Vanhemmat ei anna hommata mitään kulkuneuvoa

Vapenoid

Juuh elikkä siis oon 16 ja käyn koulua joka on n. 15km päässä kotoani. Matka kestää noin tunnin - 45min julkisilla ja lähin bussipysäkki on kilometrin päässä himasta. Haluaisin mopon/kevarin/mopoauton/mökijän, tai jonkun, jolla pääsisi liikkumaan vähän kätevämmin, etenkin kun kaikki frenditkin asuu kaukana.
Ongelma on kuitenkin se, että vanhempani eivät anna minun hommata mitään näistä, vaikka maksaisinkin kaiken itse, koska ne ”ovat liian vaarallisia”.
Onko ratkaisuehdotuksia, miten saisin suostuteltua?

16

6067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestät kyllä siihen asti kun saat autokortin.. nähty on..

    • Bentti

      Polkupyörä on hyvä kulkuneuvo

    • jalaa1x

      Mopon, skootteri tai mopoauton ajaminen vaatii sille tarkoitetun ajokortin, ilman sitä ei saa ajaa. Uusi mopoauto maksaa helposti yli 10 000€, käytetytkin useamman tonnin. Mopot ja skootterit ovat suht edullisia, mutta vakuutukset kalliita, koska onnettomuuksia näille sattuu paljon. Sama koskee mopoautoja. Mopoauton vakuuttaminen on melkeinpä kalliimpaa, kuin henkilöauton. Säästät rahat ajokorttiin, ja autoon.

    • Moikka nimim. Vanhemmat ei anna hommata mitään kulkuneuvoa. Yritä keskustella vielä vanhempiesi kanssa ja tuoda esille tässäkin kirjoittamasi hyvät perustelut. Varmasti vanhempiesi huoli on todellinen ja he ajattelevat kaikessa ärsyttävyydessäänkin sinun parastasi. Voisitko esimerkiksi tuoda esille vastuullisuuttasi liikenteessä vaikka kulkupeliä sinulla ei vielä ole? Toisaalta prätkäkausi on Suomessa lyhyt ja kallis, niin ei varmasti mene hukkaan, vaikka rahat säästyisivätkin autoon. Turvallisia kilometrejä, mopolla tai jalan.
      T. Rebekka Aurinkorannikon Saappasta

    • RST2

      OOtko kuullut sellaisesta kuin polkupyörä...

    • Iswttitdis

      vanhemmat tuntee sut ja tietää että ajaisit kolari joten yritä kestää tai maksafrendille et tulee hakee sut joka aamu

    • omanonnenseppä

      jos olet itse tienannut rahat, niin en kyselisi vanhemmilta sen enempää, vaan mopo ilmestyisi pihaan. Vanhempien kommentteihin vaan sopivan itsetietoinen vastaus, että omillani ostin, käykö kateeks ?

      • vfjfgj

        Korttia ei vaan saa ilman vanhempien suostumusta.


      • Nenäkkyydellä saa harvoin mitään positiivista aikaan, varsinkin kun lähes joka teinillä alkaa kova ulina, jos rahahanat lyödäänkin kiinni ja esimerkiksi netin ja puhelimen käytön aiheuttamat kulut joutuukin maksamaan ihan itse.


    • OnnekkaatPaskat

      Älä valita, ite en oo saanu yhtäkään kulkuneuvoo vanhemmilta, oon joutunu ostamaa oman polkupyörän jne. Eikä vanhempani edes suostu viemään minua esim. lääkäriin tai muihin tärkeisiin juttuihin autolla... Joudun aina kulkemaan itse pyörällä kaikkialle

      T:koulumatka 9km yhteen suuntaan,

      • OottosiOnnekas

        T:koulumatka 9km yhteen suuntaan,
        Lisäks se matka on ylämäkee molempiin suuntiin.


    • mutsiminäkin

      Ihan kuin ette osaisi lukea aloittajan kirjoittamaa tekstiä. Onko fiksua ehdottaa 15 kilometrin koulumatkalle polkupyörää? Lisäksi aloittaja kertoi maksavansa kulkuneuvon itse. Miksi esitätte säästämistä autoon tai vinkkaatte vanhempien laittavan nettiliittymät ja rahahanat kiinni? Missä luki, ettei nuorella olisi rahaa jo niihinkin? Ja mitä tuo yksi kitisee 9 kilometrin koulumatkasta. Kyydinhän siihen saa. Ihan sama, ajaako se koulukuljetus ylä- vai alamäkeä.

    • seppäpartner

      Traktorilla voit mennä, niin kuin muutkin landet

    • Kuski766

      Aja fillarilla bussipysäkille ja jätä fiuge sinne parkkiin tai jos vanhemmillasi on auto, niin kysy, josko he voisivat kuskata.
      Säästä rahat autoon.
      Kaikki mopot ym ovat vaarallisia, vaikka ajaisit itse oikein, niin joku auto voi ajaa päällesi. Vaikka olisit oikeassa, niin kakkoseksi jäät autoille.
      Itse olen ammattikuljettaka ja tiedän mistä puhun.

    • dhejhcew

      Luulen tietäväni kuka sä olet..

    • Minä hiihdin kouluun kesät talvet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3431
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      177
      1487
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1247
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1132
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe