Mieleen jäädyimmät kirjat elämän varrelta?

helenashemu

Hei!
Jos kirjahyllyysi saisit valita parhaimmat, sinua koskettaneimmat ja opettavaisimmat kirjat, mitkä ne olisivat? Kiitos jo etukäteen kaikille lukemisen ystäville!

33

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • John P. Marquand
      Vilpittömästi teidän.

      H.

    • Kenenkään kirjahyllyssä ei tarvitse olla kuin tämä yksi kirja:
      J.P. Marquand
      Vilpittömästi teidän.
      Se sisältää kaiken kuviteltavissa olevan opastuksen elämään.

      Joku sotakirja ehkä hyväksytään.
      Uskonnollisille myös raamattu ja virsikirja.

      • Oikeasti kirjahyllyssä on paljon kerran luettuja kirjoja, niistä suurimman osan voisi viedä pois.
        Tarkasti harkiten jättäisin parikymmentä ns. romskukirjaa ja Tunnista eläinten jäljet sekä Lintukirjan, joita selaillaan tarvittaessa.


      • Heikunkeikku

        "ansalanka"

        Kommentti, joka sai hymyn huulille. :)

        Hyvin kekattu kommentti.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "ansalanka"

        Kommentti, joka sai hymyn huulille. :)

        Hyvin kekattu kommentti.

        Oletko sinä lukenut tuon kuuluisan kirjan, haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä sen tärkeydestä, sanomasta ja sisällöstä?
        Toivottavasti Paloma kirjan luettuaan kertoo mitä tykkäsi.


      • Heikunkeikku
        ansalanka kirjoitti:

        Oletko sinä lukenut tuon kuuluisan kirjan, haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä sen tärkeydestä, sanomasta ja sisällöstä?
        Toivottavasti Paloma kirjan luettuaan kertoo mitä tykkäsi.

        On toooosi noloa kirjoittaa, että en ole lukenut tuota valtavan kuuluisaa kirjaa.
        Täytyypä tarkistaa, onko "nämä 100 kirjaa sinun täytyy lukea ennen kuolemaasi"-listaan tehty muutoksia tai lisätty kyseinen kirja. Minä olen lukenut ne 100 kirjaa, mutta jos Marquand on listaan lisätty, niin tottavie mä sen luen :)

        Kukapa tietää, että kun vien lainakirjani takaisin kirjastoon, niin josko lainaisin tuon kirjan.
        Sitä on nyt mainostettu vuosien ajan niin maan perusteellisesti, että pientä uteliaisuutta olen havainnut itsessäni. Mutta vain pikkariikkisen uteliaisuutta, niinku verrattuna tuulen nopeuteen, joka on 1m/s:ssa. Vain pieni vire siis:)

        JOS sen luen ja jos se on semmonen mamismainen höppänyys, esim. vaikka toukka tolleroisten suuteloista tai päälle astutuista kituvista pitkäjalkaisista, niin tullen Vah-vas-ti esiin-tuomaan kirjan hyvyyden. :)

        Muistaakseni olen joskus Hunksille kirjoittanut, että jos hää lukee mun ehdottaman kirjan, niin minä luen tuon hänen kirjansa.
        En nyt vaan enää muista, että mitä kirjaa tulin ehdottaneeksi, enkä sitäkään että mitä tää mies vastasi ehdotukseeni. Luultavasti ei vastannut mitään. Oli varmaan jo kirjoittanut EOC edelliseen kommenttiinsa. Heh.

        Mutta jos Paloma on lupautunut kirjan lukemaan, niin ehkä oottelen hänen kommenttiaan, mitä mieltä kirjasta on.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        On toooosi noloa kirjoittaa, että en ole lukenut tuota valtavan kuuluisaa kirjaa.
        Täytyypä tarkistaa, onko "nämä 100 kirjaa sinun täytyy lukea ennen kuolemaasi"-listaan tehty muutoksia tai lisätty kyseinen kirja. Minä olen lukenut ne 100 kirjaa, mutta jos Marquand on listaan lisätty, niin tottavie mä sen luen :)

        Kukapa tietää, että kun vien lainakirjani takaisin kirjastoon, niin josko lainaisin tuon kirjan.
        Sitä on nyt mainostettu vuosien ajan niin maan perusteellisesti, että pientä uteliaisuutta olen havainnut itsessäni. Mutta vain pikkariikkisen uteliaisuutta, niinku verrattuna tuulen nopeuteen, joka on 1m/s:ssa. Vain pieni vire siis:)

        JOS sen luen ja jos se on semmonen mamismainen höppänyys, esim. vaikka toukka tolleroisten suuteloista tai päälle astutuista kituvista pitkäjalkaisista, niin tullen Vah-vas-ti esiin-tuomaan kirjan hyvyyden. :)

        Muistaakseni olen joskus Hunksille kirjoittanut, että jos hää lukee mun ehdottaman kirjan, niin minä luen tuon hänen kirjansa.
        En nyt vaan enää muista, että mitä kirjaa tulin ehdottaneeksi, enkä sitäkään että mitä tää mies vastasi ehdotukseeni. Luultavasti ei vastannut mitään. Oli varmaan jo kirjoittanut EOC edelliseen kommenttiinsa. Heh.

        Mutta jos Paloma on lupautunut kirjan lukemaan, niin ehkä oottelen hänen kommenttiaan, mitä mieltä kirjasta on.

        Joo, odotellaan Paloman mielipidettä, tosin olen minäkin tuon kirjan lukenut, luulen vaan etten täysin sitä sisäistänyt.
        Ihmisen pyrkimykset menestykseen ja omaisuuteen rakkauden menettämisen kustannuksella, liekö se mennyt noin.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        On toooosi noloa kirjoittaa, että en ole lukenut tuota valtavan kuuluisaa kirjaa.
        Täytyypä tarkistaa, onko "nämä 100 kirjaa sinun täytyy lukea ennen kuolemaasi"-listaan tehty muutoksia tai lisätty kyseinen kirja. Minä olen lukenut ne 100 kirjaa, mutta jos Marquand on listaan lisätty, niin tottavie mä sen luen :)

        Kukapa tietää, että kun vien lainakirjani takaisin kirjastoon, niin josko lainaisin tuon kirjan.
        Sitä on nyt mainostettu vuosien ajan niin maan perusteellisesti, että pientä uteliaisuutta olen havainnut itsessäni. Mutta vain pikkariikkisen uteliaisuutta, niinku verrattuna tuulen nopeuteen, joka on 1m/s:ssa. Vain pieni vire siis:)

        JOS sen luen ja jos se on semmonen mamismainen höppänyys, esim. vaikka toukka tolleroisten suuteloista tai päälle astutuista kituvista pitkäjalkaisista, niin tullen Vah-vas-ti esiin-tuomaan kirjan hyvyyden. :)

        Muistaakseni olen joskus Hunksille kirjoittanut, että jos hää lukee mun ehdottaman kirjan, niin minä luen tuon hänen kirjansa.
        En nyt vaan enää muista, että mitä kirjaa tulin ehdottaneeksi, enkä sitäkään että mitä tää mies vastasi ehdotukseeni. Luultavasti ei vastannut mitään. Oli varmaan jo kirjoittanut EOC edelliseen kommenttiinsa. Heh.

        Mutta jos Paloma on lupautunut kirjan lukemaan, niin ehkä oottelen hänen kommenttiaan, mitä mieltä kirjasta on.

        Liite Paloman kirjan viimeisinpään lukuun.
        -
        Täällä Ruotsissa olen törmännyt moneen ihanaan Suomalaiseen.
        Eräällä Suomi-palstalla on minulle lirkutellut huumaavan suloinen mies.
        Hän kirjoittaa parenmin kuin minä.
        Paljon parenmin.
        Olin jo pitkään kutitellut häntä, jotta hän kertoisi jotain syvenpää itsestään.
        Silloin laittoi hän viittauksen lempi-kirjaansa.
        Olen lukenut kirjastaan kohta kolmanneksen.
        Olen pyörryksissä ihan!
        Miten viisas onkaan tuon kirjan mies.
        Miestä on nyt alkanut piirittää naiseksi varttunut leikki-kaverinsa.
        En malta kohta odottaa ilta-pimeää, peittoa ja tasku-lamppuani...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Liite Paloman kirjan viimeisinpään lukuun.
        -
        Täällä Ruotsissa olen törmännyt moneen ihanaan Suomalaiseen.
        Eräällä Suomi-palstalla on minulle lirkutellut huumaavan suloinen mies.
        Hän kirjoittaa parenmin kuin minä.
        Paljon parenmin.
        Olin jo pitkään kutitellut häntä, jotta hän kertoisi jotain syvenpää itsestään.
        Silloin laittoi hän viittauksen lempi-kirjaansa.
        Olen lukenut kirjastaan kohta kolmanneksen.
        Olen pyörryksissä ihan!
        Miten viisas onkaan tuon kirjan mies.
        Miestä on nyt alkanut piirittää naiseksi varttunut leikki-kaverinsa.
        En malta kohta odottaa ilta-pimeää, peittoa ja tasku-lamppuani...

        H.

        No silleen, tyylisi mukainen kommentti.

        Ja sitten kun miehellä ei enää ollut ketään, ei nainenkaan häntä enää huolinut.

        Uriah heep!


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        Liite Paloman kirjan viimeisinpään lukuun.
        -
        Täällä Ruotsissa olen törmännyt moneen ihanaan Suomalaiseen.
        Eräällä Suomi-palstalla on minulle lirkutellut huumaavan suloinen mies.
        Hän kirjoittaa parenmin kuin minä.
        Paljon parenmin.
        Olin jo pitkään kutitellut häntä, jotta hän kertoisi jotain syvenpää itsestään.
        Silloin laittoi hän viittauksen lempi-kirjaansa.
        Olen lukenut kirjastaan kohta kolmanneksen.
        Olen pyörryksissä ihan!
        Miten viisas onkaan tuon kirjan mies.
        Miestä on nyt alkanut piirittää naiseksi varttunut leikki-kaverinsa.
        En malta kohta odottaa ilta-pimeää, peittoa ja tasku-lamppuani...

        H.

        Joo, Paloma varmaan liittää tekstin kirjansa loppuun.
        Oot sä paljon parenpi ku moni muu kirjoittaja.
        Monessakin eri asiassa parenmuutesi tulee esille.
        Ja kuka esim. ees kekkais ruveta karmien välis polkemaan pyörällä sisätilassa häh?
        Mielikuvituksesi on satasella parenpi ku muilla.
        Pianooki taidat parenmin plimputella ku mä.


      • ansalanka kirjoitti:

        No silleen, tyylisi mukainen kommentti.

        Ja sitten kun miehellä ei enää ollut ketään, ei nainenkaan häntä enää huolinut.

        Uriah heep!

        "ansalanka"

        Ohan sillä, Lahessa...
        Ei kun siis miehelle jää se tyttö jolla on kannullinen Martineja...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "ansalanka"

        Ohan sillä, Lahessa...
        Ei kun siis miehelle jää se tyttö jolla on kannullinen Martineja...

        H.

        Hätävara, kelpaahan sekin.


    • (Nautitaan sähköpyörän selässä keittiön ovenkarmien välissä SF-maissin ja ananaskirsikoiden kera. Juomaksi suosittelen coronaa.)

      Ihan oikeesti: Täällä Pohjantähden alla. (V. Linna)
      El Navegante, Morris West (Purjehtija?) (luin espanjankielisenä käännöksenä The Navigator-kirjan)
      Taru sormusten herrasta, Tolkien (mieluiten alkukielellä, käännökset ovat olleet ok.)
      Sata yksinäisyyden vuotta (García Marquez)(mieluiten alkukielellä; käännös menettelee)
      The Covenant, J. Michener
      Leijapoika, Khaled Hosseini (olen lukenut ainoastaan alkuperäisen englanninkielisen joten ei lausuntoa käännöksen laadusta). Samoin hänen toinen kirjansa,
      Tuhat loistavaa aurinkoa
      ***
      ja sitten sata muuta kirjaa, kaikki tosi hyviä.

      • "Paloma.se.co"

        Ei ole Maissia, usko nyt!
        Pyöräkin jo ulkoilee.
        Mene siitä ja osta Legolas:n polkimeen uusi akku :)

        H.


    • staka

      Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
      Cheryl Strayed: Villi vaellus

      Monta muutakin mielenkiintoista ja hyvää kirjaa on toki luettu, mutta moni odottaa myös vuoroaan. Otan kopin muutamasta tämän ketjun vinkistä, kiitos!

    • Lähinnä.Sydäntä.Syystä

      Maamme- kirja, Vänrikki Stoolin tarinat, Lunastettu maa.

    • Siitä-on-aikaa

      Mieleen jäädyimmät.....
      Kerran löysin hangesta muovikassin jossa oli muutama kohtuullisen jäätynyt kirja.
      Mutta jäi kyllä mieleeni.

      • Siitä-on-aikaa

        Siis tosi jäätäviä teoksia.
        Meni kylmät väreet selässä kun otin niitä kassista.
        Tuli sellainen psykopaattinen olo.


    • Aikanaan tuli luettua aika paljon kirjoja, Ei nemitään niin sivistäviä olleet.
      Muutama jäänyt mieleen, Okalinnut oli yksi. Sitten Leon Uriksen Hadzi, toinenkin Uriksen kirja, nimi ei nyt tule mieleen.
      Viimeinen, joka enemmän mieleen jäänyt oli Kohtalona Tali Ihantala.
      On niitä muitakin, mutta se aika syö joskus kirjan sanoman.

      • Heikunkeikku

        Oliko se toinen Leon Uris "Vihan vuoret"? Mulla on toinenkin Uriksen kirja kirjahyllyssä, mutta en muista nimeä, enkä voi tarkistaa, kun kirjat on toisessa asunnossa ja itse oon toisessa paikassa, jossa ei kirjoja ole.
        Yhden kirjan (lainastokirja) oon ottanut tänne, koska joku palstalainen suositteli. Eilen aloitin lukemisen. Kirja on Sisko Istanmäen Viimeiset mitalit. Ihan kiva humoristinen välikirja.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Oliko se toinen Leon Uris "Vihan vuoret"? Mulla on toinenkin Uriksen kirja kirjahyllyssä, mutta en muista nimeä, enkä voi tarkistaa, kun kirjat on toisessa asunnossa ja itse oon toisessa paikassa, jossa ei kirjoja ole.
        Yhden kirjan (lainastokirja) oon ottanut tänne, koska joku palstalainen suositteli. Eilen aloitin lukemisen. Kirja on Sisko Istanmäen Viimeiset mitalit. Ihan kiva humoristinen välikirja.

        Näytti olevan sellainen kun Topaz.
        Sitten oli sellainen rujo kirja kun Tervanpolttajan perintö. Sinä olet liian hienohelma sellaisen lukemiseen :).


    • Uskomattomanhieno
      • Heikunkeikku

        Joo, minä voisin myöskin suositella tätä Iris Johanssonin kirjaa. Erittäin mielenkintoinen.


    • lannenkultamaat

      Raamattu tietysti....mutta pikkupoikana tuli luettua jack londonin kirjoja yksi liian monta,,,ja taalla sita ollaan kullan maassa..tosin vaskooli on ruostuneena hyllyssa. ja kultaa on jokapuolella..oma kultakin tuvassa..niihh

    • ukkelihko

      Ensimmäisenä tulee mieleen A.C. Clarken 2010 Avaruusodysseia vuodelta 1982. Sehän pättyy enteellisesti: "Europassa on elämää".

    • Olen ollut lukutoukka koko elämäni ajan. Tuntemattoman sotilaan luin jo lapsena. Täällä Pohjan tähden alla tuli myös luettua heti kun ilmestyi.
      Jos tykkään jostain kirjailijasta luen yleensä kaikki hänen teoksensa peräkanaa.
      Muistan kun sain käsiini teininä Angelika-kirjat ne ahmin peräkanaa kaikki.
      Nykyisin kuuntelen äänikirjoja enimmäkseen, voi samalla tehdä vaikka käsitöitä, tai ottaa parvekkeella aurinkoa kun se viimeinkin alkoi paistaa.
      Kun lopetin aamulehden tilauksen minulla on aina jokin kirja pöydällä kun olen tottunut lukemaan aamiais pöydässä. Nyt luen Inna Rogatsin "Suomalainen perheeni" , tämäkin on kirjaston poistohyllystä napattu.
      Ei minulle mikään kirja ole ollut kovin erityinen, jos on kiinnostava niin se on juuri silloin kun luen sitä.

    • Vanhatajat

      Lukekaapa Volter Kilpi: Alastalon salissa!
      Suomalainen klassikko jossa ei turhaan hötkyillä

    • Rälläkkäpaari

      Suosittelen elämänkertateosta Yrjö Jylhä, talvisodan runoilija, jonka ovat kirjoittaneet vesa karonen ja panu rajala. Hyvin kirjoitettu teos , jossa tuodaan talvisodan Taipaleen kiirastuli voimakkaasti, jossa Jylhä toimi komppanianpäällikkönä Taipaleenjoen kovissa taisteluissa.

    • eiihanvielä60

      Rosebud, 44 vuotta sitten, aika karua tekstiä.

    • Sven-Dufva

      Kunnon sotamies Svejk, Tuntematon sotilas. Mannerheim minnen, Maon pieni punainen.-

    • Google Play Books ehdotti minulle sellaista kuin Pirjo Tuominen iltalukemisiksi. Olen nyt lukaissut yhden hänen laajasta tuotannostaan, Tuonelan Joutsen, nimeltään ja oli aika sopiva tarkoitukseensa. Kevyttä ja helppoa luettavaa, kioskikirjallisuuden ja varsinaisen kaunokirjallisuuden väliin sijoittuvaa. Rikosromaani keskisuomalaiseen teollisuuskaupunkiin sijoitettu. Äkisti tuli mieleen Mänttä-Vilppula tai jotain vastaavaa.

      • Soirry, tää tuli väärään ketjuun. Piti laittaa viimeiksi luettuimpien kirjojen ketjuun.,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe