Neuropsykologiset testit ongelmana

AttentionDeficit

Itselleni neuropsykologiset testit osoittautuivat ongelmaksi. Jos olet matemaattisesti lahjakas ja omaat hyvät kognitiiviset kyvyt, eli työmuisti toimii (pystyt toistamaan heti perään sinulle lueteltuja 6-8 numeron sarjoja) ja päättelykykysi on normaali (kuviopäättelytestit ns. ÄO-testit sujuvat ongelmitta), niin ainakaan julkisella puolella tuskin annetaan diagnoosia. Omalla kohdallani diagnoosi kaatui juuri tuohon testiin, vaikka muuten kärsin jatkuvista keskittymisvaikeuksista. Mielestäni tämä on kyseenalaista, enkä usko, että ADHD tarkoittaa automaattisesti oppimisvaikeuksia.

Elämäntilanteestani lyhyesti; ikä 27, koulut jääneet kesken, ensin useita lyhyitä työsuhteita, nyttemmin pidempään työttömänä, kahdesti tullut häätö, ulosotossa velkaa, ei pahoja päihdeongelmia, mutta sosiaalisesti melko syrjäytynyt. Psykiatrien mielestä syy jatkuvaan alisuoritumiseen on elämän kestänyt masennus (lääkkeitä on vuosien mittaan kokeiltu; lukuisat masennuslääkkeet, neuroleptit, bentsot, unilääkkeet, beta-salpaajat jne. jne.) Tämä "masennus" ei ole kuitenkaan parantunut.

Lainaus sivulta: https://www.adhd-tietoa.fi/mikae-adhd-on/adhdn-diagnosointi/aikuisten-diagnosointi/
Tutkimukseen tulee kuulua myös neuropsykologinen testi. Sen avulla voidaan esimerkiksi saada selville tyypillinen, joskaan ei ADHD:lle yksinomainen, epätasainen lahjakkuusprofiili eli suhteellisen heikko tulos testiosioissa, jotka mittaavat keskittymiskykyä ja työmuistia (aritmetiikka, lukujen toisto ja koodaus).

http://karkia.me/adhd/#testi
Aikuisten ADHD kyselytestistä saan pisteet 92 (1-100).
Seuraavien kohtien en oikein kokenut kuvaavan itseäni;
Pääni sisällä tuntuu olevan paljon häiriöitä ja kolinaa,
Aivoni ovat kuin televisio, jossa kaikki kanavat ovat yhtä aikaa päällä,
Keskustelussa, aloitan vastaamaan kysymyksiin ennen kuin kysymys on kunnolla asetettu loppuun.

16

6707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AttentionDeficit

      Tarkemmin vielä oireistani, jos kiinnostaa:

      Itselläni ADHD ei ole ilmennyt suurina oppimisvaikeuksina, vaan olen aina pitänyt luonnontieteistä ja matikasta ja ollut kiinnostunut monista kouluaineista, muistini on melko hyvä. Lukiota käydessäni sain kiitettäviä arvosanoja monista aineista (mm. matikka, englanti, biologia, filosofia). ADHD ilmenee itselläni vakavina puutteina oman toimintani ohjaamisessa ja keskittymisessä tahdonalaisesti (joudun odottamaan sopivia hetkiä, jolloin kykenen keskittymään ja kyky keskittyä epäkiinnostaviin asioihin on heikentynyttä ja vaatii jatkuvaa ponnistelua).

      Kärsin impulsiivisuudesta, kuten tunteidenhallinnan ongelmista, jatkuvista mielialan vaihteluista, tahdittomuudesta sosiaalisessa kanssakäymisessä, liiallisesta innostumisesta/ jatkuvasta uusien asioiden aloittamisesta.
      Tarkkaavaisuuden kanssa minulla ei ole yhtä paljon ongelmia. Tarkkaavaisuusongelmat haittaavat lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, joissa en ehkä kykene kiinnittämään huomiota kaikkiin tarvittaviin asioihin. Pystyn kyllä keskittymään yhden ihmisen puheeseen, varsinkin jos on katsekontakti (toisen puhe aiheuttaa omien ajatusten harhautumista, ja keskittymistä usein vaikea pitää toisen puheessa, vaikkei se näy helposti ulospäin).

      Käytännössä tästä kaikesta on seurannut, etten kykene kunnolla organisoimaan ja priorisoimaan asioitani. Tavarat hukassa ja epäjärjestyksessä. Rahankäyttö on vaikeaa, aikataulut hukassa, aikaa on aina liian vähän, jatkuva myöhästely. Omissa ajatuksissa haahuilua ja aikaansaamattomuutta. Aloitan paljon asioita, mutta jäävät kesken, keskittyminen siirtyy toisaalle, tylsistymisen tunteita jne.

      Lapsena olin tyyppillisen hyperaktiivinen; ruokapöydässä en pysynyt paikallaan, kädet ja jalat hakkaa pöytää, jatkuvaa ääntelyä, koulussa puututtiin häiritsevään käytökseen tunneilla, levottomuutta ja kiljuen juoksemista käytävillä. Ennen kouluikää jatkuvaa yökastelua. Olin helposti ärsyyntyvä, purin ja löin herkästi; impulsiivista käytöstä. Ala-asteen opettajan antamalla erityishuomiolla ja muilla järjestelyillä selvisin ok arvosanoilla. Käynnit perheveuvolassa ja psykologiset tutkimukset päätyivät selittämään käytökseni perheongelmilla.

    • EppuInnovaatio

      Hienoa, ole lahjakas ja älykäs ihminen. Me kaikki olemme erilaisia ja saamme nauttia toistemme erilaisuudesta.

      Sinutkin on lääkitty masennuslääkkeillä j muilla erilaisuutesi takia. Näin on käynyt monille. Lääkkeillä on suuremmat haitat kuin hyödyt monissa tapauksissa. Masennuslääkkeiden ja psykoosilääkkeiden haitat tuntuu päässä kolinoina, leiskahduksin jne. saavat ihmisen voimaan huonosti, mikäli niitä ei oikeasti tarvitse. Myöskin alkon käyttö saa paljon haittaa aikaan.

      Se vaan täällä maailmassa ihmetyttää, niin kaikki halutaan saada tasapaksuksi massaksi eli luonneominaisuudet lääkitsemällä pois ihmisistä. Tiedätkö, aikoinaan ja taitaa olla vieläkin joissain psykologian oppikirjoissa Temperamenttioppi. Siinä kerrotaan erilaisista temperamenttityypeistä eli siinä kerrotaan, kuinka paljon erilaisia ihmistyyppejä, luonnetyyppejä on olemassa ja sitten ne välimuodot. ADHD- diagnoosi on hyvin harvinainen oikeesti. Todellinen ADHD näkyy sitten jo kaikkialle ja kuulu myöskin, mutta siitä kärsii ihminen itse ja myöskin ympäristö.

      ADHD- diagnoosi annetaan monille liian helposti ja lasketaan sitten niitä pisteitä että kenet lääkitään. Lapset varsinkin poikalapset ovat hyvinkin vilkkaita, mutta kaikille vilkkaille pitäisi ideoida jokin harrastus, joka nimenomaan soveltuu heidän temperamenttiinsa. Joki urheilulaji ym. Oisko rumpujen soitto hyvä juttu?

      Maailma on muuttunut lääkekeskeiseksi.

      ADHD- lääke o amfetamiinijohdannainen, joka lisää psykoottisuuta, lisää aktiivisuutta ym.

      Amfetamiinijohdannaista ei oikeesti saisi lapsille edes määrätä. Miten on sitten aikuisten kanssa?Ja auttavatko ne lääkkeet sitten oikeesti?

    • EppuInnovaatio

      Päähän kohdistuneet kolhut jättävät jälkensä. Yksikin isku päähän riittää.

    • tutkimustulos
    • Tsemiävaan

      AD(H)D ei takaa sitä, että sen omaavalla henkilöllä olisi oppimisvaikeuksia. Itse pärjäsin koulussa aina hyvin, joka on ehkä yksi niistä syistä miksi kukaan ei ongelmiani huomannut.

      Mitä neuropsykologisiin testeihin ja niiden luotettavuuteen tulee, niin kyllä se add diagnoosi ainakin minulle löytyi sitä kautta, vaikka mensan päättelytestistä tulokseksi tulikin yli 120. Julkiselta puolelta en edes koittanut, vaan menin suosiolla yksityiselle joka on erikoistunut aikuisten tarkkaavaisuushäiriöihin.

    • Älkäädiagnosoikoitseänne

      Jos neuropsykologiset testit osoittavat ettei sinulla ole sitten sinulla ei ole. Ei kannata väkisin saada diagnoosia sairaudesta jotai ei
      ole.
      Adhd lääkitykset eivät edes auta ilmamän todellista sairautta.
      Jos haluat adhd diagnoosin joka on tarkkaavaisuus häiriö silloin tulisi myös olla ongelmia tarkkaavaisuudessa.
      (Toivottavasti en kuulosta vihaiselta sillä en tarkoita tätä pahalla)

      • adod

    • jklop

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Amfetamiini

      Amfetamiinin vaikutukset alkavat parista minuutista eteenpäin aineen nauttimisen jälkeen. Yhden annoksen vaikutus kestää useita tunteja.[2] Amfetamiini kohottaa mielialaa, vähentää ruokahalua, aiheuttaa tarmokkuuden ja vireyden tunnetta sekä estää väsymyksen ja ikävystyneisyyden aiheuttamaa suorituskyvyn alenemista. Pieninä annoksina amfetamiini parantaa muistia, keskittymisykyä ja suorituskykyä.[7][8] Suurina annoksina se aiheuttaa tuskaisuutta ja ärtyisyyttä.

      https://www.radionova.fi/uutiset/ajankohtaista/a-93354

      Amerikkalaiset opiskelijat ovat huomanneet, että ADHD:sta kärsiville tarkoitettu reseptilääke Adderall ja Ritalin auttavat myös opintoihin keskittymisessä.

      Opiskelijoiden mukaan lääkettä on helppo saada ja sitä käyttäen pystyy valvomaan ja keskittymään läksyihin. Asiaa on tutkittu Kentuckyn yliopistossa. Siellä lääkkeeseen on turvautunut liki kolmasosa oppilaista. He suhtautuvat Adderallin käyttöön kevyesti, mutta todellisuudessa lääke on riippuvuutta aiheuttava amfetamiinijohdannainen.

      Yliopistojen syyslukukausi on käynnistymässä Yhdysvalloissa. Koska kilpailu stipendeistä ja arvosanoista on kovaa, osa opiskelijoista on ryhtynyt ottamaan tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö -lääkkeitä opiskelujensa tehostamiseksi.

    • Hei!

      Olen 32v kohtuullisen hyvin menestynyt mies, joka on epäillyt sairastavansa ADHD:tä noin 10v ajan kun asia alkoi nousta enemmän esille. 10v sitten kun otin asian esille lääkäkärin kanssa minut tyrmättiin heti perusteluina se, että olin pärjännyt liian hyvin. (Lukio käytynä, vuosi armeijassa alikersanttina ja sillä hetkellä opiskelin ammattikorkeakoulussa)

      Aikajana asian suhteen on tainnut mennä niin, että kun olin lapsi koko sairautta ei edes tunnettu sen jälkeen noin 10v sitten sairautta pidettiin pelkästään alisuoriutujien ja ns. älyllisesti tyhmien ihmisten sairautena. olen yrittänyt tutkituttaa asiaa myös tämän jälkeen, mutta en löytänyt lääkäriä kuka olisi ollut tarpeeksi kiinnostunut tutkimaan asiaa / ottamaan minua vakavasti. Minut leimattiin aina masentuneeksi. Kokeilinkin useampaa eri masennuslääkettä (melkein kaikkia mahdollisia) ja ne pistivät pääni vaan enemmän sekaisin niin kokeilut loppuivat lyhyeen. Enää en koskaan sekaannu mihinkään SSRi tai SNRI lääkkeisiiin, koska en usko että ne toimivat ainakaan minulla.

      Olin varma omasta ADHD:stäni, koska sain satunnaisesti kavereilta Concertaa kokeiluun ja se vaikutti minuun välittömästi ja rauhoitti oireitani.

      Asia nousi taas uudelleen esille pari kuukautta sitten kun parisuhdeongelmat, riidat sukulaisten ja kavereiden kanssa ja työstressi nostivat ADHD oireeni todella pahoiksi. Päätin lähteä hakemaan apua yksityiseltä puolelta vaikka tiesin sen tulevan kalliiksi, mutta jotain oli tehtävä.

      Myös eri lehtiartikkelit menestyneistä aikuisista joilla oli todettu ADHD sai minut vakuuttumaan, että kyseessä ei ole pelkästään tyhmien ihmisten sairaudesta.

      Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen lpsykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

      Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

      Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

      Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

      Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

      Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

      Annan mielelläni lisää tietoa ja vertaistukea jos se kiinnostaa jotakuta ja haluan auttaa mielelläni muita ketkä epäilevät sairastavansa ADHD:tä

      Uskon, että minun kohdallani asian ratkaisi läheisteni antamat vakuuttavat lausunnot käytöksestäni.

      Koko tutkimus on tullut maksamaan minulle:

      Ensimmäinen käynti yksi tunti 200e
      Toinen käynti 200e
      Kolmas tuleva käynti 200e

      600e on paljon rahaa, mutta jos saan sillä lääkityksen ja häiriökäyttäytymiseni ja elämäni parempaan suuntaan koen sen olevan tuon summan arvoista.

      Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse: [email protected] ja jos juttuseura ja vertaistuki kiinnostaa voin keskustella asiasta myös whatsapissa.

    • HeihoiAapee

      ADHD ei monasti esiinny ns puhtaasti, vaan siihen liittyy enemmän tai vähemmän Asperger -piirteitä. (Ja päinvastoin).

      Psykiatriassa painotetaan psyyken "sairauksia"; sinulla todennäköisesti masennus on seurausta alisuoriutumisesta, mikä on varsin loogista, koska sinullahan olisi potentiaalia haastaviin opintoihin ja mielekkääseen ammattiin. Tuo vahva avaruudellisen hahmottamisen kyky on omiaan tukemaan ADHD -diagnoosia.

      Jos pääsisit asiantuntevan ( yksityisen) neurologin testauksiin, niin arvatenkin saisit tasokkaamman tuloksen. Maksusitoumusta esim voisit kysellä, mikäli sinulla ei ole varaa teettää tutkimuksia.

      Lääkityksen turvin voisit syventyä pitkäjänteisesti juuri sinua kiinnostavaan / kiinnostaviin opintoihin, ja tutkimustyökään ei olisi poissuljettu. Tuo opintojen keskeytteleminen aiheuttaa ahdistusta ja masennusta (ovat siis sekundääristä seurausta siitä kun varsinainen haitta jää näkemättä ja hoitamatta).

      Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Minut ohjattiin neuropsykologille joka 10 min keskustelun ja muutaman kyselyn kaavakkeen jälkeen sanoi etteii minulla ole ADHD:ta.
      Yritin vuosia myöhemmin uudelleen asiantuntijan kehotuksesta. Terveyskeskuslääkärin näytöltä luin am.neuropsykologin kirjoittaman lausunnon "X:lle on tehty laajat neurologiset testit, jotka osoittavat kliinisesti ettei hänellä voi olla ADHD:ta". Olen yrittänyt saada tuosta lausunnosta itselleni kirjallista kopiota, mutta se on osoittautunut mahdottomaksi. On lähetetty avautumattomia linkkejä tekstiviestinä, emailina, viivytelty, viivytelty ja lopulta olen saanaut aina jokun toisen paperin.
      Olen valiitanut aluehallinvittuvirastolle, potilasasiamieshuoralle ja thl:lle.
      Jos joudun onnettomuuteen tai saan kohtauksen en suostu ottamaan apua vastaan jos vain olen kykene vähäänkään kieltäytymään.
      toivottavasti saatte koronan ja vammaudutte loppuiäksenne.

      Kiitos.

      Mies Tampereelta

      • Anonyymi

        Ja valmiiksi vastauksia tuleviin (?) kommentteihin.

        Minulle ei ole koskaan tehty laajoja neurologisia testejä. Tiedän mitä se tarkoittaa, tunnen ihmisiä jotka ovat käyneet koko ruljanssin läpi.

        Neurologista on turha kommentoida koska olen tavannut vain neuropsykologin (psykologian lisensiaatti).


    • Anonyymi

      Minulla on hyvä päättelykyky ja älykkyystesteissä pärjään. Sanalliset tehtävät ovat helompia kuin matemaattiset ja muistinikin pelaa ok. Silti neuropsykologi kirjoitti lausunnon, jossa epäillään vahvasti ADHD:ta ja suositteli jatkotutkimuksia.
      Suoriuduin ihan hyvin, koska harrastan pulmatehtäviä ja olen harjoitellut muistisääntöjä. Tykkkään älykkyystesteistä ja silloin kykenen keskittymään. Luon sanapareista visuaalisia kaavoja ja neuropsykologi kysyikin tehtävien jälkeen, mitä strategiaa käytän. Osaava neuropsykologi myös ymmärtää, että vireystila vaihtelee ja mieleisten tehtävien tekeminen on helppoa. Yhden käynnin perusteella ei voi tyrmätä potilaan ADHD- epäilyjä hyvän testituloksen takia.
      Jos mitenkään mahdollista, kannattaa käyttää yksityistä. AIna kunnallisella puolella ei ole pätevää henkilökuntaa. Minä olin onnekas.
      Toivottavsti tilanteesi on nyt parempi!

    • Anonyymi

      Tässä tulee hyvin esiin iso väärinymmärrys lääketieteen keskuudessa ADHD:n kohdalla. Parhaiten mielestäni tätä kuvaa tämä loogisen päättelyketjun selkeä virhe:

      1. ADHD ei tutkitusti vaikuta älykkyyteen
      2. älykkyys vaikuttaa koulumenestykseen (etenkin mahdollista kompensoida)
      3. koulumenestys vaikuttaa ADHD-diagnoosiin

      Tässähän on selvä paradoksi. Ei ole mahdollista, että ADHD:n on pakko vaikuttaa koulumenestykseen, jos ei vaikuta älykkyyteen, koska älykkyys vaikuttaa koulumenestykseen. Tämän vuoksi keskiarvon katsominen on mielestäni TÄYSIN turhaa. Sitä voi kompensoida älykkyydellä, vahvalla tukirakenteella ja harmillista kyllä myös persoonallisuudella/kohteliaisuudella. Sen sijaan pitäisi katsoa, että onko henkilöllä aineita, joissa on pärjännyt jostain syystä poikkeuksellisen huonosti, vaikka muuten näyttäisi pärjäävän hyvin. Tällainen ei-kiinnostavien aineiden alisuorittaminen on hyvin tyypillistä ihmisillä, joilla on ADHD.

    • Anonyymi

      Pääseekö koulun terveyden hoitajan kautta adhd testeihin? Tietääkö joku

    • Anonyymi

      ADHD ei määrittele sinua, mutta se voi vaikuttaa elämääsi. Tee ADHD-testi ja aloita matka kohti parempaa itsetuntemusta: https://adhdtesti.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe