan on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
no, nämähän ovat tietysti karrikoituja, reilusti yläkanttiin annettuja hintoja...ja koskee vain pientä, aivan kärjessä ajavaa porukkaa...
aloittelevien on ihan turha murehtia tollasista kuluista, jos se poika/tyttö haluaa aloittaa ajamisen, ekat vuodet maksaa ehkä sen 1000-1500 vuosi, sis. kaluston hankinnan, jonka myymällä saa saman minkä itse maksoi...näin siis aloittaville hankinnat eivät ole tähtitieteellisiä kun käyttää järkeä...mitään ylärajaa ei ole...
mutta totta on, että vauhti maksaa, ts. mitä isompiin autoihin ja nopeampiin luokkiin menee ajamaan, sitä enenpi maksaa, ja varsisnkin, jos vain ne kärkisijat kiinnostavat, harrastaminen ei maksa kuin murto-osan aloittajan kustannuksista...
Ilmianna
Jaa
Runko 1800-3800€
Uusi moottori 3000€, käytetty 1800€
Varamoottori 2000€, 1800
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 180€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 500€
Ilmianna
Jaa
Omaksi iloksi voi ajaa vaikka kuluilla 10e/kesä, nyt puhutaan kilpailemisesta. Mistä karsit kuluja kun ilmoittautuminen, telttapaikka, kumet ja ratamaksut kisaan maksaa jo tonnin per kisa? Liftaa kisoihin, asuu teltassa metsässä, syö metsämarjoja, ajaa muiden vanhoilla kumeilla, runko ja moottori rakennettu roskiskamasta eikä treenaa ikinä? OTK:n runkoputki menee kolarissa täysin solmuun, mitä teet. Ostat uuden 1800 euroa. Tai moottorista kilahtaa alalaakeri ja veivi kurkkii kyljestä, pari donaa.

Tonnin setelit on kuin nenäliinoja kun niitä jaetaan sen enempää miettimättä sinne tänne.

Olet sijoittanut kaikki rahat ja ajan lajiin ja kenties saat palkinnoksi pokaalin ja kunniaa loppuvuodeksi. Seuraavana vuonna kukaan muista saavutuksia, ellet taas sijoita omaisuutta että voit ajaa kärjessä muovisesta pokaalista. Ihan hullua.
Ilmianna
Jaa
Ei kannata harrastaa moottoriurheilua jos ei on liitua. Mitä maksaa croskartilla ajo, jokkis kärkikahinoissa, v1600 rataa tai rallia sarja vuosi. Karting luokasta riippuen (isot autot) 2000e per kisa vähintäin oli mosa sit mikä tahansa. Jos mielensä siitä pahottaa että joskus tulee tekniikkamurheita, kannattaa tosi tarkkaan miettiä mitä harrastaa. Ei se jalkapallossakaan ole aina niin reilua. Vaikka kuinka poika/tyttö osaa pelata, niin ei pääse kilpaan kun ei ole valmentajan mieleen.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

X30 kisakauden kulut uudelle kuljettajalle

.....Hankintakulut............

Runko 4200€
Moottori 3000€
Varamoottori 2000€
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 500€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 1000€

...............Kisakulut...............
2xsliksisarja 400€
sadekumet 200€
Ilmoittautuminen 220
telttapaikka 200€
bensat 200€
syömiset to-pe-la-su 200€
majoitus 400€
Varaosat 400€
Kisamatkat 250€
muut 100€

......Kulut yhteensä............
Kisakulut 25720€ x 6 kisaa = 15420€
hankintakulut 12500€ + kisakulut 15420€ = 27920,0€

Kauden jälkeen hankintojen myyntihinta
runko 1400
moottorit 3500€
työkalut 400
muut 300
yht 5600

Menot 27920€ - tulot 5600€ = 22320€

Kauden kulut 22320€ eli kaksikymmentäkaksi tuhatta, kolmesataa kaksikymmentä euroa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta