Olin lähes kaksi vuotta sitten eteläsuomalaisella moottoriradalla tekemässä suorituskykymittauksia erääseen koeajoautoon. Kevät oli juuri puhjennut kukkaan, ja ruoho tuoksui.
Paikalla oli paljon kilpa-autoilijoita herättelemässä kilpakalustoaan talven unilta. Paikalla oli myös erikoinen projekti, jota oli pakko mennä katsomaan lähempää.
Suomalainen myyntimies oli tuonut paikalle Skoda Octavia -auton, jossa oli Skodan 1.8-kuutioinen moottori. Venäjällä valmistettu Octavia oli hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen, joten kaverin oli tarkoitus alkaa myydä näitä enemmänkin.
KUN RENKAITA oli tarpeeksi potkittu, pyysi kaveri minua testaamaan autoa. Ja koska mittalaitteetkin olivat mukana, asensin ne samalla koeajettavaan kiinni.
Auto oli kaksijakoinen. Siinä oli paljon valmista kilpa-autoa, mutta myös pelottavaa keskeneräisyyttä. Polkimet olivat vähän löysän oloiset, ja ohjauspyörässä oli klappia.
Aloitin koeajon 0–400 metrin kiihdytyksellä. Asetin auton kiihdytyssuoran päähän, jolla käydään myös viralliset kiihdytysautokilpailut.
Lada lähti viivalta yllättävän hyvin, olihan teho/painosuhde kunnossa. Neljänsadan metrin kohdalla oli jo 6 vaihde päällä, ja vauhtia yli 150 km/h.
Nostin jalan kaasulta maaliviivalla, mutta auto jatkoi kiihtymistään. Jokin oli jumittanut kaasun. Turva-aluetta oli jonkin verran, mutta heti oli ryhdyttävä reagoimaan.
Onneksi jarru ja kytkin yhä toimivat, joten pystyin molempia polkemalla aloittamaan hidastamisen. Sain auton helposti pysähtymään turva-alueelle, mutta moottori ulvoi selän takana yhä täysillä.
Käänsin seuraavaksi päävirtakatkaisimesta, mutta kone jatkoi ulvomistaan. Ääni oli yllättävän kova, ja puseroon alkoi hivuttautua tunne, että kuinkakohan kauan moottori tuon kestää. Seuraavaksi saapui paikalle auton mekaanikko, joka repi puolan johdot irti. Tähän se vihdoin sammui.
Koeajo jäi siltä erää kesken, mutta olihan se siihen asti mielenkiintoinen.
Skoda octavian kaasu hirtti kiinni! Vaarallinen
14
702
Vastaukset
- skodajakke
Et saa myytyä niitä vanhoja uitettuja linttoja ainakaan tolla tavalla valehtelemalla.
Aikoinaan kakstahtisen Suzukin kaasu hirtti kiinni, eikä siihen auttanut edes tulpanjohtojen repiminen irti. Kone huusi täysillä, kunnes älysin pistää nelosen silmään ja nostaa kytkimen nopeasti. Karsta siellä pytyssä ilmeisesti hehkui ja piti moottorin käynnissä. Kaasun hirttäminen tapahtui yleensä kostealla kelillä.
Eipä tullut muuta mieleen. - Skodavailada
Skoda vaihtui yllättäen Ladaksi :)
- Trolli-on-typerys
Skoda vaihtui Ladaksi kun typerys oli kopioinnissaan muuntelussaan huolimaton. Juttu on kopioitu TM:stä.
https://tekniikanmaailma.fi/olin-saanut-ladan-kiihdytettya-170-km-h-nopeuteen-juuri-silloin-kaasu-juuttui-kiinni-ja-kiihdytys-vain-jatkui/
- TSI2012
ruostuvatkin pirun nopeasti.
- erkki.nimimerkki
Tuo on kyllä tosiaan aika vaarallista, kaasuvaijeri jumiutunut, luulis olevan koneen tuho. Huh huh
- turvallisuusosasto
Huh - Kaikkia temppuja noi itäkiesit tekeekin. Venäläistä rulettia koko skodan käyttäminen
- kaalimaan_preemium
Skoota on tikittävä aikapommi maanteillä. Mitä tahansa voi tapahtua, kun itä "laatua" on liikenteessä. On ne veikeitä ne itåpremiumit.....
Juu ei kaalilaatikko ole auto ensinkään. Skoda itäauto on vain semmoinen sosialisti-kippa, auton korvike. Hymyn saa ihmisten huulille, tuo itäblokin muisto, siinä skodan ainoita hyötyjä.
tästä oli muuten ilta sanomissa laaja artikkeli joitakin vuosia sitten. uuden skoda octavian vakionopeuden säädin oli laittanut kaasun pohjaan ja jarrut eivät olleet riittävät hillitsemään kasvavaa vauhtia ja skoda oli pysähtynyt vastaantulevan rekka auton keulaan. näitä samanlaisia tapauksia on sattunut jo tuhansia ympäri euroopan. skoda ilmoitti tutkivansa asiaa mutta mitään selvitystä ei koskaan ole tiedotettu. eli jotain on todella pahasti vialla jonka myös skoda tehdas huomasi ja vaikeni asiasta.
- oottosiholisti
Ihan Ilta-Sanomissa laaja artikkeli? Sattunut tuhansia ympäri Eurooppaa? Sittenhän voit pistää linkkejä, ei noin vakava asia jää tiedoitusvälineiltä huomaamatta, ensin vaikka linkki siihen I-S:n juttuun?
Huomasithan toki, että aloittajan typerä provo oli kopioitu valheellisesti vanhasta Tekniikan Maailman jutusta, totuuttahan siinä ei ollut pätkääkään?
- Hernekäinen
kaasuvaijerit itäauto skootassa on jenkemipitoista terästä. paitsi levittävät hirveää ahua, myös hirttävät kiinni
tästä uutisesta ilta-sanomat uutisoi jo vuosia sitten, kaasu hirttää auki ja jarru ovat niin heikkotehoiset etteivät pysty hillitsemään yhä kiihtyvää vauhtia ja skodat pysähtyvät lopulta rekka autojen keulaan tai muuhun esteeseen, jälki on sen mukaista. kymmeniätuhansia ihmisiä jo kuollut tämän tyyppivian takia, mitä tekee skoda? ei yhtään mitään. levittelevät vain käsiään suu auki ja katselevat taivaalle josko huomenna on poutailma.
- NakedTruthh
Huono kopio ilman mitään linkkejä tästä https://www.cbsnews.com/news/toyota-unintended-acceleration-has-killed-89/
Skoda on arvaamaton ja vaarallinen auto. Jos sitä nyt autoksi voi sanoa, itse olen aina todennut, että skodasta ei autoa tule, eikä siasta hieromalla koiraa!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438