Miksi useammassa diesel-venelämmittimessä lukee, että paloilmanottoa ei saa ottaa matkustamosta, ohjaamosta, jne ?
Järjestään kaikissa veneissä olen törmännyt siihen, että paloilmanottoputki on samassa tilassa lämmittimen kans.
Koitetaanko tuolla ulkotilasta otettavalla paloilmalla jäähdyttää lämmitintä?
Voiko vikatilanteessa päästä jotain palamiskaasuja myös tätä kautta ohjaamoon?
Onko tuo suositus sitä varten, ettei vene mene "umpioon"?
Lämmittimen paloilmanotto?
17
1105
Vastaukset
Eiköhän tuossa liene syynä ettei pako-ja imupuolen painesuhteessa tapahtuisi heittelyä (tuuli). Toinen syy ettei häiriön sattuessa tulisi käryä laitetilaan josta se edelleen puhallettaisiin asuitiloihin.
- Määräykset
Laitteessa on liekki sisällä. Liekki vaatii palakseen happea joka otetaan tuloputkesta. Jos tuloputki on veneen sisällä niin laite polttaa veneen sisällä olevan hapen ja happipitoisuus saattaa laskea. Jos paloilma otetaan ulkoa, ei tätä vaaraa ole. Kyseessä on siis turvallisuus.
- ummehdus
Ulkoa tulee raikasta ilmaa, sisältä tulee käytettyä ilmaa.
- kkuyr
Ottaahan Wallaksen liesikin paloilman sisätilasta. Ei vene saa pullo olla.
Kyllä se asia on noin kuin Sepeteus sanoo. Ei se mitään happea polta pois tilasta. Imee vähän ilmaa polttimen, mutta ilmamäärä on pieni.
Se happi "palaisi" siitä tilasta, jos ne pakokaasut työnnettäisiin sinne tilaan ja tila olisi tiivis. Ilma korvattaisiin siis hiilidioksidillä ja häkällä
- Tyrnäväntorpedo
Jos paloilma otettaisiin sisältä, niin se muodostaa alipaineen.
Jos pakoputki vuotaa niin pakokaasu menee sisälle alipaineen imemänä.- alaluokkalainen
Ei tältä palstalta mielikuvitusta puutu :) toisaalta se on ihan hyvä, mutta menee vähän hankalaksi jos lukija ei ole oikein hajullakaan ko.aiheesta ja alkaa toimia näennäisesti vakuuttavimman kommentin mukaan.
Onneksi jo alakouluissakin on alettu opettaa medialukutaitoa. - medialukutaitoinen_
alaluokkalainen kirjoitti:
Ei tältä palstalta mielikuvitusta puutu :) toisaalta se on ihan hyvä, mutta menee vähän hankalaksi jos lukija ei ole oikein hajullakaan ko.aiheesta ja alkaa toimia näennäisesti vakuuttavimman kommentin mukaan.
Onneksi jo alakouluissakin on alettu opettaa medialukutaitoa.Kyllä pakokaasuja on mahdollista saada veneen sisätiloihin torpeedon esittämän teorian mukaisesti.
- selväätämä
Onhan toki. Jos soutuveneestä unohtaa tapin niin paatti uppoaa.
- eiselvääoleolemassakaan
selväätämä kirjoitti:
Onhan toki. Jos soutuveneestä unohtaa tapin niin paatti uppoaa.
Taas alaluokkalainen arvaa pieleen.
Soutuveneestä voi unohtaa tapin ja se voi täyttyä vedellä, muttei se saa upota vedellä täytettynäkään. - Tarkkk
Sinulta saamme aika-ajoin aivan järkeenkäypiä postauksia, mutta sitten joutuu näitä aivojen nurkista kerättyjä mietelmiäkin joukkoon.
Oletetaan että jollakulla on niin tiivis vene, että paloilman ottaminen aiheuttaisi alipaineen. Tässä tapauksessa tälle veneiljälle olisi viikatemies jo aikaa sitten varannut menolipun.
Toinen asia on se, että tuskin se lämmitinkään pystyisi siinä kovassa alipaineessa toimimaan.
Näinä aikoina todellakin on tarpeen opettaa median lukutaitoa, ettei kansaa viedä miten sattuu. - Tyrnäväntorpedo
Tarkkk kirjoitti:
Sinulta saamme aika-ajoin aivan järkeenkäypiä postauksia, mutta sitten joutuu näitä aivojen nurkista kerättyjä mietelmiäkin joukkoon.
Oletetaan että jollakulla on niin tiivis vene, että paloilman ottaminen aiheuttaisi alipaineen. Tässä tapauksessa tälle veneiljälle olisi viikatemies jo aikaa sitten varannut menolipun.
Toinen asia on se, että tuskin se lämmitinkään pystyisi siinä kovassa alipaineessa toimimaan.
Näinä aikoina todellakin on tarpeen opettaa median lukutaitoa, ettei kansaa viedä miten sattuu.Kun nyt vaivauduit kirjoittamaan kahdella nimimerkillä, niin vastataan sitten.
Alipaineen ei tarvitse olla iso. Puhutaan vain paine-erosta pakoputken, jossa on ilmanpainettaa korkeampi paine ja sisätilan, josta paloilma otetaan, ilmanpainetta matalampi paine. Virtaus ei ole sen kummempaa kuin savun kulkeminen tuulen mukana, hyvin heikon tuulen.
Jos pakoputkessa on reikä, niin savu menee siitä ulos, jos ulkopuolen paine on pienempi kuin putken sisällä. Se kulkee siihen suuntaan, mihin ilmakin eli sinne, mistä imetään ilmaa lämppäriä kohti. Sisätilat eivät tietenkään ole pulloja, mutta sen verran rakenteessa voi olla vastusta, että sisätilan ja pakoputken välinen paine-ero houkuttelee savua sisään, kun tie on auki.
Voit leikkiä ajatuksella, että pakoputki on kokonaan irti ja sitä kautta pohtia kuinka paljon se sitä pitäisi kiinnittää ettei savua tulisi yhtään sisälle. Väitän, että silloin ollaan hyvin lähellä täyttä tiiviyttä. - Tarkkk
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Kun nyt vaivauduit kirjoittamaan kahdella nimimerkillä, niin vastataan sitten.
Alipaineen ei tarvitse olla iso. Puhutaan vain paine-erosta pakoputken, jossa on ilmanpainettaa korkeampi paine ja sisätilan, josta paloilma otetaan, ilmanpainetta matalampi paine. Virtaus ei ole sen kummempaa kuin savun kulkeminen tuulen mukana, hyvin heikon tuulen.
Jos pakoputkessa on reikä, niin savu menee siitä ulos, jos ulkopuolen paine on pienempi kuin putken sisällä. Se kulkee siihen suuntaan, mihin ilmakin eli sinne, mistä imetään ilmaa lämppäriä kohti. Sisätilat eivät tietenkään ole pulloja, mutta sen verran rakenteessa voi olla vastusta, että sisätilan ja pakoputken välinen paine-ero houkuttelee savua sisään, kun tie on auki.
Voit leikkiä ajatuksella, että pakoputki on kokonaan irti ja sitä kautta pohtia kuinka paljon se sitä pitäisi kiinnittää ettei savua tulisi yhtään sisälle. Väitän, että silloin ollaan hyvin lähellä täyttä tiiviyttä.Mitä nimimerkkiasiaan tulee, niin käytän aina samassa ketjussa samaa nimimerkkiä - mikä on mielestäni oikein ja kohtuullista.
Tämä Tarkkk nimimerkkini on jo vuosia vanha. Aloitin sen tosin yhdellä -k- kirjaimella, mutta nyt täytyy jo käyttää kolmea kun ei muuten kelpaa.
En pysty tieteellisellätasolla tätä asiaan enempää perustelemaan, mutta omassa veneessäni tavaratilassa oleva Webasto ottaa paloilmansa sieltä ja konetilasta - kohta tulee 10 vuotta täyteen.
Pakoputki menee peräpeilistä läpi. Enkä ole kovassakaan tuulessa havainnut ongelmia. - Tyrnäväntorpedo
Tarkkk kirjoitti:
Mitä nimimerkkiasiaan tulee, niin käytän aina samassa ketjussa samaa nimimerkkiä - mikä on mielestäni oikein ja kohtuullista.
Tämä Tarkkk nimimerkkini on jo vuosia vanha. Aloitin sen tosin yhdellä -k- kirjaimella, mutta nyt täytyy jo käyttää kolmea kun ei muuten kelpaa.
En pysty tieteellisellätasolla tätä asiaan enempää perustelemaan, mutta omassa veneessäni tavaratilassa oleva Webasto ottaa paloilmansa sieltä ja konetilasta - kohta tulee 10 vuotta täyteen.
Pakoputki menee peräpeilistä läpi. Enkä ole kovassakaan tuulessa havainnut ongelmia.Johtuisiko siitä, että pakoputkessa ei ole vuotoa?
- pakopää
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että pakoputkessa ei ole vuotoa?
En tiedä onko siinä vuotoja , luulisin että on sillä iso reikä siinä ulosmenevässä päässä on.
- häkä.häkkinen
eihän autossakaan pakoputkea johdeta sisätiloihin!
- Tyrnäväntorpedo
Käsittääkseni historia tuntee siitä joitakin poikkeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1114639Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja1734395Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.951759- 4031671
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a331433Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann61119Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3531110- 67989
- 57974
- 92948