Matkoille ulkomaille. Minne sinä lähtisit?

TurvallistaMatkaa

Kertoisitko mieluisimmat lomamatkakohteesi, missä viihdyt parhaiten lomamatkalla ja miksi?

Millaiset asiat houkuttavat sinua sinne?
Mikä on parasta?
Miten matkustat?
Suoraan perille vai pienemmät lomajaksot jossain matkan varrella?
Hallitsetko paikallisen kielen tai miten kommunikointi onnistuu siellä?
Puhuvatko jotain tuttua eurooppalaista kieltä?

Ja miten liikut perillä, vai liikutko?

Mikä maa tarjoaa parhaita elämyksiä varttuneelle matkailijalle?
Kunnioitetaanko ikäihmisiä siellä?

176

6918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkaa olla aika pyöräillä vanhan-kaupungin lintu-lahdelle.
      Kamera kaulassa.
      Vain tyhjyyttä muisti-kortilla.
      Siellä kaikki katsovat sähkö-polku-pyörääni kadehtien:
      Vaan jopas on komealla miehellä kevyt askellus.

      H.

    • herrahyvästihallitkoon

      Haluaisin piipahtaa Damaskoksessa. Olisi mukava vähän pyöriä kaupungin keskustassa ja ottaa muutama bisse jollain terassilla.

      • Matkamiesmantujen

        Ghoutassa on vielä väljemmät terassit kun venäläiset tehneet aukkoja ilmapommituksillaan. Kannattaa kuitenkin varata mukaan hengityssuojain ja siihen mehupillin mentävä reikä jonka kautta imaista huurteisia.
        Syyrialaisesta bissestä ei ole makukokemuksia, joten en osaa sanoa mitä elämyksiä se antaa. Damaskoksessa on Assad lisät joka tapauksessa, joten bisse saattaa maksaa yllättävän paljon. Assad aamiaisia on kehuttu kohtuullisiksi.


    • Täällä sanotaan että lähdetään ulkomaille eli Lemin etäälle.

      • Ah! Lemi...Keskisenpää...
        Lapsuuden paljaat jalat.
        Esi-Teiniyden heinien lato-tamppaajat.
        Kivijärven Isot Ahvenet.
        Kanojen piilo-pesät munineen pitkin piha-alueen reunoja...

        H.


      • lyhytmatka

        Ja täällä että ulkomaille Uuraisille :)


      • lyhytmatka kirjoitti:

        Ja täällä että ulkomaille Uuraisille :)

        Sehän onkin keisarikunta, käy ulkomaista täysiään.


      • hunksz kirjoitti:

        Ah! Lemi...Keskisenpää...
        Lapsuuden paljaat jalat.
        Esi-Teiniyden heinien lato-tamppaajat.
        Kivijärven Isot Ahvenet.
        Kanojen piilo-pesät munineen pitkin piha-alueen reunoja...

        H.

        Voithan ajaa sinne sähköpyörälläsi, jos vaan jaksat, vanhoja tipusia muistelemaan.


    • Eestiin

      Jos kauemmas etelään joskus lähtisin, niin ehkä Tallinna voisi olla kiva kohde.

    • vanhanaakka

      Viroon Pärnuun suunnitteilla seuraava reissu.......kerran olen käynyt reilu 10 vuotta sitten

      • AmmendeVilla

        Sinne olisi mukava päästä.


      • Haapsalu on myös ihan mukava paikka ja siellä on myös hyvä ja uimaranta, jonne voi kävellä kylpytakki päällä aamu-uinnille.

        Virossa on monia mukavia loma-alueita ja kylpylöitä, paljon näkemistä ja kokemista. Viron kieltäkin voisi opetella ja ottaa pienen sanakirjan mukaan, vaikka virolaiset puhuvat mielellään venäjän lisäksi muitakin vieraita kieliä.

        Kiehtovia, tutustumisen arvoisia, erilaisia saariakin on useampia.


    • lähde-kanssani-saareen-

      Jos vielä jaksaisin matkustaa,
      kanarian saaret on lempi-kohteeni, Las Palmas, ehkä paras paikka, siellä se eteläosa, esm inglis ja olis siellä vielä joku paikka en ny muista paikkakunnan nimeä,
      se olis aivan etelässä saharanpuoleisella rannikolla,
      menettelee muutki saaret mutt tämä mielisin,,,,,

      • Olen käynyt Canarialla 12 keväänä. Maaliskuussa olin Inglisissä. Suomen kieli sopi Ryysyrantaan, Apilaniittyyn ja Pataässään.


    • irtui

      Turkkiin tekisi mieli lähteä, en ole käynyt.

      • Ärdöän-kamaa

        Turkin pippureita voisin ostaa ja tehdä salmiakkikossua.


    • Ihan sama minne lähtisin, kunhan on lämmintä jos pakkasia pakoon menen.
      Tykkään kävellä rannalla ja istuskella katukahviloissa. Saatan lähteä tutkailemaan paikallisten elämää.
      Joskus olen joutunut paikkaan että yhteistä kieltä ei ole löytynyt edes lauseenkaan verran. Ei englannilla pärjää kuin turistipaikoissa, en juuri osaa espanjaa enkä muitakaan kieliä englannin lisäksi, ruotsilla pärjäisin mutta siitä ei ole apua jossain etelän paikoissa.
      Liikkumiseen olen vuokrannut auton, skootterin tai polkupyörän. Olen myös körötellyt busseilla.
      Varttuneemman ei kannata lähteä nuorison suosimiin biletyspaikkoihin. Kyllä ikä-ihmisiä kunnioitetaan muualla ehkä enemmän kuin kotimaassa.
      Nyt ei tee mieli lähteä mihinkään, odotan malttamattomana lumien sulamista.

    • hytinäx1

      Voisinpa ajatella jotain teemamatkaa, vaikka jonnekin viinitarhalle poimimaan viinirypäleitä, kielenopiskelumatkalle tai kuntoilumatkalle. Senioreille on kyllä valtavasti netissä tarjontaa vaikka minkälaisista matkoista. Joskus vaan tuo lopakko määrää minnepäin sitä suuntaa.

    • 60lentoaIntiaan

      Intia on meikäläisen ehdoton suosikki! On edullinen kohde ja lämmintä riittää. Ja jos ei mene mihinkään turistipaikkaan, niin on aika rauhallistakin. Puhdasta rantaviivaa riittää kilometreittäin.

      Maaseudulla ei välttämättä löydy yhteistä kieltä, mutta kaupungeissa ja asutuskeskuksissa pärjää englanninkielellä hyvin.

      Lennot monien paljon parjaamia pomppulentoja, niin pääsee jopa alle 300€ meno/paluu, mutta suorilla lennoillakin pääsee, mutta maksaa n. 600€ meno/paluu. Asuminen on halpaa, kunnollisen talon vuokraa n. 250€/kk ja ruoka on hyvää!

      Viisumit pystyy nykyään hoitamaan kätevästi vaikka netin kautta, mutta ei ole vaikeaa hoitaa suoraan lähestystöstä.

      Moottoripyörällä on mukava ajella Intiassa ja autolla on kiva tehdä retkiä. Auto kannattaa vuokrata kuljettajan kanssa, jos ei ole aiemmin ajellut Intian liikenteessä ja ilmastoinnilla kannattaa olla tietty auto.

      Pomppulennot on siitä käteviä, että voi jäädä välille muutamaksi päiväksi ja jatkaa siitä sitten matkaa. Vaihtoehtoja on tosi paljon lennoissa.

      • KertoisitkoVielä

        Kiitos. Kuulostaa kiinnostavalta.
        Kertoisitko vielä, minne kannattasi lentää? Siis hyviä kohteita Intiassa.

        Oletko kokenut olosi turvalliseksi vai pitääkö Intiassa pitää varansa joissain tilanteissa? Missä, milloin? Pitäisikö välttä joitIn kohteita?


      • Tuttavani lentää tänään Intiaan, ostaa sieltä moottoripyörän ja ajaa sillä takaisin Suomeen.


      • hytinäx1

        ;) Ostaneeko myös repullisen vara-osia moottoripyöräänsä ....


      • 60lentoaIntiaan
        KertoisitkoVielä kirjoitti:

        Kiitos. Kuulostaa kiinnostavalta.
        Kertoisitko vielä, minne kannattasi lentää? Siis hyviä kohteita Intiassa.

        Oletko kokenut olosi turvalliseksi vai pitääkö Intiassa pitää varansa joissain tilanteissa? Missä, milloin? Pitäisikö välttä joitIn kohteita?

        Me on lennetty Mumbaihin, koska siitä helpoin lähteä jatkamaan eteenpäin. Mumbaihin yleensä lennot olleet kaikkein edullisimmat.

        Intiassahan on hyviä kohteita vaikka kuinka, Andamaanit on ihan huippupaikka, todellinen paratiisisaaret. Andamaaneille pitää vain olla erikseen vielä viisumi, mutta ei ole ongelma. Puducherry (Pondicherry) on toinen ihan mahtava paikka, se on entistä Ranskan siirtomaata ja pala Ranskaa vieläkin aistitavissa Intiassa, kuin Rivieralla.

        Intiassa on paikkoja vaikka kuinka, laittaa kartassa sormen mihin hyvänsä, niin aina löytyy sopiva kohde. Jos lähdet vaikka Mumbaista etelään on Murudin linnaketta ja monenlaista paikkaa. Tuossa muutamia kuviakin Janijira-Murudin läheltä https://aijaa.com/JymN2t
        https://aijaa.com/6T8ZFC https://aijaa.com/sVwDMy

        Oloni olen tuntenut turvalliseksi Intiassa, koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Olemme matkustaneet koko perheen kanssa lukuisia kertoja Intiaan, lapsemme oppivat uimaankin Intiassa! Ollaan tehty melkoisia autoretkiä retkiä koko perheen kanssa Intiassa, milloinkaan ei ole ollut mitään uhkaavia tilanteita.

        Moottoripyöräily on ollut mukavaa Intiassa, sitäkin on tehty useampana talvena ja meidänkin piti ajaa Enfieldillä tänne koto Suomeen ja yksi kaveri ajoikin. Kohtalo vain puuttui niin julmalla tavalla reisuumme, että sitä ei sitten voitu toteuttaa. Pyörät tulivat sitten laivalla kontissa Suomeen. Tuossa muutamia kuvia vuoristosta Intiassa moottoripyöräreissuilta https://aijaa.com/hmn7UP https://aijaa.com/xYcFaW
        https://aijaa.com/Ro80nV https://aijaa.com/zW61XH

        Ei oikein tule mieleen kohteita, joita pitäisi välttää Intiassa. Ehkä ihan turistipaikkoja ei välttämättä kannata käydä niin katsomassa, mutta ensimmäiseksi reissuksi voi toki ottaa jonkun Goan reissun ja alkaa siitä sulattelemaan, jos ei suoraan halua lähteä omatoimisesti matkailemaan Intiassa.


      • Hyi-helsvetti
        60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Me on lennetty Mumbaihin, koska siitä helpoin lähteä jatkamaan eteenpäin. Mumbaihin yleensä lennot olleet kaikkein edullisimmat.

        Intiassahan on hyviä kohteita vaikka kuinka, Andamaanit on ihan huippupaikka, todellinen paratiisisaaret. Andamaaneille pitää vain olla erikseen vielä viisumi, mutta ei ole ongelma. Puducherry (Pondicherry) on toinen ihan mahtava paikka, se on entistä Ranskan siirtomaata ja pala Ranskaa vieläkin aistitavissa Intiassa, kuin Rivieralla.

        Intiassa on paikkoja vaikka kuinka, laittaa kartassa sormen mihin hyvänsä, niin aina löytyy sopiva kohde. Jos lähdet vaikka Mumbaista etelään on Murudin linnaketta ja monenlaista paikkaa. Tuossa muutamia kuviakin Janijira-Murudin läheltä https://aijaa.com/JymN2t
        https://aijaa.com/6T8ZFC https://aijaa.com/sVwDMy

        Oloni olen tuntenut turvalliseksi Intiassa, koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Olemme matkustaneet koko perheen kanssa lukuisia kertoja Intiaan, lapsemme oppivat uimaankin Intiassa! Ollaan tehty melkoisia autoretkiä retkiä koko perheen kanssa Intiassa, milloinkaan ei ole ollut mitään uhkaavia tilanteita.

        Moottoripyöräily on ollut mukavaa Intiassa, sitäkin on tehty useampana talvena ja meidänkin piti ajaa Enfieldillä tänne koto Suomeen ja yksi kaveri ajoikin. Kohtalo vain puuttui niin julmalla tavalla reisuumme, että sitä ei sitten voitu toteuttaa. Pyörät tulivat sitten laivalla kontissa Suomeen. Tuossa muutamia kuvia vuoristosta Intiassa moottoripyöräreissuilta https://aijaa.com/hmn7UP https://aijaa.com/xYcFaW
        https://aijaa.com/Ro80nV https://aijaa.com/zW61XH

        Ei oikein tule mieleen kohteita, joita pitäisi välttää Intiassa. Ehkä ihan turistipaikkoja ei välttämättä kannata käydä niin katsomassa, mutta ensimmäiseksi reissuksi voi toki ottaa jonkun Goan reissun ja alkaa siitä sulattelemaan, jos ei suoraan halua lähteä omatoimisesti matkailemaan Intiassa.

        Suosit lastenraiskaajien-tappajien maata. Taidat tykätä moisesta?

        - Ei tarvinne linkittää. Niitä tapahtuu joka päivä.


      • hiemansuhteellisuutta
        Hyi-helsvetti kirjoitti:

        Suosit lastenraiskaajien-tappajien maata. Taidat tykätä moisesta?

        - Ei tarvinne linkittää. Niitä tapahtuu joka päivä.

        Just joo... en tykkää yhtään tälläisistä jutuista. Intiassa 1 miljardia ihmistä, joten kaiketi siellä myös, mutta Suomessakin melkoisen paljon.

        https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/4-vuotiaan-toistuvat-raiskaukset-jarkyttivat-suomea-aiti-mtv-lle-luotin-mieheen-taysin/5820018#gs.Gc5YGbg

        https://yle.fi/uutiset/3-9942906

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005572914.html

        https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/uutta-tietoa-porvoon-murhasta-epailty-isa-sieppasi-lapsensa-kun-aiti-oli-laittamassa-tyttoa-autoon/6660392#gs.bq6O6mM


      • tavallvirtanen
        Hyi-helsvetti kirjoitti:

        Suosit lastenraiskaajien-tappajien maata. Taidat tykätä moisesta?

        - Ei tarvinne linkittää. Niitä tapahtuu joka päivä.

        #Suosit lastenraiskaajien-tappajien maata. #
        Miesten puuhaa!


      • kannattaa varoo sit kun siellä autolla ja moottoripyörällä ajelee
        ettei ne heitä pikkulapsia auton alle
        sitä ne nimittäin tekee korvausten toivossa
        siitä saa kuulemma aika isot rahat jos onnistuu
        varsinkin tyttölapsia ne autojen eteen heittelee.


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        kannattaa varoo sit kun siellä autolla ja moottoripyörällä ajelee
        ettei ne heitä pikkulapsia auton alle
        sitä ne nimittäin tekee korvausten toivossa
        siitä saa kuulemma aika isot rahat jos onnistuu
        varsinkin tyttölapsia ne autojen eteen heittelee.

        Montako kertaa on sinulle käynnyt niin, että on heitetty jotain auton tai moottoripyörän alle Intiassa?
        Minulle, sekä meidän perheelle ja tuttaville, jotka ovat asuneet ulkomaalaisina Intiassa useita vuosia, ei ole käynnyt niin kertaakaan. En ole edes kuullut moisesta Intiassa!
        Aika paljon ollaan ajettu Intiassa autolla ja moottoripyörillä vuosien varrella, siis tuhansia kilometrejä ja mitään tuollaista ei ole koskaan tapahtunut.
        Pikkulapsia on kyllä laitettu kaupustelemaan suurien kaupunkien risteyksiin liikennevaloihin, myyvät yleensä kukkia taikka ovat pesevinään moottoripyörän valoja likaisella rätillään. Sekin on sellaista lasten hyväksikäyttöä, jota tapahtuu monissa maissa.


      • 60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Montako kertaa on sinulle käynnyt niin, että on heitetty jotain auton tai moottoripyörän alle Intiassa?
        Minulle, sekä meidän perheelle ja tuttaville, jotka ovat asuneet ulkomaalaisina Intiassa useita vuosia, ei ole käynnyt niin kertaakaan. En ole edes kuullut moisesta Intiassa!
        Aika paljon ollaan ajettu Intiassa autolla ja moottoripyörillä vuosien varrella, siis tuhansia kilometrejä ja mitään tuollaista ei ole koskaan tapahtunut.
        Pikkulapsia on kyllä laitettu kaupustelemaan suurien kaupunkien risteyksiin liikennevaloihin, myyvät yleensä kukkia taikka ovat pesevinään moottoripyörän valoja likaisella rätillään. Sekin on sellaista lasten hyväksikäyttöä, jota tapahtuu monissa maissa.

        en ole käynyt intiassa
        mutta mun sisko asui kahdeksankytluvulla intiassa perheensä kanssa kaksi vuotta
        ja kuulemma siellä varoitettiin tästä ilmiöstä
        ehkä he eivät asuneet suurkaupungissa
        en tiedä mihin siellä paperikone tehtaita rakennettiin
        ja tällaisella työmaalla siskoni mies oli pomona
        tuskin se tehdas ihan keskelle kaupunkia nousi.


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        en ole käynyt intiassa
        mutta mun sisko asui kahdeksankytluvulla intiassa perheensä kanssa kaksi vuotta
        ja kuulemma siellä varoitettiin tästä ilmiöstä
        ehkä he eivät asuneet suurkaupungissa
        en tiedä mihin siellä paperikone tehtaita rakennettiin
        ja tällaisella työmaalla siskoni mies oli pomona
        tuskin se tehdas ihan keskelle kaupunkia nousi.

        Eli taas näitä "kuulema juttuja". No montako tälläistä tapausta sattui siskon perheelle silloin kahden vuoden aikana? Ajoivatko he itse siellä autolla?
        Aika hatarat jutut nyt, kun et edes kaupunkia tiedä ja sisko kuitenkin kyseessä. Luulisi, että olisit käynnyt kahden vuoden aikana heidän luonaan Intiassa.

        On meinaa sellainen juttu tuo lasten heittäminen auton alle, että en ihan usko. Sen verran olen Intiassa itsekin ollut perheeni kanssa ja liikkunut siellä autolla, sekä moottoripyörällä. Tuttavaperhe asui Intiassa 5 vuotta työkomennuksella ja pari muutakin perhettä useita vuosia, ensimmäistä kertaa tulee tälläinen esille. Edes intialaiset kaverit eivät ole tälläisestä kertoneet!


      • 60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Eli taas näitä "kuulema juttuja". No montako tälläistä tapausta sattui siskon perheelle silloin kahden vuoden aikana? Ajoivatko he itse siellä autolla?
        Aika hatarat jutut nyt, kun et edes kaupunkia tiedä ja sisko kuitenkin kyseessä. Luulisi, että olisit käynnyt kahden vuoden aikana heidän luonaan Intiassa.

        On meinaa sellainen juttu tuo lasten heittäminen auton alle, että en ihan usko. Sen verran olen Intiassa itsekin ollut perheeni kanssa ja liikkunut siellä autolla, sekä moottoripyörällä. Tuttavaperhe asui Intiassa 5 vuotta työkomennuksella ja pari muutakin perhettä useita vuosia, ensimmäistä kertaa tulee tälläinen esille. Edes intialaiset kaverit eivät ole tälläisestä kertoneet!

        sovitaan nyt sit niin että semmoista ei siellä ole koskaan tapahtunut
        se miksi en käynyt siskon luona siellä
        oli se että olin pienen vauvan äiti eikä mulla ollut rahaa matkustaa
        ja sisko on mua kolmetoista vuotta vanhempi
        äiti kyllä kävi siellä
        työkomennuksella oli myös siskoni mies
        se oli asia mistä heistä varoitettiin
        enkä todellakaan tiedä kuinka paljon he siellä ajelivat itse
        vai oliko siellä autonkuljettajat
        kun oli muutakin palvelusväkeä
        ja liikutaako se sun elämää ihan hirveesti
        jos mää kerron mitä olen siitä maasta kuullut
        ja voihan se olla että olot on muuttunu neljässäkymmenenssä vuodessa
        koska en oikeesti muista oliko se seitkytluvun puolella vai heti
        kahdeksankymmentä luvun alussa
        ei ollu ehkä mun elämän kohokohtia
        anna jo olla mokoma väkätys asiasta
        mää en sinne maahan kumminkaan lähtis töihin enkä matkalle.


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        sovitaan nyt sit niin että semmoista ei siellä ole koskaan tapahtunut
        se miksi en käynyt siskon luona siellä
        oli se että olin pienen vauvan äiti eikä mulla ollut rahaa matkustaa
        ja sisko on mua kolmetoista vuotta vanhempi
        äiti kyllä kävi siellä
        työkomennuksella oli myös siskoni mies
        se oli asia mistä heistä varoitettiin
        enkä todellakaan tiedä kuinka paljon he siellä ajelivat itse
        vai oliko siellä autonkuljettajat
        kun oli muutakin palvelusväkeä
        ja liikutaako se sun elämää ihan hirveesti
        jos mää kerron mitä olen siitä maasta kuullut
        ja voihan se olla että olot on muuttunu neljässäkymmenenssä vuodessa
        koska en oikeesti muista oliko se seitkytluvun puolella vai heti
        kahdeksankymmentä luvun alussa
        ei ollu ehkä mun elämän kohokohtia
        anna jo olla mokoma väkätys asiasta
        mää en sinne maahan kumminkaan lähtis töihin enkä matkalle.

        Ei tarvii vetää hernettä nenään, jos on itse väittänyt jotain olemattomia. Pienten lasten kanssa mekin Intiassa matkustettiin.


      • 60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Ei tarvii vetää hernettä nenään, jos on itse väittänyt jotain olemattomia. Pienten lasten kanssa mekin Intiassa matkustettiin.

        LO-PE-TA


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        LO-PE-TA

        Itse aloitit väittämään tuollaista, niin toki haluaisin väitteelle jotain faktaakin. Asia tuli minulle ihan ensimmäistä kertaa esille.
        En toki koko Intiaa voi itsekään tuntea, koska maa on niin suuri ja paljon asukkaita. Minulla on kuitenkin vuosien varrella kertynyt aika paljon kavereita ja tuttavia, jotka myös ovat asuneet ja matkustaneet Intiassa ja eräs tuttavani on kirjoittanut pari matkakirjaakin Intiasta. Eipä ole asia tullut kenenkään kanssa esille, että tuollainen ongelma voisi olla Intiassa.
        Minun mielestäni Intia on ollut todella mahtava maa matkustaa koko perheen kanssa, lapsemme oppivat jopa uimaankin Intiassa! Olemme olleet paljon matkoillamme paikallisen väestön kanssa tekemisissä, koska ollaan oltu aina omatoimisilla matkoilla ja ei olla asuttu hotelleissa.
        Meitä on kyllä varoitettu liikenteestä, mutta lähinnä mitä erilaisemmista eläimistä, kuten apinoista, kulkukoirista ja lehmistä, sekä erilaisista vetojuhdista. Apinoitakin on ollut joillakin seuduin melkoisesti tienvarsilla. Käärmeistäkin on varoitettu. Kulkukoirat ovat joskus hankalia moottoripyörällä ajaessa ja kerran kaverille sattui onnettomuuskin kulkukoiran tullessa äkkiarvaamatta eteen. Ohessa kuviakin liikenteestä intiassa https://aijaa.com/L0m8zI https://aijaa.com/xV5laY https://aijaa.com/7np5sZ
        Huonot tiet joissakin paikoin on ollut hieman ongelma, varsinkin sadekauden jälkeen, kun jälkiä ei ole ehditty korjaamaan. Jotkut sillat on hieman arveluttavia ylittää...


      • 60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Itse aloitit väittämään tuollaista, niin toki haluaisin väitteelle jotain faktaakin. Asia tuli minulle ihan ensimmäistä kertaa esille.
        En toki koko Intiaa voi itsekään tuntea, koska maa on niin suuri ja paljon asukkaita. Minulla on kuitenkin vuosien varrella kertynyt aika paljon kavereita ja tuttavia, jotka myös ovat asuneet ja matkustaneet Intiassa ja eräs tuttavani on kirjoittanut pari matkakirjaakin Intiasta. Eipä ole asia tullut kenenkään kanssa esille, että tuollainen ongelma voisi olla Intiassa.
        Minun mielestäni Intia on ollut todella mahtava maa matkustaa koko perheen kanssa, lapsemme oppivat jopa uimaankin Intiassa! Olemme olleet paljon matkoillamme paikallisen väestön kanssa tekemisissä, koska ollaan oltu aina omatoimisilla matkoilla ja ei olla asuttu hotelleissa.
        Meitä on kyllä varoitettu liikenteestä, mutta lähinnä mitä erilaisemmista eläimistä, kuten apinoista, kulkukoirista ja lehmistä, sekä erilaisista vetojuhdista. Apinoitakin on ollut joillakin seuduin melkoisesti tienvarsilla. Käärmeistäkin on varoitettu. Kulkukoirat ovat joskus hankalia moottoripyörällä ajaessa ja kerran kaverille sattui onnettomuuskin kulkukoiran tullessa äkkiarvaamatta eteen. Ohessa kuviakin liikenteestä intiassa https://aijaa.com/L0m8zI https://aijaa.com/xV5laY https://aijaa.com/7np5sZ
        Huonot tiet joissakin paikoin on ollut hieman ongelma, varsinkin sadekauden jälkeen, kun jälkiä ei ole ehditty korjaamaan. Jotkut sillat on hieman arveluttavia ylittää...

        sanoin jo että sovitaan ettei sellasta ole tapahtunut
        kerroin vaan mitä olen kuullut siellä asuneelta sisareni perheeltä
        LO-PE-TA


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        sanoin jo että sovitaan ettei sellasta ole tapahtunut
        kerroin vaan mitä olen kuullut siellä asuneelta sisareni perheeltä
        LO-PE-TA

        Ja sitten joidenkin huhupuheiden mukaan ei voi matkustaa... Kuinka kuvittelet, että kukaan voisi Suomeenkaan matkustaa, kun täällä on jääkarhuja kaduilla.
        Joka maastahan liikkuu vaikka mitä järjettömämpiä juttuja, osa voi olla toki hatarasti jossain muodossaan jopa tapahtunutkin. Näitä urbaanilegendoja on vaikka kuinka, jokainen varmaan on kuullut siitä uudehkosta Mersusta (tai Bemarista) joka ei tahdo mennä kaupaksi, kun siihen on henkilö kuollut. Tai siitä kuolleesta mummosta, jota tuotiin kotiin ulkomailta suksiboxissa... http://joklaaja.blogspot.fi/2012/08/leea-virtanen-varastettu-isoaiti.html

        Vaan asia on minun puolestani loppuun käsitelty, mutta ottaa vaan joskus kupoliin, kun väitetään täysin totena jotain, mistä ei sitten löydy mitään faktaa. Arvelen, että siskoltasi asiaa kysyttäessä, se olikin hieman toinen juttu ja heillekin joku suomalainen oli sitä varoittanut, kun kummin kaimalle oli sanottu, joka oli kuullut sen ihan E-kaupan kassalla...


      • sivustatodeten
        viivatiina kirjoitti:

        sovitaan nyt sit niin että semmoista ei siellä ole koskaan tapahtunut
        se miksi en käynyt siskon luona siellä
        oli se että olin pienen vauvan äiti eikä mulla ollut rahaa matkustaa
        ja sisko on mua kolmetoista vuotta vanhempi
        äiti kyllä kävi siellä
        työkomennuksella oli myös siskoni mies
        se oli asia mistä heistä varoitettiin
        enkä todellakaan tiedä kuinka paljon he siellä ajelivat itse
        vai oliko siellä autonkuljettajat
        kun oli muutakin palvelusväkeä
        ja liikutaako se sun elämää ihan hirveesti
        jos mää kerron mitä olen siitä maasta kuullut
        ja voihan se olla että olot on muuttunu neljässäkymmenenssä vuodessa
        koska en oikeesti muista oliko se seitkytluvun puolella vai heti
        kahdeksankymmentä luvun alussa
        ei ollu ehkä mun elämän kohokohtia
        anna jo olla mokoma väkätys asiasta
        mää en sinne maahan kumminkaan lähtis töihin enkä matkalle.

        on se muuten kumma miten jotkut voi tietää edes maassa koskaan käymättä
        ja hei haloo, 40 vuodessa neuvostoliittokin on kadonnut valtioiden joukosta
        uskallatko viroonkaan edes matkustaa, kun se on sitä neuvostoliittoa?
        älä vedä tiina enään yhtää viivaa kokkelia ainakaan tänään.


      • sivustatodeten kirjoitti:

        on se muuten kumma miten jotkut voi tietää edes maassa koskaan käymättä
        ja hei haloo, 40 vuodessa neuvostoliittokin on kadonnut valtioiden joukosta
        uskallatko viroonkaan edes matkustaa, kun se on sitä neuvostoliittoa?
        älä vedä tiina enään yhtää viivaa kokkelia ainakaan tänään.

        tuliko hyvä mieli.


      • ja nyt mää sanon viimeisen sanan teille kahdelle idiootille
        painukaa sinne mistä ootte tullu ja pysykää siellä
        ketkään muut ei voi olla täällä palstalla niin tyhmiä puskat.


      • Zappe
        viivatiina kirjoitti:

        ja nyt mää sanon viimeisen sanan teille kahdelle idiootille
        painukaa sinne mistä ootte tullu ja pysykää siellä
        ketkään muut ei voi olla täällä palstalla niin tyhmiä puskat.

        Itse aloitit, sitä saa mitä tilaa! Heitit täysin ala-arvoisen kommentin intialaisista, että he mukamas heittävät lapsia ajoneuvojen alle. Siis todella törkeä väite!
        Et pystynyt perustelemaan mitenkään väitettäsi millään virallisella tiedolla, vaan heitit jotain mutu ja huhujuttuja vuosien takaa. Ja mikä ihmeellisintä, jos et ole edes koko maassa käynnyt, niin vedät tuollaisia juttuja esille. Nyt vielä alat arvostelemaanja nimittelemään täysin asiallisia kirjoittajia, varsinkin nimim. 60lentoaIntiaan on kirjoittanut asiantuntemuksella, laittanut kuviakin näytille matkoiltaan. Häpeäisit itse!


      • Zappe kirjoitti:

        Itse aloitit, sitä saa mitä tilaa! Heitit täysin ala-arvoisen kommentin intialaisista, että he mukamas heittävät lapsia ajoneuvojen alle. Siis todella törkeä väite!
        Et pystynyt perustelemaan mitenkään väitettäsi millään virallisella tiedolla, vaan heitit jotain mutu ja huhujuttuja vuosien takaa. Ja mikä ihmeellisintä, jos et ole edes koko maassa käynnyt, niin vedät tuollaisia juttuja esille. Nyt vielä alat arvostelemaanja nimittelemään täysin asiallisia kirjoittajia, varsinkin nimim. 60lentoaIntiaan on kirjoittanut asiantuntemuksella, laittanut kuviakin näytille matkoiltaan. Häpeäisit itse!

        samoin sulle kun kahdelle edelliselle
        kerroin vaan kuulemani en mitään muuta
        sekin oli neljänkymmenen vuoden takaa
        saa kai täällä kirjoittaa ihan mitä itse haluaa
        enkä haastanut mitään riitaa
        teitä on nyt kolme jotka haastaa riitaa kanssani
        enkä availe mitään linkkejä
        ja toivon että sinäkin LO-PE-TAT
        sillä tää oli nyt viimeinen kommenttini
        näihin idioottimaisiin kirjoituksiin.


      • viivatiina kirjoitti:

        samoin sulle kun kahdelle edelliselle
        kerroin vaan kuulemani en mitään muuta
        sekin oli neljänkymmenen vuoden takaa
        saa kai täällä kirjoittaa ihan mitä itse haluaa
        enkä haastanut mitään riitaa
        teitä on nyt kolme jotka haastaa riitaa kanssani
        enkä availe mitään linkkejä
        ja toivon että sinäkin LO-PE-TAT
        sillä tää oli nyt viimeinen kommenttini
        näihin idioottimaisiin kirjoituksiin.

        oon yrittänyt googlesta löytää
        sieltä löysin linkin mitä mun kännykkä ei avannut
        mutta
        intian suurin vähemmistö on myös syrjityin
        ja siinä kerrotaan nimenomaan tyttölasten eliminoinnista
        ja tähän liittyy myös kuulemani asia.


      • Resive
        viivatiina kirjoitti:

        oon yrittänyt googlesta löytää
        sieltä löysin linkin mitä mun kännykkä ei avannut
        mutta
        intian suurin vähemmistö on myös syrjityin
        ja siinä kerrotaan nimenomaan tyttölasten eliminoinnista
        ja tähän liittyy myös kuulemani asia.

        MINKÄ VIDUN TAKIA SINÄ SAAT KOMMENTOIDA TÄÄLLÄ KUN KÄSKET KAIKKIA MUITA L O P E T T A M A A N

        IHME FUGE-HORO


      • 60lentoaIntiaan
        viivatiina kirjoitti:

        samoin sulle kun kahdelle edelliselle
        kerroin vaan kuulemani en mitään muuta
        sekin oli neljänkymmenen vuoden takaa
        saa kai täällä kirjoittaa ihan mitä itse haluaa
        enkä haastanut mitään riitaa
        teitä on nyt kolme jotka haastaa riitaa kanssani
        enkä availe mitään linkkejä
        ja toivon että sinäkin LO-PE-TAT
        sillä tää oli nyt viimeinen kommenttini
        näihin idioottimaisiin kirjoituksiin.

        Puolassakin varoitettiin 40 vuotta sitten automatkailijoita, jos autoon tulee vikaa, ettei saa liikennettä valvovalle miliisille missään nimessä sanoa, että puolanjohdossa on vikaa... Aloit varoittelemaan jollain 40 vuotta vanhoilla huhujutuilla.
        En kiistä, etteikö Intiassa olisi ongelmia ja kaikki ihmisoikeusrikkomukset on liikaa, mutta niitä ongelmia on niin monessa muussakin maassa mihin täältä Suomesta matkustetaan.
        Meilläkin on Intiassa ollut jokaisella matkalla kotiapulainen, joka on hoitanut talouttamme. He ovat pääsääntöisesti olleet naisia ja ovat palkallaan rahoittaneet tyttäriensä opiskeluja.
        Monilla intialaisilla tuttavillamme on myös siskoja tai tyttäriä, en ole huomannut mitään
        syrjintää, tai muutakaan ongelmaa. Omatkin lapsemme tutustuivat intialaisiin lapsiin ja nuoriin vuosien varrella matkoillamme. Ei tosiaan ole tuo em. väittämäsi tullut esille. Ja luulisi sisaresi perheelle sattuneen kohdalle tuon kahden vuoden aikana joku tapauskin, ellei heille, niin lähipiirille, jos siitä niin erikseen varoitettiin. Sehän saattoi olla ihan paikallinen juttu.


        Et varmaan matkusta Argentiinaan, kun siellä on tapahtunut tälläinen https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507628.html tai Itävaltaan https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/professori-tallainen-on-insesti-fritzl/2248500#gs.s_skpI4 tai Puolaankaan, kun siellä ei saa sanoa olevan vikaa puolanjohdossa ja siellä oli tälläinen tapaus http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809088233109_ul.shtml


      • 60lentoaIntiaan kirjoitti:

        Puolassakin varoitettiin 40 vuotta sitten automatkailijoita, jos autoon tulee vikaa, ettei saa liikennettä valvovalle miliisille missään nimessä sanoa, että puolanjohdossa on vikaa... Aloit varoittelemaan jollain 40 vuotta vanhoilla huhujutuilla.
        En kiistä, etteikö Intiassa olisi ongelmia ja kaikki ihmisoikeusrikkomukset on liikaa, mutta niitä ongelmia on niin monessa muussakin maassa mihin täältä Suomesta matkustetaan.
        Meilläkin on Intiassa ollut jokaisella matkalla kotiapulainen, joka on hoitanut talouttamme. He ovat pääsääntöisesti olleet naisia ja ovat palkallaan rahoittaneet tyttäriensä opiskeluja.
        Monilla intialaisilla tuttavillamme on myös siskoja tai tyttäriä, en ole huomannut mitään
        syrjintää, tai muutakaan ongelmaa. Omatkin lapsemme tutustuivat intialaisiin lapsiin ja nuoriin vuosien varrella matkoillamme. Ei tosiaan ole tuo em. väittämäsi tullut esille. Ja luulisi sisaresi perheelle sattuneen kohdalle tuon kahden vuoden aikana joku tapauskin, ellei heille, niin lähipiirille, jos siitä niin erikseen varoitettiin. Sehän saattoi olla ihan paikallinen juttu.


        Et varmaan matkusta Argentiinaan, kun siellä on tapahtunut tälläinen https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507628.html tai Itävaltaan https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/professori-tallainen-on-insesti-fritzl/2248500#gs.s_skpI4 tai Puolaankaan, kun siellä ei saa sanoa olevan vikaa puolanjohdossa ja siellä oli tälläinen tapaus http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809088233109_ul.shtml

        mua ei nyt se intia ole kiinnostanut koskaan
        heitin siihen vaan ajatuksen minkä olin kuullut siitä maasta
        ja niitä ajatuksia löytyy vaikka kuinka paljon vielä
        mutta ei ollut tarkoitus moittia kenenkään matkustushalukkuutta mihinkään
        en halua matkustaa myöskään thaimaaseen jos ei ole pakko
        kerran olen käynyt orlandossa enkä halua mennä amerikkaan uudestaan
        venäjällä en ole käynyt koskaan enkä mene jos ei joku väkisin vie
        ja tekihän ne siellä vironkin puolella sitä joskus
        että laittoivat puun poikittain keskelle tietä
        ja kun auto pysähtyi ryöstivät autoilijat
        mutta niinhän sitä täällä suomessakin pysäytetään
        autoilijoita ja ryöstetään
        intia kommenttini ei tarkoittanut sitä etteikö sinne ole kiva matkustaa
        jos joku sinne haluaa matkustaa
        mutta mää meen mieluummin jonnekkin muualle
        en menis kiinaan en japaniin en australiaan
        mutta toki kaikkiin paikkoihin jos joku haluaa väkisin viedä
        mutta omilla rahoilla en niitä matkoja tekis
        olisko tää nyt hyvin ja selkokielisesti selitetty.


      • ihmettelenvaan
        viivatiina kirjoitti:

        mua ei nyt se intia ole kiinnostanut koskaan
        heitin siihen vaan ajatuksen minkä olin kuullut siitä maasta
        ja niitä ajatuksia löytyy vaikka kuinka paljon vielä
        mutta ei ollut tarkoitus moittia kenenkään matkustushalukkuutta mihinkään
        en halua matkustaa myöskään thaimaaseen jos ei ole pakko
        kerran olen käynyt orlandossa enkä halua mennä amerikkaan uudestaan
        venäjällä en ole käynyt koskaan enkä mene jos ei joku väkisin vie
        ja tekihän ne siellä vironkin puolella sitä joskus
        että laittoivat puun poikittain keskelle tietä
        ja kun auto pysähtyi ryöstivät autoilijat
        mutta niinhän sitä täällä suomessakin pysäytetään
        autoilijoita ja ryöstetään
        intia kommenttini ei tarkoittanut sitä etteikö sinne ole kiva matkustaa
        jos joku sinne haluaa matkustaa
        mutta mää meen mieluummin jonnekkin muualle
        en menis kiinaan en japaniin en australiaan
        mutta toki kaikkiin paikkoihin jos joku haluaa väkisin viedä
        mutta omilla rahoilla en niitä matkoja tekis
        olisko tää nyt hyvin ja selkokielisesti selitetty.

        mihin ylipäätään voit matkustaa, jos kerta on noin vaikeaa?
        olen matkustanut venäjällä ja virossa melkoisesti, ei mitään
        ongelmaa koskaan. kerran oli virossa ammuskeltu huoltoasemallla
        ja oli tullut ruumiitakin, autot seulaksi ammuttuina. vaan mitä
        siitä keskenään olivat ammuskelleet. venäjällä ei ole ollut
        mitään ongelmaa tuhansia kilometrejä olen sielläkin ajanut,
        joskus miliisi yrittää rahastaa tienpäällä, mutta siihen auttaa
        kahden lompakon taktiikka. ihmiset on ystävällisiä ja auttavat
        mielellään. koskaan ei ole ryöstetty. amerikka on ihan persläpi
        ja melkoinen takapajula, mutta kannattaa käydä katsomassa.
        tuntuu uskomattomalta, että sellaisella maalla on ydinaseita.
        australia ihan hyvä maa matkustaa ja japani myös, turhia
        ennakkoluuloja vaan. vaan ei sulle jää paljoa vaihtoehtoja
        matkustella noilla mielipiteillä.


      • ihmettelenvaan kirjoitti:

        mihin ylipäätään voit matkustaa, jos kerta on noin vaikeaa?
        olen matkustanut venäjällä ja virossa melkoisesti, ei mitään
        ongelmaa koskaan. kerran oli virossa ammuskeltu huoltoasemallla
        ja oli tullut ruumiitakin, autot seulaksi ammuttuina. vaan mitä
        siitä keskenään olivat ammuskelleet. venäjällä ei ole ollut
        mitään ongelmaa tuhansia kilometrejä olen sielläkin ajanut,
        joskus miliisi yrittää rahastaa tienpäällä, mutta siihen auttaa
        kahden lompakon taktiikka. ihmiset on ystävällisiä ja auttavat
        mielellään. koskaan ei ole ryöstetty. amerikka on ihan persläpi
        ja melkoinen takapajula, mutta kannattaa käydä katsomassa.
        tuntuu uskomattomalta, että sellaisella maalla on ydinaseita.
        australia ihan hyvä maa matkustaa ja japani myös, turhia
        ennakkoluuloja vaan. vaan ei sulle jää paljoa vaihtoehtoja
        matkustella noilla mielipiteillä.

        eikö tää jo lopu
        en kirjoittanut etteikö niihin maihin voi matkustaa
        vaan siitä että minä en matkustaisi
        kaikki voi matkustaa sinne minne haluaa
        eikä kaikki edes halua matkustaa minnekkään
        en ole kiinnostunut eri maiden kulttuureista
        en nähtävyyksistä

        ottakaa silmätikuksi välillä noi jotka tuolla aikaisemmin
        kirjoittivat raiskauksista intiassa miten yleensä semmoiseen paikkaan voi mennä sen takia
        ihan kauhee haloo mun muutamasta sanasta

        sovitaanko että kaikki matkustaa sinne minne haluaa
        ja vielä pieni selvennys
        jos mää matkustan jonnekkin
        en halua istua koko reissua autossa matkalla paikasta aa paikkaan beee
        vaan haluan kohteelta jotain muuta kun
        täällä kotona mistä ei pääse minnekkään ilman autoa.


      • ihmettelenvaan
        viivatiina kirjoitti:

        eikö tää jo lopu
        en kirjoittanut etteikö niihin maihin voi matkustaa
        vaan siitä että minä en matkustaisi
        kaikki voi matkustaa sinne minne haluaa
        eikä kaikki edes halua matkustaa minnekkään
        en ole kiinnostunut eri maiden kulttuureista
        en nähtävyyksistä

        ottakaa silmätikuksi välillä noi jotka tuolla aikaisemmin
        kirjoittivat raiskauksista intiassa miten yleensä semmoiseen paikkaan voi mennä sen takia
        ihan kauhee haloo mun muutamasta sanasta

        sovitaanko että kaikki matkustaa sinne minne haluaa
        ja vielä pieni selvennys
        jos mää matkustan jonnekkin
        en halua istua koko reissua autossa matkalla paikasta aa paikkaan beee
        vaan haluan kohteelta jotain muuta kun
        täällä kotona mistä ei pääse minnekkään ilman autoa.

        ei tässä toisetkaan istu vaan pelkästään autossa, jos ollaan matkoilla.
        maitse on vaan edullista siirtyä, autolla, bussilla, junalla, moottoripyörällä.
        eikä se tarkoita, että on vaan istuttu jatkuvasti kyydissä, jos on matkustanut,
        kyllä sitä voi olla pitkiäkin aikoja paikoillaan, olla vaan ja tehdä kävelylenkkejä,
        käydä uimassa tai jotain muuta. intian raiskauksetkin monet nostaa aina esille,
        kyllä kait niitä tapahtuu, kun suomessakin voi joutua raiskatuksi tutkitusti
        enempi, kun tutkimusten mukaan usein joku tuttu on se raiskaaja.
        minullekin on monet varoittaneet vaikka mitä, vaikka eivät ole käynneet
        oikein missään, venäjääkin varoitteli eniten sellaiset jotka ei olleet siellä itse
        koskaan käynneet. viro oli ihan sama juttu aikoinaan lähes 30 vuotta sitten, että
        kaikki varoitteli, vaikka niistä kukaan ei ollut siellä edes käynneet. intiasta
        varoitteli kaikki, sieltä saa mahataudit ja vaikka mitä ikävyyttä. kertaakaan en
        ole mitään mahatauteja intiassa sairastanut, mutta suomessa olen saannut
        sellaisen ruokamyrkytyksen kolme kertaa, että voi hurja. hurjin juttu sattui,
        kun suomalainen kokki oli tullut noroviruksen uhrina töihin ja yli 50 ihmistä
        sairastui äitienpäivänä. kerran oli yksissä hautajaisissa voileipäkakku
        säilytetty ihan ala-arvoisesti, kaikki sai ruokamyrkytyksen. ulkomaillakaan ei
        pidä väheksyä ruokamyrkytyksen vaaraa ja suosittelen huolehtimaan
        käsihygieniasta mahdollisimman hyvin, sillä välttää aika hyvin. itse syön
        monasti ihan kansankuppiloissa, joissa ruoka vaihtuu ja on kuumaa.
        se on muuten thaimaahan, ei thaimaaseen, jos matkustetaan.
        kannattaa kuitenkin löysätä hieman pipoa!


      • ihmettelenvaan kirjoitti:

        ei tässä toisetkaan istu vaan pelkästään autossa, jos ollaan matkoilla.
        maitse on vaan edullista siirtyä, autolla, bussilla, junalla, moottoripyörällä.
        eikä se tarkoita, että on vaan istuttu jatkuvasti kyydissä, jos on matkustanut,
        kyllä sitä voi olla pitkiäkin aikoja paikoillaan, olla vaan ja tehdä kävelylenkkejä,
        käydä uimassa tai jotain muuta. intian raiskauksetkin monet nostaa aina esille,
        kyllä kait niitä tapahtuu, kun suomessakin voi joutua raiskatuksi tutkitusti
        enempi, kun tutkimusten mukaan usein joku tuttu on se raiskaaja.
        minullekin on monet varoittaneet vaikka mitä, vaikka eivät ole käynneet
        oikein missään, venäjääkin varoitteli eniten sellaiset jotka ei olleet siellä itse
        koskaan käynneet. viro oli ihan sama juttu aikoinaan lähes 30 vuotta sitten, että
        kaikki varoitteli, vaikka niistä kukaan ei ollut siellä edes käynneet. intiasta
        varoitteli kaikki, sieltä saa mahataudit ja vaikka mitä ikävyyttä. kertaakaan en
        ole mitään mahatauteja intiassa sairastanut, mutta suomessa olen saannut
        sellaisen ruokamyrkytyksen kolme kertaa, että voi hurja. hurjin juttu sattui,
        kun suomalainen kokki oli tullut noroviruksen uhrina töihin ja yli 50 ihmistä
        sairastui äitienpäivänä. kerran oli yksissä hautajaisissa voileipäkakku
        säilytetty ihan ala-arvoisesti, kaikki sai ruokamyrkytyksen. ulkomaillakaan ei
        pidä väheksyä ruokamyrkytyksen vaaraa ja suosittelen huolehtimaan
        käsihygieniasta mahdollisimman hyvin, sillä välttää aika hyvin. itse syön
        monasti ihan kansankuppiloissa, joissa ruoka vaihtuu ja on kuumaa.
        se on muuten thaimaahan, ei thaimaaseen, jos matkustetaan.
        kannattaa kuitenkin löysätä hieman pipoa!

        ei mun tarvii löysätä pipoa
        kun mää en vaan halua matkustaa mihinkään
        noista maista mitä mainitsin
        mulla on hyvä ystävä venäjän vallan alla syntynyt virolainen
        ollut kolme vuotta ukrainassa ammattisotilaana
        kovin olis hänenkin kanssaan turvallista mennä venäjälle
        jos se olis siitä kiinni etten turvallisuuden takia lähtis
        mutta mieluummin jos menen kaupunkilomalle menen
        sellaiseen kaupunkiin jossa on ranta
        olen intohimoinen auringonpalvoja
        ja täytyy sanoa että kun kävin kerran ghanassa
        niin siellä oli liian kuuma auringon palvontaan
        mutta se on paikka mihin menisin uudestaan
        emme olleet siellä matkalla vaan kylässä paikallisen asukkaan luona
        juu ja mää voin ihan hyvin vaikka kuolla huomenna
        oon nähny kaikki mitä tarvitsee nähdä
        toteuttanut kaikki haaveeni
        tällä hetkellä ei oo mitään uusia haaveita
        mutta saattaahan olla että huomenna tulee jotain uusia.


      • etsiselinkkivaan
        viivatiina kirjoitti:

        oon yrittänyt googlesta löytää
        sieltä löysin linkin mitä mun kännykkä ei avannut
        mutta
        intian suurin vähemmistö on myös syrjityin
        ja siinä kerrotaan nimenomaan tyttölasten eliminoinnista
        ja tähän liittyy myös kuulemani asia.

        koeta nyt löytää se linkki meille näytille, missä moisesta kerrotaan intiasta.
        olen joskus 80-luvulla katsonut puolalaisen elokuvan, missä eräs nuori
        valokuvaaja keksi oivan rahastuskeinon silloisilta autoilijoilta, jotka olivat
        siihen aikaan puolassa etuoikeutettuja ja puolueen jäseniä.
        tämä valokuvaaja pisti lapsenvaatteet "kylmä-kallen" päälle ja pulkkaan,
        pulkka tietysti sitten sopivan rauhallisessa paikassa laskettiin auton eteen
        ja tämä valokuvaaja kuvasi tämän pulkan yliajon. yleensä yliajaja luuli,
        ettei kukaan nähnyt ja pakeni paikalta. postissa tuli sitten jälkeenpäin
        kiristyskirje valokuvien kera. ei mennyt pitkään, kun tuo valokuvaaja
        ajeli omalla dacialla.
        tosin homma ei mennyt ihan putkeen, kun nämä kiristettävät vuorostaan
        hoitelivat homman. ihan hyvä elokuva, jos joku löytää vaikkapa youtubesta
        tämän elokuvan, voisi linkittää sen uudelleen katsottavaksi.

        tuon väitteesi Intiasta tuntuu niin uskomattomalta, nimittäin luulisi
        siitä varoitettavan jokaisella matkailupalstalla lehdissä ja netissä,
        sekä kirjoissa, jos tuollaista yleisesti tapahtuisi tai olisi tapahtunut.
        intiassa kuitenkin matkustelee aika paljon suomalaisiakin ja monet
        ovat jopa matkustaneet porukalla bussillakin intiaan, kuten
        jokusia vuosia sitten herttoniemen porukkaa. olen lukenut vuosien
        aikana lukuisia blogeja matkailuun liittyen, mm. reissu-esan blogia,
        ei niissäkään ole koskaan varoiteltu moisesta.


      • vsta1987
        etsiselinkkivaan kirjoitti:

        koeta nyt löytää se linkki meille näytille, missä moisesta kerrotaan intiasta.
        olen joskus 80-luvulla katsonut puolalaisen elokuvan, missä eräs nuori
        valokuvaaja keksi oivan rahastuskeinon silloisilta autoilijoilta, jotka olivat
        siihen aikaan puolassa etuoikeutettuja ja puolueen jäseniä.
        tämä valokuvaaja pisti lapsenvaatteet "kylmä-kallen" päälle ja pulkkaan,
        pulkka tietysti sitten sopivan rauhallisessa paikassa laskettiin auton eteen
        ja tämä valokuvaaja kuvasi tämän pulkan yliajon. yleensä yliajaja luuli,
        ettei kukaan nähnyt ja pakeni paikalta. postissa tuli sitten jälkeenpäin
        kiristyskirje valokuvien kera. ei mennyt pitkään, kun tuo valokuvaaja
        ajeli omalla dacialla.
        tosin homma ei mennyt ihan putkeen, kun nämä kiristettävät vuorostaan
        hoitelivat homman. ihan hyvä elokuva, jos joku löytää vaikkapa youtubesta
        tämän elokuvan, voisi linkittää sen uudelleen katsottavaksi.

        tuon väitteesi Intiasta tuntuu niin uskomattomalta, nimittäin luulisi
        siitä varoitettavan jokaisella matkailupalstalla lehdissä ja netissä,
        sekä kirjoissa, jos tuollaista yleisesti tapahtuisi tai olisi tapahtunut.
        intiassa kuitenkin matkustelee aika paljon suomalaisiakin ja monet
        ovat jopa matkustaneet porukalla bussillakin intiaan, kuten
        jokusia vuosia sitten herttoniemen porukkaa. olen lukenut vuosien
        aikana lukuisia blogeja matkailuun liittyen, mm. reissu-esan blogia,
        ei niissäkään ole koskaan varoiteltu moisesta.

        Tuo olikin aika hauska porukka, jotka bussilla matkasivat Intiaan. Musti varsinkin.
        Tuossa muuten hyviä vinkkejä Intiaan matkaaville. http://www.lily.fi/blogit/susanna-plane/30-3-vinkkia-intiaan


      • sellaistavaan
        ansalanka kirjoitti:

        Tuttavani lentää tänään Intiaan, ostaa sieltä moottoripyörän ja ajaa sillä takaisin Suomeen.

        Eikö niitä Suomesta saa?


      • rojalienfieldi
        sellaistavaan kirjoitti:

        Eikö niitä Suomesta saa?

        Ei niitä saa Intiastakaan, ostaa pitää. Juju on siinä, että se moottoripyörä ajetaan sieltä Intiasta tänne Suomeen. Sitä kokemusta ei täältä Suomesta saa!
        Intiassa tuo moottoripyörä maksaa 2000€ - 2500€, joten et Suomesta osta sillä rahalla uutta moottoripyörää, saati sitä kokemusta.


      • TutustuVaihtoehtoihin
        viivatiina kirjoitti:

        eikö tää jo lopu
        en kirjoittanut etteikö niihin maihin voi matkustaa
        vaan siitä että minä en matkustaisi
        kaikki voi matkustaa sinne minne haluaa
        eikä kaikki edes halua matkustaa minnekkään
        en ole kiinnostunut eri maiden kulttuureista
        en nähtävyyksistä

        ottakaa silmätikuksi välillä noi jotka tuolla aikaisemmin
        kirjoittivat raiskauksista intiassa miten yleensä semmoiseen paikkaan voi mennä sen takia
        ihan kauhee haloo mun muutamasta sanasta

        sovitaanko että kaikki matkustaa sinne minne haluaa
        ja vielä pieni selvennys
        jos mää matkustan jonnekkin
        en halua istua koko reissua autossa matkalla paikasta aa paikkaan beee
        vaan haluan kohteelta jotain muuta kun
        täällä kotona mistä ei pääse minnekkään ilman autoa.

        Etkö osaa matkustaa junalla, linja-autolla, laivalla tai metrolla, joista kaikilla on tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja? Metrolla asemanvälien matkustusaika on vain yksi tai kaksi minuuttia.

        Omnibussi- tai veturi-ohjelmien kautta matkojen hinnat voivat olla todella halpoja, jos ei ole tiukkaa aikataulua ja käyttää vähän aikaa erilaisten vaihtoehtojen tutkimiseen.


      • TutustuVaihtoehtoihin kirjoitti:

        Etkö osaa matkustaa junalla, linja-autolla, laivalla tai metrolla, joista kaikilla on tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja? Metrolla asemanvälien matkustusaika on vain yksi tai kaksi minuuttia.

        Omnibussi- tai veturi-ohjelmien kautta matkojen hinnat voivat olla todella halpoja, jos ei ole tiukkaa aikataulua ja käyttää vähän aikaa erilaisten vaihtoehtojen tutkimiseen.

        meillä täällä maalla ei oo metroja
        ja jos ajaa viiskyt kilsaa hypäkseen onni bussiin
        niin mihin sen auton sit jättää
        nelostien varteen vai :)


    • Mitäs minä siellä, ulkomailla. Tyytyisin viikon lomaan täällä kotona, siis kun saisin olla viikon yksin kotona ja tehdä mitä ikinä haluan tai olla tekemättä yhtään mitään.

      • Mikä_milloinkin

        No miksi et "saa" olla yksin kotona ja jos et voi sitä tehdä, niin ainahan voi olla tekemättä mitään.

        Itse tykkään matkustaa ja matkustankin myöhemmin tänä vuonna. Matkalla on mukava, kun on monipuolista tekemistä joko yksin tai kaksin, ei paikallaan pysyttelyä eikä minkään ryhmän perässä vetelöintiä. Mutta kotimaassa vetelöin jatkuvasti. Eihän minua kukaan pakota tekemään yhtään mitään.


      • Mikä_milloinkin kirjoitti:

        No miksi et "saa" olla yksin kotona ja jos et voi sitä tehdä, niin ainahan voi olla tekemättä mitään.

        Itse tykkään matkustaa ja matkustankin myöhemmin tänä vuonna. Matkalla on mukava, kun on monipuolista tekemistä joko yksin tai kaksin, ei paikallaan pysyttelyä eikä minkään ryhmän perässä vetelöintiä. Mutta kotimaassa vetelöin jatkuvasti. Eihän minua kukaan pakota tekemään yhtään mitään.

        Ottaa väliin (epävirallinen) omaishoitajuus niin koville, että tulee joskus ruikutettua siitä täälläkin. Ainakaan arkisin ei juuri ehdi olla tekemättä mitään. No, eläkkeelle päästyä on sitten 10 tuntia päivässä enemmän aikaa.


      • Bengalitikku

        Etkö saa mitenkään järjestettyä edes parin päivän/miniviikon lomaa. Jaksaisit paremmin. Juttelepa terkkarissa omalääkärisi kanssa. On osattava luottaa vieraaseen apuun. Ei tuo "ruikuttaminen" mitään ole. Olen havainnut, että kirjoittajilla on erilaisia elämäntilanteita. Voi olla hyvä, että sanoo, etten oikein jaksa. Lupaathan edes kysyä tuota mahdollisuutta. Onko mitään kuntoutuslomia tuon lisäksi toteutettavissa avec:ina, jolloin voisi saada lisäapua = lisäkäsiä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Etkö saa mitenkään järjestettyä edes parin päivän/miniviikon lomaa. Jaksaisit paremmin. Juttelepa terkkarissa omalääkärisi kanssa. On osattava luottaa vieraaseen apuun. Ei tuo "ruikuttaminen" mitään ole. Olen havainnut, että kirjoittajilla on erilaisia elämäntilanteita. Voi olla hyvä, että sanoo, etten oikein jaksa. Lupaathan edes kysyä tuota mahdollisuutta. Onko mitään kuntoutuslomia tuon lisäksi toteutettavissa avec:ina, jolloin voisi saada lisäapua = lisäkäsiä.

        Kiitos huolehtivaisuudestasi. Olen nyt muutaman kerran käynyt terkkarin psykiatrisen terveydenhoitajan luona ja vielä menen, loma-asian voisi ottaa puheeksi.
        Eräältä miehensä omaishoitajanaiselta olen silloin tällöin saanut siivous- yms. apua kun itse ensin olen käynyt tekemässä hänelle miesten töitä. No, työmäärä siinä ei vähene, mutta onhan ainakin vaihtelua.


      • Bengalitikku

        Hyvä! Tuo toistensa auttaminenkin on hyvä asia. Aitoa vertaistukea.
        Niin, muista ottaa loma-asia puheeksi. Pidä pintasi.


      • maissiiii
        entinenmiäs kirjoitti:

        Kiitos huolehtivaisuudestasi. Olen nyt muutaman kerran käynyt terkkarin psykiatrisen terveydenhoitajan luona ja vielä menen, loma-asian voisi ottaa puheeksi.
        Eräältä miehensä omaishoitajanaiselta olen silloin tällöin saanut siivous- yms. apua kun itse ensin olen käynyt tekemässä hänelle miesten töitä. No, työmäärä siinä ei vähene, mutta onhan ainakin vaihtelua.

        Olet varmasti tutkinut kuntasi omaishoitajille tarjottavat palvelut.
        niitä on hyvä käyttää, silloin jaksaa paremmin.
        Tässä kunnassa toimii perhehoitosysteemi. Sinne voi viedä omaisensa siksi aikaa kun itse tekee mitä ikinä haluaa ja omainen on sillä aikaa hoidossa perheessä. kerran kun käy niin tutuksi tulee paikka ja sinne on jopa helppoa säännöllisesti viedä omaisen ja itse voi pitää vapaansa.


      • Muista pitää huolta itsestäsi, hanki kaikki se apu, jota on saatavissa. Te molemmat jaksatte paremmin, kun sinä voit hyvin.

        Nimimerkki "kokemusta on" Tsemppiä!


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Muista pitää huolta itsestäsi, hanki kaikki se apu, jota on saatavissa. Te molemmat jaksatte paremmin, kun sinä voit hyvin.

        Nimimerkki "kokemusta on" Tsemppiä!

        Kiitos tsempistä. Ja myös maissiiiille. Siis en ole virallisesti omaishoitaja, kriteerit kuulemma ei täyty. Käytännössä sitä kuitenkin olen, mitä suurimmassa määrin. En oikein ole vielä päässyt kärryille, miksen kelpaa. Olen yrittänyt verrata hoidettavan puolisoni vaatiman työn määrää ja vastuutani läheisen tuttavani, virallisen puolisonsa omaishoitajan vastaaviin ja mielestäni en hänelle häviä. Ja kun en ole kunnan puolesta hyväksytty omaishoitaja, ei ne avutkaan tule itsestäänselvästi.


    • zaq

      Tarpeeksi reissuja tullut tehtyä, enää ei viitsi Viron Haapsalun kylpylälomaa kauemmaksi matkailla. Maailmalla rauhatonta, kerjäläisiä, varkaita, porukka ketterää ja nuorta, ei jaksa heidän menojaan katella ja mölyä kuunnella. Kaipaa hyvää ja rauhallista olemista hoitoineen ja valmiisiin ruokapöytiin menemisineen. Ulkoilua ja luonnossa liikuskelua.
      Aikansa mitäkin.

      • Vanhatajat

        Onko Haapsalun kylpylät hyvätasoisia? En ole koskaan käynyt siellä. Kerran vuosia sitten Pärnussa olimme 4 vrk reissulla toukokuussa.
        Pärnu on ihan kiva paikka.


      • O-Orvokki

        Olen ollut erittäin tyytyväinen kylpyläpalveluihin Haapsalussa. Yhdestä kylpylästä voi mennä kylpytakki päällä aamu-uinnille. Viehättävä kaupunki, jjohon voi tutustua kävellen. Viihdyin ja voisin ihan mielelläni lähteä uudelleenkin. Fra Mare oli minulle mieluisimmalla paikalla.


      • Munmieleen
        O-Orvokki kirjoitti:

        Olen ollut erittäin tyytyväinen kylpyläpalveluihin Haapsalussa. Yhdestä kylpylästä voi mennä kylpytakki päällä aamu-uinnille. Viehättävä kaupunki, jjohon voi tutustua kävellen. Viihdyin ja voisin ihan mielelläni lähteä uudelleenkin. Fra Mare oli minulle mieluisimmalla paikalla.

        Minä Tykkään Laineesta.


      • kerttuleena
        Munmieleen kirjoitti:

        Minä Tykkään Laineesta.

        munmieleen myös Laine, Aamulla vesijumpassa hyvä vetäjä.


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Olen ollut erittäin tyytyväinen kylpyläpalveluihin Haapsalussa. Yhdestä kylpylästä voi mennä kylpytakki päällä aamu-uinnille. Viehättävä kaupunki, jjohon voi tutustua kävellen. Viihdyin ja voisin ihan mielelläni lähteä uudelleenkin. Fra Mare oli minulle mieluisimmalla paikalla.

        Mekin olimme mieheni kanssa Fra Maressa, todella miellyttävä paikka. Olimme siellä viettämässä joulua, osui kovat pakkaset. Kävelin sieltä kylpylästä Haapsalun keskustaan vaatetettuna kuin mummo Siperiassa, mereltä puhaltava tuuli oli niin jäätävä. Mukava paikka, menisin koska tahansa uudelleen. Aamuisin ihanaa, pitkään haudutettua ohrapuuroa hillottujen aprikoosien kera, vesi herahtaa kielelle vieläkin.


    • so.me

      Ehkä Suomeen?

    • Hollanti,
      Koti
      Ystävät
      Lentäen
      Matkustelen minne milloinkin, ensi syksynä Wieniin ja Budabestiin.
      Englannilla
      Junalla, busseilla.

      • PintaaVaiIlmas

        Miten Englannilla voi matkailla?
        Onko hieno kulkuneuvo?


      • PintaaVaiIlmas kirjoitti:

        Miten Englannilla voi matkailla?
        Onko hieno kulkuneuvo?

        lueppa aloitus oikeen ajatuksen kanssa
        niin ehkäpä sitten ymmärrät kommentinkin
        oletko olevinasi kovinkin nokkela.


    • sittenIslantiin

      Islantiin, on erilainen ja majoittuminen Keflavikin ent. jenkkien tukikohtaan edullinen. Blue Lagoon ihan ehdoton paikka käydä uimalassa. Valasretket näkemisen arvoisia. Turvallinen maa ja tosi siistiä. Lyhyet lennot ja kohtuu hinnoin.

      • Per-kel

        Hieman kallista nykyään tulihan sielläkin käytyä 10 v sitten, risteilylle Suomenlaivalle ensi viikolla :)


      • jiyhgiyuhg

        on vaan kallis maa tuo islanti yleensa..erikoinen luonnoltaan..


      • sittenIslantiin
        jiyhgiyuhg kirjoitti:

        on vaan kallis maa tuo islanti yleensa..erikoinen luonnoltaan..

        Minun mielestäni ei Islanti ollut mitenkään kallis. Lennot oli varsin kohtuullisen hintaiset ja majoitus siellä Keflavikin entisessä tukikohdassa lähes ilmainen, silti ihan siisti paikka. Bussikuljetukset Keflavik - Reykjavik pyöri tosi hyvin ja taisi olla jopa ilmainen!! Ruokaa sai kaupoista ihan kohtuulliseen hintaan ja eipä se valasretkikään mahdottoman kallista ollut. Ei ollut kallis reissu!
        Tietty, jos ostaa jonkun pakettimatkan Islantiin, niin maksaa itsensä kipeäksi, mutta mikä pakko on sellaista ostaa.
        Tuosta kirjasta selviää aika pitkälti hintataso, jos kiertelee Islannissa autolla taikka polkupyörällä. http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=935


      • sittenPuolaan
        Per-kel kirjoitti:

        Hieman kallista nykyään tulihan sielläkin käytyä 10 v sitten, risteilylle Suomenlaivalle ensi viikolla :)

        Jos on Islanti kallista, niin sitten Puolaan, lennot Turusta Gdanskiin monasti alle 10€, joskus jopa alle 9€!! Hintataso ei hirvitä ja Gdanskista löytyy pari Lidlin myymälääkin. Todella edullista! Tuskin on risteily Suomilaivalla niin edullinen!

        https://wizzair.com/#/

        https://www.momondo.fi/lentoyhtiot/wizz-air/


      • rikkidunkkaa

        Enpä tuossa Blue Lagoonissa mitään ehdotonta huomannut, liian paljon ihmisiä ja lämmintä pahalle haisevaa vettä maauimalassa. Paljon mukavampi oli käydä uimassa tulivuoren kraaterissa ja köllötellä pienemmissä lämpöisissä lähteissä, yhtä pahalle haisevat, mutta oli tunnelmaa enemmän. Laavatyynyjen alaisiset luolat, geysirit, jääluolat, ja vesiputoukset olivat näkemisen ja kokemisen arvoisia. Kalastajille hieno mesta, samoin kuin linnuista ja merenelävistä kiinnostuneille.


      • dunkkaadunkkaa
        rikkidunkkaa kirjoitti:

        Enpä tuossa Blue Lagoonissa mitään ehdotonta huomannut, liian paljon ihmisiä ja lämmintä pahalle haisevaa vettä maauimalassa. Paljon mukavampi oli käydä uimassa tulivuoren kraaterissa ja köllötellä pienemmissä lämpöisissä lähteissä, yhtä pahalle haisevat, mutta oli tunnelmaa enemmän. Laavatyynyjen alaisiset luolat, geysirit, jääluolat, ja vesiputoukset olivat näkemisen ja kokemisen arvoisia. Kalastajille hieno mesta, samoin kuin linnuista ja merenelävistä kiinnostuneille.

        Rikkidunkkaa monessa muussakin paikassa missä on lämmintä vettä luonnostaan vaikkapa Japanissa. Tuo Blue Lagoon on nyt kuitenkin helpoin kohde sellaiselle, joka tällä palstalla kyselee mihin mennä.


      • Unkariinratsaille
        sittenPuolaan kirjoitti:

        Jos on Islanti kallista, niin sitten Puolaan, lennot Turusta Gdanskiin monasti alle 10€, joskus jopa alle 9€!! Hintataso ei hirvitä ja Gdanskista löytyy pari Lidlin myymälääkin. Todella edullista! Tuskin on risteily Suomilaivalla niin edullinen!

        https://wizzair.com/#/

        https://www.momondo.fi/lentoyhtiot/wizz-air/

        Unkari on myös ihan hyvä kohde ja edulliset lennot meno/paluu alle 100€, joskus jopa n. 50€!!!! Monessa paikassa pärjää ihan suomenkielellä, kun suomalaisilla on Unkarissa tarjolla majoituksia. Muuten unkarinkieli on aika vaikeaa, vaikka sukulaiskieli onkin. Itse en ymmärtänyt muuta, kuin sauna ja sekin taisi olla szauna. Englannilla pärjää aika hyvin.
        Jos harrastaa ratsastusta, suosittelen todella Unkaria matkakohteeksi, koska suomalaisia ratsastustalleja löytyy Unkarista. http://www.akactanya.hu/lovaglas_fi.html http://fi.gotohungary.com/hyppaa-satulaan-
        Unkarissa on oma raha forintti (1€ (EUR) = 312.80 Unkarin forinttia), joten hintaso voi hieman hämätä. Edullista kaikki kuitenkin on, joten ei ole kovin kallis kohde.


    • Niinkin.kauan

      Niin kauan minä trump paan tämän kylän raitilla
      Kuin lompakon saumat kestää
      Niin kauan minä ajelen tämän kylän raitilla
      Kuin akku pyörän virtaa kestää
      Hummani hei hummani hei, älä laukkaa hummani hei

      • teretule

        Ainoa oikea vastaus!


    • tööttt

      - kevään ja kesäntulo kotimaassakin ilonaihe - vajaakuntoisenakin - en matkaisi mihinkään - auringonlämpö, maan tuoksu, kevään tuulet ja sateetkin kiva ja odotettu juttu - omanlaisensa pösilö tietysti oon.....

      • joskus_ulkomaille

        On sitä joskus mukava käydä jossain muuallakin, kuin pelkästään kotimaassa. Auttaa mukavasti mm. putkinäköön


    • Välimeri

      välimeri oli vaikuttavan sininen lentokoneenakkunasta kurkittuna.

    • sameon

      Vanhassa Jaffassa yritän käydä kunnioittamassa niitä nälkiintyneitä Faaraon sotilaita, jotka söivät siellä n. 300 kpl läpeensä hikistä ja likaista aasin häntä hihnaa.

      • kivapaikka

        Me olemme käyneet muutaman kerran Bulgarian Sunny Beachilla. Jotenkin kiehtova paikka. Jäimme tuohon paikkaan "koukkuun". Olemme olleet siellä yleensä syyskuussa. Vieläkin haaveilemme, että siellä pitäis vielä käydä. Mussakin maissa on tullut kierretttyä, noin 10 eri maassa, joissakin useampaan otteseen, mutta Bulgariaanon vieläkin jokin kaipuu. Jos ajattelet lähteväsi sinne, suosittelen Venera-Hotellia.. Kaikki lähellä, Ranta, shoppailupaikat, ravintolat ym...


    • RealistiN

      Seuraavaksi Irlantiin, siellä en ole vielä käynyt. Viihdyn kohteissa joissa on itselleni uutta nähtävää ja mahdollisuus liikkua luonnossa. Hyvä paikallinen ruoka ja juoma ovat aika must.
      Lentäen Dubliniin, paikanpäällä liikutaan vuokra-autolla ja jalan.

    • Takulöu

      En ole käynyt Norjassa, ja mieli tekisi käydä, mutta en enää arvaa vanhalla autolla lähteä sinne ajelemaan. Lentäen käy kyllä juohevasti, mutta se rajoittaa . Minne Norjaan lentäisi Oslon lisäksi?

      • Asko751t

      • Koko pohjoisen alueen kiersimme muutamia vuosia sitten. Vuonojen yli pääsi lautoilla ja katselemista riitti.

        Luulen, että julkista liikennettä löytyisi lauttojen lisäksi muutakin.
        Laivalla rannikkoa seuraten etelään voisi myös houkuttaa, ellei jossain vaiheessa tulisi siirryttyä Ruotsin puolelle. (Jokin laivayhtiö lähtee Tanskasta ja kiertelee rannikkoa pohjoiseen.)

        Kiipeily ja polut eivät ehkä enää tässä kunnossa houkuta. Verkkaisa kulkeminen toimii vielä onneksi ja maisemissa riittää katselemista.

        Hinnat Norjassa olivat hämmästyttävän paljon ruotsalaisia hintoja korkeammat.

        Suomessa ja muissa pohjoismaissa on todella paljon erilaista kiinnostavaa nähtäväksi ja koettavaksi. Toisaalta on hienoa, että voi vaikka vain poistua kotiovelta kävellen ja nähdä aina myös jotain uutta ja erilaista ihan lähiympäristössäkin. - Itse näppäilin eilen värikkäitä kuvia, kun tein vajaa 10000 askeleen rauhallisen kuntolenkin omassa kotikaupunginosassa.


    • maissiiii

      Palasin viikko sitten Hollannista, kolme viikkoa olin siellä jälkikasvun jälkikasvua hoitamassa.
      Käyn siellä joitakin kertoja vuodessa, riippuen jälkikasvun kiireistä, olen mennyt aikaisemmin aina lentäen, nyt menin omalla autolla.
      Se olikin varsin mukavaa, siinä sai samalla kiireetöntä tuntumaa maihin matkan varrellakin. Ehkä seuraavallakin kerralla valitsen auton lentokoneen sijasta, jos ei mikään kiirre ole.
      Lennot ovat alkaneet tympiä, nopeudesta huolimatta. Viihdyn Hollannissa mainiosti, helppo ja mukavan siisti maa ja ystävällisiä ihmisiä kaikkialla, eron huomasi heti esimerkiksi kun tuli Saksan puolelle ja meni kahvioon...

      Muuten turistina olo ei enää viehätä, sitä etsii jotain omaa toimintaa tai teemaa omalle matkalleen,
      nytkin paluumatkalla tutustuin Wallanderin kaupunkiin Ystadiin. Teneriffallekin menin joitakin vuosia sitten katsomaan Agatha Gristien työhuonetta ja aistimaan hänen kirjoitusmaisemiaan.
      Kuubaan olisi kiva lentää Hemingwayn kahvilaa ym katselemaan.

      Joskus olen haaveillut, että menisi ulkomaille jollekin viikon leirille, maalaamaan tai telkemään jotain muuta, ehkä sen aika on sitten joskus.

      Historiallisia paikkojakin on kiva bongailla, on ne sitten koti tai ulkomailla.

      Matkailussa ei mikään auringossa makailu ole koskaan jaksanut kiinnostaaa.

      Muuten tykään matkailla kotimaassa ja varsinkin Lapissa ja sieltä on helppoa poiketa myös Norjaan.

      • 60lentoaIntiaan

        Samoilla linjoilla, että turistina oleminen ei oikein ole kiinnostanut koskaan meikäläistä. Omatoimisesti olen matkustanut lähes viimeiset 30 vuotta, viimeinen pakettimatka v. 1991.
        Tykkään tehdä aamulla aamiaisen itse (kaurapuuro mikrossa, siitä en tingi!) ja syödä sen rauhassa, kuten kotona. Päivän ohjelman teen itse taikka perheen kanssa. Yleensä eletään kuin Suomessakin, käydään kaupassa ja jossain harrastuksissa. kun lapset oli pieniä, heille pidettiin koulua matkoilla tiettyyn aikaan päivässä, sen jälkeen pääsi uimaan. Konserteissa ja taidenäyttelyissä on käyty, lapset olivat ratsastamassa hevosilla. Kotiapulainen teki kotiruokaa, mutta käytiin myös syömässä ulkonakin, kun kotiapulaisella vapaapäivä.


    • Perheeni osti minulle syntymäpäivälahjaksi Italian kiertomatkan. Ensin kolme yötä Roomassa, tutustuen sen nähtävyyksiin, sitten oma bussi ja opas, kiertäen Toscanaa, yöpyen eri kaupungeissa, yksi yö ja päivä paikassaan. Hyvät hotellit, mainiot aamiaiset ja loistavat illalliset. Minulla yhden hengen huone koko matkan ajan. Loistava, kulttuurista kiinnostunut matkaseura, aivan unohtumaton matka.

      Olin vieraillut Italiassa lukemattomia kertoja ennen sitä, mutta tämä matka rakastamassani Toscanassa, oli kyllä unelmieni täyttymys.

      Rankkoina työvuosina lepolomat Kreikan eri saarilla olivat mukavia. Aamulla hyvä lounas, shortsit jalkaan ja reppu selkään, edessä merta ja hiekkaa, aurinkoa ja leppoisaa olemista.

      En halua kaukomaille, minusta Eurooppa tarjoaa kaiken sen, mitä hyvältä lomalta haluan. Nyt Espanjassa puolet vuodesta, siellä paljon nähtävää. Mitään muuta en enää kaipaa, toivon ainoastaan sairauksista vapaata elämää hyvien ihmisten keskellä.

      • OppaanKanssa

        Yksinkö siinä omassa bussissa oppaan kanssa matkustelit?


      • OppaanKanssa kirjoitti:

        Yksinkö siinä omassa bussissa oppaan kanssa matkustelit?

        Eilinen vastaukseni oli kadonnut jonnekin taivaan tuuliin. Siis, en toki yksinäni siinä bussissa ollut, vaan kyllä meitä oli iso joukko historiasta, kulttuurista, Toscanan maisemista kiinnostuneita matkaajia, unohtamatta kulinaarisia nautintoja. :-)


      • suvenkorento123

        Vielä sen verran, että tutustumiseni Espanjaan on sujunut pitkän kaavan kautta. Ensimmäinen matka vuosikymmeniä sitten Gran Kanarialle, sitten Ibiza, Teneriffa, Lanzarote, Fuerteventura, Formentera. Niissä lomat tavanomaisia rantalomia saarikierroksineen.

        Nyt yli kymmenen vuoden ajan Manner-Espanja, ja täällä ei mitään rantalomia. Emme makaa auringossa, emmekä istuskele turistirysissä. Vietämme tavallista kotielämää, matkustamme junalla ja bussilla mielenkiintoisiin kohteisiin, käymme museoissa, taidenäyttelyissä, konserteissa. Puolisoni patikoi vuorilla ystäviemme kanssa, yhdessä teemme pitkiä kävelyretkiä. Meri-ilmasto tekee hyvää ruumiille ja sielulle, espanjalaiset naapurimme ovat iloisia ja ystävällisiä.

        Ainut paikka, missä enää haluaisin käydä ennen voimien hyytymistä on Kuuba. Haluaisin nähdä Havannan rapistuvan kauneuden, tanssia salsaa, kokea ihmisten iloisuuden ja musiikin rytmin. Sen toiveen aion toteuttaa lähitulevaisuudessa. Pitää tutkia, kummasta edullisempaa matkustaa sinne, Espanjasta vai Suomesta.


    • Zabbe

      Omalla kohdallani mieluisin matkakohteeni on ollut Reunion. Reunion kuuluu Ranskalle, joten ranskankielellä ja euroilla pärjää siellä. Tosin kyllä huonosti puhutulla englannillakin siellä pärjäsi jotenkin. Näin eläkeläisen kannalta aikaero on vain 1 tunti Suomen ja Reunionin välillä. Käärmeistä ei ole pelkoa. Reunionilla voi harrastaa kaikenlaista.
      Matkoja Reunioinille ei Suomesta järjestetä, joten lennot vaikkapa Ranskan kautta. Lennot ei ole ihan älyttömän kalliita, jos hieman vertailee lentoja, meno-paluu n. 800€. Huonoa on pitkä lentomatka, joten suosittelen lentämistä kahdessa osassa, eli jää Pariisiin vähäksi aikaa. Tosin minua pitkät lennot eivät ole juuri haitanneet, kun vaan varaa kohtuullisen vaihdon lennoille.
      Tuossa Reunioinin viralliset matkailusivut https://en.reunion.fr/

      • hyvältävaikuttaa

        tuo reunion on kyllä mielenkiintoinen paikka,
        pitää ihan alkaa miettimään sitä seuraaviin matkoihin
        kohteeksi. katsoin lentojakin, ei tosiaan älyttömän
        hintaisia ja voisi käydä samalla reissulla muuallakin.
        ranska ei meikäläiseltä oikein taivu, vaan jos englannilla
        pärjää, niin sillä sitten.


    • matkoilla.jatkuvasti

      Suuri osa ihmisistä spekiloi ja kyselee muilta, mihin joku lähtee ja voisi lähteä eikä itse kuitenkaan tee mitään sen oman matkansa toteuttamiseksi. Näitä löytyy tuttavapiiristä useita.

      • Eiekapilattureissu

        Joudun perumaan pyöreiden vuosien juhlan matkani "yllätyksen" vuoksi.


    • matkustelija2

      Suomessa Merenkurkku on ihmeellinen alue; melkein kuin menisi ulkomaille.
      Lappi taas on aivan omaa luokkaansa, niin täysin erilaista luontoa.
      Jos taas haluaisin vielä kauemmas, piipahtaisin Tallinnassa. Viro , saatuaan vapauden, kasvaa niin että kohisee. Tallinnassa on hyviä hotelleja, ravintoloita, taidetta, kauniita alkuperäisiä käsitoitä ja historiaa. JA mikä parasta, ystävällisiä ihmisiä!

      • Jassoo...
        Ovatko tunnelista unelmoivat Suur-Suomi-haihattelijoita.
        Vai Suur-Viron kannattajia?
        Niin on innokasta mainostusta täällä.
        Minä haluan sillan Suomesta oolantiin.
        Ja sieltä svärreen.
        Svärrestä lähtee silta kurkku-vammaisille.
        Sitten onkin jo tie auki Eurooppaa myöten.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Jassoo...
        Ovatko tunnelista unelmoivat Suur-Suomi-haihattelijoita.
        Vai Suur-Viron kannattajia?
        Niin on innokasta mainostusta täällä.
        Minä haluan sillan Suomesta oolantiin.
        Ja sieltä svärreen.
        Svärrestä lähtee silta kurkku-vammaisille.
        Sitten onkin jo tie auki Eurooppaa myöten.

        H.

        Kauanko menee, kunnes Kiina saa Juna-radan valmiiksi Tallinnaan asti?
        Kiinahan haluaa päästä Pohjois-Navalle maksoi mitä maksoi.
        Kiinan koe-junahan lähti jokunen viikko sitten Suomesta.
        Suomen Lappiin tulvii jo paljon lahjuksia.
        Sellu-Tehtaankin aikovat kustantaa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kauanko menee, kunnes Kiina saa Juna-radan valmiiksi Tallinnaan asti?
        Kiinahan haluaa päästä Pohjois-Navalle maksoi mitä maksoi.
        Kiinan koe-junahan lähti jokunen viikko sitten Suomesta.
        Suomen Lappiin tulvii jo paljon lahjuksia.
        Sellu-Tehtaankin aikovat kustantaa.

        H.

        Niin.
        Ja siksi Saamelaiset yrittävät kaikin keinon estää Suomen-kansan pääsyä Lapin Hunaja-purkille.
        Tajuamatta että Suomalaista sielläkin kaikki maa, vesi ja ilma on.

        H.


      • eisekasva

        Viron talous on rapakunnossa, pieni tasavero ei riitä rahan keräämiseen valtion kassaan. Eläkkeet ovat olemattoman pienet, työttömyyskorvaukset samoin mitättömät, kunnallinen terveydenhuolto ongelmissa. Viron väkiluku alenee koko ajan, lasku on vain voimistumassa, nuoremmat ja vahvimmat lähtevät opintojen ja työn perään muualle maailmalle, kuka minnekin, ei siis vain suomeen. Tallinnan velkarahalla pönkitetty katukuva ei ole totuus Viron todellisesta tilanteesta. Turismi on hilannut Viron hintatason miltei samaksi kuin se on esim. Suomessa, palkkataso sen sijaan on keskimäärin hädin tuskin neljäsosa Suomen tasosta, Viron kasvu on kasvua kohti yhä suurempaa hiipumista!


      • ootkooikeellapalstalla
        eisekasva kirjoitti:

        Viron talous on rapakunnossa, pieni tasavero ei riitä rahan keräämiseen valtion kassaan. Eläkkeet ovat olemattoman pienet, työttömyyskorvaukset samoin mitättömät, kunnallinen terveydenhuolto ongelmissa. Viron väkiluku alenee koko ajan, lasku on vain voimistumassa, nuoremmat ja vahvimmat lähtevät opintojen ja työn perään muualle maailmalle, kuka minnekin, ei siis vain suomeen. Tallinnan velkarahalla pönkitetty katukuva ei ole totuus Viron todellisesta tilanteesta. Turismi on hilannut Viron hintatason miltei samaksi kuin se on esim. Suomessa, palkkataso sen sijaan on keskimäärin hädin tuskin neljäsosa Suomen tasosta, Viron kasvu on kasvua kohti yhä suurempaa hiipumista!

        Mitenkä tämä liittyy alkuperäiseen teemaan??


      • eisekasva
        ootkooikeellapalstalla kirjoitti:

        Mitenkä tämä liittyy alkuperäiseen teemaan??

        Tämä on kommentti nimimerkki "matkustelija2":n kirjoitukseen, hän kun kehui Viron kehitystä! Ei tietenkään suoraan liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta näin nämä jutut näillä sivustoilla yleensäkin rönsyilevät.


      • voisiottaamalliakin
        eisekasva kirjoitti:

        Viron talous on rapakunnossa, pieni tasavero ei riitä rahan keräämiseen valtion kassaan. Eläkkeet ovat olemattoman pienet, työttömyyskorvaukset samoin mitättömät, kunnallinen terveydenhuolto ongelmissa. Viron väkiluku alenee koko ajan, lasku on vain voimistumassa, nuoremmat ja vahvimmat lähtevät opintojen ja työn perään muualle maailmalle, kuka minnekin, ei siis vain suomeen. Tallinnan velkarahalla pönkitetty katukuva ei ole totuus Viron todellisesta tilanteesta. Turismi on hilannut Viron hintatason miltei samaksi kuin se on esim. Suomessa, palkkataso sen sijaan on keskimäärin hädin tuskin neljäsosa Suomen tasosta, Viron kasvu on kasvua kohti yhä suurempaa hiipumista!

        Ei Viron talous ole rapakunnossa. https://yle.fi/uutiset/3-10086346


      • sealkaapienentyä
        voisiottaamalliakin kirjoitti:

        Ei Viron talous ole rapakunnossa. https://yle.fi/uutiset/3-10086346

        Miten tuo artikkeli huomioi esim. sosiaaliturvan, siis eläkkeet, työttömyyskorvaukset, yleisen ilmaisen tai lähes ilmaisen terveydenhuollon jne., paljonko varoja on Viron eläkerahastoissa, mistä niihin tulee ja minkä verran tulee uuttaa varallisuutta jne?
        Koko juttu on yhdenlaisen hötön ympärille rakennettu, oikeata elämää ja tulevaisuutta Virossa se ei osaa eikä uskalla käsitellä!


    • Jaska60

      Matkustan omalla autolla Venäjälle Niiralan kautta, suomenkielellä pärjää hyvin. Bensiini on halpaa, joten tankkaan siellä. Juomia ostan omaan käyttöön sen minkä saa tuoda, aina ei sitäkään ja jotain ruokaa mitä saa tuoda. Tupakkaa en polta, joten sitä en sieltä osta edes kavereille. Ei ole kallista matkailua näin eläkeläiselle. Joskus käydään kalastamassa Jänisjärvellä kaveriporukalla ja Laatokasta saa kuhaa. Vitelessä ihan hyvä paikka majoittua, jos viihtyy pidempään siellä sunnalla. Laatokan rannat kauniita katsella. Joskus olen käynnyt omalla autolla Petroskoissa.

      • Ohimeni

        En suin surminkaan matkustaisi omalla autolla venäjälle, en edes vuokra- autolla, sen verran ole tapahtumia liikenteessä siellä nähnyt! Mutta Venäjä noin muuten, Siperian reunat mukaan lukien, siinä on vielä jotain särmää. Sinne kaipaan ja sinne olen matkojani järjestämässä, menkööt 99,99 % suomalaisista sinne ns. etelänmatkoille, se sopii minulle kyllä, minä painun kauas itään, upeaan luontoon ja siinä sivussa vanhojen kaupunkien hiljaiseen lumoavaan sykkeeseen.

        ps. Etelänmatkoista kun mainitsin, itselläni pari ainokaista etelänmatkaa ovat suuntautuneet ihan etelänapamantereelle. En ole koskaan käynyt "etelänmatkalla" Teneriffalla tms.


      • trastuittavarits

        elä sitten jätä autoasi vartioimatta,,muuten vanteesi.renkaasi,, sivupeilit, pyyhkijät ym. helposti irtoava tavara voi olla mennyt tuulen mukaan..jopa tietysti koko koslakin..pieniähän harmeja nuo tietytsti on kun saa nähdä vapaata venäjää ja ihailla kehittyvää kansakuntaa


      • Jaska60
        trastuittavarits kirjoitti:

        elä sitten jätä autoasi vartioimatta,,muuten vanteesi.renkaasi,, sivupeilit, pyyhkijät ym. helposti irtoava tavara voi olla mennyt tuulen mukaan..jopa tietysti koko koslakin..pieniähän harmeja nuo tietytsti on kun saa nähdä vapaata venäjää ja ihailla kehittyvää kansakuntaa

        Onko sinulla kokemusta asiasta? Montako autoa tai jotain muuta sinulta on varastettu Venäjällä? Minulta ei ole ikinä varastettu Venäjällä mitään ja monta matkaa on tullut tehdyksi vuosien varrella. Nähnyt olen monenlaista, sitä en kiistä.


      • Zabbe
        Jaska60 kirjoitti:

        Onko sinulla kokemusta asiasta? Montako autoa tai jotain muuta sinulta on varastettu Venäjällä? Minulta ei ole ikinä varastettu Venäjällä mitään ja monta matkaa on tullut tehdyksi vuosien varrella. Nähnyt olen monenlaista, sitä en kiistä.

        nuo on taas niitä venäjällä käymättömien ennakkoluuloja,
        kuten tuolla aiemmin intiassa käymättömät tiesi parhaiten
        intiasta.
        parhaiten tietää ne, jotka eivät ole edes maassa koskaan
        matkustaneet.
        olen minäkin venäjällä käynnyt, ei se ole mikään huono maa
        matkustella. on vaan niin erilainen,


    • korppismatkalla

      Asensimme tänään mökkini luottoremppaajan kanssa uutta kiuasta rantasaunaani. Siinä leppoisasti kekustellessamme hän muisteli, että oli alkanut mainostamaan kotitalousvähennystä asiakkaille kertomani mukaan.

      Kun tapasimme viimeksi olin kertonut tulleeni juuri Karibian risteilyltä, johon hän oli sanonut, sinähän rikas olet, siihen taas minä, no, en ole, tein matkan verottajalta saamillani kotitalousvähennyrahoilla..

      • terveisiäkaribialta

        Jossain vaikka Helsingin lähiössä vuokralla asuva ei ehkä voi niitä kotitalousvähennyksiä juurikaan tehdä, eli kotitalousvähennyksistä säästyneillä varoilla matkustellee aika harva?


      • hämärämuistikuva

        etkös sinä täällä kehunut silloin että miesystäväsi maksoi kyseisen matkan?


      • korppishyvääiltaa
        hämärämuistikuva kirjoitti:

        etkös sinä täällä kehunut silloin että miesystäväsi maksoi kyseisen matkan?

        Se oli sinun luoma mielikuva asiasta. Mutta niinhän se aina. Minulla se laho laiturikin ; )


      • korppishyvääiltaa
        terveisiäkaribialta kirjoitti:

        Jossain vaikka Helsingin lähiössä vuokralla asuva ei ehkä voi niitä kotitalousvähennyksiä juurikaan tehdä, eli kotitalousvähennyksistä säästyneillä varoilla matkustellee aika harva?

        Kotitalousvähennys on luotu suomalaista rehellistä työtä edistämään. Karsimaan pois pimeää työtä. Kotitalousvähennyksen saa ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä. Vähennys on 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta.

        Kotitalousvähennystä saa enintään 2400 euroa vuodessa/hlö. Vähennyksen omavastuu on 100 e.

        Vähennystä saa

        Remonttitöistä
        Siivous ja kotitaloustyöstä
        Hoito- ja hoivatyöstä.

        Wikistä lisää.


      • eikovinpaljon
        korppishyvääiltaa kirjoitti:

        Kotitalousvähennys on luotu suomalaista rehellistä työtä edistämään. Karsimaan pois pimeää työtä. Kotitalousvähennyksen saa ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä. Vähennys on 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta.

        Kotitalousvähennystä saa enintään 2400 euroa vuodessa/hlö. Vähennyksen omavastuu on 100 e.

        Vähennystä saa

        Remonttitöistä
        Siivous ja kotitaloustyöstä
        Hoito- ja hoivatyöstä.

        Wikistä lisää.

        Eli täyden kotitalousvähennyksen saa 4800 Euron suuruisesta laskusta, ja omavastuun jälkeen lopullinen vaikuttava vähennyssumma on 2300 Euroa. Tämäkin vähennys tehdään tuloista, palkka- tai eläketulosta, ei tietenkään suoraan verosta. Eli jos verotettava eläkkeeni on 40000 Euroa vuodessa, se olisi tämän vähennyksen jälkeen 37700 Euroa. Vaikutus veron määrään lienee jotain 200 Euron luokkaa, tyhjää parempi tietysti tuokin.


      • eikovinpaljon kirjoitti:

        Eli täyden kotitalousvähennyksen saa 4800 Euron suuruisesta laskusta, ja omavastuun jälkeen lopullinen vaikuttava vähennyssumma on 2300 Euroa. Tämäkin vähennys tehdään tuloista, palkka- tai eläketulosta, ei tietenkään suoraan verosta. Eli jos verotettava eläkkeeni on 40000 Euroa vuodessa, se olisi tämän vähennyksen jälkeen 37700 Euroa. Vaikutus veron määrään lienee jotain 200 Euron luokkaa, tyhjää parempi tietysti tuokin.

        Kattorempasta sain takaisin nettona noin 1500 e. Terassirempoista noin 900e. Kattorempoissa yms. ei materiaalikulut ole pääosassa vaan työ.


      • eikovinpaljon
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kattorempasta sain takaisin nettona noin 1500 e. Terassirempoista noin 900e. Kattorempoissa yms. ei materiaalikulut ole pääosassa vaan työ.

        Nyt vaan en ymmärrä, siis mistä sait takaisin? Jos suurin hyväksyttävä kotitalousvähennyksen määrä on 2500 Euroa, jaa siihenkin vielä sisältyy 100 Euron omavastuuosuus, eli suurimmaksi todelliseksi hyväksyttäväksi vähennykseksi jää 2400 Euroa, ja se vähennetään vuoden ansio- tai eläketuloista, miten sen vaikutus vero määrään voi olla 1500 Euroa.
        Jos verottaja on päättänyt palauttaa vaikkapa 1500 Euroa maksetuista veroista, palautusta todennäköisesti olisi tullut jonkin verran vaikka koko kotitalousvähennystä ei ollenkaan olisi tehty. Jos siis omalla kohdallani teen 40000 Euron eläkkeestä 2500 Euron kotitalousvähennyksen, se ei todellakaan pienennä maksettavaksi tulevaa veroa 1500 Eurolla, jotain järkeä ja logiikkaa sentään ajatuksiin! Kun 28 % veroasteella maksan veroa vuodessa aika tasan 11600 Euroa, tämän ajatuksenjuoksun mukaan esimerkin kotitalousvähennys pienentäisi tuon summan 10100 Euroon. Ei se vaan noin mene!

        Suurimman osan ns. takaisinsaamistasi veroista täytyy väkisinkin olla seurausta liikaa maksetuista veroista, uskottelet summan olevan seurausta koitalousvähennyksestä, mutta sen vaikutus on enimmilläänkin muutamia satasia!

        Muistan edelleen elävästi työelämän ajan, muistan myös esim. verotuksessa tehtyjen työmatkakustannusten vähennysten vaikutuksen lopulliseen verotukseen: Työmatkakuluikseni jäi omavastuiden jälkeen juuri vertailuun sopivasti 2400- 3000 Euroa per vuosi. Tuo kun vähennettiin ansiotuloista, se pienensi lopullista veron vuotuista osuutta 300- 380 Euron verran!


      • eikovinpaljon kirjoitti:

        Nyt vaan en ymmärrä, siis mistä sait takaisin? Jos suurin hyväksyttävä kotitalousvähennyksen määrä on 2500 Euroa, jaa siihenkin vielä sisältyy 100 Euron omavastuuosuus, eli suurimmaksi todelliseksi hyväksyttäväksi vähennykseksi jää 2400 Euroa, ja se vähennetään vuoden ansio- tai eläketuloista, miten sen vaikutus vero määrään voi olla 1500 Euroa.
        Jos verottaja on päättänyt palauttaa vaikkapa 1500 Euroa maksetuista veroista, palautusta todennäköisesti olisi tullut jonkin verran vaikka koko kotitalousvähennystä ei ollenkaan olisi tehty. Jos siis omalla kohdallani teen 40000 Euron eläkkeestä 2500 Euron kotitalousvähennyksen, se ei todellakaan pienennä maksettavaksi tulevaa veroa 1500 Eurolla, jotain järkeä ja logiikkaa sentään ajatuksiin! Kun 28 % veroasteella maksan veroa vuodessa aika tasan 11600 Euroa, tämän ajatuksenjuoksun mukaan esimerkin kotitalousvähennys pienentäisi tuon summan 10100 Euroon. Ei se vaan noin mene!

        Suurimman osan ns. takaisinsaamistasi veroista täytyy väkisinkin olla seurausta liikaa maksetuista veroista, uskottelet summan olevan seurausta koitalousvähennyksestä, mutta sen vaikutus on enimmilläänkin muutamia satasia!

        Muistan edelleen elävästi työelämän ajan, muistan myös esim. verotuksessa tehtyjen työmatkakustannusten vähennysten vaikutuksen lopulliseen verotukseen: Työmatkakuluikseni jäi omavastuiden jälkeen juuri vertailuun sopivasti 2400- 3000 Euroa per vuosi. Tuo kun vähennettiin ansiotuloista, se pienensi lopullista veron vuotuista osuutta 300- 380 Euron verran!

        Ajattelet kovin monimutkaisesti yksinkertaista asiaa.

        Googlaa niin sieltä selviää laskentamalli.

        Minä olen pienituloinen eläkeläinen ja jos teetän remppaa, menen verotoimistoon kuittien lanssa, joista selviää työn osuus kokonaissummasta. Virkailija laskee minulle nollakortin muutamaksi kuukaudeksi sen summan edestä joka palautuisi myöhemmin tai jos odotan vuoden saan hyväksytyt kotitalousvähennykset veronpalautuksina.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        Huom. Verovirkailijat laskevat, itse en laske mitään.


      • eikovinpaljon
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ajattelet kovin monimutkaisesti yksinkertaista asiaa.

        Googlaa niin sieltä selviää laskentamalli.

        Minä olen pienituloinen eläkeläinen ja jos teetän remppaa, menen verotoimistoon kuittien lanssa, joista selviää työn osuus kokonaissummasta. Virkailija laskee minulle nollakortin muutamaksi kuukaudeksi sen summan edestä joka palautuisi myöhemmin tai jos odotan vuoden saan hyväksytyt kotitalousvähennykset veronpalautuksina.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        Huom. Verovirkailijat laskevat, itse en laske mitään.

        Jotain tuollaista arvelinkin, minulla veron ennakonpidätysprosentti on sellainen, että noin 40000 Euron eläkkeestä veroa menee yli 13000 Euroa, eli nollakorteilla ei pelata. Tätä ei täysikään kotitalousvähennys paljon muuksi muuta, näin verottaja minunlaisiani pahantekijöitä kohtelee!
        Meillä verotus ja erityisesti verotuksen progressio pitää huolen siitä, että joskus ehkä hieman enemmän opiskelleet tai syystä tai toisesta hieman paremmille palkoille päässeet joutuvat maksamaan yhteiskunnan kassaan kymmenen tai kaksikymmentäkertaisesti enemmän kuin pienituloisimmat ja pienillä eläkkeillä olevat. Kun tuo hulluus loppuisi edes silloin, kun pääset eläkkeelle, mutta ei, silloinhan se vasta alkaa, esim. itselläni on eläkeläisenä korkempi veroprosentti kuin oli koskaan työelämässä ollessani! Monet pitävät tätä jonkinlaisena oikeudenmukaisuutena, mutta sitä se ei missään nimessä ole.
        Ole otettu nollakortistasi, minä ja minunlaisenihan sen mahdollistavat, otetaan sille...


      • eikovinpaljon kirjoitti:

        Jotain tuollaista arvelinkin, minulla veron ennakonpidätysprosentti on sellainen, että noin 40000 Euron eläkkeestä veroa menee yli 13000 Euroa, eli nollakorteilla ei pelata. Tätä ei täysikään kotitalousvähennys paljon muuksi muuta, näin verottaja minunlaisiani pahantekijöitä kohtelee!
        Meillä verotus ja erityisesti verotuksen progressio pitää huolen siitä, että joskus ehkä hieman enemmän opiskelleet tai syystä tai toisesta hieman paremmille palkoille päässeet joutuvat maksamaan yhteiskunnan kassaan kymmenen tai kaksikymmentäkertaisesti enemmän kuin pienituloisimmat ja pienillä eläkkeillä olevat. Kun tuo hulluus loppuisi edes silloin, kun pääset eläkkeelle, mutta ei, silloinhan se vasta alkaa, esim. itselläni on eläkeläisenä korkempi veroprosentti kuin oli koskaan työelämässä ollessani! Monet pitävät tätä jonkinlaisena oikeudenmukaisuutena, mutta sitä se ei missään nimessä ole.
        Ole otettu nollakortistasi, minä ja minunlaisenihan sen mahdollistavat, otetaan sille...

        Mitä sinä remppaisit jos remppaisit?


      • eikovinpaljon
        korpikirjailija kirjoitti:

        Mitä sinä remppaisit jos remppaisit?

        Käyttääkseni käyttämiäsi sanoja, väitän että ajattelet yksinkertaisen asian kovin monimutkaisesti. Jos maksan hieman isommasta eläkkeestäni veroa rapiat 28 %, ja sinä maksat hieman pienemmästä eläkkeestäsi veroa nolla prosenttia, onko se sinusta oikein? Mikä on kerroin jolla kuvataan minun maksamiani veroja suhteessa sinun maksamiisi veroihin. Ehkä saamani eläke on kolmin- tai nelinkertainen sinun eläkkeeseesi verrattuna, mutta kun maksan siitä lähes kolmanneksen veroina ja sinä et maksa veroja ensinkään, mikä on kerroin?
        Aivan oikein, sitä on hieman vaikea määritellä, se on niin tolkuttoman korkea!
        Näillä eväillä remppaamisiin, otetaan sille vielä kun mukissa jotain lilluu...


      • eikovinpaljon kirjoitti:

        Käyttääkseni käyttämiäsi sanoja, väitän että ajattelet yksinkertaisen asian kovin monimutkaisesti. Jos maksan hieman isommasta eläkkeestäni veroa rapiat 28 %, ja sinä maksat hieman pienemmästä eläkkeestäsi veroa nolla prosenttia, onko se sinusta oikein? Mikä on kerroin jolla kuvataan minun maksamiani veroja suhteessa sinun maksamiisi veroihin. Ehkä saamani eläke on kolmin- tai nelinkertainen sinun eläkkeeseesi verrattuna, mutta kun maksan siitä lähes kolmanneksen veroina ja sinä et maksa veroja ensinkään, mikä on kerroin?
        Aivan oikein, sitä on hieman vaikea määritellä, se on niin tolkuttoman korkea!
        Näillä eväillä remppaamisiin, otetaan sille vielä kun mukissa jotain lilluu...

        No, johan sinä kertaalleen jo tulosi/verosi ja korkean koulutuksesi kerroit.

        Minä keskustelen kotitalousvähennyksen hyödyntämisestä kodin remonteissa.

        Kysyin mitä remontoisit jos remontoit. Omakotitaloa vai kesämökkiä?

        Esim. Jos teettäisit remontin kesämökillesi. Remontin työkustannuksista saisit vähentää jo edellä mainittuje laskelmien mukaan kuluja.

        Menisit maksetun laskun ja työn suorittaneen yrityksen työsopimusten kanssa verotoimistoon, virkailija laskisi sinulle palautettavan summan esim. 600 e, saisit nollaverokortin yhdeksi kuukaudeksi olettaen, että maksat veroa 600 e/ kk.

        Minä maksan veroja taas koska olen jo etuni käyttänyt. No, katsotaan jatkossa, vanhan kesämökin ylläpito vaatii koko ajan remppoja. Nyt pidän kuitenkin välivuoden.


      • eikovinpaljon
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, johan sinä kertaalleen jo tulosi/verosi ja korkean koulutuksesi kerroit.

        Minä keskustelen kotitalousvähennyksen hyödyntämisestä kodin remonteissa.

        Kysyin mitä remontoisit jos remontoit. Omakotitaloa vai kesämökkiä?

        Esim. Jos teettäisit remontin kesämökillesi. Remontin työkustannuksista saisit vähentää jo edellä mainittuje laskelmien mukaan kuluja.

        Menisit maksetun laskun ja työn suorittaneen yrityksen työsopimusten kanssa verotoimistoon, virkailija laskisi sinulle palautettavan summan esim. 600 e, saisit nollaverokortin yhdeksi kuukaudeksi olettaen, että maksat veroa 600 e/ kk.

        Minä maksan veroja taas koska olen jo etuni käyttänyt. No, katsotaan jatkossa, vanhan kesämökin ylläpito vaatii koko ajan remppoja. Nyt pidän kuitenkin välivuoden.

        Olen ihan hapoillani, mutta minulla ei ole varaa kesämökkiin. minä maksan ihan lehvetisti veroja, jotta toisilla olisi varaa miettiä miten mökillä voisi hyödyntää sitä ja tätä vähennystä! Mutta maistetaan taas, halvinta brändyliuosta, teillä kai menee laadukkampaa juomaa?


      • eikovinpaljon kirjoitti:

        Olen ihan hapoillani, mutta minulla ei ole varaa kesämökkiin. minä maksan ihan lehvetisti veroja, jotta toisilla olisi varaa miettiä miten mökillä voisi hyödyntää sitä ja tätä vähennystä! Mutta maistetaan taas, halvinta brändyliuosta, teillä kai menee laadukkampaa juomaa?

        Tätähän uumoilinkin, persaukinen isottelija. Entisenä yrittäjänä olen maksanut veroja enempi kuin sinä olet tienannut.

        Brädyä en juo. Mietoja viinejä kylläkin ja kuuman kesäpäivän iltana kylmä keskiolut rantasaunan kuistilla, maistuu taivaallisen hyvältä


      • et-ole-uskottava
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tätähän uumoilinkin, persaukinen isottelija. Entisenä yrittäjänä olen maksanut veroja enempi kuin sinä olet tienannut.

        Brädyä en juo. Mietoja viinejä kylläkin ja kuuman kesäpäivän iltana kylmä keskiolut rantasaunan kuistilla, maistuu taivaallisen hyvältä

        Miksi asut vuokralla siellä jossain perähikiällä ja saat asumistukea jos olet yritystoiminnallasi ansainnut niin valtavasti että epäilet verosi olleen suuremmat kuin hyvin palkkatyössä ansainneiden?


      • et-ole-uskottava kirjoitti:

        Miksi asut vuokralla siellä jossain perähikiällä ja saat asumistukea jos olet yritystoiminnallasi ansainnut niin valtavasti että epäilet verosi olleen suuremmat kuin hyvin palkkatyössä ansainneiden?

        Eihän sillä, että on ollut hyvätuloinen yrittäjä 1990 - luvulla ole mitään tekemistä tämän päivän elämäntilanteen kanssa. Olen eläkkeellä. Yrittäminen ei ole riskinottokyvyttömien hommaa. Jos yritystoiminta olisi vakaata rahan tuloa pitkällä jatkumolla, voisin olla jopa rikas.


      • alkoimyöskiinnostamaan
        korpikirjailija kirjoitti:

        Eihän sillä, että on ollut hyvätuloinen yrittäjä 1990 - luvulla ole mitään tekemistä tämän päivän elämäntilanteen kanssa. Olen eläkkeellä. Yrittäminen ei ole riskinottokyvyttömien hommaa. Jos yritystoiminta olisi vakaata rahan tuloa pitkällä jatkumolla, voisin olla jopa rikas.

        " Entisenä yrittäjänä olen maksanut veroja enempi kuin sinä olet tienannut"

        Mihin tämän väittämäsi perustat?


      • Korppis..hyvääyötä
        alkoimyöskiinnostamaan kirjoitti:

        " Entisenä yrittäjänä olen maksanut veroja enempi kuin sinä olet tienannut"

        Mihin tämän väittämäsi perustat?

        Yrittäjänä ollessani tilitin valtiolle työntekijöiden veroja, maksoin arvonlisäveroja, omia tuloveroja ja veroja liikevoitosta. Samalla aikajanalla sinun työnantajasi tilitti sinun ansiostasi verot valtiolle. Tätä tarkoitin.


      • aliarvioitlukijasi
        Korppis..hyvääyötä kirjoitti:

        Yrittäjänä ollessani tilitin valtiolle työntekijöiden veroja, maksoin arvonlisäveroja, omia tuloveroja ja veroja liikevoitosta. Samalla aikajanalla sinun työnantajasi tilitti sinun ansiostasi verot valtiolle. Tätä tarkoitin.

        siis väilitit verottajalle työntekijöittesi tuloveroja sekä asiakkaittesi maksamia alveja
        maksoit vain omat tuloverosi ja liikevoittosi verot, ja nekö oli suuremmat kuin meidän palkansaajien tulot, sillä näinhän halusit pröystäilylläsi lukijoiden uskovan
        taisi teikäläisellä mennä omat ja toisten rahat sekaisin


      • Korppishuomenta
        aliarvioitlukijasi kirjoitti:

        siis väilitit verottajalle työntekijöittesi tuloveroja sekä asiakkaittesi maksamia alveja
        maksoit vain omat tuloverosi ja liikevoittosi verot, ja nekö oli suuremmat kuin meidän palkansaajien tulot, sillä näinhän halusit pröystäilylläsi lukijoiden uskovan
        taisi teikäläisellä mennä omat ja toisten rahat sekaisin

        Miksi aliarvioisin?

        Miksi jankutat?

        Minä nyt käsittelin yrityksen tilini kautta kaikkien noiden sektoreiden rahoja, joten maksoin valtiolle veroja enempi kuin yksinäinen veronmaksaja ; )).

        Eiköhän tämä asia ole loppuun käsitelty.

        Katselimme syksyn matkoja. Suuntaamme Itävaltaan ja Unkariin. Teemme sellaisen omatoimimatkan.


      • eikovinpaljon
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tätähän uumoilinkin, persaukinen isottelija. Entisenä yrittäjänä olen maksanut veroja enempi kuin sinä olet tienannut.

        Brädyä en juo. Mietoja viinejä kylläkin ja kuuman kesäpäivän iltana kylmä keskiolut rantasaunan kuistilla, maistuu taivaallisen hyvältä

        Otit sitten nokkiisi, voiko sen vähentää verotuksessa ja saako siitä nollaverokortin?
        Minä maksan eläkkeestäni veroa 1200- 1300 Euroa kuukaudessa, vaikka koko vuoden kotitalousvähennys hyödynnettäisiin, en saa edes kuukaudeksi sitä niin paljon mainostamaasi nollaverokorttia, onko ihan mahdoton entisen menestyneen yrittäjän tajuta?


      • exreskontranhoitaja
        Korppishuomenta kirjoitti:

        Miksi aliarvioisin?

        Miksi jankutat?

        Minä nyt käsittelin yrityksen tilini kautta kaikkien noiden sektoreiden rahoja, joten maksoin valtiolle veroja enempi kuin yksinäinen veronmaksaja ; )).

        Eiköhän tämä asia ole loppuun käsitelty.

        Katselimme syksyn matkoja. Suuntaamme Itävaltaan ja Unkariin. Teemme sellaisen omatoimimatkan.

        Niin, ja minä olen maksanut varmaan satoja kertoja enemmän kuin sinä, toimessani keskisuuressa yrityksessä :)))
        (Tosin minä ymmärrän että toimin vain välittäjänä, enkä maksanut niitä itse)


      • flegmaatti
        Korppishuomenta kirjoitti:

        Miksi aliarvioisin?

        Miksi jankutat?

        Minä nyt käsittelin yrityksen tilini kautta kaikkien noiden sektoreiden rahoja, joten maksoin valtiolle veroja enempi kuin yksinäinen veronmaksaja ; )).

        Eiköhän tämä asia ole loppuun käsitelty.

        Katselimme syksyn matkoja. Suuntaamme Itävaltaan ja Unkariin. Teemme sellaisen omatoimimatkan.

        Mainitset listamme keulaosaston suosikkimaat! Molempien maiden ihmisten asenne, Unkarissa tosin suomalaisuuden sävyttämä.
        Itävallassa myös länsiosan luonto.

        !980 luvulla syntyi molemmssa maissa perhetuttavuuksia mutta nyt he ovat vaihtaneet hiippakuntaa eikä itävaltalaisten jälkikasvujen kanssa syntynyt jatkuvuutta.
        Yhden unkarilaisen perheen tytär on satunnaisessa yhteydessä. Kävi kerran Suomessa perheineen.


    • flegmaatti

      Vuosikymmenten saatossa urautunutta käyttäytymistä.
      Palasimme tänään Espanjan mantereen kaakkoiskulmalta.
      Tavanomaisen kesäisen Keski-Euroopan kapunkiloman asemesta teemme tarjotun ja sille kutsutun risteilyn Visbyhyn.
      Syksy Espanjassa ja joulu Itävallan, Slovenian kiertomatkalla.
      Talvella tavallisesti joku lämpimän meren risteily.
      Eivät vanhukset enää viitsi improvisoiden kaahailla autolla pitkin Eurooppaa. Ei kentältä vuokratulla ja vielä vähemmän omalla.

      Kielet? Ei se enkku ole mikään autuaaksi tekevä. Turistipaikoissa tosin kätevä mutta esimerkiksi meidän Espanjan talossamme ja lähiympäristössä enkkua on täysin turha tarjota kenellekään. Monissa paikoissa sillä varmistaa epäystävällisen palvelun. Paitsi tietenkin turistelle makeilijoilta.
      Ilman saksaa olisi moni ihmissuhde ja tuttavuus jääneet solmimatta Keski-Euroopassa.
      Vaimon espanja toimii jollakin tasolla myös Italiassa ja jopa Romaniassa, Etelä- ja Väli-Amerikasta puhumattakkaan.

      Aktiivaikamme kokonaisjakauma tuloissamme oli noin 80%/20%. Lopetin töissä käymisen 27:n ansaintavuoden jälkeen joten eläkesuhteemme ei ole aivan noin hurja. Pakanalliset veromme ovat 28% ja 7%.

    • faktaa

      Jos tyypillisele rantalomalle tai kaupuhiomalle aiot, niin kohde on aivan sama: hotelli, ranta, uima-allas, retki viinitilalle ja possun grillausjuhliin ja tietenkin ylihinnoitettuihin matkamuistomyymälöihin.
      Israel on huippu. Koko maailma pienellä pläntillä. Maahanmuuttajat tuoneet omat kulttuurinsa. Maisemat mahtavat: etelän hiekkaerämaista ja palmulehdoista pohjoisen havumetsiin. Tuhansien vuosien kulttuurista moderneihin suurkaupunkeihin. Ruoka huippu hyvää. Matkata voi edullisella kausikortilla määrättömästi bussilla ja junalla. Kimppataksit myös edullisia ja vievät ovelle asti. Maan kielen hallitsen, mutta hyvin pärjää englannilla, espanjalla, ranskalla, venäjällä. Median antama kuva, että siellä olis jatkuvat taistelut, ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kunhan pysyttelee poisssa arabialueilta. Sanoisin erittäin turvalliseksi maaksi, kosk sotilaita ja poliiseja on aina näköpiirissä.
      valmiit kiertomatkat nyt on vähä pliisuja.
      Olisin valmis vaikka oppaaksi, jos olis killinkejä.

    • Itsevaan

      Pjöngjäng on ihan ykkönen. Siellä kunnioitus on ykkösluokkaa. Ja kaikki kansalaiset ovat kivoja ja avuliaita. Rikollisuus on kiellettyä ja jo rikollisista ajatuksista joutuu uudelleenkoulutusleirille eli siellä ei tarvitse taskuvarkaita pelätä.

    • Itsevaan

      Suomesta kannattaa ottaa ilmainen koulutus ja sitten lähteä ansaitsemaan rahaa ulkomaille. Menen Suomeen pitemmäksi aikaa enää vain erittäin sairaana tai kuolleena. Ryytykää ns. kesään Suomessa. Täällä on lämmintä koko kesän.

      • HurrataanJaNautitaan

        Suomessa on ollut tänä kesänä maailman paras suvisää, aurinkoinen ja todella sopivan lämmin.


    • Per-kel

      Noh, kohta muutamaksi päiväksi koto Suomen :)

    • siistein.kaikista

      Jos pitkä lentoaika ei haittaa, suosittelen Mauritiusta loppusyksystä.

    • flegmaatti

      Ikääntyminen rauhoittaa.
      1970 lähtien 4 maanosaa, 52 valtiota, yhteensä yhteisiä lomia noin 5 vuotta.
      Kahdestaan, perheen kanssa ja sitten kahdestaan. Ylivoimaisesti suurin osa omatoimisia.
      Mielenkiintomme piiri on supistunut.
      Nyt on varattuna Visbyn risteily, syksyn Espanja ja joulun kiertomatka Itävallassa ja Sloveniassa.
      Ensi talven risteily tai kiertomatka täytyy varata pikaisesti.
      Kaikesta heijastuu velttous ja vireyden väheneminen.

    • Pecka

      Yksi minun suosikkipaikoistani on Länsi-Australia ja siellä autiomaa "outback". Siellä puskassa, punaisen mullan maassa keskellä suurta autiutta, täydellisessä hiljaisuudessa, kuuman auringon alla ihminen voi olla yksin omien ajatustensa kanssa. Poissa on kaupunkien melu, ilmansaasteet, mainosvalot, kiire, tv, netti, kännykkä ja kaikki muu häiritsevä. On vain minä ja ehkä lauma kenguruita, kymmentuhatpäinen parvi kanarialintuja, parimetrinen myrkkykäärme ja metrinen "sisilisko", mutta ne eivät häiritse, päin vastoin, ne antavat hienon elämyksen Australian luonnosta. Sinne mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi. Suosittelen Australiaa muillekin, on hieno maa.

      Alla aiheeseen liittyvä pieni runo, josta käy selville, mitä harrastan puskassa. Runossa mainittu auto on Nissan Patrol ja Honda on mönkijä. Kärry on katettu auton peräkärry ja se on täynnä tavaraa odottamassa seuraavaa matkaani. Kuvaa en pystynyt liittämään tähän.


      AUSSIKULLAN KUTSU 2018

      Taasen kuulen kutsun kullan
      luokse kuuman punamullan

      Kutsu kuuluu, polttain rintaa,
      kuopsuttamaan mullan pintaa

      Lupaa hipun, lupaa toisen
      seikkailunkin suurenmoisen

      Clermontista löytyy kultaa
      kun vain kaivaa punamultaa

      Toiset saaneet monta kiloo
      siit ei mulle paljon iloo,

      koska pidän vapaavuoden
      aikaa Lapille nyt suoden

      Auton olen poies myynyt
      jäljel on vain peitot, tyynyt

      Kärry vielä talles on
      kamain suoja ehdoton

      Ei oo myöskään Hondaa enää
      kulkeminen tekis tenää

      Unelmissain kierrän puskaa
      mielessäni tuntein tuskaa

      Ehkä parin vuoden päästä
      pääsen poies Suomen säästä,

      etsimähän aussikultaa
      kuopsuttamaan punamultaa.

      PN
      21.05.2018

    • staka

      No en ehkä ihan Australiaan, vaikka siellä on parikin hyvää ystävää ja joskus nuoruudessa ihan tosissani suunnittelin muuttoa - nojaa, siis asumiskokeilua - Australiaan. Kiinnostava paikka, ja Uusi Seelanti myös.

      Keski-Euroopassa on paljon eri pyhiinvaellus- ja muita vaellusreittejä. Ne kiinnostavat edelleen. Luen blogeja ja katselen kuvia, mutta tuskin enää sinne lähden - ellei sitten satu asiantunteva hyvä opas vastaan joka saisi minutkin innostumaan jostain uudesta reitistä, esim. Sveitsi, Ranska, sieltä Espanjan Camino de Nortelle...

      Risteilyjä olen tehnyt niin paljon, että maat ja paikat on melkein koluttu Karibiaa myöten. Tai ei ihan, jos matkaa jatkaa niin löytyyhän Tellukselta vaikka mitä! Mietinnässä on, mutta harva reissu kiinnostaa.

      Uskoisin kuitenkin ensi talvikaudella lähteväni vain johonkin lämpimään muutamaksi viikoksi. En vielä tiedä mihin. Onneksi tämä kesä on ollut lämmin ja aurinkoinen, joten suuria paineita matkan tilaamiseen ei vielä ole.

      Ja vielä aloittajalle: En ole koskaan matkoillani joutunut kysymään kunnioituksen perään. Eli hyvin on kohdeltu, aina ja joka paikassa. Ehkä kohtelu peilaa myös omaa käytöstä... :)

    • e.lä.mä

      Nykyään vain kotimaassa Ruotsissa. Vaunu tai auto Ängelholm moottorien vieressä hyvä ja halpa, vanhaa mutta siistiä. Kaupunki yli 500 vuotta vanha, meri lähellä. Kävelykatu systeemi siellä (alko) Paikka hyvä plus 55. Vain ajaa sisään ohje oikealla, hän tulee illalla ja perii maksun.

    • Etelän kohteet on jo niin nähty, mutta Huippuvuoret kiinnostaisi, nyt kun jäätä pohjoisessa vielä on. Saattaa olla että joskus sinne päätän lähteä, en tosin tänä kesänä, vaan tyydyn Pärnuun.

      • flegmaatti

        Etelän kohteet? Eteläinen pallonpuolisko tuttua kauraa?
        Entä päiväntasaajan pohjoispuoli kaikkien, tai edes useimpien pituuspiirien kohdalla?

        Eräs tuttavani sanoi, että Välimeren rannat on ylenpalttisen tuttuja.
        Aloitin helpommasta päästä, Aegean meren rannoista. Siiryin Adrian merelle. Tähän saakka pitäisi olla erittäin tuttua mutta aiheutti vain hämmennystä. Ligurian meren kohdalla en enää ihmetellyt puhumattakaan Syrtin lahdesta.
        Kun heppu sijoitti Kanarian Saaret Välimerelle niin vaihdoimme aihetta.

        Tämä, jos mikä, on suhteellinen kysymys.
        Sama kuin se, että yhden hyvä on toisen huono.


    • matkalainen.N

      Olen matkustellut 70-luvusta lähtien .Madeira muutaman kerran,Kanaria kaikkinen saarineen on tuttu useita kertoja käyneenä.,Manner Espanjan kohteet, Malagasta rannikolle molempiin suuntiin,Kreikka saarineen,viimeisin oli Santorini ja syksyllä ehkä "vaan" Rhodos jonne vien erään tuttavani eka reissulle,itsellä ehkä 8-9reissu. Jugoslavia,Saksa,pohjoismaat ja itse Suomi pohjoista myöten monin kerroin.
      Pitkille lennoille en ole halunnut koskaan,max 6 t joten Aasian suunta esim on jäänyt ja muukin toinen pallon puolisko.
      Nämä riittää ihan hyvin siihen että ompahan mitä muistella.

    • AlinaJaPate

      Kotimaa, hyvä ruoka, siistit huoneet, puhtaat tilavaatteet, kaikki viimisen päälle.
      Ei ötököitä, ei epäsiistejä hotellihuoneita, ei ripulipskatautia, ei tuntien lentoa.

      Matkustustapa: Uusi katumaasturi, vaihtoväli 3-vuotta, hinta 30000-40.000 euroa.
      Millä rahalla ? Sillä että emme ole käyneet kertaakaan ulkomailla.

      Vaatteet molemmilla 2117, Vaude, Gant, Acics, aina parasta päällä.

      Kaikki ostettu niillä "ulkomaanreissurahoilla", joihin te tuhlaatte rahanne.

      • Hanki Google Earth Pro.
        Sen seuraksi Microsoft Flight Simulator.
        Sitten opettelet lentämään.
        Sitten opettelet noitten ohjelmien yhteis-käytön.
        Ja niin.
        Maailma on sinulle avoin.
        Youtubesta löydät esi-merkkejä.
        Hyvänä apuna on myös opettelu ilmailun navigointiin.
        Ehkä myös autopilotin toimintaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Hanki Google Earth Pro.
        Sen seuraksi Microsoft Flight Simulator.
        Sitten opettelet lentämään.
        Sitten opettelet noitten ohjelmien yhteis-käytön.
        Ja niin.
        Maailma on sinulle avoin.
        Youtubesta löydät esi-merkkejä.
        Hyvänä apuna on myös opettelu ilmailun navigointiin.
        Ehkä myös autopilotin toimintaan.

        H.

        Ilman vaatteita.
        Sauna-paljaanakin.

        H.


      • Ei kotimaan matkailu halpaa suinkaan ole, viikko hyvässä hotellissa jossakin Välimeren rannalla tulee halvemmaksi kuin viikko Suomessa hotellissa, myös ruoka halvempaa. Säästöä ei siitä synny jos ei ulkomailla matkaile vaan matkailee sen sijaan Suomessa, mutta hyvähän se on kotimaan matkailua kannattaa ja jättää rahat kotimaahan.


      • kehukaa.lisää

        Taidatte olla ajastanne edellä :/
        Sitä se ylemmyydentunne ja jonkinasteinen pröystäily teettää.


    • Per-kel

      Borgå, on perintöä :)

    • SaaremaaKutsuuEhkä

      Mietin, lähtisinkö pitkästä aikaa Saarenmaalle. Pitäisi kerrata viron kielen opiskelua, kun opiskelin sitä aikoinaan, kun Viroon tutustuin ja matkailin siellä vähän kaikkialla. Nyt olisi kiva nähdä, miten paikat ovat vuosien varrella muuttuneet, ehkä hinnatkin ovat nousseet, joka ei välttämättä ole turistille hyväksi.

      • hyvä1

        olin kerran kesän hyvä paikka


    • uno1

      Senjorilla
      Matka myös mielessä ajattelin mennä Thaimaahan talveksi .
      Tuttupaikka monet talvet Aasiassa reissannut.
      Pidän hyvästä palvelusta ja ruuasta, joskus otan pienet joskus, juopottelua en harrasta.
      Vuokrasin huoneiston kaikilla herkuilla.
      Onko samanmielisiä?
      Olisi juttuseuraa voisin vuokrata puolikkaan asunnosta.

    • hyvä1

      Ole viettänyt yhden kesän Saarenmaalla voin suosittaa
      Nyt Mietin talveksi Thaimaata

      Onko samanmielisiä matka seuraksi?
      hyvä1

    • LauttasaarenPariskunta

      50 iässä tein päätöksen(nykyisen vaimoni kanssa), lopettaa matkustelu ulkomaille. Aloimme keskittymään/säästämään uutta kunnollista autoa varten. Nyt meillä on kolmas uusi katumaasturi, Subaru XV.
      Törmäystestihistorian parhaimmat pisteet kautta aikojen, ihan mieletön korirakenne (LUKEKAA).
      Matkustelemme kotimaassa, josta löytyy, huippuhotellit, huippuruoat, siistit huoneet kunnollisine sänkyineen, lukemattomia motelleja järven/merenrannalla. Kuinka helppoa, kuinka turvallista, kuinka ihanaa. Seuraavaksi aloitamme Länsi-rannikkokierron, käydään jokaisessa pikkukaupungissa ja yövymme Turussa ja Vaasassa, tunnetuissa asiakasomistajahotelleissa.
      Lomareissu kestää 12 päivää, syksyllä teemme ruskaretken pohjoiseen, omalla autolla huristelemme viikoksi Olostunturille.

    • flegmaatti

      Mielenkiinnon ja viitseliäisyyden piiri supistuu.
      4:n aikaisemman maanosan asemesta riittää yksi = Eurooppa.
      Omatoimiluumuilu on vaihtunut valmiisiin kiertomatkoihin, kuten ensi joulu Itävallassa ja Sloveniassa ja täysihoitoristeilyihin.
      Emme viitsi edes vuokrata kentältä autoa.
      Kaupunkimatkat kulkevat entisiä latusiaan.
      Jokunen pakettimatka mahtuu joukkoon.
      Espanjan oleilua en laske matkustamiseksi.
      Nuoremman lapsen lakkiaisten kuohkareiden hakemisen jälkeen en ole virtsannutkaan Venäjän suuntaan ja vaikka ylityspaikka on 5km:n päässä niin pitäkööt bensansa ja olkoot huorat rauhassa minun puolestani.
      Viroon ei ole ollut asiaa viimeisen syöpäleikkauksen viimeistelyn jälkeen.

      Liikkumistapa? Lentsikka ja paikalliset julkiset.
      Kieli? Paikallinen jos osaamme edes alkeet. Muuten useimmiten se minun inhoamani enkku paitsi Saksan, Sveitsin ja Itävallan ulkopuolella monin paikoin saksa mutta ne saksaa puhuvat vanhukset vähenevät.

      Kehitys on vakava muistutus dementoitumisesta ja ikääntymisestä!

    • PentinRakasVaimo

      Meidän ratkaisu:

      * Täydellinen matkustuskielto ulkomaille
      * Kunnollisen/uuden auton hankinta
      *Asunnonvaihto 100 neliöstä 55,5 neliöön
      *Suomen kiertämistä vuosittain noin 2000km verran ja yöpymiset sekä ruokailut kunnon hotelleissa
      * Ruoka aina kalaa, kanaa ja salaattia, näillä reissuilla
      * Sauvakävelyä joka päivä noin 5-6 kilometriä

    • Tennismies

      Varala, Pajulahti ym urheiluopistot, loistavia matkakohteita.

    • m-33Hsaari

      Vai niin.

    • Levanteri

      Parin viikon päästä Norjaan missä kaverin 70v synttärit,ja ehkä maaliskuun alussa Thaimaahan :)

    • Alppimaahan

      Oma suosikkini on Sveitsi. Turvallista, siistiä ja upeita maisemia riittää! Alpit ja alppijärvet hurmaavat minut yhä uudestaan. Ja hienoja historiallisia kaupunkejakin on maa täynnä. Ainoa huono puoli on korkea hintataso, mutta kun vähän näkee vaivaa hotellin valitsemisessa eikä ruokaile kalleimmissa ravintoloissa, ei tuo hintatasokaan lopulta niin paha ole.

      Ja mitä kieliin tulee, paikallisethan puhuvat äidinkielenään pääasiassa ranskaa, saksaa tai italiaa. Pääkieli vaihtelee sen mukaan, missäpäin maata ollaan. Kuitenkin joka paikassa olen pärjännyt hyvin englannilla, sillä sveitsiläiset ovat korkeasti koulutettua väkeä ja englannin kielen taitoa on ainakin useimmilla asiakaspalvelijoilla hyvä.

      Sveitsiin pääsee Suomesta suorilla Finnairin lennoilla ja perillä voi liikkua junilla ja busseilla, mikäli ei halua vuokrata autoa. Julkinen liikenne on hyvin toimivaa, vaikka pitkänmatkan junat toki melko kalliita.

      http://matkaideoita.com/sveitsi.html

      • flegmaatti

        Alppimaista asetan etusijalle Itävallan. Tirolin maisemat ja luonto yleensäkin. Ihmiset huippuja.
        Asenteeseeni vaikuttanee koko perheen kanssa tekemämme utomatkat jolloin syntyipysyvämpiäkin perhetuttavuuksia. Saksa oli yksityisissä ainoa käyttökelpoinen kieli.

        Sveitsi on ok mutta ei sytytä Itävallan tavoin. Noin 70% sveitsiläisistä puhuu saksaa.

        Gardan alue Dolomiiteilla on myös mukavaa seutua. Vanha itävaltalainen vaikutus näkyy vielä.
        Poikkeaa etelästä, varsinkin Sisiliasta, huimasti.


    • pirremiinapas

      Itävaltaan tai Sveitsiin, Norjaan, ja ilman "seuruetta".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe