Moi!
Tällaista pohdistelen, että mikähän takilatyyppi voisi olla optimaalisin Saimaan vesistölle. Erona mereen on lähinnä sillat, joista korkeimmat toki tuon 24m, mutta aika monia reittejä rajoittaa 9-12m korkeuiset sillat. Jos venee pituus on noin 9m, niin normi sluuppitakila helposti 11-12m korkea.
Vaihtoehto em. perustakilalle voisi olla esim.
- kahvelipurje, jossa maston pää noin 8m korkeudessa
- helposti kallistettava masto
- joku kaksimastoinen ratkaisu, ketsi, jossa pidempi masto 9m ja lyhyempi 8m.
Muistelen myös törmänneeni joskus sellaiseen takilaan, jossa on ikäänkuin melkein pystyyn nostettu kahvelipuomi, jolloin ulkonäkö on lähellä sluuppia? mahtaako joku muistaa tällaisen nimen?
Mikä hyvä takila Saimaalle?
53
4806
Vastaukset
- Daphnen_vanavedessä
Löytyikin oman muistini kätköistä tuo takilatyyppi: Gunter-takila. Enemmän käytössä jolllissa, mutta tässä joku ideoinut sellaisen isompaan veneeseen.
http://yachtcreative.com/upload/tarian ombak/maduera6.jpg - adfs43
"Erona mereen on lähinnä sillat"
Erona mereen on matala aallonkorkeus ja erittäin kapeat väylät. - mastonkaato
Paras ratkaisu on mastonkaatojärjestelmä. Niitä näkee järvialueella useammassakin veneessä. Madaltamalla mastoa tulee tinkineeksi selvästi purjehdusominaisuuksista.
- Daphnen_vanavedessä
Kieltämättä hyvä pointti. Jos mitoittaa maston vaikka 11,5m korkeaksi ja varustaa kaatosysteemillä, niin pääsee jo valtaosista silloista sellaisenaan ja ne muutamat sitten mastoa kallistamalla.
- SiintävilleSelille
Kyllä se purjehtiminen Saimaalla on lähinnä ns. touhuamista. Joillakin isoilla selillä voi hyvänä päivänä päästä lähelle oikeaa tunnelmaa.
Olen purjehtinut sekä Saimaalla että merellä, mutta mikään ei voita sitä vauhdin hurmaa minkä voi saada saariston ulkoväylällä merellä.
Saimaalla suurin ongelma ovat kapeat vesistöt ja ajoittain melko korkea maasto, joka saa tuulen pyörimään ikävästi.
Uusille ja mielenkiintoisille vesiväylille päästäkseen ainoa järkevä keino purjehtijalle on hankkia mastonkääntösysteemi.
Olen ”veneillyt” Heinäveden reitin ilman mastoa ja se oli kyllä maisemiltaan hieno kokemus.
Halusin vain kertoa, että et odota liikaa Saimaan purjedukselta. Jos kuitenkin olet kuin kotonasi kun purjehdit kelissä kuin kelissä Inkoo - Tammisaari välillä sitä sisintä väylää, sillä siinä on oiken hyvä vertailukohde.- Daphnen_vanavedessä
Olen kyllä kovin eri mieltä. Toki Saimaa poikkeaa paljon merestä, mutta sokkeloisuudestaan huolimatta (tai ehkä juuri sen takia) on varsin mielenkiintoinen koluttava. Pieniä paikkoja upeita luonnonsatamia on paljon. Moniin kaupunkeihin pääsee myös melkein keskustaan veneellä.
Jos alueella veneilee liian isolla veneellä, niin on pääosin tuon (24m korkean) syväväylän vanki, mutta jos pystyy laskemaan/kääntämään maston alle 9m, niin avautuu jo ihan toisenlaiset vesistöt. Se tykkääkö sitten avomerestä tai sokkeloisesta saaristosta on enemmän jo mielipideasia. - SiintävilleSelille
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
Olen kyllä kovin eri mieltä. Toki Saimaa poikkeaa paljon merestä, mutta sokkeloisuudestaan huolimatta (tai ehkä juuri sen takia) on varsin mielenkiintoinen koluttava. Pieniä paikkoja upeita luonnonsatamia on paljon. Moniin kaupunkeihin pääsee myös melkein keskustaan veneellä.
Jos alueella veneilee liian isolla veneellä, niin on pääosin tuon (24m korkean) syväväylän vanki, mutta jos pystyy laskemaan/kääntämään maston alle 9m, niin avautuu jo ihan toisenlaiset vesistöt. Se tykkääkö sitten avomerestä tai sokkeloisesta saaristosta on enemmän jo mielipideasia.Tarkoitukseni ei ollut antaa noin synkkää kuvaa kuin asian käsitit. Olen itse siellä taistellut mastoni kanssa, joka yltää n. 12 metriin.
Kävimme joku vuosi sitten Pielisellä ja kaikki alitukset pääsi läpi masto pystyssä, paitsi Kaltimon kanavan nousevasta sulkuportista (10,5 m).
Näen tämän asian siten, että jos purjehtiminen on todella tärkeintä (navigare necce est), niin silloin nämä mastosulkeisetkaan eivät aiheuta tuskaa.
Minä kun kuitenkin olen sisimiltäni moottoriveneilijä, niin se aiheuttaa sisäistä ristiriitaa - jonka olen oppinut tiedostamaan.
Yritä löytää paja, joka tekee sinulle mastonkaatojärjestelmän keulalle, niin saat kakun ja voit myös syödäkin sen - kuten rapakon takana sanotaan.
Kaikesta huolimatta hyviä kelejä sinne Saimaan vesille. - MerelläSaimaalla
Kun Ryövälin loiston eteläpuolelta katsot suuntaan noin 120 astetta ohi Hietasaaren ja Kyläniemen eteesi aukenee Suur-Saimaa ja näkymä Joutsenon - Rauhan välille, jos näkyisivät - etäisyyttä yli 20 mailia. Tietysti muitakin katselukulmia, mutta tuo on jäänyt mieleen, aukeampaa kuin Saaristomerellä...
- Tähänkinparas
H-vene on oikea ratkaisu Saimaalle: ensinnäkin masto on alle tuon 12 metriä, ja mikä tärkeintä, se luovii hyvin ja on ketterä.
Vastatuuliränniähän purjehdus Saimaalla on.- Ränniränni
Ja pelkästä takilastahan asiassa ei ole kyse.
Latinalaisriki. Tai sitten saaristolainen isovene (storbåt). Siinä on matala syväys, vahva pohjan rakenne, matala kahveliriki ja irroitettava hytti.
- Joakim1
Riippuu paljon mitä takilalta haet. N. 9 m veneessä mielestäni 11-12 m sluupitakila on todella matala, varsinkin jos tuolla tarkoitetaan korkeinta kohtaa (esim. windex, tuulianturi tai VHF-antenni) vedenpinnasta mitattuna. Hyvä suorituskyky vaatii korkeamman ja madaltaminen alle 11-12 m johtaa jo varsin huonoon luovikykyyn oli takila sitten millainen tahansa.
Esimerkkejä (korkeus isopurjeen ylämerkkiin, josta yleensä 20-30 cm mastoputken päähän ja sitten vielä ainakin toinen mokoma Windex/tuulimittari tai metri VHF-antenni).
Antilla 30 12.2 m
Dehler 29 13.5 m
Dehler 31 13.8 m
Elan 295 14.4 m
Finn Flyer 31 13.9
FG28e 12.9 m
H-323 13.0 m
Inferno 29 13.4 m
Inferno 31 14.6 m
NF 13.1 m
Omega 30 13.9 m
X-302 13.9 m- asgshg
Oikea vastaus on tietenkin toppiriki. Osatakilat ovat aina korkeampia kuin yhtä tehokas toppiriki. Katso 70-luvun ruotsalaispursia tai 80- ja 90-luvun ranskiksia.
- Daphnen_vanavedessä
Tuohan se juuri ongelma, kun veneen pitäisi olla sen verran iso, että on asumiskelpoinen, mutta kuitenkin alle tuon 12m korkea. Valmista ratkaisua ei ehkä ole, joten jonkinlainen mastonkaato tai esim. ketsitakilointi olisi ratkaisu. Ketsi ehkä huono Saimaan sokkeloihin, kun taitaa olle enemmän avomerikäyttöön tehty.
VHF-maston ei tarvitse olla maston huipussa, jos purjehtii vain rannikolla/Saimaalla. Käsikapula riittää turvalaitteeksi, kun kännykkä pelaa kaikkialla. Tai jos kiinteä, niin antenni esim. saalingissa.
- Tähänkinparas
Aloittajan käsitys siitä, että yli 12-metrisellä mastolla olisi jotenkin syväväylän (jossa 24 m etrin alituskorkeus) vanki, ei vastaa tosiasioita. Saimaa ei nimittäin ole täynnänsä matalia siltoja, vaan kaikki Saimaan vesistön keskeisimmät vesialueet ovat sillattomia. Tilanne on parempi kuin esimerkiksi Päijänteen vesistössä.
Jos jonnekin ei alle 12 metrin mastolla pääse, ei sinne kannata purjehtimaan mennäkään. Jos Lappeenrannasta pohjoiseen lähdetään, ensimmäinen varteentettava pullonkaula on Lietvedellä Puumalassa, jossa 12 metrin silta rajoittaa kulkua Mikkelin suuntaan. (Siihen ränniin en purjehtimaan lähtisikään.)
Puumalansalmessa on 24 m silta. Sen jälkeen voi valita reitin siltojen puolesta varsin vapaasti Varkauteen saakka. Samoin Joensuuhun. Jokunen oikoreitti, kuten Oravin kanava vaatii matalamman maston.- Daphnen_vanavedessä
Itse tarkoitan tässä yhteydessä Saimaalla koko Vuoksen vesistöä, vaikka itse Saimaa taitaa olla vain Puumalasta etelään oleva osuus. Pohjoisissa jävissä on enemmän noita rajoittavia siltoja, kun etelän suurilla selillä.
Ainakin vanhemassa merikortissa oli hyvä apukartta, johon oli merkattu niin siltojen kuin sähköjohtojen alituskorkeudet. Siitä sai nopeasti yleiskuvan, minne pääsee milläkin mastonkorkeudella. En muista noita ulkoa (ei ole tuota karttaakaan nyt lähellä) mutta varsin suuri osa reiteistä on tuon korkeuden rajoittamia.
Syväväylää pääsee toki alle 24m mastoilla Kuopioon (vai Siilinjärvelle?) asti, mutta sivupistot ko. reitiltä sitten vaikeampia. Mm. kaunis Heinäveden reitti taitaa olla 9m sillan takana, eli oikeastaan millä vaan purjeveneellä vaatii maston kaatamisen. - Tähänkinparas
No joo, itse pidän Saimaana koko allasta, joka on samalla pinnankorkeustasolla, siis Joensuuhun saakka koillisessa, Varkauteen pohjoisessa, Mikkeliin lännessä, Lappeenrantaan etelässä.
Siinä lääniä piisaa ja sillat eivät Mikkelin suuntaa lukuun ottamatta ole rajoitteena. Puruvedelle ei taida Punkaharjun läpi päästä Busteria kummemmalla.
Sitä en tiedä, mitä jossain Kallaveden yläpuolella on, mutta se ei ole Saimaata. - ilon-alle
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
Itse tarkoitan tässä yhteydessä Saimaalla koko Vuoksen vesistöä, vaikka itse Saimaa taitaa olla vain Puumalasta etelään oleva osuus. Pohjoisissa jävissä on enemmän noita rajoittavia siltoja, kun etelän suurilla selillä.
Ainakin vanhemassa merikortissa oli hyvä apukartta, johon oli merkattu niin siltojen kuin sähköjohtojen alituskorkeudet. Siitä sai nopeasti yleiskuvan, minne pääsee milläkin mastonkorkeudella. En muista noita ulkoa (ei ole tuota karttaakaan nyt lähellä) mutta varsin suuri osa reiteistä on tuon korkeuden rajoittamia.
Syväväylää pääsee toki alle 24m mastoilla Kuopioon (vai Siilinjärvelle?) asti, mutta sivupistot ko. reitiltä sitten vaikeampia. Mm. kaunis Heinäveden reitti taitaa olla 9m sillan takana, eli oikeastaan millä vaan purjeveneellä vaatii maston kaatamisen.Heinävesi menee 11 m mastolla , myös Kermasta jossa 9,5 m virallinen vapaa korkeus.
Olen mennyt 14 v joka kesä koko Heinäveden reitin läpi 11 m maston kanssa. Ja kyllä , masto pystyssä , veneen siis ;) - Ureinwohner
ilon-alle kirjoitti:
Heinävesi menee 11 m mastolla , myös Kermasta jossa 9,5 m virallinen vapaa korkeus.
Olen mennyt 14 v joka kesä koko Heinäveden reitin läpi 11 m maston kanssa. Ja kyllä , masto pystyssä , veneen siis ;)Muistahan että ne alituskorkeudet riippuvat aina kyseisen kesän veden korkeudesta.
Vuoksenvesistöhän on ollut Imatran voimalaitoksen käyttöön oton jälkeen säännöstelyallas ja heillä on oikeus - Venäjän luvalla - säädellä pääaltaan veden korkeutta erittäin paljon. Minäkin olen nähnyt yli metrin vaihtelun. Lupa on ilmeisesti vieläkin enemmän.
Tämä ei tietenkään vaikuta Kerman sillan kohdalla, mutta joku syyhän siihen täytyy olla kun siellä taulussa seisoo se 9,5 m.
Onko mastonpää siis 11 metriä veden pinnasta mitattuna?
Ilmeisesti heillä on siellä myös jokin korkean veden turvaraja siihen lisäksi varmuusraja, joka antaa tuon kertomasi ”pelivaran”
Kumpa olisin tuon tiennyt, mistä kirjoitat - silloin kun siellä olin 12m mastoni kanssa olisin kyllä silläkin sitä testannut.
Laskin kuuliaisesti maston ja Vaaluvirrassa, josta olisin ilmeisesti selvinnyt kokeilemalla.
Nämä meidän mastojemme korkeudet ovat pieniä nykyveneiden mastoihin verrattuna, joten jos me mielivät noille syrjäkylille, niin jotakin kikkaa heidän täytyy käyttää.
- seppomartti
Siltoja vaarallisempana pidän korkeajännitejohtoja. Kaksi kertaa ajoin varomattomasti johdon alta. Toinen kerta hyvin iltahämärässä Lappeenrantaan satamaan kurvaillessa. Toinen Pihlajavedellä maallikon ohjatessa kun itse kokkailin. Vajaa 12m on Saimaalla sopiva
- Ureinwohner
Sähkölinjoja ei nykyisin Saimaalla tarvitse pelätä. Sähköyhtiöt ovat nostaneet ne linjat, jotka ovat jääneet näkyviin, sen verran korkealle että niihin ei osu.
Nuo yhtiöt ovat tehneet runsaasti kaapelointia - se kun on nykyisin kovassa muodissa.
Savonlinnasta Joensuuhun mennessä ei yli 11,5 m maston kanssa kannata Haukiveden puolelta Oraviin yrittää mennä.
Haponlahden avokanavan kautta pääsee 13,6 m maston kanssa Enonvedelle.
Seuraava paikka Joensuuhun mennessä on Savoranta, jossa on kääntösilta syväväylän kohdalla.
Aivan vieressä on kiinteä maantiesilta, jonka alta pääsee 12m maston kanssa.
Ennen Joensuun keskustaa on kääntösilta ja sitten ollaankin kaupungin satamassa.
Pieliselle mennessä pitää olla alle 10,5 metrinen masto, sillä Kaltimon sulku ei nouse korkeammalle. Erikoista tässä on se, että Kuurnan kanavassa on samanlainen nouseva sulku, jonka ali pääsee 12m mastolla - onkohan ingejöörille tullut Kaltimossa laskuvirhe?
Heinäveden reitillä Savonlinnan suunnalta tullessa meno tyssää jo Vaaluvirrassa 10 m siltaan. Stten tulee Kerman maantiesilta 9,5 m aukolla vastaan. Karviossa on vielä 11m alitus, joten 12m maston kanssa on siellä melkoista jumppaa.
Kaikenkaikkiaan voi sanoa, että 12m mastokin on liian vaativa rajoite, jos haluaa todella laajoja alueita tutkia Vuoksen vesistössä. Esim. erittäin upea Purunvesi on 4,5 m sillan takana, joka on mielestäni todella surkea esitys matkailumaalle. - Daphnen_vanavedessä
Ureinwohner kirjoitti:
Sähkölinjoja ei nykyisin Saimaalla tarvitse pelätä. Sähköyhtiöt ovat nostaneet ne linjat, jotka ovat jääneet näkyviin, sen verran korkealle että niihin ei osu.
Nuo yhtiöt ovat tehneet runsaasti kaapelointia - se kun on nykyisin kovassa muodissa.
Savonlinnasta Joensuuhun mennessä ei yli 11,5 m maston kanssa kannata Haukiveden puolelta Oraviin yrittää mennä.
Haponlahden avokanavan kautta pääsee 13,6 m maston kanssa Enonvedelle.
Seuraava paikka Joensuuhun mennessä on Savoranta, jossa on kääntösilta syväväylän kohdalla.
Aivan vieressä on kiinteä maantiesilta, jonka alta pääsee 12m maston kanssa.
Ennen Joensuun keskustaa on kääntösilta ja sitten ollaankin kaupungin satamassa.
Pieliselle mennessä pitää olla alle 10,5 metrinen masto, sillä Kaltimon sulku ei nouse korkeammalle. Erikoista tässä on se, että Kuurnan kanavassa on samanlainen nouseva sulku, jonka ali pääsee 12m mastolla - onkohan ingejöörille tullut Kaltimossa laskuvirhe?
Heinäveden reitillä Savonlinnan suunnalta tullessa meno tyssää jo Vaaluvirrassa 10 m siltaan. Stten tulee Kerman maantiesilta 9,5 m aukolla vastaan. Karviossa on vielä 11m alitus, joten 12m maston kanssa on siellä melkoista jumppaa.
Kaikenkaikkiaan voi sanoa, että 12m mastokin on liian vaativa rajoite, jos haluaa todella laajoja alueita tutkia Vuoksen vesistössä. Esim. erittäin upea Purunvesi on 4,5 m sillan takana, joka on mielestäni todella surkea esitys matkailumaalle."Esim. erittäin upea Purunvesi on 4,5 m sillan takana, joka on mielestäni todella surkea esitys matkailumaalle. "
Puruvesi taitaa olla niitä harvoja järviä, minkä vesi on pääosin täysin juomakelpoista. Olisiko jollain ollut jopa halu estää turhaa matkailua sinne?
Itse alan kallistua pikku hiljaa siihen, että Saimaan (Vuoksen) vesistöön pitää olla vene, jossa tuo masto on laskettavissa kokonaan. Kompromissi, vaikkapa 11m masto, ei takaa pääsyä kaikkialle, mutta heikentää selkeästi purjehdittavuutta.
Edellisestä herää tietty kysymys, miten pitkä masto on - sanotaan kahden hengen voimin - enää helposti laskettavissa? - Parastähänkin
H-veneen masto kaatuu kahdella hengellä, jos on kaadettavaa mallia. Korkeutta oli muistaakseni 10,5 metriä.
- SiintävätSelät
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
"Esim. erittäin upea Purunvesi on 4,5 m sillan takana, joka on mielestäni todella surkea esitys matkailumaalle. "
Puruvesi taitaa olla niitä harvoja järviä, minkä vesi on pääosin täysin juomakelpoista. Olisiko jollain ollut jopa halu estää turhaa matkailua sinne?
Itse alan kallistua pikku hiljaa siihen, että Saimaan (Vuoksen) vesistöön pitää olla vene, jossa tuo masto on laskettavissa kokonaan. Kompromissi, vaikkapa 11m masto, ei takaa pääsyä kaikkialle, mutta heikentää selkeästi purjehdittavuutta.
Edellisestä herää tietty kysymys, miten pitkä masto on - sanotaan kahden hengen voimin - enää helposti laskettavissa?Koska aivan selvästi pidät purjehtimisesta ja haluat edetä vauhdikkaasti, niin voin omasta kokemuksesta kertoa, se vene on pieni, jonka maston voi pelkin käsivoimin laskea/nostaa.
Omani on 27 jalkainen ja masto on jalasta ylös mitattuna 10 metriä. Sitä ei ilman mastonosturia kyllä pystyyn saa. - Daphnen_vanavedessä
Parastähänkin kirjoitti:
H-veneen masto kaatuu kahdella hengellä, jos on kaadettavaa mallia. Korkeutta oli muistaakseni 10,5 metriä.
H-vene mitä mainioin purjehtia ja hinnaltaakin melko edullinen. Sisätilat vaan melko pienet ja sisäkorkeus matala, mikä tekee olemisesta ahtaampaa. Siksi joku hieman suurempi on tässä pohdinnassa.
- Joakim1
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
H-vene mitä mainioin purjehtia ja hinnaltaakin melko edullinen. Sisätilat vaan melko pienet ja sisäkorkeus matala, mikä tekee olemisesta ahtaampaa. Siksi joku hieman suurempi on tässä pohdinnassa.
Jos haluat sekä suurempaa kokoa että kelvollisia purjehdusominaisuuksia, 12 m sillan ali mahtuminen vaatii mastonkaatojärjestelmän. Niitä on monenlaisia. Tämä lienee paremmasta päästä: http://users.jyu.fi/~peltokor/veneily/Annin mastonkaato.html
Melko vastaava on esitelty Vene 8/1982 H-323:lle. Sen väitettiin jopa mahdollistavan mastonkaadon purjeita laskematta ja kaato/nosto onnistui kahden hengen miehistöllä toisen keskittyessä ohjaamiseen.
Noissa kahdessa on A-tuki keulastaaagista rustien tienoille. Lisäksi masto tuotaan sivusuunnassa tukiin, jotka ovat samalla akselilla kuin mastonivel. H-323:n tapauksessa noihin laitettiin barduunat ennen kaatoa. Joissain mastoissa on myös jatkuvasti noissa kiinni olevat ylimääräiset vantit.
Yksinkertaisempi systeemi käyttää spinnupuomia vipuvartena. Sillä kaato vaatii enemmän valmisteluja.
Etsi nettiveneestä veneitä mastonkaatojärjestelmällä. Löytyy useita reilusti yli 30-jalkaisia. Omistajat varmasti kertovat mielellään systeemeistään. - Daphnen_vanavedessä
Joakim1 kirjoitti:
Jos haluat sekä suurempaa kokoa että kelvollisia purjehdusominaisuuksia, 12 m sillan ali mahtuminen vaatii mastonkaatojärjestelmän. Niitä on monenlaisia. Tämä lienee paremmasta päästä: http://users.jyu.fi/~peltokor/veneily/Annin mastonkaato.html
Melko vastaava on esitelty Vene 8/1982 H-323:lle. Sen väitettiin jopa mahdollistavan mastonkaadon purjeita laskematta ja kaato/nosto onnistui kahden hengen miehistöllä toisen keskittyessä ohjaamiseen.
Noissa kahdessa on A-tuki keulastaaagista rustien tienoille. Lisäksi masto tuotaan sivusuunnassa tukiin, jotka ovat samalla akselilla kuin mastonivel. H-323:n tapauksessa noihin laitettiin barduunat ennen kaatoa. Joissain mastoissa on myös jatkuvasti noissa kiinni olevat ylimääräiset vantit.
Yksinkertaisempi systeemi käyttää spinnupuomia vipuvartena. Sillä kaato vaatii enemmän valmisteluja.
Etsi nettiveneestä veneitä mastonkaatojärjestelmällä. Löytyy useita reilusti yli 30-jalkaisia. Omistajat varmasti kertovat mielellään systeemeistään.Kiitos linkistä. Eipä tuo vaikuttanut kovin monimutkaiselta järjestelmältä tehdä jälkiasennuksena mihin vaan purkkariin. Toki se helpottaa, jos masto jo valmiiksi tuettu kanteen ja vieläpä jos H-veneen tapaan olisi saranoitu mastonjalka. Katon läpi asennetulle mastolle pitää rakentaa kokonaan uusi tuenta.
- Joakim1
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
Kiitos linkistä. Eipä tuo vaikuttanut kovin monimutkaiselta järjestelmältä tehdä jälkiasennuksena mihin vaan purkkariin. Toki se helpottaa, jos masto jo valmiiksi tuettu kanteen ja vieläpä jos H-veneen tapaan olisi saranoitu mastonjalka. Katon läpi asennetulle mastolle pitää rakentaa kokonaan uusi tuenta.
Kannen läpi asennettua en lähtisi muuttamaan kaatuvaksi. Se on mitoitettu kannelta ja kölistä tuetuksi, jolloin profiili voidaan tehdä ohuemmaksi kuin kannella seisova. Koko mitoitus pitäisi siis laskea uusiksi, jos aikoo katkaista ja muuntaa kannella seisovaksi. Kaiken kaikkiaan aivan järjetön homma vanhaan veneeseen.
- onnistuu.kyllä
Joakim1 kirjoitti:
Kannen läpi asennettua en lähtisi muuttamaan kaatuvaksi. Se on mitoitettu kannelta ja kölistä tuetuksi, jolloin profiili voidaan tehdä ohuemmaksi kuin kannella seisova. Koko mitoitus pitäisi siis laskea uusiksi, jos aikoo katkaista ja muuntaa kannella seisovaksi. Kaiken kaikkiaan aivan järjetön homma vanhaan veneeseen.
Riippuu toteutuksesta.
Mikäli masto on muutoksen jälkeen edelleen tuettuna kahdelta korkeudelta, kannelta ja heti ison puomin alapuolelta, niin entinen profiili kestää nurjahdusta paremmin kuin alkuperäinen, joten mitään uusintalaskelmaa mastolle ei tarvita. Puristus- ja taivutusjännitykset pysyvät samana tai jopa aavistuksen pienenevät. Sille uudelle tuelle tietysti tarvitaan lujuusmitoitus ja toteutus ja maston kaadon nivel voi olla kannen tasolla siten että ylempi tuki kallistuu maston mukana ja siinä pysyvästi ja hyvin kiinni. Lisärakenteen kuormat pitää tietysti siirtää järkevällä tavalla veneeseen, että venekin ne kestää, eli ei ainakaan taivutusta tai pistekuormia kerrosrakenteisen kannen ulkokuoren laminaattiin.
Tulos voi olla järjetön homma vanhaan veneeseen, mutta voi olla olemattakin. Teräsrakenteisena onnistunee vähäiselläkin suunnittelutyöllä osaavalta henkilöltä, eikä lisärakenteet silti paina edes yhden gastin verran. Valmistuskulut lienee katteita laskematta todella pienet. Veneen jälleenmyyntiarvo ei ainakaan kasva investointiin tarvitulla summalla, vaan selvästi vähemmän tai voi jopa laskea. Mutta käyttöarvo vesistöissä joissa on matalia siltoja tietysti paranee huomattavasti. - Joakim1
onnistuu.kyllä kirjoitti:
Riippuu toteutuksesta.
Mikäli masto on muutoksen jälkeen edelleen tuettuna kahdelta korkeudelta, kannelta ja heti ison puomin alapuolelta, niin entinen profiili kestää nurjahdusta paremmin kuin alkuperäinen, joten mitään uusintalaskelmaa mastolle ei tarvita. Puristus- ja taivutusjännitykset pysyvät samana tai jopa aavistuksen pienenevät. Sille uudelle tuelle tietysti tarvitaan lujuusmitoitus ja toteutus ja maston kaadon nivel voi olla kannen tasolla siten että ylempi tuki kallistuu maston mukana ja siinä pysyvästi ja hyvin kiinni. Lisärakenteen kuormat pitää tietysti siirtää järkevällä tavalla veneeseen, että venekin ne kestää, eli ei ainakaan taivutusta tai pistekuormia kerrosrakenteisen kannen ulkokuoren laminaattiin.
Tulos voi olla järjetön homma vanhaan veneeseen, mutta voi olla olemattakin. Teräsrakenteisena onnistunee vähäiselläkin suunnittelutyöllä osaavalta henkilöltä, eikä lisärakenteet silti paina edes yhden gastin verran. Valmistuskulut lienee katteita laskematta todella pienet. Veneen jälleenmyyntiarvo ei ainakaan kasva investointiin tarvitulla summalla, vaan selvästi vähemmän tai voi jopa laskea. Mutta käyttöarvo vesistöissä joissa on matalia siltoja tietysti paranee huomattavasti.Nurjahdus ei ole ongelma purjeveneen mastoissa vaan profiilin liiallinen taipuminen ja/tai jäykkyyden puute. Eihän maston tavoitteena ole olla suora.
Ei sen lisätuon järjestäminen puomin korkeudelle ihan helppoa sentään ole, varsinkaan sellaisen, joka kaatuu maston mukana. Tukea tarvitaan sekä sivu että pituussuunnassa ja johonkin se pitää kiinnittää.
Tietysti maston mitoitus voi olla sen verran reilu, että ilmankin selvitään. Alapuolelle pitää joka tapauksessa järjestää tuki kannelle. Tai kaipa se olisi mahdollista tehdä nivel itse mastoonkin.
Valmistuskulut ovat kohtuulliset, jos ei tarvitse maksaa katteita ja palkkoja. Laillisesti teettämällä tulee todella kalliiksi. - seppomartti
onnistuu.kyllä kirjoitti:
Riippuu toteutuksesta.
Mikäli masto on muutoksen jälkeen edelleen tuettuna kahdelta korkeudelta, kannelta ja heti ison puomin alapuolelta, niin entinen profiili kestää nurjahdusta paremmin kuin alkuperäinen, joten mitään uusintalaskelmaa mastolle ei tarvita. Puristus- ja taivutusjännitykset pysyvät samana tai jopa aavistuksen pienenevät. Sille uudelle tuelle tietysti tarvitaan lujuusmitoitus ja toteutus ja maston kaadon nivel voi olla kannen tasolla siten että ylempi tuki kallistuu maston mukana ja siinä pysyvästi ja hyvin kiinni. Lisärakenteen kuormat pitää tietysti siirtää järkevällä tavalla veneeseen, että venekin ne kestää, eli ei ainakaan taivutusta tai pistekuormia kerrosrakenteisen kannen ulkokuoren laminaattiin.
Tulos voi olla järjetön homma vanhaan veneeseen, mutta voi olla olemattakin. Teräsrakenteisena onnistunee vähäiselläkin suunnittelutyöllä osaavalta henkilöltä, eikä lisärakenteet silti paina edes yhden gastin verran. Valmistuskulut lienee katteita laskematta todella pienet. Veneen jälleenmyyntiarvo ei ainakaan kasva investointiin tarvitulla summalla, vaan selvästi vähemmän tai voi jopa laskea. Mutta käyttöarvo vesistöissä joissa on matalia siltoja tietysti paranee huomattavasti.Jos et itse tee ja suunnittele niin metalliosien tekijöitä ei ole kovin montaa. Kirkkonummi, Siuntio, Porvoo ja Pohjanmaa= ehkä 4 kpl. Siunnittelijoita 1 kpl?. Kaikki he laskuttavat katteen ja alvin. Uuden maston jalan teettäminen kannelle edellyttää ilmeisesti sandwichkannen muuntamisen umpilaminaatiksi ja tukitolpan teon kannen alle. Oma teetetty mastojalan työ meni uusiksi. Ei se aivan simppeliä ole. Esimerkiksi kannella seisovan maston kallistuksen muuttaminen 1.5-2 asteen ulkopuolelle voi olla rakenteille tuhoisaa. Maston ja veneen koko vaikuttaa mutta paras varautua n 10 000 kustannuksiin.
- Daphnen_vanavedessä
En näe mitään ongelmaa vaihtaa kannen läpi menevä masto kannella seisovaan tai lyhentää alkuperäistä. Toki vastaava (pysty)tuki kannen alta pitää järjestää, jotta tuenta on edeleen siellä, mihin alunperin on suunniteltu. Eihän se lujuuksiin vaikuta, jos tehdään ikään kuin taitoskohta mastoon heti kannen yläpuolelle. Purjehdittaessahan se on lukittu pulteilla.
Tavallaan siis myös lukittava sarana mastossa, noin puoli metriä kannen yläpuolella, voisi olla ihan toimiva ratkaisu, niin ei tarvitse mastonjalkaan/kansirakenteisiin koskea.
Maston taipumaan voi tietty hieman vaikuttaa, mutta se ei liene kovin olennaista. Olennaisempaa on päästä niiden siltojen ali, kuin se viimeinen kymmenys kryssinopeudessa. Asia, mikä tuntuu olevan täällä monille vaikea tajuta, ettei kaikki purjehdus ole kilpailua. - onnistuu.kyllä
Joakim1 kirjoitti:
Nurjahdus ei ole ongelma purjeveneen mastoissa vaan profiilin liiallinen taipuminen ja/tai jäykkyyden puute. Eihän maston tavoitteena ole olla suora.
Ei sen lisätuon järjestäminen puomin korkeudelle ihan helppoa sentään ole, varsinkaan sellaisen, joka kaatuu maston mukana. Tukea tarvitaan sekä sivu että pituussuunnassa ja johonkin se pitää kiinnittää.
Tietysti maston mitoitus voi olla sen verran reilu, että ilmankin selvitään. Alapuolelle pitää joka tapauksessa järjestää tuki kannelle. Tai kaipa se olisi mahdollista tehdä nivel itse mastoonkin.
Valmistuskulut ovat kohtuulliset, jos ei tarvitse maksaa katteita ja palkkoja. Laillisesti teettämällä tulee todella kalliiksi.Nurjahdus ei tietenkään ole ongelma, vaan eräs olennainen mastoprofiilin mitoitusperuste, jolla tarvittava jäykkyys on alunperin määritetty. Liiallista taipumaa ei esiinny kun jäykkyys on riittävä. Lisäksi maston ja sen rikauksen mitoituksessa on alunperin huomioitu paikallinen lujuus kiinnikkeiden alueilta, globaali taivutus- tai puristus- tai vääntölujuus ei yleensä ole ongelma ainakaan normaalin kokoisissa veneissä, vaan riittävän jäykkä profiili sen kestää.
Lisätuen järjestäminen puomin korkeudelle on ihan helppoa esim konetekniikan lujarinsa lukeneelle DI:lle, nimenomaan sellaisen, joka kaatuu maston mukana. Mastosta irtoavan kanssa se olisi huomattavasti vaativampaa, koska hyväksyttävissä olevat toleranssit olisivat todella pienet jos systeemin haluaa hajoamatta toimivan ja mahdollistavan entisen mastoprofiilin käytön, eli tukevan mastoa purjehduksen aikana yhtä jäykästi kaikissa suunnissa kuin alkuperäinen kannen läpi menevä tuenta mahdollisti.
Lisätuen kiinnittäminen veneeseen on nimenomaan se ainoa asia mikä koko projektin suunnittelutyössä on oikeasti vaativaa. Kannattaa varmaankin kiinnittää koko siltä leveydeltä mitä veneestä maston kohdalta löytyy, etteivät pistekuormat kasva liian suuriksi.
Nivel itse mastoon kuulostaa todella huonolta idealta. Alkuperäinen profiili ei todellakaan kestä moisia pistekuormia, ja vahvistaminen ohuessa alumiiniprofiilissa on todella vaativaa saada onnistumaan. Ehkä teettämällä alumiinista valukappale entisen profiilin mittoihin, ja tarvittaessa siihen CNC koneistamalla voisi onnistua, mutta hintaa tulee taatusti huomattavasti enemmän. Aluminia hitsaamallla entisen profiilin lujuusarvojen alenema lämpövaikutusalueella on niin suurta ettei projekti onnistu luotettavasti. - onnistuu.kyllä
seppomartti kirjoitti:
Jos et itse tee ja suunnittele niin metalliosien tekijöitä ei ole kovin montaa. Kirkkonummi, Siuntio, Porvoo ja Pohjanmaa= ehkä 4 kpl. Siunnittelijoita 1 kpl?. Kaikki he laskuttavat katteen ja alvin. Uuden maston jalan teettäminen kannelle edellyttää ilmeisesti sandwichkannen muuntamisen umpilaminaatiksi ja tukitolpan teon kannen alle. Oma teetetty mastojalan työ meni uusiksi. Ei se aivan simppeliä ole. Esimerkiksi kannella seisovan maston kallistuksen muuttaminen 1.5-2 asteen ulkopuolelle voi olla rakenteille tuhoisaa. Maston ja veneen koko vaikuttaa mutta paras varautua n 10 000 kustannuksiin.
Lujariin ja koneenrakennukseen perehtyneitä DI:tä on suomessa tuhansia, eikä 1 ainoa.
Heistä jokainen osaa suunnitella riittävän lujan ja jäykän rakenteen ko tarkoitukseen. Tarvittavat kuormitustiedot saa kaatosysteemin osalta entisen maston painosta ja pituudesta, ja purjehduskuormien osalta entisen mastoprofiilin materiaaliominaisuuksista ja mitoista, joita käyttämällä tosin syntyy ylimitoitettu ja turhan painava rakenne, mutta siitä ei ole cruisingveneessä mitään merkittävää haittaa.Suunnittelijan ei siis tarvitse tietää purjehduksesta tai veneen suunnittelusta yhtään mitään onnistuakseen suunnittelutyössä.
Uuden maston jalan teettäminen kannelle ei todellakaan edellytä sandwichkannen muuntamista umpilaminaatiksi eikä myöskään tukitolpan tekoa kannen alle, entinen kannen alapuolinen osa mastosta käy aivan hyvin tukijalkana sellaisenaan.
"Esimerkiksi kannella seisovan maston kallistuksen muuttaminen 1.5-2 asteen ulkopuolelle voi olla rakenteille tuhoisaa." No taatusti, muttei liity tähän yhtään mitenkään, koska käytetään jäykkää kiinnitystä entisiin osiin, jolloin mitään pistekuormia 90 asteen kallistuksen muutoksistakaan ei synny entisiin osiin, vaan ainoastaan niihin lisäosiin.
"Maston ja veneen koko vaikuttaa mutta paras varautua n 10 000 kustannuksiin."
Täysin ylimitoitettu budjetti, ellei kaikkea teetetä venealan tekijöillä, joilla hinnat on vähintäänkin viisinkertaiset normaaleihin metallipuolen hintoihin verrattuna. - onnistuu.kyllä
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
En näe mitään ongelmaa vaihtaa kannen läpi menevä masto kannella seisovaan tai lyhentää alkuperäistä. Toki vastaava (pysty)tuki kannen alta pitää järjestää, jotta tuenta on edeleen siellä, mihin alunperin on suunniteltu. Eihän se lujuuksiin vaikuta, jos tehdään ikään kuin taitoskohta mastoon heti kannen yläpuolelle. Purjehdittaessahan se on lukittu pulteilla.
Tavallaan siis myös lukittava sarana mastossa, noin puoli metriä kannen yläpuolella, voisi olla ihan toimiva ratkaisu, niin ei tarvitse mastonjalkaan/kansirakenteisiin koskea.
Maston taipumaan voi tietty hieman vaikuttaa, mutta se ei liene kovin olennaista. Olennaisempaa on päästä niiden siltojen ali, kuin se viimeinen kymmenys kryssinopeudessa. Asia, mikä tuntuu olevan täällä monille vaikea tajuta, ettei kaikki purjehdus ole kilpailua."Eihän se lujuuksiin vaikuta, jos tehdään ikään kuin taitoskohta mastoon heti kannen yläpuolelle. Purjehdittaessahan se on lukittu pulteilla."
Ei riitä että on lukittu, vaan pitää olla jäykästi kiinnitetty, jos haluat lujuusasioiden pysyvän muuttumattomina!
Meinasitko tosiaan jokaisen mastonkaadon yhteydessä irroittaa kiristetut maston kiinnityspultit, lukkopultin sijasta?!?
Siis sama työ pulttien osalta kuin vaihtaessai (kesä/talvi) renkaat autoon.
Lisäksi tulee huomioida kuormitukset niveleen mastonkaadon aikana. Silloin mikään ei ole vain lukittu entisen malliseksi. Jäykällä liitoksella kuormat pysyvät entisinä parhaiten silloin kun se nivel on yhtä leveä kuin vene on maston kohdalla. Pelkän mastoprofiilin levyisenä kuormitus niveleen on aivan valtava jos kaikki on jäykkää. Joustavana taas vaatii niitä lisätukia joka puolelle, kuten aiemmassa linkissä: http://users.jyu.fi/~peltokor/veneily/Annin mastonkaato.html
ja silti linkin virheellisistä väitteistä poiketen A-tuki EI tue mastoa sivusuunnassa lainkaan, vaan linkin tapauksessa fokan ja genaakkerin nostimet, mitkä joustavat vantteihin verrattuna todella paljon, eihän niissä käytetä kaadon aikana saalinkeja parantamassa kulmaa mastoon!
A-tuki tukee sivusuunnassa vain itsensä, mitä ison puomi tai spinnupuomi ei ilman lisävarustelua tekisi.
Joustavan liitoksen kanssa myös purjehduksen aikainen mitoitus menee maston osalta täysin uusiksi, jos veneessä on alunperin kannen läpi tuleva masto!
Valitse joko joustava tai jäykkä ratkaisu, äläkä missään tapauksessa tee jotain harkitsematonta välimuotoa. Niihin tulee liiallisia pistekuormia, väsymistä ja mahdollisesti muitakin ongelmia. - seppomartti
onnistuu.kyllä kirjoitti:
Lujariin ja koneenrakennukseen perehtyneitä DI:tä on suomessa tuhansia, eikä 1 ainoa.
Heistä jokainen osaa suunnitella riittävän lujan ja jäykän rakenteen ko tarkoitukseen. Tarvittavat kuormitustiedot saa kaatosysteemin osalta entisen maston painosta ja pituudesta, ja purjehduskuormien osalta entisen mastoprofiilin materiaaliominaisuuksista ja mitoista, joita käyttämällä tosin syntyy ylimitoitettu ja turhan painava rakenne, mutta siitä ei ole cruisingveneessä mitään merkittävää haittaa.Suunnittelijan ei siis tarvitse tietää purjehduksesta tai veneen suunnittelusta yhtään mitään onnistuakseen suunnittelutyössä.
Uuden maston jalan teettäminen kannelle ei todellakaan edellytä sandwichkannen muuntamista umpilaminaatiksi eikä myöskään tukitolpan tekoa kannen alle, entinen kannen alapuolinen osa mastosta käy aivan hyvin tukijalkana sellaisenaan.
"Esimerkiksi kannella seisovan maston kallistuksen muuttaminen 1.5-2 asteen ulkopuolelle voi olla rakenteille tuhoisaa." No taatusti, muttei liity tähän yhtään mitenkään, koska käytetään jäykkää kiinnitystä entisiin osiin, jolloin mitään pistekuormia 90 asteen kallistuksen muutoksistakaan ei synny entisiin osiin, vaan ainoastaan niihin lisäosiin.
"Maston ja veneen koko vaikuttaa mutta paras varautua n 10 000 kustannuksiin."
Täysin ylimitoitettu budjetti, ellei kaikkea teetetä venealan tekijöillä, joilla hinnat on vähintäänkin viisinkertaiset normaaleihin metallipuolen hintoihin verrattuna.Kuten tekstistäni kävi ilmi, ylimitoitettu budjettiarvaukseni on maan parhailla osaajilla teetetty ja suunniteltu. Silloin sen saa myös sertifioiduksi. Jos teet itse tai "yksi tuhansista" rakentelee ensimmäisen kappaleen omaan käyttöön ilman kuittia niin toki kustannukset ovat pienet.
Aika pienestä mastosta on kyse, jos mitään kuormia ei synny sandwichkaton mastoreikään maston kaadossa ja laskussa. H:n katto kokemukseni mukaan murtui helposti. - onnistuu.kyllä
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
En näe mitään ongelmaa vaihtaa kannen läpi menevä masto kannella seisovaan tai lyhentää alkuperäistä. Toki vastaava (pysty)tuki kannen alta pitää järjestää, jotta tuenta on edeleen siellä, mihin alunperin on suunniteltu. Eihän se lujuuksiin vaikuta, jos tehdään ikään kuin taitoskohta mastoon heti kannen yläpuolelle. Purjehdittaessahan se on lukittu pulteilla.
Tavallaan siis myös lukittava sarana mastossa, noin puoli metriä kannen yläpuolella, voisi olla ihan toimiva ratkaisu, niin ei tarvitse mastonjalkaan/kansirakenteisiin koskea.
Maston taipumaan voi tietty hieman vaikuttaa, mutta se ei liene kovin olennaista. Olennaisempaa on päästä niiden siltojen ali, kuin se viimeinen kymmenys kryssinopeudessa. Asia, mikä tuntuu olevan täällä monille vaikea tajuta, ettei kaikki purjehdus ole kilpailua."Tavallaan siis myös lukittava sarana mastossa, noin puoli metriä kannen yläpuolella"
Ota vielä huomioon, että maston kaadon aikainen sivuttaistuenta edellyttää joko parin metrin leveää saranaa, tai lisävantteja saranan akselilla veneen laidoilla. Mitä ylempänä saranan akseli on kannesta sitä hankalammaksi kiinnikkeiden tekeminen veneen laidalle lisävanteille muodostuu. Puolimetriä on jo todella paljon, kuormat niissä vanteissa ovat suuremmat kuin itseskuuttaavan fokan kiskon päätykiinnikkeissä, ja nekin ovat yleensä alle puolimetriä kannesta. Lisävantteja käytettäessä nivel ei voi olla sivusuunnassa jäykkä, koska ne vantitkaan eivät sitä ole. Niveltä on siis vaikea saada purjehduksen aikan jäykäksi ja kaadettaessa sopivasti joustaviksi. Mahdotonta se ei tietenkään ole.
Helpoin, halvin ja painavin on varmasti jäykkä ja järeä teräsrakenne nivelellä, johon masto kiinnitetään kaadon ja purjehduksen aikana jäykästi. Vastaavan kuormitustason niveliä on sadoittain vaikkapa traktoreiden peräkärryissä ja metsäkoneissa. Niitä osataan suunnitella ja valmistaa edullisesti monessa paikassa ilman venelisiä, eikä tarvitse tehdä rosterista. Paksu rakenne- ja koneteräs kestää nykypinnotteilla, kestäähän nykyiset ohuet auton pellitkin paljon paremmin ruostumatta kuin vaikkapa 30 vuotta sitten, ja venehän tulee makean veden oloihin eikä valtameren suolaisiin olosuhteisiin. - onnistuu.kyllä
seppomartti kirjoitti:
Kuten tekstistäni kävi ilmi, ylimitoitettu budjettiarvaukseni on maan parhailla osaajilla teetetty ja suunniteltu. Silloin sen saa myös sertifioiduksi. Jos teet itse tai "yksi tuhansista" rakentelee ensimmäisen kappaleen omaan käyttöön ilman kuittia niin toki kustannukset ovat pienet.
Aika pienestä mastosta on kyse, jos mitään kuormia ei synny sandwichkaton mastoreikään maston kaadossa ja laskussa. H:n katto kokemukseni mukaan murtui helposti.Laatusertifikaatillakin teräsrakenteita tehdään kymmenisssä firmoissa suomessa. Ei ole mikään pakko teettää sillä kaikkein osaavimmalla spesialistilla, kun kyse on hyvin yksinkertaisesta ja helposta normaalista insinöörityöstä, joita on tehty tuhansiin eri tarkoituksiin ennenkin.
Kuormia ei siirry sinne mihin niiden ei haluta siirtyvän. Tämä onnistuu helposti tuhansilta alan ihmisiltä suomessa, jotka ymmärätvät miten kuormien siirtyminen määräytyy, eli jäykkyyden suhteessa, kun materiaali pysyy elastisella alueella, niinkuin järkevää on. Plastisten muodonmuutoksien käyttäminen johtaa vain väsymismurtumiin. - seppomartti
onnistuu.kyllä kirjoitti:
Laatusertifikaatillakin teräsrakenteita tehdään kymmenisssä firmoissa suomessa. Ei ole mikään pakko teettää sillä kaikkein osaavimmalla spesialistilla, kun kyse on hyvin yksinkertaisesta ja helposta normaalista insinöörityöstä, joita on tehty tuhansiin eri tarkoituksiin ennenkin.
Kuormia ei siirry sinne mihin niiden ei haluta siirtyvän. Tämä onnistuu helposti tuhansilta alan ihmisiltä suomessa, jotka ymmärätvät miten kuormien siirtyminen määräytyy, eli jäykkyyden suhteessa, kun materiaali pysyy elastisella alueella, niinkuin järkevää on. Plastisten muodonmuutoksien käyttäminen johtaa vain väsymismurtumiin.Monenko kannella seisovan maston teettämisen kokemuksella puhut?. Minun kokemuksen perusteella mastoheloja teettäessä yrityksiä on maassamme muutama ja hinnat hämmästyttävät joka kerta riippumatta siitä, hitsataanko alumiinista ja eloksoidaan vai hitsaillaanko happoterästä.
- onnistuu.kyllä
seppomartti kirjoitti:
Monenko kannella seisovan maston teettämisen kokemuksella puhut?. Minun kokemuksen perusteella mastoheloja teettäessä yrityksiä on maassamme muutama ja hinnat hämmästyttävät joka kerta riippumatta siitä, hitsataanko alumiinista ja eloksoidaan vai hitsaillaanko happoterästä.
Esittämässäni ei ollut mitään sellaista jossa olisi tarvittu kokemusta kannella seisovan maston teettämisestä.
Esim radio- ja kännykkämastojen (korkeus 30m ... 300 m) suunnittelu on paljon vaativampaa hommaa kuin tuollaisen ennestään toimivaksi tiedetyn ja toimivan alle 15 m maston modifioiminen kaadettavaksi.
Rakenneterästä saa edellenkin paljon halvemmalla kuin happoterästä tai alumiinia, varsinkin mutkikkaammissa rakenteissa. Ja silti kestää noissa olosuhteissa riittävän hyvin myös korroosion kannalta, tieliikenne on paljon vaativampi olosuhde, eikä sielläkään yleensä käytetä happoterästä tai alumiinia. - Daphnen_vanavedessä
Täällä on ihmeellisen negatiivinen asenne kaikkea uutta kohtaan. Ehkä kun ei ole oma idea, niin päätyö on sitten opponoida asia kumoon. Tai sitten on oma peukalo niin keskellä kämmentä, ettei ymmärrä, että joku osaa suunnitella ja jopa hitsatakin ihan itse.
Mastonkaatojärjestelmä ei todellakaan ole kovin monimutkainen rakentaa eikä se heikennä rakenteita lainkaan. Kyse lähinnä siitä, miten iso homma tuo kaataminen käytännössä on. Jos tarve vain satunnainen, niin ei haittaa vaikka menee tunti ja kaato, ja toinen mokoma nostoon. - Ureinwohner
Daphnen_vanavedessä kirjoitti:
Täällä on ihmeellisen negatiivinen asenne kaikkea uutta kohtaan. Ehkä kun ei ole oma idea, niin päätyö on sitten opponoida asia kumoon. Tai sitten on oma peukalo niin keskellä kämmentä, ettei ymmärrä, että joku osaa suunnitella ja jopa hitsatakin ihan itse.
Mastonkaatojärjestelmä ei todellakaan ole kovin monimutkainen rakentaa eikä se heikennä rakenteita lainkaan. Kyse lähinnä siitä, miten iso homma tuo kaataminen käytännössä on. Jos tarve vain satunnainen, niin ei haittaa vaikka menee tunti ja kaato, ja toinen mokoma nostoon.Minulla oli ja on kyllä vieläkin omatekoinen 5 m korkea puusta tehty A - pukki, joka täytyy pystyttää neljällä haruksella pystyyn ja sitten täytyy kiivetä sinne viiteen metriin sitomaan vaijerinpää mastoon.
Pienellä vinssillä voi sitten keulassa seisten laskea tai nostaa masto.
Aikaa tässä turautuu helposti 1-2 tuntia pukin pystytykseen ja venttien irrotukseen.
Tämän kanssa purjehtiminen kyllä onnistuu, mutta kunnon kryssille sen kanssa ei pääse.
Aidolla mastonkääntösysteemillä kaikki sujuu varmasti paljon liukkaammin. seppomartti kirjoitti:
Jos et itse tee ja suunnittele niin metalliosien tekijöitä ei ole kovin montaa. Kirkkonummi, Siuntio, Porvoo ja Pohjanmaa= ehkä 4 kpl. Siunnittelijoita 1 kpl?. Kaikki he laskuttavat katteen ja alvin. Uuden maston jalan teettäminen kannelle edellyttää ilmeisesti sandwichkannen muuntamisen umpilaminaatiksi ja tukitolpan teon kannen alle. Oma teetetty mastojalan työ meni uusiksi. Ei se aivan simppeliä ole. Esimerkiksi kannella seisovan maston kallistuksen muuttaminen 1.5-2 asteen ulkopuolelle voi olla rakenteille tuhoisaa. Maston ja veneen koko vaikuttaa mutta paras varautua n 10 000 kustannuksiin.
Sailjetissa on 2 kaatuvaa mastoa. Ja ne suunnitteli ne itse. Sieltähän voi kysyä, kun on ihan tuore tapauskin.
- Tomiii_oikeesti
onnistuu.kyllä kirjoitti:
"Tavallaan siis myös lukittava sarana mastossa, noin puoli metriä kannen yläpuolella"
Ota vielä huomioon, että maston kaadon aikainen sivuttaistuenta edellyttää joko parin metrin leveää saranaa, tai lisävantteja saranan akselilla veneen laidoilla. Mitä ylempänä saranan akseli on kannesta sitä hankalammaksi kiinnikkeiden tekeminen veneen laidalle lisävanteille muodostuu. Puolimetriä on jo todella paljon, kuormat niissä vanteissa ovat suuremmat kuin itseskuuttaavan fokan kiskon päätykiinnikkeissä, ja nekin ovat yleensä alle puolimetriä kannesta. Lisävantteja käytettäessä nivel ei voi olla sivusuunnassa jäykkä, koska ne vantitkaan eivät sitä ole. Niveltä on siis vaikea saada purjehduksen aikan jäykäksi ja kaadettaessa sopivasti joustaviksi. Mahdotonta se ei tietenkään ole.
Helpoin, halvin ja painavin on varmasti jäykkä ja järeä teräsrakenne nivelellä, johon masto kiinnitetään kaadon ja purjehduksen aikana jäykästi. Vastaavan kuormitustason niveliä on sadoittain vaikkapa traktoreiden peräkärryissä ja metsäkoneissa. Niitä osataan suunnitella ja valmistaa edullisesti monessa paikassa ilman venelisiä, eikä tarvitse tehdä rosterista. Paksu rakenne- ja koneteräs kestää nykypinnotteilla, kestäähän nykyiset ohuet auton pellitkin paljon paremmin ruostumatta kuin vaikkapa 30 vuotta sitten, ja venehän tulee makean veden oloihin eikä valtameren suolaisiin olosuhteisiin.Mitenköhän ne Hollantilaiset tekeät purjeveneisiinsä sen maston kaadon kun tuntuu täällä kirjoittajien puollta olevan mahdoton rasti. Siellä se on ihan nomisettiä kun pitää kanavissa päästä siltojen ali.
Tässä yksi innovaatio aiheeseen:
https://www.boatdesign.net/attachments/catspardown-jpg.83372/ - onnistuu.kyllä
Tomiii_oikeesti kirjoitti:
Mitenköhän ne Hollantilaiset tekeät purjeveneisiinsä sen maston kaadon kun tuntuu täällä kirjoittajien puollta olevan mahdoton rasti. Siellä se on ihan nomisettiä kun pitää kanavissa päästä siltojen ali.
Tässä yksi innovaatio aiheeseen:
https://www.boatdesign.net/attachments/catspardown-jpg.83372/Eri aiheeseen. Tuossa ei ollut alunperin kannen läpituleva masto, vaan kannella oleva mastonjalka ellei sitten ollut kaadettava jo ennestään.
Ko katamaraanin muodon johdosta masto kaadetaan tuossa eteenpäin eikä taaksepäin, koska siten sarana saadaan olennaisesti alemmas. Huomaa että kuvassa on hingeline, eikä hingecurve.
Sivutuennan vantit tulevat siis tuossakin saranan korkeudelle.
Köliveneessä voi olla genua, mikä rajoittaa varsinaisten rustien sijainnin pois parraslistasta keskemmälle venettä. Jos sivutuenta kaadettaessa tulee samojen rustin kohdalle ylemmäs saranan akselille, tulee lisävanttien kulma mastoon todella pieneksi ilman saalinkeja. Ongelma on isommissa monisaalinkisissa rikeissä paljon suurempi kuin pienissä yksisaalinkisissa, joita ketjun avaajan kokoluokan veneissä (9m) yleensä on.
Olennaisinta on kuitenkin määrittää kaatosysteemin käyttövaatimukset myös kuormien osalta.
Eli pitääkö systeemin ja maston ja kannen kestää sekin, että kesken nostamisen tai kaadon ohi ajaa vierestä hinaaja kaasu pohjassa runkonopeuden yläpuolella tehden ainakin reilun metrin korkuiset terävät aallot? Takaapäin tuleva aallokko nostaa veneen mahdollisesti leveää perää todella suurella kiihtyvyydellä, ja maston huipun kiihtyvyys on vähintäänkin kaksinkertainen jos masto on lähes vaakasuorassa. Seurauksena keulaharus kiristyy kunnolla, ja mastoputkeen tulee reilusti sen pituusakselin suuntaista puristusta. Sen masto kestää helposti, mutta kestääkö kansi jos kaatosysteemiä ei ole kiinnitetty veneeseen asiaa kunnolla miettien. Pistekuormana kerrosrakenteen pintalaminaattiin johtaa kannen hajoamiseen. Joko reilusti lisää laminaattia levittäen kuorman laajemmalle alueelle tai metalliosien ja kannen kiinnityspinta-ala varsin suureksi, ja silloin saadaan kestämään tämäkin skenaario. Kyse on lopultakin siitä että onko edes tarpeen kestää tuollaista vai ei!
Yläraja uusille osille saaadaan joka tapauksessa tekemällä entiselle mastoprofiilille ja keulaharukselle lujuuslaskelmat. Tämä on alaan koulutuksen saaneelle DI:lle (tuhansia suomessa) hyvin helppoa, vaikkei tietäisi purjeveneistä mitään. Mutta suurin osa heistä tekee töitä rakenne- ja koneterästen parissa, eikä välttämäättä täysin hahmota haponkestävän teräksen ja alumiinin erityispiirteitä. Niille vain ei ole järviveneessä mitään pakottavaa tarvettakaan, vaan päinvastoin, kunnollisen rakenneteräksenkin myötäraja voi tänä päivänä olla huomattavsti korkeammalla kuin perustason haponkestävän Rp0,2.
Jos aallokko tulee takaa viistosti pitää myös poikittaistuennan olla kunnosssa, ja silloin keulaharus ja sivutuennan vantit ovatkin samaan aikaan kireällä. Maston pituussuuntainen kuormitus on silloin samaa luokkaa kuin purjehdittaessa reilusti kallellaan, mutta voima suuntautuu aivan eri suuntaan veneeseen nähden. Aiemmin esitetyn linkin kaadettavan maston mitoitus ei selvästikään olisi tällaista kestänyt. Heille se ei liene mikään ongelma.
- Saim22aa
Koska Puruveden rannalla asun, niin ihmetellä täytyy, mikä siinä nyt niin hienoa on? Vesi on kirkasta, mutta maisemallisesti alue on köyhää. Harvat paikalliset tietenkin tietävät joitain mukavia paikkoja, joissa kannattaa rantautua, mutta eihän järvi purjehdukseen sovi.
25 kilometriä länteen, ja maisemat ovat paljon hienompia. Silti minusta Saimaa ei mitenkään voita merimaisemia. Vesistö sopii melontaan ihmisille, jotka tietävät hienoja sopukoita, mutta niihin on vaikea veneellä päästä, ja ne täytyy tietää.
https://goo.gl/TyZFZ2- Vihreä_Ruoho
Eihän sitä itse omien kotiseutujensa hienoutta näe!
- Daphnen_vanavedessä
En osaa sanoa, miten Puruvesi eroaa muusta Saimaasta, mutta itse pidän kyllä noita sisävesiä rannikon saaristoa kauniimpana. Makuasia toki, mutta puhdas luonto, luonnonsatamat ja aika ajoin peilityynet vedet ovat upea yhdistelmä. Merellä tuuli tietty parempi ja vedet väljemmät. Iso miinus tulee Itämeren leväpuurosta, joka melko vastenmielistä loppukesäisin.
- ttgde
Samaa mieltä.
Vaikka kotisatama on Suomenlahdella pidän Vuoksen vesistöä veneilyyn ja myös purjehdukseen mukavampana. Puhtaan veden lisäksi pidän erityisesti väljyydestä. Etelärannikolla ja Saaristomerellä on erityisesti lomakaudella liikaa veneitä.
Olemme purjehtineet Vuoksen vesistössä viitenä kesänä, kaksi viimeisintä kertaa veneellä jonka masto on 19.5m ja syväys 2.15m. Lääniä löytyy rajoitteista huolimatta. Luonnonsatamia ja ankkuripaikkoja on lukuisia ja purjehdittu on sekä Kuopioon että Joensuuhun. Ja mukana on pieni RIB-vene jolla tarvittaessa pääsee myös matalien siltojen taakse. Näkemistä on niin paljon että lähdemme Saimaalle myös tänä kesänä.
Eli kyllä sisävesillä voi hyvin purjehtia myös korkealla takilalla ja ilman mastonkaatojärjestelmää.
- RMRM
Helppoon maston kaatoon taikasana on tabernaakkeli.
Googlaa "tabernacle boat" ja kuvahaku niin näet.- PolenJumppaus
Tämä on aivan tuttua maaseudulla asuville, nimittäin lipputangon kaataminen.
Ei ole helppoa hommaa, jos kyseessä on yli kymmenen metrin masto.
Saman mittainen lipputankokin vaatii muutaman kaverin aktiivisen panoksen - vaikka tanko olisi lasikuituakin.
Paras menetelmä on asiallisesti toteutettu mastonkaatoteline keulassa, jota käytetään veneen vinssillä.
- mulla.on
syvätakila on paras
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134