voiko pennulle antaa kurkkua?

jossu

voiko koiranpennulle antaa tuorekurkkua? meidän käppänän pentu 4 kk rakastaa kurkkua ja appelsiinia. voiko pennulle yleensäkin antaa ns. ihmisten ruokaa? aen tiedän että suolainen ruoka, peruna ja makeat on kiellettyjä... kiitos etukäteen.

20

9183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesipitoinen kasvi

      Kurkussa on 70 % vettä, tottakai voit antaa.
      Sitrus-hedelmiä voisit välttää, ne kun ei suurina määrinä ole ihmisellekään hyväksi.

      Apteekeissa on nyt jaettavana sellainen Orionin pentuopas, käyhän noutamassa. Siellä on lista myös niistä ihmisen ruoka-aineista, joita ei pidä antaa koiralle.

      • jossu

        kiitoksia vastauksesta. taidankin suunnata päiväkävelyn lähimpään apteekkiin...


    • oikaisu

      En nyt halua pahasti viisastella , mutta esim sipuli on kaikille koirille pahaksi, mutta jos perunan keittää , kuorii ja muussaa ihan hienojakoiseksi niin kukaan ei kiellä antamasta. On olemassa jopa peura-peruna-nappuloitakin.
      Kurkku, paprika, porkkana, kaalit ja salaatit ovat varmuudella koirille ok

      • selaaja...

        nyt olikin puhe että sitrushedelmät eivät ole hyväksi koiralle, mutta omenaa ja banaania saa antaa!


      • tjaah

        Miksi perunakaan pitäisi keittää? Tai mikään muukaan ruoka jonka koiralle antaa?
        Eräs eläinlääkäri mainitsi Minä Olen-lehdessä, että "näyttäkää minulle se keittiö metsässä, jossa eläimet valmistavat itselleen ruokaa keittäen tai paistaen, niin lupaan tulla heti sitä katsomaan olinpa tekemässä ihan mitä tahansa."

        Minusta se kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. Jopa niin, että olen itsekin alkanut siirtyä yhä enemmän raakaravintoon enkä enää esim. keitä puuroa vaan liotan siemenet/ryynit yön yli. Lihaa en muutenkaan syö joten se ei haittaa. Koira kyllä saa erilaisia lihatuotteita joita sille leikkelen salaattien kera. Sisäelimiäkään en sille keitä vaan silppuan vähän helpommin syötäviksi. Kerran annoin sydämen kokonaisena ja se mokoma lähti viemään sitä olkkarin matolle johon asettui nauttimaan ateriastaan. Yäk! Mattoon jäi verinen jälki.


      • markku a-k
        tjaah kirjoitti:

        Miksi perunakaan pitäisi keittää? Tai mikään muukaan ruoka jonka koiralle antaa?
        Eräs eläinlääkäri mainitsi Minä Olen-lehdessä, että "näyttäkää minulle se keittiö metsässä, jossa eläimet valmistavat itselleen ruokaa keittäen tai paistaen, niin lupaan tulla heti sitä katsomaan olinpa tekemässä ihan mitä tahansa."

        Minusta se kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. Jopa niin, että olen itsekin alkanut siirtyä yhä enemmän raakaravintoon enkä enää esim. keitä puuroa vaan liotan siemenet/ryynit yön yli. Lihaa en muutenkaan syö joten se ei haittaa. Koira kyllä saa erilaisia lihatuotteita joita sille leikkelen salaattien kera. Sisäelimiäkään en sille keitä vaan silppuan vähän helpommin syötäviksi. Kerran annoin sydämen kokonaisena ja se mokoma lähti viemään sitä olkkarin matolle johon asettui nauttimaan ateriastaan. Yäk! Mattoon jäi verinen jälki.

        sudet syövät jonkun verran myös marjoja ja kasviksia mutta kasvikset ainakin kasvissyöjien vatsasta jolloin pureskelu ja vatsan entsyymit ovat tehneet kasveista suden vatsassa sulavia. sama periaate on kysymyksessä kun koiran kasvikset soseutetaan jonkinlaisella sekoittimella, joka rikkoo soluseinämät ja koiran ruuansulatus voi käyttää ne hyväkseen.

        Perunaa eivät sudet taida viljellä luonnossa mutta keitettynä se on vallan hyvää koiralle silloin tällöin.

        Aiheesta enemmän esim. http://www.intopalleron.net/barf.htm
        tai hakukoneista haulla "barf" (bones and raw food).

        monipuolisin terveisin ...


      • ...
        markku a-k kirjoitti:

        sudet syövät jonkun verran myös marjoja ja kasviksia mutta kasvikset ainakin kasvissyöjien vatsasta jolloin pureskelu ja vatsan entsyymit ovat tehneet kasveista suden vatsassa sulavia. sama periaate on kysymyksessä kun koiran kasvikset soseutetaan jonkinlaisella sekoittimella, joka rikkoo soluseinämät ja koiran ruuansulatus voi käyttää ne hyväkseen.

        Perunaa eivät sudet taida viljellä luonnossa mutta keitettynä se on vallan hyvää koiralle silloin tällöin.

        Aiheesta enemmän esim. http://www.intopalleron.net/barf.htm
        tai hakukoneista haulla "barf" (bones and raw food).

        monipuolisin terveisin ...

        oletteko antaneet koiralle puuroa??? millaista voi antaa?


      • kokemuksen kautta opittu
        tjaah kirjoitti:

        Miksi perunakaan pitäisi keittää? Tai mikään muukaan ruoka jonka koiralle antaa?
        Eräs eläinlääkäri mainitsi Minä Olen-lehdessä, että "näyttäkää minulle se keittiö metsässä, jossa eläimet valmistavat itselleen ruokaa keittäen tai paistaen, niin lupaan tulla heti sitä katsomaan olinpa tekemässä ihan mitä tahansa."

        Minusta se kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. Jopa niin, että olen itsekin alkanut siirtyä yhä enemmän raakaravintoon enkä enää esim. keitä puuroa vaan liotan siemenet/ryynit yön yli. Lihaa en muutenkaan syö joten se ei haittaa. Koira kyllä saa erilaisia lihatuotteita joita sille leikkelen salaattien kera. Sisäelimiäkään en sille keitä vaan silppuan vähän helpommin syötäviksi. Kerran annoin sydämen kokonaisena ja se mokoma lähti viemään sitä olkkarin matolle johon asettui nauttimaan ateriastaan. Yäk! Mattoon jäi verinen jälki.

        Hyvin usein koira oksentaa perunan, oli se keitettyä tai raakaa. Perunamuussi pysyy masussa.


      • jotkut ei
        ... kirjoitti:

        oletteko antaneet koiralle puuroa??? millaista voi antaa?

        Meidän dogi syö mielellään kaurapuuroa, keitettyä siis, mutta tattarisuurimot vain ja ainoastaan yön yli liotettuina. Riisipuuro ei puurona maistunut mutta vellinä kylläkin kun keitin sen veteen ja lisäsin hieman ruokaöljyä.

        Edellinen, Walesin gorki, ei sietänyt kaurapuuroa nähdäkään lautasellaan.


      • Hmm...
        kokemuksen kautta opittu kirjoitti:

        Hyvin usein koira oksentaa perunan, oli se keitettyä tai raakaa. Perunamuussi pysyy masussa.

        Katsoitko mitä tarjosit perunan kanssa? Josko perunan sen toisen tarjottavan välinen yhteensopivuus oli syy oksentamiseen? Tarkoitan tällä jotain kemiallista reaktiota mahassa.

        Joillakin ihmisilläkin, jotka potevat vatsahaavaa, ei keitetty peruna sovi ollenkaan joidenkin tiettyjen ruokalajien kanssa. Ehkä täs on sama homma?


      • lisää
        Hmm... kirjoitti:

        Katsoitko mitä tarjosit perunan kanssa? Josko perunan sen toisen tarjottavan välinen yhteensopivuus oli syy oksentamiseen? Tarkoitan tällä jotain kemiallista reaktiota mahassa.

        Joillakin ihmisilläkin, jotka potevat vatsahaavaa, ei keitetty peruna sovi ollenkaan joidenkin tiettyjen ruokalajien kanssa. Ehkä täs on sama homma?

        Peruna ei sinällään juurikaan sula koiran ruoansulatuksessa, jos sitä ei muussaa. Siksi se tulee helposti ylös ihan peruskoiralla, jolla ei ole mitään terveysdellistä ongelmaa. Hyvin hajotettuihin soluseiniin koirankin entsyymit purevat ja peruna on ihan ok ravinto.


    • Riva

      appelsiiniä niin pissa muuttuu väkeväksi,jolloin pissaaminen on kivuliasta.Päivässä vain 2 viipaletta,on ok.

      • hedelmät.......

        jostain luin ettei sitrushedelmät ole hyväksi koiralle...


      • Riva
        hedelmät....... kirjoitti:

        jostain luin ettei sitrushedelmät ole hyväksi koiralle...

        meillä ei koiralle meinannut nousta korvat pystyyn ja ell sanoi,että 2 viipaletta appelsiiniä on sopiva määrä c-vitamiiniä mikä auttaa.Pidettiin 2 vk kuuri ja korvat nousi.


    • hiljaa hyvä tulee

      Riva, luulen, että koiran korvat olisivat muutenkin nousseet tuon kahden viikon aikana ilman tuota appelsiinikuuria. (:

    • 15+20

      Eikä olekaan kuin 8v vanha ketju...

      • meloniherkkua

        Saahan näihin vastailla myöhemminkin. Moni lukee niitä edelleen.
        Käsittääkseni koiran elimistö tekee itse tarvitsemansa C-vitamiinin.
        Koiran elimistö ei sulata raakoja kasviksia ainakaan juureksia. Koira ei niitä luonnonmukaisesti eläessään varmaankaan viljele eikä osaa kaivaa maasta. Sen sijaan popsii varmasti kasvin osia maan pinnalta raakana ja saamiaan marjoja ja muita kasvikunnan tuotteita.


      • ..............
        meloniherkkua kirjoitti:

        Saahan näihin vastailla myöhemminkin. Moni lukee niitä edelleen.
        Käsittääkseni koiran elimistö tekee itse tarvitsemansa C-vitamiinin.
        Koiran elimistö ei sulata raakoja kasviksia ainakaan juureksia. Koira ei niitä luonnonmukaisesti eläessään varmaankaan viljele eikä osaa kaivaa maasta. Sen sijaan popsii varmasti kasvin osia maan pinnalta raakana ja saamiaan marjoja ja muita kasvikunnan tuotteita.

        Kyllä meidän koira ainakin osasi ihan itse valitettavasti käydä kasvimaalla kaivamassa niitä porkkanoita ja perunoitakin ylös. Ja onnellisena rouskutteli. Joskus oikein pyytämällä pyysi perunaa, jonka rouskutteli ja nieli, eikä todellakaan oksennellut, toki sulamattomana tuli uloskin sitten. Juuria kaiveli kanssa joskus, annoin pureksia, kai se osan nielikin. Eli hyvän ja erittäin terveen pitkän elämän. Se tykkäsi kasviksista muutenkin. Paitsi heinää se ei syönyt. Mutta nokkosia kyllä, voikukkia, marjoja se suorastaan rakasti. Kantarellit etsi, mutta ei syönyt niitä. Sen lisäksi sille oli yksi ja sama, oliko ruokana yrjölää, raakaa, kypsennettyä vaiko peräti pelkkää nappulaa.

        Tämä koira oli erittäin viisas. Se tiesi jotenkin luonnostaan vältellä vaarat, ei sitä tarvinnut varoitella käärmeistä ja ampiaisista. Se vain tiesi jo pentuna, mikä on paras jättää tutkimatta, tai kiertää. Annoin sen aika vapaasti toteuttaa itseään noissa syömishommissa. Ja salaatin tekoaika oli ainoa, jolloin se tuli viereen innokkaana odottamaan. Tiesi saavansa kohta herkkuja, kuten kiinankaalta, kurkkua, tomaattia, paprikaa jne... Mutta esimerkiksi sitrushedelmiä se vaan ei syönyt. Tiesi ne varmaankin sopimattomaksi. Tai jotain.


      • Anonyymi
        meloniherkkua kirjoitti:

        Saahan näihin vastailla myöhemminkin. Moni lukee niitä edelleen.
        Käsittääkseni koiran elimistö tekee itse tarvitsemansa C-vitamiinin.
        Koiran elimistö ei sulata raakoja kasviksia ainakaan juureksia. Koira ei niitä luonnonmukaisesti eläessään varmaankaan viljele eikä osaa kaivaa maasta. Sen sijaan popsii varmasti kasvin osia maan pinnalta raakana ja saamiaan marjoja ja muita kasvikunnan tuotteita.

        Terveisiä tulevaisuudesta!

        Kyllä näitä myöhemminkin luetaan ;)


    • samalla palstalla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe