Olin yhteydessä alkuviikosta luontokuvaajan kanssa ja hän kertoi että alkuvuodesta on tullut haaskan pidolle sellainenn laki että sellaista ei saa pitää ellei siitä saa toimeentuloa jollain tavalla,eli tarkoittanee sitä että pitää olla esim ammatti luontokuvaaja tai matkailuyrittäjä että esimerkiksi jos on harrastuksena kuvaillut omiksi iloikseen niin se täytyy lopettaa. Pitääkö tämä paikkansa ja koskeeko sama laki myös pienpetohaaskoja joissa käytetään esim järvikalaa?
Haaskan pitämiseen kielto
10
1994
Vastaukset
- varsinainenhaaska
Pitää paikkansa ja syyn haaskanpitokieltoon ajoivat haaskojen pitäjät itse sillä karhujahdin aikaan perustettiin alueille haaskoja metsästyksen estämiseksi että saataisiin syy "haaskan hyväksikäyttöön metsästyksessä"
Olin itse myös tukemassa asiaa että haaskoja saisi pitää vain siitä jonkinlaista elinkeinoa saavat henkilöt eli ammattimaiset luontokuvaajat.
Haaskojen perustaminen karhujahti alueille täytti useissakin tapauksissa laillisen metsästyksen häirinnän kriteerit joka on lain mukaan tuomittavaa.
Pienimuotoisten haaskojen pito esim supikoirien pyynnin yhteydessä järvikaloilla ei ole kiellettyä. Suurten eläinruhojen raijaaminen haaskoille täyttää jo suurpeto haaskan kriteerit. - nytköseloppui
Itse kuvailin kotonani lintuja puihin laitetuilla läskinpalasilla ja ahmakin tuli aina välillä vieraileman. Onkohan tuokin nyt sitten kiellettyä että itse en noita ruhoja harrasta että erittäin pienimuotoista on meikäläisen luontokuvaus. Itse en kuulu metsästäjiin vaan enemmänkin nautin otuksista kameran kautta. Mutta jos tuo kielletään niin sittenhän se tarkoittaisi myös että lintuja ei saa ruokkia läskinpalasilla?
- saakaityhmäkinolla
Jos et pysty erottamaan laittoman ja laillisen väliä etkä tiedä vietkö linnuillesi kokonaisia eläinten ruhoja nokittavaksi tai vain pelkkiä läskin palasia lienee parempi ettet sitten ruoki lintuja laisinkaan.
- mehästäjä
Jos käytät linnuille kymmeniä kiloja läskiä ja vaikka ahma tai muu peto ne syö niin siinä tapauksessa on tehtävä ilmoitus viranomaisille että silloin määrät alkavat olla liian suuria pelkkään lintukuvailuun.
- pakkokysästä
Kysyin asiasta kunnaneläinlääkäriltä ja totta on että jopa jos pelkästään läskinpalasiakin käyttää houkuttimena niin siitä pitää tehdä haaskailmoitus asiaa valvovalle viranomaiselle.
- ouiho
Apua olen ympäristörikollinen! Olen pitänyt läskiä linnuille enkä ole suojannut/estänyt asianomaisesti petoja käyttämmästä sitä!
- verokarhunpoikanen
Perskuta. Pitäsiköhän nyt sitten lintulaudalle naulatulle sianläskipalalle ensin hakea lupa, että sen saisi laittaa talitinteille syötäväksi. Muutenhan asiassa saapi ympäristörikollisen leiman otsaan ja sitte ei naurata.
- jonnijoutavatkuvaajat
mitä helv.takia ei voi liikkua luonnossa ja ottaa kuvia ku kohalle sattuu.joku karhun kuvaaminen haaskoilla ihmetyttää.eiOLE OIKEA KUVA.KUKA NIITÄ HALUAA NÄHDÄ.TYPERÄÄ.LAVASTUS!!!ok.
- laukkuryssä
Kun penskat ja luonnosuojelijat eivät itse pääse tai uskalla metsään mennä, niin heille ne kuvat luontokirjassa antavat osviittaa siitä, miltä karhu tai susi tai ahma, tms. metsäneläin näyttää.
En muuten minäkään ole esim. sutta luonnossa nähnyt, vaikka olen moniaanni kerran lintumetsällä Kainuussa valtion mailla käynyt.
Emokarhun pentuineen näin elävänä kaatopaikalla Kostamuksen rakennusaikaan linja-auton ikkunasta.
- lavaste
haaskalla kuvaaja on ite hauska.LAVASTE JA SIT LEVEILEE.ON OUTOO.EI OIKEE KUVA.SORI.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854