Kumpaan suuntaan kannattaa kiertää.

kokemuksiakaivataan

Pohditaan maailmanympärimatkaa n. 2-3 kuukauden aikataululla. Onko kokemusta, kannattaako lähteä itään vai länteen? Jos lähtee itää kohti, voittaa vuorokauden, mutta painaako aikaero liikaa tuollaisella lyhyehköllä kiertomatkalla kun sisäinen kello on koko ajan muutaman tunnin jäljessä? Jos lahtee länsisuuntaan, niin häviää vuorokauden siinä vaiheessa kun ylittää päivämäärärajan, niin ei sekään houkuttele.

3

854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lännelle_ääni

Länteen päin kiertäessä säästää yhden yöpymisen hinnan. Olen kiertänyt itään ja länteen päin. Minulle sopii paremmin länteen päin matkustaminen. Aikaero tekee, että aina herää pirteänä uudessa kohteessa.

Tuntuu hyvältä kun on aamulla pirteä, niin että voi käydä paikallisilla toreilla ja tuntuu muutenkin, että jaksaa paremmin tehdä kaikkea kun ei ole vielä paahtavan kuumaa. Keskipäivän jälkeen voi viettää parin tunnin siestan mukavassa ilmastoidussa tilassa ja sitten jaksaakin taas hyvin iltarientoja.

• beentheredonethat

Länsivaihtoehto on helpompi. Sisäinen kello menee siinäkin sekaisin, mutta on helpompi korjata. Valvoo vaan sitkeästi iltaan asti eka päivänä uudessa kohteessa kahvin ja kävelyn voimalla, niin yhden yön nukkumisen jälkeen herää aamulla jo hyvässä iskussa. Yhden reissun tehneenä ja toista joskus pohtineena sellainen vinkki, että matkaa on vaikea suunnitella "villisti ja vapaasti", koska Tyynenmeren ylitys kohtuuhintaan pitää varata ajoissa. Jos sen sijaan on massia lentää vaikka 1. luokassa niin juttu on eri. Mutta itse asiassa reittisuunnittelua tärkeämpää on löytää samalla asenteella toimiva matkaseura. Mikäli yksi haluaa vetää halpaa viinaa joka ilta ja lojua krapulassa aamut, toinen taas tsekata museoita niin homma ei toimi. Shoppailun voi jättää lähes kokonaan laskuista, koska mahdotonta tavaramäärää ei voi kuskata mukana. Jos haluaa nähdä espanjankielistä maailmaa, niin kannattaa mennä vaikka kansalaisopiston kurssille opiskelemaan alkeet, helpottaa huomattavasti asioita. Ja tärkeitä vinkkejä: käy vessassa aina kun voit, pese pyykkiä aina kun voit ja mene asemille ajoissa. On lakkoja, liikenneruuhkia jne. eikä paljon naurata jos joutuu ostamaan legille uudet liput siksi, että taksit päättivätkin tukkia kentälle menevät tiet jonkun mielenosoituksen takia.

• äänilännelle

Täältäkin ääni länsisuuntaan kiertämiselle. Tuntuu, että reissusta saa enemmän irti kun jaksaa aamusta herätä pirteänä. Meillä oli tapana harrastaa aamuisin lenkkeilyä ja toreja. Ei kannata ajatella yhden vuorokauden menettämistä, koska oikeastihan aikaa ei häviä mihinkään, vaikka päivämäärärajan ylittäisikin huomisen puolelle. Tosiaan siinä säästää yhden yöpymisen hinnan.

Kyllä maailmanympärimatkalla voi shoppailla. Olen ostanut mm. ison maton ja marmoripöydän. Ei niitä tietystikään repussa voi raahata. Kauppias huolehti tavarat Suomeen kotiovelle. Jotain kevyempiä olen postittanut itse, mm. peiton, pipon ja lapaset lähetin paketissa kotiin. Länsisuuntaan kiertämisessä on myös se hyvä puoli, että jos vaikka suunnittelee reissun niin, että viimeinen etappi on Bangkok, josta suorat lennot Helsinkiin, niin pystyy reissun lopuksi shoppailemaan Bangkokissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      315
      2888
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1283
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70