Kumpaan suuntaan kannattaa kiertää.

kokemuksiakaivataan

Pohditaan maailmanympärimatkaa n. 2-3 kuukauden aikataululla. Onko kokemusta, kannattaako lähteä itään vai länteen? Jos lähtee itää kohti, voittaa vuorokauden, mutta painaako aikaero liikaa tuollaisella lyhyehköllä kiertomatkalla kun sisäinen kello on koko ajan muutaman tunnin jäljessä? Jos lahtee länsisuuntaan, niin häviää vuorokauden siinä vaiheessa kun ylittää päivämäärärajan, niin ei sekään houkuttele.

3

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lännelle_ääni

      Länteen päin kiertäessä säästää yhden yöpymisen hinnan. Olen kiertänyt itään ja länteen päin. Minulle sopii paremmin länteen päin matkustaminen. Aikaero tekee, että aina herää pirteänä uudessa kohteessa.

      Tuntuu hyvältä kun on aamulla pirteä, niin että voi käydä paikallisilla toreilla ja tuntuu muutenkin, että jaksaa paremmin tehdä kaikkea kun ei ole vielä paahtavan kuumaa. Keskipäivän jälkeen voi viettää parin tunnin siestan mukavassa ilmastoidussa tilassa ja sitten jaksaakin taas hyvin iltarientoja.

    • beentheredonethat

      Länsivaihtoehto on helpompi. Sisäinen kello menee siinäkin sekaisin, mutta on helpompi korjata. Valvoo vaan sitkeästi iltaan asti eka päivänä uudessa kohteessa kahvin ja kävelyn voimalla, niin yhden yön nukkumisen jälkeen herää aamulla jo hyvässä iskussa. Yhden reissun tehneenä ja toista joskus pohtineena sellainen vinkki, että matkaa on vaikea suunnitella "villisti ja vapaasti", koska Tyynenmeren ylitys kohtuuhintaan pitää varata ajoissa. Jos sen sijaan on massia lentää vaikka 1. luokassa niin juttu on eri. Mutta itse asiassa reittisuunnittelua tärkeämpää on löytää samalla asenteella toimiva matkaseura. Mikäli yksi haluaa vetää halpaa viinaa joka ilta ja lojua krapulassa aamut, toinen taas tsekata museoita niin homma ei toimi. Shoppailun voi jättää lähes kokonaan laskuista, koska mahdotonta tavaramäärää ei voi kuskata mukana. Jos haluaa nähdä espanjankielistä maailmaa, niin kannattaa mennä vaikka kansalaisopiston kurssille opiskelemaan alkeet, helpottaa huomattavasti asioita. Ja tärkeitä vinkkejä: käy vessassa aina kun voit, pese pyykkiä aina kun voit ja mene asemille ajoissa. On lakkoja, liikenneruuhkia jne. eikä paljon naurata jos joutuu ostamaan legille uudet liput siksi, että taksit päättivätkin tukkia kentälle menevät tiet jonkun mielenosoituksen takia.

    • äänilännelle

      Täältäkin ääni länsisuuntaan kiertämiselle. Tuntuu, että reissusta saa enemmän irti kun jaksaa aamusta herätä pirteänä. Meillä oli tapana harrastaa aamuisin lenkkeilyä ja toreja. Ei kannata ajatella yhden vuorokauden menettämistä, koska oikeastihan aikaa ei häviä mihinkään, vaikka päivämäärärajan ylittäisikin huomisen puolelle. Tosiaan siinä säästää yhden yöpymisen hinnan.

      Kyllä maailmanympärimatkalla voi shoppailla. Olen ostanut mm. ison maton ja marmoripöydän. Ei niitä tietystikään repussa voi raahata. Kauppias huolehti tavarat Suomeen kotiovelle. Jotain kevyempiä olen postittanut itse, mm. peiton, pipon ja lapaset lähetin paketissa kotiin. Länsisuuntaan kiertämisessä on myös se hyvä puoli, että jos vaikka suunnittelee reissun niin, että viimeinen etappi on Bangkok, josta suorat lennot Helsinkiin, niin pystyy reissun lopuksi shoppailemaan Bangkokissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe