Siis miten kannattaa laittaa. Ei toki eksaktia tiedettä, mutta mikä olisi paras:
"Lorem ipsum lorem ipsum", hän sanoi.
"Lorem ipsum", toinen sanoi,
Vai:
- Lorem Ipsum, hän sanoi
- Lorem ipsum, toinen sanoi.
Jokin muu, mikä?
Miten merkitset repliikit tekstissä?
4
898
Vastaukset
- Eisitätiedä
Mielipidekysymys. Minua miellyttää eniten ”_” tai ranskalainen tyyli <<_>>.
Viivan kanssa tulee lukiessa sekaannuksia, jos kirjoittaja kirjoittaa näin:
-Hän ei ollut siellä. Lulu kääntyi Benin puoleen -hänellä oli kauluspaita päällä- ja kähisi: -Mennään pois.
Kannatan siis esimmäistä vaihtoehtoa. ”Helpompi erottaa repliikki”, sanon minä. - RunningToo
Minäkin pidän sitaattimerkeistä enemmän, niin lukija näkee heti, mihin asti repliikki kestää.
Esim:
- Koira pääsi karkuun, Henri kertoi meille. (Tässä jää epäselväksi jatkuuko repliikki vai onko pilkun jälkeen kyse johtolauseesta.)
"Koira pääsi karkuun, Henri kertoi meille." (Tämä on selvä.)
"Koira pääsi karkuun", Henri kertoi meille. (Tämäkin on selvä.) - Tattia
Minäkin lainausmerkein juuri tuon selkeyden takia.
- tyyliratkaisee
Mielestäni tyylisi ratkaisee. Jos tekstissäsi on paljon dialogia, niin minusta ranskalainen viiva on parempi.
Jos taas repliikkejä on harvakseltaan, ja niillä on ehkä jokin muukin merkitys kuin dialogin tuominen esiin, esim. vaikka päähenkilö huudahtaa itsekseen jotakin kesken pitkää kertovaa osuutta, niin silloin käyttäisin lainausmerkkejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2284917Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233600Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2712075Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,122013Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast411299Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611229Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1111025- 32833
- 61777
Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.98776