Miten päästä eroon stressistä?

stressaaaja

Olen 30v pian 3 vuotiaan pojan äiti. Mulla on ollut stressiä jo pitemmän aikaa (vuosia) ja vasta nyt olen alkanut tilanteen tajuta, kun oireita on jo pitempi lista; niskojen, kallonpohjan ja hartioiden jatkuvat jumit, oudot sydämenlyönnit, hikoilu, päänsäryt, hampaiden yhteenpureminen, vatsakivut, raivokohtaukset, väsymys ja mielialanvaihtelut... Lääkäri totesi jännitysniskan ja stressin ja määräsi lihasrelaksanttia ja särkylääkettä sekä sain lähetteen fysioterapeutille. Ongelmana on etten tiedä mistä tämä stressi tulee ja miten siitä pääsee eroon. Olen vielä kotihoidontuella puolisen vuotta, joten mitään töihin liittyvää tämä ei ole. Meillä on välillä rankkaa arki kun poika on todella vilkas, mutta mitään muuta stressin aihetta en keksi. Olen aina ollut kyllä stressiherkkä luonteeltani ja pyörittelen mielessäni asioita menneisyydestä ja tulevasta. Elämänmuutosta olen tehnyt pikkuhiljaa jo useamman vuoden ajan; alkoholi on jäänyt melko vähiin, ruokavalio on terveellinen ja säännöllisemmän liikunnan aloitin vuoden alusta. Mikään ei tunnu auttavan. Olen myös viimeisimpänä alkanut meditoimaan ja tekemään hengitysharjoitteita. Nukun 7-10h yössä (toki yöherätyksiä on) ja käyn omissa harrastuksissani, joten omaa aikaakin saan. Pelkään että stressi on jo kestänyt niin pitkään etten sitä saa omin avuin pois.. en edes muista millaista on elämä kun ei tartte stressata. :/

4

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheutunut

      Kertomasi perusteella ajattelen stressisi johtuvan jatkuvasta huolehtimisesta. Meditointi on hyvä keino, siinä keskitytään tässä ja nyt hetkeen, ei tulevaisuudesta huolehtimiseen.

      • Älli.tälli

        Ja lisäksi: kun lopetat täällä trollaamiseen, nukut 24/7 hyvällä omallatunnolla.


    • rapsuta

      Koirien rapsuttaminen vähentää stressiä ja nostaa hyvän mielen hormonia Amerikan tutkimusten mukaan:
      https://www.naturalnews.com/2018-07-24-dogs-as-college-therapists-are-on-the-rise-in-north-america-study-finds-they-help-stressed-out-students-feel-better.html
      Aikaisemmissa tutkimuksissa koira on todettu parhaaksi terapeutiksi sosio-emotionaalisiin ongemiin, koira tunnistaa kilpirauhassairaudet, koiran sylki parantaa ihmisen immuniteettiä ja desinfioi haavat paremmin kuin apteekin desinfiointivalmisteet.

      Jos et osta omaa koiraa, rapsuttele ohikulkiessasi muiden koiria.

    • näistäjosapua

      Eläinvideot, joku sarja jota tuijottaa (ei väkivaltaa tms liikaa), yoga nidra-harjoitteet youtubesta, piikkimatto (ei sovellu jos verenpainetauti tai sydänsairas), metsässä oleilu (nyt voi mennä vaikka poimimaan mustikkaa!) Nämä olen todennut itselleni hyväksi!

      Sekä mahdollisesti lasta välillä katsomaan joku, jos ei katso yleensä, että saat aikaa lähteä vaikka sinne metsään tarvittaessa. Tsemppiä! Harvoin se stressi lähtee _kokonaan_ pois, mutta sen kanssa voi opetella elämään ja jopa välillä nauraa sille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2695
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2022
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1134
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      992
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      930
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      822
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      724
    Aihe