Miten lukea pääsykokeeseen/kokeeseen

pääsykoe

Kirjoitetaan vinkkejä miten lukea pääsykokeisiin. Kerro miten luet/luit.

Tässä minun vinkkini, jos kyseessä esim historian pääsykoe.

1. Ota selvää pääsykoe materiaalista/kirjoista(esim lukion hissa pääsykoekirja)
2. Selaile kirja(lukion kirjat) nopeasti läpi, luet vain otsikkoja ja sieltä täältä kuvatekstejä, korostettuja sanoja
3. Voit selailla toisen kerran, luet sisällysluettelon tarkemmin. Jos ääneen puhuminen auttaa voit ääneen sanoa itsellesi kirjan pääaiheet.
4. Seuraavaksi katsot mikä sinua eniten kiinnostaa kirjassa ja luet siitä ja taas selailet mutta luet pieniä pätkiä ja ku menee tylsäksi hyppäät seuraavaan mielenkiintoisempaan tekstikohtaan. (älä pänttää vielä)
5. Ota jokin luku ja lue se ensin kevyesti kokonaan läpi( älä pänttää), äläkä murehdi jos asiat ei jää mieleen(kokeile ääneen lukemista) voit lukea kevyesti vaikka pariin kertaan.
6. Aloita luku alusta ja katso millaisiin pätkiin/jaksoihin luku on jaettu (esim otsikko teksti väliotsikko). Luet yhden pätkän ajatuksen kanssa( voit lukea usempaan kertaan) Pohdi/tarkkaile mikä on ydin pointti/info mitä lukijalle koitetaan sanoa, voit kirjoittaa vihkoon avain lauseita ja avain sanoja. Käy luku näin tekstipätkä kerrallaan. Pätkien välillä pidä muutaman sekunnin tuumaustauko.
7. Pohdi koko lukua. Kiinnitä huomiota mm seuraaviin asioihin: tapahtumat/ilmiöt ja miten ne ovat syntyneet, kehittyneet ja mitä vaikutuksia niillä on ollut ihmisten elämään / valtioiden kehitykseen/maailman historian kehitykseen. (Millainen oli yhteiskunta, miten ihmiset ajattelivat miksi tuli muutos, mikä vaikutus ihmisten elämään, miten elämä muuttui?)
8. Unohda hauki on kala lukutekniikka. Lopuksi pänttäät, mutta opettele samalla pohtimaan, vertalemaan, selittämään (miksi, miten, mitä)
9. Lue,lue, lue!
10. EXTRA vinkit: Lue ääneen, mielessä, istuen, kotona, kahvilassa, kävele olohuoneen mattoa ympäri kirja kädessä, kuuntele audio kirjaa, katso historiallisia dokumentteja, selitä teksti ääneen itsellesi(joillekin auttaa liike muistamiseen, voit vaikka tanssahdella kotona ja ääneen höpöttää itsellesi mitä juuri luit) jne...

1

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikkenakuttaja

      Jos on reilusti aikaa, niin suosittelen käymään avoimen yliopiston kautta kyseisen oppiaineen perusopinnot. Paljon samoja asioita mitä yleensä pääsykokeissa kysytään jos pääsee sisään niin on perusopinnot jo pois alta. Sitten lukee sitä pääsykoekirjaa.

      Tämä ei toki päde kaikissa pääsykokeissa, mutta itse havaitsin politiikan tutkimuksen kohdalla asiasta olleen hyötyä (varsinkin kun pääsykoekirja oli myös yhden kurssin tentittävä kirja).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe