.....Hankintakulut............
Runko 4200€
Moottori 3000€
Varamoottori 2000€
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 500€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 1000€
...............Kisakulut...............
2xsliksisarja 400€
sadekumet 200€
Ilmoittautuminen 220
telttapaikka 200€
bensat 200€
syömiset to-pe-la-su 200€
majoitus 400€
Varaosat 400€
Kisamatkat 250€
muut 100€
......Kulut yhteensä............
Kisakulut 25720€ x 6 kisaa = 15420€
hankintakulut 12500€ kisakulut 15420€ = 27920,0€
Kauden jälkeen hankintojen myyntihinta
runko 1400
moottorit 3500€
työkalut 400
muut 300
yht 5600
Menot 27920€ - tulot 5600€ = 22320€
Kauden kulut 22320€ eli kaksikymmentäkaksi tuhatta, kolmesataa kaksikymmentä euroa.
X30 kisakauden kulut uudelle kuljettajalle
33
2640
Vastaukset
- Teuvokakkarainen
Oho kisakuluihin tulli näppivirhe, mutta lopputulos oli oikein.
Eli yksi kisa kustantaa 2570€ x 6 kisaa = 15420€ - 35779
Tuossahan velat muuttuu saataviksi , hyvä pisnes ....,,
- ihanfiksu
Aika lähelle liippaa. Taitaa laskelma olla kuitenkin alakanttiin. Toki voi säästää sieltä täältä ja ajaa seuraava kausi vanhoilla vehkeillä joten kulut pienenee
- 55778888
Okei , paratiisi mosat ei siis unelmissa hajoa , tod näk. Kesän ajetun mosan myyntihinta on puhdas 0 , se on vaan lajin hinta
- varmaasia
Tuohon pitää lisätä moottorin huoltokulut 1000e x 2 kauden aikana. Ja kolareihin menee kaudessa rahaa 1000-2500€.
- elämäonhalpaa
oma putjetti 2ke per kisa sis kaikki. palkaksi saa pahan mielen, hermoromahduksen ja työt kärsii. syksyisin ajattelee aina että ei enää ikinä ja keväällä että jos vielä yks kausi.
- satanen100
Älä turhaan murehdi, X promottoori esittelee sulle pikapuolin laskentakaavan, jolla nuokin menot saat käännettyä pelkäksi säästöksi.
- 4557788
kyllä ne hyvät puolet aina löytyy
- Sepe717
Kyllä kotonakin pitää syödä, joten ruokailukulut ei tohon kuulu. Me vedettiin viime kausi 16200€, johon sisältyi uusi runko ja kone. Ajettiin kaikki kisat Nordic. Reissulöpöt tuli sponssina, joten niistä vähän lisää. Hiukan halvemmallakin siis pärjää.
- Markkojaeioo
Nuo on ihan järkyttäviä summia työläiselle. Jos tilistä pystyy laittamaan 500e syrjään kuukaudessa niin vuodessa saa säästettyä 6ke. Kolmen-neljän vuoden säästöt tiskiin että saa ajettua 6 kilpailua?
- 10vtakana
niinpä...ja tuohon lasketaan lisäksi treenimatkat kulut, kisaviikonlopun edeltävät torstai-perjantai pois töistä, usein menee vielä seuraava maanantaikin, kuljetuskalusto pitääolla, jonkinlainen talli tai verstas autojen säilyttämiseksi ja korjaamiseen kisojen välillä se , että tuon kun kunnolla vetää läpi, mitään muuta ei ehdi tekemään...
- diuduu
Ja sitten ihmetellään että miksi kilpailuissa on kuljettaja määrät koko ajan laskussa....
- MTisking
Mitäs se Rotaxi mies täällä taas huutelee? Joko ostit uuden mallin pytyn tälle(kin) kesälle?
- wå0er9t
tuolla hoonaamisella, mitä iame vaatii, tetarvitsette kaks pyttyä vuodessa...
- hyväjumala
Viisi vuotta kilpailemista tekisi noin 100 tonttua? Taitaa meidän pikkumies tehdä tulevaisuudessa jotain muuta.
- Hgthuff
Runko 4200€
Moottori 3000€
Varamoottori 2000€
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 500€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 1000€
Noissa on kaikissa 50% liikaa.
Ei oo mikään pakko ostaa 600€ mittaria, 500€ ajopukua, laittaa tonnia työkaluihin, ostaa markkinoiden kalleinta runkoa, uusia moottoreita yms.
Kallis lajihan karting on mutta järkeä käyttämällä pärjää halvemmallakin.
Ja jos tarkoitus oli mollata x30 luokkaa niin saman tai enemmän maksaa muissakin luokissa ajaminen.- Eiduunarinlapsille
Niin, eihän mikään ole pakollista, mutta siinä on iloa, jos kalustossa antaa tasoitusta. Hanskalla ei kukaan paikkaa, jos kassa on tyhjä, näin se vaan on.
- öodigfhdf
no, nämähän ovat tietysti karrikoituja, reilusti yläkanttiin annettuja hintoja...ja koskee vain pientä, aivan kärjessä ajavaa porukkaa...
aloittelevien on ihan turha murehtia tollasista kuluista, jos se poika/tyttö haluaa aloittaa ajamisen, ekat vuodet maksaa ehkä sen 1000-1500 vuosi, sis. kaluston hankinnan, jonka myymällä saa saman minkä itse maksoi...näin siis aloittaville hankinnat eivät ole tähtitieteellisiä kun käyttää järkeä...mitään ylärajaa ei ole...
mutta totta on, että vauhti maksaa, ts. mitä isompiin autoihin ja nopeampiin luokkiin menee ajamaan, sitä enenpi maksaa, ja varsisnkin, jos vain ne kärkisijat kiinnostavat, harrastaminen ei maksa kuin murto-osan aloittajan kustannuksista... - mistanuohinnattulee
Runko 1800-3800€
Uusi moottori 3000€, käytetty 1800€
Varamoottori 2000€, 1800
Mittari 600€
Kypärä 500€
Ajopuku 180€
muut ajovarusteet 300€
kahdet ylimääräiset vannesarjat 400€
Työkalut 500€ - kilikolikukkaronurin
Omaksi iloksi voi ajaa vaikka kuluilla 10e/kesä, nyt puhutaan kilpailemisesta. Mistä karsit kuluja kun ilmoittautuminen, telttapaikka, kumet ja ratamaksut kisaan maksaa jo tonnin per kisa? Liftaa kisoihin, asuu teltassa metsässä, syö metsämarjoja, ajaa muiden vanhoilla kumeilla, runko ja moottori rakennettu roskiskamasta eikä treenaa ikinä? OTK:n runkoputki menee kolarissa täysin solmuun, mitä teet. Ostat uuden 1800 euroa. Tai moottorista kilahtaa alalaakeri ja veivi kurkkii kyljestä, pari donaa.
Tonnin setelit on kuin nenäliinoja kun niitä jaetaan sen enempää miettimättä sinne tänne.
Olet sijoittanut kaikki rahat ja ajan lajiin ja kenties saat palkinnoksi pokaalin ja kunniaa loppuvuodeksi. Seuraavana vuonna kukaan muista saavutuksia, ellet taas sijoita omaisuutta että voit ajaa kärjessä muovisesta pokaalista. Ihan hullua. - Harrastajanääni
Ei kannata harrastaa moottoriurheilua jos ei on liitua. Mitä maksaa croskartilla ajo, jokkis kärkikahinoissa, v1600 rataa tai rallia sarja vuosi. Karting luokasta riippuen (isot autot) 2000e per kisa vähintäin oli mosa sit mikä tahansa. Jos mielensä siitä pahottaa että joskus tulee tekniikkamurheita, kannattaa tosi tarkkaan miettiä mitä harrastaa. Ei se jalkapallossakaan ole aina niin reilua. Vaikka kuinka poika/tyttö osaa pelata, niin ei pääse kilpaan kun ei ole valmentajan mieleen.
- KallistaOnKarting
•Kisa runko 4500€
•Vara kisa runko 4500€
•Treeni runko 3000-4500€
•Jäärata runko 1500-3000€
•Kisa moottori 2000-3500€
•Vara kisa moottori 2000-3500€
•Treeni moottori 1500-3000€
•Jäärata moottori 1000-2500€
•Kypärä 600€
•Kypärään visiiri 125€
•Kypärään spoilerit 100-200€
•Kypärään kypärämaalaus 600€
•Sadekelin kypärä 400-600€
•Sadekelin kypärään keltainen visiiri 125€
•Sadekelin kypärään spoilerit 100-200€
•Sadekelin kypärään hyrrä 60-100€
•Sadekelin kypärään kypärämaalaus 300€
•Ajohaalari 200-500€
•Sadekelin ajohaalari 100€
•Niskatuki 200-600€
•Ajokengät 80-200€
•Sadekelin ajokengät 60-100€
•Ajohanskat 60-150€
•Sadekelin ajohanskat 80-150€
•Kypärähuppu 20-100€
•Sukat 20-80€
•Paita 30-100€
•Housut 60-150€
•Kypärä pussukka kuivankelin kypärälle 60-150€
•Sadekelin kypärälle pussukka 60-150€
•Ainakin 2 varavisiiriä 1 hinta noin 80-150€
•Raidetankoja 2 kappaletta varalle 40-100€
•Mittari 500-600€
•Jalkastoppari 50-120€
•Kippaava varikkokärry 300-600€
•2 varapakoputkea noin 1 kappale 80-200€
•Työkalut 500-1000€
•Renkaat kesälle 1000€ suunnilleen
•Kylkiliivit 50-200€
•Sadekelin renkaita 1sarja on suunnilleen 200€ ja niitä kesässä tarvitsee useamman
•Syömiset to,pe,la ja su 200€
•Ilmoittautuminen yhteen kisaan 220€
•Telttapaikka 150-200€
•Majoitus 200-300€
•Bensat 200€
•Matkat 200€
•Varaosat 400€
•Muut 100-1000€ - Tasapuolistako
Jos kauppiaat katsoo, että kuskilla on kykyjä, runkojen hinnat alkaa 2:lla... Joka merkki, myös vihreä.
Samaan pätee tietysti moisiin, nokkimisjärjestyksessä tiimimosat... Pelkällä pakalla ei tule ykköspyssyjä, kuskilla pitää olla käsiäkin, sen verran nuo kaikki tiimipyörittäjät on kilpailuhenkinen. - mievaanmaalta
tosta puuttuu vielä yksi iso kuluerä TREENAMINEN!!!!!
kyl kaikki osaa kisata ja ajaa rataa ympäri, mut jos sen venepaikan monacoon tahtoo, niin se vaatii reenii, reenii, reenii, reenii, reenii. sekä kuskille että huoltajalle.
pitää tietää rungon säädöt uusille renkaille, kuin koko päivän ajetuillekin. pitää osata reagoida pieniinkin muutoksiin radalla, kuin radalla.
perus ohje oli jossain suurin piirtein näin jos harrastat, niin muutama tunti viikossa riittää.
jos haluut pärjätä kansallisella tasolla pitää reenata kisojen ulkopuolella
jos haluut pärjätä kansain välisesti pitää reenata 20-30h viikossa
jos haluut olla maailman parhaimmistoa, niin pitää reenata yli 40h viikossa
ja nää reenit ei oo pelkkää ajamista vaan lenkkeilyä, sali jumppaa ym. ym. ja vuodet ympäri
jokainen voi laskee tuosta.
mut toisaalta jos on varaa antaa lapselle näin hieno harrastus, niin ei sitä euroja laske. tämä ei kuitenkaan vielä ole se kallein harrastus. joten mun mielestä tyhmää elvistellä.
Joka urheilussa kulut nousee tavoitteen mukaan.
Kansainväliseen tasoon tähtäävä yleisurheilijakin kuluttaa reilusti yli duunariperheen vuositulojen verran valuuttaa ja ennen menestystä. - huonomaku
Onko Suomessa ensivuonna (2019) mahdollisuus ajaa enää muita kisoja kuin näitä X30?
Ei oikein innosta...enää- hyvämaku
Onhan niitä, mutta taso on matalampi. Ehkä teille sopiva.
Lunta tulee tupaa kun lähdetään ajamaan pokaalisijoista ja kyvyt ei riitä kuitenkaan kun 30 ynnämuut. Siinä alkaa kuskin ja iskän alahuuli väristä kun unelma ei kohtaa realiteettia. Tai siirtykää Croskartiin, sopis varmaan paremmin.
Todellisuudessa, kun poistaa kaiken v---lun tuosta ylhältä, onhan se häntäsijoilla ajaminen erilaista kuin nuo, joka ajaa kärjessä ja pääsee maaliin ilman kolareita. Nekin on vaan tahkonnut sen tiensä sieltä perärivistä eturiviin monen kolarin ja pettymyksen kautta. Leukaa rintaan......! - Anonyymi
Rotax Max Challenge
Iame Series
Sm
Sjm
Noita ajetaan suomessa ja sitten yksi MM-kisa täälläkin tänävuonna ja sitten voit tietysti ajaa Cuppikisojakin.
- Anonyymi
Unohtamatta XON sarjaa, jossa on kovaa kisaa ihan pikkurahalla. Vielä kun TAG Suomensarjan pistäisivät uudestaan käyntiin. Parhain sarja ikinä!!!
- Anonyymi
tuo fossiilisarjan edullisuus ei ihan pidä paikkaansa...kärkikuskit panostavat ihan sairaasti koneisiin ja testaamiseen, paljon enempi kuin monessa muussa sarjassa...sitä voi ajaa myös edullisesti mutta niin voi muitakin sarjoja...xonissa se vauhti vasta maksaakin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuo fossiilisarjan edullisuus ei ihan pidä paikkaansa...kärkikuskit panostavat ihan sairaasti koneisiin ja testaamiseen, paljon enempi kuin monessa muussa sarjassa...sitä voi ajaa myös edullisesti mutta niin voi muitakin sarjoja...xonissa se vauhti vasta maksaakin...
ps. tagin sarja oli hyvä...paitsi renkaat...siihen kun saisi vaikka valkoiset vegat, ni sitten olisi edullista kisaamista, maxxis-ei kestä mitään muuta kuin jollain rokilla ajamista, varsinkin kun vihdin asvaltti on ihan loppu...nyt jossinne saadaan uusi pinta, tilanne voi olla eri...
- Anonyymi
Miten valkonen Vega voisi kestää pidemmälle, kun edes Vihree ei yltänyt yhtä pitkälle kun Maxxiksen SLR? Jaa, ehkä vika oli sinussa tai säädöissä jos ei kestäneet. Yleisin moka oli laittaa vähänkään yli 0.58:n kylmäpaineet. Kuulemma kärkiheput veti vieläkin matalammilla. Oma kokemukseni oli ettei gummia saannut kuumentaa liikaa tuoreena ekassa kisassa. Tokassa pysty vetään jo "sikana".
- Anonyymi
valkoinen kestää vihreää paremmin kulutusta ehkä siksi, että se on kovempi rengas...
- Anonyymi
Tarkistappa ny vielä kerran Vegan sivuilta miten päin se meni:
http://www.vegatyres.com/en/tyres/cik-fia-homologated/item/xm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220