Mikä ukkoani vaivaa?

elämän.ehtoolla

Nyt kun yli 50 on jo mittarissa ja lapset ovat jo muuttaneet kotoa, kuvittelin että voitaisiin taas mieheni kanssa elää kuin silloin 25 vuotta sitten. Ehdotin joulun aikaan, että lähdetään pariksi viikoksi johonkin aurinkoiseen lomakohteeseen, vaikka Kanarialle missä oltiin silloin nuorina. No, ukkoni vain istua röhnötti nojatuolissaan ja sanoi, että "mitäs me vanhat ihmiset nyt enää reissaamaan". Ja yhtään mitään liikuntaa ei harrasta. Istuu töissä päivät ja kotona vapaat. Sanoo vain, että "mitä tässä iässä enää itteensä rääkkäämään". Miten niin "vanhat ihmiset" ja "tässä iässä"!? Vähän yli viiskymppisiä ollaan! Minä ainakin haluan toteuttaa unelmiani nyt kun siihen on varaakin. Haluan matkustaa, nähdä historiaa, kulttuuria, nykypäivän suurkaupunkeja, En halua jäädä kesälomalla kotiin sukkaa kutomaan ja ristikoita täyttämään! Miten saan mieheni tajuamaan, ettei olla menossa hautaan vaan nyt vasta elämä alkaa? Mistä tällainen väsähtäminen voi johtua? Pitäisikö viedä lääkäriin?

18

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä__on

      Jospa ei eukko itse motivoi enää miestä.

    • Mitäkä.mies

      Oliskojan vaan niin että kaikkia ei kiinnnosta matkailu kun ikää kertyy. Ja jos jokin muu syy on niin se kyllä tulee julki kun varaat matkan molemmille tai vain itselle. Molemmissa vaihtoehdoissa voit päätellä reaktiosta,että mistä on kyse?

      • eipassia

        Itse pidin matkustamisesta 80-luvulla. Sitten perustettiin perhe. Mies on käynyt ulkomailla kerran ja Ruotsissa (jonne ei passia silloinkaan tarvinnut). Mies on kiinnostunut pienistä hommista kuten auton korjaamisesta vapaa-aikanaan.

        Itse melkein pelkään veritulppaa lentäessä. Nykyään siis, kun painan 30kg enemmän kuin silloin 80-luvulla. Ja kolesterolit koholla. Silloin joskus kaipasin jotain muuta tekemistä kuin rannalla lojumista. Nyt tyytyisin siihen lojumiseen. Diabetesta ei ole, mutta ehkä apn miehellä on? Samoin kilpirauhasjutut pitäis joskus tarkistaa.


      • Tieto-on-valttia

        Mutta kohta on jos paino ei putoa jotta "lojuminen" on huonoin mahdollinen vaihtoehto.


    • hytinäx1

      Jos hän on masentunut? . Ja voishan sitä alkaa matkailun kotimaastakin tai jostakin muusta yhteisestä harrastuksesta. Onko sinulla töissä samanikäisiä puolisoita joiden lapset ovat muuttaneet pois kotoa joilta kysellä hieman miten heillä sujuu tämä uusi vaihe elämässä.

    • Elämännälkää

      Aloitus on hyvä kertomus siitä, miksi ne mieäsressukat kuolla kupsahtavat paljon ennen kuin puolisonsa, joissa virtaa ja elämänhalua riittää ikävuosista huolimatta.

    • avioeronuorena

      Ex mieheni sanoi namisin mentyämme, että mies ei tarvitse vanhaa naista, joten otin avioeron jo nuorena. Tämä on totta.

    • älävedäväkisin

      Luultavasti häntä ei oikeastaan ikinä ole kiinnostanut matkailu mutta nuorempana jaksoi näytellä.
      Koska halusi olla sinun kaa ja koska kaikkien "kuului" matkustaa

    • kysymikäsyy

      Hei hei.! Nyt ravistelemaan ukkoa! Ei aentään vielä eletä kuin elämän ehtoolla kun on parhainta aikaa!

    • Epävarmatajatkoittavat

      Se on menopaussia varmaankin ja toisilla ne jalat vaan vipattaa. On tullut eroja juuri tuossa iässä monille kun toista ei kiinnosta ja toiselle tulee vahva meno vietti.

      Kannattavampaa olisi säästää ja jäädä töistä pois ajoissa kokonaan. Meilläkin on eläkeikä vasta 65 ja mahdollisesti ylikin ja tuntuu että kun alkaa kuuttakymppiä lähestyyn niin ei varmasti jaksa sen yli enään. Että kiitti mulle riitti ja jatkakoon nuoret siitä. Alkaa tulla sairauksia ja kaikenlaista remppaa. Ja onko se työpaikka niin varma ettei sieltä viskata pihalle jo ennen kuuttakymppiä.

      • Parempitulevaisuus

        Jos jo ennen 60 väsyttää ja epäilee jaksamistaan, niin kannattaa panna elämäntapansa remonttiin. Ruoka / ravinto, liikunta, riittävä uni ja liiallinen alkolitkujen kittaaminen pois kokonaan tai kova kohtuullistaminen.


    • flegmaatti

      Voin kertoa vain omasta kokemuksestani. Aloitin päivittäisen dokaamisem 57 vuotisena ja harjoiteltuani sitä kohtuullisen ajan ei mikään kiinnostanut.
      Olimme molemmat täysjoutilaita ja olimme olleet kaikki lomamme matkoilla.
      Vaimoni innostui ilmoituksesta "kaksi yhden hinnalla Maltalle".
      Olimme risteilyllä olleet Valletassa parkissa päivän ja kaupunki oli kiinnostava kuten saarikin historia valossa.
      Minua ei huvittanut lähteä ja kannustin vaimoani etsimään sopivan kaverin ja menemään.
      Kuten sitten tapahtuikin.

      Juuri ennen 60v päivääni vaihdoin elämäntyylini terveellisemmäksi ja aktiivisemmaksi.
      Aktiivinen, tehokas kuntoilu kohensi terveyteni ja sai aikaan muutoksen.

      Kuten sanoin, tämä on vain minun kokemukseni.

    • kodkqD

      Ala itse käymään kävelylenkillä säännöllisesti. Älä vaadi mitään, tulee vastareaktio. Noin kolmen viikon kuluttua voit kysyä, lähdetkö mukaan. Jos ei lähde, älä painosta. Jatka harrastusta, ja jossain vaiheessa lähtenee mukaan. Jos ei lähde, pääset itse toiminnasta kiinni.

      Pointti on sama kuin koirankin kanssa. Puhe on puetta, se ei muuta ketään. Ihmisen mieli ja neurologia toimii esimerkin voimalla. Jos haluat koiran lähtevän seuraamaan sinua, suurin osa koirista ei reagoi huutoihisi. Lähdet itse konkreettisesti juoksemaan /liikkumaan suuntaa, minne haluat mennä, ja koira seuraa.

      Esimerkin voima.

      • Jaeikuinmenoksi

        Tämä oli hyvä kommentti. Vaikka ukko ei liikahtaisi, niin itse liikkeelle lähtemällä huomaa, ettei siihen ukkoa tarvitakaan.


    • reissaamaan

      Aloita reissailu ukon kanssa aluksi vaikka eckerö-risteilyllä ja siitä pikku hiljaa....kyllä innostaa kun meininkiin tottuu aluksi.

    • Tiedä.onko.apua

      Aloittajan kertoma on kuin omasta elämästä, kun olimme 50iä. Juuri tuollaista flegmaattista oli pitkän aikaa. Oli rahaa matkustaa ja väkisin tilasin molemmille matkan. V***ili koko ajan, puhui alentavasti muka vitsillä ja kaikesta näki, ettei viihtynyt yhtään. Muut bussissamme jo sanoivat minulle, miten tuollaista jaksat. Ei siis kannata. Itse lähdin lenkille ja pyysin mukaan. Sanoi: minulle ei tuollainen reuhaaminen sovi, siis kävely. Pelasi tietokonepelejä minuun selin, ei enää halunnut seksiä, ei oikein ruokapöytäänkään tullut eikä katsonut silmiin ja oli muutenkin omissa oloissaan. Tajusin että rakkaus minuun oli loppunut. (Ennen olin hänen kuningattarensa.) Sitten riuhtaisi; alkoi käydä vieraissa, virkistyi silminnähden. Usein omilla teillään ja minulta tietenkin meni hermot, tivasin, muutuin ihan typeräksi jankkaajaksi ja kyttääjäksi. Itse rakastin ja muutos oli järkyttävä. Yritin myös järkevästi keskustella ja pyysin terapiaan, piti hulluna, paskaa ei kannata jauhaa. No kestin pari vuotta ja sitten kerralla vihelsin pelin poikki ja lähdin. Oli ihan surkeana, mutta rakensi kuitenkin itselleen sopivan elämän ja löysi uuden kuten minäkin. Tähdennän että alkoholi ei näytellyt tässä tarinassa mitään roolia.
      Kohta alkoi ensimmäiset merkit hänen dementiasta, huomasin hämmästyneenä yhteisillä kutsuilla että oli unohtanut pitkän liittomme perusasioita ja lähisukulaisia. Kumppaninsa kuoli ja tauti eteni kovalla vauhdilla. Oliko alkanut jo 50nä, nyt jälkeenpäin olen siitä varma. Nyt elelee yksin pöpperönä, käyn tervehtimässä, ei muista että olen ollut hänen vaimonsa, taas olen hänen ihannenaisensa. Ei kuitenkaan mitään flirttiä, ihan kaveruutta.
      Tämän tarinan opetus sinulle aloittaja. Jos haluat miehesi pitää, menkää yhdessä perusterveystarkastukseen. Ja kaikki ok., keskustelkaa. Jos hänen halunsa rakastaa sinua on hävinnyt eikä hän halua yrittää saada sitä takaisin, ala katsoa uutta elämää. Minulle ero oli rankka, suurin haaste oli tappaa rakkaus. Elän kohtalaisen hyvää elämää samassa parisuhteessa, jonka löysin eromme aikana. Toivon sinulle sydämestäni oikeaa ratkaisua.

      • mietintä-myssyyn

        "Tiedä.onko.apua
        30.6.2018 8:55"

        Minulle oli apua liikuttavasta kerronnastasi ja paljon tuli mietteitä omasta liitostani, kuinka olisi pitänyt toimia?

        Laulun sanoin, että "mistä alkaisin..", mutta en uskallakaan, koska täälläkin on useita, jotka ottaa sanan sieltä, toisen täältä ja pian onkin aivan erilainen elämäkerta sitten minullakin.

        Flegmaatin tarinan olen jo kuullut oikein-, väärin- ja nurinpäin käänettynä, joka on sinänsä hyvä, mutta liika toisto useilla palstoilla jo kyllästyttää. Uskoo tuon vähemmälläkin, että Sinulla menee hyvin ja mulkku seisoo ainakin senverran, mitä vaimosi tarvitse.


    • flegmaatti

      Ei tuo ole vielä mitään ehtoota ja lääkäriin pitäisi viedä ehdottomasti!
      Katso sopiva yksityinen! Tk-lääkärit eivät keskity tuollaiseen jos verikokeet eivät selkeästi osoita kohdetta.

      Eräällä kaverillani, tosin jo 60v, oli saman tyyppistä "väsymystä". Verikokeet eivät näyttäneet mitään hälyttävää mutta yhteisen kaverimme elämänsulostuttaja hoitsu, kehoitti tekemään testosteronietstin. Lukema oli viitearvon minimin yläpuolella mutta yksityislääkäri kirjoitti reseptin korvaustestolle. Ensin testogeelille, ja kun geelin saatavuudessa oli häiriöitä, niin Nebido piikille. Yhteisen kaverimme hoitsuavokki piikittää 12 viikon välein.
      Kaveri kertoi korvausta edeltävästä olotilastaan, että se oli kuin olisi elänyt käsijarru päällä.

      Teston korvaushoito on vielä jostakin syystä hyshys asia!

      Itselläni oli laiskuuden taustalla silloin vielä molempien silmien leikkaamattomat kaihit ja taustan viimeiset, epäterveellisesti eletyt vuodet.
      Näön heikkeneminen ei täyttänyt julkisen puolen normeja mutta yksityiklinikka leikkasi mukisematta. Elintapamuutos oli paljon halvempi ja helpompi hoitokeino.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe